اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الإقتباس وكيفية إستخدامه في المداخلات

se_ Elsyed

Recommended Posts

رجاء حار للإخوة الأعضاء بحسن إستخدام خاصية الإقتباس

فلقد لوحظ في الأونة الأخيرة بإن بعض الزملاء يقومون بإقتباس مداخلات بالكامل ومنها ما يتعدى صفحة أو صفحتين والغريب إنه من الممكن أن تجد التعليق عبارة عن كلمة أو جملة ، في حين أن خاصية الإقتباس تُستخدم أساساً للتعليق على جملة أو بعض الجُمل أو حتى على مداخلات بسيطة .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أرجوك يا سي السيد تشرحلي خطوات عمل الأقتباس

مش فاهم موضوع الموجب و السالب دة و هل لازم أعلم على الكلمة أو النص المقتبس ؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

الموضوع سهل جداً

يعني لو عايز تعمل إقتباس يبقى تضغط على إختيار " رد " الموجود في أقص اليمين .. هاتلاقي المداخلة كلها نزلت في الرد .. تشطب اللي إنت مش محتاجة منها وتخلي الجُملة اللي عايز ترد عليها ..

أو بلاش كده .. في طريقة ثانية

وهي إنك تختار " رد على المداخلة " وتروح للكلام اللي إنت عايز تقتبسه وتعمل منه نسخة وتضعه في مداخلتك وبعدين تعلم عليه وتختار من فوق الأوبشن بتاع إقتباس اللي هو ثامن أيكون من على اليمين ..

رابط هذا التعليق

مشكور مشكور يا سي السيد

هنطمع بقى في الأرتواء زيادة من بحور علمك

أزاي اضيف صورة لوجو مثلا ليا زي صورة الشيخ ياسين بتاعة سيادتك ؟

رابط هذا التعليق

فيه إقتباس و فيه رد

زرار الإقتباس ينقل المداخلة و جنبها فلان الفلانى فى اليوم الفلانى قال كذا و كذا تضغط إقتباس فى موضوع فى الإبتسامات و تفتح بعدها موضوع جديد فى الإجتماعيات تلاقى فى الموضوع الجديد ده نسخة من المداخلة بتاعة الإبتسامات اللى ضغطت عندها زرار الإقتباس.

يا ترى أنا فاهمة صح ؟ الكلام ده أنا جربته

بالنسبة لزرار الرد فبيعمل نسخة من المداخلة اللى إنت دست على زرار رد فيها حتى لو كانت أول مداخلة و تدخل و تشيل منها زى ما انت عاوز.

ياريت أكون فاهمة صح و ألا حلبس الكزرونة !!

رابط هذا التعليق

بس ازاي احط صورة زي سي السيد كدة ؟

بمنتهى البساطة ... روح في الشاشة فوق خالص هاتلاقي حاجة إسمها لوحة التحكم .. إضغط عليها هاتفتح لك شاشة تانية روح على الشمال هاتلاقي إختيار إسمه تغيير الصورة الشخصية .. إضغط عليه .. هايفتح لك شاشة المفروض إنك تضع فيها الرابط بتاع الصورة اللي عايزها تظهر تحت إسمك .. في نفس الوقت تكون إنت راسم على صورة حلوه في أي موقع .. تروح تقف على الصورة وتعمل كليك يمين وتختار Properties هاتظهر لك شاشة صغيرة وفيها حاجات كثير منها عنوان الصورة تروح تعلم عليه وتعمل منه كوبي وتضعه في الرابط الملطوب للصورة بالمحاورات ... وبس

وخلي بالك إن موقع الصورة في البراوزر اللي إنت بتستخدمه بيختلف تماماً عن موقعه في إختيار Properties .. يعني مش عشان الصورة مثلاً موجوده في جريدة الأهرام يبقى ده الموقع بتاعها ...

وخلي بالك قوي وإفهمني ... ممنوع وضع صورة مبارك أو أي حد من أتباعه حفاظاً على مشاعر الزملاء .... إنت فاهمني طبعاً :)

رابط هذا التعليق

هاهاهاها طبعا فاهمك بس عمري مافكرت احط صورة أي حد كرمز ليا

و على فكرة انا مش بموت في مبارك لدرجه أني أخلي صورته رمز شخصي و أنما فقط أنا شايفة أقدر المرشحين للحكم مش أكثر و لدي أسبابي اللي وضحتها في قسم الأنتخابات

رابط هذا التعليق

على فكرة في صور جاهزة في المنتدى ممكن تختار واحده منها وده هايظهر لك لما تختار الأوبش اللي قولتلك عليه ..

رابط هذا التعليق

• بعد 9 شهور...

رأيت رفع هذا الموضوع لتذكرة الزملاء الجدد به .... المسألة هذه اعتقد اننا بمراعتها فسوف تعود بعدة نقاط إيجابية:

1- تخفيف الضغط على السرفر + الحجم المستهلك و بالتالى سرعة تحميل المداخلة " التعليق " .....

2- قصر عدد صفحات الموضوع....

3- فائدة عظمى لمن يحرصون على طباعة بعض المواضيع ( الوقت + إستهلاك الورق و أحبار الطابعة .. الخ .. الخ .. )

تحياتى.

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      منذ سنوات  ظهرت آليات تقنية  للتأكد من مصداقية الرسائل و البحوث  المقدمة للجامعات و غيرها ما سبق كان إستهلالا لابد منه بشكل أو آخر  - منذ سنوات طويلة  ربما من سنة ١٩٥٤ -  ظهرت تقليعة  حفظ و إستظهار  مواضيع الإنشاء الإنجليزي  و أذكر جيدا  أني و أبي رحمه الله لم نقبل أبدا بفكرة  حفظ موضوعات الإنشا ( أو حتى حفظ براهين النظريات الهندسية مثل نظرية فيثاغورس ) في أيامنا هذه  لاحظت أنه  أصبح من العادي عند كثير من الباحثين و الدارسين  الإقتباس و النقل من أعمال سابقة  و نسبتها لأنفسهم دون ا
    • 1
      منذ سنوات  ظهرت آليات تقنية  للتأكد من مصداقية الرسائل و البحوث  المقدمة للجامعات و غيرها ما سبق كان إستهلالا لابد منه بشكل أو آخر  - منذ سنوات طويلة  ربما من سنة ١٩٥٤ -  ظهرت تقليعة  حفظ و إستظهار  مواضيع الإنشاء الإنجليزي  و أذكر جيدا  أني و أبي رحمه الله لم نقبل أبدا بفكرة  حفظ موضوعات الإنشا ( أو حتى حفظ براهين النظريات الهندسية مثل نظرية فيثاغورس ) في أيامنا هذه  لاحظت أنه  أصبح من العادي عند كثير من الباحثين و الدارسين  الإقتباس و النقل من أعمال سابقة  و نسبتها لأنفسهم دون ا
    • 0
      سلام عليكم .. كتبت استفساري من قبل في الجزء المخصص للتساؤلات لكن يظهر محدش شافه لذلك وضعت في موضوع خاص .. بنتي تدرس بجامعة السربون ابوظبي وقد انهينا المديكال في فبراير 2012 وننتظر التأشيرة حسب كلام المحامي حاولنا أن نحولها لجامعة في كندا من العام القادم وجدنا كل الجامعات أغلقت باب التقديم.. ممكن من لديه خبرة في موضوع الالتحاق بالجامعات يكتب لنا عن خبرته واضح من كل الردود أن المهاجرين إما مازالوا غير متزوجين أو أولادهم صغار أحنا على العكس أولادنا في الجامعة أصلها صحوة هجرة متأخرة ... ارجو إفادتي
    • 0
      النهاردة قريت مقالة عجبتنى وراى كاتبها قريب من رايى فى حال مصر والوضع الحالى انا من زمان رايى انى مش مبارك وعصابته بس هما السبب الوحيد فى الا احنا فيه احنا كلنا كمصريين عامل كبير وسبب سبب من اسباب المشاكل ده ولازم نعترف بكده ونصصح اخطاءنا قبل فوات الاوان ياسادة كم منا فى حاجة لتغيير اخلاقه كم منا فى حاجة لتغيير ثقافته كم منا فى حاجة لاحترام اقل القيم الا تخلينا فى مصاف الدول المتقدمة ومنها احترام الوقت على سبيل المثال ربنا يصلح احوالنا جميعا ويجعلنا جيل مفيد لمصر المقال يخطي
    • 11
      لاحظت فى الآونة الاخيرة تدهور شديد فى استخدامنا للغة العربية الفصحى تحدثا وكتابة فعلى سبيل المثال هنا فى المنتدى او كثير من المنتديات الاخرى او حتى التعليقات الملحقة بالاخبار يشوبها الخطأ فى الاستهجاء وتلفظ الضاد بدل الدال والزاى بدل الذال والطاء بدل التاء ....الخ ناهيك عن تغير المعنى اصلا باستخدام مصطلح بدل آخر باختلاف حرف او معنى مثال يمكث بمعنى يبقى تكتب خطأ يمكس فالمعنى اختل كليا كذلك يطمس ( يمحو ) تكتب تطمث ( مقصودها هنا حيض المرأة ) الغريب ان تلك الاخطاء تصدر من طبقة متعلمة تعليم عال
  • أضف...