اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل أحاديث رسول الله وحى؟

محاور

Recommended Posts

لمن تقول ..لكم دينكم و لى دين يا طارق

لى انا يا طارق

هل تعلم لمن نزلت

و هل تظننى كذلك حتى تقولها لى .

لا حول و لا قوه إلا بالله .

.

الله بينى و بينك يفصل بيننا .

هل أنت بتقول إنها وحي يا أبا عمر .....

أنا أقول لمن يعتقد أن اللي أوحى بهذه الكلمة لرسوله صلى الله عليه وسلم

ولمن يقول أنها جرت على لسان النبي صلى الله عليه وسلم

بما فيها من فحش ظاهر

عموما أنا لا أقصدك ولا غيرك بكفر يا أبا عمر

وهذا كلامي وليس استشهاد بالآية ولو قصدت الآية كنت وضعتها بين علامتين

وأرجع لمعنى الدين اللغوي الذي هو بالطبع مقصدي وهو الطريقة

http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=12545

تحياتي

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

يا سيد إسلام تكونش فاكر انك أفحمتنى كده مثلا؟ هههههههه

أقول له وحى... يجيب لى كلام كان يقال فى جلسة اشبه بالمحاكمة....

تم تعديل بواسطة أبو محمد

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

ادي الوحي اهو

وارجو من السادة المشرفين عدم حذف الحديث لانه يحتوي على الفاظ خارجة لان الحديث يوصف باقصى درجات العدالة والتوثيق ونحن الان في حلقة علم ونقله البخاري في صحيحه ولاقى استحسان الكثير لكن رغم استحسانه وصحته وفق معاييرهم الا انه لم يتجرأ خطيب من على المنبر ان يصدع به

6438 حدثنا عبد الله بن محمد الجعفي حدثنا وهب بن جرير حدثنا أبي قال سمعت يعلى بن حكيم عن عكرمة عن ابن عباس رضي الله عنهما قاللما أتى ماعز بن مالك النبي صلى الله عليه وسلم قال له لعلك قبلت أو غمزت أو نظرت قال لا يا رسول الله قال أنكتها لا يكني قال فعند ذلك أمر برجمه

الدفاع والترقيع

اصله كان هايترتب عليه رجمه لذلك لازم تبقى صريحة ومباشرة

يعني لو فيه واحد في المحكمة وسأله القاضي بنفس الصورة الناس هاتقول عليه ايه

ادي الوحي اهو

اهو ده مثلا حديث ولا يسوى قيمة الحبر المكتوب به بالنسبالي (مش علشان الكلمه القبيحه بس)

ابدا

بل لأنه يخالف القرآن اللي مافيهوش اصلا حد الرجم

و الرسول لم يكن مشرعا بل مجرد مبلغ

يعني ماينفعش يبقى الحد الموجود في القرآن جلد و يخليه رجم مثلا

ده قمة الابتزال في رأيي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

سيظل عبدة الرواة والروايات يهينون رسول الله

وسيظلون يعيدون ويزيدون فى حججهم الواهية المتهافتة

وسنظل ندافع عنه عليه الصلاة والسلام ولن نمَلَّ وإن كرهوا

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

انا شايف ان الاساس فاسد و لازم يتنضف....

طول ما الاساس فاسد هتوصل لنتيجة فاسدة...

على سبيل المثال... ينفع ارد على كلام واحد ملحد بكلام من كتب ابن كثير مثلا؟ ابقى عبيط و مبفهمش... اذا كان هو ملحد و متكبر على رسول الله, هيسمع كلام بن كثير.

و انا هنا لا اقصد اساس الاسلام حاش لله... و لكنى اقصد اساس الفهم عند البعض...

هل اوامر الله و رسوله لنا الخيرة فيها ان نختارها بالعقل و المنطق؟ او ان الاحكام خاضعة للعقل و المنطق؟

طيب نجيب الاجابة من القرآن الكريم

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينا

إذا قضى الله و رسوله أمرا... يعنى الرسول بيقضى من خلال رسوليته... و من يعص الله و رسوله... يعنى معصية الرسول معصية لله.. و رفض قضاء الرسول هو رفض لقضاء الله... يعنى الرسول لما بيحكم و بيقضى فهو يقضى و يحكم وفقا لوحى... و ليس من منطلق شخصى بحت.

ولا كمان هتعترضوا عالقرآن؟!

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

ييجى اخ كريم يسألنى يعنى هو النبى قاضى و مبلغ؟ ايه ده... معنى كده ان القرآن متضارب.. او ان فهمك للقرآن متضارب..

اقول له يا أخى الكريم... الرسول مبلغ للكافر... و أما بمجرد إيمانك به, فأصبح بالنسبة لك فى موضع القاضى و المشرع... اى ان المسألة فيها نسبية.

فأنت قبل ان تؤمن, كان محمد بالنسبة لك مجرد مبلغ لا يفرض سيطرته عليك...

و أما بعد إيمانك به, فسقطت عنك هذه الحصانة... و بمجرد ايمانك, وجب عليك ان ترضخ لأحكامه و قضائه... اللذى هو احكام و قضاء الله... و وحى من عنده.

و هذا وفقا لللآية الكريمة و ليس من عندى.. و الاية واضحة ولا تأويل فيها

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينا

يعنى سقط عنك حق الاختيار بمجرد ايمانك, عليك ان تقبل الاسلام و الاحكام كما هى....

يعنى سقط عنك إعمال اى منطق او عقل فى الاوامر الربانية, و عليك ان تقبلها دون ان تفهم... و دون ان تختار و تنقى..

يعنى لإما تبقى كافر فيصبح محمد بالنسبة لك مبلغ... و إما ان تكون مؤمنا, فتقبل الاوامر و الاحكام كما هى بدون فهم و بدون اختيار...

لكن انت عايز تبقى مؤمن و فى نفس الوقت تختار؟ لا مينفعش يا عم... مينفعش و مش بمزاجك... يا كده يا كده...

و هذا من فضل الله يمحص قلوبكم... و يبين المنافقين من المؤمنين حقاً... فالمؤمن لن يختار و لن يسأل فى الاحكام الربانية إذا كان فعلا مؤمنا بأن الله هو الحكم... و أما إذا كان إيمانه متخلخلا.... فسيعمل عقله و سيختار... و سيقبل و يرفض... و هنا يتبين إذا كان مؤمنا حقا بأن الامر من عند الله او من عند محمد الانسان.

ولا فيه حد عنده فهم و كلام تانى؟

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

ماهو ده يترد عليه بمحمد الانسان و محمد الرسول اللي شرحناها قبل كده

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

يا سيد إسلام تكونش فاكر انك أفحمتنى كده مثلا؟ هههههههه

أقول له وحى... يجيب لى كلام كان يقال فى جلسة اشبه بالمحاكمة....

يعني عشان ابقى فاهم لاني شايف مش راس على بر ومذبذب جدا

الاحاديث وحي

الاجابة نعم وحي

طب والكلام اللي كان بيقوله الرسول ونقله الرواة يعتبر وحي

لازم تقول نعم لانها وحي

لو قلت لا مش وحي يبقى انت كده بتهد مذهبك اللي مش عارفله اطار لانك لو قلت لا يبقى هاتبتدي تنكر عدد مهول من الاحاديث وبكده يبقى خرجت عن منهجك

الخيار لك

اختار عشان انا لازم اقفل القضية دي حالا

ولو ماخترتش هافهم انك ماعندك رد زي موضوع منهج اختيار الاحاديث مبدأ (لا ادري )اللي اجلته شهر

يعني بتفكرني الصراحة بعبعاطي بتاع الكفتة اللي اجل منهجه سنة

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

خلينا بس نتناقش فى الاساس الاول..

يعنى عايز اعرف ردك على الاية الكريمة اللى طرحتها.

هل يجب اعمال العقل و المنطق فى الاوامر الربانية؟

يا ريت بس تفهمنى انت شايف الاية الكريمة ازاى و بعدين نتكلم

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

ماهو ده يترد عليه بمحمد الانسان و محمد الرسول اللي شرحناها قبل كده

بس كده انت متفق ان الرسول ليس مبلغ فقط و لكنه يقضى ايضا... ولا شايف الاية الكريمة ازاى؟

و كمان انت ماتقدرش تقبل او ترفض اى امر ربانى.. و ماتقدرش تختار... اى لا تستطيع ان تعمل العقل و المنطق فى الاوامر الربانية..

و بعدين ده يتنافى مع قولك ان احاديث الرسول كلها ليست وحى.. فالاية تشير الى ان بعض كلام رسول الله وحى.. و ان معصيته من معصية الله

و ان الرسول يقضى و يحكم و يشرع.. و ان رفضك لقضاء الرسول هو رفض لقضاء و احكام و تشريع الله.

ولا انت ايه رأيك؟

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

الرسول كان بيعمل ايه؟

3 حاجات

كان بيقول لنا القرآن (اللي وصل له عن طريق الوحي)..............ده وحي...........و ده محمد الرسول.........و دي الأوامر الواجبة الاتباع

و كان معلما و موجها في احاديثه (عن طريق أدبني ربي فأحسن تأديبي)........ده مش وحي ......و ده محمد الرسول......و دي النصائح المستحب اتباعها

و كان انسانا يلبس و ينام و يجامع و يمرض وووووووو..............ده مش وحي...............و ده محمد الانسان ............و دي حاجات مفيش لتقليدها اي معنى

دي قناعاتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

وادي كمان وحي

من تعزى بعزاء الجاهلية فأعضوه ولا تكنوا"

شرح مبسط للحديث

يعني اللي بيمجد في اهله وعشيرته وبيفتخر بيهم بعد الاسلام فده معناه انك بتتعزي بعزاء الجاهلية فيجب ان يتم زجرك

طب يتم زجرك بالاباحة ؟

ايوا

فعندما يتعزي واحد بعزاء الجاهلية فانت مأمور بان تزجره وتقول له (عض هن ابيك)

ما هو الهن

الهن هو ذكر الرجل

يعني تقوله (الدين بيقولك كده مش انا )

عض ذكر ابيك

وبالبلد كده عندنا يعني بنقول في الحالة دي

ولا بلاش لحسن تفتكروني قليل الادب

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

لا اله الا الله...

يعنى انا اجيب لك آية... و انت تجيب لى حديث؟

يا سيد إسلام من فضلك فهمنى الاية و اشرحها لى... مش تجيب لى حديث.

اشرح لى الآية و رد على الآية... انت بترد عليا انا ليه؟

الآية واضحة... ان لو الرسول قضى أمرا فليس لك الخيرة... يعنى مينفعش تختار و تنقى... يعنى مينفعش تشغل عقلك فى الاوامر الربانية... و ان الرسول يقضى من قضاء الله... و ان حكمه من حكم الله...

ولا انت شايف ان من حقك تخضع الاوامر الربانية للعقل و المنطق؟

لكن انت بتكلمنى فى جزئية تانية خالص ممكن نتناقش فيها لما يكون عندك المبدأ.

لكن انت اصلا معندكش المبدأ... هتناقشنى فى ايه؟ معندكش اساس نتناقش بناءا عليه.

ينفع انا اجيب حديث و ارد بيه على كافر ملحد؟ هيضحك عليا... هيمسح بيا الارض و مش هعرف ارد عليه.... لان الاحاديث كلها ليس لها قيمة عنده... لكن ارد عليه بالقرآن و بالعقل و المنطق... يا رب الفرق يكون واضح, و انك تضع الامور فى نصابها الصحيح.

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

وادي كمان وحي

عن عائشة ـ رضي الله عنها ـ : «أن رسول الله ـ صلى الله عليه وسلّم ـ كان يقبلها وهو صائم ويمصُّ لسانها »

طبعا انا عارف ان الحديث ضعيف

لكن اللذي استباح خصوصيات رسول الله عليه من الله ما يستحق

بيقولك بنتعلم منه

اه يعني المفروض تدخلو معاه حجرة النوم وتعرفو ما يدور بينه وبين زوجاته

والواحد من دول لو سمع حد بيتكلم عن خصوصياته ممكن ينط في كرشه لكن خصوصيات الرسول مستباحة للمشاع

مع العلم ان الله عز وجل وضع حدودا قصوى للتأدب مع رسول الله صلى الله عليه وسلم حتى انك مأمور ان لا ترفع صوتك وانت في حضرة الرسول

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ

انتم بأة ياللي جعلتم خصوصيات الرسول مستباحة ربنا هايعمل فيكم ايه

مين هنا بيدافع عن الرسول

اللي بيقول انه كان بيمص لسان زوجته ام من يوقر ويحترم رسوله

رابط هذا التعليق

يا سيد اسلام إذا كنت انت رافض الاحاديث كلها, ازاى بتستشهد باحاديث لاثبات انها ليست وحى؟ انا فعلا مش فاهم.

يا سيد اسلام رد على الاية الكريمة بآية كريمة... او بشرح... اشرح و فهمنى يمكن انا فاهم الاية غلط او يمكن ان الاية ليها معنى تانى.

او يمكن فيه آية تانية بتقول كلام تانى.

آدى الاية الكريمة تانى:

لكن هتجيب لى حديث انت اصلا بتطعن فى انه وحى و كلام من عند الله, هيبقى كلام مالوش اى قيمة.

رد على الاية بآية او بشرح و فهم... يمكن تكون انت فاهم حاجة انا مش فاهمها.

يعنى ينفع لو جالك واحد ملحد, تستشهد له باحاديث لرسول الله؟ إذا كان هو اصلا كافر بالرسول, يبقى هيصدق احاديثه؟

علشان كده لازم تستشهد له بشىء أكبر...تستشهد بالاصل لا الفرع...

يعنى اللى عايز اقوله انك اصلا مش مصدق ان الاحاديث وحى... يبقى لازم تستشهد بالقرآن لاثبات انها ليست وحى... وصلت؟

احنا عايزين نعمل دروس علم و منطق هنا لان واضح ان الدنيا كلها داخلة فى بعضها.

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

الرسول كان بيعمل ايه؟

3 حاجات

كان بيقول لنا القرآن (اللي وصل له عن طريق الوحي)..............ده وحي...........و ده محمد الرسول.........و دي الأوامر الواجبة الاتباع

و كان معلما و موجها في احاديثه (عن طريق أدبني ربي فأحسن تأديبي)........ده مش وحي ......و ده محمد الرسول......و دي النصائح المستحب اتباعها

و كان انسانا يلبس و ينام و يجامع و يمرض وووووووو..............ده مش وحي...............و ده محمد الانسان ............و دي حاجات مفيش لتقليدها اي معنى

دي قناعاتي

انت مؤمن بمقولة أدبنى ربى فأحسن تأديبى... طيب هو ربنا قام بتأديبه ازاى من غير وحى؟

يعنى إذا كان ربنا قام بتأديبه... فهذا يعنى ان العملية دى جزء من الوحى... و ان الوحى قد يكون نص قرآنى... او قد يكون عملية تغيير سيكولوجية زى التأديب و الخلق العظيم...

فإذا كان ربه قام بتأديبه... فهذا يعنى ان هناك عملية "تدخل" او "تغيير" سيكولوجية حدثت فى نفس و شخصية رسول الله... و هذه العملية علشان تحصل... هتحصل ازاى؟ لو مكانش عن طريق وحى, طيب ازاى؟

يعنى التأديب هو عملية تدخل ربانى و تغيير ربانى... العملية دى وحى؟ طيب لو مش وحى, تبقى ايه؟

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

الاختيار الرباني لشخص محمد لم يكن عشوائيا

اختار شخص على قدر كبير من الخلق

و ده مافيهوش وحي

نزل عليه دين فازداد خلقه بما انزل عليه ...مسأله مش محتاجه اي وحي......

زي بالضبط لما انا اقرأ القرآن و ازداد به ادبا و خلقا .......بالتأكيد لم ينزل عليا الوحي انا ايضا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

الاختيار الرباني لشخص محمد لم يكن عشوائيا

اختار شخص على قدر كبير من الخلق

و ده مافيهوش وحي

نزل عليه دين فازداد خلقه بما انزل عليه ...مسأله مش محتاجه اي وحي......

زي بالضبط لما انا اقرأ القرآن و ازداد به ادبا و خلقا .......بالتأكيد لم ينزل عليا الوحي انا ايضا

معنى كلامك ان الله لم يتدخل بتأديب الرسول, و لكن الرسول مؤدب من تلقاء نفسه...

وهذا سيقودنا الى 3 احتمالات...

1 - ان الرسول لم يقل أصلا مقولة "ادبنى ربى فاحسن تأديبى"

2- ان الرسول قالها و لكنه كذب على الله بأن الله أدبه فأحسن تأديبه... لانه مؤدب من تلقاء نفسه و لم يقم الله بتأديبه.

3- ان الرسول قالها و هو صادق... و هذا يعنى ان هذا التأديب صورة من صور الوحى.

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

و كمان انا عايز تفسير لهذه الايات من القرآن الكريم

وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَىٰ (1) مَا ضَلَّ صَاحِبُكُمْ وَمَا غَوَىٰ (2) وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ (3) إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ (4) عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَىٰ (5)

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

معنى كلامك ان الله لم يتدخل بتأديب الرسول, و لكن الرسول مؤدب من تلقاء نفسه...

وهذا سيقودنا الى 3 احتمالات...

1 - ان الرسول لم يقل أصلا مقولة "ادبنى ربى فاحسن تأديبى"

2- ان الرسول قالها و لكنه كذب على الله بأن الله أدبه فأحسن تأديبه... لانه مؤدب من تلقاء نفسه و لم يقم الله بتأديبه.

3- ان الرسول قالها و هو صادق... و هذا يعنى ان هذا التأديب صورة من صور الوحى.

الموضوع بسيط جدا و مش محتاج اللعبكه دي كلها

انسان مهذب (مفيش وحي)

نزل عليه دين (فيه وحي)

ازداد تهذيبا (مفيش وحي)

بكل بساطه

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...