اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الحل النمطي مع الإخوان غير مجد

tarek hassan

Recommended Posts

دا شرود كالعادة عن الموضوع وجعله كأننا نريد أن نأخذ العاطل في الباطل ...... أنا شايف إن غرضك هنا هو التحريض ضد الجيش والشرطة هسهس الإخوانية الخبثاء

لا خالص.. انا اؤكد على كلام حضرتك اننا لازم نولع فى الاخوان بالقصاص الفورى من غير تحقيق ولا دياولو

انا بقول الكلام اللى بيتقال فى الاعلام المصرى, و اللى اتكتب فى حيثيات الحكم على مرسى و اخوانه.

يعنى حضرتك شايف ان الاخوان مش بيتخفوا فى ملابس جيش و شرطة, و ان حيثيات الحكم دى كذب و افتراء, و ان الاعلام المصرى الرسمى بيكدب علينا؟

اصل لو الاخوان مش بيلبسوا ملابس جيش و شرطة, يبقى الاعلام و القضاء كاذب و مفترى.

و لو الاخوان بيلبسوا جيش و شرطة, يبقى لازم اى حد يشوف اخوانى لابس شرطة يقتله.

حضرتك تختار ايه؟ :)

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

• الردود 56
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

صحيح فيه ناس هتتظلم, بس المهم نقضى عالاخوان.

ربع الشعب إخوان ومؤيديهم

يا جماعة لازم نفرق بين الاخوان و قيادتهم و اللي ارتكبوا اعمال إجرامية منهم

و بعد محاكمات طووووووووووووويلة زي بتاعت مبارك و ابناءه ووزراءه يمكن الاخوان يطلعوا براءة هما كمان

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق

ربع الشعب إخوان ومؤيديهم

يا جماعة لازم نفرق بين الاخوان و قيادتهم و اللي ارتكبوا اعمال إجرامية منهم

و بعد محاكمات طووووووووووووويلة زي بتاعت مبارك و ابناءه ووزراءه يمكن الاخوان يطلعوا براءة هما كمان

حضرتك يا تيته بتدافعى عن الاخوان؟

يبقى يا تيتة حضرتك اكيد اخوان و لازم ننفذ فيكى القصاص الفورى من غير تحقيق...

القصاص الفورى هو الحل و اثبت انه بيمنع شرور كتير جدا كما قال الاخ الكريم طارق, انا اؤيده بشدة.

لازم القصاص الفورى على طول... احنا هنضيع وقت؟

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

كما قال الاخ الكريم طارق, انا اؤيده بشدة.

هو الأخ طارق دا قال إيه ؟؟ !!

طيب بلاش ديومن غير ما تزعل نفسك ..... ما رأيك فيما فعله هذا السائق ؟؟

https://www.youtube.com/watch?v=Bij2HzBax1o

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

حضرتك يا تيته بتدافعى عن الاخوان؟

يبقى يا تيتة حضرتك اكيد اخوان و لازم ننفذ فيكى القصاص الفورى من غير تحقيق...

القصاص الفورى هو الحل و اثبت انه بيمنع شرور كتير جدا كما قال الاخ الكريم طارق, انا اؤيده بشدة.

لازم القصاص الفورى على طول... احنا هنضيع وقت؟

أنا بدافع عن أي انساان بريء ... لا يجوز عقاب اي انسان قبل التحقيق معه و محاكمته محاكمة عادلة

انما عن نفسي انا مش بحب قيادات الاخوان لله في لله ... صعب الواحد يتحكم في مشاعره

حكاية ان أغلبهم كدابين دي حقيقة ...

قدامي شخص إخواني معرفة حلف كدب وانا متأكدة انه بيكدب و بعد ما لومته قالي مش مشكله هصوم 3 أيام

بصراحة كنت مستغربة جدااا من المنطق دا

رابط هذا التعليق

هو الأخ طارق دا قال إيه ؟؟ !!

طيب بلاش ديومن غير ما تزعل نفسك ..... ما رأيك فيما فعله هذا السائق ؟؟

لا يا اخى الكريم... انا اؤيد منهجك بشدة فيما يتعلق بالقصاص الفورى, و اننا ندك بيوت الاخوان بالطيارات..

و فيه كام بيت كده مش عاجبننى, هبعت عناوينهم على القيادة المركزية للقصاص الفورى علشان يطلعوا بالطيارات يدكوهم.

احنا لازم ننفذ القصاص الفورى فى اى حد اخوانجى, حتى و لو كان متخفى فى بدلة مشير. :)

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

أخى الكريم طارق... يا ريت تجاوبنى اذا كان الاخوان بيتخفوا فى ملابس جيش و شرطة ولا لا.

علشان لو بيتخفوا فى ملابس جيش و شرطة, يبقى اى حد اخوانجى لابس شرطة لازم ننفذ فيه القصاص الفورى و مانسكتش.

تصدق و تؤمن بالله؟ انا غير معترف بمن يحكم مصر الآن, بس لو طلع قرار بقانون ان اى حد هيقتل اخوانجى و ينفذ فيه القصاص الفورى, و يضمن ان قاتل الاخوان ميتحاكمش, ندرا عليه لانزل ميدان التحرير و ارفع صورته و ازغرط له كمان. :)

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

أخى الكريم طارق... يا ريت تجاوبنى اذا كان الاخوان بيتخفوا فى ملابس جيش و شرطة ولا لا.

علشان لو بيتخفوا فى ملابس جيش و شرطة, يبقى اى حد اخوانجى لابس شرطة لازم ننفذ فيه القصاص الفورى و مانسكتش.

تصدق و تؤمن بالله؟ انا غير معترف بمن يحكم مصر الآن, بس لو طلع قرار بقانون ان اى حد هيقتل اخوانجى و ينفذ فيه القصاص الفورى, و يضمن ان قاتل الاخوان ميتحاكمش, ندرا عليه لانزل ميدان التحرير و ارفع صورته و ازغرط له كمان. :)

لا يخفى علي طبعا الإخواني الظاهر والمتخفي واللي مش إخواني بس بيحترمهم .... وبما إنني مش عاجبني الأسلوب فأحب أقولك حاجة فقط

لما تحب تقول رأيك قوله من غير ما تجيبه من على لسان غيرك ...... ولن أصف هذا الأسلوب احتراما لنفسي

ثانيا

أنا لا أخجل بل أفتخر بأنني سأقاوم أي متعد مجرم خائن مخرب ولن أتركه يهرب بجريمته إن استطعت وكذلك أناس كثيرون أما مذهب أوباما المرشد العام للإخوان فلا يأكل معي

وأنا من بلد فيها إخوان كتير جدا ومع ذلك لا يستطيعون القيام بعمل تخريبي واحد بعد العمل الأول اللي أخدوا جراؤهم عليه لأنهم ببساطة يخافوا ميتختشوش

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

مينفعش كده يا اخى الكريم طارق..

ازاى ساكتين عالاخوان فى بلدكم؟ لازم تنفذوا فيهم القصاص الفورى... انتم كده فى خطر, و الاخوان اخطر من اسرائيل على مصر.

ارجوك و استحلفك ان تقوموا بتنفيذ القصاص الفورى ضدهم و حالا بدون انتظار اكتر من كده.

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

اخى الكريم طارق... انت كده هتخلينى اشك انك اخوانجى متخفى..

من فضلك قول تبرير واضح عن سبب عدم تنفيذكم القصاص الفورى فى الاخوان اللى عندكم فى بلدكم؟

و كمان لازم تجاوبنى... الاخوان بيتخفوا فى ملابس جيش و شرطة ولا لا؟ علشان نعرف سكة القصاص الفورى دى رايحة بالبلد على فين. :)

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

أنا بدافع عن أي انساان بريء ... لا يجوز عقاب اي انسان قبل التحقيق معه و محاكمته محاكمة عادلة

انما عن نفسي انا مش بحب قيادات الاخوان لله في لله ... صعب الواحد يتحكم في مشاعره

حكاية ان أغلبهم كدابين دي حقيقة ...

قدامي شخص إخواني معرفة حلف كدب وانا متأكدة انه بيكدب و بعد ما لومته قالي مش مشكله هصوم 3 أيام

بصراحة كنت مستغربة جدااا من المنطق دا

بصى يا تيتة... احنا هننفذ فيكى القصاص الفورى الاول, و بعدين نبقى نشوف اذا كنتى اخوان فعلا ولا لا.

انتى بتدافعى عن الاخوان يا تيتة من تحت لتحت... و احنا عارفين كويس جدا مين الاخوانى الظاهر و مين المتخفى و مين اللى مش اخوان بس بيحترمهم.

انتى اكيد اخوان يا تيتة... او بصى يا تيتة... هو كده... قصاص فورى... انا خلاص دماغى قفلت و لازم انفذ القصاص الفورى... ان شالله حتى انفذه فى واحد متخفى فى بدلة مشير. :)

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

دائما أبدي رأيي الذي أقتنع به برجولة وبسهولة ويسر دون تخفي أومواربة أو جبن .....

ولا يثنيني عنها أي وسيلة من وسائل الشوشرة أوتلقيح الكلام زي الـ........ أو وضع الكلام على لساني على سبيل التبلي

لا أوجه كلامي لأحد

أرجع لموضوعي ...... أؤيد هذا السائق وكل من يحذو حذوة

ولتسقط كل الأراء التي تدافع عن الإرهابيين وتحاول حمايتهم من أول أوباما إلى آخر شارد من خرفان مرسي

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

أخى الكريم طارق.. انا اؤيد كلامك و بشدة... و لا زلت مصمم على أهمية القصاص الفورى من كل اخوانجى, و اننا ندك بيوتهم بالطائرات.

بس اهم حاجة حضرتك تجاوبنى يا أخى الكريم... هل الاخوان بيلبسوا جيش و شرطة ولا لا؟

انا بسألك لان الاخوان لبسوا ملابس شرطة فى استاد الدفاع الجوى, و كان لازم شباب الاولتراس يقتلوا اى حد لابس شرطة يشكوا انه اخوان.

لو كان شباب الاولتراس عملوا كده, كان الاخوان هيتفضحوا و مكانش الشباب دول هيموتوا.

القصاص الفورى هو المنهج الاصلح, و كما قلت يا أخى الكريم طارق بنفسك, انه اثبت انه بيدفع الشرور.

ربنا يكرمك يا رب.

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

بصى يا تيتة... احنا هننفذ فيكى القصاص الفورى الاول, و بعدين نبقى نشوف اذا كنتى اخوان فعلا ولا لا.

انتى بتدافعى عن الاخوان يا تيتة من تحت لتحت... و احنا عارفين كويس جدا مين الاخوانى الظاهر و مين المتخفى و مين اللى مش اخوان بس بيحترمهم.

انتى اكيد اخوان يا تيتة... او بصى يا تيتة... هو كده... قصاص فورى... انا خلاص دماغى قفلت و لازم انفذ القصاص الفورى... ان شالله حتى انفذه فى واحد متخفى فى بدلة مشير. :)

انت صعيدي ولا ايه ؟!!! :)

البلد بقى كلها صعايدة مخهم ناشف

أنا متمسكة بدولة القانون

بس لو نفذت فيا القصاص الفوري و صيتك الأحفاد

إقتلهم كلهم :D

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

يا أستاذ طارق

========

نحن نحاول بناء دولة حديثة حاول أخوان الشيطان وأعوانهم هدمها

ليقيموا على أطلالها دولة من العصور الوسطى

أسفت أشد الأسف عندما قرأت بالأمس أن هناك من استجاب الآن لدعواهم الخبيثة لهدم الدولة

فقد قرأت أن المواطنين فى قرية النزهة بالمنصورة قتلوا شخصا وعلقوا جثته

لأنهم ضبطوه يضع متفجرات أسفل برج كهرباء

هذا هو الإبداع الشيطانى

==============

هدم الدولة ولكن بأيادى أبنائها الغاضبين مما يفعل المجرمون الأصليون

ماذا يفعل المجرمون الأصليون ؟

يستغلون الفقر والجهل كما كانوا يستغلونهما بالزيت والسكر ولكن هذه المرة بأموال التنظيم الدولى

لاستئجار المعدمين الجهلة الواقعين تحت سطوة الإدمان

ليسوا هم - فى الغالب الأعم - من يفجرون ويحرقون ويخربون بأيديهم

ولكنهم هم إخوان الشيطان الذين يوسوسون ويدفعون الأموال

ثم لا مانع عندهم من إلقاء من يستأجرون ليفتك الغاضبون

زى النهارده من سنتين

=============

وحتى لا ننسى

وزير عدل "الأخوان" يعلن موت دولة "الأخوان" موتا إكلينيكيا

قبل أن يعلن شعب مصر وجيشها موتها رسميا بثلاثة شهور

ماتت دولة العصور الوسطى التى كانت تحاول هدم الدولة الحديثة

فلا يصح ولا يجدر بنا أن ننساق لمحاولات إحيائها من جديد وبأيدينا

إنتبهوا أيها السادة .. الشيطان يبدع

:Exclam: :Exclam: :Exclam:

"وفاة الدولة".. القاتل "حد الحرابة" ، والقاضي "مواطن مغلول"
والشاهد "وزير عدل" من أهلها
أحمد حافظ
17-3-2013 | 22:37
صورة آرشيفية - تطبيق حد الحرابة
"الدولة توفت".. هكذا أعلن المستشار أحمد مكي، الذي يجلس على قمة "هرم العدل" في أول حكومة تشكلت بعد إعلان فوز الدكتور محمد مرسي، بمنصب رئيس الجمهورية، وأصبح على الشعب أن يقف في سرادق طويل يقدم العزاء لنفسه، على وفاة "مصر"، ومادام نبأ الوفاة جاء على لسان وزير العدل، فلا مجال لتكذيب الخبر.

وزير العدل أعلن وفاة الدولة بسبب تطبيق "حد الحرابة"، دون أن يحدد من طالبوا بتطبيق "حد الحرابة"، رغم أنهم معروفون للجميع.

في الحادي عشر من نوفمبر الماضي، قال الدكتور محمود شعبان، أستاذ البلاغة بجامعة الأزهر وتحديدا على قناة العربية إن مصر لن تنصلح إلا بتطبيق حد الحرابة، وتطبيق شرع الله.

وإذا كان الدكتور محمود شعبان، ليس مسئولا في الدولة، ولايحاسب على تصريحاته بشأن الدعوة لتطبيق حد الحرابة، فقد تجدد الأمر تحت قبة البرلمان المصري، في الرابع عشر من أكتوبر الماضي، عندما دعا عدد من نواب مجلس الشورى إلى تطبيق حد الحرابة على أصحاب مصانع "السجائر" في مصر.

وفي السادس من فبراير من العام الماضي، دعا النائب عبدالله سعد، عن حزب النور السلفي، بإصدار قانون خاص بالبلطجة يطبق فيه "حد الحرابة" تنفيذا لتعاليم الشريعة، وعملا بالقرآن الكريم.

هكذا أصبحت مصر بعد الثورة.. نواب في مجلس الشورى يطالبون بتطبيق حد الحرابة على أصحاب مصانع السجائر.. ونواب في مجلس الشعب المنحل يدعون لتطبيقه على البلطجية.. ومواطنوان ينفذونه بأنفسهم.. ثم يعلن وزير العدل وفاة الدولة بسبب تطبيق "حد الحرابة".

كانت المفارقة أن "الشرقية" كانت أول محافظة في مصر ينفذ فيها مواطنون بأنفسهم "حد الحرابة" على البلطجية نحو 12 مرة.. رغم أنها -وبالمصادفة- نفس المحافظة التي شهدت ميلاد الرئيس محمد مرسي، الذي وقف أمامه المستشار أحمد مكي، ليؤدي قسم اليمين الدستورية وزيرا للعدل.

"مكي" الذي أعلن "وفاة الدولة" وهو وزير، كان قد قال قبل أن يكون وزيرا، وتحديدا على قناة النهار، إن تطبيق عقوبة حد الحرابة لا تتلاءم مع هذا الزمان.

لم يكتف وزير العدل بإعلان نبأ الوفاة، بل قام بدور المعارض البارز للحكومة، وقال لوكالة أنباء الاناضول: "الحكومة التي تسمح للمواطنين بتطبيق حد الحرابة هي حكومة ظالمة، لأنها لا توفر الحماية لأفرادها".

ويبقى السؤال: إذا كان وزير "العدل" يتهم الحكومة بـ"الظلم"، فلماذا يتعجب من وفاة الدولة؟.

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

يا أستاذ طارق

========

نحن نحاول بناء دولة حديثة حاول أخوان الشيطان وأعوانهم هدمها

ليقيموا على أطلالها دولة من العصور الوسطى

أسفت أشد الأسف عندما قرأت بالأمس أن هناك من استجاب الآن لدعواهم الخبيثة لهدم الدولة

فقد قرأت أن المواطنين فى قرية النزهة بالمنصورة قتلوا شخصا وعلقوا جثته

لأنهم ضبطوه يضع متفجرات أسفل برج كهرباء

هذا هو الإبداع الشيطانى

==============

هدم الدولة ولكن بأيادى أبنائها الغاضبين مما يفعل المجرمون الأصليون

ماذا يفعل المجرمون الأصليون ؟

يستغلون الفقر والجهل كما كانوا يستغلونهما بالزيت والسكر ولكن هذه المرة بأموال التنظيم الدولى

لاستئجار المعدمين الجهلة الواقعين تحت سطوة الإدمان

ليسوا هم - فى الغالب الأعم - من يفجرون ويحرقون ويخربون بأيديهم

ولكنهم هم إخوان الشيطان الذين يوسوسون ويدفعون الأموال

ثم لا مانع عندهم من إلقاء من يستأجرون ليفتك الغاضبون

زى النهارده من سنتين

=============

وحتى لا ننسى

وزير عدل "الأخوان" يعلن موت دولة "الأخوان" موتا إكلينيكيا

قبل أن يعلن شعب مصر وجيشها موتها رسميا بثلاثة شهور

ماتت دولة العصور الوسطى التى كانت تحاول هدم الدولة الحديثة

فلا يصح ولا يجدر بنا أن ننساق لمحاولات إحيائها من جديد وبأيدينا

إنتبهوا أيها السادة .. الشيطان يبدع

:Exclam: :Exclam: :Exclam:

ليس الهدف من موضوعي أن أدعو إلى ما أنكرته على الإخوان والسلفيين من الحكم على الناس وتنفيذ الأحكام الفورية عليهم دون دولة

الموضوع له أهداف تانية عندي يا أبو محمد

أو قل هدف ظاهر غير مراد وأهداف غير معلنة مرادة

منها تخويفهم من رد الفعل لأنه أكيد هيحدث ومش معقول إنهم هيخربوا بيوت الناس وهتفضل بيوتهم عامرة

ومش معقول هيكون للناس الخوف والرعب ولهم الأمن والسلامة

- منها فضح الإخوان أمام أنفسهم لأن زي ما قلت حضرتك دي عقيدتهم الثابتة والراسخة

أنا في يوم قابلت زميلي وأمين حزب الحرية والعدالة بالمحافظة عندنا وأنكرت أمامه ما حدث في سمنود من قتل وتعليق وسلخ لشابين على ما أذكر فرد علي قائلا

(( إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنفَوْا مِنْ الأَرْضِ ... ))

للأسف هو الآن محكوم على بالسجن لمدة طويلة ربما لا نتقابل معا مرة أخرى في الدنيا لما تسبب فيه من حرق لمنشآت الدولة وقيامه بالتظاهر أمام المحافظة ودعوة المحافظ لتسليم المحافظة فورا عقب ثورة 30 يونيه

2- ليس معنى هذا أنني مع سلبية الناس أمام ما يحدث من الإخوان

أنا فعلا مع الأخذ على أيديهم ومنعهم من التخريب أو اقتراف الجرائم

وليس الوقوف للتصوير وانتظار الشرطة

فلنمنع الجريمة لا أن ندعو لاقترافها ضدهم

وأنت عارف يا أبو محمد فكري كويس ولو كان هذا هو فكري لكنت لليوم إخواني معهم على هذه العقيدة الدموية

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

قامت منطقتنا التعليمية عندنا بتوقيع بروتوكول مع أكاديمية ...... للإنشاء والتدريب

تحت قيادة مدرب التنمية البشرية ..............

وقد حضر إلينا المذكور الشاب

وقام بتوزيع أوراق علينا ليكتب فيها كل واحد المشاكل التي تواجهه في العمل علشان تبقى المشاكل هي دي موضوعنا

وبكل حماس رحت كاتب ورقة كاملة وسلمتها له وكل الزملاء كذلك

بصراحة مسبتش حاجه مضايقاني إلا ما قلتها

وانتهت المحاضرة الأولى بعرض المشاكل تحريريا

ولما جاءت المحاضرة الثانية فوجدتها عن عرض المشاكل شفويا

كل دا تمام ومفيش حاجه

ولكن يدأ الزهق والسأم وشرود الذهن والشك في الجدوى

ومع الوقت الراجل بدأ يندمج ويسخن شيئا فشيئا

حتى طلع علينا بالمفيد في حضرة الجميع وقال

لقد انتابتني سعادة غامرة حينما علمت بأنني سآتي لكم هنا في الأزهر

وإن عليكم دورا كبيرا فالأخطار تحيط بكم من كل جانب

ها هو تواضروس قد وضع جل اهتمامه على محافظتكم

يريد أن ينشأ عليها جامعة مسيحيية

تروج لافكاره

ولما لقيت الجو أحلو بالشكل ده

قلت أسجل واسمع براحتي هيه كمل يا مولانا

وإن هناك من العلمانيين والملحدين من يدبرون لكم بليل

وأنا مراقب لخططهم وهي تنفذ على قدم وساق

لطمس هويتكم وإسلامكم سواء من تواضروس أو من العلمانيين والملحدين

هبوا لتحمل المسئولية .. وللدفاع عن إسلامكم

وبدأت الستات تقول مسئولينا كبيرة

وبدأ النقاش الإخواني الإخواني يظهر ويلوح في الأفق إ‘لى أن انتهت المحاضرة

فراجعت أمر المذكور

فوجدته إخواني يتستر تحت مظلة التنمية البشرية

وأنه صاحب دكان تنمية بشرية وليس تابعا لهيئة أو مؤسسة رسمية

فتحدثت في العمل وأعلمتهم أنه لابد من التحقيق

في ظروف مجيئه وهو غير رسمي

وفيما قاله من إشاعات مغرضة لإحداث فتنة بين الأزهر والمسيحيين

وبين الأزهريين والدولة

ووصله الأمر سريعا فأرسل إلى من يقول لي :

إنه مش جاي تاني بس رجاء ألا تصعد الأمر

طيب بس متعملهاش تاني

خلاص دا أنا مسافر البلد

وذهب ... ولم يأت مرة أخرى

وضاعت علينا دورة التنمية البشرية ( الإخوانية سابقا )

ربنا يهديه

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...