اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بناتى بيسألوا اسئله غريبه !!!!! - ارجو المساعده

semsemah2000

Recommended Posts

بناتى العزيزات أواريب شويه المهم بدأوا  يسألوا اسئله و اليكم الأسئله و محاولاتى للرد عليها :

هو ربنا فين ؟ ربنا موجود فى كل مكان .... يعنى موجود معانا هنا : ايوه ... طب هو : شايفنا ... طبعا .... طب ليه مش  شايفينه؟: عارفين الهوا ز الهوا موجود بس احنا مش شايفينه .... وجوووووووم و بعدين جبت شمعه و خليتهم يشوفوا ان فيه حاجه اسمها الهوا بدليل ان الشمعه انطفت !!!!!! و كان الرد ان ربنا هو اللى نفخ فيها ....وجووووووم (المره دى منى انا)....

- سؤال اخر : انت بتدعى و انت بتصلى ان ربنا يشفينا طب ليه ما بنخفش بعد ما تدعى على طول انت مش بتقولى انه موجدود معانا.. وربنا موجود و بيحفظنا من الحاجات الوحشه طب ما أنا و قعت و خريت دم و ما حفظنيش  ليه  ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حد عنده اجابات بسيطه و سهله

رابط هذا التعليق

الاخت سمسمة فيه موضوع بنفس المعني فتحته من فترة وماحدش رد عليه ... افتكرت ان اطفالكم بطلوا يسألوا هاهاهاهاها ابقى بصي على الموضوع في العنوان ده

أسئلة عويصة

رابط هذا التعليق

والله هي مش أسئلة غريبة ولا حاجة، وأظن معظمنا سألنا نفس هذه الأسئلة عندما كنا صغار...

أما الإجابة المقنعة فبصراحة مش حقدر أفيد، لإن كل طفل ليه تفكير مختلف. المهم إحترام عقل الطفل، ثم عدم الكذب عليه في أي موضوع آخر... أصل الطفل بيستنتج: ماما بتقول الحقيقة دايماً --> يبقى كلامها صح. وده حتى يمكنه إستيعاب كل الجوانب.

يعني ممكن تحاولى تقوليلها إن إحنا مش شايفين البيت من جوا الشقة، كذلك علشان ربنا وسع السموات والأرض إستحالة نشوفه... بس مثل هذا القول حيفتح الباب لأسئلة كتيرة. يعني إحنا جوا ربنا؟ أو إحنا لو طلعنا برة ممكن نشوف ربنا؟

وثقي إن عقل الطفل حيأتي لنا بأسئلة لن تخطر لنا عالبال... لكنها عادة تكون منطقية ويجب عدم الضيق منها والصبر عليها. حتى لا يعتبر الطفل أن التفكير والإستنتاج شئ يجلب له المشاكل ويكف عنه!

وَنَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ

أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ

فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ

فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ

فَلَمَّا آسَفُونَا انتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ

فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفًا وَمَثَلًا لِلْآخِرِينَ

رابط هذا التعليق

هو فيها حاجه لو اتسالت عن شئ و قلت ماعرفش؟ :) منظرى قصاد الجيل الصاعد هيتهز؟ :) اصلى بقيت اقول ماعرفش كتير وخايفه ده يؤثر على البرستيج انتو عارفين :) بجد هل ده يؤثر فى قيمة الاب او الام امام الاطفال؟ :)

رابط هذا التعليق

طيب شوفوا  كده الموقف اللى فى اسئله عويصه  و قولولى  نرد فيه ازاى  لأن هو ده اصعب سؤال بجد و ماينفعش  نسكت او نطنش او نقول مانعرفش

رابط هذا التعليق

معرفش مش عيب يا أخت نان سوبريور...

لكن الطفل بيحب يعرف... لو مش عن طريقك يبقى عن طريق حد تاني!

يلا كدة هاتولي حل قبل ما أكون نفسي وأتجوز وأخلف إن شاء الله... قدامكم يجي 20 سنة كدة! :) :) :)

وَنَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ

فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ

رابط هذا التعليق

:) بس انا ماكنتش هاقول ماعرفش عشان اهرب من الاجابه :) لا لا لا مش طريقتى خالص :) انما اقصد لو اتسالت سؤال معرفش اجابته يبقى الافضل اتظاهر انى اعرف ولا عادى انى اقول ماعرفش :) مستعجل على ايه يا زيزو !! 20 سنه؟ مش بدرى شويه؟ :)

رابط هذا التعليق

أهو! خلينا متفائلين! :)

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

المسألة مش إن الكبير لا يعرف الإجابة و لكنه يعتقد أن الصغير لن يفهم الإجابة و هذا خطأ.

1- يجب أن نكلم الأطفال كما لو كانو كبارا تماما.

2- لا يجب أبدا أن نكذب على الأطفال.

3- يمكن أن نقول أحيانا "معرفش" لكن نقرنها ب "تعالى نشوف و نحاول نعرف".. فلو كنت تعرف الإجابة لا تجب مباشرة في كل مرة، يمكن أن تعطي الطفل مدخلا عن البحث و الإكتشاف و الإستنتاج (بشكل مبسط) و تكتشفان الحقيقة معا.

ولا إيه؟

{ فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا * يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا * وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا }

رابط هذا التعليق

كلام معقول والله يا متسائل (heshamfm)!

أمّال مال كلامك غريب في مواضيع تانيه؟ (مثلا تعدد الزوجات)

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

عزيزتي سمسمة

بالطبع الاطفال كثيرا ما يسألون أسئلة لا يمكن تجدي لها إجابة ولكن يمكن على قدر سن كل طفل ان يعطى فكرة عن الموضوع ولو برد بسيط مثلا إذا سألتك ابنتك لماذا لون الجاموسة اسود واللبن بتاعها أبيض؟ ولقد سألت انا طفلي الصغير يوما عن نفس السؤال الذي سألته لك ابنتك وقلت لأبني هل ربنا شايفنا ؟فقال: نعم، قلت: ولماذا نحن لا نراه ربنا؟؟ فقال أبني : لأن ربنا بيبص علينا من خرم. وهكذا حل ابني مشكلة كيف يرانا الله ونحن لا نراه . حيث ان ذلك صعب عليهم فهمها فيترجمون الموقف لشيء مادي وهي حالة لدى الطفل الشخص الذي يراني وأنا لا أره هو الذي يشاهدني من خلال ثقب، قد يكون خرم الباب. إن عالم الطفولة ظريف وبرئ وحقا يجب ان نغرس فيه القيم الصحيحة والاجابات القريبة من الصدق بقدر الإمكان

مع تحياتي  :P

رابط هذا التعليق

[b:post_uid0]

هى دى ياست سمسمة الاجابات الصحيحة التى أجبتيهم بها

والأطفال كثيرى الأسئلة هم مرتفعى نسبة الذكاء

ولذا يجب الاحتياط والاجابة قريبا من الواقع حتى لا يسألوا غريبا قد يضللهم ويشوش عليهم[/b:post_uid0]

مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى

الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات

وصار نظاما لحكم مصر

برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب ..

سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..!

رابط هذا التعليق

الأطفال فعلا أحباب الله

وتربية الأطفال من أهم مقومات الشخصية الرجل او المرأة فى المستقبل

ومحاورات الأطفال مع الوالدين وأسئلتهم المتكررة تفتح لهم شباك لعالم المعرفة وللفهم وإسلوب التفكير يتعود عليه منذ نعومة أظفاره

أولا" لايجب الكذب على الطفل بأى حال من الأحوال (ده إن أردته أن يكون صادقا") لأنك القدوة له.

ثانيا-لايجب معاملة الأطفال مثل الكبارتماما(معلش ياعم متسائل)لأنهم ممكن يتعقدوا ولكن يعاملوا بتبسيط الموضوع لهم الى أقصى حد ويجب ان يأخذ كل سؤال منهم بكل تقدير وإكبار ولا يستهان به

ثالثا" الطفل وعاء لما نضع فيه (شوف عايز تملأ طفلك بماذا -بأبو رجل مسلوخة و أمنا الغولة...إلخ).

رابعا"إذا لم تعرف الإجابة على سؤال معين أو كنت تعرف الإجابة  ولكن مش قادر تصوغها بشكل يناسب الطفل حاول أن تشرح له الذى  تعرفه وإبدأ بقول أعتقد أن..... ولكن هيا بنا نبحث عن الأكيد فى الموضوع عن طريق....... وستجد طفلك يستمتع بمشاركتك فى البحث عن المعرفة

خامسا"وجه طفلك لمعرفة الله وذلك من خلال الإحساس بمظاهر عظمته  وأهمية نعمه (مثال- ألوان النباتات المختلفة -طعم الفواكه والشكولاته المحبب-حركة السحاب-جمال الفرشات وألوانها-نعمة الحركة - الكلام والنطق (قارن بين الرضيع والطفل)...إلخ

سادسا" عدم التركيز على التخويف للطفل او حرام او التهديد ( الترغيب والمكافأة أفضل إسلوب فى المراحل الأولى )و

سابعا قراءة قصة للطفل (مش تأليف قصة) من قصص الأطفال ومناقشتها معه لمعرفة ماذا إستفاد منها وربما الطلب منه أن يحكيها لك

أطفالنا هم فلذات أكبادانا تمشى على الأرض

ربما نتركهم فى منتصف الطريق

ولكننا سنترك معهم ما يساعدهم على إكمال طريقهم

و(مش لحاليح- الـ دى التيس فلوس تضيع الفلوس ويفضل التيس منحوس)و

اللهم إن لك على ذنوب كثيرة فيما بينى وبينك وذنوب كثيرة فيما بينى وبين خلقك

اللهم ما كان لك منها فإغفر لى وما كان لخلقك فتحمله عنى برحمتك يا أرحم الراحمين

رابط هذا التعليق

خدوا عنكم السؤال دة امبارح الانسة بانسيه  اخر العنقود سألتنى

يابابا مش احنا بنقول صلى الله على محمد

قلت ايوة

قالت وطب ربنا حيصلى لمين

رديت دى رحمة مهداة للنبى

ردت ماهو ربنا يقدر يديله الرحمه من غير صلاة

حد عندة اجابه :D

رابط هذا التعليق

الأستاذ بانسيه المحترم الموضوع فى غاية البساطة

تأخدها وتقعدها على رجلك وتطبطب عليها  وتقولها ما يلى

يا بنسوستى الحلوة مش إنت يا عسولة بعد ما بتخلصى الواجب  بتاع المدرسة بتقوللى يابابا فين الشكولاته المكافأة بتاعتى يا دادى

وأنا يا نور عينيه أعطيك أحلى شوكولاته بتحبيها.

و(طبعا هتهز رأسها موافقة بدلال وخوف لموضوع الشوكلاته ده يتمنع عنها)و

حضرتك تباغتها بإستفهام  و تقول : طب ياحبيبتى ما أنا أقدر أديك الشكولاته من غير ما تعملى الواجب بس أنا عايزيك تفتكرى إنك تعملى الواجب  وبعدين أديك الشكولاته !!!!!شايفة ربنا قادر يدينا الرحمة ويديه  الرحمة بس عايزنه نفتكر ربنا والرسول بالصلاة عليه و(عليه الصلاة والسلام)وهو يكافأنا علىطول بالرحمة زى موضوع الشوكلاته تمام

ثم قبلتين على الماشى ولعب وطنطيط

و(معذرة إضررت أن أكتب بالعامية وعذرأ للغةالعربية )و

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

---------------

رد منطقى يا أستاذ خالد ... أحسنت .

بالمناسبة ... الموضوع اللذى ذكره الأخ الفاضل/أحمد

العقيدة..الإقناع المطلق أم الخضوع المطبق

ممتاز جداً بل و كل المواضيع الموجودة تحت الإستشارات التربوية فى موقع islamonline.net قيمة و مفيدة جداً ... جزاك الله خيراً أخى أحمد .

لا إلاه إلا أنت سبحانك ... إنى كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

[b:post_uid0]

فعلا رد مناسب من الأخ  خالد

طب المشكلة الثانية ان لا زم نكدب أمام أطفالنا

مثلا نكلفهم بالرد على التليفون وننكر أنفسنا عند اللوزوم ونطلب منهم انكار وجودنا

بالكذب وخاصة اذا كنا لا نرغب فى كلام أحد الأشخاص

ياترى ايه الحل[/b:post_uid0]

مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى

الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات

وصار نظاما لحكم مصر

برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب ..

سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..!

رابط هذا التعليق

أستاذنا السيد رجب 2

بصراحة النقطة دى عويصة شوية

وأمامك حلول متعددة عن نفسى عندى حلين أرى أنهما صواب

أحدهما الحل الطازة و الأخر الحل التقليدى أو المحفوظ

الحل التقليدى يبدأ بأن تحدد أن الصدق قيمة إجتماعية وأخلاقية عليا وأن  غرس هذه الصفة  فى إبنك يكون عن طريق أن تكون نعم القدوة له فتأخذ التليفون وترد على المتصل وتتحمل  (الغلاسة) وقلة ذوق المتصل و(تناحته) و طبعا" أنت تكون ضربت القدوة الصحيحة له

ومن الممكن أيضا" أن تنوه له بذلك قائلا" : والله ياإبنى ياحبيبى  أنا الراجل ده مش عايز أكلمه بس أعمل إيه ماقدرش أقول لك تقول له إننى مش موجود لأن ده يبقى كذب ومافيش حاجة إسمها كدبة صغيرة وكبيرة - هات التليفون وأمرى لله

وبعد ماتنتهى المكالمة  لا تنسى أن تعدى من أمام الولد قائلا" : الله يرحم أهلينا علمونا الصدق  ولازم نعلمه لأولدنا مهما تحملنا من التليفونات- أنا مش عارف إخترعوها ليه ماله الإيميل ماهو أخر حلاوة-( وده طبعا عشان المحروس إبنك يترحم عليك أمام حفيدك أيضا")و

أما الحل الطازة فهو كالتالى

عندما يخبرك المحروس بأن فلان يريدك على التليفون - إصمت برهة ثم أخبره أن يقول له

ياعمو ممكن حضرتك تسيب رسالة لبابا وهو إن شاء الله هيكلمك  عالطول ( وبلاش لما يرجع من بره لأن هذا كذب)-ممكن يكون المتصل عنده دم ويترك رسالة وينتهى الوضع - أما إذا كان المتصل من طائفة البلهاء أو( التنابلة) وإنت متأكد إن مافيش موضوع مهم وجاء لك والمحروس مرة ثانية وقالك يابابا عمو بيقول هو عاوز حضرتك

ترد ياريت ياإبنى تقول له بابا حضرتك دلوقتى مش قادر يرد عليك معلش بابا هيتصل   بحضرتك بعد خمس دقائق

ثم لاتنسى بعد خمس دقائق أن تنادى على المحروس وتسأله (ببراءة)هو مين يا حبيبى إلـ إتصل من شوية وبعد مايرد عليك -تصمت برهه ثم تصيح متذكرا أه ده أكيد بيفكرنى بالموضوع الفلانى أكيد أه أنا هشوفه بكرة (إن كان زميلك)أو أنا بعدما أخلص الموضوع و

(أكلمه   شكرا قوى يا حبيبى- أما أتصل المتصل ثقيل الظل مرة أخرى فعليك بالحل التقليدى(الأول)

وربنا يعينك ويعيننا جميع لكن تذكر دائما أن الصدق منجاة ,اننا ما نغرسه لإى أبناءنا سوف نحصده (لعل ذلك يهون عليك)ا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      ‏‎ نزلت بصمه مرحل عام٢٠١٠ ورجعت بعد ٥سنوات  بفيزا جديده عام 2016وجلست ٤سنوات وخرجت نهائى نظامى  عام 2020اقدر ارجع بفيزا جديده ولا البصمه الاولى اتمسحت
    • 5
      بسم الله الرحمن الرحيم اخوانى الكرام هناك حوالة بنكية وصلتنى من السعودية من بنك انجاز بجدة الى رقم حسابى فى بنك مصر المشكلة فى ان الحوالة بالدولار ورقم حسابى بالجنيه المصرى واتصلت عليهم فى البنك قالوا لى الحوالة متعلقه فماذا افعل لاستلامها وجزاكم الله كل خير وهل من الممكن ان اقوم باستلام الحوالة من اى فرع بنك مصر على مستوى الجمهورية ؟ وهل من الممكن ان يقوم البنك تلاقئيا بتحويل الحوالة الى جنيه ووضعها فى حسابى
    • 32
      السلام عليكم و رحمة الله وبركاته قمت بشراء جهاز تليفزيون من كارفور مذكور في الضمان الخاص به انه 3 سنوات و حدث به عطل بعد عام و 6 اشهر فقمت بالاتصال بكارفور و للاسف كنت كاأني اشتريت من بائع علي الرصيف و ليس من مجموعة محلات دولية لها سمعة تخشي عليها.. و تعرضت معهم لكل انواع المهاترات من امثال ان الضمان مكتوب انه 3 سنوات و لكن الفعلي سنة واحدة ثم ان العطل سببه سوءاستخدام و مثل هذه الحجج الفارغة.. و للاسف ارغمت علي دفع مبلغ كبير من المال نظير الاصلاح و استمر الاصلاح فترة اكثر من 6 اسابيع و انا اش
    • 9
      السلام عليكم بعد إذن حضراتكم كان لي استفسار ألا وهو أني حصلت علي تأشيرة عمل للسعوديه وحدث ظرف طارئ يمنعني من السفر في الوقت الحالي وأريد ان ألغي التأشيره فهل الطرف الثاني(اقصد الكفيل السعودي) هضيع عليه التأسيره أم يمكنه استردادها وفي خلال وقت كام لأني أتمني ميحصلش ليه خساره بسببي وهل سيكون- في المستقبل- مانع من سفري للسعوديه مرة اخري وجزاكم الله خيرا
    • Guest waheed
      0
      ما رائيكم في مدارس ركائز التعليم بالدوادمي ارجو الافادة بخبراتكم 
  • أضف...