اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل نهاجر الى فانكوفر نحن فى حيره ساعدونا

Recommended Posts

السلام عليكم اعضاء المنتدى ثقه منى فى كلامكم واسلوبكم الراقى من متابعتى ليكم احب ان اسألكم من واقع خبرتكم عن فانكوفر نحن عائله صغيره تعيش فى القاهره زوجى وانا وابنتى الكبيره 14 سنه وابنتى الصغيره 9 سنوات ووالدتى تعيش معى اعمل انا محاميه وزوجى مدير مالى الحمد لله لا يوجد لدينا مشكله ماديه وانما السفر من اجل عيشه كريمه مستقره لقد سئمنا من المشاكل والإهمال احسن مدارس واغلاها لاتجد خدمه كويسه احسن مستشفيات لاتجد خدمه غير الأخلاقيات التى نعانى منها فى الشارع اسلوب الناس بقى وحش اوى انا عاوزه بيئه نظيفه اربى فيها بناتى يبنوا مستقبلهم برقى واحترام والى زود اصرارنا اكتر على الهجره اننا سافرنا رحله اوربيه الى النمسا والمانيا وفرنسا وبلجيكا صدمتنا وحسينا اننا فى مصر نعيش بره الدنيا ومن قبلها كنا سافرنا منذ عامين الى تركيا التى فى نظرى لا تقل فى النظافه والتقدم لاننا مكثنا فيها شهر ولفيتها كويس فأكتشفت ان معظم بلاد الدنيا منظمه ونظيفه والناس تعاملهم راقى بدون اى عنصريه حتى المانيا التى يتهموها بالعنصريه لم اجد ولو ذره منها فى التعامل المهم قررنا الهجره طبعا كان اول بلد نفكر فيه المانيا ولكن مع البحث وجدنا ان شروطهم صعبه خاصه انه لايوجد لغه المانيه معنا وهدفنا إقامه مطعم او شراء بنزينه مثلا المهم وجدت على النت ان هناك هجره لكندا اسمها فيزه المستثمر ب200 الف دولار 200 الف يكونوا ممتلكات عن طريق محامى اسمه دافيد فقررنا نبيع مسكننا لنجمع هذا المبلغ وقبل ان نبيع منزلنا اسألكم واستحلفكم هل تستحق السفر والعناء فانكوفر هل هى ما اصبو اليه من حياه لبناتى هلى مثل ما شاهدت لها على اليوتيوب ان لها وجه اخر هو المخدرات هل هى امان ومعدل الجريمه فيها ايه وهل حوادث السرقه واقتحام المتاجر والبيوت موجود بصراحه انا شفت لها افلام على اليوتيوب شعرت ان طبيعه اوروبااحلى منها وهل مشروع مطعم مربح فعلا ولا بنزينه شوفوا انا اقارن بينها وبين الهجره لتركيا علشان البنات بصراحه اخاف من الإباحيه حيث انى اربيهم على الإلتزام وهل هذه الفيزه تسمح ان اخذ امى حيث انى ابنتها الوحيده وليس لها غيرى فمستحيل اتركها وهل المدارس كويسه والعنصريه هل موجوده ضد الطلبه المسلمين فى المدارس وكم مصاريف جامعه بريتش كولومبيا وهل التأمين الطبى للمقيمين كويس حيث وجدت ناس تشتكى منه وهل زوجى ممكن يعمل هناك بجانب المشروع من الاخر هل تستحق ان ابيع بيتى ويترك عمله من اجل الهجره الى هناك ارجوكم ساعدونى بكل خبرتكم وشكرا لكم

رابط هذا التعليق

انا عايش هنا في فانكوفر من 6 سنوات

هل ممكن تحددي الأسئله و انا ارد عليكي؟

يعني حطيلي الأسئله 1..2...3...4...

و هكذا

و هرد عليكي على قد ما اقدر

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

اشكرك جدا على الرد 1- هل مشاريع المطاعم ناجحه يعنى هناك ازدحام على المطاعم السياحيه والكافيهات زى اوروبا واسطنبول ولا اعداد قليله علشان البرد يعنى فعلا المشاريع بتدخل ربح 500 الف دولار السنه ؟

2- هل فيزه المستثمر تسمح لى بإستقدام والدتى للعيش معى ؟3- هل فانكوفر امان يعنى معدل الجريمه ايه ونسبه سمعك عن جرائم القتل والسطو المسلح انا سمعت انها نسبه كبيره ؟

3-هل هناك عنصريه تجاه الطلبه المسلمين فى المدارس ؟ وهل هناك اباحيه منتشره ؟4- هل فعلا المخدرات منتشره فى الشوارع ؟5- مصاريف جامعه بريتش كولومبيا ؟ 6 - الشتاء كم شهر فى السنه بالظبط ؟7- هل زوجى يستطيع العمل كمدير مالى بجانب المشروع؟8- هل فانكوفر مثل دول اوروبا التى زرتها فى التقدم والحداثه والتكنولوجيا يعنى دول اوروبا مثلا كاميرات فى الشوارع كلها وعلى البنايات حداثه اجهزه فى كل مكان وفى الشوارع ؟ 9-هل نظام التأمين الطبى كويس ولا عليه ملاحظات ؟ 10هل فانكوفر تستاهل انى ابيع بيتى من اجلها ممكن تقولى يعنى مظاهر للحياه مختلفه عن مصر ؟ او حضرتك قولى انت حابب فيها ايه ؟ وايه الذى يميزها ؟

رابط هذا التعليق

اشكرك جدا على الرد 1- هل مشاريع المطاعم ناجحه يعنى هناك ازدحام على المطاعم السياحيه والكافيهات زى اوروبا واسطنبول ولا اعداد قليله علشان البرد يعنى فعلا المشاريع بتدخل ربح 500 الف دولار السنه ؟

حسب المطعم و موقعه زي اي مشروع في الدنيا...فيه الناجح و فيه الفاشل....دي حاجه مالهاش علاقه بالمدينه

2- هل فيزه المستثمر تسمح لى بإستقدام والدتى للعيش معى ؟

الله اعلم....لازم تسألي حد فاهم في القوانين

3- هل فانكوفر امان يعنى معدل الجريمه ايه ونسبه سمعك عن جرائم القتل والسطو المسلح انا سمعت انها نسبه كبيره ؟

طبعا أمان بشكل عام و ان كان فيها جرائم بنسبه اقل كثيرا من اي بلد عربي

3-هل هناك عنصريه تجاه الطلبه المسلمين فى المدارس ؟ وهل هناك اباحيه منتشره ؟

لا توجد عنصريه ظاهره ابداااا...........ولا توجد اباحيه منتشره

4- هل فعلا المخدرات منتشره فى الشوارع ؟

توجد مخدرات مع تجار المخدرات...زي مصر كده...ممكن تعيشي فيها 70 سنه من غير ماتعرفي المخدرات و ممكن تشوفيها لو عايزه كل يوم

5- مصاريف جامعه بريتش كولومبيا ؟

راسليهم للسؤال خصوصا ان التكلفه بتختلف حسب نوع الدراسه المطلوبه

6 - الشتاء كم شهر فى السنه بالظبط ؟

ادفأ مدن كندا على الاطلاق.....الشتا البارد بيوصل نادرا لدرجة الصفر ...الشتا البارد حوالي 3 شهور....

7- هل زوجى يستطيع العمل كمدير مالى بجانب المشروع؟

لازم يكون معاه شهاده كنديه في المحاسبه زي ال CGA or CA و اللي اتغيروا حاليا و بقى اسمهم Canadian CPA

و دراستها بتاخد حوالي 3 الى 4 سنوات (في حالة وجود بكالوريوس مصري في المحاسبه)

8- هل فانكوفر مثل دول اوروبا التى زرتها فى التقدم والحداثه والتكنولوجيا يعنى دول اوروبا مثلا كاميرات فى الشوارع كلها وعلى البنايات حداثه اجهزه فى كل مكان وفى الشوارع ؟

افضل مدينه يتعاش فيها في العالم حسب الاحصائيات...هتلاقي فيها حاجات مش موجوده في اوروبا و العكس..........كل بلد و لها خصوصياتها

9-هل نظام التأمين الطبى كويس ولا عليه ملاحظات ؟

جيد بالطبع و لكن يشوبه بعض العيوب .....خصوصا قلة الاستشاريين

10هل فانكوفر تستاهل انى ابيع بيتى من اجلها ممكن تقولى يعنى مظاهر للحياه مختلفه عن مصر ؟ او حضرتك قولى انت حابب فيها ايه ؟ وايه الذى يميزها ؟

دي مسأله نسبيه تختلف من شخص لآخر.......عموما هي بلد جميله وبكل تأكيد مش جنه لكنها افضل كثيرا من غيرها

تم تعديل بواسطة MZohairy

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

العفو

عموما تأكدي ان مفيش مكان في الدنيا مافيهوش سلبيات

و يعتمد على الشخص في تحمل او تقبل السلبيات دي

و قدرته على تحاشي بعضها

المشاكل هنا (في كندا عموما ) تتلخص في بعض الامور (اللي مش هتهتمي بيها حاليا) زي مثلا الحريه المبالغ فيها للأبناء....و احتمال تأثرهم بالمجتمع المنفتح (اللي احنا مش متعودين عليه)

و ممكن كمان الزوجه تلاقي نفسها في خلافات مع جوزها بسبب احساسها بالقوه نتيجة حقوقها القانونيه

و العثور على عمل مناسب و بدخل مناسب

يعني اغلبها مشاكل اجتماعيه و ماديه ....مش أمنيه و حكوميه و بيئيه

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• بعد 11 شهور...

أستاذ زوهيرى ممكن اسأل سؤال عن أسعار الشقق فى فانكوفر

يعنى الشقق الرخيصة

وإيه هى أرخص المدن هناك

وهل الحكومه فعلا بتدفع جزء كبير من إيجار الشقق لمحدودي الدخل وإيه شروط ده

أسفه على كثره الاسءله

وشكرا

تم تعديل بواسطة QueQue

000000"]

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

أستاذ زوهيرى ممكن اسأل سؤال عن أسعار الشقق فى فانكوفر

يعنى الشقق الرخيصة

وإيه هى أرخص المدن هناك

وهل الحكومه فعلا بتدفع جزء كبير من إيجار الشقق لمحدودي الدخل وإيه شروط ده

أسفه على كثره الاسءله

وشكرا

لو تقصدي الايجار يبقى ممكن تلاقي من 700 دولار في الشهر شقه غرفتين نوم....بس طبعا مستواها متواضع

ارخص المدن سيري و دلتا

محدودي الدخل دي يعني بياخد ول فير......و ده موضوع طويل شويه

لكن مفيش مساعدات ايجاريه غير بعد مرور سنه على الاقامه هنا و بشرط يكون الشخص اشتغل على الاقل 3 شهور خلال العام السابق

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

أستاذ زوهيرى هو بس محدودى الدخل الى بياخد الويل فير ولا ممكن يعتبروا الناس الى بتشتغل بالminimum محدودى الدخل أصل انا بصراحه ما بفكرش فى حكايه الويل فير ده خالص بس كمان عايزه الحكومه تساعدنا فى الإيجار الشهرى للشقه هل ده ينفع

شكرًا

000000"]

رابط هذا التعليق

اه طبعا ينفع

بس بشرط تكوني اشتغلتي و قضيتي في اي شغل شهرين على الاقل

بتاخدي مبلغ بيتحسب حسب قيمة الايجار و قيمة دخلك و عدد افراد اسرتك.....بيوصل الى 750 دولار شهريا بحد اقصى

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 69
      صباح الخير على الجميع الموضوع ده لأي حد عايز يعرف اي معلومه عن مرحلة (مابعد) الوصول لكندا عموما و فانكوفر اللي انا عايش فيها خصوصا تحياتي و تمنياتي بالتوفيق للجميع
    • 0
      السلام عليكم منذ ايام بدا الاخوة مالكى الاراضى فى حى ابو الهول 3 وبعد طول غياب فى استلام اراضيهم والبقية تاتى (ابو الهول 2 و ابو الهول 3 ) وهنا يجب علينا ان نساعد بعضنا بعضا فى حاجتين : 1- اللى استلم ياريت يقول لنا الاجراءات كانت اية او المشاكل اللى تعرض لها وكيفية تغلبة عليها والاخطاء التى وقع فيها حتى يعرف باقى اعضاء المنتدى ماذا سوف يفعلون ويستعدوا له وكمان توضيح نظام التوكيلات (مقبوله ام لا ) 2- اللى معاه تصاميم البناء فى العائلى ياريت يرسلها على المنتدى ونتناقش فيها ونرشحها لبعض لمعرفة
    • 40
      الاخوة والاخواة الأفاضل السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ترددن كثيرا قبل أن اسرد تجربتي للهجرة الى كندا خصوصا وانني لا اجيد حبكة السرد كالاخوة الافاضل لكن اتمنى ان اطرح تجربتي وامل ان تكون مفيدة وفيها اجابات لكثير من تساؤلات الاخوة مرتادي المنتدي ولكل مهتم بامور الهجرة الى كندا فكرة السفر في حد ذاتها فكرة قديمة كانت تراودني منذ ان كنت في المرحلة الثانوية ولكنها تلاشت مع ظروف الحياة وواقعها العملي المضني وبعدها شأت الاقدار وان أتيت الى السعودية للعمل ومازالت فكرة السفر لم تبارح مخيلتي الا ان
    • 24
      في رحله طويله قصيره يا إخواني مريت فيها من مطار فانكوفر بكندا مرورا بمطار فرانكفورت في المانيا فمطار القاهره الجديد ثم من مطار القاهرة القديم الى مطار الرياض بالسعوديه ثم العكس شاهدت بعض الأمور و التضاربات منها الحسن و منها القبيح و سأقص عليكم ملاحظاتي و لكم تحياتي سادتي سيداتي لنا عوده
    • 61
      حنزل لكم بمجموعة صور بسيطه في فانكوفر و بريتش كولومبيا عموما ارجوا فقط من اللي عندهم الضغط و السكر ما يدخلوش قبل ما ياخدوا الدوا و حديلكم كل كام يوم كده صورتين لأحلى مدينه خلقها الله على كوكب الأرض
  • أضف...