اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

انا طالبه في كلية الصيدله حلمي السفر لكندا وأحتاج نصائحكم

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

بسم الله الرحمن الرحيم

أولا أنا عضوه جديده هنا في المنتدى ..

بقالي مده ببحث عن حاجه تساعدني اني احقق حلمي بالسفر الى كندا بعد التخرج ان شاء الله .. ولقيت المنتدى ده وتوسمت فيه الخير واتمنى تساعدوني

أنا طالبه في كلية الصيدله جامعة المنصوره ان شاء الله باقيلي سنتين على التخرج (السنه دي والسنه الي بعدها ان شاء الله )

دلوقتي أنا مش عارفه مطلوب مني ايه في السنتين دول عشان اقدر اول مااتخرج اسافر ..

ياريت الناس الي سافرت تنصحني ..

يعني المفروض مثلا آخد شهادات معينه ؟ وهل لازم أكون متقنه للانجليزي 100% ؟

ومشكلتي الكبرى اني خااايفه جداا من امتحان المعادله لاني فعلا حتى الان مش حاسه اني خدت حاجه في الكليه تفيدني في علم الصيدله للاسف .. فأعمل ايه ؟ هل الامتحان ده صعب كدا ولا معلومات عامه ؟ ولا ممكن استعدله ولا ايه ؟

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ألف شكر :)

تم تعديل بواسطة بسمة
رابط هذا التعليق

أولا أهلا بيكي معانا فى بيت العيلة

ثانيا حلو انك بتفكري لقدام و عايزة تجهزي نفسك

انا اول معرفتي هنا بالمحاورات كانت هنا في باب كندا :)

بس غيرت رأيي و ما هاجرتش :)

من 2008

كنت باقرأ كل كلمة هنا و ذاكرت مقاطعات كندا على موقعهم الرسمي ده

http://www.cic.gc.ca

الموقع بقى منظم جدا حاليا و أسهل كتير فى البحث

بالنسبة لايه المطلوب منك

فده شيء بيتغير كل سنة تقريباً

بيحتاجوا مهن معينة و يستغنوا عن مهن و ممكن يرجعوا يحتاجوا لها تاني

همة هناك مش بيشغلوا حد إلا بخبرة كندية

و الإنجليزي مهم جدا طبعا و الفرنساوي كمان

في مقاطعات انجليزي و في كيبك الفرنسية

و دلوقتي بقى لازم تكوني ممتحنة ايلتس و بنتيجة همة محددينها قبل ما تقدمي

بصي انا كنت شفت زمان وظائف موسمية للطلاب في الصيف

ما تشوفي كده اذا نفعت لك ممكن تسافري لها

و كده تقوي اللغة و تاخدى خبرة كندية

تنفعك بعد التخرج لما تقدمي

:)

ادخلي هنا و شوفي

http://www.international.gc.ca/experience/partners_in-partenaires_entrant.aspx?lang=eng

ده لينك لمؤسسات من الموقع الرسمي ممكن تساعدك تلاقي شغل مؤقت هناك

و لكل من كانت أعمارهم من 18-35

بعضها لحد سن 29

موفقة بإذن الله

:)

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

الى ف ايدك حاليا هو تقوية اللغة...الشروط الحالية فى الانجلش ايلتس المستوى الاجمالى 7.5 على الا يقل مستواكى فى اى فرع من فروع امتحان الايلتس عن 7...والفرنسى level B2

بالنسبة للمعادلة فيه كتب للمذاكرة بس بعد الكلية افضل من ناحية الاستيعاب والوقت

رابط هذا التعليق

ف الحالتين هى تجميع نقاط واللغة الثانية بتتحسبلك برده عليها نقاط...اما المستويات الى قولتها فوق دى شرط اساسى ﻻزم تكونى معاكى شهادة بيها ...الانجليزى للفيدرال(الوﻻيات كلها ماعدا كيبيك) ..والفرنسى لكيبيك

رابط هذا التعليق

http://cairo-quebec.blogspot.com/2011/03/blog-post_5323.html

الصفحة الى فوق فيها حساب النقاط للهجرة لكيبيك

بالنسبة لباقى الوﻻيات

دا موضوع منقول فيه التفاصيل

الشروط الجديدة للهجرة الى كندا 2014

الشروط الجديدة للهجرة الى كندا 2014

السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

تحية طيبة

أهم المستندات أو الوثائق المطلوبة للهجرة الى كندا لسنة 2014

المستندات المطلوبة بخلاف النماذج الرسمية أهمها ما يلي :

شهادة تحديد مستوى اللغة الإنجليزية IELTS أو الفرنسية TEF أو كلتاهما

1. السيرة الذاتية بالتفصيل بالإنجليزية.شهادات الخبرة العملية لطالب الهجرة وزوجته

2. الشهادات الدراسية (الثانوية العامة – البكالوريوس – الماجستير - الدكتوراة للمتقدم وزوجته وأولاده (بالإضافة إلى أي شهادات أو دبلومات أخرى).

3. شهادة ميلاد طالب الهجرة وكل المرافقين له.

4. وثيقة الزواج لطالب الهجرة وزوجته.

5. عدد 8 صور لجواز السفر لكل من طالب الهجرة وكل المرافقين له

6. صورة جواز السفر لطالب الهجرة وزوجته وكل المرافقين له

7. شهادة من الشرطة من البلد الأم (يطلب في المراحل الأخيرة) .

8. شهادة من الشرطة من بلد الإقامة (يطلب في المراحل الأخيرة) .

9. كشف طبي شامل موثق من مستشفى معتمد من السلطات الكندية (يطلب في المراحل الأخيرة) .

10. شهادة من البنك بمبلغ يحدد حسب عدد أفراد الأسرة المهاجرة (يطلب في المراحل الأخيرة) .

[فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط. ]

متطلبات اللغة :

لتحديد مستواك في اللغة الإنجليزية يجب الحصول على شهادة اختبار تحديد مستوى معترف به في كندا مثل IELTS من المجلس البريطاني British Council من أقرب فرع لك يتم الاعتراف بدرجة إتقانك اللغة الإنجليزية أوالفرنسية أو كلتاهما عن طريق شهادة تحديد تحديد المستوى من جهات معترف بها من قبل سلطات الهجرة الكندية مثل المركز الثقافي الفرنسي الرسمي. أما اللغة الإنجليزية فتحتاج اختبار"آيلتس" IELTS ويتم في المجلس الثقافي البريطاني British Council ويكلفك حوالي 200 دولار وعنوان المركز الرئيسي هو [فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط. ]. ويقيس الاختبار المهارات اللغوية الأربعة وهي الاستماع والتحدث والكتابة والقراءة (الفهم). الدرجة النهائية لكل مهارة هي 9 درجات والدرجة الكلية هي المتوسط العام. ويجب الانتباه إلى أن سلطات الهجرة تحتسب درجات كل مهارة على حدة وليس المتوسط العام للمجموع. فإذا استطعت الحصول على أعلى درجة في كل مهارة ستكون فرصتك أفضل في الهجرة.

درجات"آيلتس" تترجم إلى درجات أخرى خاصة بسلطات الهجرة

اختبار الـ " TEF " في اللغة الفرنسية:

إنه أختبار لتقييم اللغة الفرنسية يمنح من قبل CCIP (Chambre de Commerce et d'Industrie de Paris/غرفة التجارة والصناعة بباريس) هذه الشهادة صالحة لمدة سنة. وهى تقييم صحيح لمعرفة الطالب باللغة الفرنسية .

من يمكنه الالتحاق:

صمم اختبار الTEF لأي أجنبي غير ناطق باللغة الفرنسية ولا يتطلب أي مؤهل معين أو استعداد .

ماذا يتضمنه الاختبار:

الأوراق المطلوبة للهجرة الى كندا | ومعلومات هامة 3 اختبارات إجبارية

القراءة والفهم ( 60 دقيقةً )

الاستماع والفهم ( 40 دقيقةً )

التركيبات اللغوية و مفردات اللغة ( 30 دقيقةً )

الزمن الكلي : ساعتان 30 دقيقةً

الأوراق المطلوبة للهجرة الى كندا | ومعلومات هامة اختباران اختياريان

التعبير ( 60 دقيقةً )

التحدث ( 35 دقيقةً )

ملحوظة: هذه الاختبارات اختيارية

الاختبارات الإجبارية :

هناك مجموع 150 سؤال : 50 سؤالاً للقراءة والفهم, 60 سؤالاً للاستماع والفهم , 40 على المفردات و التركيبات اللغوية. في كل جزء من الاختبار, تتدرج الأسئلة في الصعوبة . الأسئلة ذات الإجابات متعددة الإحتيار (4 إجابات للاختيار) . وهناك بالطبع إجابة واحده صحيحة. لكل اختبار, يجب على الممتحن أن يكتب الإجابات في كراسة الإجابة المخصصة لها, الذي يتم تصحيحه بعد ذلك من قبل CCIP (كراسة الإجابة تصحح بواسطة الكمبيوتر).

الاختبارات الاختيارية :

قد يختار الممتحن حل أحد الاختبارين, أو كلاهما في نفس الوقت, خلال سنة واحدة بعد الاختبارات الإجبارية .

التعبير: يتكون الجزء الأول من كتابة قصة باستخدام كتابة قصة باستخدام بصيغة الماضى و يتكون الجزء الثاني من الدفاع عن وجهة نظر.

التحدث : يتكون الجزء الأول من الحصول على المعلومات عن طريق طرح الأسئلة و يتكون الجزء الثاني من مناقشة موضوع و الدفاع عن وجهة نظرهم

تقييم طلب الهجرة للتصنيف الفيدرالي للعمالة الماهرة بنظام النقاط :

عناصر التقييم بالنقاط:

01 التعليم ( الحد الأقصى = 25 نقطة)

1. شهادة ماجستير أو دكتوراه مع دراسة لا تقل عن 17 سنة أو ما يعادلها = 25

2. شهادتين جامعيتين أو أكثر بمستوى بكالوريوس مع دراسة لا تقل عن 15 سنة أو ما يعادلها = 22

3. شهادة دبلوم ثلاث سنوات، شهادة تجارية أو مهنية مع دراسة بتفرغ كامل لا تقل عن 15 سنة أو ما يعادلها = 22

4. شهادة جامعية لمدة سنتين أو أكثر بمستوى بكالوريوس مع دراسة لا تقل عن 14 سنة أو ما يعادلها = 20

5.شهادة دبلوم سنتين ، شهادة تجارية أو مهنية مع دراسة لا تقل عن 14 سنة أو ما يعادلها = 20

6.شهادة جامعية لمدة سنة واحدة بمستوى بكالوريوس مع دراسة لا تقل عن 13 سنة أو ما يعادلها = 15

7.شهادة دبلوما سنة واحدة ، شهادة تجارية أو مهنية مع دراسة لا تقل عن 12 سنة أو ما يعادلها = 15

8.شهادة جامعية لمدة سنة واحدة بمستوى بكالوريوس مع دراسة لا تقل عن 13 سنة أو ما يعادلها = 12

9. الشهادة الثانوية = 5

اللغات (الإنجليزية والفرنسية) ( الحد الأقصى للنقاط لهما معا = 24 نقطة)

اللغة الرسمية الأولى (الحد الأقصى = 16 نقطة)

1. الاستماع = 4، القراءة = 4 ، الكتابة = 4، المحادثة = 4 .

إجادة متوسطة - : الاستماع = 2، القراءة = 2 ، الكتابة = 2، المحادثة = 2 .

أساسي - : الاستماع = 1، القراءة = 1 ، الكتابة = 1، المحادثة = 1 .

2. دون الحد الأدنى للأساسيات = صفر

اللغة الرسمية الثانية (الحد الأقصى = 8 نقاط)

1. إتقان- لكل مقدرة: الاستماع = 2، القراءة = 2 ، الكتابة = 2، المحادثة = 2 .

إجادة متوسطة وأساسية - لكل مقدرة: الاستماع = 1، القراءة = 1 ، الكتابة = 1، المحادثة = 1 .

2. دون الحد الأدنى للأساسيات = صفر

الخبرة (الحد الأقصى = 16 نقطة)

1. سنة واحدة= 15

سنتان = 17

ثلاث سنوات = 19

2. أربع سنوات = 21

4. العمر (الحد الأقصى = 10 نقاط)

21-49 سنة وقت تقديم الطلب = 10

نقطتين أقل عن كل سنة أكثر من 49 أو أقل من 21

5. عقد عمل في كندا (الحد الأقصى = 10 نقاط)

1. عقد عمل دائم مصدق من قبل وزارة الموارد البشرية الكندية = 10

2. تصريح عمل مؤقت مصدق من قبل وزارة الموارد البشرية الكندية = 10

6. التكيف (الحد الأقصى = 10 نقاط)

المؤهل العلمي للزوجة أو للزوج أو الشريك القانوني:

1. ثانوية عامة أو ما يعادلها أو أقل = صفر

درجة جامعية ودراسة استغرقت 12 سنة على الأقل= 3

درجة جامعية ودراسة استغرقت 14 سنة على الأقل = 4

2. رجة الماجستير أو الدكتوراة ودراسة استغرقت 17 سنة على الأقل= 5

عمل مسموح به في كندا لمدة لا تقل عن سنة = 5

دراسة نظامية قبل الثانوية لا تقل عن سنتين في كندا = 5

عقد عمل في كندا = 5

عائلة في كندا = 5

رابط هذا التعليق

المشكلة انك لازم يبقى عندك خبرة علشان تقدرى تقدمى الملف

والمشكلة التانية ان فيه نظام جديد للهجره الى كندا هيفعل من بداية 2015

النظام الجديد مطابق للنظام الاسترالى

اهم نقطة فيه ان الليستة والنقاط بتاعة زمان هتتعدل وهيبقى الأختيار بعقد عمل

المشكلة ان فيه مقاطعات فى كندا بتعانى من تكدس الصيادلة لدرجة ان بعد المعادلة بقى كورس CPS قى اونتاريو وبى سي والكورس ب13 الف دولار

ثم بعد كدا فيه الأنترن

المشوار مش سهل ومش عايز استعجال - كل اللى تقدرى عليه دلوقت هو تحسين اللغة على قد ما تقدرى

وان شاء الله اللى ربنا كاتبهولك هيكون

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      جامعة كامبريدج من أقدم جامعات العالم..ولذلك فهى تضم كليات للبنات فقط.. لكن الزمن يتطور والجامعات والكليات تضعرض الصفحة
    • 0
      أحمد حلمي الحقيقي  في حتة كدا  كبيرة جنب رمسيس اسمها ميدان احمد حلمي.. مين بقي احمد حلمي ... اللي يسموا ميدان مشهور قوي كدا ع اسمه ..   أحمد حلمي صحفى مصري اتولد في حى الحسين بالقاهرة سنة 1875،  واشتغل مع مصطفى كامل في جريدة اللواء،  وكتب مقاله الشهير "يا دافع البلاء" عن حادثة دنشواي... وشاط بقى في الكل .. كان دكر..  حلو..  حلمي كمان اتُهم بالعيب في الذات الملكية عشان عارض الخديوي عباس حلمي الثاني، واتسجن كمان.. وهو اول صحفي اتسجن بالتهمة دي ..  وبعدها أصدر صحيفة اسمها "القطر ال
    • 0
      شهد الرئيس عبدالفتاح السيسى صباح الاثنين الماضى الاحتفال بتخريج دفعة جديدة من طلبة أكاديمية الشرطة وقسم الضبعرض المقال كاملاً
    • 53
      بسم الله الرحمن الرحيم طبعا الموضوع منقول من موقع اسلامي و الرابط اهو: http://islamqa.com/index.php?ln=ara&ref=83912 بس انا ليا ملاحظات قبل ما حد يرد 1- يا ريت بلاش ناخد الموضوع بشكل شخصي, بمعني اننا نقول ان الواحد ممكن يعمل كذا و كذا بدل ما نقول انتا بتعمل كذا و كذا لعدم احراج العضو 2- يكون الكلام في قلب الموضوع الا و هو راي الدين في الهجرة الي كندا 3- تجنب اتهام عضو ما بالكفر او الفسق او الدخول في نيته و الان مع الفتوي سؤال: بعض الناس يريد أن يسافر إلى بلاد الكفار للعمل وبدعوى أن
    • 0
      انا عايز ازور مصر بالباسبور الاجنبى. الباسبور المصرى منتهى. عرفت انه بشهادة الميلاد و الباسبور الاجنبى ممكن ادخل من غير مدفع فلوس تاشيره طيب انا غير مطلوب للتجنيد، سؤالى عن سفر من مصر للخارج بالباسبور الاجنبى هل بيسألو عن التجنيد؟ انا فوق الاربعين سنه . هل لازم يكون معايا شهادة الاعفاء من التجنيد   شكرا جدا لاى حد ممكن يجاوب على سؤالى
  • أضف...