اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما تريد معرفته عن (كندا)

Recommended Posts

سآلي يا أخي إيهاب ألا تري أنها خشب كيف ستصبح بعد سنوات من كثرة الثلج والمطر أنا لم أشتري بيت هنا ولكن أراهم يبنو البيوت بالحديد ثم الطوب ومن الداخل chetrak والبيوة تتراوح أسوامها من 350ألف دولار إلي 1000مليون أمريكي

رابط هذا التعليق

• الردود 2.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

سلام عيكم سأعلق تعليق بصية صحيح الحياة ليس لها دخل بالألوان وما يحصل فيهامن البشر ونحن الذين نلونها ونجعلها جميله أو متعبه صحيح كندا فيها الشئ الجميل والوحش وأمريكا ومصر وتونس وكل بلدان العالم ولهاذا الجميل نأخذه والخبيث نتركه والمحن والتعب في كل البلدان أنا قلتك يا أخي تورنتو لما يصبح عندك زوجه وأطفال مثل أخي إيهاب سوف تتغير نضرة الحيات وتراها بغير شكل يصبح شغلك وتفكيرك تأمين لهم الحياة المريحه والبيأه النضيفه والصحبه التي تفيدهم في الدنيا والآخره مثلمايفعل أخونا إيهاب ونصيحه من أختك لا تنفل والنقاش لا يغير في الود قضي , أقول للكل تخيل أنك تذوق في أكله أنت تعجك وغيرك لا وفي الأخير الواحد لاينكر فضل الله علينا أنه أنعم علينا بالمكان المريح والجميل وساعدنا أن نكون سفراء لديننا ونبلغ علي الرسولنا الكريم دين الإسلام وآداب المسلم وسعة صدره وحسن معاملته مع أخوه المسلم وغير المسلم مثلما تفعل أنت وغيرك الكثير, والله يا أخي بعض الأحيان يمر بجابك مسلم تندهش من نضرته لك أو معاملته معك , وفي الأخير شكر ا لك علي إجاتك لسآلي

حمد الله علي السلامة,واللهي كل الكلام ايلي حضرتك بتقوليه انا عارفه بس انا مبحبش المبالغة.في مثل عندنا في مصر بيقول الصعيدى لما بيتمدن يجيب لأهله اللعنة.وفي مثل تاني بس مش عايز اقوله علشان عيب....وبعدين يا ست الكل انا كمان عايش في كندا وعندي جوزعيون و جوز ودان.فينك ياحبيبي يا اتوماتيك. wst:: wst::

يا أخي لاتبكي علي الماضي ومثل التونسي مادام فتحت الأمثال إلي باعك بالفول بيعو بالقشور :) والله يعينك في عثور علي حب جديد

رابط هذا التعليق

سلام عيكم سأعلق تعليق بصية صحيح الحياة ليس لها دخل بالألوان وما يحصل فيهامن البشر ونحن الذين نلونها ونجعلها جميله أو متعبه صحيح كندا فيها الشئ الجميل والوحش وأمريكا ومصر وتونس وكل بلدان العالم ولهاذا الجميل نأخذه والخبيث نتركه والمحن والتعب في كل البلدان أنا قلتك يا أخي تورنتو لما يصبح عندك زوجه وأطفال مثل أخي إيهاب سوف تتغير نضرة الحيات وتراها بغير شكل يصبح شغلك وتفكيرك تأمين لهم الحياة المريحه والبيأه النضيفه والصحبه التي تفيدهم في الدنيا والآخره مثلمايفعل أخونا إيهاب ونصيحه من أختك لا تنفل والنقاش لا يغير في الود قضي , أقول للكل تخيل أنك تذوق في أكله أنت تعجك وغيرك لا وفي الأخير الواحد لاينكر فضل الله علينا أنه أنعم علينا بالمكان المريح والجميل وساعدنا أن نكون سفراء لديننا ونبلغ علي الرسولنا الكريم دين الإسلام وآداب المسلم وسعة صدره وحسن معاملته مع أخوه المسلم وغير المسلم مثلما تفعل أنت وغيرك الكثير, والله يا أخي بعض الأحيان يمر بجابك مسلم تندهش من نضرته لك أو معاملته معك , وفي الأخير شكر ا لك علي إجاتك لسآلي

حمد الله علي السلامة,واللهي كل الكلام ايلي حضرتك بتقوليه انا عارفه بس انا مبحبش المبالغة.في مثل عندنا في مصر بيقول الصعيدى لما بيتمدن يجيب لأهله اللعنة.وفي مثل تاني بس مش عايز اقوله علشان عيب....وبعدين يا ست الكل انا كمان عايش في كندا وعندي جوزعيون و جوز ودان.فينك ياحبيبي يا اتوماتيك. wst:: wst::

يا أخي لاتبكي علي الماضي ومثل التونسي مادام فتحت الأمثال إلي باعك بالفول بيعو بالقشور :) والله يعينك في عثور علي حب جديد

ومن حبنا حبناه و صار متعنا متاعه,ومن كرهنا كرهناه يحرم علينااجتماعه :happy: :ninja:

رابط هذا التعليق

مساء الخير يا جماعة انا عاوز استفسر لو الواح مقدم كيبيك هو وزوجتة هل بالضرورة لازم الزوجة تتقن الفرنساوى ولا وقت المقابلة المام الزوج باللغة الفرنسية يكفى وايضا لو الزوجة ست بيت ومش بتشتغل دة هيأثر على وضع الزوج فى الهجرة ارجو الرد بايضاح

شكرا

وليد نور

يا باب يا مقفول ... إمتي الدخول

صبرت ياما و اللي يصبر ينول

دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟

لو كنت عارف مين أنا كنت أقول

عجبي

رابط هذا التعليق

مساء الخير يا جماعة انا عاوز استفسر لو الواح مقدم كيبيك هو وزوجتة هل بالضرورة لازم الزوجة تتقن الفرنساوى ولا وقت المقابلة المام الزوج باللغة الفرنسية يكفى وايضا لو الزوجة ست بيت ومش بتشتغل دة هيأثر على وضع الزوج فى الهجرة ارجو الرد بايضاح

شكرا

وليد نور

شوف يا اخ وليد انا جاوبتك قبل كدة و حجاوبك تاني,هجرة كيبيك بالنقط لو حضرتك عندك 67 نقطة من غير مازوجتك تكون بتشتغل يبقي مافيش اي مشكلة,و مش حيبقي في مشكلة في المقابلة بخصوص انها ست بيت ومابتشتغلش.المشكلة بتكمن فيه انها لازم يكونها مستوي قي الفرنسي حتي لو 3 لان في المقابلة الضابط اكيد حيكلم معاها سؤال او سؤالين علي الأكثر.بس 95 قي المية في المقابلة عليك.ياريت تدرسوا فرنسي مع بعض. :closedeyes:

رابط هذا التعليق

سآلي يا أخي إيهاب ألا تري أنها خشب كيف ستصبح بعد سنوات من كثرة الثلج والمطر أنا لم أشتري بيت هنا ولكن أراهم يبنو البيوت بالحديد ثم الطوب ومن الداخل chetrak والبيوة تتراوح أسوامها من 350ألف دولار إلي 1000مليون أمريكي

كل بلد لها مواصفات بناء قياسيه أو ما يسمى بكودالبناء

و البيوت هنا يحفر لها أساس خرساني للقبو أو البدروم أو ال Basement مثل هذا

ثم تقام أعمدة من الصلب رأسيه و أفقيه فوق الأساس الخرساني لتحمل هيكل البيت ثم تقام الحوائط من ال Drywall ثم يعزل البيت من الخارج بالطوب أو الحجر حسب إختيارك

و البيوت الحديثه الأن... مثل البيت الذي تعاقدت عليه تبنى حسب مواصفات الEnergy star Look_for_the_Star.gif

يعني البيت يبقى صديق للبيئه ... بيت أخضر ... green home Model_Home_Demo.gif

http://www.mattamyhomes.com/uploadedFiles/...Pamphlet_v2.pdf

والحكومه ستفرض مواصفات ال energy star لتصبح جزء من كود البناء الكندي لأنها تحقق وفر في إستهلاك الكهرباء و الغاز و تقلل من تلوث البيئه

المهم ان هذه هي الطريقه التي تبنى بها البيوت في أمريكا و كندا و أعتقد في أوروبا كمان منذ عشرات السنين و هي الأنسب لهم و لظروف مناخهم

والبيت بيستحمل ثلج و مطر و يعيش زي الحديد وإلا كانوا غيروا مواصفاتهم من زمان و بنوها خرسانه زي العمارت و الأبراج

المهم البيت بعد البناء بيكون كده

quincy4.jpg.

رابط هذا التعليق

ودي صوره للباسمنت او البدروم قبل التشطيب و تظهر فيه بوضوح أعمدة الصلب الرأسيه و الأفقيه اللي شايله البيت و أنابيب التدفئه و التكييف المركزيه

أما بعد التشطيب فممكن يبقى كده

رابط هذا التعليق

و ممكن تعمله Home Theater زي كده

على قدر ما ربنا يقدرك

المهم إنك تكون عملت اللي عليك في شبابك و إجتهدت و حصلت على شهاده محترمه تؤهلك لمهنه مرموقه ....

مش نستسهل و ناخد مؤهل تعبان و نروح نتسكع في أوروبا و بعدين نلوم كندا و نقول بلد شهادات و بخل و لؤم و أبصر أيه و مدرك أيه

رابط هذا التعليق

الأسف مش لحضرتك يا استاذ ايهاب انا بتأسف للناس ايلي بتحلم بالجنة الموعودة كندا ايلي مش موجودة ايلي في خيالهم بس هما مصدقين حضرتك علشان عملهم من البحر طحينة

يا سيدي أنا بحري طحينه و الحمدلله إنت زعلان ليه

وكتير هنا مصريين و عرب و باكستانيين بحرهم أطحن مني و ربنا يزيدهم

مصريين هنا في المنتدى دكاتره و صيادله بيعملوا المعادلات من قبل ما يوصلوا كندا و فيهم اللي جه كندا عمل لاندينج و رجع تاني لحد ما يخلص المعادله .... وبيراسلوني على الخاص

الناس دي هترجع كندا و تشتغل من أول يوم في مهنتها محترمه معززه مكرمه وتعمل دخل عالي و يشتروا بيوت أحلى من اللي في الصور

لأنهم ناس عملوا اللي عليهم و أخذوا بالأسباب وربنا لن يضيع عملهم

وفيه غيرهم برضه دكاتره و صيادله و مهندسين بيشتغلوا سواقين تاكسي و بيغسلوا أطباق لأنهم كسلوا أو إستكبروا يذاكروا من تاني

هتلاقي الفئه الأولى شايفه كندا جنه و التانيه شايفاها بلد شهادات و عنصريه وبخل ولؤم

وكل واحد مسؤول عن إختياراته في الحياه و لا يلومن إلا نفسه

رابط هذا التعليق

DUNDAS STREETشارع طويل جدا و النت مليان شرح و علشان مطولش عليكو ا في شوارع جانبية الكلاب تأرف تنام فيها,ومش بس دانداس WOODBIEN,PAPEو المناطق المحيطة بالحى اليوناني زى صفط اللبن ايلي في الجيزة بس علي نظام كندى.ميسيساجا ايلي عايش فيها الاخ الفاضل ايهاب منطقة نظيفة و جميلة و الظاهر انه ماخرجش منها و تجول في توونتو.

ياريت تخطف رجلك لتورونتو ايست عند الحي البنجلاديشى و تشوف مقالب القمامة ايلي الثلاثة ايام ماجدش بيشلها.مسيساجا حلوة ربنا يخليهالك.

طب وأنت ليه بتروح الأماكن البيئه دي

ومعنى كده إن مسيساجا أنظف من تورونتو .... شئ جميل

الحقيقه أنا بأشتغل في قلب تورونتو في ال First Canadian Place

http://en.wikipedia.org/wiki/First_Canadian_Place

ومش بأشوف مقالب زباله و لا كاناديان صفط اللبن و لا حاجه

يا ريت تصور المناطق دي كام صوره بموبايلك و تفرجنا عليها

وبعدين ما دام كندا خانقاك قوي كده و بخل ولؤم و عنصريه و زباله

ايه اللي مخليك مستحمل ده كله

رابط هذا التعليق

انا بحب pink جدا مشقدر اقول موت عشان حرم - صورة بنك حلوة جدا بسمع doors و smith و الصراحة الناس دول كتابوا الى ممكن بغير دماغك فى التفكير 360 درجة وشكرا على الصورة - على الفكرة الناس مستنيك يا يهاب تحكى عشان الناس عاوز تهجر فعوزيين يمعوك بس مش عاوزيين يسمعوا التانين - ياجدعان المصريين احنا غلابة

اوى - انا حرد بس اما اقرا الباقى

رابط هذا التعليق

90 في المية من بنوك كندا في حالة التعثر في دفع الاقساط,بيحجز علي البيت بعد 90يوم من تاريخ دفع آخر قسط و و بياخد كل الفلوس ايلي دفعتها كعربون للبيت او بمعني اصح العشرة في المية ايلي حضرتك دفعتهم من قيمة البيت للبنك كعربون.العشرة في المية الاخري من البنوك ممكن يرجعلك جزء من العشرة في المية لو وجدت شخص ما يشتري البيت خلال 60يوم من تاريخ دفع أخر قسط.وكل ده بيبقي مكتوب في العقد ايلي جنابك حتمضيه مع البنك.

يا سيدي عربون ايه هو أنا باشتري من سمسار في التجمع الخامس

اسمه Down payment و عايز تفهمني إني لو دفعت 80 % مثلا من ثمن البيت مقدم و أخذت من البنك تمويل ب 20 % بس

وإتعثرت في الأقساط البنك هياكلني في ال 80 % أو هيرجع لي جزء حسنه

ده مكانش حد إشترى بيوت خالص

البنك هيبيع البيت و ياخد المتبقي من القرض مع أي فوائد مستحقه على المتأخرات و الباقي يرجع لصاحب البيت

لكن طبعا محدش بيستنى لما البنك يحجز على البيت عشان يقدر يبيع البيت بمعرفته و يتحكم في السعر لان البنك هيبيعه بالرخيص عشان ياخد فلوسه وخلاص

وفيه ناس بتاخد second mortgage من بنك تاني عشان تغطي mortgage الاولاني

فيه حلول كتير .... الشاهد انه ده كله ممنعش ان الناس تقف طوابير زي كده من بالليل عشان تشتري بيوت بمئات الالاف من الدولارات

وده راجل تطوع لتنظيم الدور وتسجيل كل واحد وصل امتى عشان يدخلوا ال sales center لما يفتح بنفس الترتيب

ودول هنود سيخ جايين يشتروا بيت و معندهمش مشكلة عنصريه و بخل ولؤم و زباله و شهادات

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

انا بحب pink جدا مشقدر اقول موت عشان حرم - صورة بنك حلوة جدا بسمع doors و smith و الصراحة الناس دول كتابوا الى ممكن بغير دماغك فى التفكير 360 درجة

لا ده انت كده تبقى دماغ مزيكا زيي

وخليها 180 درجه لحسن 360 ترجع زي ما كنت :closedeyes:

رابط هذا التعليق

الاستاذ ايهاب جزاك الله كل خير و الله ان كلامك الطيب يطمئنا خاصة كلامك الحكيم عن الاخذ بالاسباب . يعنى انا كل ما ادخل على الموقع الرسمى لكندا او انتاريوا بقرأ ان اللى عاوز يهاجر اذا طور اللغة الانجليزية بتاعته هتكون مفيدة جدا . و بالنسبة للتخصص برده لازم تعرف ايه المعادلات و كيفية توثيق الاوراق. بمعنى اخر ان الانسان يعمل اللى عليه و يأخذ بالاسباب و يسيب الباقى على الله سبحانه و تعالى. ارجوك يا باشمهندس ايهاب ان تكون باستمرار معانا بنصائحك و برؤيتك المبشرة بالخير اللى تشجع كثيرين على الاستمرار فى مشوار الهجرة خصوصا انه موضوع طويل .

دعواتك لنا بالتوفيق انشاء الله. :closedeyes: :lol: :wub:

رابط هذا التعليق

الاخ العزيز تورينتو اد اية انا سعيد بمعرفتك وبجد انت بتعمل مجهود شاق لكل للى بيتقدم للهجرة بس ممكن بعد اذنك تحسب لى الوضع هيكون اية لو انا هقدم كيبيك

اولا : انا عمرى 30 محاسب ( بكارليوس تجارة جامعة القاهرة )عايش فى الخليج من ست سنين خبرة اكبر من 4 سنوات

ثانيا :لو انا دخلت بالمستوى السابع فى الفرنساوى وعلى اسوا الظروف زوجتى ممعاهاش خبرة ومقدرتش تجاوب الضابط بالفرنساوى ممكن قلة المامها بالفرنساوى يؤثر عليا

ثالثا: هل كيبيك مدتها اقصر من الفيدرال ولماذا؟

رابعا: ما هى مميزات كيبيك لو الواحد هيقدم عليها وما هى عيوبها

خامسا : فى المقابلة الواحد وهو مقدم ومعاة زوجتة واولادة احسن لو هو مقدم عازب ام الاتنين سواء

وانا اسف ان كنت طولت عليك وجزاك الله كل خير

وليد نور

عجبي

رابط هذا التعليق

ازيك استاذ ايهاب

زي ما بيقولوا كده ( يسلم فمك)

انا كان ليا تساؤل بسيط عندك

انا قعدت اقرى 145 صفحة المهم وعرفت من بعدها ان حضرتك قدمت من قطر

ممكن اعرف انت قدمت لوحدك ولا عن طريق مكتب؟؟؟ ولو مكتب ممكن اعرف اسمه؟؟؟؟؟؟؟؟

(إن الحلال بين وإن الحـرام بين وبينهما أمور مشتبهات لا يعـلمهن كثير من الناس فمن اتقى الشبهات فـقـد استبرأ لديـنه وعـرضه ومن وقع في الشبهات وقـع في الحرام كـالراعي يـرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه ألا وإن لكل ملك حمى ألا وإن حمى الله محارمه ألا وإن في الجـسد مضغة إذا صلحـت صلح الجسد كله وإذا فـسـدت فـسـد الجسـد كـلـه ألا وهي الـقـلب)

رابط هذا التعليق

الاخ العزيز تورينتو اد اية انا سعيد بمعرفتك وبجد انت بتعمل مجهود شاق لكل للى بيتقدم للهجرة بس ممكن بعد اذنك تحسب لى الوضع هيكون اية لو انا هقدم كيبيك

اولا : انا عمرى 30 محاسب ( بكارليوس تجارة جامعة القاهرة )عايش فى الخليج من ست سنين خبرة اكبر من 4 سنوات

ثانيا :لو انا دخلت بالمستوى السابع فى الفرنساوى وعلى اسوا الظروف زوجتى ممعاهاش خبرة ومقدرتش تجاوب الضابط بالفرنساوى ممكن قلة المامها بالفرنساوى يؤثر عليا

ثالثا: هل كيبيك مدتها اقصر من الفيدرال ولماذا؟

رابعا: ما هى مميزات كيبيك لو الواحد هيقدم عليها وما هى عيوبها

خامسا : فى المقابلة الواحد وهو مقدم ومعاة زوجتة واولادة احسن لو هو مقدم عازب ام الاتنين سواء

وانا اسف ان كنت طولت عليك وجزاك الله كل خير

وليد نور

عجبي

رابط هذا التعليق

شكرا ليك اخ ايهاب علي نقلك المفيد لاي معلومة .

وياريت يا اخ تورنتو بلاش الروح السلبية دي فكرتني بAutomatic كان بنفس الروح السلبية ان مكنتش هو شخصيا.

وبعدين انت سافرت وجربت لما كندا وحشة كده زي ما بتقول وانها مش طحينة ايه اللي مخليك فيها .

اللي انا اعرفه ان لكل مجتهد نصيب وعلي اد ما الواحد بيشتغل ويتعلم ربنا بيعطيه.

تم تعديل بواسطة مصرية و مغتربة

اللهم اني احمدك على كل قدرك وجميع قضاؤك حمد الرضا بحكمك لليقين بحكمتك.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...