اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كبارى القاهرة أحسن من كبارى لندن!


عصام

Recommended Posts

كنت أقرأ تحقيقا فى جريدة الأخبار حول الحالة المنيلة بستين نيلة التى أصبحت فيها كبارى القاهرة .. وما أن وصلت إلى المقطع التالى حتى انفجرت ضاحكا .. وأصريت إنى أضحككم معايا ..

وفي مواجهة مع المهندس محمود حسني وكيل الادرة العامة للكباري بالقاهرة بادرنا بقوله:

- ان الكباري عندنا احسن من لندن :excl: .. انا شفت الكباري في لندن ولقيت ان حالة الكباري في مصر احسن منها.. فنحن لدينا الصيانة الدورية واليومية. (وهما لأ طبعا :wub: )

- إزاي؟

- نحن لدينا خطط للصيانة عاجلة ومستقبلية ويومية( تانى :D ).. ففي القاهرة 65 كوبري موزعون علي مناطقها الشمالية والجنوبية والشرقية والغربية (لا ياشيخ .. دا انا كنت فاكرهم كلهم فى حتة واحدة :D ).. وسوف يتم بهذه الكباري أعمال الصيانة المستقبلية والتي تتركز في التطوير الشامل ورفع الكفاءة.. ومن واقع المرور اليومي تتحدد اجندة العمل والصيانة سواء العاملة أو الآجلة وليست هناك مواقع تستأثر بالخدمة وحدها أو مواقع مهملة (أىىىى كلاااااااااااااااام :D ).

- والميزانية؟ هل هناك مشاكل في توفيرها.

اطلاقا :D .. ليس هناك أي مشكلة في الميزانية سواء من وزارة المالية أو من صندوق خدمات المحافظة 'محدش بيتأخر' ويتم تدعيمها باستمرار قبل انقضائها.

- ولكن البطء في عمليات الاصلاح تتسبب في تدمير اطارات السيارات وتقليل العمر الافتراضي لها.

بعض السيارات تستخدم الكباري كطريق صحراوي وتسير عليها بسرعات تتجاوز احيانا ال120 كيلو في الساعة وهذه السرعات العالية كثيرا ما تتسبب في وقوع الحوادث المرورية اعلي الكباري مثل العبور ­عند المنحنيات­ عبر الجزيرة الوسطي الي الاتجاه المعاكس ومن ثم اختراق السور الجانبي ­ هذا اذا لم يكن هناك خسائر في الارواح. (هو إيه علاقة الإجابة دى بالسؤال؟ :D )

- وهل في الخطة انشاء كباري جديدة؟

هناك العديد من الدراسات للوقوف علي أماكن الاختناق ولخلق محاور مرورية جديدة ولخلخلة المرور داخل القاهرة وتقليل زمن الرحلة المرورية.. ولكن يوجد في حيز التنفيذ كوبري سكة الوايلي ويقع عند تقاطع شارع بورسعيد مع شارع سكة الوايلي وذلك لحل اختناقات المرور بهذا التقاطع واستكمالا للمحور العرض للقادم من الكورنيش حتي مدينة نصر والكوبري الجديد طوله 750 متر وعرضه 18 متر في اتجاهين وقد تم التنسيق مع جميع المرافق المختلفة وذلك ليتسني سرعة انجازه في عامين فقط ان شاء الله وبتكلفة حوالي 40 مليون جنيه.

خلاص .. إمنع الضحك :blush:

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق
شارك

الأخ / عصام شوقي

وكيل الإدارة العامة للكباري لا يحتمل إلا أن يكون واحدًا من ثلاثة :

الأول : أنه يتكلم عن الفترة الذهبية التي كانت فيه القاهرة عاصمة الشرق بلا منازع ، وكانت الكباري تبنى للأغراض المتعارف عليها ...علاوة على مايميزها معماريًا وجماليًا ، وكوبري قصر النيل يعتبر مثالاً حيًا على ذلك..

الثاني :أنه محدود المعرفة ولا يعرف شيئًا عن أنظمة التشغيل والصيانة ، وفاقد الشئ لا يعطيه ، ... فلم تكتحل عيناه بما كنا عليه ، وماصرنا فيه ، وما وصل إليه الغير ، مع النعرة الجوفاء بأنا أصحاب حضارة سبعة آلاف سنة !! إذن فما عندنا أفضل بمراحل مما عليه غيرنا ( استنتاجه الشخصي! ).

الثالث : عدم احترامه لنفسه ولأمانته ولشعبه .. فمحدود المعرفة يلحظ بسهولة الكثير من مواطن الضعف ، فمابالك بأهل الإختصاص ! .. فهل هو منهم ؟

يا أخي الكريم : لو أخذنا عينة عشوائية من أربع كباري ، ستجد مشكلة كبيرة في واحد منها، والثلاثة لاتخلو من مآخذ .. أحد كباري الأتوستراد بالقاهرة منذ أكثر من عشر سنوات ولم تنتهِ منه أعمال الصيانة.. !!!

إن التخطيط الحديث للمدن يميل إلى فكرة الأنفاق كبديل هندسي ، إلا أن الجهل والغرور لا ُيزين صاحبه بالصمت ، إنما يفضحه على الملأ .

أليسَ مِنَ الخسـرانِ أن لياليًا :.:.:.تمرُ بِلا عِلمٍ وتحسبُ من عُمرى

رابط هذا التعليق
شارك

الباشمهندس / بحيرى.

الراجل عايز يثبت انه عارف ايه اللى بيحصل فى وزارته . يمكن وسعت منه شوية . لكن كويس انه كدب تصريحات الباشمهندس / محمد هنيدى فى الفيلم لما رد على اشاعة ان مصر كلها كبارى.و قال ان ده هول الجهل بعينه .اللى عندنا هو كوبرى واحد وبينقلوه فى الحتة اللى عايزنها.

مجرد انه قال ان فى مصر 63 كوبرى ده فى حد ذاته انجاز. اخيرا لقينا حد ينزل يعد الكبارى فى مصر.

رابط هذا التعليق
شارك

  • بعد 3 أسابيع...

أنا بيتهيأ لي أنهم لما جم يبنوا القاهرة رصوا الكباري جنب بعض وبعدين مابينهم حطوا المباني الموجودة :D

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق
شارك

فعلا هم يبكى و هم يضحك!

بس بينى و بينكم - فيه سواقين كتيييييييير ليهم نصيب فى الحالة المتردية دى ....

يعنى مثلا ممكن حد يفهمنى الكوبرى دة فيه كام حارة بالظبط؟!

eg5.jpg

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

يافندم دة فية حارات بعدد العربيات طبعا :D ...انتى مش عارفة اصول السواقة عندنا والا اية :D ..كل عربية بتمشى مع نفسها وكل سواق مع نفسة B)

المهم يا اخوانى لازم نحيى الاخ المشلول .. قصدى الاخ المسئول اللى افادنا بالمعلومات القيمة دى زاللى الايام اثبتت صحة اقوالة ..والجماعة المسئولين بتوع لندن خافوا من كلامة وخافوا ينكشفوا قدام العالم فقاموا عاملين الكام انفجار دول عشان يغلوشوا على الموضوع من ناحية ..ويغطوا كمان على ميزانيات الاصلاح الوهمية ...( حاجة كدة زى حريق العاشر اللى صادف وحصل يوم 30/6 ..نهاية السنة المالية :D )

وكمان يكونوا لحقوا نفسهم ووضبوا كباريهم المتبهدلة دى.... :excl:

وسلملى على ال63 كوبرى :D

http://www.postpoems.com/members/sha3r_elromansya/romance.jpg

حتى وأنت بعيد..حبيبى *** حتى وأنت مش معايا

قولى مين غيرك داريبى *** حتى لو فى هواك أسايا

مع خالص شكرى وتقديرى

رابط هذا التعليق
شارك

  • بعد 1 شهر...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...