اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

التحالف الوطني من أجل التحول الديمقراطي

Recommended Posts

أعلن رئيس حكومة سابق، وقضاة، ومثقفون، من مختلف الانتماءات تكوين حركة سياسية معارضة جديدة، بهدف وضع حد لحكم الرئيس المصري حسني مبارك.

وقال رئيس الوزراء المصري السابق عزيز صدقي السبت إن الهدف الرئيس ل"التحالف الوطني من أجل التحول الديمقراطي" الجديد هو محاربة الدكتاتورية، وفساد النظام".

ووصف صدقي الاستفتاء الذي طرحته الحكومة مؤخرا لتعديل الدستور والذي يسمح بترشح أكثر من شخص واحد لمنصب رئاسة الجمهورية، بأنه "ليس معجزة، وإنما مهزلة وتزوير".

وقال أحد أعضاء التحالف الجديد، والوزير السابق يحيي الجمل إننا ضد ضد الدكتاتورية وضد من يغلق الباب أمام التحول السلمي، وضد من يعبثون بالمال العام".

ويضم التحالف الجديد الذي أطلق عليه اسم "التحالف الوطني من أجل التحول الديمقراطي" مسؤولين سابقين من عهد الرئيس جمال عبد الناصر، وكتابا ومحللين سياسيين وقانونيين ومشرعين ممن كانوا يعدون من أنصار الرئيس حسني مبارك.

BBC NEWS

سنجد من يتهمهم بانهم خونة و عملاء و ووو

ولو أنا إذا متنا تركنا .... لكان الموت غاية كل حي

و لكنا إذا متنا بعثنا .... ونسأل بعدها عن كل شى

رابط هذا التعليق

وأنا بالمقابل أصف كل من يهلل ويطبل للنظام الحالى وأعوانه بالمنافقين والعملاء والخونة وأصحاب المصالح

:

ماتخافش يا جرامون .. باهزر والله

لكن إيه إحساسك وانت بيتقال عليك عميل وخاين بينما أنت مؤمن تمام الإيمان أنك على حق وتعمل لمصلحة هذا البلد .. إحساس سخيف مش كدا؟

طيب سؤال غريب .. بمناسبة إنشاء هذا التحالف .. ما هى رؤيتكم المستقبلية لتلك الحركات؟ .. فأنا عاجز الحقيقة عن التنبؤ بمستقبلها فى ظل التطورات الجارية .. سواء تغير النظام أو بقى على ما هو عليه ..

يعنى هل ستستمر كما هى؟

هل ستتحول إلى أحزاب جديدة مستقلة؟

هل ستندمج داخل أحزاب أخرى؟

معلش أنا يمكن متفائل شوية لكن أهو الشيء بالشيء يذكر ..

وبالمناسبة دى بقى فيه كلمة فى زورى نفسى أقولها من زمان ..

أحمد سعد وحشنى :)

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

مش برضه اللى بيحكموا عليهم بالاعدام بيلبسوهم بدلة برتقالى ؟؟؟

مجرد ملاحظة ...!!!..

عموما .......

لما بنطلب من ولى الأمر او المسئول ضرورة التصرف فى موقف معين ...

ويعمل ودن من طين وودن من عجين ؟؟

فبالتالى لازم انت تتصرف .....

الأول بتحاول تقنعه ان مطلبك عادل ..ووضعه كمسئول يجبره على الاستماع ثم محاولة ايجاد الحلول والا ....يترك مكانه لغيره يكون قادر على التصرف الاسرع والاسلم ..

طالما هو ايده مغلولة اذن يترك الفرصة لمن يجد يداه منطلقة ...ويقدر يتصرف احسن ...

لما بتزهق ...ولسان حالك بيقول (( مفيش فايدة )) ..بتبدأ تسمع بقى صوتك (( للى حواليه..واللى حواليك برضه .. ))..

الراجل ده مش عاوز يحس بينا .....ايه رايكم ؟؟؟

يعنى حركة زى اللى حصلت يوم 25 مايو ..يوم الأربعاء الاسود ...يعنى ايه...افهم يعنى ..

الحكومة مش حاتحاكم حد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مرة يقولك الحكومة بتعترف انها متقدرش تحصل مرة اخرى على اراضيها اللى اتاخدت بالقوة بوضع اليد !!!!!!.بالملايين ..بالمليارات ......متقدرش ؟؟؟..(( الحرامية اقوى من العساكر ..هاهاههاى ))

ومرة يقولك محاكم مين ؟؟؟ هو حصل ايه ؟؟؟ هو فيه ايه ؟؟؟ ماكله تمامممممممممم...

وممنوع ؟؟؟...ممنوع تعترض؟؟؟...ممنوع تبكى لو انجرحت ؟؟؟ لو اتقتلت حتى ؟؟؟ لو حسيت ولو مرة انك انسان من حقه يتكلم ويتنفس ؟؟؟..ده حتى التنفس بمعناه القريب ..فى مصر بقى ملوث ؟؟؟...يعنى يعنى يعنى ...حتى لوثوا الهواء !!!!..هو فيه كدة ؟

معنى ظهور حركات جديدة .....معناه عودة الوعى للناس ...حقيقى فيه تكتلات مندسة لكنها بتظهر فورا ويظهر سريعا عدم مصداقيتها ..

الشئ المؤلم فى كل الموضوع ده ...المؤلم جدا جدا ..

ان ( بعض ) الشباب يعتمد فى تحريه ( الصدق ) فى كل ما يسمعه على نبرات ( صوت ) محدثه !!!..وربما كان المتحدث صوته رخيما وعنده كاريزما ؟؟؟...يبدأ فى اقناع الشباب

(( اللى بدون خبرة ..اقصد اى خبرة فى الحياة )) ..انه المنقذ...ويعمل من الحبة قبة ...

وشايفين ؟؟؟؟

انا عملت وعملت ولولايا ولولايا ..( على وزن لولاكى )..!!..كان زمانكم عايشين ( فى الخيام ) ....مانتوا كلكم لاجئين عندى فى عزبتى !!!...

وعامل نفسه هو اللى صلح البلد ..والناس ...( المجتمع والناس ) ..كل واحد ييجى بيقول لنا كدة ...كلهم عملونا وربونا ومدنونا !!...وعلمونا ...و..و.و...

ححكى لكم حكاية حصلت هنا زمان .....بس انا حضرتها ..بما انى من اهل زمان ..

لما مرة غيروا ( عمدة المدينة ) ...وجه العمدة الجديد وبدءوا ( تانىىىىىى) يفتحوا الشوارع ويصلحوا مواسير الغاز والتليفونات ..

(( ماهو كل ما ييجى واحد جديد اول حاجة يعملها يبدأ يجدد فى المواسير !!))..لما غلبونا تفتيح فى الأرض .....وكل يوم حد يقع وحوادث وغلب ....وتغيير مسار المواصلات ..

راحوا سألوا العمدة الجديد .........؟؟؟...طيب ليه بتعمل اللى اتعمل قبل كدة ؟؟؟ طيب انت عملت ايه جديد ؟؟؟...(( طبعا دى برضه فيها سرقات كتير ...كل واحد يطلع حقه طبعا ))..

قال لهم ....انتوا مش شايفين جمال المدينة ؟؟؟ دى اجمل مدينة فى العالم !!! ده انا جددت كل (( زجاج مكاتب البلدية فى البلد ))...

والله العظيم دى مش نكتة !!!!!!!!!!!!!!

رغم ان تغيير الزجاج كان برضه فى برنامج العمدة القديم بس اتشال فى الانتخابات الجديدة وملحقش يغير الزجاج !!!!

...هى جت على الزجاج !!!!

سامعنى ياللى ....سامعنى ؟؟؟...............

انهاردة ....انهاردة ...انهاردة ...........بكرة حايبقى ماضى .

بقاء الحال من المحال ......

الأرض بتلف ياللى سامعنى ؟؟؟ ....ومفيش حاجة بتفضل على حالها .....

لكل بداية نهاية ...

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

الجديد في هذا الموضوع هو انضمام اشخاص كانت من رموز النظام في السابق الى صفوف المعارضة . و اصبح الموضوع مسألة وقت قبل ان تتجه الامور نحو ثورة شعبية

لكم اتمنى ان يجنبا مبارك و يجب مصر هذا الصراع الذي لن ينتهي لمصلحته على اية حال.

ولو أنا إذا متنا تركنا .... لكان الموت غاية كل حي

و لكنا إذا متنا بعثنا .... ونسأل بعدها عن كل شى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...