اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

خلينا نحلل مين فعلا صاحب المصلحه في التفجيرات.....الاخوان ولا الداخليه

MZohairy

Recommended Posts

وماذا ستفعل ايها الساخر الاسلحة مع سيارة مفخخه بتلك الكمية الهائلة من المتفجرات

Socrates : virtue is knowledge

أمنمؤبي:لا تمنع أناسا من عبور النهر إذا كان في قاربك مكان ,خذ الأجر من الغني ورحّب بمن لا يملك شيئاً

رابط هذا التعليق

انا مش شايف اي خلط سوى انك غارق في ضلالك ولا تريد ان تضع تنظيم الإخوان في نفس السلة الفكريه للجماعات الإرهابية التي قامت بتلك الأحداث على الرغم من خروجهم من رحم التنظيم بشهادة اهل التنظيم نفسه...وبعد ان رأيناهم مجتمعين على قلب رجل واحد ويد واحده على منصة رابعة العدوية وكلهم اخرجوا ما بداخلهم من تصريحات وافعال فهو امر منتهي بالنسبة للتاريخ المسجل..

وبعدين انا معترف ان الدولة المصرية استفادت من كل تلك الأعمال الإرهابية وان النتيجه النهائية جاءت في صالحها فما هو وجه اعتراضك ..؟؟

اي ضلال بس !!! ياعزيزي كل حدث كان له ظروفه وبالتالي المستفيد كان مختلف وحتى اذا استفاد الطرفان فالنسبة مختلفة

وانا لست مرشد الاخوان ولا يفرق معي لكن كل القصة ان مش بحب الاستخفاف بعقلنا لان اي عاقل لا يمكن ان ينكر ان هناك تقصير وان كان ممكن ان يكون متعمدا والارهاب ده حدث ايام عبد الناصر ومذكور وكان بدعم عبد الناصر

ياسيدي انا لست معترض ع المضمون انا معترض فقط ان يكون المستفيد هو نفسه ف كل الاحداث

رابط هذا التعليق

وماذا ستفعل ايها الساخر الاسلحة مع سيارة مفخخه بتلك الكمية الهائلة من المتفجرات

استاذي تقدر تقولي ايه الفرق بين التفجير ده وبين مديرية امن الدقهلية ؟؟؟واخبار تنظيم بيت المقدس ايه اللي كثير نفوا وجوده أصلا ومش عارف حضرتك مش قادر تشوف اي تقصير ؟؟؟

والله يا استاذي اللي اعرفه يبقى فيه قوة حراسة او ما شابه ده الشئ الطبيعي اما انهم جم وقت تبديل الشيفت فده بقى يسال عنه الخبراء الامنيين مش عارف هو احنا لو قولنا فيه تقصير يبقى كفرنا

نفس الوزير ده ايام مرسي كنتوا بتهاجموه دلوقت بقى ناجح

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

إصابة 4 فى انفجار معسكر الأمن بالسويس بعد مهاجمته بقذيفة أر بي جي

بس برضه الاخوان سلميين ياسيسى

ملحوظة الارهابيين ممنوعين من التعليق

مصر الان تحت هجمة ارهابية شرسة

ادعاء الحييادية والبحث عن الحقيقة لا ينفى عنكم ارهابكم

تساقطت عنكم كل اوراق التوت

تم تعديل بواسطة egyptawy

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

د . يونس مخيون رئيس حزب ‫#‏النور‬ : الجماعة الآن تحولت إلى مسلك العنف و لا أستبعد وقوفهم وراء التفجيرات الإخيرة . ‫#‏مصر‬

رابط هذا التعليق

اي ضلال بس !!! ياعزيزي كل حدث كان له ظروفه وبالتالي المستفيد كان مختلف وحتى اذا استفاد الطرفان فالنسبة مختلفة

وانا لست مرشد الاخوان ولا يفرق معي لكن كل القصة ان مش بحب الاستخفاف بعقلنا لان اي عاقل لا يمكن ان ينكر ان هناك تقصير وان كان ممكن ان يكون متعمدا والارهاب ده حدث ايام عبد الناصر ومذكور وكان بدعم عبد الناصر

ياسيدي انا لست معترض ع المضمون انا معترض فقط ان يكون المستفيد هو نفسه ف كل الاحداث

رائع ...

مازلت تنكر ان تنظيم الإخوان الذي تدافع عنه الآن هو الوعاء الذي خرجت منه افاعي الإرهاب في مصر وفي العالم وانهم الداعم الأساسي له في صراعه الحالي مع الدولة وغالبية المصريين .. شئ عظيم استمر استمر

وانا لست مرشد الاخوان ولا يفرق معي

وإيه اللي يفرق مع حضرتك بالضبط علشان نهتم بيه ..؟؟

وبعدين الإخوان مايفرقوش معاك على الرغم ان الموضوع يخص الإخوان ويخص التنظيمات الإرهابية الداعمه لهم فما شأنك بهم ولماذا لا تستقي معلوماتك سوى من صفحاتهم..؟؟

لا يمكن ان ينكر ان هناك تقصير

لايوجد عمل امني ناجح 100 في 100 ..

ثم ان قوات الأمن قامت بمنع العديد من تلك العمليات قبل حدوثها ولكنك لا تذكرها في مضمون مداخلاتك لأنها ربما ليست من اهتماماتك..

أمنمؤبي:لا تمنع أناسا من عبور النهر إذا كان في قاربك مكان ,خذ الأجر من الغني ورحّب بمن لا يملك شيئاً

رابط هذا التعليق

التليجراف: ملايين المصريين يعتبرون الجيش مصدر الأمان والاستقرار.. ورفع صور السيسي بعد التفجيرات يشير لعدم الخوف - See more at: http://www.el-balad.com/795327#sthash.72qMSgQx.dpuf

رابط هذا التعليق

استاذي تقدر تقولي ايه الفرق بين التفجير ده وبين مديرية امن الدقهلية ؟؟؟

نفس العملية واحده اتصورت والتانية لم تصور

والله يا استاذي اللي اعرفه يبقى فيه قوة حراسة او ما شابه ده الشئ الطبيعي اما انهم جم وقت تبديل الشيفت فده بقى يسال عنه الخبراء الامنيين مش عارف هو احنا لو قولنا فيه تقصير يبقى كفرنا

والحراسه خرجت على الفور تتفقد السيارة المفخخه ... كان ايه المطلوب عمله في الدقيقتين التي استغرقتها عملية التفجير..؟؟

العساكر يزقو العربية بعيد شوية علشان تتفجر بعيد عن المديرية على سبيل المثال..؟؟

رابط هذا التعليق

لو بتحب النظام هتقول ان المصلحه الاولى في التفجير هي للإخوان لهز النظام و ارباكه و اظهاره في صورة الالنظام الفاشل المهتز امام الشعب و العالم اجمع

مما يؤدي الى فقدان الثقه فيه و كراهيته شعبيا و قيام الكل عليه بثوره داخليه مع غضب خارجي عليه و ايقاف اي دعم ممكن من الخارج للداخل

و لو بتحب الاخوان هتقول ان المصلحه الاولى في التفجير للداخليه علشان تجد زريعه للانتقام من الاخوان

يقوم واحد بيحب النظام يرد عليك يقولك : طب و هم لسه مستنيين زريعه؟؟؟؟ ماهم بيضربوا و يمسكوا فيهم بالهبل.....يعني التفجير مش هيفرق ..يبقى يعملوه ليه؟

و هكذا

بما أنى انقلابى .. راسى تحت ورجلىَّ فوق

إسمح لى يا مايسترو أكمل جملة اللى بيحبوا الانقلاب الدموى الفاشل

لو بتحب النظام هتقول ان المصلحه الاولى في التفجير هي للإخوان لهز النظام و ارباكه و اظهاره في صورة الالنظام الفاشل المهتز امام الشعب و العالم اجمع

مما يؤدي الى فقدان الثقه فيه و كراهيته شعبيا و قيام الكل عليه بثوره داخليه مع غضب خارجي عليه و ايقاف اي دعم ممكن من الخارج للداخل وتخويفنا - نحن الانقلابيين - من النزول إلى الميادين يوم 25 يناير لكى تبدأ قناة الجزيرة ما أعدت له منذ زمن لإظهار فشل الانقلاب وانحسار التأييد الشعبى من لاعقى البيادة عن السيسى القاتل الخائن

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

د . يونس مخيون رئيس حزب ‫#‏النور‬ : الجماعة الآن تحولت إلى مسلك العنف و لا أستبعد وقوفهم وراء التفجيرات الإخيرة . ‫#‏مصر‬

اللى حضر العفريت يصرفه

ولا هما حضروه ومش عارفين يصرفوه

خلاص يشربوا بقه

اللهم اضرب الظالمين بالظالمين واخرجنا من بين ايديهم سالمين

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

أوجه حديثى إلى ****..
عندما كنا صغارا فى عهد عبد الناصر كانت الشرطة العسكرية والجيش والمخابرات والشرطة تفتك بالمواطنين .. ولكن لأن البلد تم إحتلالها فى حرب ٦٧ و أخذت إسرائيل سيناء .. لم نوجه ضرباتنا للنظام .. وكنا نملا معسكرات الفدائيين وكنت على صغر سنى أدرب فيها على الأعمال الفدائية والإشتباك والدفاع عن النفس و خاض الفدائيين حرب الإستنزاف لسنوات طويلة وكان الشباب إما متطوعا مع الفدائيين أو فى الأسعاف أو بالدفاع المدنى .. واللى كانوا غاويين سياسة كانوا بمنظمة الشباب الإشتراكى .. و فى عهد السادات كنا قد كبرنا قليلا و إنتظمنا بالجيش إلى أن قمنا وشاركنا فى حرب ٧٣ و بفضل الله و بفضل رجال الجيش المخلصين و بفضل زملائنا الذين أستشهد منهم مئات الألوف و أصيب بالعاهات المستديمة جرحى حرب أعدادا مضاعفة .. إنتصرنا .. وعايشنا حرب الثغرة فى الدفرسوار .. ومفاوضات تحرير الأرض بدأا بمفاوضات الكيلو ١٠١ إلى أن تم تحرير الأرض بالكامل - ولم نسمع فى طفولتنا وشبابنا عن فئة تكره الدولة .. أو تقاتلها .. أو تفجرها على الرغم من ضنك العيش بسبب الصرف على الجيش و تسليحه .. و معاناتنا لسنوات بالجيش بدون دخل .. لم نرى زجاجة الكوكاكولا ولا الصابونة اللوكس إلا فى البوتيكات و بشارع الشواربى إلى أن كبرنا .. ولم نكره مصر ولم ننخرط فى تنظيمات مشبوهة وممولة من الخارج ولم نساعد عدوا ضد بلدنا .. أقول هذا للقمامة التى تدعى الوطنية وتضرب الدولة من الداخل .. بمحاربة النظام و الحكومة والجيش والشرطة و إعلان كراهيتهم لهم .. سيأتى اليوم القريب الذي يعلمون فيه أنهم كانوا زبالة الوطن .. و سيندمون عندما تفوت عليهم فرص إثبات حبهم للوطن و المشاركة فى بناؤه .. و ليعلموا أن مصر ستظل مستهدفة أبد التاريخ .. و ستظل تعانى ضد المؤامرات الدولية الكبرى .. وسيكتشفون أنهم كانوا ولن يزالوا جزء من المؤامرة الكبرى ضد بلدنا الحبيب ... و كما قال أحد الزعماء العظام .. عندما تتعرض بلدك للمؤامرات فاحشوا عشرة مسدسات .. تسعة منهم توجههم ضد الخونة من أبناء الوطن وواحد ضد عدوك ..... خالد بهنسى ..\
منقول

رابط هذا التعليق

رائع ...

مازلت تنكر ان تنظيم الإخوان الذي تدافع عنه الآن هو الوعاء الذي خرجت منه افاعي الإرهاب في مصر وفي العالم وانهم الداعم الأساسي له في صراعه الحالي مع الدولة وغالبية المصريين .. شئ عظيم استمر استمر

وإيه اللي يفرق مع حضرتك بالضبط علشان نهتم بيه ..؟؟

وبعدين الإخوان مايفرقوش معاك على الرغم ان الموضوع يخص الإخوان ويخص التنظيمات الإرهابية الداعمه لهم فما شأنك بهم ولماذا لا تستقي معلوماتك سوى من صفحاتهم..؟؟

لايوجد عمل امني ناجح 100 في 100 ..

ثم ان قوات الأمن قامت بمنع العديد من تلك العمليات قبل حدوثها ولكنك لا تذكرها في مضمون مداخلاتك لأنها ربما ليست من اهتماماتك..

اي صفحات اللي اتحدث واستقي منها الاخبار ؟؟؟ الموضوع تحليلي يعني بنفكر وبنحلل ،حضرتك عاوز الكلام يبقى ماي ف اتجاه واحد ده شئ اخر اتعجب المنتدى اسمه محاورات المصريين

لكن الكثير من الافاضل هنا اذا فكرت باسلوب مختلف وعبرت براي مختلف فانت خائن وعميل وارهابي بل نرى ان هناك من يطالب بحذف من يعتبره ارهابي لمذا لانه يفكر باسلوب مختلف وله راي مخالف

وبالنسبة للامن يا اخي العزيز اللواء هبد الفتاح عثمان (مساعد وزير الداخلية لشئون الاعلام ) مع الفاضلة لميس الحديدي بينتقدوا الوضع يقوم حضرتك صعبان عليك الانتقاد حتى !!!!!!

ومن ثم نرى انكم تعيبون ع من يساقون ويقال عليهم خرفان وياترى ماهو المطلوب ان نكون خرفان ايضا وان نقول نعم آمين ،العنوان اسمه تحليل يعني نفكر

عموما عضشان اريحك كل الكلام اللي حضرتك بتقوله صح ومن يقول راي اخر هو ارهابي وخائن وعميل

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

على فكره

كلامي لا يؤكد ان النظام بريئ

كلامي بيؤكد ان نسبة الاشتباه في الاخوان اكتر من نسبة الاشتباه في النظام

و مش مقتنع بوجود طرف تالت

بص يامايسترو

إنت كنت ماشى كويس فى المداخلة الأولى

وعجبتنى قوى حكاية الفريقين أ و ب

بس بقى لقيتك دختَّلت الأخوان الملايكة كفريق منهم

وده مش تمام وظلم بَيـِّن

الفريقين واضحين زى الشمس .. الجيش والشرطة

ليه بقى ؟

الجيش عمل تفجير مديرية أمن الدقهلية

قامت الشرطة ردت بإسقاط المروحية

قوم إيه ؟ راح الجيش رادد بتفجير مديرية أمن القاهرة

عايزة فكاكة دى ؟

بطلوا كراهيتكم للأخوان يا كارهى الإسلام

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

لاقناع الطرف الاخر لازم توضح بعض الحياديه

و ده اللي انا عملته هنا

افترضت ان انا من تشيكوسلوفاكيا و قدامي احتمالين

فكرت فيهم بدون عواطف و خرجت باستنتاجات

بس

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...