اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ليتهم كانوا تفرغوا للدعوة و لما يدنسوها بمكيافللية السياسة

عبير يونس

Recommended Posts

بمنطق " اللي مش معانا يبقى علينا "

من كان معهم أجلوه و من خالفهم أنزلوه أسفل سافلين!!!

http://www.youtube.com/watch?v=VPOl3k-AGWc

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

• الردود 56
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لو مرسي رجع مش هيلاقي حد معاه ..لو

الكل يتبرأ منه

الجماعة قد تفككت

قادتها في السجون أو هاربون

لم يعد لهم وجود في الساحة السياسية

أعضائها يستقيلون منها زمرا

لم تعد قادرة على أي حشد جماعي

بنيتها التحتية ضربت في مقتل

سيعلن وفاتها رسميا قريبا جدا

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

الاصلاح .. العدل .. والا الهلاك .. الهلاك .. الهلاك .. إن الله لا يصلح عمل المفسدين

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

أتمنى ان حد يكون عنده القدرة ع النظر للامور بحيادية ولكن للاسف الكل بيتعامل بنظام "حبيبك تبلع له الزلط وعدوك تتمنى له الغلط "

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا

طيب يا محمود ليه الإحراج ده ..إنت ما عندكش إخوان.. -_-

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا

طيب يا محمود ليه الإحراج ده ..إنت ما عندكش إخوان.. -_-

مفيش احراج ولا حاجه .. عبير اعترفت بكل شجاعه ((تحسد عليها)) انها غير محايده .. وده شئ زى ما بيحسب عليها .. بيحسب لها ايضا .. يعنى هى انسانه واضحه تقول بصراحه ان الحب والكره لهما دور كبير فى تشكيل وبلورة وتكوين أرائها وإنحيازاتها وإتجاهاتها السياسيه .. يعنى هى بتكره التيار الدينى السياسى ودوما وأبدا لن تتعقب غير مثالبه واخطائه .. غاضّة البصر عن حسناته ... المشكله الحقيقيه فى من غاب لديهم الوعى لدرجة انهم فاكرين نفسهم أئمة الموضوعيه والمنطقيه والعقلانيه .. بينما هم غير ذلك .. اى يحبون ويكرهون عند الحكم على الامور .. وهو الخسران لو يعلمون .. يدركون .. يتفكرون .. يفقهون .. هووون .. هوووون .. هووووون هههههههههههههههههههههههههههه

تم تعديل بواسطة محمود البصيلى

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

التيار الديني السياسي ..

التيار الديني السياسي ..

اساسآ هذا المزيج لا يمكن ان يتواجد بصورة نقية ابدآ ..

كم مرة اثبتت التجربة علي مر التاريخ انه لا يمكن ان نمزج الدين بالسياسة ..

ما ينفعش ... الا لو قدرت تمزج الماء بالزيت ... ثم نطالب الاخرين بان نفكر .. نتفقه .. نعقل ..

شخصيآ أقدر اتقبل الأقتناع ده من انسان بسيط ليس لديه اي خلفية تعليمية .. بالرغم من ثقتي التامة بانه انسان واهم بجد ..

دين و سياسة "دونت ميكس" علي رأي واحد صاحبنا

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

مفيش احراج ولا حاجه .. عبير اعترفت بكل شجاعه ((تحسد عليها)) انها غير محايده .. وده شئ زى ما بيحسب عليها .. بيحسب لها ايضا .. يعنى هى انسانه واضحه تقول بصراحه ان الحب والكره لهما دور كبير فى تشكيل وبلورة وتكوين أرائها وإنحيازاتها وإتجاهاتها السياسيه .. يعنى هى بتكره التيار الدينى السياسى ودوما وأبدا لن تتعقب غير مثالبه واخطائه .. غاضّة البصر عن حسناته ... المشكله الحقيقيه فى من غاب لديهم الوعى لدرجة انهم فاكرين نفسهم أئمة الموضوعيه والمنطقيه والعقلانيه .. بينما هم غير ذلك .. اى يحبون ويكرهون عند الحكم على الامور .. وهو الخسران لو يعلمون .. يدركون .. يتفكرون .. يفقهون .. هووون .. هوووون .. هووووون هههههههههههههههههههههههههههه

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

و كمان

بس

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

«الحوينى» يدعو الإسلاميين لترك السياسة..
كتب : سعيد حجازى
الجمعة 17-01-2014 10:17

نشر أتباع الشيخ أبوإسحاق الحوينى، عضو مجلس شورى العلماء السلفى، فيديو له بعد هزيمة تنظيم الإخوان الإرهابى فى معركة الاستفتاء، دعا فيه الإسلاميين والدعاة إلى العمل الدعوى وترك العمل السياسى. وقال «الحوينى»، فى الفيديو الذى بثه أتباعه عبر «يوتيوب» لدرس له بكفر الشيخ: «طالب العلم عليه ألا ينضم لحزب سياسى، ولن يعود للأمة عزُّها إلا بالدين وليس بالسياسة. وأدعوكم ألا تغلبوا الدبلوماسية، ولا يجوز للداعية أن يتلبس بحزب سياسى، فالعمل السياسى معناه أن يلعب سياسة مع خصوم ليسوا شرفاء، فالسياسة موجودة حيث توجد المصلحة، فإن كانت المصلحة تقتضى أن تضع يدك فى يد الشيطان، ستفعل وتأخذه بالأحضان». وأضاف أنه لن يتمكن السياسى من التحدث فى الدين مع خصوم ليسوا شرفاء، لأنهم سيطردونه، ويجتمعون عليه ويُنفرون الناس منه، وقال: «سترجع حينها بخُفى حنين، وإذا أردت العودة لصفوف الدعوة سيكون رصيدك الدعوى قد ضاع».

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

التيار الديني السياسي ..

التيار الديني السياسي ..

كم مرة اثبتت التجربة علي مر التاريخ انه لا يمكن ان نمزج الدين بالسياسة ..

ما ينفعش ... الا لو قدرت تمزج الماء بالزيت ... ثم نطالب الاخرين بان نفكر .. نتفقه .. نعقل ..

شخصيآ أقدر اتقبل الأقتناع ده من انسان بسيط ليس لديه اي خلفية تعليمية .. بالرغم من ثقتي التامة بانه انسان واهم بجد ..

لا يمنعنا هذا استاذى الفاضل من توخى المعقوليه والموضوعيه والمنطقيه لاثبات ما تفضلت أنت بتقريره أعلاه .. لان فيديو مبتسر وملعوب فيه زى اللى جابته عبير هنا (( واظنها جاءت به بتسرع لا يخلو من حسن نيه .. وكإنها جابت الديب من ديله)) هههههههههههههههه .. فيديو زى ده ممكن يجيب نتيجه عكسيه .. مش عشان أثبت إن أنا صح أستعين بأى دليل او برهان دونما إعمال العقل والتأكد من صحته .. ويحضرنى هنا أية قرانيه تلخص وجهة نظرى التى لا تدافع عن التيار الدينى السياسى او ما شابه .. وانما تدافع عن الحياديه والعداله عند الحكم على الامور أى امور .. بعيدا عن الميل والانتماء والتحزب والتعصب والحب والكره .. وأظنك تعرف تلك الايه الكريمة بما عهدناه عليك من ثقافة وإلمام بالدين الاسلامى ..ال وهى.... يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ )

إعدلوا واتقوا الله بقى ههههههههههههههههههههههههه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

و كمان

بس

مفروض يا عبير تعتذرى على تسرعك فى نقل الفيديو بدون التأكد منه .. عادى يعنى كلنا بنغلط وبنعتذر .. وانا اولهم وانتى عارفانى طبعا كويس .. أخشى ان يكون الكِبر قد فتنك ايضا مثلما فتنك السيسى .. يجعل كلامنا خفيف عليه .. دا الواحد يعنى ديته رصاصه بجوز جنيهات هههههههههههههههههههههههههههه .. وطبعا شكرا على التصحيح اللغوى :flr1:

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

حاضر ...

يحضر لك الخير يا مان هههههههههههههههههههههه .. ثانية .. انا اتحدث عن مبدأ بعينه .. لا دفاعا عن هذا وذاك .. هم خاضوا التجربه واثبتوا فشلهم .. سواء تامروا عليهم أم لا .. ولكن المحصله انهم فشلوا .. ولكن ادنى درجات الامانه تفرض علينا تبين و تحرى الحقيقه والصدق .. حتى لا يتعطل ذلك العقل الذى وهبنا الله عز وجل إياه دون خلقه اجمعين .. وأكرر انا هنا ليس للدفاع عن الاخوان او ما شابه ..انا هنا للدفاع عن مبدا .. عشان انا حاسس ان ابو محمد العزيز بيستعد للهجوووووم .. وانا ببلغ فرااااااااااااااااااااااااار بعد ما قلت اللى عندى .. فوتكو بعافيه ههههههههههههههههههههههههه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

يا استاذي الفاضل .. الموضوع مش محتاج نحطه في الاطار بتاع المباديء و العلمانيين الفشلة و ووو .. الموضوع ببساطة ان من كتر " التيار السياسي المتأسلم" ما تم افقاده مصداقيته (اللي ما كانتش موجودة اصلآ) قدام الجميع بما فيهم انصاره نفسهم ... بقت اي قشة تتلاقي علشان يدافعوا بيها عن نفسهم او يمسكوها علي اللي مش طايقينهم يمسكوا فيها بايديهم و سنانهم و يحولوها لباخرة يمكن تنقذ ماء وجههم اللي عمال يسيح ليل نهار ..

بس كده .

بس برضه ما يمنعش اني مثلآ شخصيآ ادي للتيار الديني حقه و اتكلم عن محاسنه لما يعملها في مجال الدعوة الحسنة ..

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

مفروض يا عبير تعتذرى على تسرعك فى نقل الفيديو بدون التأكد منه .. عادى يعنى كلنا بنغلط وبنعتذر .. وانا اولهم وانتى عارفانى طبعا كويس .. أخشى ان يكون الكِبر قد فتنك ايضا مثلما فتنك السيسى .. يجعل كلامنا خفيف عليه .. دا الواحد يعنى ديته رصاصه بجوز جنيهات هههههههههههههههههههههههههههه .. وطبعا شكرا على التصحيح اللغوى :flr1:

تؤ تؤ تؤ

غلطت في ايه انا ؟

ده رأيي في محمد حسان و من على شاكلته

حتى لو الفيديو ملفق فتعليقي في رأس الموضوع يعبر عن رأيي الذي لن يغيره اكتشاف ان الفيديو ملفق و لن أعتذر عن رأيي

انا شايفاه كده حتى والفيديو ملفق

زي ما الفريق الاخر شايف الفريق السيسي قاتل و سفاح

كان حد قا لهم اعتذروا ؟؟!! :)

كل مشايخ السلاطين كده بيشتموا في بعض و من زمان

و اللي مش معاهم عليهم

انا ممكن اغير العنوان لحاجة تليق بتخاريفهم اللي ضحكوا بيها على الناس سنين طويلة

و أنا شخصيا كنت من المضحوك عليهم دول :)

انت معتقد إني متحاملة عليهم عشان مش بحبهم

و عمال تكرر اني قلت اني مش محايدة

انا مش بس مش محايدة

أنا رسالة حياتي حاليا فضحهم بكل ما اوتيت من قوة

بالنسبة للتصحيح اللغوي و حضرتك أستاذنا طبعا

فالتعبير الأدق هو غض الطرف و ليس البصر :)

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

تؤ تؤ تؤ

غلطت في ايه انا ؟

ده رأيي في محمد حسان و من على شاكلته

حتى لو الفيديو ملفق فتعليقي في رأس الموضوع يعبر عن رأيي الذي لن يغيره اكتشاف ان الفيديو ملفق و لن أعتذر عن رأيي

انا شايفاه كده حتى والفيديو ملفق

زي ما الفريق الاخر شايف الفريق السيسي قاتل و سفاح

كان حد قا لهم اعتذروا ؟؟!! :)

كل مشايخ السلاطين كده بيشتموا في بعض و من زمان

و اللي مش معاهم عليهم

انا ممكن اغير العنوان لحاجة تليق بتخاريفهم اللي ضحكوا بيها على الناس سنين طويلة

و أنا شخصيا كنت من المضحوك عليهم دول :)

انت معتقد إني متحاملة عليهم عشان مش بحبهم

و عمال تكرر اني قلت اني مش محايدة

انا مش بس مش محايدة

أنا رسالة حياتي حاليا فضحهم بكل ما اوتيت من قوة

بالنسبة للتصحيح اللغوي و حضرتك أستاذنا طبعا

فالتعبير الأدق هو غض الطرف و ليس البصر :)

ماهو انا مش حسيبك يا عبير الا لما ترجعى عن انحيازك ده وانتى عارفه أد ايه انا عنيد هههههههههههههههههههه .. طبعا انا عارف انك مش بتزعلى من انتقاداتى .. لكنى عارف انها احيانا بتفرسك هههههههههههههههه .. بالنسبه للتصحيح اللغوى أنا فاضلت بين الطرف والبصر والعقل .. واخترت لفظة البصر .. لان غض البصر هنا اقوى ..

عامة الاعتدال حلو يا جماعه .. انا شخضيا لا احب التشدد والمغالاه .. وأيضا لا أحب الافتتان بالاشخاص لدرجة الهوس .. عشان كده سعيد جدا حاليا بحياتى فى انجلترا .. بعد ما كنت كارهها .. ناس لا هى عباقره ولا هى مؤمنه .. ولكنها عاقله .. وهو ده سر تقدمهم

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

الموضوع الان ليس مبنيا على الفيديو الملفق اخواني و اخواتي الكرام

بل على من استغلوا الدعوة إلى الله في طريق خاطيء

و ان كان هذا الفيديو ملفقاً

فهناك الكثير من السقطات الحقيقية و الغير ملفقة

سأنشرها هنا تباعا

لانارة الطريق

تحياتي

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

ماهو انا مش حسيبك يا عبير الا لما ترجعى عن انحيازك ده وانتى عارفه أد ايه انا عنيد هههههههههههههههههههه .. طبعا انا عارف انك مش بتزعلى من انتقاداتى .. لكنى عارف انها احيانا بتفرسك هههههههههههههههه .. بالنسبه للتصحيح اللغوى أنا فاضلت بين الطرف والبصر والعقل .. واخترت لفظة البصر .. لان غض البصر هنا اقوى ..

غض الطرف هنا تعني تعمد عدم النظر .. يعني يعمل نفسه مش واخد باله .. ما يبصش بجنب عينيه حتى ... زي الحكم الامريكي في المصارعة الحرة ..يعمل نفسه مش واخد باله لحد ما الخصم يستغل الفرصة و بالمخالفات القانونية يهزم خصمه :)

و اعتقد ده اللي كنت تقصده عني

أما غض البصر فدليل على الحياء

عامة الاعتدال حلو يا جماعه .. انا شخضيا لا احب التشدد والمغالاه .. وأيضا لا أحب الافتتان بالاشخاص لدرجة الهوس .. عشان كده سعيد جدا حاليا بحياتى فى انجلترا .. بعد ما كنت كارهها .. ناس لا هى عباقره ولا هى مؤمنه .. ولكنها عاقله .. وهو ده سر تقدمهم

:)

في حد يتفرس من اخوه الصغير برضه :P

خد راحتك ع الاخر

هنا منبر للرأي الحر

حتى و ان كنت تخالفني سأحمي حرية رأيك عندما تحتاج حماية ممن يرهبونك فكريا

اطمن خاااااااالص ( وش عبد المنعم مدبولي )

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الكرام الافاضل جزيتم خيرا

التيار الديني السياسي ..

التيار الديني السياسي ..

...

معاك حق يا سكوربيون

دع ما لقيصر لقيصر .. و ما لله لله .....بس بعد الاستفتا..... ;)

http://www.youtube.com/watch?v=-Bf3oF7NpIQ

تم تعديل بواسطة أبو محمد

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...