اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ليتهم كانوا تفرغوا للدعوة و لما يدنسوها بمكيافللية السياسة

عبير يونس

Recommended Posts

• الردود 56
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

الحيادية شئ صعب ومفتقد واتعجب من القدرة ع التغاضي عن اشياء كثير ولا كننا بنسمعها ولا بنشوفها
يعني نلاقي طرف مش بنفوت له حرف وطرف اخر عادي ايا كان ياريت لو نقدر نفرق بين ارئنا الشخصية وبين اننا بنتكلم ع العموم يعني لو رجل دين مسيحي تكلم عن ضرور التصويت بنعم ف الاستفتاء يبقى عادي ولكن لو رجل دين اسلامي قال كده يبقى غلط

كنت اتمنى ان ارى الانتقاد للطرفين سبحان الله القنوات اياها اللي كانت دينية ولكنها تدخلت ف السياسة وانا ضده كانت بتقول نعم قبل كده وحاليا قنوات اخرى علنا بتقول قولوا نعم ورغم كده مفيش اي انتقاد ولا كلمة بتتقال

اتعجب ان خبر يتقال ان طائرات حربية استفزت لان واحد ع السطح رفع شعار رابعة فتم القبض عليه والاقي الناس معتبره ده شئ عادي جدا

الاقي مشهد شحاته البطاطين وتجمل خيري رمضان فيها وشكره للامارات ع البطاطين المستعملة مالقيش حد اتكلم واتعجب من اللي عايشين ف الخليج مش فارق معاهم الشحاته ده اللي كانت وقت مرسي شحاته ودلوقت مش شحاته

لو حد عندهم قدرة ع مواجهة الحقيقة موقف خيري رمضان ولا فرق معاكم!!!!! بنشحت من الامارات وخيري رمضان السفيه بيتغزل ف بطاطين الامارات والاقي الافاضل هنا عادي

هقول ايه فعلا الحكاية بالمزاج والكيف والاقي افاضل هنا تتضايق وتغلط ف الكلام مع انهم اكبر سنا وواجب على الشخص احترامهم مع ان مشكلتهم انهم فاكرين انهم بس اللي بيفهموا وهم الصح مع ان جيلهم هو سبب كل اللي احنا فيه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الفاضل هيرو

هقول ايه فعلا الحكاية بالمزاج والكيف والاقي افاضل هنا تتضايق وتغلط ف الكلام مع انهم اكبر سنا وواجب على الشخص احترامهم مع ان مشكلتهم انهم فاكرين انهم بس اللي بيفهموا وهم الصح مع ان جيلهم هو سبب كل اللي احنا فيه

:Thumbsup:

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

عودة لعنوان الموضوع

ليتهم كانوا تفرغوا للدعوة و لما يدنسوها بمكيافللية السياسة

التنظيم الإرهابي لم تكن نشأته بغرض الدعوة الإسلامية

حشر كلمة "المسلمين" كانت بغرض جذب البسطاء والتي تطورت بعد ذلك لجذب المتعلمين لهدف آخر غير الدعوة والتاريخ يشهد بذلك.

أين هي كتبهم الفكرية ذات المنهج الدعوي المميز؟

منذ نشأتهم وبعد ان تخيلوا أن لهم قوة على الأرض ظهرت جرائمهم السياسية والتي امتدت على مدار اكثر من ثمان عقود.

هم يتخذون من الدين شعارا وستارا.

"تنظيم الإخوان" -وهو الاسم الحقيقي المتداول في نقاشاتهم الداخلية- لم يكن أبدا دعوة اسلامية ولم تكن الدعوة و "عمل الخير" الا وسيلة للوصول الى "حلم الإمام".

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

يحضر لك الخير يا مان هههههههههههههههههههههه .. ثانية .. انا اتحدث عن مبدأ بعينه .. لا دفاعا عن هذا وذاك .. هم خاضوا التجربه واثبتوا فشلهم .. سواء تامروا عليهم أم لا .. ولكن المحصله انهم فشلوا .. ولكن ادنى درجات الامانه تفرض علينا تبين و تحرى الحقيقه والصدق .. حتى لا يتعطل ذلك العقل الذى وهبنا الله عز وجل إياه دون خلقه اجمعين .. وأكرر انا هنا ليس للدفاع عن الاخوان او ما شابه ..انا هنا للدفاع عن مبدا .. عشان انا حاسس ان ابو محمد العزيز بيستعد للهجوووووم .. وانا ببلغ فرااااااااااااااااااااااااار بعد ما قلت اللى عندى .. فوتكو بعافيه ههههههههههههههههههههههههه

بدون هجوم ولا حاجة يا شاعر

وعشان نرجع للموضوع اللى بيقول

"ليتهم تفرغوا للدعوة ولم يدنسوها بميكيافيلية السياسة"

حاسألك سؤال

تفتكر فى اجتماعاتهم يوم الخميس بالليل

علشان يحضروا لحفلة الكوكتيل (*) بتاعة يوم الجمعة

بيقعدوا مثلا يفسروا ويتدبروا القرآن ؟

:)

(*) كوكتيل مولوتوف

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

مداخلة اعتراضية

الحيادية - مع احترامي لأخي محمود البصيلي - دي لما نكون بنتخذ قرار او عندما نكون جهة تحقيقات مثلا

يعني مثلا على سبيل المثال لا الحصر ...

لما اخي ابو عمر يقول الانقلاب الدموي الفاشل بامتياز والاعلام الليبرالي العلماني الفاشل دي حيادية ؟؟؟

و لما اخي هيرو طول الوقت بيهاجم جيل الكبار اللي محمله قلة ادب و صياعة جيل الشباب - مثلا - و يوضح على الدوام انه ضده دي حيادية ؟؟؟

طبعا لم اتعمد اني اتكلم عن حضراتكم تحديدا

لكن فقط لمداخلة باشمهندس هيرو و تأييد استاذ ابو عمر عن الحيادية دفعتني دفعا ألا أصمت

نحن هنا لإبداء الرأي

و لسنا في موقع القاضي الذي يحكم و عليه الاتسام بالحيادية ليحكم حكما عادلا !!!

لا نتخذ قرارات هنا و لا نحكم على أحد

و لسنا جهة تحقيق وتحريات

من قال أن الحيادية مطلوبة في موقع نقاش ؟؟

الحيادي يعني لم يكوّن رأيا مع أي جهة فهو ليس مع أحد و لا رأي له

وهنا نحن نتحاور كل بـ " رأيه " دون تسخيف أحدنا للآخر و اهانته و شخصنة الكلام معه

فالرأي هنا من يتحدث و ليست شخوصنا كفلان وعلان

برجاء أن نتذكر أننا هنا في " محاورات " يعني لسنا مضطرين لمجاملة أحد في آرائنا و معتقداتنا

فقط نختلف بأدب و باحترام

تحياتي

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

دونت ...ميكس

السلام عليكم

الكرام الافاضل جزيتم خيرا

معاك حق يا سكوربيون

دع ما لقيصر لقيصر .. و ما لله لله .....بس بعد الاستفتا..... ;)

http://www.youtube.com/watch?v=-Bf3oF7NpIQ

قابل بقى يا عم سكوربيون

أصلك كنت قلقان على ابو عمر بعد وفاة البابا شنودة

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

مداخلة اعتراضية

الحيادية - مع احترامي لأخي محمود البصيلي - دي لما نكون بنتخذ قرار او عندما نكون جهة تحقيقات مثلا

يعني مثلا على سبيل المثال لا الحصر ...

لما اخي ابو عمر يقول الانقلاب الدموي الفاشل بامتياز والاعلام الليبرالي العلماني الفاشل دي حيادية ؟؟؟

و لما اخي هيرو طول الوقت بيهاجم جيل الكبار اللي محمله قلة ادب و صياعة جيل الشباب - مثلا - و يوضح على الدوام انه ضده دي حيادية ؟؟؟

طبعا لم اتعمد اني اتكلم عن حضراتكم تحديدا

لكن فقط لمداخلة باشمهندس هيرو و تأييد استاذ ابو عمر عن الحيادية دفعتني دفعا ألا أصمت

نحن هنا لإبداء الرأي

و لسنا في موقع القاضي الذي يحكم و عليه الاتسام بالحيادية ليحكم حكما عادلا !!!

لا نتخذ قرارات هنا و لا نحكم على أحد

و لسنا جهة تحقيق وتحريات

من قال أن الحيادية مطلوبة في موقع نقاش ؟؟

الحيادي يعني لم يكوّن رأيا مع أي جهة فهو ليس مع أحد و لا رأي له

وهنا نحن نتحاور كل بـ " رأيه " دون تسخيف أحدنا للآخر و اهانته و شخصنة الكلام معه

فالرأي هنا من يتحدث و ليست شخوصنا كفلان وعلان

برجاء أن نتذكر أننا هنا في " محاورات " يعني لسنا مضطرين لمجاملة أحد في آرائنا و معتقداتنا

فقط نختلف بأدب و باحترام

تحياتي

كلامي كان واضح يا استاذه عبير ،انا متهم ومن معي وهم كثيرون اننا بافكارنا ضيعنا البلد واننا قليلو الخبرة والوعي والادراك وردي كان واضح اننا تربينا ع يد من ؟؟؟؟ ع يد الجيل اللي بينتقدنا حاليا وقولت ده لوالدي وهو مقتنع انه ومن معه سبب ف كثير من الامور الموجودة حاليا

انا لم اوجه اي اساءة لجيل ابي واعمامي واكن لهم كل احترام لكن يجب ان يتحملوا مسئولية مانحن فيه من كثير من الضياع

اما الحيادية فالامور واضحه جدا انا بتكلم ع افعال وبحب لما اقيم بقيم الفعل ولبيس من ارتكبه

يعني رجل دين تدخل ف السياسة بنتقده سواء تدخل قبل 30 يونيو او بعده وده مبدئي ولكن اجد الكثيرين بيقيموا الفعل بمن قام به يعني لو رجل الدين x اللي تدخل ف السياسة يبقى غلط اما لو رجل الدين Y يبقى عادي شئ محمود

هاذا ما اقصده بالحيادية

موقف الدعم الخليجي ايام مرسي شحاته ودلوقت لا

فلوس الخليج مش عارفين بتروح فين تردي الوضع الاقتصادي ايام مرسي كارثة دلوقت عادي

انا بقيم الافعااااااااااااااااااال ولا يشغلني الفاعل

وكل له مطلق الحرية ف رايه لكن اذا كان تقييمنا للافعال فالحيادية مطلوبة اما اذا كنا نتكلم عن الفاعلين للفعل فهذا شئ اخر لذا وجب التوضيح

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

حقك تعتقد ما تريده

و تعبر عما تريد

و بلا حيادية لأنه رأيك أنت

ليس عليك أن تجامل أحدا فيه

و لك أن تصر عليه كما تريد

لكن ليس من حقك أن تطلب من الآخرين " الحيادية "

فيلغون آراءهم لأنها لا تروق لك مثلا !!!

فكما أنت حر في التعبير عن رأيك كلنا أيضا أحرار

الفيصل هنا في هذا المكان ألا نسيء لبعضنا ...فقط

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

انا رغم اني سلفي اخواني

بس ناجح في حياتي خالص

و غني جدا

و عندي شركه كبيره قوي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انا رغم اني سلفي اخواني

بس ناجح في حياتي خالص

و غني جدا

و عندي شركه كبيره قوي

ومدير ...

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

قابل بقى يا عم سكوربيون

أصلك كنت قلقان على ابو عمر بعد وفاة البابا شنودة

اضحك الله سنك يا ابو محمد .... قعدت اضحك فيها شوية ....

عالعموم انا عمري ما قلقت و بالذات في النقطة دي ... الكنيسة طول عمرها ولادة ... و مش بس كده ... دي مليانة فضلة خيرك مسدسااااااات و متريولوزااااااات و كوكتيلاااااااات يتم نقلها بواسطة الجمل .. و الجمل كما تعرف حيوان اييييييه ؟؟

بالظبط ...

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اضحكت سنى يا سكوربيون ههههههههه

طبعا الله يكون فى عونك ..الموضوع محرج فعلا لكن هاتعمل إيه الامر لله ..خلى ما لقيصر اليومين دول لله و عديها و اعمل نفسك من بنها او من ميلانو ..اى منظر و السلام .

تم تعديل بواسطة abaomar

رابط هذا التعليق

ومدير ...

و مدير كبير خااالص

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

تسمحولى اركب فى الموضوع ده

طيب متشكر جدا على السماح .

انتوا شاغلين دماغكم اصلا بواحد زى ده ليه من اصله .

يعنى يقول ولا ميقولشى ده هيفرق معاكوا ايه

هو له صفه اصلا . طيب صفته ايه ؟

ده راجل مدعى الاسلام ومتمرمغ فى البدع من اول لبسه الى ركوبه الهمر

طيب حد يقولى الزى ال هو بيلبسه ده متشبه بمين من المسلمين القدامى . وايه الغطرة دى ومنين جابهه اصلا ومين فى الاسلام كان بيلبسها

الرسول ..... ؟

الرسول كان بيلبس عمامه مش غطرة . يبقى ده بيقتدى بمين

راجل بيجر الشباب للتخلف والرجوع الى ركوب الجمال ويركب هو الهمر ؟

زى ال دعى للجهاد فى سوريا وخلع على لندن يعمل شبنج

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

تسمحولى اركب فى الموضوع ده

طيب متشكر جدا على السماح .

انتوا شاغلين دماغكم اصلا بواحد زى ده ليه من اصله .

يعنى يقول ولا ميقولشى ده هيفرق معاكوا ايه

هو له صفه اصلا . طيب صفته ايه ؟

ده راجل مدعى الاسلام ومتمرمغ فى البدع من اول لبسه الى ركوبه الهمر

طيب حد يقولى الزى ال هو بيلبسه ده متشبه بمين من المسلمين القدامى . وايه الغطرة دى ومنين جابهه اصلا ومين فى الاسلام كان بيلبسها

الرسول ..... ؟

الرسول كان بيلبس عمامه مش غطرة . يبقى ده بيقتدى بمين

راجل بيجر الشباب للتخلف والرجوع الى ركوب الجمال ويركب هو الهمر ؟

زى ال دعى للجهاد فى سوريا وخلع على لندن يعمل شبنج

لا ثواني هو حضرتك شوفت الهمر ؟؟؟ انا بصراحه شوفته راكب كامري 2010 وجمارك يعني مش اختراع ده تاكسيات ف الرياض

وموضوع اللبس ياسيدي يعني جت ع ده ماقولنا مالناش دعوة بالاشخاص خلينا ف الفعل ماهو غيره المفروض انه رجل دين برده وبيكلم ف السياسة !!!اشمعنى يعني انا عارف ان حضرتك بتنتقد الجميع لكن بفكر حضرتك انه مش بس محمد حسان اللي المفروض يتكلم ف الدين بس وبيدخل ف السياسة

رابط هذا التعليق

لما فضيلته يركب سيارة لاتقل ثمنها عن مليون ونصف . ده يبقى اسمه ايه ؟

زهد ولا نصب !!!

ولا ان المبذرين كانوا اخوان الشياطين .. دى للعامه من الناس

لكن اصحاب التجارة بالاديان لاينطبق عليهم الايه لانهم هما ال بيحددوا مين ال مبذر ومين الذاهد

تعرف تقولى امواله دى جايبها منين وهو اصلا واقع من الدور التاسع وعيلته كلها مش لاقيه تاكل اصلا

تعرف تقولى من امته هو شاغل نفسه بالسياسه

وليه مش شاغل نفسه هو ولا غيره ومن على شاكلته بالفتوحات الاسلاميه ويكمل مسيرة بنى اميه ويروح يفتح جنوب افريقيا

ولا علشان نسوانهم سود ومش على كيفهم . ولا الغنايم ليها نسوان بالعنيه !!!

وليه كلهم بالاجماع توقفوا عن الفتوحات الاسلاميه وفضلوا انهم يكفروا المسلمين ال تم عليهم الفتح الاسلامى وخلوهم الحدوا

ولا هو الفتح الالحادى ال اهتموا بيه بس

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

يا عم ماهو بيقولك راكب كامري 2010

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ومين ال جايبهاله

عديله عمر سليمان ولا نسوانه الاتنين بتوع البوسنه

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...