اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تجربتي في ألمانيا

Recommended Posts

بعد أذنك يابشمهندس تزود التفاصيل شوية ف كل مرة عشان منتهش منك لقلة التفاصيل

حاضر يا باشا .. و لو حضرتك عندك استفسارات تساعدنا نوضح التفاصيل انا تحت امرك ..

رابط هذا التعليق

لكم نظرت الى الشعب اﻻلماني بعين اﻻكبار و اﻻجلال...علميا و حضاريا ...لكن للأسف (اظن) ان لغتهم (غير جميلة وﻻ تستسيغها اﻻذان)....فهل انا محق في نظرتي هذه؟؟؟؟؟هل تظنون انه من اﻻفضل ان (ننسخ النظام التعليمي اﻻلماني -عدا مواد الدين واللغة؟؟؟) .....توجد في مصر بالطبع مدارس و جامعة المانية ((هل نتائجها ايجابية)؟؟؟؟

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

رابط هذا التعليق

لكم نظرت الى الشعب اﻻلماني بعين اﻻكبار و اﻻجلال...علميا و حضاريا ...لكن للأسف (اظن) ان لغتهم (غير جميلة وﻻ تستسيغها اﻻذان)....فهل انا محق في نظرتي هذه؟؟؟؟؟هل تظنون انه من اﻻفضل ان (ننسخ النظام التعليمي اﻻلماني -عدا مواد الدين واللغة؟؟؟) .....توجد في مصر بالطبع مدارس و جامعة المانية ((هل نتائجها ايجابية)؟؟؟؟

انا متفق مع حضرتك ان اللغة الالمانية غير سارة للاذن .. لكن انا شخصيا معجب بقواعدها و شايفها لغة منطمة جدا

رابط هذا التعليق

اسمح لي أخي مسافر و بعد اذن صاحب الموضوع
الألمان لهم طبيعة خاصة
هناك المدرسة الالمانية في مصر
و لي صديقة حاولت التقديم لاولادها هناك
لكن لهم شروط قاسية و هي اجادة الابوين اللغة الالمانية و يقومون بعمل مقابلة شخصية معهم
هم يعتزون جدا بلغتهم
و هناك معهد " جوتة " في مصر
لكن طبيعتهم انعزالية بعض الشيء .. لكنهم مختلفون عن الانجليز الانعزاليين أيضا
فالألمان اعتمدوا على العلم و الانجليز على اللغة كثيرا
و قد طوروا لغتهم بعد الاحتلال الفرنسي لقرنين و أصبح هناك لغة انجليزية مطورة هي ما نراه الان في العالم و هي ليست الانجليزية القديمة ..بل إنهم يقولون الانجليزية ما قبل شكسبير و الانجليزية بعد شكسبير
اللغة الانجليزية حاليا رقم واحد في العالم لسهولتها و تنوعها و استيعابها مع أصلها " التيوتوني " و الذي يجمعها بالألمانية - استوعبت أيضا الأسرة اللاتينية و لك أن تعرف ان الانجليزية الحالية 70 % منها من أصل لاتيني فرنسي
كما أن انجلترا توسعت في الاحتلال للعديد من الدول
نجحت في بعضها أن تجعل اللغة الانجليزية لغة اولى فيها كامريكا و كندا واستراليا و نيوزيلنده و جنوب افريقيا
و لغة ثانية ( لغة التعليم في المدارس والجامعات) في الهند و باكستان و بعض دول افريقيا
تجمع دول "الكومنويلث"
و فرنسا طبعا عاملة تجمع أقل حبتين
هو تجمع دول "الفرانكفون"
كل هذه عوامل ساعدت اللغة الانجليزية في الانتشار عالميا
اللغة الألمانية أيضا منتشرة في اوروبا و يتم التحدث بها في الدول التالية :
.... منقول من الويكيبيديا
لكن كونها لم تخرج عن اوروبا فلم تحقق الانتشار الواسع كما الانجليزية
اللغة الالمانية مقارنة بالانجليزية يتم ظلمها كثيرا
فالانجليزية اجمل لغات اوروبا بلا منازع ( رأي متحيز جدا :) )
و الحقيقة لم نكن لنعرف من هي ساندرا و لا فريق مودرن توكينج و لا كسكادا حاليا لو لم يقدموا أغانيهم بالانجليزية
و هم اختاروها بذكاء
كما يختار الفنانون العرب الغناء باللهجة المصرية من أجل الانتشار عربيا
لكن على أية حال... كلٌ في وطنه ملك زمانه :)

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

بشمهندس اليوم ، دكتور الغد القريب

كنت عاوز أعرف اجمالا هل فيه شروط لاحظت انها مشتركة ف القبول ، يعني هل مطلوب معادلة البكالوريوس كبداية او انهم بيشترطوا تقدير معين وخبرة

انا عارف ان اكيد ف تفاوت ف شروط القبول لكن اختيارك للجامعة بنيته ع أساس ايه

رابط هذا التعليق

لقد حاولت تعلم اﻻلمانية (ذاتيا) قبل 20 سنة عندما اشتريت كتاب تعلم اﻻلمانية.....فتوقفت بسبب das-der الخ!!!!!!

حتى ان اﻻلمان (حسب ما ذكره لي المان) ﻻ يستسيغون اﻻغاني اﻻلمانية....و اظن ان السياسي اﻻلماني-بسمارك (ربما) كان ﻻ يتحدث سوى الفرنسية وكان يقول انه ﻻ يتحدث اﻻلمانية اﻻ مع (حصانه)!!!!

لكن (الهمة اﻻلمانية) تثير اﻻعجاب حقا....و في العلوم لهم افضال على الروس و اﻻميركان (وربما يتفوقون على اليابانيين) انهم لم يسمحوا للتكنلوجيا ان (تبتلعهم)

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

رابط هذا التعليق

بشمهندس اليوم ، دكتور الغد القريب

كنت عاوز أعرف اجمالا هل فيه شروط لاحظت انها مشتركة ف القبول ، يعني هل مطلوب معادلة البكالوريوس كبداية او انهم بيشترطوا تقدير معين وخبرة

انا عارف ان اكيد ف تفاوت ف شروط القبول لكن اختيارك للجامعة بنيته ع أساس ايه

مش مطلوب معادلة ... كل اللي كان مطلوب من الجامعه اللي كان فيها برمج الماستر اللي كنت عاوز اعمله:

1- شهادة البكالوريوس و بيان الدرجات transcript

ا2- شهادة الثانوية العامة

اخدت الشهادات و روحت السفارة عملت ترجمة من خلال مترجم السفارة و عملت نسخة معتمدة من السفارة انها صورة طبق الاصل من الشهادات

3- TOEFL أو شيء مكافئ له ... كان مطلوب على ما اذكر على الاقل 75 لل internet based .. طبعا الجد الادني ممكن يحتلف من جامعة للتانية

4- ابليكيشن بتملاه و توقع عليه

كل ده بتبعته لهم بالبريد

رابط هذا التعليق

خللوني اتكلم شوية النهاردة على رحلة الحصول على الفيزا .. و اللي كانت اكتر تعقيدا من رحلة الحصول على موافقة الجامعة ذاتها !!

لما جيت اقدم على الفيزا كنت مقيم في الكويت، و لذلك روحت سفارة الكويت مره تانية (كنت روحتها اول مرة عشان ترجمة الشهادات الدراسية و عمل نسخة معتمدة منها، و بالمناسبة مترجم السفارة كان مصري) ..

طبعا قبل ما اروح السفارة كنت دخلت على النت و عرفت الاوراق المطلوبة و جهزتها المستندات كانت على ما اذكر:

1- ابليكيشن أو طلب الفيزا الدراسية

2- كشف حساب من البنك لاخر 6 شهور

3- جواب القبول في الجامعة

رابط هذا التعليق

نتييجة تعنت الموظفين في السفارة، اضطريت اروح اكنر من مرة .. كل مرة اقع مع موظفة مختلفة و تطلب ورق مختلف ..

فيه ملاحطة هنا بالنسبة لمشهد السفارة

الموطفين المسؤلين عن فحص الاوراق بتاعة الفيزا كانوا معطمهم سيدات مصريات و عربيات .. والملاحط في الامر انهم كانوا بيحاولوا يبقوا ملكيين أكتر من الملك لو فاهمين قصدي

بمعنى انهم كانوا متعنيتن جدا و كانوا بيطلبوا حاجات مش مكتوب انها مطلوبة على موقع الانترنت ..

يعني مثلا موظفة طلبت مني انني اثبت انني عندي سكن هناك .. فاضطريت انني اكلم الجامعة و بعتولي لينكات لجهة تبع الجامعة ممكن احجز من خلالها سكن مخصص للطلبة باسعار كويسة جدا (140 يورو في الشعر لغرفة خاصةة بيك بس الحمام و المطبخ مشترك مع غرف تانية .. ده وقتها كان بالنسبالي مقبول لانني رايح على حسابي و بحاول اقلل في النفقات)

مرة تانية الموظفة طلبت اثبات انني بعرف اتكلم الماني لانني حدرس هناك .. قمت رجعت و جبت جواب من الجامعة ان الدراسة بالانجليزي و مش محتاج ألماني .,

كل مرة كنت بروح اقع مع موظفة مختلفة و تطلب حاجه جديدة ..

و بعد كذا مشوار قبلوا اخيرا انهم يستلموا الاوراق و قالولي حيتصلوا بي ..

مجرد ان الاوراق اتقبلت ده كان في حد ذاته انجاز ,, بس دي لسه مش نهاية المطاف مع الفيزا :) ,,, نكمل مشوار الفيزا المرة الجاية ..

رابط هذا التعليق

نتييجة تعنت الموظفين في السفارة، اضطريت اروح اكنر من مرة .. كل مرة اقع مع موظفة مختلفة و تطلب ورق مختلف ..

فيه ملاحطة هنا بالنسبة لمشهد السفارة

الموطفين المسؤلين عن فحص الاوراق بتاعة الفيزا كانوا معطمهم سيدات مصريات و عربيات .. والملاحط في الامر انهم كانوا بيحاولوا يبقوا ملكيين أكتر من الملك لو فاهمين قصدي

بمعنى انهم كانوا متعنيتن جدا و كانوا بيطلبوا حاجات مش مكتوب انها مطلوبة على موقع الانترنت ..

يعني مثلا موظفة طلبت مني انني اثبت انني عندي سكن هناك .. فاضطريت انني اكلم الجامعة و بعتولي لينكات لجهة تبع الجامعة ممكن احجز من خلالها سكن مخصص للطلبة باسعار كويسة جدا (140 يورو في الشعر لغرفة خاصةة بيك بس الحمام و المطبخ مشترك مع غرف تانية .. ده وقتها كان بالنسبالي مقبول لانني رايح على حسابي و بحاول اقلل في النفقات)

مرة تانية الموظفة طلبت اثبات انني بعرف اتكلم الماني لانني حدرس هناك .. قمت رجعت و جبت جواب من الجامعة ان الدراسة بالانجليزي و مش محتاج ألماني .,

كل مرة كنت بروح اقع مع موظفة مختلفة و تطلب حاجه جديدة ..

و بعد كذا مشوار قبلوا اخيرا انهم يستلموا الاوراق و قالولي حيتصلوا بي ..

مجرد ان الاوراق اتقبلت ده كان في حد ذاته انجاز ,, بس دي لسه مش نهاية المطاف مع الفيزا :) ,,, نكمل مشوار الفيزا المرة الجاية ..

فاهمين قصدك كويس جدااااااااااا وده ف غالبية السفارات للاسف كأنك انت هتقاسمه النجاح او الرزق الموضوع ده منتشر مع الموظفين ذوي الاصول المصرية \

بتفكرني بموظفين شئون الطلبة

متابعة باهتمام وف انتظار التفاصيل

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

اصدقائي الأعزاء .. خللونا نكمل موضوع الفيزا ..

بعد ان تم قبول اوراق طلب الفيزا في السفارة (و ده كان انجاز في حد ذاته) ... اتصلت بي موظفة من السفارة تليفونيا و طلبت مني انني افتح حساب في deutsche bank بمبلغ 7700 يورو .. المبلغ ده طبقا لتقديرات المسؤولين عن الفيزا الدراسية بيغطي مصاريف سنة من الاقامة لطالب في ألمانيا ..

طبعا المصاريف دي مقصود بيها مصاريف الحياة من أكل و شرب و سكن و مواصلات و تأمين صحي .. فيه نقطة مهمه هنا: مصاريف الدراسة في الجامعات في ألمانيا tuition fees رمزية جدا .. الدراسة نفسها تعتبر ببلاش ..

بالاضافة لكده: كونك طالب في ألمانيا ده بيخلليك تستمتع بميزات كتير: سكن تبع الجامعه خاص بالطلبة بأسعار منخفضه جدا مقارنة بالسكن العادي .. مواصلات ببلاش او مخفضه حسب المكان اللي انت فيه .. تأمين صحي بسعر منخفض .. و هكذا ..

المهم .. راسلت ال deutsche bank عن طريق الايميل و فتحولي حساب الطالب اللي ذكرته قبل كده و قمت بتحويل المبلغ المذكور على هذا الحساب ..

و بكده قدرت اخيرا احصل على فيزا لدخول ألمانيا كطالب ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اول كومنت ليا بعد 5 سنين eye:: ...وحشنى جدااااااااااااااااااااااااااااااا المنتدى بكل الناس الحلوة اللى فيه ويا رب يكونوا كلهم موجودين بسه وبخير :flr1:

احب اقول لحضرتك تنور المانيا وان شاء الله تكون تجربة كويسة وربنا يوفقك فيها...Weimar بلد كويسة وهى تعتبر جزء من ايرفورت عاصمة تورينجن وارفورت بلد جميلة جدا وهادية وفيها مصريين وعرب كتير ..ان شاء الله ربنا يوفقك ....انا موجود فى Aachen وتحت امرك فى اى مساعدة.

رابط هذا التعليق

شكرا يا باشا على التعليق .. انا عشت في فايمر سنتين عملت فيهم الماستر هناك .. و بعدها اشتغلت سنة في هامبورج .. و حاليا انا موجود في شتوتجارت .. انا بس بحكي عن تجربتي لأي حد بيفكر انه ييجي يدرس في ألمانيا ..

تخصص حضرتك ايه؟

رابط هذا التعليق

سبحان الله

لسه بأقول فين الباشمهندس يكمل لنا موضوع تجربتي في ألمانيا

و جاية اكتب في الموضوع لقيت اسمك موجود في المتواجدين

جيت برجليك :)

يللا كمل الحكاية بقى

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

حكمل يا فندم .. أساسي :)

احنا كده خلصنا حكاية الحصول على القبول للدراسة في الجامعة + الفيزا ..

من المرة الجاية حبدأ في حكاية التجربة الفعلية من أول الوصول لألمانيا .. مع التوضيح بالصور قدر الإمكان ..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...