اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نعم للدستور نعم للاستقرار

Recommended Posts

لجنة فرعية 2 بالإسماعيلية : 844 نعم - 20 لا

ايجابتاوي ياعزيزي انا مايهمنيش نسبة نعم المهم نسبة المشاركة

شوف ياعزيزي اللي هيشارك هيقول نعم

لو بتهتم بتحليل الارقام يهمك الاتي :

- نسبة التصويت من اجمالي من لهم حق التصويت

- اعمارهم

-مستوى تعليمهم

-مكانهم الجغرافي

ده المعلومات اللي بتفيد اما نعم او لا مش هتفرق لان من الاخر اللي الكبير عاوزه هيمشي عمرك شوفت لا !!!كسبت

رابط هذا التعليق

• الردود 188
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ايجابتاوي ياعزيزي انا مايهمنيش نسبة نعم المهم نسبة المشاركة

شوف ياعزيزي اللي هيشارك هيقول نعم

لو بتهتم بتحليل الارقام يهمك الاتي :

- نسبة التصويت من اجمالي من لهم حق التصويت

- اعمارهم

-مستوى تعليمهم

-مكانهم الجغرافي

ده المعلومات اللي بتفيد اما نعم او لا مش هتفرق لان من الاخر اللي الكبير عاوزه هيمشي عمرك شوفت لا !!!كسبت

الفاضل هيرو هيرو ..

علي هذا المنوال دستور مرسي اللي اتوافق عليه كان لنفس الأسباب .. مش لانه كان احسن دستور في تاريخ البشرية او لانه كان حيكون دستور يتم تدريسه في الدول الأخري ..

اما عن غياب الشباب فيا سيدي خليهم يلعبوا شوية بالآيفون ... البركة في الرجالة هما دايمآ اللي بيشيلوا هم الكل...

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

بالأرقام.. النتائج النهائية للاستفاء على الدستور

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

اخى الفاضل طارق جزيت خيرا

ممكن مصدر المعلومات دى لو سمحت

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

الفاضل هيرو هيرو ..

علي هذا المنوال دستور مرسي اللي اتوافق عليه كان لنفس الأسباب .. مش لانه كان احسن دستور في تاريخ البشرية او لانه كان حيكون دستور يتم تدريسه في الدول الأخري ..

اما عن غياب الشباب فيا سيدي خليهم يلعبوا شوية بالآيفون ... البركة في الرجالة هما دايمآ اللي بيشيلوا هم الكل...

هههههههههههههههه ضحكتني ماهم نفس اللي راحوا وقت مرسي "الانسان البسيط اللي اترشى بالزيت والسكر برده هو نفسه اللي خد كراتين الجيش والباقي اتقال له ده عشان الجيش " عزيزي الناس اللي كثير تبرا منهم هم اللي بيروحوا اللجان وبيرقصوا وهم دول اللي اختاروا الاخوان عشان بتوعم ربنا وبيختاروا دلوقت عشان هيحموا مصر من الاعداء

علميا ده مش دستور جديد ده تعديل ع دستور مرسي المتخلف !!!! ماتنساش ده وعموما انا اهم حاجه العجلة تمشي :scooter: :scooter: :scooter: :scooter:

شوف ياعزيزي الشباب اللي مبارك قال خليهم يتسلوا خلعوه وخلو انا وانت والكثير هنا بيتمتعوا بحاجات كانت حلم واظن حضرتك من جيل اللي كان بيمشي جوا الحيطة مش جنب الحيطة واكيد حضرت ايام عبد الناصر والجورنال المخروم

وانا من جيل عيش نملة تاكل سكر اما الشباب الهيكي ميكي بتوعم الايفون هم اللي خلونا ننعم برفاهية الاختيار ولا هتضحك ع نفسك هو صوتك كان له ريحة اي لازمة !!!!! ولا كان فيه اصلا راي لنا !!!

:swing: استاذي خلينا نتمرجح سياسيا ونشوف وع راي الفاضل "ابراهيم نصر " كشكها ماتعرضهاش . الكبار بركة وزي الفل بس هم السبب ف اللي احنا فيه

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

طارق بيه اسمها الاستفتاء ع التعديلات لدستور 2012 عشان محدش يفتكر انه دستور جديد خلي الناس تفهم برده !!!!! اصل لامؤاخذه هو مش دستور جديد ولا ايه ؟؟؟

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

الفاضل هيرو هيرو ..

رد ع كلام خالد يوسف يا فندم ولا ده اخواني !!!!! سبحان الله لانجيد التعلم من اخطاء الغير ومصرين ع تكرار الخطأ وانتظار نتيجه مختلفة !!!!

ده بيسموه ايه يا افاضل؟؟؟

رابط هذا التعليق

طارق بيه اسمها الاستفتاء ع التعديلات لدستور 2012 عشان محدش يفتكر انه دستور جديد خلي الناس تفهم برده !!!!! اصل لامؤاخذه هو مش دستور جديد ولا ايه ؟؟؟

ماشي ... كل ما حدث هو مجرد مرمه لدستور 2012 .... وليكن ...طيب أنتم مش موافقين عليه من أصله ولا مش موافقين على التعديلات وأنتم اللي قلتم دا دستور إلهام والراقصات

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

ماشي ... كل ما حدث هو مجرد مرمه لدستور 2012 .... وليكن ...طيب أنتم مش موافقين عليه من أصله ولا مش موافقين على التعديلات وأنتم اللي قلتم دا دستور إلهام والراقصات

مش عارف الضمير ده بيعود ع مين ،انا كاحمد متعجب من معارضة الاخوان بالعكس الدستور ده لما يتوافق عليه هو تاييد لدستور 2012 ودليل ع ازدواجية المعايير والمهللبية السياسية اللي عايشين فيها اللي خلت وزير الداخليه اللي كانوا بيطالبوا باقالته وقت مرسي دلوقت بطل وان الفريق السيسي رئيس المخابرات الحربية وقت مقتل جنود رفح حتى الان لم نعرف ولن نعرف الجناة

فالدستور ده مباركة لدستور 2012 وكنت اتمنى ان ارى فروقا جوهرية اما موضوع دستور الهام والراقصات فالمقصود به من بارك التعديلات اللي ف راي تركزت ف شيل اي كلمة فيها امة اسلامية والمادة 219 بتاعت برهامي بيه اللي عامل من بنها دلوقت !!!!

فالموافقة ع الدستور ف حد ذاتها مش شايف انها تضر الاخوان كل القصه انهم عاوزين يتعاملوا بمبدا فيها لاخفيها

وده برده غيرهم تعامل به معاهم اللي بيعمله الاخوان كان بيعمله غيرهم ، ولا نسيتوا البلاك بلوك وغيرهم والاعلام ساعتها كان بيطبل لهم ودلوقت بقى عامل من بنها برده

ياترى الكلام ده يتقال عليه ايه ؟؟؟؟ مش مهلبية سياسية !!! عندنا اللي حلم بانه خليفة المسلمين واللي شاف جبريل وعندنا اللي بتقول ان الفريق السيسي اهم من النبي واللي شبهه بمحمد علي واللي معجبين بالكيوت المتحدث العسكري

واللي كان بيقول الشريعة ودلوقت ولا حاجه تخص الشريعة وساكت

مش عارف ده ف نظري يا استاذ طارق مهلبية سياسية !!!! chf:: chf::

رابط هذا التعليق

إحنا كده يا أستاذ هيرو ... بنشوف الشمس اللي على بيت السيسي أحسن من الشمس اللي على بيت مرسي

مع إن الشمس واحدة

يعني إحنا زيكم بس بالعكس

أنت بتقول هو نفسه

طيب ليه قاطعتم ..

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

إحنا كده يا أستاذ هيرو ... بنشوف الشمس اللي على بيت السيسي أحسن من الشمس اللي على بيت مرسي

مع إن الشمس واحدة

يعني إحنا زيكم بس بالعكس

أنت بتقول هو نفسه

طيب ليه قاطعتم ..

هو حضرتك بتتكلم بصفه الضمير الجمعي ليه !!!! هو حضرتك اصيبت برده بالفيروس بتاع لو مختلف معايا ف تصرف معين يبقى ده عدو وضدي !!!يا اخي اتعجب حضرتك بتنتقد من يعتبر ان مخالفته للاخوان هي مخالفة للاسلام وانا معك مليون ف المية الاخوان فصيل سياسي ليس أكثر

لكن عاملني بنفس المبدا انا لو اختلفت ف تصرف معين مع الفريق السيسي ليس هذا معناه انني اكره الجيش واني ضده مش عارف انا هنا لا اعبر الا عن راي وع فكرة هناك كثيرون زي وحضرتك ومن معك بتعتبروهم خونة وطابور خامس وسادس

مش فاهم هو ليه مش قادرين تقتنعوا ان الفريق السيسي وغيره وقبله مرسي بشر !!!! يعني والله بياكلوا وبيشربوا وبيدخلوا الحمامات بشر زينا وبيغلطوا وبيعملوا تصرفات صح والله بني ادميين مش الهة ولا ملائكة

الخلاصة استاذ طارق راي يخصني ولا امثل احد ومن حقي اختلف ف الراي ومن حقي لا اقبل منك او من غيرك القاء اي تهم عليا لمجرد اختلافي معك ف الراي عاملني كما تحب ان تعامل

موضوع الشمس والحاجات ده بنسميها هرطقة سياسية وكلام طق حنك عاوز تتكلم كلام صح اوك عاوز طق الحنك مفيش اسهل منه

وبص ماتعطلنيش عن ركوب العجلة :scooter: :scooter: :scooter: :scooter: :scooter:

اصل بموت ف ركوب العجل بقول كل مرة نعم والعجلة مش بتمشي ، رأيك أجيب سكوتر !!!!

بمناسبة طق الحنك " فكرتني باللي كان خايف ومرعوب جدا ان امه وهي طالعة من لجنه التصويت تطلع ترقص ، انا مش عارف ايه حاكية الرقص ده !!!! :110: :110: :110: :110:

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

هو حضرتك بتتكلم بصفه الضمير الجمعي ليه !!!! هو حضرتك اصيبت برده بالفيروس بتاع لو مختلف معايا ف تصرف معين يبقى ده عدو وضدي !!!يا اخي اتعجب حضرتك بتنتقد من يعتبر ان مخالفته للاخوان هي مخالفة للاسلام وانا معك مليون ف المية الاخوان فصيل سياسي ليس أكثر

لكن عاملني بنفس المبدا انا لو اختلفت ف تصرف معين مع الفريق السيسي ليس هذا معناه انني اكره الجيش واني ضده مش عارف انا هنا لا اعبر الا عن راي وع فكرة هناك كثيرون زي وحضرتك ومن معك بتعتبروهم خونة وطابور خامس وسادس

مش فاهم هو ليه مش قادرين تقتنعوا ان الفريق السيسي وغيره وقبله مرسي بشر !!!! يعني والله بياكلوا وبيشربوا وبيدخلوا الحمامات بشر زينا وبيغلطوا وبيعملوا تصرفات صح والله بني ادميين مش الهة ولا ملائكة

الخلاصة استاذ طارق راي يخصني ولا امثل احد ومن حقي اختلف ف الراي ومن حقي لا اقبل منك او من غيرك القاء اي تهم عليا لمجرد اختلافي معك ف الراي عاملني كما تحب ان تعامل

موضوع الشمس والحاجات ده بنسميها هرطقة سياسية وكلام طق حنك عاوز تتكلم كلام صح اوك عاوز طق الحنك مفيش اسهل منه

وبص ماتعطلنيش عن ركوب العجلة :scooter: :scooter: :scooter: :scooter: :scooter:

اصل بموت ف ركوب العجل بقول كل مرة نعم والعجلة مش بتمشي ، رأيك أجيب سكوتر !!!!

بمناسبة طق الحنك " فكرتني باللي كان خايف ومرعوب جدا ان امه وهي طالعة من لجنه التصويت تطلع ترقص ، انا مش عارف ايه حاكية الرقص ده !!!! :110: :110: :110: :110:

إزاي اتكلم معاك على إنك مش منهم وأنت بتردد كل ما يقولونه حذو النعل بالنعل .... ثانيا : حكاية العجلة اللي أنت بترددها في كل مداخلة بنفس الصورة بتتريق فيها على مين ..بصراحة تكرار ( بلاش أوصفه أحسن )...؟

يا ريت إذا كنت تريد أن تتحاور مع الناس تبطل تريقه وتستخدم مصطلحات تنفع للحوار حتى لو كانت قاسية تعبر فيها عن رأيك ... بدلا من هرطقة ومهلبية وطق الحنك وترقص وما أشبه وإذا كانت هذه لغتكم ولا تستطيعون العدول عنها فلا تلزمني بالرد عليك بعد الآن مباشرة على الأقل لأني لا أجيد لغة الشات

تم تعديل بواسطة tarek hassan

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

إزاي اتكلم معاك على إنك مش منهم وأنت بتردد كل ما يقولونه حذو النعل بالنعل .... ثانيا : حكاية العجلة اللي أنت بترددها في كل مداخلة بنفس الصورة بتتريق فيها على مين ..بصراحة تكرار ( بلاش أوصفه أحسن )...؟

يا ريت إذا كنت تريد أن تتحاور مع الناس تبطل تريقه وتستخدم مصطلحات تنفع للحوار حتى لو كانت قاسية تعبر فيها عن رأيك ... بدلا من هرطقة ومهلبية وطق الحنك وترقص وما أشبه وإذا كانت هذه لغتكم ولا تستطيعون العدول عنها فلا تلزمني بالرد عليك بعد الآن مباشرة على الأقل لأني لا أجيد لغة الشات

لا فعلا ماعنديش حجة كلامي بسيط جدا ولازم يكون فيه روح فكاهة ماهو لو حضرتك بتتكلم بجد ده تبقى مهزلة

العجلة ياسيدي اخت الاستقرار نفس اللفظ اللي استخدمه المجلس العسكري ف اول استفتاء وبعده الاخوان والتيارات الاسلامية وحاليا الاعلام اياه اللي كان بيتريق بقى يستخدمه عجلة الاقتصاد ياسيدي اللي محدش بيفهم اقتصاد قال ان الاستفتاء بنعم او لا له علاقة بيها لان اصلا سيادتك ماعندكش اقتصاد سوي معندكش اقتصاد مبني صح والحمد لله رئيس وزرائك المفروض استاذ اقتصاد انما انا اتصدمت فيه زماااااااااان ايام حكومة عصام شرف ودلوقت كمل عليا

هرطقة كلمه خارجه ؟؟؟؟ مش فاهم كلمة قبيحه لا مؤاخذه !!!الاخوة الافاضل يوضحوا ليا عشان اعرف ، طق الحنك ده كلمة شامية واسال الاخوة اللي تعاملوا مع الشوام عارفينها يعني كلمة عادية

الرموز التعبيرية سبحان الله غيري بيستخدمها بتبقى حلال له

واتحداك لو نفس الاسلوب بتاعي السافل المنحط ف نظرك استخدمته ف تاييد رايك والهجوم ع من يعارضه كنت هتقول ليا ايه الحلاوة ده ياخواتي ايليا ابو ماضي بيتكلم

استاذ طارق لاتنتقد الناس ولا تنتقد اسلوب من يخالفك الراي وانت تفعل فعله عزيزي حضرتك ومن معك لو تمت معارضتكم ف راي يبقى اكيد دول خونة وعملاء وده سياسة المرحلة القادمة

حتته منهم هو باسم يوسف اخواني !!!! ابقى شوف اخر مقال له ولا اقولك هو خلايا نائمة وبلال فضل وغيره استاذي انت عاوز توجه معين

يا اخي خالد يوسف انتقد قلة مشاركة الشباب اخواني برده صح !!!!1

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

رد ع كلام خالد يوسف يا فندم ولا ده اخواني !!!!! سبحان الله لانجيد التعلم من اخطاء الغير ومصرين ع تكرار الخطأ وانتظار نتيجه مختلفة !!!!

ده بيسموه ايه يا افاضل؟؟؟

والله يا استاذ هيروهيرو اعتقد اننا لسه موصلناش لمرحلة اننا نقرر للتانيين نرد علي مين و ما نردش علي مين .. انا عمري ما سمحت بيها لنفسي سواء لللأكبر مني او للأصغر مني (سنآ)...

لكن اقول لك حاجة ...و من غير ما ابص علي خالد يوسف قال ايه ... شباب كتير ما شاركش في الإستفتاء علشان الشباب بطبعه متمرد .. و كمية الأعلانات الأوفر ( فكرتني بحملة ابو سماعيل ) اللي نزلت و بتطلب من المصريين انهم يصوتوا بنعم جابت معاهم نتيجة عكسية .. رفض لا شعوري ... و ده سعادتك تحليلي للي بيحصل ..

حاجة تانية بتحصل دلوقتي و بتتلعب بحرفنة و ارجو من الجميع عدم الإنزلاق ليها و انا اولهم .. هو الأسفين اللي عمال يتدق ما بين الشباب و بين اللي مش شباب ...

ماعرفوش يعملوه بين المسلمين و المسيحيين ... ما عرفوش يعملوه بين الجيش و الشعب .. و آدينا بنتفرج علي محاولة جديدة بين الشباب و الأوفر 40 .. و برضه حيفشلوا في محاولتهم دي ...

لأن لولا الجرامافون ما كانش حيبقي فيه الآيفون من اساسه ...

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

والله يا استاذ هيروهيرو اعتقد اننا لسه موصلناش لمرحلة اننا نقرر للتانيين نرد علي مين و ما نردش علي مين .. انا عمري ما سمحت بيها لنفسي سواء لللأكبر مني او للأصغر مني (سنآ)...

لكن اقول لك حاجة ...و من غير ما ابص علي خالد يوسف قال ايه ... شباب كتير ما شاركش في الإستفتاء علشان الشباب بطبعه متمرد .. و كمية الأعلانات الأوفر ( فكرتني بحملة ابو سماعيل ) اللي نزلت و بتطلب من المصريين انهم يصوتوا بنعم جابت معاهم نتيجة عكسية .. رفض لا شعوري ... و ده سعادتك تحليلي للي بيحصل ..

حاجة تانية بتحصل دلوقتي و بتتلعب بحرفنة و ارجو من الجميع عدم الإنزلاق ليها و انا اولهم .. هو الأسفين اللي عمال يتدق ما بين الشباب و بين اللي مش شباب ...

ماعرفوش يعملوه بين المسلمين و المسيحيين ... ما عرفوش يعملوه بين الجيش و الشعب .. و آدينا بنتفرج علي محاولة جديدة بين الشباب و الأوفر 40 .. و برضه حيفشلوا في محاولتهم دي ...

لأن لولا الجرامافون ما كانش حيبقي فيه الآيفون من اساسه ...

فتح الله عليك ده الكلام طب ياترى اسيب الشباب ؟؟؟ معبرش فيهم وحضرتك عارف ان ده غلط وان عماد المستقبل هو الشباب نسيبه يضرب دماغه ف اتخن حيطة

استاذي ما اعنيه ف موضوع الجرامافون والايفون هو ان اليات العصر تغيرت يعني فاكر لما ايام 25 يناير قطعوا الاتصالات

فاتت من عليهم وجود bb وانه مع نفسه وان اشباب المصري معاه البلاك بيري واجاد استخدامه

البلد اللي تضرب براي شبابها عرض الحائط بتخسر وتحليل حضرتك ده بيقوله كثير وقاله الخائن العميل باسم يوسف وهي كده انت بتعمل استفتاء عشان عاوزني اقول نعم او نعمين ؟؟؟؟ طب لازمتها ايه عاوز الفريق السيسي رئيس طب تمام لازمتها ايه الانتخابات الرئاسية طيب

ومازلت مصر ان جيل الجرامافون لن يستطيع حكم جيل الايفون ، الحل بسيط مصر محتاجه شباب ف كل شئ ف الفكر والحلول مصر لن تحل ازماتها الا بالتفكير خارج الصندوق مصر لا تعاني من فقر الفكر بل تعاني من فكر الفقر

:Thumbup: :Thumbup: :Thumbup: :Thumbup: :Thumbup: تحياتي وتقديري لردك

*** لما قولت رد ع كلام خالد يوسف كلام واضح قاله واحد مش محسوب ع الاخوان طبعا لا اقصد اي شئ ف طلبي

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

مقال قليل الادب بيستخدم لفظ خارج زي لفظي http://almawqef.com/spip.php?article5514〈=ar

طق الحنك : وهو الحكي الفاضي و اللت و العجن (بلا فائدة)

اظن وضحت معاني الكلمات الخارجه قليلة الادب اللي قولتها

موضوع المهلبية السياسية اهي يافندم :http://youtu.be/FPSZccV2G-k بطانيات وملابس داخلية

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

عموما اللي مش عاجبه يروح كندا

صدق الشيخ العظيم

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

صدق الشيخ العظيم

1017165_10152507745323125_866552786_n.jp

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

صدق الشيخ العظيم

بهديك النكتة ده عشان تعرف المفروض الواحد يروح كندا ولا بلاد الواء واء

http://www.elwatannews.com/news/details/397541

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أعرب الكاتب الصحفى كرم جبر رئيس المجلس الأعلى لتنظيم الإعلام عن أمنياته بأن تشهد السنوات المقبلة مزيدا من العرض الصفحة
    • 0
      والمجلة ماثلة للطبع اطلع الرئيس عبد الفتاح السيسى على مستجدات عملية إجلاء المواطنين المصريين من السودان وتسهعرض الصفحة
    • 24
      هذا التصريح يكشف كالعادة اصحاب الاكاذيب ممن يرددون ما يسمعوه دون أدنى تفكير... في البداية كنا نسمع استنكار من مدعي المدنية والليبرالية على نتائح الاستفتاءات او الانتخابات عندما كانت نتيجتها تأتي دائما فوق ال 90 % وكانوا يتندرون على ذلك ، ويسارعوا بعقد المقارنات بين ما يحدث في دول العالم الثالث وبين العالم المتحضر - ونفس هؤلاء رأيناهم بعد ان تحرروا من الديكتاتورية وبدأوا يمارسون الديموقراطية بحرية ودون ارهاب او اكراه...رأينا نفس مدعي المدنية يتندرون على نتائج انتخابات الرئاسة واستفتاء دستور ما
    • 13
      هذا رابط اخر نسخة للدستور بتاريخ 29 - 11 و التى سوف يوقع عليها الرئيس مرسى رابط المسودة
    • 56
      بعد ان أصبح النقل بدون احكام العقل هو السمة السائدة .. لذا قررت ان افرد هنا موضوعاً خاصا لمن يريد ان يعرف لماذا سأصوت بنعم للدستور المصري الجديد .. وحيث أننى لست خروفاً فقد قررت أن أستخدم عقلي لأتبين الثمين من الخبيث ... وقررت أن انحى أذنى جانباً لبعض الوقت هنا موضوع .. لمن يريد أن يفكر هنا موضوع .. مصدره المسودة النهائية للدستور التى تم تقديمها للرئيس ... وليس الإشاعات ولا التضليلات المنشرة هنا وهناك ويتم تناقلها بدون تفكير هنا موضوع .. ليس للخرفان ولكن لمن يعتقد ان مصر تستحق أن نقف لنفك
  • أضف...