اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إمسك أعصابك عشان تعرف تأخذ حقك

se_ Elsyed

Recommended Posts

الواحد إتعلم في مشوار حياته إن لازم في الأوقات العصيبة وخصوصاً أوقات الغضب إنه لازم يتحكم في أعصابه ولا يترك نفسه على هواها للإنفعال لكي لا يضيع حقه ولكي لا يرتكب حماقة يندم عليها بعد ذلك ...

على سبيل المثال ..

الأسبوع قبل الماضي إصطحبت أولادي في الويك إند وقولنا نقعد شويه في أحد الحدائق العامة مساءً وأتصلت على هاندي كرافت وأنا في الحديقة وقولت له هات أولادك وتعالى شاركنا فأعتذر لإنه رايح يشتري خضار وإحتياجات الأسبوع وعذرته بصراحة لإن هاندي كرافت لما بينزل السوق ما بيعرفش ياما أرحميني وكل الفكهانية بترتعشوا :D

المهم إتصلت بنسيبي فقال لي والله أنا لسه جاي من المستشفى العيال كان عندهم إنفلونزا ويادوب داخل على البيت فأقنعته وقولت له إن الهواء العليل مفيد جداً لحالات الإنفلونزا خصوصاً إنفلونزا الطيور :D .. فيا عين أمه صدقني وجه جري ... مافيش ربع ساعة وسمعنا أصوات طاخ طاخ طاخ وقزاز بيتكسر .. جرينا أنا وهو خارج الحديقة بشكل لا شعوري لقينا صاحب الفيلا اللي قدام الحديقة مباشرة ماسك شاكوش ونازل تكسير في العربيات بطريقة جنونية فجرينا نحوه فجري هو ودخل بيته ..

وللعلم الجنينة محاطة بعدة فلل وعماير وليس لها مواقف سيارات خاصة لأنها صغيرة وعامه فبالتالي من المتوقع إن اللي بييجوا بالليل الحديقة يشموا هوا يركنوا في الشارع بتاع الحكومة ..

المهم صاحبنا المجنون كسر له في العملية دي 3 سيارات منها سيارة نسيبي ( أنا كنت ناصح وراكن بعيد وعامل له فخ :D ... ونعم الصحوبية .... ونعم الجدعنة ) والسيارة الثانية طلعت لشاب مصري من الأرياف وما شاء الله 3 * 4 والأخرى لشاب فلسطيني يحمل الجنسية الكندية .. فحاولوا يستفزوا الولد عشان يطلع ويضربوه وبكده فاكرين إن نارهم هاتبرد وياخدوا حقهم .. فهديتهم وقولت لهم نتصل بالشرطة وهي تجيب لنا حقنا .. فما أسهل الضرب أو الشتيمة لكن وبعدين ؟

ما فيش 10 دقائق وصلت الشرطة وعملوا محضر في مكان الحادث وُناء ما هما بيكملوا الإجراءات خرج الولد وهو شاب في الثلاثينات فالشُرطي بيسأله هل هو من فعل ذلك ؟ فأعترف بمنتهى السهولة .. فقال له : ليه ؟ فقال عشان راكنين قدام الفيلا !!!!! .. فطلب منه أن يأتي معه لقسم الشرطة فرد الولد وقال له يروح يلعب بعيد ودخل فيلته تاني ... فأستغربنا بصراحة وقولنا ده أكيد مسنود ..

المهم روحنا جميعاً قسم الشرطة القريب وصوروا السيارات وطلعوا معانا إتنين من أفراد الشرطة لضبط وإحضار هذا الشخص كإجراء روتيني ... طبعاً أنا قولت مستحيل يحصل لإن الشرطة هنا لا تستطيع إقتحام منزل به عائلات وحريم وأطفال مهما كان السبب إلا بأمر من الإمارة أو وزير الداخلية شخصياً ..

ستر ربنا لقينا البرتيتة كلها واقفه قدام الفيلا .. الولد ومعاه إتنين ثانيين في سياراتهم .. فأقترب منه الشرطي وسأله عن ملابسات الحادث وأعترف ثانيةً ولسه ماكملش كلامه لقينا واحد من الإثنين دول قرب مننا وعرف نفسه للشرطي بإنه العقيد فلان الفلاني قائد قوات الأمن بـــ ................................. ولقب كبير قد كده ..

قولت قشطه الواحد يطلع اللي في جيبه عشان شكلنا إحنا اللي هاندفع وعوضنا على الله ...

فالرجل حقيقة كان في منتهى الذوق وأتى معنا إلى القسم وطلب من الشاب الجاني إنه ينتظر في البيت .. وأمام ضابط التحقيق أخرج له بطاقتة الشخصية وكرت العمل وتأسف لنا وعرض تسوية مالية للمشكلة مقابل تنازلنا فقبلنا وكل واحد قدر تكلفة تقديرية لتصليح سيارته وذهب الرجل إلى الصراف الآلي وسحب الفلوس وأعطاها لنا .. وطوال مدة التحقيق يا جماعة الشهادة لله لم يتعالى على الضابط النباطشي اللي كان لسه متخرج وبرتبة ملازم ... وبالرغم من إنهم أحضروا له كرسي إلا أنه رفض الجلوس بينما كنا جميعاً جالسين ...

وأجبرنا جميعنا على إحترامه صراحة ً ... وقال له ضابط التحقيق بإنه يجب أن يُحضر الشاب لإن حق الدولة لا يذهب حتى لو تنازل المجني عليهم ... أنا كان في جُملة بصراحة واقفة في زوري ومش قادر أبلعها ومارتحتش إلا لما قولتها له فقلت له " هذا الشاب بفعلته دي كان بيأدب مين ؟ فأحنا لا نعرفه ولا يعرفنا !!!!!!! ... الكلام ده مثلاُ لو له جار بيغلس عليه وبيركن قدام بيته ممكن يكسر سيارته عشان يأدبه ( ودي جريمة في حدا ذاتها ) لكن إحنا ما نعرفوش وبعد ما كسر عربيتنا النهارد هاييجي غيرنا بكره وبعده وبعده يركنوا وكل يوم هايورد عليكوا أشكال مختلفة "

وحمدنا ربنا بإننا مسكنا أعصابنا جميعاً وإلا ماكناش وصلنا لهذا الحل المُرضي لنا وفي مثل هذه الحالات ممكن يكون شخص متهور أو مجنون رسمي ومعاه سلاح ونتيجة للإحتكاك به يفعل ما لا يُحمد عقباه ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

صحيح ,,,,أنا أؤيد جدا أن الواحد يحتفظ بهدؤه في مثل هذه المواقف المستفزة جدا..

تم تعديل بواسطة G.G
situations r a matter of mind, if u don't mind, they don't matter
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...