اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يا وزير الإعلام - مصرنا ولاده


achnaton

Recommended Posts

المفترض أن وزير الإعلام فى آى دولة .. حتى فى دولة واق الواق .. إنه يعلم الكثير عن الدوله التى يعمل من أجلها .. ويعلم الكثير عن دروبها .. وسكانها .. ولكن يبدو أن وزيرنا فى مصر لا يعرف أن تلك الحبيبة ولادة وبسخاء .. ويتمتع أولادها بالذكاء .. ومش معقول ولا مقبول ما شاهدته اليوم فى " صباح الخير يامصر " من تقرير من برلين يقدمه موظف  عنده بصفته مراسل للتلفزيون  ؟ من أقوال الصحف الألمانية ؟ّّ !!  

هل نضبت يا معالى الوزير مصر خلاص .. ولم تعد تهبنا من الخلفة الصالحة ؟؟ معقول أن تتحدث الجالية المصرية بكاملها فى برلين عن الكوسة الجامبو جذورها فى  مقر الفساد الشهير بمبنى ماسبيروومبنى هيئة الإستعلامات التابعة لمعاليك وفروعها فى كل عواصم العالم .. هل معقول  أنك مش لاقى بين ابناء مصر وبناتها من يعمل رئيسا لمكتب تشهيلات وزارة الإعلام فى برلين ؟؟ هل تعلم .. وإذا كنت تعلم فهذه مصيبة .. وأن كنت لا تعلم فالمصيبة أعظم ما يدور فى أوساط الجالية العربية ومش المصرية فقط عن أنكم بقالكم سنتين بتدوروا على خلف للمستشار الأعلامى فى برلين  ومش لا قيين المناسب أو المناسبة ؟؟ ليه مصر بطلت إنجاب .. ولا هو بالتبعية ومحدش أحسن من حد  الوزارة مليانه بأرباب المعاشات .. وشبابنا مكلفون فى  بالعمل فى الخط الثالث أو الرابع .. أم أن المسئولين الذين تعتمد عليهم يا معالى الوزير بلغوا من السن عتيا .. فغلوشت عيونهم فلم يستطيعوا قراءة شهادات الميلاد .. بالذمة ده إسمه كلام الراجل اللى فى برلين ده وصل سن المعاش من سنوات .. بالضبط زى رئيسه اللى باعته واللى بيمد له رئيس هيئة الإستعلامات ..؟؟ فين إعداد الكوادر ؟؟ وازاى الناس دى توصل لسن المعاش ولا نجد من يحل محلهم ,, ولا هو اللى تعرفه أحسن من اللى ماتعرفوش .. وبلاش نتكلم عن حاجات تانية .. كفاية فضايح ماسبيرو .. أمال طقم الوكلاء - وبرضه معظهم معاشات - بيعملوا فى الوزارة إيه ؟؟ .. فضيحة محمد الوكيل اللى فبركها أولاد الحرام والشياطين عندك أكبر دليل .. والفرقعة الصحفية الخايبة بيضحك لها وعليها الكثيرون .. وبرضه بلاش نزود ونفتح لجروح مقيحة .. إحنا اللى حنرجع !!

ياريت تعمل زى زميلك الوزير الجديد للطيران وتنضف الوزارة وتمنع سيل " زيت اللحلوح " إستيراد الخارج لمد  خدمة ده .. وتعيين ده  ..مالقيتش يامعالى الوزير خلفا  " لجايب الديل من ديله اللى بتمده زى رئيس هيئة الأستعلامات  - عن الجديد فى المنتجات الأوربية للأستخدام المنزلى - ورسله فى العواصم العالمية ( خبراء المشتروات ) إنى اشير عليك ولوجه الله والوطن بص زينا فى الأنترنيت حتلاقى كلام كل الجرائد اللى بينقله بسلامته فى رسائل التلفزيون  واللى نقله بسلامته النهاردة الصبح مكتوب .. ولا تقل أن مساعيدك وموظفيك  أميون لا يجديدون القراءة !!

ويا خسارة يا وزارة الإعلام ..

اخناتون      :inlove:

كلمات حق وصيحة فى واد .. إن ذهبت اليوم مع الريح ، فقد تذهب غدا بالأوتاد ..

ليس كل من مسك المزمار زمار .. وليس كل من يستمع لتصريحات الحكومة الوردية ..حمار

ويا خسارة يامصر .. بأحبك حب يعصر القلب عصر

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...