اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أسألكم بالله من يستطيع افادتي فلا يتأخر

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله

اليوم عرفت ان المستشفى اللي اجريت فيها الكشوفات اعطتني غير لائق بسبب شيء قديم في الرئة ( درن رئوي قديم من عشر سنوات والحمد لله شفيت منه تماما ولكن له اثار تظهر في الرئة بدون أي تأثير على حياتي الطبيعية ) - المهم اني كنت عملت الكشوفات يوم الخميس الماضي وبعدها يوم الاحد بعتوا لي رسالة اني اراجع المستشفى وعرفت انهم عايزين اعادة اشعة لكن مش بيقولوا السبب المهم رحت وعملت الاشعة مرة تانية واليوم بس عرفت انهم عملوا لي غير لائق وان مدير المستشفى كاتب غير لائق بسبب اثار شيء قديم ولما عرفت بالموضوع رحت لمدير المستشفى اقوله انا سافرت قبل كده في 2009 وعملت نفس الكشوفات والاشعة وفي نفس المستشفي وكانت النتيجة لائق فيرد علي يقولي ده تعليمات السفارة انا ماليش دعوة حضرتك روح قولهم اللي انت عايز تقوله - للعلم الجواز لسه لم يدخل السفارة - لكن النتيجة قالوا لي في المستشفى انها خلاص ارسلت للسفارة السعودية . فهل هناك من حل ؟ ولا كده خلاص حكم نهائي باعدام فكرة السفر نهائيا وللأبد

في انتظار رد الاخوة اكرمكم الله

سلام عليكم

رابط هذا التعليق

لا حول ولا قوة الا بالله

هل أعاقب على ذنب لم أقترفه بيدي ؟؟ مرض قد أصابني من عشر سنوات والحمد لله شفاني الله منه فهل يظل عائقا لي طيلة حياتي - والله اني لم أدخن طيلة حياتي وحتى الشاي والقهوة لا أشربهم - أشعر بظلم لم أشعر به من قبل

ماذا يمكنني أن أفعل سوى أن أقول حسبي الله ونعم الوكيل

حسبي الله ونعم الوكيل

حسبي الله ونعم الوكيل

رابط هذا التعليق

هون عليك اخي الكريم

في تجربة مشابهة تماما

صديق لي نفس حالتك بس كفيله نزل بنفسه وقابل القنصل وتم التراضي على ان المسافر يجيب ورقة من استشاري ان مرضه غير معدي

وفعلاحصل وسافر بالسلامة

فلوتعرف تجيب خطاب من الكفيل انه يدري بظروفك وانه يضمن حالتك يبقى خير

ولو يعرف ينزل القاهرة يقابل القنصل بنفسه يبقى خير

وان شاءالله تتحل

رابط هذا التعليق

هون عليك اخي الكريم

في تجربة مشابهة تماما

صديق لي نفس حالتك بس كفيله نزل بنفسه وقابل القنصل وتم التراضي على ان المسافر يجيب ورقة من استشاري ان مرضه غير معدي

وفعلاحصل وسافر بالسلامة

فلوتعرف تجيب خطاب من الكفيل انه يدري بظروفك وانه يضمن حالتك يبقى خير

ولو يعرف ينزل القاهرة يقابل القنصل بنفسه يبقى خير

وان شاءالله تتحل

جزاك الله خيرا اخي الكريم على ردك ولكني والله الان لست مريضا وباقرار الدكتور نفسه وقال لي لو انه نزل اعلان لوظيفة وتقدمت له هيقبلني ويجيب لي مكتب واقعد بجواره دلالة على انه متأكد من اني شفيت تماما لكن في نفس الوقت قال لي ما اقدرش اكتب لك لائق طبي لان التعليمات اللي بعد الثورة بتقول انك غير لائق (وجهة نظر الدكتور اللغوية )

موضوع ان الكفيل ينزل ده امر في غاية الصعوبة ان لم يكن مستحيلا لانه ليس كفيل شخصي ولكنه شركة وكمان مش شركة صغيرة انزل صاحبها وقت ما انا عايز

وموضوع الخطاب ده برضه الى الان غير متأكد منه ان السفارة تقبل به ده غير الوقت اللي هتاخده في الرفض ثم تقديم الخطاب ان كان متاح الامر لدى السفارة ثم انتظار النتيجة النهائية

الله المستعان

جزاك الله خيرا مرة أخرى على اهتمامك

رابط هذا التعليق

up

كان الله فى عونك

واستعين بالصبر والاستغفار والله ممكن السفر ليس لك فيه خير وربنا اراد ان يبعدك عنه ولو لك نصيب او رزق صدقنى لازم هيوصلك فخلى ثقتك فى ربنا كبيرة انت اعمل اللى عليك وحاول بكل الطرق الاخذ بالاسباب والتغلب على هذه العقبة وان شاء الله ارادته فوق كل شئ

رابط هذا التعليق

فرج الله همك اخى العزبز ولتعلم ان الدنيا كلها لو اجتمعت على ان يصيبوك بضر فلن يصيبوك الا بشىء قد كتبه الله للك

فى جميع الاحوال سافرت او لم تسافر فهو قدر الله وله فى ذلك حكمة قد لا تعلمها الان ولكن ستعلمها لاحقا ان شاء الله

لا تقلق وسيبها على الله

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

كان الله فى عونك

واستعين بالصبر والاستغفار والله ممكن السفر ليس لك فيه خير وربنا اراد ان يبعدك عنه ولو لك نصيب او رزق صدقنى لازم هيوصلك فخلى ثقتك فى ربنا كبيرة انت اعمل اللى عليك وحاول بكل الطرق الاخذ بالاسباب والتغلب على هذه العقبة وان شاء الله ارادته فوق كل شئ

جزاك الله خيرا

رابط هذا التعليق

فرج الله همك اخى العزبز ولتعلم ان الدنيا كلها لو اجتمعت على ان يصيبوك بضر فلن يصيبوك الا بشىء قد كتبه الله للك

فى جميع الاحوال سافرت او لم تسافر فهو قدر الله وله فى ذلك حكمة قد لا تعلمها الان ولكن ستعلمها لاحقا ان شاء الله

لا تقلق وسيبها على الله

جزاك الله خيرا

رابط هذا التعليق

حضرتك ممكن تجيب جواب استثنائى من الكفيل انه محتاجك انت وموافق بيك على الوضع ده

وفى الحالة دى ممكن تتقبل التأشيرةو الله أعلم

تم تعديل بواسطة hamedstarr
رابط هذا التعليق

جزاك الله خيرا - اتمنى بس حد يأكد لي ان الامر ده ينفع وانا انفذه فورا بس بدون تأكيد الامر هيكون في مخاطرة كبيرة ان لا يسمح لي مرة اخرى لا بجواب ولا بغيره ويتم وضعي بلاك ليست لفترة او للابد

الله المستعان

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيرا - اتمنى بس حد يأكد لي ان الامر ده ينفع وانا انفذه فورا بس بدون تأكيد الامر هيكون في مخاطرة كبيرة ان لا يسمح لي مرة اخرى لا بجواب ولا بغيره ويتم وضعي بلاك ليست لفترة او للابد

الله المستعان

مفيش حاجه اسمها بلاك ليست للاشخاص غير اللائقين طبيا ... خطاب صاحب العمل متروك تقديره للقنصلية .. اما الاخذ به و يكون حظك كويس او رفضه و في الحالة دي يبقي مفيش غير الحل اللي بلغت حضرتك بيه ... ربنا ييسرلك الامور ان شاء الله

رابط هذا التعليق

مفيش حاجه اسمها بلاك ليست للاشخاص غير اللائقين طبيا ... خطاب صاحب العمل متروك تقديره للقنصلية .. اما الاخذ به و يكون حظك كويس او رفضه و في الحالة دي يبقي مفيش غير الحل اللي بلغت حضرتك بيه ... ربنا ييسرلك الامور ان شاء الله

ربنا يبارك لك يا استاذ احمد -معلش استفسار اخر هل في حالة رفضه ( اقصد الخطاب الخاص بالكشف الطبي من الكفيل ) ممكن بعدها الجأ للحل اللي حضرتك بلغتني بيه ولا ده يرجع لكل حالة اقصد كل حالة غير لائق طبي تختلف عن الاخرى - يعني الكلام اللي حضرتك بتقوله ينطبق على حالتي انا مثلا وسبب عدم اللياقة الطبية الخاص بي - ولا بيكون لحالات معينة ؟؟

زي ما بلغت حضرتك كل حل اصعب من التاني ومش عايز اخد اي خطوة في حل يكون له نتيجة لا اتمناها ولهذا السبب انا واقف تقريبا من اسبوع بابحث في محاولات اني اجيب شهادات من مستشفيات وزارة الصحة او من المعامل المركزية لوزارة الصحة او من دكتور استشاري كبير البعض يظن ان هذه المحاولات ليست ذات جدوى والله اعلم

بالمناسبة : هل حل المشكلة هنا ان شاء الله مش هيخليها تتجدد هناك عند اجراء كشوفات الاقامة ؟ ولا هاواجه نفس المشكلة في كل مكان وكل زمان ؟؟- الله المستعان

شكرا لردك مرة تانية وجزاك الله خيرا واعتذر ان كنت ازعجتك بالاتصال التليفوني

سلام عليكم

رابط هذا التعليق

ربنا يبارك لك يا استاذ احمد -معلش استفسار اخر هل في حالة رفضه ( اقصد الخطاب الخاص بالكشف الطبي من الكفيل ) ممكن بعدها الجأ للحل اللي حضرتك بلغتني بيه ولا ده يرجع لكل حالة اقصد كل حالة غير لائق طبي تختلف عن الاخرى - يعني الكلام اللي حضرتك بتقوله ينطبق على حالتي انا مثلا وسبب عدم اللياقة الطبية الخاص بي - ولا بيكون لحالات معينة ؟؟

زي ما بلغت حضرتك كل حل اصعب من التاني ومش عايز اخد اي خطوة في حل يكون له نتيجة لا اتمناها ولهذا السبب انا واقف تقريبا من اسبوع بابحث في محاولات اني اجيب شهادات من مستشفيات وزارة الصحة او من المعامل المركزية لوزارة الصحة او من دكتور استشاري كبير البعض يظن ان هذه المحاولات ليست ذات جدوى والله اعلم

بالمناسبة : هل حل المشكلة هنا ان شاء الله مش هيخليها تتجدد هناك عند اجراء كشوفات الاقامة ؟ ولا هاواجه نفس المشكلة في كل مكان وكل زمان ؟؟- الله المستعان

شكرا لردك مرة تانية وجزاك الله خيرا واعتذر ان كنت ازعجتك بالاتصال التليفوني

سلام عليكم

ايوه ممكن في حالة رفض خطاب صاحب العمل تلجأ للحل اللي بلغتك بيه ... والحل ده شامل علي كل حالات الغير لائق طبيا .. المشكلة اللي هتواجهك انك عايز خطابين صاحب عمل .. الاول للكشف الطبي و الثاني للمؤهل ... علشان كده انا افضل انك تلجا لخطاب صاحب العمل في المؤهل و تنهي مشكلة الكشف بالطريقة اللي بلغتك بيها ... او العكس ... و لكن لو عملت العكس هيبقي التكلفة اعلي عليك .. عموما ربنا ييسر لك الامور .. و ابقي طمننا عليك عملت ايه .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...