اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ارفع راسك فوق انت قبطي ،بالطول بالعرض احنا صحاب الأرض

herohero

Recommended Posts

عبارات لا تدعوا للفتنة بالمرة وتدل ع حاله الرضا والمحبة

ارفع راسك فوق انت قبطي !!!! وبالطول بالعرض احنا صحاب الارض

http://www.youtube.com/watch?v=77_anjX8k9k

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

• الردود 66
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بلاش فتنه طائفية انت مش وطنى و لا ايه خلينا نشتم فى الاخوان احسن

انا موافق نشتم ف الاخوان ع راحتنا بس اللي بيزعلني ان المبادئ بقت تجزأ عندنا هل الكلام ده لا يبعث ع الفتنة ثاني هنرجع لقصه احنا صحاب الارض

طب بما ان الموضوع اتفتح اهو الرد المناسب للي بيقول احنا صحاب ع كدة المسلمين بقى ضيوف ولا جايين بتأشيرة زيارة

http://www.youtube.com/watch?v=rwXkTjAv_Us&feature=youtu.be

والله انت راجل جيبت من الآخر لان اوقات كثيرة بنلاقي ناس بتتعامل بمبدأ ضربني وبكي سبقني واشتكى

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

بلاش فتنه طائفية انت مش وطنى و لا ايه خلينا نشتم فى الاخوان احسن

انا موافق نشتم ف الاخوان ع راحتنا بس اللي بيزعلني ان المبادئ بقت تجزأ عندنا هل الكلام ده لا يبعث ع الفتنة ثاني هنرجع لقصه احنا صحاب الارض

طب بما ان الموضوع اتفتح اهو الرد المناسب للي بيقول احنا صحاب ع كدة المسلمين بقى ضيوف ولا جايين بتأشيرة زيارة

http://www.youtube.com/watch?v=rwXkTjAv_Us&feature=youtu.be

والله انت راجل جيبت من الآخر لان اوقات كثيرة بنلاقي ناس بتتعامل بمبدأ ضربني وبكي سبقني واشتكى

انا شامم ريحة القطنة قصدى الفوتنة الطوائفية والحر ب الاهلوية ابعد ياشطان ابعد ياشطان

وقدرت تجيب الكليب وتتكلم فى الموضوع ده يارااااااجل اقفل على الخبر المأجور المأجج من الاسلاميين

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق

الغباء و الخيبة و الوكسة مالهمش دين

و الحمدلله عندنا من الاصناف دي كتير سواء مسلمين و لا مسيحين

عليه العوض و منه العوض

ايام اتكتبت علينا و لازم نعيشها ربنا يصبرنا على الابتلاء و نخرج منه غير مفتونين

و لا حول و لا قوة الا بالله

رابط هذا التعليق

ليه السبب ف المشكلة هو النظام طبعا والاخوان هم السبب ع أساس ان الاخوان هم السبب ،مشكلة موجوده من زمااااااااان وهتفضل موجودة واللي عاوز يستمتع يسمع كلام لميس الحديدي المراسل بيقول الشباب القبطي معاه خرطوش فلميس الحديدي مش عاجبها طبعا لان اللي اتقال الشباب القبطي انما لو كان تبع الاخوان او غيره كانت هتقوله ايوا قول ثاني وهتعيد وتزيد ف الكلام

رغم ان القصه بسيطة فوضى وهمجيه تصرف ويجب الضرب بيد من الحديد ومحدش يعيط لان ده تهريج فيه تجاوزات من كل الاطراف

وانا متأكد ان فيه ناس هنا ف المنتدى ولا هتتكلم أبدا لان الكلام مش ع الكيف لكن لو كان من فئة أخرى كانت التعليقات اشتغلت ع ودنه

أتمنى حد يقولي معنى ---بالطول وبالعرض احنا صحاب الأرض هل ده كلام مقبول ؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

مجهولين يطلقون الخرطوش على قوات الامن من فوق كاتدرائية

قال مجهولين قال مؤكد من حماس

http://youtu.be/hzqRQVzYbuo

سبقتني لسه كنت هحط الكليب ده خاصة ان لميس الحديدي دلوقت حالا بتقول للمراسل مستحيل الاقباط معاهم خرطوش تحرى الدقة وقفلت معاه رغم انه مراسل القناة !!!!!!

ولكن كل الادانه موجهة للرئيس وللاخوان

وبما ان علمونا ف الهندسة ان لو input يبقى اكيد فيه output

السؤال بقى ان الكاتدرائية اللي ع سطحها أكيد مسلمييييييييييييين او يهود طبعا صح ؟؟؟؟؟

حاجه مش محتاجه تفكير كاتدرائية يبقى مين اللي جواها ؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

معنى ارفع رأسك فوق أنت قبطي ... يعني أنت مصري فالأقباط هم أهل مصر جميعا ... ولا يعول على كلمات تقال في ساعة الغضب أو في أوان الفتنة ... فالمصاب أليم بين أبناء الوطن الواحد والكل غاضب على قتلاه ....

بلاش فتنه طائفية انت مش وطنى و لا ايه خلينا نشتم فى الاخوان أحسن

ليس مقابل نقد الإخوان هو نقد أفعال المسيحيين ... لماذا نجعل أولئك في مواجهة هؤلاء

الإخوان يحكمون وعليهم وأد الفتنة ومنع إراقة الدماء .

مرسي يجري اتصالا بتواضروس

أجرى الرئيس محمد مرسي، اتصالا هاتفيا بالبابا تواضروس الثاني، بابا الإسكندرية، وبطريرك الكرازة المرقسية، لمتابعة تطورات الأوضاع، بحسب ما أفادت قناة الجزيرة مباشر مصر".

إذا كان مرسي غلطان في هذا الاتصال فالإعلام غلطان هو كمان ... عايزين الإعلام يعمل إيه أكتر مما فعله الرئيس ...

أصدرت رئاسة الجمهورية منذ قليل بيانا أعلنت خلاله أن الدكتور محمد مرسى رئيس الجمهورية أجرى اتصالاً هاتفياً مساء اليوم مع قداسة البابا تواضروس الثاني بابا الأسكندرية وبطريرك الكرازة المرقسية. وأكد الرئيس مرسي على أنه يتابع أولاً بأول تطورات الموقف مع وزير الداخلية، والأجهزة المعنية، وأنه قد وجه باتخاذ كافة الاجراءات الأمنية لحماية المواطنين، ومبنى الكاتدرائية إزاء أحداث العنف التى شهدها محيط الكاتدرائية المرقسية بالعباسية. وطالب مرسي جميع المواطنين بعدم الانسياق وراء أمور تضر بسلامة واستقرار البلاد، وتُهدد الوحدة الوطنية، مُشدداً على أن الكُلَّ شركاء فى هذا الوطن. كما وجه الرئيس بإجراء تحقيق فوري فى أحداث العباسية، وبإعلان نتائج التحقيق على الرأي العام فور اكتماله، مؤكداً أنه سيتم تطبيق القانون بكل حزم على من يثبت تورطه فى هذه الأحداث، وأنه لن يسمح لأحد بهدم الوطن.

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

ياعم طارق دول مربين دقنهم هو فى شباب مسيحين سلفيين مفيش غير واحد بس علشان كده خلوه المسئول عن حماية الازهر من الاخونة العلامة جورج اسحاق

مكسوفين يقولوا عليهم مسيحيين

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

رابط هذا التعليق

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

أستاذ طارق اري ف كلامك نقد بس ع استحياء عزيزي انا صحابي غالبيتهم مسيحيين وعمري ماكنت بحس بفرق لكن ألا ترى ان كلمة بالطول والعرض احنا صحاب الأرض جملة ترددت كثيرا !!!!

أنا كل مشكلتي اننا نستحي ان نقول ان فلان غلطان عزيزي لو اي فصيل ف المجتمع او اي فئة قالت كدة يجب لومها ونقدها حضرتك بتتكلم اننا نلتمس العذر ف حالات الغضب

هو حضرتك ممكن تعرفني القصه ايه ؟؟؟يعني اللي يسمع كده يقول ان الاخوة الاقباط تم الاعتداء عليهم والناس كانوا بيبادلوا من اعتدى عليهم بالورود والفل والياسمين !!!!!!

عزيزي كان هناك عنف متبادل من الطرفين ويجب الضرب بيد من حديد ع اي مجرم وخطئ دون اي تفرقه وده رأي من زمااااااااااااان ف مواقف كثيرة ولا مبرر لأي تجاوز

مش عارف هو حضرتك شغال مع لميس الحديدي لما اتجننت ان المراسل بتاع القناة بيقول فيه ناس بتضرب خرطوش من ع سطح الكاتدرائية وبيقول شباب مسيحي جري قالت له لازم تتاكد من الكلام وقفلت المكالمة لو حضرتك والاخوة هنا ف المنتدى هنتعامل بنفس اسلوب لميس الحديدي والمنتدى يبقى اسمه محاورات لميس الحديدي فده شئ ثاني

-----------------

عموما انا أتحدى ان هنا ف المنتدى يوجه أي لوم ف هذه القضية للطرف القبطي بل انا متاكد ان اللوم هيكون ع ان الاخوان والسلفيين السبب بل اللي انا متاكد منه ان اللي رسم الصليب ع المسجد هو اخواني سلفي متشيطن وواخد فلوس كثيييييييييييير من قطر ووارد جدا يكون قطر عاوزة تشتري الكاتدرائية

رابط هذا التعليق

يعني ناس رمزهم الديني محاصر وبيضرب بالملوتوف ومحاصر مطلوب منهم ايه يعني

يتفرجو ويمصمصو شفايفهم في ظل وجود اللادولة وحالة الضياع اللي بتمر به البلاد

ومش بس وكده

لا نازلين تريقة وشماتة

المهم انكم تنتصرو للاخوان وخلاص

نقاطونا بسكاتكم

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

ياعم طارق دول مربين دقنهم هو فى شباب مسيحين سلفيين مفيش غير واحد بس علشان كده خلوه المسئول عن حماية الازهر من الاخونة العلامة جورج اسحاق

مكسوفين يقولوا عليهم مسيحيين

والله العظيم لميس الحديدي المراسل بيقول لها شباب مسيحي ،وشها جاب ألوان وقالت له لو سمحت تأكد وقفلت المكالمة

طبعا عزيزي لموسة معروف عنها موضوعيتها ومصداقيتها الشديده جداااااااااااا وع يدي كنتش منسقة للحملة الاعلامية لحسني مبارك ف 2005 وجمال مبارك بصراحه كانت ياحرام متمرطة ف معتقلات وسجون الرأي

رابط هذا التعليق

ومش بس وكده

لا نازلين تريقة وشماتة

نقاطونا بسكاتكم

استاذ اسلام القصه بسيطة ناس بتدافع عن نفسها بالخرطوش بس محدش بيلومهم ولا حاجه وبعدين اصلا الاخوان والسلفيين هم السبب مش هم اللي بعتوا واحد يرسم صليب ع المسجد !!!انا بقول القصه ده هدفها ان قطر تشتري الكاتدرائية

موضوع الحصار بتاع الكاتدرائية هو امتداد لمسلسل الفوضى وصدقني لو حد اتعاقب هتلاقي الناس زعلانة عادي زي ماحصل حصار لمسجد القائد ابراهيم وحصار للمحكمة الدستورية ومدينة الانتاج الاعلامي والتظاهر امام مكتب الارشاد وكتابة بيوت شعر " .... امك يامرسي ،ويابن ....يامرسي

يعني كلام كله غزل ومدح كل المشكلة ان فيه طرف مش هنلاقي حد يوجه له اي نقد ولو بالاشارة .....حبيبتي يالموسة

ابقى عرفني يا استاذ اسلام ازاي انقطك بسكوتي !!!!لان بصراحه مجربتهاش قبل كده

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

ومش بس وكده

لا نازلين تريقة وشماتة

نقاطونا بسكاتكم

اه صح معاك حق

ماهو واحد امبارح رسم صلبان على المعهد الدينى راح واحد اتشاكل معاه فلاقى نفسه متحاصر راح ضرب بالالى

كل ماحد يغلط والناس تعاتبه ويتلموا عليه يقوم مطلع الالى وراشش على الناس

الموضوع ده ببيفكرنى بالقهوجى بتاع موضوع عبير وحادثة امبابة الناس اتلمت راح ضارب برضه بالالى

صح لازم نخرص خالص علشان الالى صوته بس هو اللى يظهرفى الكدر

رابط هذا التعليق

ومش بس وكده

لا نازلين تريقة وشماتة

نقاطونا بسكاتكم

اه صح معاك حق

ماهو واحد امبارح رسم صلبان على المعهد الدينى راح واحد اتشاكل معاه فلاقى نفسه متحاصر راح ضرب بالالى

الموضوع ده ببيفكرنى بالقهوجى بتاع موضوع عبير وحادثة امبابة الناس اتلمت راح ضارب برضه بالالى

هو فيه حد عارف حاجة في البلد البايظة دي

كله بيخبط في كله والدنيا بظرميط

وكله الناس شايله سلاح واسهل حاجة دلوقتي في مصر استخدام السلاح

اوعى تفتكر اني بلتمس الاعذار لحد

المخالف للقانون عندي مخالف ومافيش مجاملة

انا بتكلم عن موضوع الكاتدرائية اللي بتولع ومهما حدث وهانيجي عند الرموز ونقف

يعني مثلا نتخيل الوضع مخالف وان جامع الازهر بيتعرض للحرق ومحاصر عشان واحد مسلم مثلا كان اهوج او اي سبب

ماذا سيكون رد فعلك اخي المسلم

اكيد كان هايختلف عن ردك الان

الموضوع مش مستحمل تريقة خالص ولا تلقيح كلام

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

يا استاذ اسلام مين قال لحضرتك ان اي حد مبسوط راضي بالعكس حضرتك بتتصور تصور مش ف محله خالص هي الكاتدرائية او المعبد اليهودي او اي مسجد مش ده ممتلكات مصرية ؟عزيزي اللي انا متأكد منه ان أكيد فيه ناس بتسئ التصرف ولازم تتحاسب تعالى حضرتك خلى حد من الاخوة المسحيين أخطأ وحب القضاء ياخذمجراه هتشوف رد الفعل ايه وكذلك لو حد من الطرف المسلم برده مش هيعجب الناس انا نفسي القانون يطبق وبقسوة لاننا ف هذه المرحلة محتاجين تطبيق القانون وبقسوة حتى تعود الأمور الى نصابها

لو عليا امنع التظاهر اللي بيبقى سلمي وكالمعتاد فجأة بيتقلب الى كارثة وامنع الاعتصامات الفئوية والمطالبات المادية والبلد تتحكم لمدة سنة ع الاقل بالحديد والنار وده اللي أنا شايفه لان الناس عيارها فلت

فالقصه يا استاذ اسلام ولا تريقة ولا حاجه لكن بصراحه جملة بالطول بالعرض احنا صحاب الأرض

جملة ماعجبتنيش بس

رابط هذا التعليق

يا استاذ اسلام مين قال لحضرتك ان اي حد مبسوط راضي بالعكس حضرتك بتتصور تصور مش ف محله خالص هي الكاتدرائية او المعبد اليهودي او اي مسجد مش ده ممتلكات مصرية ؟عزيزي اللي انا متأكد منه ان أكيد فيه ناس بتسئ التصرف ولازم تتحاسب تعالى حضرتك خلى حد من الاخوة المسحيين أخطأ وحب القضاء ياخذمجراه هتشوف رد الفعل ايه وكذلك لو حد من الطرف المسلم برده مش هيعجب الناس انا نفسي القانون يطبق وبقسوة لاننا ف هذه المرحلة محتاجين تطبيق القانون وبقسوة حتى تعود الأمور الى نصابها

لو عليا امنع التظاهر اللي بيبقى سلمي وكالمعتاد فجأة بيتقلب الى كارثة وامنع الاعتصامات الفئوية والمطالبات المادية والبلد تتحكم لمدة سنة ع الاقل بالحديد والنار وده اللي أنا شايفه لان الناس عيارها فلت

فالقصه يا استاذ اسلام ولا تريقة ولا حاجه لكن بصراحه جملة بالطول بالعرض احنا صحاب الأرض

جملة ماعجبتنيش بس

رابط هذا التعليق

ومش بس وكده

لا نازلين تريقة وشماتة

نقاطونا بسكاتكم

اه صح معاك حق

هو فيه حد عارف حاجة في البلد البايظة دي

كله بيخبط في كله والدنيا بظرميط

وكله الناس شايله سلاح واسهل حاجة دلوقتي في مصر استخدام السلاح

اوعى تفتكر اني بلتمس الاعذار لحد

المخالف للقانون عندي مخالف ومافيش مجاملة

انا بتكلم عن موضوع الكاتدرائية اللي بتولع ومهما حدث وهانيجي عند الرموز ونقف

يعني مثلا نتخيل الوضع مخالف وان جامع الازهر بيتعرض للحرق ومحاصر عشان واحد مسلم مثلا كان اهوج او اي سبب

ماذا سيكون رد فعلك اخي المسلم

اكيد كان هايختلف عن ردك الان

الموضوع مش مستحمل تريقة خالص ولا تلقيح كلام

صح مش مستحمل ترقية ولا تلقيح كلام مستحمل نعرف الحقيقة

ودى الحقيقة ان فى سلاح موجود فى الكنائس ومن زمان بنقول ياعالم فتشوا يطلعوا علينا اصحب الهجايص بتوع الحرية ومتقربوش من الاقباط علشان دول اكثرية ودولة داخل الدولة والفوتنة الطائفية ياجدعان دول مصريين زينا زيهم لالالالالا دول احسن منكم

طيب شوف كده اللى فوق الكنيسة ماسك ايه وبيعمل ايه ---- صح امال العقليين من القساوسة مابيقلوش عيب يااااض انت وهو

watch?feature=player_embedded&v=ro0Nmnux3Uk#!

ابقى الصق المقطع ده فى اليوتيوب الظاهر ان مش من حقى انى اضيف روابطsmile.gif ماعلينا الظاهر ان فى حاجة فى السيستم

بالمناسبة هو انا هلقح عليك كلام ليه هو انت مسيحى لاسمح الله انت مسلم واسمك اسلام ولا ايه ياحج اسلام ؟؟؟؟؟؟

تم تعديل بواسطة ابا فاطمة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...