اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ارفع راسك فوق انت قبطي ،بالطول بالعرض احنا صحاب الأرض

herohero

Recommended Posts

ان المراسل بتاع القناة بيقول فيه ناس بتضرب خرطوش من ع سطح الكاتدرائية وبيقول شباب مسيحي جري قالت له لازم تتاكد من الكلام وقفلت المكالمة لو حضرتك والاخوة هنا ف المنتدى هنتعامل بنفس اسلوب لميس الحديدي والمنتدى يبقى اسمه محاورات لميس الحديدي فده شئ ثاني

الواقع لن يتغير إذا قال هذا أو ذاك أن البلد بلده فالوطن لنا جميعا ...... لكن اللي بيضربوا خرطوش من فوق سطح الكاندرائية بيضربوا على مين ؟ ... وليه .؟.. وهل هناك تجمعات أمام الكنيسة ؟ ... ولماذا يتجمعون أمامهما ويتعرضون لضرب الخرتوش ؟ ... وهل لو انقلب الحال وكان المتجمعون مسيحيين أمام مسجد ؟ فماذا يمكننا أن نفعل أو نقول في هذه الحالة ؟

ممكن نضع أنفسنا مكانهم ... بلا شك ليس كلامي تبرئة لجانب وأنا معك لابد وأن يعاقب المخطيء أيا كان من هنا أو من هناك ولابد وأن تختفي كل مظاهر التسليح والفوضى وتفعيل القانون ولكن هيهات

مرسي وحزبه لم يتحدثا عن شيء مما تريده من الإعلام فلماذا تسلط على الإعلام

أما بعض الأحزاب الإسلامية فإنها تلقي باللوم على مرسي فهو مسئول مسئولية كاملة عما يحدث

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

• الردود 66
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يعني ناس رمزهم الديني محاصر وبيضرب بالملوتوف ومحاصر مطلوب منهم ايه يعني

يتفرجو ويمصمصو شفايفهم في ظل وجود اللادولة وحالة الضياع اللي بتمر به البلاد

ومش بس وكده

لا نازلين تريقة وشماتة

المهم انكم تنتصرو للاخوان وخلاص

نقاطونا بسكاتكم

اه صح معاك حق

ماهو واحد امبارح رسم صلبان على المعهد الدينى راح واحد اتشاكل معاه فلاقى نفسه متحاصر راح ضرب بالالى

كل ماحد يغلط والناس تعاتبه ويتلموا عليه يقوم مطلع الالى وراشش على الناس

الموضوع ده ببيفكرنى بالقهوجى بتاع موضوع عبير وحادثة امبابة الناس اتلمت راح ضارب برضه بالالى

صح لازم نخرص خالص علشان الالى صوته بس هو اللى يظهرفى الكدر

هو فيه حد عارف حاجة في البلد البايظة دي

كله بيخبط في كله والدنيا بظرميط

وكله الناس شايله سلاح واسهل حاجة دلوقتي في مصر استخدام السلاح

اوعى تفتكر اني بلتمس الاعذار لحد

المخالف للقانون عندي مخالف ومافيش مجاملة

انا بتكلم عن موضوع الكاتدرائية اللي بتولع ومهما حدث وهانيجي عند الرموز ونقف

يعني مثلا نتخيل الوضع مخالف وان جامع الازهر بيتعرض للحرق ومحاصر عشان واحد مسلم مثلا كان اهوج او اي سبب

ماذا سيكون رد فعلك اخي المسلم

اكيد كان هايختلف عن ردك الان

الموضوع مش مستحمل تريقة خالص ولا تلقيح كلام

صح مش مستحمل ترقية ولا تلقيح كلام مستحمل نعرف الحقيقة

ودى الحقيقة ان فى سلاح موجود فى الكنائس ومن زمان بنقول ياعالم فتشوا يطلعوا علينا اصحب الهجايص بتوع الحرية ومتقربوش من الاقباط علشان دول اكثرية ودولة داخل الدولة والفوتنة الطائفية ياجدعان دول مصريين زينا زيهم لالالالالا دول احسن منكم

طيب شوف كده اللى فوق الكنيسة ماسك ايه وبيعمل ايه ---- صح امال العقليين من القساوسة مابيقلوش عيب يااااض انت وهو

watch?feature=player_embedded&v=ro0Nmnux3Uk#!

ابقى الصق المقطع ده فى اليوتيوب الظاهر ان مش من حقى انى اضيف روابطsmile.gif ماعلينا الظاهر ان فى حاجة فى السيستم

بالمناسبة هو انا هلقح عليك كلام ليه هو انت مسيحى لاسمح الله انت مسلم واسمك اسلام ولا ايه ياحج اسلام ؟؟؟؟؟؟

اه صح نسيت تفتكر يااسلام لو الاخوان ضربوا طلقة صوت وهما بيدافعو عن مقر الاخوان والصوت ده طرش واحد من الثوار

عارف كنت هتقول ايه ساعتها وهتنسى الرمز والكلام الكبير ده

كنت قولت ولاد الكلب عملوا عاهة لواحد من الثوار--- فاشلة-- مليشياتهم هتقسموا البلد --- اه يابلد

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

الفيديو يا ابا فاطمة

http://www.youtube.com/watch?v=ro0Nmnux3Uk

الله ينور عليك يااستاذ امنحوتب هو ده الواد كان ناقص يضرب بيجرنوف بس شوفت الناس برضه قلبها جامد وكانوا بيحدفوه بالطوب

تخيل بقى واحد زى ده لو اتمسك هيعملوا فيه ايه هو واهله وبعدين يعيطوا ويقولوا شهداء هو انتو مش مكافيكم سور الكنائس اللى كلها صلبان خلاص خلصتم على كل الاسوار مافضلش غير المعاهد الازهرية ترسموا عليها صلبانكم ويقولك صلبان معقوفة شايفين الناس فاهمة الفرق بين الاثنين قوووووووى اصل مصر كانت نازية فالكل فاهم ان ده صليب النازية

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

رابط هذا التعليق

[quote]

اه صح نسيت تفتكر يااسلام لو الاخوان ضربوا طلقة صوت وهما بيدافعو عن مقر الاخوان والصوت ده طرش واحد من الثوار

عارف كنت هتقول ايه ساعتها وهتنسى الرمز والكلام الكبير ده

كنت قولت ولاد الكلب عملوا عاهة لواحد من الثوار--- فاشلة-- مليشياتهم هتقسموا البلد --- اه يابلد

انت بتتكلم على اساس ان مقرات الاخوان دي اماكن مقدسة ومن اجلها تتحقق الشهادة

دي اماكن مشبوهة ولمه شوية افاقين ومريبين وشغالين شغل يهود وعاملين نفسهم من جنس اري زي هتلر كده

وعلى كل

لا اشمت في حرق مقرات الاخوان لكن لما تجي للجامع والكنيسة اقولك تستاهل انك تستشهد وانت بتدافع عنها وكل واحد ودينه

وبمناسبة تلقيح الكلام

شوف الكلمتين دول بتوعك

[quote]بالمناسبة هو انا هلقح عليك كلام ليه هو انت مسيحى لاسمح الله انت مسلم واسمك اسلام ولا ايه ياحج اسلام ؟؟؟؟؟؟

انا فهمت كلام مش كويس من تلقيحك ده وانا من صفاتي اني لا انظر للكلام المش كويس ودائما احسن الظن بمن امامي وهذه الصفة مودياني في داهية واتبهدلت بسببها واتنصب عليا بسببها واتخدعت بسببها ومش عارف اغيرها

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

مش فاهم مداخلتك دى يا اسلام وضح ياعم الطيب

انا مابلقحش عليك كلام يابو اسلام ولاحاجة لو عايز اقولك حاجة هقولها ليك وش وهعرف اقولها بالجامد من غير ماخالف القواعد

مش اول مرة هنتحاور مع بعض ومش اول مرة هنختلف علشان ارميك بكلام

وبعدين انت اسكندرانى يعنى لامواخذة قور ومفتح ولا مفتح علينا هنا بس والناس بتمصلح عليك على باب المنتدى smile.gif

عندك مقارت الاخوان اماكن مشبوهة عند غير اماكن مقدسة وهما احرار فيه هما عاملينها من فلوسهم وشقاهم

الا صحيح مانزلتش بشومة ليه لما حاصروا مسجد القائد ابراهيم

رابط هذا التعليق

مين دول اللى شرطة مرسى واخداهم فى حضنها ؟

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

انا مابلقحش عليك كلام يابو اسلام ولاحاجة لو عايز اقولك حاجة هقولها ليك وش وهعرف اقولها بالجامد من غير ماخالف القواعد

وبعدين انت اسكندرانى يعنى لامواخذة قور ومفتح ولا مفتح علينا هنا بس والناس بتمصلح عليك على باب المنتدى smile.gif

عندك مقارت الاخوان اماكن مشبوهة عند غير اماكن مقدسة وهما احرار فيه هما عاملينها من فلوسهم وشقاهم

منزلتش يشومة عشان ما كنتش موجود ساعتها في اسكندرية من اساسه ولو كنت موجود بردو ماكنتش هانزل بشومة لان اللي عمل كده هو من اقحم السياسة في الدين وجعل الناس تتجرأ على بيت الله وانحاز لشخص مختلف عليه سياسيا وهذا الانحياز في هذا المكان هو انحياز ديني وكان هو الذي فعل ذلك ببيت الله

هذا الرجل اكثر من اثار الفتنة في الاسكندرية و وكان اخرها تسببه بصورة غير مباشرة للتجرؤ علي بيت من بيوت الله

اما عن اماكن الاخوان فهي اماكن لم تنشأ لعبادة الله اللهم الا اذا كان هناك من يعبد داخلها من دونه وفي هذه الحالة يجب ان يصارحونا بجلال من يعبدون ومن يعظمون دون الله ورسوله صلى الله عليه وسلم

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

منزلتش يشومة عشان ما كنتش موجود ساعتها في اسكندرية من اساسه ولو كنت موجود بردو ماكنتش هانزل بشومة لان اللي عمل كده هو من اقحم السياسة في الدين وجعل الناس تتجرأ على بيت الله وانحاز لشخص مختلف عليه سياسيا وهذا الانحياز في هذا المكان هو انحياز ديني وكان هو الذي فعل ذلك ببيت الله

هذا الرجل اكثر من اثار الفتنة في الاسكندرية و وكان اخرها تسببه بصورة غير مباشرة للتجرؤ علي بيت من بيوت الله

اما عن اماكن الاخوان فهي اماكن لم تنشأ لعبادة الله اللهم الا اذا كان هناك من يعبد داخلها من دونه وفي هذه الحالة يجب ان يصارحونا بجلال من يعبدون ومن يعظمون دون الله ورسوله صلى الله عليه وسلم

سبحان الله انت بتناقض كلامك

لكن لما تجي للجامع والكنيسة اقولك تستاهل انك تستشهد وانت بتدافع عنها وكل واحد ودينه

اولا: طبعا دى راويتك انت للى حصل عند القائد ابراهيم وانت حر فى راويتك دى واقتناعك ده برضه

كلامك السابق فكرنى بمقتل عمار بن ياسر " لان فى اثر عن النبى يقول فيه انه ستقتله الفئة الباغية " ولان المبررين موجودون فى كل زمان ومكان قالوا قتله الذى اخرجه من دياره

ثانيا : لو شفت الاحداث من اولها هتعرف مين اللى ابتدى يكسر ويضرب ومين من القاساوسة متشال على الاعناق وبيتكلم فى السياسة الله هو محدش عارف ان الكنيسة المصرية بتحب وتموت فى لعب السياسة من ايام شنودة والسادات ولا ايه ؟؟

ثالثا :التبرير مش موجود عند الاخوان بس لاه ده موجود عند كارهيهم اكثر واكثر --- مفيش مشكلة طالما ان الانصاف راح منذ فترة من الزمن

بس الغريب بقى فى الموضوع ان فيه ناس صعبان عليه تقول الحق مستخسرة تقوله مع ان الحق مهما الناس تخبيه بيطلع زى الشمس وبيخزق عين اللى مش عايز يشوفه

رابط هذا التعليق

سبحان الله انت بتناقض كلامك

لكن لما تجي للجامع والكنيسة اقولك تستاهل انك تستشهد وانت بتدافع عنها وكل واحد ودينه

اولا: طبعا دى راويتك انت للى حصل عند القائد ابراهيم وانت حر فى راويتك دى واقتناعك ده برضه

كلامك السابق فكرنى بمقتل عمار بن ياسر " لان فى اثر عن النبى يقول فيه انه ستقتله الفئة الباغية " ولان المبررين موجودون فى كل زمان ومكان قالوا قتله الذى اخرجه من دياره

ثانيا : لو شفت الاحداث من اولها هتعرف مين اللى ابتدى يكسر ويضرب ومين من القاساوسة متشال على الاعناق وبيتكلم فى السياسة الله هو محدش عارف ان الكنيسة المصرية بتحب وتموت فى لعب السياسة من ايام شنودة والسادات ولا ايه ؟؟

ثالثا :التبرير مش موجود عند الاخوان بس لاه ده موجود عند كارهيهم اكثر واكثر --- مفيش مشكلة طالما ان الانصاف راح منذ فترة من الزمن

بس الغريب بقى فى الموضوع ان فيه ناس صعبان عليه تقول الحق مستخسرة تقوله مع ان الحق مهما الناس تخبيه بيطلع زى الشمس وبيخزق عين اللى مش عايز يشوفه

رابط هذا التعليق

الفيديو يا ابا فاطمة

الله ينور عليك يااستاذ امنحوتب هو ده الواد كان ناقص يضرب بيجرنوف بس شوفت الناس برضه قلبها جامد وكانوا بيحدفوه بالطوب

تخيل بقى واحد زى ده لو اتمسك هيعملوا فيه ايه هو واهله وبعدين يعيطوا ويقولوا شهداء هو انتو مش مكافيكم سور الكنائس اللى كلها صلبان خلاص خلصتم على كل الاسوار مافضلش غير المعاهد الازهرية ترسموا عليها صلبانكم ويقولك صلبان معقوفة شايفين الناس فاهمة الفرق بين الاثنين قوووووووى اصل مصر كانت نازية فالكل فاهم ان ده صليب النازية

السلاح مع الواد دا اسمه بومب اكشن مش موجود في مصر , السؤال بقى ازاي دخل وازاي وصل للكنيسة ؟وليه متساب كدا دلوقتي عرفنا ان الكنائس فيها اسلحه وكل البلاوي دي مستنيين ايه ؟ اقتحم ياعم وفتش و صادر الاسلحه واسجن المجرمين ! هو فيه إيه الراجل دا ساكت ليه وسايب البلد سبهلله

رابط هذا التعليق

الفيديو يا ابا فاطمة

السلاح مع الواد دا اسمه بومب اكشن مش موجود في مصر , السؤال بقى ازاي دخل وازاي وصل للكنيسة ؟وليه متساب كدا دلوقتي عرفنا ان الكنائس فيها اسلحه وكل البلاوي دي مستنيين ايه ؟ اقتحم ياعم وفتش و صادر الاسلحه واسجن المجرمين ! هو فيه إيه الراجل دا ساكت ليه وسايب البلد سبهلله

اللى انت بتقول عليه ده عيب وحرام --- ياراجل يبقى موت وخراب ديار

رابط هذا التعليق

أنا حتى الآن لم أفهم ما هو الهدف من هذا الموضوع .. هل هو مناقشة ما حدث في مدينة الخصوص أمس والذي أدى إلى مقتل 5 أشخاص ؟؟

أم مناقشة ما حدث في الكاتدرائية عند الجنازة ؟؟

أم انتقاد الهتافات العنصرية للإخوة المسيحيين ؟؟

لاحظت أن كل الذي اهتم به الفصيل الموالي للإخوان هنا في الموضوع هو مناقشة الهتافات العنصرية من المسيحيين .. والاشتباكات التي حدثت عند الكاتدرائية .. والإسقاط على جماعة الإخوان المسلمين ومقر الإرشاد .. وووووووووو ..

ولست أدري على وجه التحديد .. لماذا هذا الإسقاط ؟؟ هل لبيان أن الجماعة واحسرتاه مظلومة وأنها مضطهدة ممن يحاربون الدين ؟؟ أم ماذا ؟؟

ما حدث اليوم في العباسية سببه ما حدث أمس في الخصوص .. فإذا أردنا مناقشة أحداث اليوم فعلينا أن نبدأ أولا بمعرفة تفاصيل ما حدث أمس

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

الفيديو يا ابا فاطمة

اللى انت بتقول عليه ده عيب وحرام --- ياراجل يبقى موت وخراب ديار

للاسف يا ابا فاطمة مرسي ضعيف وساكت وخايف وجبان وفايديه كل شيء اغضب يامرسي واقضي على الفساد والمجرمين امال احنا جايبينك ليه ! يايبقى راجل ورئيس يايسيب مكانه لحد قادر على ضبط الامن,ولو شلنا مرسي هنقدر نجيب اللي احسن منه موقفتش عليه هو واصابعه الي فلاقنا بيها

رابط هذا التعليق

تأتى موقعة الكاتدرائية

مباشرة بعد فشل

موقعة الأزهر ومدينته الجامعية

أغبياء متعجلون

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

انا مستغرب من حجم المقارنات ده

ازاى تساوى بين الكنيسه وبين الاخوان

او بين المسيحيين والاخوان

المسيحيين ليهم رساله سماويه . لكن الاخوان دول ايه اصلا . رساله ام حبلص

وازاى تساووا بين كنيسه للعباده وبين مقر من اوكار الدعارة للاخوان

احنا فى زمن المسخ بجد

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

يعني الاخوة الأفاضل شايفين ان مالفت نظري ف الهتافات اللي اتقالت هو شئ عادي وانا اللي بتلكك

ارفع رأسك فوق أنت مصري وبالطول وبالعرض احنا صحاب الأرض

يعني موضوع احنا صحاب الأرض جملة عادية وعادي انها تتقال ف لحظة غضب عموما خلاص الواحد فهم واستوعب وأتمنى هذا الاسلوب يكون متبع عند مناقشة اي جملة تصدر من أي فصيل ونقول معلش الناس زعلانه وعادي لما تقول كده وعادي لما نلاقي ناس فوق الكنيسة بتضرب بخرطوش

يبقى عادي لو لقيت فوق سطح المسجد ناس بتضرب بخرطوش برده

كده الرؤية اتضحت والواحد فهم ،فتح الله عليكم نورتم المحكمة !!!!!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...