اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ترحيل العمالة الذين لايعملون مع كفيلهم

Recommended Posts

السلام عليكم

دلوقتى انا سمعت ان الحوازات بترحل العمالة الذين لايعملون مع كفيلهم

ما هى الاجراءت للخروج من هذة المشكلة

اعتقد خطابات نقل الكفالة تحل الازمة بشكل كبير وتكون موثقة من الغرفة التجارية

طيب وفي حالة الوافد الجديد يعني مفيش نقل كفالة قبل سنتين - هل ينفعه خطاب نقل الكفالة ؟

وائـــل عــامـــــر

waaafw@gmail.com

..............

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

دلوقتى انا سمعت ان الحوازات بترحل العمالة الذين لايعملون مع كفيلهم

ما هى الاجراءت للخروج من هذة المشكلة

اعتقد خطابات نقل الكفالة تحل الازمة بشكل كبير وتكون موثقة من الغرفة التجارية

طيب وفي حالة الوافد الجديد يعني مفيش نقل كفالة قبل سنتين - هل ينفعه خطاب نقل الكفالة ؟

لا يجوز نقل الكفالة ولكن الاوراق تكون موجودة فقط بحيث لقدر الله لو حصل مشكلة يكون في حاجة علي الاقل في صف الوافد ميكنش عليه خطأ كامل

رابط هذا التعليق

طب دلوقت لو هم جم الشركة وربنا ستر هل صحيح اللي بنسمعه انهم ممكن في الشارع يطلب يشوف الاقامة ولو مكان الكفيل غير المنطقة اللي أنت متواجد فيها بردة مشكلة

اصل الواحد بيسمع حاجات غريبة ، انا بالنسبة لي جم عندنا الشغل الصبح الساعه 9 وربنا سترها وكان بيفتش ع كل حاجه يعني مثلا المهنة ف الاقامة هي اللي بتعملها ولا لا ؟ لو صاحب العمل عنده شركة أخرى وانت ع كفالتها ولكن شغال في شركته الاخرى فبرده بيعترض بل انه اتكلم كمان ازاي قسم الاي تي مفيهوش سعودي !!!!!

فمش عارف هم هيكرروا الزيارة ثاني ولا نظامهم ايه

رابط هذا التعليق

طب دلوقت لو هم جم الشركة وربنا ستر هل صحيح اللي بنسمعه انهم ممكن في الشارع يطلب يشوف الاقامة ولو مكان الكفيل غير المنطقة اللي أنت متواجد فيها بردة مشكلة

اصل الواحد بيسمع حاجات غريبة ، انا بالنسبة لي جم عندنا الشغل الصبح الساعه 9 وربنا سترها وكان بيفتش ع كل حاجه يعني مثلا المهنة ف الاقامة هي اللي بتعملها ولا لا ؟ لو صاحب العمل عنده شركة أخرى وانت ع كفالتها ولكن شغال في شركته الاخرى فبرده بيعترض بل انه اتكلم كمان ازاي قسم الاي تي مفيهوش سعودي !!!!!

أخي / herohero

ياريت تقولنا إزاي عدت معاك على خير

يعني هل كان معاك خطاب نقل كفالة ( تنازل ) ولا إيه

ياريت تفيدنا بتجربتك ولك الشكر

وائـــل عــامـــــر

waaafw@gmail.com

..............

رابط هذا التعليق

أخي / herohero

ياريت تقولنا إزاي عدت معاك على خير

يعني هل كان معاك خطاب نقل كفالة ( تنازل ) ولا إيه

ياريت تفيدنا بتجربتك ولك الشكر

لا مكنش معايا حاجه بس انا كنت واقف ف مدخل الشركة فتفاجئت بسؤالي ع الاقامة فقولت له انا عميل للشركة فسكت

بعد كدة عرفت انه تبع مكتب العمل ولف ع كل المكاتب وبيشوف كمان المهنة مطابقة للعمل اللي بتقوم به

رابط هذا التعليق

مفيش حد من حقو يوقفك في الشارع يقلك انتا مش في منطقة كفيلك ....لو حد قلك كدا اقل حاجة قلو جاي زيارة جاي اخلص شغل ...مستحيل اصلا حد يوقفك يقلك كدا

بس التفتيش دا فين بالظبط في اي منطقة

رابط هذا التعليق

مجلس الشورى السعودي وافق اليوم على المذكرة المرفوعة من وزارة الداخلية بخصوص العمالة ووافق الشورى على انه يمنع منعا باتا عمل اي وافد عند غير كفيله كما لايجوز لصاحب العمل ان يترك مكفوله عند صاحب عمل آخر كما وافق المجلس على منع اي وافد يعمل لحسابه الخاص ولوزارة الداخلية الحق في ايقاف وظبط اي عمالة سائبة في الشوارع والميادين واخذ الاجراءات اللازمة بحقهم ومن ثم ترحيلهم حتى وان كانوا يحملون اقامات كما يحق للداخلية والعمل التفتيش المباغت على المنشئات التجارية والتحقيق معها في حال وجود عامل او موظف على غير الكفالة ... انشر للنشر والتنبيه .والحمله قد بدأت من يوم السبت بتاريخ 2013/3/23

رابط هذا التعليق

كانت ياحسام بيه ف السليمانية -الرياض

يوم الاحد الساعه 9:30

انا اعرف ان ف المرسلات محلات الموبايل قفلت واسمع ان في البطحاء فيه قلق

واللي يضحك سمعت من الموظف عندنا انهم بقوا يدوا حوافز للمفتشين عشان يشجعوهم وينشطوا !!!!!!!!

ع فكرة اللي اعرفه ان من الاول مش قانوني انك تعمل مع غير كفيلك كل اللي فيها انهم كانوا مكبرين دماغهم

رابط هذا التعليق

كانت ياحسام بيه ف السليمانية -الرياض

يوم الاحد الساعه 9:30

انا اعرف ان ف المرسلات محلات الموبايل قفلت واسمع ان في البطحاء فيه قلق

واللي يضحك سمعت من الموظف عندنا انهم بقوا يدوا حوافز للمفتشين عشان يشجعوهم وينشطوا !!!!!!!!

ع فكرة اللي اعرفه ان من الاول مش قانوني انك تعمل مع غير كفيلك كل اللي فيها انهم كانوا مكبرين دماغهم

هوا اكيد الموضوع مش قانوني بس مكنش ترحيلات ولا تفتيشات بالمنظر دا

وحتي لو تفتيش بيعملك تحذير اول وتاني وتالت تقريبا بعد كدا ترحيل او دفع غرامة مش متذكر

علي فكرة انا الشركة اللي شغال فيها قصاد وزارة العمل اللي في اشارة المرسلات هههههههههه

رابط هذا التعليق

للأسف الكل خايف الان

وهنعيش ايام مرعبة كاننا حرامية

الان يوجد ضغط جامد على ترحيل المقيمين الغير نظاميين والنظاميين وشكلهم حيسعودو اغلب المهن انا لي اصدقاء وقفوهم عن العمل حتى اشعار اخر بسبب هذه الحملات

رابط هذا التعليق

يكفينا حسبنا الله ونعم الوكيل يا سادة في من يضيق على عباد الله ويحاربهم فى ارزاقهم

تم تعديل بواسطة ابواحمد ومالك
رابط هذا التعليق

مجلس الشورى السعودي وافق اليوم على المذكرة المرفوعة من وزارة الداخلية بخصوص العمالة ووافق الشورى على انه يمنع منعا باتا عمل اي وافد عند غير كفيله كما لايجوز لصاحب العمل ان يترك مكفوله عند صاحب عمل آخر كما وافق المجلس على منع اي وافد يعمل لحسابه الخاص ولوزارة الداخلية الحق في ايقاف وظبط اي عمالة سائبة في الشوارع والميادين واخذ الاجراءات اللازمة بحقهم ومن ثم ترحيلهم حتى وان كانوا يحملون اقامات كما يحق للداخلية والعمل التفتيش المباغت على المنشئات التجارية والتحقيق معها في حال وجود عامل او موظف على غير الكفالة ... انشر للنشر والتنبيه .والحمله قد بدأت من يوم السبت بتاريخ 2013/3/23

استاذ خالد

هل القرار شامل ايضا ان تكون المهنة المدونة فى الاقامة مطابقة لمهنتك على الواقع

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...