اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تعيين نجل مرسي في «القابضة للمطارات والملاحة» رغم عدم الإعلان عن وظائف بها

tarek hassan

Recommended Posts

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

• الردود 62
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

المرتب 38 الف دولار

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

المرتب 38 الف دولار

.......... الشريعة وتعيين نجل الرئيس خريج 2012..... الشريعة ومرتب 38 ألف دولار لخريج 2012......الشريعة وإعارة ابنة وزير العدل ..... الشريعة ومرتبها 50 ألف دولار... وكله بما يرضي الله

تم تعديل بواسطة tarek hassan

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

هتلاقى الرد جاهز و فيها اية يعنى

شاب قدم لوظيفة زى اى شاب

عندة كل مواصفاتها

نجح فى الاختبار

لم يخالف التعليمات

ردى عليهم

ياترى تم الاعلان عن الوظيفة

ياترى كم كان عدد المتقدمين

ياترى كم عدد من يحملون الدكتوراة و الماجستير و كانوا معتصمين عند منزل رئيس الوزراء و محدش عبرهم

هل تعرف ان هناك موظفين مؤقتين فى وزارة الزراعة من 12 و 15 سنة مازال مرتبهم 40 جنيهة على امل تعينهم

40 جنيهة

هل تعلم مرتب ابن مرسى ممكن يفتح كام بيت

طبعا لا تعلم

لانك لا ترى و لا تسمع و لا تفكر

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

الرد دى من نفس مصدر الخبر على فكره

وقال الوزير، فى تصريحات له مساء اليوم الأربعاء، إن الشركة القابضة للمطارات كانت قد قامت بعمل إعلان داخلى لشغل 10 وظائف بها، وفوجئت إدارتها أن نجل الرئيس كان من بين المتقدمين لها، وذلك منذ نحو شهرين، وبعد إجراء الاختبارات اللازمة تم اختيارهم حيث تسلم 5 منهم وظائفهم وليس من بينهم نجل الرئيس، بينما يقوم الـ5 الآخرين بإنهاء إجراءاتهم هو من بينهم.

وأعرب وزير الطيران عن اندهاشه حول ما يتردد عن مجاملة لنجل الرئيس خاصة أن الوظيفة التى تقدم للعمل بها وقد يتم إلحاقه حال الموافقة على ضمه للعمل بالشركة، عقب اجتيازه جميع الاختبارات المطلوبة فى قطاع الشئون الإدارية أو الحسابات - كما أشار رئيس الشركة القابضة للمطارات، وهى مهنة ليس فيها تمييز من أى نوع بل واعتبر وزير الطيران أن تقدم نجل الوزير لهذه الوظيفة التى وصفها بـ"العادية" اتُحسب له وليس عليه،

تم تعديل بواسطة samehmagdy
رابط هذا التعليق

الرد دى من نفس مصدر الخبر على فكره

وقال الوزير، فى تصريحات له مساء اليوم الأربعاء، إن الشركة القابضة للمطارات كانت قد قامت بعمل إعلان داخلى لشغل 10 وظائف بها، وفوجئت إدارتها أن نجل الرئيس كان من بين المتقدمين لها، وذلك منذ نحو شهرين، وبعد إجراء الاختبارات اللازمة تم اختيارهم حيث تسلم 5 منهم وظائفهم وليس من بينهم نجل الرئيس، بينما يقوم الـ5 الآخرين بإنهاء إجراءاتهم هو من بينهم.

وأعرب وزير الطيران عن اندهاشه حول ما يتردد عن مجاملة لنجل الرئيس خاصة أن الوظيفة التى تقدم للعمل بها وقد يتم إلحاقه حال الموافقة على ضمه للعمل بالشركة، عقب اجتيازه جميع الاختبارات المطلوبة فى قطاع الشئون الإدارية أو الحسابات - كما أشار رئيس الشركة القابضة للمطارات، وهى مهنة ليس فيها تمييز من أى نوع بل واعتبر وزير الطيران أن تقدم نجل الوزير لهذه الوظيفة التى وصفها بـ"العادية" اتُحسب له وليس عليه،

وياترى نجل الرئيس دفعة كام

وياترى عدد الدفعات الا قبله فيها كام خريج مش لاقى شغل

فعلا انها الشفافية فى عصر مرسى

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

يعني شايفين انها كارثة كبرى ، يعني ابنه اللي جاب مجموع عادي ف الثانوية العامة ودخل جامعه مصر الدولية ؟؟؟مدخلش ليه الامريكية او الالمانيه ؟؟عاوز رد احد الخبراء ف هذا

ابن رئيس الجمهورية ف جامعة مصر الدولية يعني مش حاجه أملة وحاليا ابن له اتعين ف وظيفة مش أملة اقصى شئ هيكون ضابط حركة

ياجماعه الخير هو انتوا هتضحكوا ع نفسكم هو في تعيينات باعلان ف الصحف انتوا عاشين ف بلد ثاني مامعروف ان التعيين بيكون باعلان داخلي وانا كنت شغال ف الكهرباء لكن مش مثبت طبعا ولا كنت هتثبت وكان التعيين داخلي اللي عارف حد بيقوله والاولوية لابناء العاملين مش عارف هو ليه احنا مصريين ع اقحام الامور ف بعضها

انا عترض ع سياسة مرسي يبقى خلاص انما الحديث عن هذا الامر كانه جريمة فساد كبرى فده شئ صعب شوية

أنا معترض ع تعيين احمد مكي لنجليه من قبل وان أحمد مكي واحمد الزند ن المقتنعين جداااااااااااااااااااااا بالتوريث ف القضاء

ولم ولن أجد احد هنا ف المنتدى ينتقد رأي أحمد الزند ف ان ابن القاضي لازم يتعين ف النيابة لييييييييييييه ؟؟؟

عشان ده احمد الزند اللي معارض لمرسي

أتمنى ان يكون نقدنا ف ما يفيد البلد ياترى هو ابن الرئيس اتعين لوحده ؟؟؟؟؟؟ انا موافق ان ده مش صح طب ده هنمشيها واسمه ابن رئيس الجمهورية امال الباقي مين بقى

رابط هذا التعليق

يعني شايفين انها كارثة كبرى ، يعني ابنه اللي جاب مجموع عادي ف الثانوية العامة ودخل جامعه مصر الدولية ؟؟؟مدخلش ليه الامريكية او الالمانيه ؟؟عاوز رد احد الخبراء ف هذا

ابن رئيس الجمهورية ف جامعة مصر الدولية يعني مش حاجه أملة وحاليا ابن له اتعين ف وظيفة مش أملة اقصى شئ هيكون ضابط حركة

ياجماعه الخير هو انتوا هتضحكوا ع نفسكم هو في تعيينات باعلان ف الصحف انتوا عاشين ف بلد ثاني مامعروف ان التعيين بيكون باعلان داخلي وانا كنت شغال ف الكهرباء لكن مش مثبت طبعا ولا كنت هتثبت وكان التعيين داخلي اللي عارف حد بيقوله والاولوية لابناء العاملين مش عارف هو ليه احنا مصريين ع اقحام الامور ف بعضها

انا عترض ع سياسة مرسي يبقى خلاص انما الحديث عن هذا الامر كانه جريمة فساد كبرى فده شئ صعب شوية

أنا معترض ع تعيين احمد مكي لنجليه من قبل وان أحمد مكي واحمد الزند ن المقتنعين جداااااااااااااااااااااا بالتوريث ف القضاء

ولم ولن أجد احد هنا ف المنتدى ينتقد رأي أحمد الزند ف ان ابن القاضي لازم يتعين ف النيابة لييييييييييييه ؟؟؟

أتمنى ان يكون نقدنا ف ما يفيد البلد ياترى هو ابن الرئيس اتعين لوحده ؟؟؟؟؟؟ انا موافق ان ده مش صح طب ده هنمشيها واسمه ابن رئيس الجمهورية امال الباقي مين بقى

الكلام ده قبل ما يبقى رئيس وما بقاش ياكل معنا خلاص

يعنى الرئيس الا كنتم بتقوولا عليه شبهنا عشان بيكافح وابنه زينا شغال فى الخليج

بعد كام شهر من حكمه مراته راحت طابا وقعدت كام يوم

حضرتك عارف بقى فاتورة الاقامة كام

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

الكلام ده قبل ما يبقى رئيس وما بقاش ياكل معنا خلاص

يعنى الرئيس الا كنتم بتقوولا عليه شبهنا عشان بيكافح وابنه زينا شغال فى الخليج

بعد كام شهر من حكمه مراته راحت طابا وقعدت كام يوم

حضرتك عارف بقى فاتورة الاقامة كام

المشكله اننا بنكذب الكذبه ونرجع نصدقها

ونبقى عارفين ان اللى بيقولها كذاب ونتاكد من كذبه ونرجع نرددها مليون مره من غير كسوف

قالو مرات مرسى اول ما راحت القصر امرت ببناء حمام سباحه اوليمبى علشان تبلبط فيه هى والعيال

وقالو بنت قنديل اتخطبت لابن مرسى وفبركو صور كان مرسى بيسلم على المعازيم وطلع كل دى كدب فى كدب

ورجعو قالى مراته اخدت يخت وطلعت تتفسح هى واصحابها فى طابا رغم ان غباء اللى كان مطلع الكذبه دى ماخدش باله ان الدنيا كلها كانت امطار وعواصف والناس مش قادره تطلع من بيوتها حتى

ورغم كده الناس صدقت

لما واحد يكدب عليا مره يبقى هو كذاب وانا طيب

انما لما يكذب عليا تانى وثالث يبقى انا اللى .......

رابط هذا التعليق

لا يا عزيزي هيرو .. هي مشكلة ومشكلة كبرى أيضا ..

عندما يتقدم ابن رئيس السلطة التنفيذية للعمل في أحد هيئات السلطة التنفيذية فهي مشكلة كبرى ..

نعم قد يكون الشخص كفؤا للمنصب أو للمكانة ..

لكن من الماضي القريب .. لماذا لم نقل هذا عن جمال مبارك .. ؟؟ لماذا رفضنا كلنا إقحامه في الحزب الوطني وإنشاء لجنة خاصة له .. أصبحت هي محور سياسة مصر في السنوات الأخيرة من حكم مبارك .. ؟

لماذا لم نقل وقتها أنه أمر عادي جدا .. وأنه كفء لشغل هذا المنصب .. ؟

أعزائي الفضلاء .. تعلمنا في الجامعة أنه عندما يكون هناك ابن أو ابنة أو أحد أقارب الاستاذ الجامعي يدرس بذات الفرقة التي يحاضرها ذلك الاستاذ .. فإن ذلك الاستاذ يتنحى عن وضع الامتحان .. ولا يعد تشكيكا في ذمته .. ولا يعد أيضا تشكيكا في كفاءة واجتهاد نجله ..

لماذا كان هذا يحدث .. حتى لا يكون هناك تضارب في المصالح ..

ومن لا يرى في تعيين ابن رئيس السلطة التنفيذية في أحد هيئات السلطة التنفيذية تحت رئاسة أحد المديرين التابعين للسلطة التنفيذية .. من لا يرى في هذا تضاربا في المصالح .. فأقول له ..

" كونك لا ترى الشمس .. لا يعني هذا أنها غير موجودة ".

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

خلاص ابنه يقعد ف البيت

لان اي شغلانة هيتقال كدة ولو فتح بيزنس هتقولوا طبعا مش خاضع لأي شئ

او يسافر مع اخوه السعودية وساعتها هتقولوا يال الاهانة ابن رئيس جمهورية مصر العربية يعمل وفق نظام الكفيل يالعار

-------------------

للاسف يبدوا ان مكنش لنا الا جمال مبارك وحسني مبارك وكان اللي بيقول بم بيظبط

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

لم يكن فى هذا الخبر ما يلفت الأنظار إلا أنه

1) تم الإعلان عن الوظيفة إعلانا داخليا .. فما معنى الإعلان الداخلى ؟

الإعلان الداخلى يكون محصورا فى العاملين بالمؤسسة أو الهيئة لا يصح فيه التقدم

للوظيفة من الخارج .. وهو فى العادة يكون وسيلة لعملية تسمى Purging

أى رفع من فى المقدمة ليحل محلهم من هم فى المؤخرة .. وسيلة للتطوير والترقى داخليا

ثم نشر إعلان "عام" لوظائف المؤخرة

2) أن الفائز بالوظيفة فاز بها فى شركة "مال عام" وهناك ملايين مثله وأحق منه

ليس أمامهم فرصة العمل فى شركات مال "الجماعة" وهى واسعة الانتشار فى المجتمع

ألم يكن من الأولى والأشرف توظيف إبنه فى إحدى تلك الشركات ؟

3) كان الأولى أن يهتم رأس السلطة بتشغيل من لا فرصة لهم وخلق الفرص أمامهم

قبل اهتمامه بحل مشكلة إبنه الذى أمامه من الفرص فى شركات "الجماعة" مالا يعد ولا يحصى

هذا الخبر مؤشر لنظرة السلطة إلى أبناء الشعب

"أنا ومن بعدى الطوفان" .. "الجماعة فوق الجميع"

هذه هى نظرة الحاكم للمحكومين التى يؤكدها الخبر الآتى المنشور من أكثر من شهر

ولم نر نفيا أو تكذيبا لتلك النظرة المتعالية إلى "المحكومين"

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

يعني يا استاذ ابو محمد ابن مرسي الوحيد اللي اتعين ؟؟ وهل حضرتك شركات البترول والكهرباء والبنوك الحكومية مش شغاله بنفس الاسلوب واي تعديل على هذا النظام بيقابل بالرفض من العاملين الي عاوزين يعينوا ابنائهم وبيقولك شوف عاوزين يأخونوا الدولة

حضرتك لا أعلم تتحدث من واقع فعلي ام من واقع نظري انا اشتغلت ف الكهرباء 5سنوات وانسى انك تتعين وطبعا دخلت باعلان داخلي قال لي عليه زميل ليا من ابناء العاملين وطيل ال5سنوات ابناء العاملين فقط اللي بيتعينوا ويتثبتوا وانا كان اخرى عقد مؤقت واحمد ربنا

عموما الخبر ف مضمونه لم ينشر ليكون سبة ف محمد مرسي بل بالعكس الوظيفة مش اختراع يعني ولا حاجه أملة

عموما ده بالضبط ما يفرقش عن خبر خطوبة بنت قنديل لابن مرسي "الفشنك طبعا " واخبار كثيرة وللاسف ع منتدانا نجد هووووووووووووب كلام كثير ولكن لما ينفى الخبر ولا حرف بيتقال

انا من عشاق المنتدى هنا من زمااااااااااان ولم أكن اتدخل ف الشئون السياسية واعقد العز ان شاء الله ان اتبع الفاضلة همس ف ما اتخذته

عموما لن تتقدم مصر بهذا الاسلوب مادام صار شغلنا الشاغل ابن الرئيس وزوجة الرئيس وابن اخت الرئيس وللاسف اجد قامات تتحدث ف هذه الامور ولكن ان نطرح حل ؟؟؟؟؟؟؟؟

الاجابة معروفة وقيلت هنا ف المنتدى :ده مش مسئوليتنا اننا نفكر للحكومة

رابط هذا التعليق

المشكله اننا بنكذب الكذبه ونرجع نصدقها

ونبقى عارفين ان اللى بيقولها كذاب ونتاكد من كذبه ونرجع نرددها مليون مره من غير كسوف

قالو مرات مرسى اول ما راحت القصر امرت ببناء حمام سباحه اوليمبى علشان تبلبط فيه هى والعيال

وقالو بنت قنديل اتخطبت لابن مرسى وفبركو صور كان مرسى بيسلم على المعازيم وطلع كل دى كدب فى كدب

ورجعو قالى مراته اخدت يخت وطلعت تتفسح هى واصحابها فى طابا رغم ان غباء اللى كان مطلع الكذبه دى ماخدش باله ان الدنيا كلها كانت امطار وعواصف والناس مش قادره تطلع من بيوتها حتى

ورغم كده الناس صدقت

لما واحد يكدب عليا مره يبقى هو كذاب وانا طيب

انما لما يكذب عليا تانى وثالث يبقى انا اللى .......

10 كذب وواحد فبركة ..... طيب الخبر دا كذب ولا فبركة ......

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

خلاص ابنه يقعد ف البيت

لان اي شغلانة هيتقال كدة ولو فتح بيزنس هتقولوا طبعا مش خاضع لأي شئ

او يسافر مع اخوه السعودية وساعتها هتقولوا يال الاهانة ابن رئيس جمهورية مصر العربية يعمل وفق نظام الكفيل يالعار

-------------------

للاسف يبدوا ان مكنش لنا الا جمال مبارك وحسني مبارك وكان اللي بيقول بم بيظبط

ونسيت تقول ان ده امر طبيعى انه يتعين بالراتب ده لانه جايب جيد جدا فى حين ان هناك من يمتلك تقدير ممتاز وليس جيد جدا منذ عام 1984 ولم يتم تعينه الى الان . ولم يتم تعين اصلا الدفعه من اساسها مرورا بالدفاعات التى تتبعها ايضا الى الان

اى متوقف التعيين اصلا منذ عام 1984 الى عام 2013 إلا على المسئوليين بالدوله والتابعين للتابعين

ولو تم التعيين لهؤلاء لخرجوا الان على المعاش . لان المده تحديدا اصبحت 29 عاما لم يتم تعيين اى احد

هى دى الشريعه الفانكوشيه قريبه مشروع النهضه

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

هناك عبارة دائما يسمعها المتقدمون لشغل وظيفة وخاصة الحاصلون على مؤهلهم من جامعات الأقاليم

مقبول القاهرة والاسكندرية وعين شمس ولا إمتياز الاقاليم

وفي حالتنا هذه لدينا عدة نقاط تكشف لنا عن كم المحاباة لتعيين ابن محمد مرسي (عمر)

1- خريج تجارة الزقازيق وليس الجامعة الامريكية او القاهرة

2- التقدير "جيد" وليس إمتياز مع مرتبة شرف وبالتأكيد هناك الآلاف من الحاصلين على تقديرات أفضل ومن كليات تجارة أفضل من تجارة الزقازيق إلا إذا وضعوا في الاعتبار المرتبة والمخدة الرئاسية

3- المسابقة التي تقدم لها "ابن" الرئيس كانت عن طريق اعلان ومسابقة داخلية، فكيف تقدم لها "إبن" محمد مرسي بل وكيف علم بها؟

4- بالتأكيد هناك على الأقل العشرات من العاملين بعقود في تلك الشركة وبالطبع لديهم من الخبرة مايجعل لهم اولوية في التعيين، فهل تم تعيينهم ومن ثم بحثوا عن خريجيين جدد فتفاجئوا بـ "إبن" محمد مرسي صاحب عبارة (إسمه سيادة الرئيس يابغل)

آخر سؤال، ترى ماهي اسماء وبيانات العشرة "المبشرون" الآخرون؟

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

الفاضل استاذ محمد يبدو ان حضرتك معلوماتك عن الشغل ف مصر قديمة حبتين موضوع الجامعات والفرق ف مستواها انتهى منذ حلول الضيف الجديد التعليم الخاص وموضوع التعيين بالاعلان انا واحد من الناس اتعينت ف الكهرباء بعقد مؤقت يجدد تلقائيا وكان اعلان داخلي واللي عرفني زميلي احد أبناء العاملين والتعين بيكون مؤقت ووظيفة ابن مرسي طبيعية معاك انها محتاجه وسط ولكن نحن لم نصل بعد للدولة بمفهومها الصح فلسه بدري يعني مش كل حاجه عملناها وفضل لنا كدة وع فكرة لو انت حبيت تطبق تكافؤ الفرص العاملين نفسهم هيعترضوا لان ده ضد مصلحتهم ف تعيين ابنهم موضوع الراتب محدش عارف الراتب كم وكما قولت لحضرتك الامور طبعا فيها كوسة ونبقى حالمين لو ظننا ان الامور ستتغير ف هذا الشان سواء كان مرسي او غيره لان ان عندك ميراث سنييييييييييييين واحنا اصلا اعتادنا ع الكوسة صدقني احنا بننتقدها انما بنحب نعملها قوووووووووووووي وبكافة الاشكال

فالموضوع ليس بهذا الحجم اللي بيتم تكبيره محدش قال انه مش صح بس مش هي ده اللي غلط وكل حاجه صح

-------------

لو حضرتك بعيد عن مصر اسأل اسس التعيين ايه دلوقت وانسى الفكر القديم بتاع التقدير والمواضيع ده عزيزي الفاضل التعيين ف الحكومة بنظام انت ابن مين ؟؟ف القطاع الخاص بتعرف تعمل ايه ؟؟؟ انتهى عصر الطالب اللي جايب تقدير واللي حافظ كله عاوز يشوف هيستفاد منك ايه لان لو بمقياس حضرتك مكنش طلبة التعليم الخاص شغالين ف أماكن خريجين التعليم الحكومي الل تعبوا وجابوا تقدير بالعافية بيمشوا جنب بابها

مش بقولك يبدو ان حضرتك سايب مصر بقالك كثير او بعدت عن الواقع انزل الشارع وشوف آليات التعيين ايه وع فكرة اللي بينتقد الكوسة هو أول واحد بحبها قوووووووووووووي لو هتفيده صدقني احنا متناقضين ع نفسنا

رابط هذا التعليق

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...