اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الحكم بالاعدام على المتهمين في قضية أحداث ستاد بورسعيد

Recommended Posts

السفير اﻻلماني بالقاهرة :

مرسي طلب منا اللقاء خﻼل ساعات وكان الرد عليه بأن الجيش عندما ينزل في اي بلد في العالم فتفقد السلطة شرعيتها

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

• الردود 172
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

عزيزتي بنك روز الغالية

معلش شكلك متاثرة بخطب وكلام عمران حسين بدرجة كبيرة ،،

ويبدو ايضا انك متوترة الاعصاب بدرجة كبيرة ...وطبيعي ان تكون الرؤية مشوشة عندك.....

طول عمركوايام الثورة وما بعدها كان عندك ثبات اكثر من هذا وكنت تؤيدي ما اكتبه ويكتبه غيري ولكنك فجأة تغيرتي ... وهذا تاثرا بما يعلن ويقال من قنوات الفساد. وتابعيهم

لن الومك على عدم ثباتك ... فالفتنة شديدة وانتي خبرتك قليلة.....

بصراحة لم اخرج من مداخلتك باي رؤية واضحة او تفسير لما يحدث ... فانتي وضعتي الكل في سلة واحدة...

على العموم اذا رايت ان مرسي وجماعته وانصاره ومن انتخبوه. خونة. ويريدون بالبلد شراًً فانتي حرة

ولو رايتي رموز المعارضة واتباعهم من الاعلاميين الذين عرفناهم على حقيقتهم الخونة ومن يعلون مصالحهم على مصالح البلد فانتي حرة

واذا رايتي كلا الطرفين خونة واصحاب مصالهم فانتي حرة ولكن قولي لنا انتي من المتسبب في هذا وكيفية مواجهته ....

على العموم ساقول لك جملة اخيرة اتمنى ان تعيها جيدا جدا

- ايا كان مرسي ودرجة ادارته للبلد في ظل هذه الظروف التي لا نستطيع ان نقول فيها انه تمكن فيها فعليا من الجلوس بهدوء على الكرسي لادارة شئون البلاد فأيا كان. تقيمنا لمرسي في هذه الفترة. فلو. تركنا مرسي يسقط. عن طريق هذه الاساليب. الهمجية التي يقوم بها اتباع النظام السابق واعوانهم من العديد من اطراف المعارضة .... فعندها سيحدث اسوأ سيناريوا يمكن ان تتخيليه في حياتك

عندما نقف بجوار البلطجة الفجة وبجوار المجرمين القتلة لاسقاط مرسي المنتخب من الشعب نكاية فقط في جماعة الاخوان فبعدها ستسقط مصر في صراع لن ينتهي. ولن يستمر رئيس لمصر عده اشهر على بعضها وذلك على الاقل لمدة خمسين سنة قادمة

- قالها مبارك. ونرى. تحققها الان ... ولذلك فإما الثبات والمقاومة لارساء العدل والطرق الشرعية او الخوف والضعف امام البلطجة الواضحة وعندها لا نرجع ونبكي بعد ان يفوت الاوان

وست

يبقى انت ما قرتش مداخلتي كويس يا ابو ريم

انا باقولكم كلكم كفاية تحزب و انقسامات

اه انا كنت من اللي ايدوا ما يطلق عليها ثورة انما اتغيرت رؤيتي للموقف دلوقتي و شايفاها انها كانت خراب علينا ( كدول عربية مش مصر بس ) شوفتها دلوقتي شرق اوسط جديد و الفوضى الخلاقة

و ان تم استغلالنا كلنا لكرهنا لمبارك

مش عيب ان الواحد تتغير قناعاته بناءا على المعطيات الجديدة اللي بنشوفها

عمري ما كنت ضد الاخوان لاني بصراحة ما اتعاملتش مع اي حد منهم قبل كده في الحياة

و كنت دايما شايفاهم مظلومين و مش واخدين فرصه زيهم زي اي مصري كان النظام كاتم عليه عشان ما يظهرش

انما دلوقتي لما الاقي كل اللي كانوا بيعارضوا عليه مبارك بيعملوا و المبررات مش داخلة دماغي يبقى هما زيهم زيه

و على فكرة انت بتقول اني وصلت لكده بناءا على الاعلام الفاسد ههههههههههههه

هو mbc3 دلوقتي تعتبر اعلام فاسد؟؟؟؟

اصلي مش باتابع الا هي مع مريم بنتي

كلامي دا باقوله من بعد مشاهداتي لفيديوهات الاخوان نفسهم

هما الصراحة قاموا بالواجب و زيادة معايا و وصلولي فكرة مظبوطة عنهم

و مستغربة جدا ان لسا في حد بيبرر لهم كلامهم

على فكرة انا من الخونة اللي انتخبوا مرسي عشان شفيق ما ينجحش لاني ببساطة كنت ضد نظام مبارك الفاسد اللي جرف البلد دي من كل حاجه

كلامي دا مش عن قلة خبرة زي ما قولت انما كلامي نابع من قلبي و احساسي ان البلد بتضيع و احنا قاعدين نتفرج و نتخانق

و عموما ما فيش الا الايام هاتثبت الصح فين و الغلط فين

اه نسيت اقولك اني ضد خلع مرسي لان لو مرسي مشي اللي جي ابواسماعيل بقى و دا المصيبة الكبرى

اصل انا اتعلمت الدرس ان كل ما حد يتخلع الانيل منه هو اللي هايمسك

و عموما في مداخلة فاتت انا كتبت نفسي مرسي يعمل ايه ساعتها يمكن احترمه كرئيس و اقول انه بيحب مصر فعلا مش بيحب اهله و عشيرته بس

تم تعديل بواسطة pink rose
رابط هذا التعليق

لا اعلم صحنه من خبره ولكنه خبر خطير يجب التجقيق فيه

حماس ترسل 7 الاف مسلح لمساندة جماعة الاخوان المسلمين فى حماية الاتحادية

رصد جهاز الأمن الوطني مؤخراً تسلل حوالي 7 آلاف فرد مسلح من عناصر “حماس” عبر الحدود المصرية الفلسطينية عبر الأنفاق الأرضية الواصلة بين غزة ورفح المصرية، وتمركزهم بمدينة رفح لمدة 24 ساعة قبل تحركهم إلى القاهرة واختفائهم عن أعين السلطات الأمنية قبيل مدينة الإسماعيلية، أثناء انتظار السلطات الأمنية لرد القيادة السياسية على الإخطار بالأمر والتوصية بالتحرك لضبطهم!.

وقالت مصادر مطلعة لـشبكة أخبار المصري “ش.أ.م” أن جهاز الأمن الوطني قد قام في الساعات الأولى من يوم الثلاثاء الماضي برصد عناصر من حركة “حماس”، أثناء تسللهم إلى مصر عبر الأنفاق.

وأشار المصدر إلى أن الجهاز رصد حوالي سبعة آلاف شاب من عناصر حماس فى مدينة رفح بعضهم مزود بأسلحة خفيفة، وأنهم توزعوا في عدة أماكن للتجمع بمدينة رفح لمدة حوالي 24 ساعة ثم تحركوا بعدها في مجموعات صغيرة تجاه القاهرة..

وكشف المصدر آن قيادة الجهاز رفعت مذكرة إلى القيادة السياسية للبت في الأمر، واستصدار أمر بالتعامل مع تلك العناصر، إلا أن المتسللين قد تمكنوا من الهرب من إطار الرقابة الأمنية قبيل مدينة الإسماعيلية، في حين لم تبت القيادة السياسية في الأمر حتى الآن.

ويضيف المصدر أن جهاز الأمن الوطني يتكهن حاليا بتواجد عناصر حماس أمام بعض المناطق الحيوية في مصر وعلى رأسها قصر الاتحادية..

shfanews.net

رابط هذا التعليق

استاذ ايجابتاوي معرفش الواحد له نصيب من مهنته بحب دائما امشي وراء الحاجه لاخرها

شبكة شفاء الفلسطينية ه من نشرت الخبر والكل بيتداوله من خلالها

احنا بنتكلم عن حماس والشبكة ده فتحاوية حتى النخاع بكل بساطة افتح موقعها وشوف اخبارها وكيفيه تداولها

عزيزي كل يغني ع ليلاه وكل واحد وله مصلحة

رابط هذا التعليق

استاذه بينك روز الكلام اللي حضرتك قولتيه ده كلام اي واحد حابب البلد انما تخيلي ان الكلام ده لو حصل اتفرجي ع الاعلام واتفرجي هيقولوا ايه

عزيزتي ده من دلوقت بيقولك اللي وراء الخراب ده الاخوان وهم اللي عملوا البلاك بلوك فرع مصر وهدفهم اشاعة الفوضى والخراب قوم لما يطلعوا أحكام عرفية ولا يرجعوا قانون الطوارئ يبقى لهم مبرر

يا استاذتي نحن نعيش أزهي عصور الفكر التآمري كله حاطط ف دماغه انه ضحية المؤامرات من الطرف الاخر

رابط هذا التعليق

استاذ ايجابتاوي معرفش الواحد له نصيب من مهنته بحب دائما امشي وراء الحاجه لاخرها

شبكة شفاء الفلسطينية ه من نشرت الخبر والكل بيتداوله من خلالها

احنا بنتكلم عن حماس والشبكة ده فتحاوية حتى النخاع بكل بساطة افتح موقعها وشوف اخبارها وكيفيه تداولها

عزيزي كل يغني ع ليلاه وكل واحد وله مصلحة

ياستاذ هيرو لذلك قلت لا اعلم صحته

ولكن حينما يتعلق الامر بامن المصريين فالاحتياط واجب خصوصا عندما اتحدث عن جماعة الاخوان بكل تاريخها الدموى

أحمد المغير القيادى الإخوانى يكشف الأسرار لـ«اليوم السابع»: 10 آلاف إخوانى نزلوا إلى «الاتحادية» بتكليف رسمى من الجماعة.. وأنا مش جاسوس «الشاطر»

رابط هذا التعليق

يا استاذ ايجابتاوي انا بقولك ان حسن النوايا دلوقت بقى غير مطلوب وموضوع تاريخ الاخوان الدموي فده شئ ثاني وبيتقال فيه كتب ووجهات نظر مختلفة يعني باختصار ما انا ممكن اعتبر الفلسطيني ارهابي ومجرم لانه قتل اسرائيلي

عموما ده مش وقته ومش معقولة حتى الان مصرين ان الاخوان فقط هم المخطئون كنت اتمنى ان ارى تصريحات جبهة الانقاذ غير المرتبطة بالسياسة اما الباقي فل يصرحوا شئ بل هم بيباركوا العنف مش عارف البلاك بلوك اخوان واللي ف بورسعيد اخوان واللي خربوا البلد اخوان طب نعمل ايه نموتهم كلهم ما هو احنا مصرين مانشوفش اي حاجه الا الاخوان

وبقولك اهو لو مرسي قال احكام عرفية وطوارئ عشان نلم البلد

لا اكون مبالغا لو لقيت غالبية الاعضاء هنا هيقولك مرسي الديكتاتور

نفسي مرة الاقي حد يقولي ع حل عملي غير البكاء والعويل والبكاء ع اللبن المسكوب

عاوز حل عملي قابل للتنفيذ

اجابة : ده مش مسئوليتنا ده مسئولية الرئيس

مستبعدة ياريت نشوف غيرها

رابط هذا التعليق

مقتل معاق على كرسى متحرك بالرصاص العشوائى فى أحداث السجن ببورسعيد .. بلطجى .. ومقتحم للسجن .. ومعاق !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! .. ولا حول ولا قوة الا بالله

http://www.youtube.com/watch?v=4gNmsc0_pv8

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

يا استاذ ايجابتاوي انا بقولك ان حسن النوايا دلوقت بقى غير مطلوب وموضوع تاريخ الاخوان الدموي فده شئ ثاني وبيتقال فيه كتب ووجهات نظر مختلفة يعني باختصار ما انا ممكن اعتبر الفلسطيني ارهابي ومجرم لانه قتل اسرائيلي

عموما ده مش وقته ومش معقولة حتى الان مصرين ان الاخوان فقط هم المخطئون كنت اتمنى ان ارى تصريحات جبهة الانقاذ غير المرتبطة بالسياسة اما الباقي فل يصرحوا شئ بل هم بيباركوا العنف مش عارف البلاك بلوك اخوان واللي ف بورسعيد اخوان واللي خربوا البلد اخوان طب نعمل ايه نموتهم كلهم ما هو احنا مصرين مانشوفش اي حاجه الا الاخوان

وبقولك اهو لو مرسي قال احكام عرفية وطوارئ عشان نلم البلد

لا اكون مبالغا لو لقيت غالبية الاعضاء هنا هيقولك مرسي الديكتاتور

نفسي مرة الاقي حد يقولي ع حل عملي غير البكاء والعويل والبكاء ع اللبن المسكوب

عاوز حل عملي قابل للتنفيذ

اجابة : ده مش مسئوليتنا ده مسئولية الرئيس

مستبعدة ياريت نشوف غيرها

معلومة تاريخية.. هتلر حرق البرلمان الألماني سنة 1933 ولبسها في الشيوعيين عشان يبقى عنده مبرر قوي لسحقهم والسيطرة الكاملة على السلطة.

توقعوا حدوث امر مماثل من الاخوان لإنهم والنازية مدرسة فاشية واحدة

رابط هذا التعليق

اه مادام وصلت لهتلر يبقى خلاص كده انا تأكدت ان البلاك بلوك اخوان وان الفوضى ده سببها الاخوان وهدفهم انهم بكدجه فعلا يقدروا يطبقوا قانون الطوارئ وبالتالي مبارك واللي معاه كانوا السبب ف العمليات الارهابية عشان يبقى مبرر لاستمرار قانون الطوارئ

بحب انا جو المؤامرات ده بس للاسف ل أكن من هواة قراءة كتب نبيل فاروق

بس الحمد لله الواحد بيعيشها وبيشوفها

رابط هذا التعليق

انا مثل الاخت بنك روز كنت مع الأخوان قبل ان اعرفهم

فيه مثل مصرى بيقول تعرف فلان ..اعرفه ..طيب عاشرته لأ تبقى ماتعرفوش

السلطة امتحان كبير سقط فيه الاخوان

على فكرة كلنا لانريد اسقاط مرسى ولكن نريد اسقاط حكم الاخوان

طبعا الأخوان متمترسة وراء مرسى وتروج ان اسقاطه اسقاط للشرعية واسقاط لمصر مثل مبارك

ولكن الاخوان يخشون على انفسهم اذا انفصل عنهم مرسى واصبح رئيسا للمصريين ضاعت احلامهم فى السلطة وضاع الاخوان بل الكثير منهم سيرجعون السجون لذلك هم يروجوا لمرسى والشرعية والاسلام واى كلام ممكن ان يثبت اقدامه فى السلطة

رابط هذا التعليق

اه مادام وصلت لهتلر يبقى خلاص كده انا تأكدت ان البلاك بلوك اخوان وان الفوضى ده سببها الاخوان وهدفهم انهم بكدجه فعلا يقدروا يطبقوا قانون الطوارئ وبالتالي مبارك واللي معاه كانوا السبب ف العمليات الارهابية عشان يبقى مبرر لاستمرار قانون الطوارئ

بحب انا جو المؤامرات ده بس للاسف ل أكن من هواة قراءة كتب نبيل فاروق

بس الحمد لله الواحد بيعيشها وبيشوفها

المومرات والفوضى وكتب نبيل فاروق

الاخوان واتباعهم هم اول من صدروها ليوهموا البسطاء ان الكون كله يتامر عليهم

وسلملى على ال 45621 الا فى الحارة المزنوءة

بالمناسبة هو مرسى ليه ما اعلنش عن الموامرة الا عمل بسببها الاعلان الديكتاتورى

تم تعديل بواسطة egyptawy

رابط هذا التعليق

انا مثل الاخت بنك روز كنت مع الأخوان قبل ان اعرفهم

فيه مثل مصرى بيقول تعرف فلان ..اعرفه ..طيب عاشرته لأ تبقى ماتعرفوش

السلطة امتحان كبير سقط فيه الاخوان

على فكرة كلنا لانريد اسقاط مرسى ولكن نريد اسقاط حكم الاخوان

طبعا الأخوان متمترسة وراء مرسى وتروج ان اسقاطه اسقاط للشرعية واسقاط لمصر مثل مبارك

ولكن الاخوان يخشون على انفسهم اذا انفصل عنهم مرسى واصبح رئيسا للمصريين ضاعت احلامهم فى السلطة وضاع الاخوان بل الكثير منهم سيرجعون السجون لذلك هم يروجوا لمرسى والشرعية والاسلام واى كلام ممكن ان يثبت اقدامه فى السلطة

هم لوحدهم كانوا ف السجون ؟؟مش كانوا معتقلين رأي يعني كان عليهم قضايا ؟اللي اعرفه ان كان فيه غيرهم بيظبطوا اما بالسجن او بالضرب يعني كلنا فاكر اللي حصل لعبدالحليم قنديل فيعني اختلافنا سياسيا مع فصيل لايعني انهم مجرمين مثلا ومعتادي اجرام

رابط هذا التعليق

استاذ ايجابتاوي رايك ايه ف رد فعل البديل لمرسي والاخوان

جبهة الانقاذ

هل ذكروا شئ غير الانتخابات الرئاسية المبكرة والدستور

هل هم الناس الحلوة يفرق معاهم شئ غير الكرسي مش شايف كده انهم زي غيرهم

رابط هذا التعليق

يعني الاخوان هتستفاد من الفوضى اللي بحصل ازاي يعني جاردن سيتي منطقة اشتباك ليه ؟؟من المستفيد من احراج مرسي امام عدم قدرته ع حماية السفارة الامريكية

وزارة التموين يتم الاعتداء عليها ليه ؟؟عشان مابقاش ف أزمة ف الانابيب بعد تطبيق الكوبونات ؟؟

من ياترى المستفيد ؟؟أكيد الاخوان طبعااااااااااااا

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

استاذ ايجابتاوي رايك ايه ف رد فعل البديل لمرسي والاخوان

جبهة الانقاذ

هل ذكروا شئ غير الانتخابات الرئاسية المبكرة والدستور

هل هم الناس الحلوة يفرق معاهم شئ غير الكرسي مش شايف كده انهم زي غيرهم

وهى ده الصورة الا بيحاول يرسمها الاخوان انا او الفوضى

انا ومافيش حد غيرى

عايزين يشوهوا صورة اى معارض عشان يوصلوا الرسالة ده للناس

اول ما مرسى مسك كان شماعة الاخوان رئيس من غير صلاحيات

دلوقتى الاخوان بيقوولا المعارضة تقدم حلول

هى المعارضة فى ايدها صلاحيات وموسسات مسيطرة عليها وسلطات

انا ما بدئتش اعارض الاخوان الا لما مرسى مسك لانهم اصبحوا المسئولين امامى

رابط هذا التعليق

عموما يبدو ان برده احنا مصرين ع نفس الفكرة اننا ننتقد غيرنا ولو غيرنا عمل زينا ننتقده برده

يعني نظرية المؤامرة حلال لنا حرام لغيرنا malta.gif

رابط هذا التعليق

باعلى صوت فى احب اقول يسقط نائب جماعة الاخوان فى القصر الرئاسى

تم تعديل بواسطة egyptawy

رابط هذا التعليق

الرئيس الديكتاتور يعلن حالة الطوارئ ف منطقة القناة وحظر التجوال

ديكتاتور ديكتاتور ديكتاتور

يلا ايها الافاضل مين يزود سبقتكم ها قولت ديكتاتور الباقي هيقول ايه

رابط هذا التعليق

قرارت الرئيس في كلمته للشعب الأن :

إعلان حالة الطوارىء في نطاق محافظات ُالسويس وبورسعيد والاسماعيلية لمدة ثلاثين يوما .

حظر التجوال في نطاق محافظات السويس وبورسعيد والاسماعيلة طوال مدة اعلان حالة الطوارئ من الساعه 9 مساءا حتى الساعه السادسة من صباح اليوم التالي .

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...