اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

من هو الشخص الذي يربي السمك

darker19

Recommended Posts

يا جماعة أنا وقعت في إيدي الفزورة دي و أنا عن نفسي مش فاهم منها أي حاجة شوفوابقى لو تعرفوا تحلوها ولا لأ, و أنا هكتبها بنفس شكل الورقة إلي موجوده عندي.

من أولها كده مش عايزين يأس ولا شد شعر.

هذا اللغزقد قام بصنعة أينشتاين و قد قال أن 3% فقط من سكان العالم هم الذين يستطيعون حله و الباقي الذي هو 97% لا يستطيعون فهل أنت من ال 3% أم ال 97% (أنا بصراحة لا من ده ولا من ده أنا مش فاهم حاجة أصلا)

1. البريطاني يسكن في بيت لونه أحمر.

2. السويدي يربي كلب.

3. الدانمركي يشرب الشاي.

4. البيت الأخضر يقع على يسار البيت الأبيض.

5. مالك البيت الأخضر يشرب القهوة.

6. الشخص الذي يدخن Pall Mall يربي عصفور.

7. مالك البيت الأصفر يدخن Dunhill .

8. الشخص الذي يسكن في البيت إلي في الوسط يشرب اللبن.

9. النرويجي يسكن في البيت الأول.

10. الشخص الذي يدخن Blend يسكن بجانب الشخص الذي يربي القطط.

11. الشخص الذي يربي الخيول يسكن بجانب الشخص الذي يدخن Dunhill.

12. الشخص الذي يدخن Blue Master يشرب بيرة.

13. الألماني يدخن Prince.

14. النرويجي يسكن بجانب البيت الأزرق.

15. الشخص الذي يدخن Blend لديه جار يشرب المياه.

و السؤال الأن

من هو الشخص الذي يربي السمك

وجهة نظري أنا شخصيا في الموضوع ده, إن إينشتاين شكله كان ضارب حاجة لما عمل الفزورة دي.

على أي حال ربنا معاكم

تم تعديل بواسطة darker19

قال تعالى : { قٍلً يّا عٌبّادٌيّ الَّذٌينّ أّسًرّفٍوا عّلّى" أّنفٍسٌهٌمً لا تّقًنّطٍوا مٌن رَّحًمّةٌ اللَّهٌ إنَّ اللَّهّ يّغًفٌرٍ الذٍَنٍوبّ جّمٌيعْا إنَّهٍ هٍوّ الًغّفٍورٍ الرَّحٌيمٍ } الزمر : 53

( نحن قوم أعزنا الله بالإسلام, و مهما إبتغينا العزة في غيره أذلنا الله )

رابط هذا التعليق

احم احم

بلا خجل وبكل فخر انا طلعت شخص طبيعي ومش شاذ..احمدك يارب

سقراط

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

وجهة نظري أنا شخصيا في الموضوع ده, إن إينشتاين شكله كان ضارب حاجة لما عمل الفزورة دي.

إنت قولت المفيد ...

تعرف مشكلتنا إيه ؟

مشكلتنا إن إحنا ساعات بناخد الامور على علتها ... او بعبلها كده زي ما بيقولوا .. وبنفتكر إن طالما الشخص ده عالم او متخصص في شيء وزائع الصيت يبقى كل اللي بيخرج من فمه نظريات علمية ودررٌ سنية وحكم سرمدية ..

وننسى إنه بشر زيينا زيه يخطأ ويصيب .. وممكن يكون بيتعاطى حاجة او ساعتها يكون سكران .. خصوصاً لو كان غربي والحاجات دي مش فارقه معاه ....

ده بالظبط نفس اللي شوفناه بيتعمل على سبيل المثال في محمد عبد الوهاب ونجيب محفوظ ... فلو حد فيهم كح بتبقى الكحه بتاعته سيمفونية ولا السيمفونية التاسعة لبيتهوفن ... والله يا أستاذ قول كمان .. ده سعالك ولا السعال الديكي ما شاء الله عليك ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

وحيث انني وعلشان ولابد منة!!! انا قررت اكون من ال 97% !! الموت مع الجماعة ارحم!!

علي الرغم اني اعتقد ضلوع شبكة القاعدة في تربية السمك h): rs: !! فدة كلة فسفور ويدي قوة ونشاط!!

منمان ملك حلقة سمك ابوقير!!

إلي كل المصريين:

لا يستطيع أحدٌ ركوب ظهرك .. إلا إذا كنتَ منحنياً.

رابط هذا التعليق

احم احم

بلا خجل وبكل فخر انا طلعت شخص طبيعي ومش شاذ..احمدك يارب

إزيك يا سقراط؟ rs:

عامل ايه كدا؟ h):

إتااخر شوية .. خدنى جنبك .. :D

rs:

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

أنا أعدت أفكر فيها يجي 3 ساعات مش عارف أعمل فيها أي حاجة لما زهقت و الموضوع ده فيه 3 إحتمالات:

1. زي ما قلت إن الراجل ده كان ضارب حاجة.

2. يإما إننا فعلا من ال97% إلي قال عنهم.

3. يإما إلي إداني الورقة ده بيشتغلني.

ملحوظة: إلي إداني الفزورة قالي إنه حالها بس مش فاكر الحل كان إيه بالظبط و قالي إستعمل ورقة و قلم و إنتا بتحلها. (أنا خايف لاتكون المشكلة في القلم)

تم تعديل بواسطة darker19

قال تعالى : { قٍلً يّا عٌبّادٌيّ الَّذٌينّ أّسًرّفٍوا عّلّى" أّنفٍسٌهٌمً لا تّقًنّطٍوا مٌن رَّحًمّةٌ اللَّهٌ إنَّ اللَّهّ يّغًفٌرٍ الذٍَنٍوبّ جّمٌيعْا إنَّهٍ هٍوّ الًغّفٍورٍ الرَّحٌيمٍ } الزمر : 53

رابط هذا التعليق

الذي يربي السمك هو الألماني ..

يسكن في البيت الأخضر, أقصى الشمال

يشرب القهوة

و يدخن prince

صح؟و لا لا rs:

الحل عن طريق مصفوفة مكونة من خمس خانات:

خانة لون البيت

خانة للجنسية

خانة للحيوانات

خانة للمشروبات

خانة لنوع السجائر

و مفتاح الحل عن طريق ترتيب البيوت بالنسبة لبعضها,,مين في الأول مين في الوسط,,مين في الشمال...و كده..

h):

تم تعديل بواسطة G.G
situations r a matter of mind, if u don't mind, they don't matter
رابط هذا التعليق

حرمنا المصون بقالها ساعتين ماسكه ورقه وقلم وعماله تحل اللغز وتضرب خمسه في سته ، وتجمع عليهم سبعه ، وتقسمهم على سبعه وعشرين. وراسها والف جزمه قديمه انها تكون من نسبة 3%.

عشم ابليس في الجنه. h): rs: rs:

سقراط

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

إزيك يا سقراط؟ 

عامل ايه كدا؟ 

إتااخر شوية .. خدنى جنبك

اهلاً اسو باشا

الراجل من الاداره ياجماعه

شكراً على السؤال ، واتمنى ان تكون رسالتي الخاصه وصلتك.

اخدك جنبي ايه ياراجل دا انا حاجزلك مكان من قبل اما تقول.

واخدلي بالك سي السيد عامل مظاهره وعمال يتوه في الاجابه. h):

سقراط

رابط هذا التعليق

الذي يربي السمك هو الألماني ..

يسكن في البيت الأخضر, أقصى الشمال

يشرب القهوة

و يدخن prince

صح

اخيراً عملتها مراتي

اهي كاتمه على نفسي من الفرحه

تكنا نيله في حظنا الهباب

رابط هذا التعليق

طب يا ريت إلي عرف يحلها يقول حلها إزاي علشان كدا أنا هاتعقد

رابط هذا التعليق

لونالبيت> أبيض ==> أخضر ==> أحمر ==> أزرق ==> أصفر

جنسية=> سويدى => ألمانى ==>بريطانى ==> أيرلندى => نرويجى

مشروب> صودا ==> قهوة ==> حليب ==> شاى ==> ماء==>

سجائر=> بلوماستر => برينس ==> بال مال ==> بلندز => دانهيل

حيوان=> كلاب => سمكة ==> طيور ==> خيول ==> قطط

مر عليّا اللغز ده قبل كده وكانت الاجابه السابقه ~أو كما قالت الاخت الفاضله جىجى cl:

واعتقد انها تعتمد علي طريقة استخدام المعلومات المعطاه بطريقه منطقيه في مصفوفه..للوصول للنتيجه..

مع الاخذ في الاعتبار انى قسم سياسه, و ماليش في تربية السمك rs:

تم تعديل بواسطة c'est la vie

ألقاك في عصف الذهول المر ..

تجتاز الفجاج السود , مخبولاً شقيا ..

مالذي سدد في قلبك سكيناً ..

وبعينيك سؤالاً .. أخرس الدمعة ..

وحزناً آبديا ..

{ فاروق شــوشة }..

رابط هذا التعليق

الله ينور عليكم يا شباب الاجابة صح الالماني

والحل بطريقة المصفوفة بحيث لما تقول السويدي يربي كلب يبقى تشطب امام السويدي على باقي خانات الحيوانات وامام الكلب على باقي خانات الجنسيات وهكذا هتلاقي في كل صف خانة متممة للباقي

هذه المسابقة موجود مثلها يوميا في جريدة الخليج خلال شهر رمضان بس على 3 معطيات فقط وليست خمسة

رابط هذا التعليق

بلا بلا بلا

بلو بلو بلو

بلي بلي بلي

برربرربرر ، تك تك تك ( صوت عالي لهرش دماغ )

................. و مرت عشرة أيام

بلا بلا بلا

بلو بلو بلو

بلي بلي بلي

برربرربرر ، تك تك تك ( صوت عالي لهرش دماغ )

rs:

cl:

:D

rs: rs: rs:

سبعة و تسعين في المية ، اجدع نـــــــــــــــــــــــــــاس

، سقراط ، إسو ، وسعوا ، انا جاي أقعد جنبكو ، أوعوا حد يكون خد مكاني rs:

تم تعديل بواسطة Tamsite

قلب الوطن مجروح ........ لا يحتمل أكــتر

نهرب وفين هنروح ......... لما الهموم تكتر

رابط هذا التعليق

I GOT ITTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT

هي سهله بس في اول تبان صعبه و مكلكعه

ان لم أكن أخلصت في طاعتك****فانني أطمع في رحمتك

وانما يشفع لي أنني*******قد عشت لا اشرك في وحدتك

رابط هذا التعليق

بيروحوا النار h):

رابط هذا التعليق

مالهم الـ 97 % ؟؟؟

h):

أجدع ناس !!

ys): ys): ys):

h):

أحاول إحراقَ كلِ النصوصِ التي أرتديها.

فبعضُ القصائدِ قبْرٌ،

وبعضُ اللغاتِ كَفَنْ.

وواعدتُ آخِرَ أنْثى...

ولكنني جئتُ بعد مرورِ الزمنْ...

...

! !

من قصيدة " متى يعلنون وفاة العرب؟؟"

لنزار قبانى

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

والله يا داركر انا شفت الفزورة دي قبل كده واعدت وحلتها بالورقة والقلم وبسيطه يا جدعان انا مش عرفة لية انتم مستصعبنها rs:

بس الطرق الي تم عرضها صحيحه هي تحل بالورقة والقلم صحيح rs:

ادوني فرصة لبكرة وانا هحلها واجبهلكم rs:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      تولى الدولة المصرية اهتماما كبيرا بمشروعات الثروة السمكية خلال 10 سنوات باعتبار أن مصر تمتلك أكثر من 10 بحيرعرض المقال كاملاً
    • 0
      هل وحن بصدد انفجار معلوماتي حيث تاتي المعلومات من كل صوب ChatGPT نعم، يمكن أن يشعر الأشخاص في هذا العصر بأنهم في وسط انفجار معلوماتي. مع تقدم التكنولوجيا وانتشار الإنترنت ووسائل الاتصال الاجتماعي، أصبحت المعلومات متاحة بشكل كبير وسهل الوصول إليها. يمكن للأفراد الحصول على معلومات من مصادر مختلفة ومتنوعة، وهذا يشمل الأخبار، والمقالات، والمنتديات، والمدونات، ومواقع التواص
    • 2
      قال تعالى عن الكفار في حق القرآن {وَقَالَ ٱلَّذِینَ كَفَرُوۤا۟ إِنۡ هَـٰذَاۤ إِلَّاۤ إِفۡكٌ ٱفۡتَرَىٰهُ وَأَعَانَهُۥ عَلَیۡهِ قَوۡمٌ ءَاخَرُونَۖ فَقَدۡ جَاۤءُو ظُلۡمࣰا وَزُورࣰا*وَقَالُوۤا۟ أَسَـٰطِیرُ ٱلۡأَوَّلِینَ ٱكۡتَتَبَهَا فَهِیَ تُمۡلَىٰ عَلَیۡهِ بُكۡرَةࣰ وَأَصِیلࣰا*قُلۡ أَنزَلَهُ ٱلَّذِی یَعۡلَمُ ٱلسِّرَّ فِی ٱلسَّمَـٰوَ ٰ⁠تِ وَٱلۡأَرۡضِۚ إِنَّهُۥ كَانَ غَفُورࣰا رَّحِیمࣰا} قلت: لماذا قال {یَعۡلَمُ ٱلسِّرَّ}لأنه يعلم ما في قلوب هؤلاء الكفار وهم يقولون كل هذه الإفتراءات، بينما هم يوقنون في
    • 0
      تم الهجوم على أتوبيس السياح في ساحة معبد حتشبسوت بالأقصر هذا الكلام كان سنة ٩٢ و تم القضاء على الجناة و الأرجح تعويض أهل الضحايا  و غضبنا كلنا و إنتكست السياحة و مرت الأيام و السنون و نكاد نكون نسينا  حتى جائنا الإبراشي في مجلة  روزاليوسف من يومين بتحقيق يكشف و يفضح الكثير https://magazine.rosaelyoussef.com/52292 /  للصحافة-التلفزيونية-ملك--مفاجأة-اسمه-سمير-أبوالمعاطى-الأب-الروحى-لمجزرة-الأقصر إنتظروا المزيد من الملفات التي ستفتح  قريبا  قريبا جدا     أو هذا ما أتصوره !
    • 0
      يواجه الرئيس الأمريكي جو بايدن قائمة طويلة من تحديات السياسة الخارجية، أحدها تركيا. مع الخلافات الرئيسية في السنوات الأخيرة والعلاقة التي وصلت إلى الحضيض، هل يمكن أن تتغير الأمور في ظل هذه الإدارة الجديدة؟ شاهدوا هذا التقرير من مراسلة CNN جومانة كرادشة. View the full article
  • أضف...