اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لم أستطع كبح جماح دموعى..اليوم فقط إطمئننت على مصر

التونسى

Recommended Posts

إنتهت صلاة الجمعه .. و هَمّ الناس بالخروج من الجامع وأنا معهم .. وإذ برجل وزوجته وأطفاله الصغار يقفون على باب الجامع .. يبدو أنهم متواجدون فى هذا الزمان والمكان طلبا للمساعده .. ولكنهم لا يتسولون .. يقفون فقط فى هدوء وسكون وصمت .. بدون حتى أن يمد أحد منهم يده للتسول .. ويبدو على ملامحهم((الشبه اوربيه)) أنهم ليسوا مصريين .. وفى ذكاء وألمعيه ..إذا بأغلب الناس يلتفون حولهم .. وفى مظاهره حب وتعاطف وحميميه ..إذا بهم يغدقوا عليهم بالاموال والمواساة وتطييب الخاطر .. بحفاوة ودفء وطيبه لم أرى لها مثيل من قبل .. إنهم عائلة سوريه هاربة من جحيم بشار .. عليه من الله ما يستحقه ..

حقيقة .. وجدتنى متسمر فى مكانى أتأمل الموقف هذا .. وعيناى تقفدان القدره على كبح الدموع .. فهربت منى بعض العَبَرات الساخنه .. وأخذت أحمد لله أننا لم نلاقى نفس المصير فى مصر .. وفى نفس الوقت إطمئننت على مصر وشعب مصر المِعطاء الخَيِر الكريم السخى .. وأدركت فعلا مقولة أن تلك البلد مباركة و محروسة بإذن الله

تم تعديل بواسطة محمود البصيلى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

اطمنت وبتقول مصر بخير ،طيب

انتظر بقى الكلام اللي انت عارفه حضرتك

مصر خربت يا استاذ

مصر حكمها الاخوان يا استاذ

مصر بتفلس يابيه

مصر غزاها الوهابيين ماشوفتش العريفي وعائض القرني

مصر الدولار هيبقى ب1000جنيه

مصر هتفلس يابيه

مطمن ع ايه يا استاذ محمود مصر خربت مادام الاخوان حكموها والذقون مليتها

مصر رااااااااااااااااحت

رابط هذا التعليق

مصر خربت يا استاذ

مصر بتفلس يابيه

مصر هتفلس يابيه

مصر رااااااااااااااااحت

سعيكم مشكور !!!

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

مصر خربت يا استاذ

مصر بتفلس يابيه

مصر هتفلس يابيه

مصر رااااااااااااااااحت

كل اللى اقدر اقوله .. ربنا (( يحنن )) قلوبهم على مصر .. بلدهم .. زى ما حنن قلوب غير المصريين .. على مصر

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

مصر خربت يا استاذ

مصر بتفلس يابيه

مصر هتفلس يابيه

مصر رااااااااااااااااحت

سعيكم مشكور !!!

ربنا ((يحنن)) قلبك على مصر يا أستاذ محمد ..

أمين

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

مصر خربت يا استاذ

مصر بتفلس يابيه

مصر هتفلس يابيه

مصر رااااااااااااااااحت

سعيكم مشكور !!!

ربنا ((يحنن)) قلبك على مصر يا أستاذ محمد ..

أمين

يا أستاذ محمود اللي كانت مهمته القتالية شرق وغرب معبر الفردان لحماية قواتنا في 1973، بالتأكيد بيحب مصر أكثر من أي واحد فيكوا

اللي فقد أكثر من 80 شهيد من زملائه الذين كان يعرفهم بالإسم والذي جمع بعضا من لحومهم ووضعها في بطاطين عسكرية لدفنها في مقابر الشهداء بالإسماعيلية واللي أصيب أكثر من 80 آخرون من زملائه أكيد بيحب مصر أكثر من أي واحد فيكوا.

مازلت أشعر بعصرة في قلبي عندما أتذكر الفردان وابوسلطان والدفرسوار وسرابيوم وفايد وحتى انشاص.

اوعي تفتكر ان فيكوا حد بيحب مصر ادي او اكثر مني، أنا كل حبة رمل في مصر باعشقها وباخاف عليها زي خوفي على عيالي.

كوني لا أرى في الإخوان او السلفيين انهم مؤهلين لإدارة مصر لايعني انني لا أحب مصر أو لا أحب الإسلام.

كلهم بتوع مصالح، لكن اللي زيي ليست له أي مصالح شخصية يسعى اليها على الإطلاق، كل اللي يهمني هو مصر ومصر فقط.

عندما أُعلن فوز مرسي فلت مبروك ونتمناه رئيسا لمصر ونتمنى منه أن تكون إختياراته لمعاونيه حافزها الكفاءة وحسن الإختيار وليس أهل الثقة واللحية والتوجه الديني، ولما لم يفعل فقد وجب نقده وهذا مانفعله.

مازالت أموالي بالبنك ولم أسحب منها شيئا ولازلت أقوم بالتحويل ولازلت أهدئ من روع أسرتي بأن الوضع بخير بإذن الله وبرحمته وأنها أزمة سوف تزول قريبا، ولكنني في نفس الوقت لاأريد الإنتظار ومشاهدة هذا العبث الذي يجريه مرسي ومجلس شيوخه الاخواني.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)

رابط

رابط هذا التعليق

يا أستاذ محمد محدش بيقلل من تضحيات من دفعوا ضريبة الدم ولكن لاتلوموا الجيل اللي علمتوه فالمدارس التعليم اللي لا يحتوي الكثير عن تاريخ مصر الاسلامي انا واحد 32 سنة اه مجالي هندسي بس دراساتنا ف المدارس كانت سطحية عن تاريخ مصر الاسلامي واكيد حضرتك عارف ان التربية الاسلامية لاتضاف للمجموع ومش عاوز أقول لحضرتك ع الجهل الديني اللي موجود ف من هم اصغر مني كمان ومش عاوز اقولك ان ف برامج دينية بيكون فيها اسئلة عن نواقض الوضوء

عموما انا وغيري كثيرين ممن عصروا ليمونة ع نفسهم اختاروا الدكتور مرسي عندا ف الفريق شفيق وانا ليا تجارب ف العمل مع العسكريين ف الحياة المدنية وممكن نبقى نتناقش فيها بعدين وعن سلبيات تعاملهم وكان اهم اعتراض ليا ع قيادة العسكريين انهم بيتعاملوا ع اساس اختيار أهل الثقة وليس الكفاءة وده نفس مشكلتي مع الرئيس مرسي هو اختيار أهل الجماعة او اللي يرضي الجماعة وده شئ خانقني جدا لكن انا عاوز بديل عملي قابل للتنفيذ النقد مطلوب ومهم لكن النواحه اللي حضرتك بتشوفها ف الاعلام ومقابلها التطبيل من قنوات أخرى هل ده اسلوب لنهضة الدولة ؟؟؟حتى لما واحد مش مصري قال كلمتين تدي دافع او ترفع معنويات الناس البسيطة شوية طلع علينا اللي يقول ده له أهداف أخرى

انزل امشي ف شوارع مصر شوف الشغل والانتاج وحضرتك تعرف ان الناس بقى اللي شاغلها السياسة وخلاص ومقضيين وقتهم ع برامج التوك شو

رابط هذا التعليق

اذن فلتشكروا مبارك والمجلس العسكرى ايها المنصفين

ملحوظة انا من كارهى سياسة مبارك فى السنوات الاخيرة وقد عانيت بسببها مثل الكثيرين

مش عايز اى حد يزايد على مزايدة فاضية

تم تعديل بواسطة egyptawy

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

طبعا الرئيس مبارك كثر خيره ه عمل تجريف سياسي 30سنة ،والنتيجة احنا شايفينها

لا مبارك كتر خيره تنازل عن السلطة بدون اراقة دماء وكان يستطيع ان يتمسك بها

على الاقل بمجموعة رجال الاعمال الا حواليه بفلوسهم بمويدينهم بكل الا حواليهم على الاقل لشهور

وبعدبن احنا فعلا بدانا نشوف النتيجة بعد 6 شهور بس من حكم الاخوان

لكن كوارث مبارك شفنها بعد 30 سنة من حكمه

ياريت تقارن بين مبارك فى اول سنة والاخوان فى اول سننة

وعموما مصر تستاهل احسن من مبارك والاخوان بكتير

واذا كان مبارك وصلنا لوضع ماساوى فالاوان وصلونا لوضع كارثى واصبح زعماء دول العالم الثالث تطمئن شعوبها ان مصيرهم لم يصبح مثل مصير مصر

رابط هذا التعليق

وهو يا استاذ ايجابتاوي كان ف حياة سياسية عشان كنت تقدر تعرف الاخوان سياسيا او غيرهم ؟؟؟

ماحزب الدستور الشباب فيه معتصمين عشان التعيينات اللي حصلت فيه وهو لسه بيقول ياهادي وعندك الجبهة منقسمة

انا راي اننا نجيب رئيس بعقد احتراف لان برده البديل الاخر اللي كان اام مرسي هو الفريق شفيق مكنش برده البديل الناسب لان بكل بساطة كان هيبقى نفس اللي قبله والراجل كان هيكون واجهة لناس ثانية

للاسف انا مازلت مقتنع ان الانسب رئيس استيراد

رابط هذا التعليق

وهو يا استاذ ايجابتاوي كان ف حياة سياسية عشان كنت تقدر تعرف الاخوان سياسيا او غيرهم ؟؟؟

ماحزب الدستور الشباب فيه معتصمين عشان التعيينات اللي حصلت فيه وهو لسه بيقول ياهادي وعندك الجبهة منقسمة

انا راي اننا نجيب رئيس بعقد احتراف لان برده البديل الاخر اللي كان اام مرسي هو الفريق شفيق مكنش برده البديل الناسب لان بكل بساطة كان هيبقى نفس اللي قبله والراجل كان هيكون واجهة لناس ثانية

للاسف ده صح فكلهم لا يصلحون

الحل رئيس ديكتاتور عادل غير منحاز لفصيل او جماعة

الحل رئيس يعمل لصالح مصر وفقط

ساعتها هتلاقينى كلنا وراه وهنشد الحزام معاه بغض النظر عن هو محلى او مستورد ابيض او اسود عربى او اعجمى

لكن ان يطالبنى البعض ببناء مجد الجماعة ولتسقط مصر

فلن يجدوا عندنا الى ما قدمته مصر لاعدائها على مر العصور

رابط هذا التعليق

جميل أن يكون هناك شباب داخل الدستور تعتصم وتعترض على قيادات الحزب

السؤال بقى،

يقدر شباب الإخوان أو عواجيزهم يعملوا كده؟

--

رابط

رابط هذا التعليق

معرفش بس أكيد الاخوان مش هيقبلوا لان حصل ده مع الدكتور عبد المنعم ابو الفتوح مجرد ما اختلف معاهم اعتبروه خارج عن الجماعة ومنشق

لكن ما اعنيه ماهو حزب الدستور اللي كنت عاقد عليه الامل هو كان بيمارس الديكتاتورية مع أهله

رابط هذا التعليق

معرفش بس أكيد الاخوان مش هيقبلوا لان حصل ده مع الدكتور عبد المنعم ابو الفتوح مجرد ما اختلف معاهم اعتبروه خارج عن الجماعة ومنشق

لكن ما اعنيه ماهو حزب الدستور اللي كنت عاقد عليه الامل هو كان بيمارس الديكتاتورية مع أهله

ياسلام ديكتاتورية مرة واحدة

هل تعلم عدد الشباب المعتصمين

هل تعلم نسبة الرافضين بالنسبة للموافقين

هل قام البرادعى بارسال اتباعه المويدين للاعتداء على المعتصميين الرافضين

هل قام البرادعى بوصفهم بانهم خونة وعملاء وانا عددهم لا يتعدى العشرات مقارنة بالنسبة للمويدين

شتان الفرق بين هذا وذاك

شتان بين مناضل رايناه يقول لا لمبارك فى الوقت الا كان قيادين الاخوان بيقولوا مش هننزل مرشحين قدام زكريا عزمة واحمد عز لانهم رموز للوطن

شتان ما بين مناضل الهم الثوار وبين من كانوا يعقدون الصفقات على دماء من ماتوا

لا تقارن بين هذا وذاك لان السلكة كشفتهم جميعا

تم تعديل بواسطة egyptawy

رابط هذا التعليق

خلاص يا استاذ ايجابتاوي 25 يناير قرب ينزل الشباب ويشيلوا مرسي كفاية عليه كدة احنا ورانا ايه

انا بقول لحضرتك انا بحب الدكتور البرادعي بس هو الحزب كله الدكتور البرادعي للاسف الدكتور البرادعي مش فاضي وده مشكلتي ان الدكتور البرادعي عاوز يلعب سياسة ف مصر بالشوكة والسكين وسياسة مصر ما ينفعش معاها كدة

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

مرسى مين قصدك مرسى ده

نائب بـالكونجرس لأوباما: لا ترسل طائرات إلى ''الديكتاتور مرسى

ولا اكيد قصدك مرسى ده

صحيفة: مرسي اشترى ملابس بـ 110 ألاف دولار من بيروت

لا انت اكيد قصدك ده

مصادر: الشاطر في الإمارات بوساطة قطرية لإنهاء أزمة المعتقلين

رابط هذا التعليق

انا أقصد مرسي اللي ابنه ف السعودية متغرب زيه زي الكثيرين وابنه جاب مجموع ع قده وف جامعة مصر الدولية

عموما انا لو شيطان بقى رئيس مصر مش فارق المهم ادارته تكون صح وانا معترض ع حاجات ف دارة مرسي كثير

لكن مازلت مصر ان اللي بنشوفه هونقد هدام وليس بناء

رابط هذا التعليق

انا أقصد مرسي اللي ابنه ف السعودية متغرب زيه زي الكثيرين وابنه جاب مجموع ع قده وف جامعة مصر الدولية

عموما انا لو شيطان بقى رئيس مصر مش فارق المهم ادارته تكون صح وانا معترض ع حاجات ف دارة مرسي كثير

لكن مازلت مصر ان اللي بنشوفه هونقد هدام وليس بناء

ممكن تقولى ابنه مقيم بالباسبور المصرى ولا بالباسبور الامريكى الا اخده لما مرسى خد الدكتوراه بتاعته من امريكا فى بعثة فى عهد نظام الفلول

وممكن تقولى ابناء مبارك كانوا ازاى فى اول 5 سنين من حكمه وبعدين كانوا ازاى

وما تنساش انى جمال مبارك كان شغال فى بريطانيا فى الوقت الا ابوه كان ؤئيس جمهورية

لا لن نقبل ان يحكمنا ديكتاتورا لمجرد انه يمثل جماعة الاخوان

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...