اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ازاى اغير المهنة من مهندس الى اخصائى تسويق بالبطاقة والباسبور

Recommended Posts

السلام عليكم اخوانى

كنت بسئل ازاى الواحد يغير المهنة من مهندس الى اخصائى تسويق فى البطاقة وبالبالتالى الباسبور

وجزاك الله خيراااااااااااا

رابط هذا التعليق

عن تجربتي انا غيرت من حاصل على بكالوريوس هندسة الى مبرمج حاسب آلي

1. عقد عمل بالمهنة المطلوبة موثق غرفة تجارية سعودية + سفارة مصرية ف السعودية
    توثيق من الخارجية المصرية وده ف ساعتها من مكتبها ف المهندسين
    تروح للسجل المدني باستمارة البطاقة ومكتوب فيها المهنة بياخد أصل العقد بالتوثيقات عليه وتستلمه مع البطاقة ،بتطلع لك المهنة المطلوبة ومكتوب بالخارج انا كانت مبرمج حاسب آلي بالخارج
    تروح الجوازات بيطلع الجواز ع أساس البيانات في البطاقة
    ده من واقع تجربتي لمهنة مبرمج حاسب آلي وأظن ان اي مهنة في الخارج نفس الخطوات
    ----------------
    ما اريدك أن تتأكد منه هو هل ممكن الحصول على تأشيرة أخصائي تسويق والمؤهل هندسي ؟؟يعني السفارة السعودية بتأشر ع كدة
    واللي يدلك ع هذا الموضوع
    الاستاذ /خالد شحاتة
    الاستاذ/ أحمد رسلان
    لان ده مهم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخوانى

كنت بسئل ازاى الواحد يغير المهنة من مهندس الى اخصائى تسويق فى البطاقة وبالبالتالى الباسبور

وجزاك الله خيراااااااااااا

وعليكم السلام

شوف يا كبير

الاجراءات كالاتي

1- تروح مكتب العمل اللي انت تابع له ومن هناك تقول عاوز اطلع شهادة قياس مهارة اختصاصي تسويق تقؤيبا هيقولولك مفيش عندنا المهنة دي هتقولهم خلاص مندوب مبيعات

بتعمل حوالة ب83 ج وشوية ورق كده وصور شخصية حوار بياخد نص ساعة بالكتير وبعد كده بتاخد استمارتين وتطلع علي مكتب القوي العاملة والهجرة التابع بمحافظتك ومن هناك هيطلعولك الشهادة (( شهادة قياس المهارة )) وكارنيه مزاولة مهنة

وانت هناك قولهم ان معاك فيزا اختصاصي تسويق عشان يطلعوهالك اختصاصي تسويق __ خلي بال حضرتك لازم يكون مسمي المهنة في الشهادة والكارنيه اللي معاك اختصاصي تسويق بس

وبعد كده تطلع علي السجل المدني وطلع البطاقة وبعد البطاقة الجواز

ولو عاوز اي حاجة انا تحت امرك اناطالع برده اختصاصي تسويق وورقي في السفارة وربك يسهلها

رابط هذا التعليق

• بعد 5 سنة...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...