اذهب الي المحتوي
hamedstarr

ازاى اغير المهنة من مهندس الى اخصائى تسويق بالبطاقة والباسبور

Recommended Posts

عن تجربتي انا غيرت من حاصل على بكالوريوس هندسة الى مبرمج حاسب آلي

1. عقد عمل بالمهنة المطلوبة موثق غرفة تجارية سعودية + سفارة مصرية ف السعودية
    توثيق من الخارجية المصرية وده ف ساعتها من مكتبها ف المهندسين
    تروح للسجل المدني باستمارة البطاقة ومكتوب فيها المهنة بياخد أصل العقد بالتوثيقات عليه وتستلمه مع البطاقة ،بتطلع لك المهنة المطلوبة ومكتوب بالخارج انا كانت مبرمج حاسب آلي بالخارج
    تروح الجوازات بيطلع الجواز ع أساس البيانات في البطاقة
    ده من واقع تجربتي لمهنة مبرمج حاسب آلي وأظن ان اي مهنة في الخارج نفس الخطوات
    ----------------
    ما اريدك أن تتأكد منه هو هل ممكن الحصول على تأشيرة أخصائي تسويق والمؤهل هندسي ؟؟يعني السفارة السعودية بتأشر ع كدة
    واللي يدلك ع هذا الموضوع
    الاستاذ /خالد شحاتة
    الاستاذ/ أحمد رسلان
    لان ده مهم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم اخوانى

كنت بسئل ازاى الواحد يغير المهنة من مهندس الى اخصائى تسويق فى البطاقة وبالبالتالى الباسبور

وجزاك الله خيراااااااااااا

وعليكم السلام

شوف يا كبير

الاجراءات كالاتي

1- تروح مكتب العمل اللي انت تابع له ومن هناك تقول عاوز اطلع شهادة قياس مهارة اختصاصي تسويق تقؤيبا هيقولولك مفيش عندنا المهنة دي هتقولهم خلاص مندوب مبيعات

بتعمل حوالة ب83 ج وشوية ورق كده وصور شخصية حوار بياخد نص ساعة بالكتير وبعد كده بتاخد استمارتين وتطلع علي مكتب القوي العاملة والهجرة التابع بمحافظتك ومن هناك هيطلعولك الشهادة (( شهادة قياس المهارة )) وكارنيه مزاولة مهنة

وانت هناك قولهم ان معاك فيزا اختصاصي تسويق عشان يطلعوهالك اختصاصي تسويق __ خلي بال حضرتك لازم يكون مسمي المهنة في الشهادة والكارنيه اللي معاك اختصاصي تسويق بس

وبعد كده تطلع علي السجل المدني وطلع البطاقة وبعد البطاقة الجواز

ولو عاوز اي حاجة انا تحت امرك اناطالع برده اختصاصي تسويق وورقي في السفارة وربك يسهلها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زوار
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• محاورات مشابهه

• سؤال عن البوتي تريننج في انترفيو مهندس

- صباح الخير .. لو سمحتي يا انسه انا جاى علشان اعلان الوظيفة اللى فى الجرنان .. حضرتك الاستاذة نسمة ؟! = اه انا الانسه نسمه .. ممكن اشوف الـــ C.V بتاع حضرتك يا بشمهندس - انا المهندس احمد .. خبرة 10 سنين وباعرف اوتوكاد و 3d max واشتغلت عشر سنين فى شركات مالتى ناشيونال و . . . . . = تمام حاجة عظيمة خالص .. طبعا انت متوقع انى كموظفة موارد بشرية انى لازم اسألك شوية اسئلة وجوبية كدا -اكيد طبعا يا فندم = تفتكر هسألك اقولك ايه ؟! - اكيد يعني هتسألينى بتعرف تشتغل تحت ضغط و

في الأسرة و الطفل

• ازاى اعرف ان ورقى دخل السفاره ام لا

السلام عليكم ياريت حد يفيدنى ويعرفنى اذا كان ورقى دخل القنصليه ولا لسه لانى اللى اعرفه ان الورق اما يدخل بيفضل 3 ايام بس لكن هو اتأخر وانا حجزت تذكره الطيران على اساس انه هيخلص بسرعه بس خايفه اكون اتسرعت ممكن حد يقولى الموقع ادخل عليه ازاى

في المغتربين المصريين - egyptian expatriates

• عندى فكرة ومش عارف انفذها ازاى

رجاء اللى يعرف بس وعنده خبرة يقولى انا بجد محتاج انفذ الفكرة دى  لما فكرت فيها قولت نعملها زى جمعية تعاونية ولما روحت سألت لقيت ماينفعش لان ليها نظام تانى  المهم انى عندى فكرة بسيطة وهى زى الجمعية العادية ان كل مشترك يدفع مثلا ١٠٠ شهريا وبعد سنة ياخد ١٠٠ الف جنيه بس طبعا يفضل يدفع الاشتراك الشهرى لفترة طويلة ..  مع العلم انى عايز اجمع مليون مشترك  الفكرة دى تتنفذ ازاى والمسمى ايه هل شركة توظيف اموال ولا ايه مش عارف  الفكرة هتساعد ناس كتير زى الجمعية الصغيرة العادية بس دى

في مسائل إقتصادية - economic issues

• تغيير المهنة قبل الحضور للملكة لزيارة العمل

السلام عليكم جميعا انا جالي شغل بالمملكة و لكن بفيزا زيارة عمل مش بفيزا عمل. بعيد عن كل شئ حاليا انا محتاج اغي المهنة بالباسبور من كيميائي الي مهندس نظم جودة  طبعا معيش عقد عمل و لكن معايا عرض وظيفي خارج من الغرفة التجارية بالرياض و موثق منها و من الخارجية السعودية  ازاي بقي هغير المهنة؟ ثانيا هل لازم اوثق شهادة التخرج قبل زيارة العمل؟   

• تحويل المهنة فى الباسبور من حاصل على … إلى مهنة …

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لو سمحتم محتاج اعرف ايه الطريقة والاوراق المطلوبة لتغيير المهنة فى الباسبور من حاصل على الى المهنة اعمل كمبرمج فى السعودية ولدي اقامة سارية  م الاوراق المطلوبة لتغيير الجواز ولكم جزيل الشكر 

• اضف...