اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سؤال مادي من شخص مادي

Recommended Posts

بعد التحيه،،،

بصراحة شديده وبسبب نظرتى الماديه المجرده للأشياء كنت عايز أعرف هل مدخرات المهاجرين إلى كندا والدول الأوروبيه أكثر أو أقل من مدخرات المصريين فى دول الخليج

يعنى مثلاً لو متوسط (صافي)مدخرات المصري فى الخليج لاتتعدى 100,000 جنيه مصري سنويا ممكن تكون كام فى الدول الأوروبيه؟؟!!

وانا بتكلم عن السواد الأعظم من الناس وليس الحالات الإستثنائه فهناك من يتعدى صافي مدخراته بالخليج سنويا 300,000 ج.م

اتمنى يكون سؤالي واضح

اللهم إنى أعلم أنى عاصيك ...

ولكنى أحب من أطاعك ...

فإجعل اللهم محبتى لمن أطاعك شفاعة تقبل لمن عصاك

اللهم إن أحييتنى غريبا ... فلا تميتنى غريبا

كبير المحاسبين المتخصصين بالمملكة العربية السعودية ودول مجلس التعاون الخليجى

رابط هذا التعليق

بعد التحيه،،،

بصراحة شديده وبسبب نظرتى الماديه المجرده للأشياء كنت عايز أعرف هل مدخرات المهاجرين إلى كندا والدول الأوروبيه أكثر أو أقل من مدخرات المصريين فى دول الخليج

يعنى مثلاً لو متوسط (صافي)مدخرات المصري فى الخليج لاتتعدى 100,000 جنيه مصري سنويا ممكن تكون كام فى الدول الأوروبيه؟؟!!

وانا بتكلم عن السواد الأعظم من الناس وليس الحالات الإستثنائه فهناك من يتعدى صافي مدخراته بالخليج سنويا 300,000 ج.م

اتمنى يكون سؤالي واضح

الهجرة لها حسبة ثانية خالص يعني انت بتتدخر ف الخليج لانك نازل مصر تعيش حياتك بقى وياعالم هتعيشها امتى اما ف الهجرة فأنت عايش ومع الوقت بقيت مواطن زيك زي ابن البلد بتتملك وبتبني مستقبلك ومستقبل اولادك ده الاهم لو عاوز الادخار السريع عليك وع الخليج اما الهجرة ممكن مع الوقت بس هو اصلا انت هتحتاج تتدخر ليه ؟؟؟تامين طبي ضمان اجتماعي اولادك لهم تعليم من الاخر مش هتشيل همهم لان ف دولة شالة همهم

رابط هذا التعليق

نادر قوي اللي ممكن يدخر في كندا

و ممكن يدخر حاجه بسيطه علشان في إجازته السنوية يطلع رحلة لكوبا أو هونولولو

إنما فكرة الادخار الخليجي غير موجوده هنا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

شكراً Hero و M zohairy أوجزتم وأفدتم أنا كده هخلينى لابد فى الخليج لحد مافكر اعمل حاجه فى مصر

ولكنى أحب من أطاعك ...

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

طب يا جماعة معلش هغلس هليكو و سؤال تانى غلس سوية

انا كنت بفكر اقدم على هجرة من سنتين كده و عملت الايلتس و عديت فيه و كل حاجة بس الموضوع وقف لوحده سبحان الله مش عارف ليه

دلوقتى بترودنى افكار الهجرة هناك تانى فتحت السايت بتاع الهجرة حسيت انهم قفلو الدنيا كلها

مفيش امل و لا ايه؟

رابط هذا التعليق

الكلام اللي كاتبه اللي اسمه المخنوق على طول ده يعلم البني ادمين قلة الأدب ... انا عايشه في الخليج بقالي سنه ... و مريضه و مش عارفه اروح لدكتور عشان معييش ولا فلس في جيبي و هوا بسلامته جي يقولي بيعملو مدخرات 100 الف جنيه في السنه و ناس تانيه بتعمل 300 الف جنيه في السنه ليه بيتاجرو في البانجو ؟

انا اسفه بس بجد الكلام جابلي شلل انا عليه فلوس للكريديت كارد و فلوس قرض و بخلص مرتبي من قبل يوم 10 في الشهر و بمشي بالأكل بتاع خزين البيت و مش لاقيه فلوس اروح للدكتور و هوا بيقول بيعملو 100 الف جنيه في السنه

يبقى ده اسمه ايه مش فاهمه

على اسم مصر يقدر يقول التاريخ ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب وبحبها وهي مرمية جريحة حرب بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

رابط هذا التعليق

الكلام اللي كاتبه اللي اسمه المخنوق على طول ده يعلم البني ادمين قلة الأدب ... انا عايشه في الخليج بقالي سنه ... و مريضه و مش عارفه اروح لدكتور عشان معييش ولا فلس في جيبي و هوا بسلامته جي يقولي بيعملو مدخرات 100 الف جنيه في السنه و ناس تانيه بتعمل 300 الف جنيه في السنه ليه بيتاجرو في البانجو ؟

انا اسفه بس بجد الكلام جابلي شلل انا عليه فلوس للكريديت كارد و فلوس قرض و بخلص مرتبي من قبل يوم 10 في الشهر و بمشي بالأكل بتاع خزين البيت و مش لاقيه فلوس اروح للدكتور و هوا بيقول بيعملو 100 الف جنيه في السنه

حقيقي أنا مش فاهم فيه ايه؟؟ هوه هجوم شخصى وخلاص

وبعدين انا بقول عموماً مش مشكلتى انك حاله خاصه ، واذا كانت الغربه فى الخليج جايه عليكي بخساره زى مابتقولي يبقى الأحسنلك انك تنزلى تعيشي وسط أهلك يابنت الحلال

وربنا يرزقك ويرزقنا من فضله

ولكنى أحب من أطاعك ...

رابط هذا التعليق

هي بس القصه ياأستاذ مخنوق ان يعني فعلا مش كل اللي ف الخليج بيوفروا المبلغ ده يعني مثلا 100الف جنيه معناه وفر 5000ريال شهريا بيتم ادخارهم شهريا ولو حسبتها فمش كل اللي ف السعودية مثلا بيدخروا المبلغ ده فاللي تقصده الاخت ان الماديات مش دائما ع مايرام ف الخليج ووزي ماوضحت وده راي الكل الخليج فلوس اما الهجرة فده لدول مفيهاش تحويش وادخار بس فيها عيشة ورقي فالامور نسبية ف ناس كثير مشكلتها ف مصر الفلوس وفيه ناس مشكلتها ف مصر اسلوب المعيشة وطبيعه الحياة وده من زمان مش حكاية الثورة وغيره

رابط هذا التعليق

وبعدين انا بقول عموماً مش مشكلتى انك حاله خاصه ، واذا كانت الغربه فى الخليج جايه عليكي بخساره زى مابتقولي يبقى الأحسنلك انك تنزلى تعيشي وسط أهلك يابنت الحلال

ياصديقي العزيز مش كل اللي عايش وشغال في الخليج ..... موجود علشان التوفير والفلوس ..... صدقني لو في امان في مصر .... وفي فرصة عمل اقدر منها اصرف على اسرتي

يبقى زي ما انته قولت بلدنا اولى بينا

لكن فين الامان في مصر ......... وفين الشغل ....... فبالتالي بتستحمل الظروف والضغط النفسي كل يوم وانته في الخليج .... علشان اسرتك تكون عايشه في امان

رابط هذا التعليق

ولا شكل شخصي ولا بتنجان انت محسسني ان الدول " سواء كانت خليج او مهجر " اعدين و مستنين حضرتك تاخد القرار ... بص يا بن الحلال انا سبت مصر عشان اسلوب معيشه و موعناه من مجتمع اقل ما يوصف انه مجتمع متعفن ... انت في اي دوله من دول العالم لا شئ الهنود مليار و بيرضو باقل المرتبات عشان يعرفو يكلو مش يغيرو اللايف ستايل بتاعهم ... الفلبنين نفس الكلام ... هنا العربي و الفلبيني و الهندي رينج مرتباتهم زي بعض مش زي زمان ...دلوقتي صاحب العمل يقولك ايه اللي يخليني اجيب واحد ياخد عشره جنيه لما واحد تاني هيقوم بنفس المهمه و من غير لت و عجن و مشاكل و بنص المرتب عشان سواد عنيك مثلا ؟

الناس في مصر فاكرين ان الحنفيات هنا مش بتنزل ميه بتنزل بترول و دهب و فلوس للي عايشين في الخليج ... و ميعرفوش الحقيفه المره ... ميعرفوش ان الخليج زي الحمامات لا اللي جوه عجبه الريحه ولا اللي بره مرتاح

اسفه اسلوبي صعب شويه ... بس الأرقام مستفزه ... نصيحه مني حط في دماغك ان دايما في المليار بني ادم الهندي فيهم ناس مؤهلاتهم و تعليهم احسن منك و بيرضو باقل منك يعني انت ملكش قيمه جنبهم اقصد كل مصري طبعا مش انت بشكل شخصي

و كلامي موجه لكل المهن بصفه عامه حتى الدكاتره الهنود اكتسحتهم

على اسم مصر يقدر يقول التاريخ ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب وبحبها وهي مرمية جريحة حرب بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

رابط هذا التعليق

يا استاذه سكرة الموضوع بكل بساطة انا احتكييت به لما كنت ماشي ف موضوع الهجرة ومحصلش نصيب ف كثير متصورين ان الهجرة افضل من الخليج ماديا وده طبعا مش صحيح بالمرة ع الاقل ف المدى القصير

فوجهة نظر الاستاذ مخنوق كانت ماشية ف الاتجاه ده وكم كنت اتمنى ان السواد الاعظم اللي ف الخليج بيعلموا ف السنة 100الف جنيه وانا والدي كان ف الكويت مدرس وعيشنا العمر كله وحقيقه مكنش بيعمل ف السنة 100الف جنيه

لكن كنا مرتاحين جداااااااااااااااااااااا عن مصر

رابط هذا التعليق

الموضوع بسيط جدا ولا أفهم إيه وجه الخلاف

الناس فى الغربه زى الناس فى اى مكان

فيه ناس بتقبض كويس وبتعرف تحوش..وفيه ناس رواتبها قليله وعلى القد وخلاص

والمنطقي والبديهي إن معظم اللى فى الغربه يكونوا بيحوشوا كويس وإلا ماكانوش إتغربوا

وتحياتي للجميع،،،

ولكنى أحب من أطاعك ...

رابط هذا التعليق

ايه يا جدعان؟

الراجل فعلا ماغلطش

من ناحية فيه فعلا فيه

اعرف اتنين اعزاء واحد بياخد 260 الف ريال و التاني بياخد 100 الف دولار في الشهر

و اقسم بالله اني ما بنخعش عليكم و لا ليا مصلحه

و فيه ناس بتاخد 800 ريال في الشهر

هي الدنيا كده

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ايه يا جدعان؟

الراجل فعلا ماغلطش

من ناحية فيه فعلا فيه

اعرف اتنين اعزاء واحد بياخد 260 الف ريال و التاني بياخد 100 الف دولار في الشهر

و اقسم بالله اني ما بنخعش عليكم و لا ليا مصلحه

و فيه ناس بتاخد 800 ريال في الشهر

هي الدنيا كده

أنا شخصيا فى الشركةاللى شغال فيها أقل مهندس بياخد 10,000 ريال

ولكنى أحب من أطاعك ...

رابط هذا التعليق

معلش يا جماعة حد يرد على البوست يتاعى طيب

انا مقدرتش اسكت على الى انا قريتو ده

الاستاذة سكره واضح انك فى الامارات

و الى عايشين فى الامارات دايما بتبقى ماديتهم متعذره عشان مغريات الشراء كتير عن السعودية ده غير غلاء المعيشة ولكن دلوقتى خلاص اعتقد السعودية فى خلال سنة سنتين هتعدى الامارات و قطر بمراحل لان النمو هنا رهيب

ما علينا

النقطة الى ما عجبتنيش فى كلامك بصراحة موضوع ان الهنود بيشتغلو بجنيه و عندهم خبرة احسن من المصريين معلش انا اسف انى اقولك لا انتى غلطانة

اذا كان الهندى او الباكستانى بيشتغل بجنيه فا داه لان خبرته تساوى جنيه و الانسان هو الى بيصنع نفسه فى سوق العمل مش جنسيته و فيه حالاات كتير جدا المصريين فيها عندهم خبرة احسن من مليون هندى و بيحطو المرتبات الى هما عايزنها و بينافسو و بياخدو المرتبات ديه

الموضوع مش بالى بياخد مرتب اقل الموضوع بجودة العمل و اتقاء ربنا فيه

مع الشكر

رابط هذا التعليق

معلش يا جماعة حد يرد على البوست يتاعى طيب

انا مقدرتش اسكت على الى انا قريتو ده

الاستاذة سكره واضح انك فى الامارات

و الى عايشين فى الامارات دايما بتبقى ماديتهم متعذره عشان مغريات الشراء كتير عن السعودية ده غير غلاء المعيشة ولكن دلوقتى خلاص اعتقد السعودية فى خلال سنة سنتين هتعدى الامارات و قطر بمراحل لان النمو هنا رهيب

ما علينا

النقطة الى ما عجبتنيش فى كلامك بصراحة موضوع ان الهنود بيشتغلو بجنيه و عندهم خبرة احسن من المصريين معلش انا اسف انى اقولك لا انتى غلطانة

اذا كان الهندى او الباكستانى بيشتغل بجنيه فا داه لان خبرته تساوى جنيه و الانسان هو الى بيصنع نفسه فى سوق العمل مش جنسيته و فيه حالاات كتير جدا المصريين فيها عندهم خبرة احسن من مليون هندى و بيحطو المرتبات الى هما عايزنها و بينافسو و بياخدو المرتبات ديه

الموضوع مش بالى بياخد مرتب اقل الموضوع بجودة العمل و اتقاء ربنا فيه

مع الشكر

مهو ده اللى أنا بتكلم فيه ان صوابعك مش زى بعضيها

بس فيه ناس هى اللى بتقلل من نفسها وخلت سمعة المصريين بقت زى الهنود والفلبينيين

يعنى أنا أتفهم ان شاب خريج جديد مش لاقي اى شغل فى مصر انه يسافر على اى عقد حتى لو بـ1400 زى بعض الناس

بس اللى مش قادر افهمه لحد دلوقتى ايه اللى يخليه فى نفس الشركة دى طول عمره!!! بيفضل فيها 5 و10 سنين ويفضل طول عمره يشتكى

بيخاف من التغيير ويقولك انا احسن من غيري اللى فى مصر وخلاص

وبخصوص للإمارات وخصوصا دبي لو راتبك 100 الف ممكن تصرفه برضه وكل الناس بتشتكى من الموضوع ده

ولكنى أحب من أطاعك ...

رابط هذا التعليق

مش عارف هو انا لوحدى الى شايف كدا و لا دلوقتى اعتقد ان مفيش بلد مناسبة ممكن الواحد يهاجر ليها ؟

الطلبات بقت غريبة جدا

انا كنت بقراء فى سايت لهجرة عن متطلبات الهجرة لنيوزيلندا حسيت انى لازم ابقى سوبر مان عشان بس يجيلى نيه انى اقدم مع انها المفروض بلد سهل الهجرة ليها

مش عارف ممكن عشان معلوماتى قليلة فى الموضوع ده و الله اعلم

رابط هذا التعليق

اللي بيهاجر مش بيهاجر عشان الفلوس وكثر ف الخليج قعدوا لان ممكن يكون مش بيوحش بال100الف ف السنة بس مرتاح عن لو نزل مصر ع الاقل ف سهولة الحياة

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

الفلبيني والهندي مرغوب في الخليج ..... علشان بيسمع الكلام .... مطيع .... مش رغاي

بينفذ اللي بينطلب منه بدون كلام ..... مش بيشتكي كثير

على عكس المصري تماما

وعلى فكرة الهندي والفلبيني ممكن يقوموا بشغل العربي (( سواء كان مصري او غير مصري)) وبمرتبات اقل منهم بكثير

وللمره الثانية ... اذا كنا في الخليج مش عارفين نوفر فلوس ...ومع ذلك قاعدين فيها .... فده لعده اسباب

1- الامان ..... اللي انا مش لقيه في بلدي

2- المعاملة الادميه

3- القانون اللي بينطبق على الجميع

وطول ما انته ملتزم بالقانون .... فلا يجراء احد ان يعتدي عليك

رابط هذا التعليق

مهو ده اللى أنا بتكلم فيه ان صوابعك مش زى بعضيها

بس فيه ناس هى اللى بتقلل من نفسها وخلت سمعة المصريين بقت زى الهنود والفلبينيين

يعنى أنا أتفهم ان شاب خريج جديد مش لاقي اى شغل فى مصر انه يسافر على اى عقد حتى لو بـ1400 زى بعض الناس

بس اللى مش قادر افهمه لحد دلوقتى ايه اللى يخليه فى نفس الشركة دى طول عمره!!! بيفضل فيها 5 و10 سنين ويفضل طول عمره يشتكى

بيخاف من التغيير ويقولك انا احسن من غيري اللى فى مصر وخلاص

وبخصوص للإمارات وخصوصا دبي لو راتبك 100 الف ممكن تصرفه برضه وكل الناس بتشتكى من الموضوع ده

فعلا ده حقيقي ..... انته ممكن تقعد بال 5 سنين و 10 سنين في نفس الشركة ومش قادر تغير ..... لان الشغل مش متوفر بسهولة زي ماانته متخيل

ونقل الاقامة مش سهل ..... خصوصا وضعنا كمصرين ... شوية الاقامة تفتح لينا .... وشوية تقفل تاني

ايه الاستفاده لما تكنسل من شغلك القديم .... وتلاقي في ورق نقل الاقامة ان تصريح عملك اترفض ..... او او .......... الخ

فبتطبق الحكمة اللي بتقول (( ارضى بما قسمه الله لك ......... تكن اسعد الناس)) ..... وطالما مش متهان في شغلك ... وبتكفي بيتك ... يبقى بارك الله فيما رزق

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...