اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

انارايحه زياره كندا ومتلخبطه جدا !رجاء المساعده

Recommended Posts

شكرا علي التوضيح يا استاذ احمد واسمحلي احتفظ لك بلقب استاذ لانك واضح من اسلوبك ومساعدتك للناس

ان انت انسان محترم ولا تتأخر في اي نصيحه لاخوانك ............ولذلك دعني اطرح علي حضرتك مسأله شخصية اريد نصيحتك فيها

انا عايش في السعودية من 19 سنة واعمل مدير مالي ..وفي نفس الوقت احمل الجرين كارد الامريكي انا وزوجتي واطفالي الثلاثة

وافكر جديا هذه الايام ان انتقل بصورة نهائية الي امريكا ولكني قلق ومتردد فهل اترك عملي المستقر في السعودية لكي

ابدأ من الصفر في امريكا وفي الوقت نفسه ارغب في تعليم جيد لاولادي وكذلك جواز سفر امريكي لهم

رأيك يهمني وفي انتظار نصيحتك

وشكرا مقدما

3ala fekrah , walahi ya a5i I want to go to Saudi to work and live there, my kids are still 6 and 5 years old and Alhmd Allah they speak 3 languages but the Arabic for them is the third language so I wanted to go any arab country at least for 2 or 3 years so they can katch up Arabic and Islamic culture and then go back to US to continue their school there.

walalhi el wa7id zihiq men Mexico we US nifsy asafer dawlah 3rbya ..sob7an Allah ely hina 3owez ely hinak we ely fe Sauida 3owiz ygy hina :) Alhmd Allah

متشكر جدا علي رد حضرتك ...والذي ذاد من حيرتي وترددي

والله يا اخي انا هنا الحمد لله مستريح نفسيا جدا ولا ينقصني شيء غير الشعور بالاستقرار

هنا في السعودية لا يوجد اي شعور بالاستقرار بمعني ان انت ..اجنبي ليس لك الحق في الاقامة الدائمة

ليس لاولادك الحق في دخول الجامعات وليس لك الحق في التملك ....... بمعني اخر وجودك في البلد مرهون بتجديد عقدك فقط

والله يا اخي لو عندي الشعور بالاستقرار في السعودية لن اتركها ابدا

لكن ماذا نفعل ما باليد حيلة

اسمحلي ارجع لنقطة العمل في امريكا هل انا لو كنت مؤهل وافكر مثلا ان احصل علي ماجستير من هناك واطور نفسي ايضا لن اجد عمل

يعني الدنيا مقفلة قوي كده؟؟؟؟

سؤالي الثاني ...اجيب معايا فلوس قد ايه علشان اعيش عيشة كريمة انا واولادي حتي حصولي علي عمل ؟؟؟؟

وهل ولاية نيو جيرسي تعتبر مناسبة لنا كبداية حيث ان لي صديق يعيش هناك من فترة طويلة ؟؟؟

شكرا مقدما علي الرد ....

رابط هذا التعليق

شكرا علي التوضيح يا استاذ احمد واسمحلي احتفظ لك بلقب استاذ لانك واضح من اسلوبك ومساعدتك للناس

ان انت انسان محترم ولا تتأخر في اي نصيحه لاخوانك ............ولذلك دعني اطرح علي حضرتك مسأله شخصية اريد نصيحتك فيها

انا عايش في السعودية من 19 سنة واعمل مدير مالي ..وفي نفس الوقت احمل الجرين كارد الامريكي انا وزوجتي واطفالي الثلاثة

وافكر جديا هذه الايام ان انتقل بصورة نهائية الي امريكا ولكني قلق ومتردد فهل اترك عملي المستقر في السعودية لكي

ابدأ من الصفر في امريكا وفي الوقت نفسه ارغب في تعليم جيد لاولادي وكذلك جواز سفر امريكي لهم

وشكرا مقدما

3ala fekrah , walahi ya a5i I want to go to Saudi to work and live there, my kids are still 6 and 5 years old and Alhmd Allah they speak 3 languages but the Arabic for them is the third language so I wanted to go any arab country at least for 2 or 3 years so they can katch up Arabic and Islamic culture and then go back to US to continue their school there.

walalhi el wa7id zihiq men Mexico we US nifsy asafer dawlah 3rbya ..sob7an Allah ely hina 3owez ely hinak we ely fe Sauida 3owiz ygy hina :) Alhmd Allah

والله يا اخي انا هنا الحمد لله مستريح نفسيا جدا ولا ينقصني شيء غير الشعور بالاستقرار

هنا في السعودية لا يوجد اي شعور بالاستقرار بمعني ان انت ..اجنبي ليس لك الحق في الاقامة الدائمة

ليس لاولادك الحق في دخول الجامعات وليس لك الحق في التملك ....... بمعني اخر وجودك في البلد مرهون بتجديد عقدك فقط

اسمحلي ارجع لنقطة العمل في امريكا هل انا لو كنت مؤهل وافكر مثلا ان احصل علي ماجستير من هناك واطور نفسي ايضا لن اجد عمل

سؤالي الثاني ...اجيب معايا فلوس قد ايه علشان اعيش عيشة كريمة انا واولادي حتي حصولي علي عمل ؟؟؟؟

وهل ولاية نيو جيرسي تعتبر مناسبة لنا كبداية حيث ان لي صديق يعيش هناك من فترة طويلة ؟؟؟

شكرا مقدما علي الرد ....

Alslam Alykom brother

In chaa Allah I will answer you as I know off,

US is not that close NO, there are still jobs but what I am talking is that US is not the same as before, you arrive today find a job next day or after a week.

I do not know what is your occupation and what do you wanna do in US? all in depen what do you wanna do. there are people come to have US passport and then go back to Saudi as an American and get the salary in Saudi as American not Egyptian, they told me in Sauid the citizenship play important aspect in the salary so you can do that too,However there is people come and stay so they bring te whole family and they start to adapt their live here but to do that you must to understand that you are coming to US the first country in the whole world means we are here MONSTERS no time for anything no play, no breack rules THERE IS SYSTEM in everything and about the job there are millions and millions wish to come here you know that so you have to compite to survive, you must know what do yo do?and what do you wanna be. please brother understand this point so you do not get shock when you come here.

to work as prof. is not hard, no it is soooooo easy the only thing you need is KNOW WHAT ARE YOU DOING.. if you programmer for example there is tones of jobs in Microsoft but you MUST KNOW PROGRAMMING not like Egypt or Saudi know little bit and say YES I AM A PORGRAMMER NOOOOOO here is different becasue they pay you per hour so you will get for ex. 40 dollars and houe so they ecpecting you to do the job.

it is good idea to come here and try to get Master degree, it will help you a lot because you will become US graduate not Egypt beside that you will start to get involve with the country system and you will start to built your network in the main time you can start to work casual job until you finish your school

NJ , I used to live there in Jersey City for almost 4 months , it is good but all the job will be i NY most of us does this live in NJ and work in NY because the subway makes it easy only 20 min and you will be in the heart of Mant.

to be honest I recommend you any place you know someone there becasue this person will help you a lot spcially at the begining

I would like to propuse an idea here,Health care career is always in demand so why you do not study something in Health are like Nursing, Laboratory technician,densist asses. or practical nurse, all these jobs are in high demand and always be beside the salary is really good. think about it

about How much money to bring with you, I do not know becasue this will in depend on how many person on the family and the live style brother, I can eat Isbakity kol yoom bas fe nas mosh biterda bi kda..sa77

bil taofeek in chaa Allah we ya rab akon afatak bi 7aga.

last thing, please try to look for job now in US in your career to see what they asking, what are the main requirements,and where the most jobs at.for ex. in IT career you can see most IT jobs in Seattle,Aatlanta and Detriot, sales job in NY and so on so try to find out first so when you select the city you will kind find an opportunities there.

Alslam Alykom

Ahamd

رابط هذا التعليق

ezayokom ya as7ab al montada

lia so2al law 7ad y3raf el gawab plz tell me

el sponsorship mn l el spouse byakhod ad eh wa2t fi canada

tyanx in advance

Alslam Alykom

As I last heard , it will take about 2 years within Canada but they will provide you a open work permit so you will be able to work until they issue your PR but if your spouse apply you out Canada it might take from 9 to 12 months in depend where you appy.

Alslam Alykom

Ahmad

رابط هذا التعليق

وشكرا مقدما

شكرا مقدما علي الرد ....

Alslam Alykom brother

In chaa Allah I will answer you as I know off,

US is not that close NO, there are still jobs but what I am talking is that US is not the same as before, you arrive today find a job next day or after a week.

I do not know what is your occupation and what do you wanna do in US? all in depen what do you wanna do. there are people come to have US passport and then go back to Saudi as an American and get the salary in Saudi as American not Egyptian, they told me in Sauid the citizenship play important aspect in the salary so you can do that too,However there is people come and stay so they bring te whole family and they start to adapt their live here but to do that you must to understand that you are coming to US the first country in the whole world means we are here MONSTERS no time for anything no play, no breack rules THERE IS SYSTEM in everything and about the job there are millions and millions wish to come here you know that so you have to compite to survive, you must know what do yo do?and what do you wanna be. please brother understand this point so you do not get shock when you come here.

to work as prof. is not hard, no it is soooooo easy the only thing you need is KNOW WHAT ARE YOU DOING.. if you programmer for example there is tones of jobs in Microsoft but you MUST KNOW PROGRAMMING not like Egypt or Saudi know little bit and say YES I AM A PORGRAMMER NOOOOOO here is different becasue they pay you per hour so you will get for ex. 40 dollars and houe so they ecpecting you to do the job.

it is good idea to come here and try to get Master degree, it will help you a lot because you will become US graduate not Egypt beside that you will start to get involve with the country system and you will start to built your network in the main time you can start to work casual job until you finish your school

NJ , I used to live there in Jersey City for almost 4 months , it is good but all the job will be i NY most of us does this live in NJ and work in NY because the subway makes it easy only 20 min and you will be in the heart of Mant.

to be honest I recommend you any place you know someone there becasue this person will help you a lot spcially at the begining

I would like to propuse an idea here,Health care career is always in demand so why you do not study something in Health are like Nursing, Laboratory technician,densist asses. or practical nurse, all these jobs are in high demand and always be beside the salary is really good. think about it

about How much money to bring with you, I do not know becasue this will in depend on how many person on the family and the live style brother, I can eat Isbakity kol yoom bas fe nas mosh biterda bi kda..sa77

bil taofeek in chaa Allah we ya rab akon afatak bi 7aga.

last thing, please try to look for job now in US in your career to see what they asking, what are the main requirements,and where the most jobs at.for ex. in IT career you can see most IT jobs in Seattle,Aatlanta and Detriot, sales job in NY and so on so try to find out first so when you select the city you will kind find an opportunities there.

Alslam Alykom

Ahamd

جزاك الله خير يا استاذ احمد ..............فعلا اجابه رائعه و شافية ووافية

رابط هذا التعليق

هلا احمد ازيك

انابشيك من وقت للتاني بردو زيك لاقيت ردك الان

بالنسبه لموضوع السفر اللي قولت عليه اناصعب اسافر لاني بنت ولوحدي كمان انالسه متخرجه من الكليه

وهما اكيد عندهم خلفيه اني بنت مصريه مسلمه مش هينفع تسافر لوحدها بلد سياحه انالوعليا هروح تركيا وهروح اروبا بس ظروفي جت سياحه مع كندا

فكندا هي البلد الوحيده اللي ممكن اعمل فيها سياحه لان اخويا واسرته هناك كمان اناهعد معاهم وهنزل معاهم في الاجازه ان شاء الله بفضله اللي هي هتكون ف الصيف

تاني حاجه انابشتغل من الكليه ودخلي بفضل الله كويس هنا فمصر يعني مش محتاجه اني اهرب بره عشان اشتغل ساعه ف محل ب 6 دولار!

هومفترض انه يتفهم القصه دي لان انا بنت مش ولد عشان اهرب واعمل مشاكل لاخويا كمان اخويا صيدلي ودخله كويس وواخد الجنسيه اي هيخلني اهرب مااعمل اجراءت هجره شرعيه لو عجبني البلد

كمان انا مش بكدب اجابتي دي حقيقه هو المفترض يصدقها لو مش صدقها يبقا قدر الله ماشاء فعل

انا ليا استفسار قولي اي رائيك

اناحسابي البنكي فتحته من 3 شهور بس وكان عندي حساب تاني غيره قبلها فلمااقدم كشف الحساب ممكن اقدم من الاتنين ولااي النظام؟

كمان هل اروح السفاره بعد ماجهز كل اوراقي في اي معاد واقدم ولا لازم اتصل احدد معاد؟

لو فيه عندك سكيب ياريت تديهولي لاني مش عارفه امتي مواعيد دخولك وخروجك

منتظره ردك وتعليقك

خالص ودي وتحياتي

تم تعديل بواسطة engaged
رابط هذا التعليق

هلا احمد ازيك

انابشيك من وقت للتاني بردو زيك لاقيت ردك الان

بالنسبه لموضوع السفر اللي قولت عليه اناصعب اسافر لاني بنت ولوحدي كمان انالسه متخرجه من الكليه

وهما اكيد عندهم خلفيه اني بنت مصريه مسلمه مش هينفع تسافر لوحدها بلد سياحه انالوعليا هروح تركيا وهروح اروبا بس ظروفي جت سياحه مع كندا

فكندا هي البلد الوحيده اللي ممكن اعمل فيها سياحه لان اخويا واسرته هناك كمان اناهعد معاهم وهنزل معاهم في الاجازه ان شاء الله بفضله اللي هي هتكون ف الصيف

تاني حاجه انابشتغل من الكليه ودخلي بفضل الله كويس هنا فمصر يعني مش محتاجه اني اهرب بره عشان اشتغل ساعه ف محل ب 6 دولار!

هومفترض انه يتفهم القصه دي لان انا بنت مش ولد عشان اهرب واعمل مشاكل لاخويا كمان اخويا صيدلي ودخله كويس وواخد الجنسيه اي هيخلني اهرب مااعمل اجراءت هجره شرعيه لو عجبني البلد

كمان انا مش بكدب اجابتي دي حقيقه هو المفترض يصدقها لو مش صدقها يبقا قدر الله ماشاء فعل

انا ليا استفسار قولي اي رائيك

اناحسابي البنكي فتحته من 3 شهور بس وكان عندي حساب تاني غيره قبلها فلمااقدم كشف الحساب ممكن اقدم من الاتنين ولااي النظام؟

كمان هل اروح السفاره بعد ماجهز كل اوراقي في اي معاد واقدم ولا لازم اتصل احدد معاد؟

لو فيه عندك سكيب ياريت تديهولي لاني مش عارفه امتي مواعيد دخولك وخروجك

منتظره ردك وتعليقك

خالص ودي وتحياتي

Alslam Alykom

first of all, I am not in Egypt so I do not know what is the situation there or how to apply for visa, here we only send our papers to the Canadian embassy and within 3 days only Alhmd Allah they send me my passport back with the visa. like I said before.

according to your bank statement, I highly recommend you send both bank accounts statements to proof that you have money and this money is years you do not borrow it or something. also I recommened you to attach a Job letter from your colleges indicate your position and your salary and you have a vaction and the college allow you to travel and you will have your job back when you come back from Canada, this way you proof that you have a establish job and your job knows that you are tavelling to Canada and they will hold your job back. THIS IS THE MOST SURE WAY TO PROOF THAT YOU HAVE A JOB BACK which is most important for them

from your brother, if he can provide you a letter from his job with his position, salary and how long he has been in this compeny will be great, plus, copy of his rent contract or house if he own a house, electric bill, copy of his bank statement obviously bedise the original invitation indcate that he will cover all your expeness there.

I will send you a private message with my skype ID with my plesure,

good luck with the visa process

Alslam Alykom

Ahamd

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...

انا مش عايز ازعلك, بس نسبة الرفض عالية جدا فى السفارة.

مرات واحد صاحبى, اختها و جوزها معاهم الجنسية و كانت عايزة تروح.. و اخدت رفض, على الرغم من انها متجوزة و جوزها مكنش هيروح معاها.

المشكلة مش فى الشغل.. او انك تروحى تشتغلى.. المشكلة عندهم فى الهجرة الغير شرعية... لان بمجرد دخولك كندا, هيبقى سهل جدا انك تاخدى الاقامة.. و شفت ناس كتير بمجرد ما دخلوا كندا, قدروا يظبطوا حالهم, لانهم بيراعوا العامل الانسانى و نادرا ما بيطردوا حد.. الا اذا عمل جريمة.

كون انك بنت.. فيه بنات كتير دلوقتى بقت بتخلع.. خصوصا لو مفيش روابط اسرية فى مصر.. الكلام ده كان زمان.

السفارة فى امريكا حاجة و السفارة بتاعت مصر حاجة, خصوصا بعد الثورة و بعد اغلاق برامج الهجرة فى كندا, نظرا للضغط الشديد.

علشان تاخدى التأشيرة, لازم و ضرورى يكون عندك الاتى:

1- ملكية شقة او عقار.

2- يفضل ملكية سيارة ايضا.

3- وجود عمل بدخل معقول, و وجود تأمينات.. لو مفيش تأمينات فى الغالب هيتشككوا فى شهادة العمل اللى هتقدميها و هيعتبروها مش حقيقية.

4- 200 الف جنيه عالاقل فى البنك باسمك.

5- وجود رابط اسرى مثل الزواج.. يعنى متجوزة.

6- سافرتى اوروبا او امريكا قبل كده.. و ده مهم جدا.. علشان يبقى عندك هيستورى انك بتروحى و ترجعى. كندا هى اصعب تأشيرة سياحة على مستوى العالم مش فى مصر بس.. طبعا باستثناء الدول اللى بتدخلها بالباسبور.

الست حاجات اللى فوق دول.. هما الاساس.. ممكن نستبعد موضوع العربية علشان مش ضرورى.. بس الخمس حاجات التانيين مهمين, و اختفاء عامل او اتنين منهم بيهز المعادلة.

لو انتى ناوية تخلعى, قولى لنا و احنا نساعدك و نقول لك تعملى ايه... و نوفر عليكى المشوار و الفلوس.

يعنى الافضل انك تقدمى على دراسة ماستر.. بدل فكرة الزيارة لانها فكرة غير مجدية الا لو توفرت الشروط اللى فوق.

الاسوأ دلوقتى انهم حطوا مصر عالبلاك ليست.. و بقى لازم الواحد يروح بنفسه السفارة علشان ياخدوا بصماته.

زمان كان الواحد بيبعت الباسبور و يرجع له تانى يوم.

انا اتمنى انك تروحى.. بس بجد انصحك بشدة انك متقدميش, لانك لو اخدتى رفض مرة, هتبقى نقطة سودة فى باسبورك للابد و عند كل السفارات.. و لو رجعتى تقدمى على دراسة بعدين, هيقولوا انك عايزة تهاجرى بسبب الرفض اول مرة.

زمان انا قدمت و كان معايا كل الاثباتات.. و حساب بنكى فيه اكتر من 300 الف.. و تأشيرة اوروبا (شنجن) و انجلترا.. يعنى تاريخ سفر رائع.. و مع ذلك اترفضت.. ده كان قبل الثورة.. فما بالك دلوقتى الدنيا عاملة ايه.

نصيحة اخوية بقى..

اقصر طريق دايما هو الطريق المستقيم.. حتى لو شكله طويل و ممل حبتين.

شوفى طريقة للهجرة.. سواء عن طريق الدراسة او عن طريق الهجرة مباشرة.. او انك تتجوزى حد مؤهل للهجرة و ياخدك معاه.. او اخوكى يبعت لك عريس يعمل لك سبونسرشيب. (منتشرة الحكاية دى فى كندا خصوصا بين المغاربة و الجزائريين)

دول الطرق الوحيدة.

لو اخوكى فى اى مقاطعة غير اونتاريو او كيبيك.. ممكن برضه يقدم لك على PNP و يبعت يجيبك على ضمانته.. و تقريبا بتاخد سنة او سنتين.

بالتوفيق ان شاء الله.. و اتمنى تراجعى نفسك فى موضوع التقديم.. او لو مصرة.. عالاقل روحى تركيا اسبوع و ارجعى.. و بعديها المغرب و ارجعى.. و بعديها بشوية تقدمى على الزيارة.. لان الترافيل هيستورى مهم جدا بالنسبة لهم.

تم تعديل بواسطة ViralMind
رابط هذا التعليق

السلام عليكم...

انا مش عايز ازعلك, بس نسبة الرفض عالية جدا فى السفارة.

مرات واحد صاحبى, اختها و جوزها معاهم الجنسية و كانت عايزة تروح.. و اخدت رفض, على الرغم من انها متجوزة و جوزها مكنش هيروح معاها.

المشكلة مش فى الشغل.. او انك تروحى تشتغلى.. المشكلة عندهم فى الهجرة الغير شرعية... لان بمجرد دخولك كندا, هيبقى سهل جدا انك تاخدى الاقامة.. و شفت ناس كتير بمجرد ما دخلوا كندا, قدروا يظبطوا حالهم, لانهم بيراعوا العامل الانسانى و نادرا ما بيطردوا حد.. الا اذا عمل جريمة.

كون انك بنت.. فيه بنات كتير دلوقتى بقت بتخلع.. خصوصا لو مفيش روابط اسرية فى مصر.. الكلام ده كان زمان.

السفارة فى امريكا حاجة و السفارة بتاعت مصر حاجة, خصوصا بعد الثورة و بعد اغلاق برامج الهجرة فى كندا, نظرا للضغط الشديد.

علشان تاخدى التأشيرة, لازم و ضرورى يكون عندك الاتى:

1- ملكية شقة او عقار.

2- يفضل ملكية سيارة ايضا.

3- وجود عمل بدخل معقول, و وجود تأمينات.. لو مفيش تأمينات فى الغالب هيتشككوا فى شهادة العمل اللى هتقدميها و هيعتبروها مش حقيقية.

4- 200 الف جنيه عالاقل فى البنك باسمك.

5- وجود رابط اسرى مثل الزواج.. يعنى متجوزة.

6- سافرتى اوروبا او امريكا قبل كده.. و ده مهم جدا.. علشان يبقى عندك هيستورى انك بتروحى و ترجعى. كندا هى اصعب تأشيرة سياحة على مستوى العالم مش فى مصر بس.. طبعا باستثناء الدول اللى بتدخلها بالباسبور.

الست حاجات اللى فوق دول.. هما الاساس.. ممكن نستبعد موضوع العربية علشان مش ضرورى.. بس الخمس حاجات التانيين مهمين, و اختفاء عامل او اتنين منهم بيهز المعادلة.

لو انتى ناوية تخلعى, قولى لنا و احنا نساعدك و نقول لك تعملى ايه... و نوفر عليكى المشوار و الفلوس.

يعنى الافضل انك تقدمى على دراسة ماستر.. بدل فكرة الزيارة لانها فكرة غير مجدية الا لو توفرت الشروط اللى فوق.

الاسوأ دلوقتى انهم حطوا مصر عالبلاك ليست.. و بقى لازم الواحد يروح بنفسه السفارة علشان ياخدوا بصماته.

زمان كان الواحد بيبعت الباسبور و يرجع له تانى يوم.

انا اتمنى انك تروحى.. بس بجد انصحك بشدة انك متقدميش, لانك لو اخدتى رفض مرة, هتبقى نقطة سودة فى باسبورك للابد و عند كل السفارات.. و لو رجعتى تقدمى على دراسة بعدين, هيقولوا انك عايزة تهاجرى بسبب الرفض اول مرة.

زمان انا قدمت و كان معايا كل الاثباتات.. و حساب بنكى فيه اكتر من 300 الف.. و تأشيرة اوروبا (شنجن) و انجلترا.. يعنى تاريخ سفر رائع.. و مع ذلك اترفضت.. ده كان قبل الثورة.. فما بالك دلوقتى الدنيا عاملة ايه.

نصيحة اخوية بقى..

اقصر طريق دايما هو الطريق المستقيم.. حتى لو شكله طويل و ممل حبتين.

شوفى طريقة للهجرة.. سواء عن طريق الدراسة او عن طريق الهجرة مباشرة.. او انك تتجوزى حد مؤهل للهجرة و ياخدك معاه.. او اخوكى يبعت لك عريس يعمل لك سبونسرشيب. (منتشرة الحكاية دى فى كندا خصوصا بين المغاربة و الجزائريين)

دول الطرق الوحيدة.

لو اخوكى فى اى مقاطعة غير اونتاريو او كيبيك.. ممكن برضه يقدم لك على PNP و يبعت يجيبك على ضمانته.. و تقريبا بتاخد سنة او سنتين.

بالتوفيق ان شاء الله.. و اتمنى تراجعى نفسك فى موضوع التقديم.. او لو مصرة.. عالاقل روحى تركيا اسبوع و ارجعى.. و بعديها المغرب و ارجعى.. و بعديها بشوية تقدمى على الزيارة.. لان الترافيل هيستورى مهم جدا بالنسبة لهم.

اناقريت مشاركتك كلها بس هعلقك لك ع المجمل:

زي ماقولت فوق لاحمد بالنسبه لموضوع السياحه انالوعليا هلف العالم بس الفكره زي ماوضحتلك انااهلي مش بيسمحوا ليا اسافر لاني بنت ومش متجوزه او ماشبه كمان عمري 22 سنه

فعشان كدا هروح كندا مش عشان هي بلد سياحيه الفكره اني عاوزه اغير كمان اخويا فيها ودا البلد الوحيده اللي ممكن اروحها لان اخويا هناك فيقدر يحميني او ماشبه

هما بقا اقتنعوا بدا خير مقتنعوش قدر الله ماشاء فعل

بالنسبه لموضوع الهروب والكلام دا انا زي ماوضحت بردو انا مش عاوزه اهاجر ولاعاوزه اهرب لاني مش هروح اعمل مشاكل لاخويا وهو مواطن كندي ولا انا مثلان عاطله عن العمل عشان اهرب اللي بيهرب غالبا بيكون ولد نمره واحد ثانيا شخص مش له عمل ثابت ثالثا غالبا ملوش اهل مثلان يرجعلهم وكل دا مش عندي

بالنسبه للموضووع الفلوس ف البنك انامعيش طبعا المبلغ دا معايا مبلغ اقل من دا وبردو بفكرك اني عمري 22 سنه يعني لسه متخرجه من الكليه ومع ذلك اناكنت بشتغل من زمان لذلك عندي رصيد فبنك

بالنسبه لعقد الشقه انافعلا عندي شقه باسمي هنا فمصر بس فالاوراق المطلوبه دي مش طلبنها مني!

بالنسبه للتامين اناشغاله تابع شركات خاصه مش بيعملوا تأمين

بصراحه انادورت ان مصر بقت فالبلاك ليست دي مش لاقيتها؟ ولو مصر كدا مايقفلووا التقديم ع تأشيرات اوفر لهم

اخويا بالفعل فكلجري ومعرفش عن موضوع ال pnp اي تفاصيل موضوع دا وليه ياخد سنه؟

بالنسبه ل لو انتى ناوية تخلعى, قولى لنا و احنا نساعدك و نقول لك تعملى ايه... و نوفر عليكى المشوار و الفلوس.

لا انامش ناويه اخلع ولو كندا عجبتني في يوم هقدم هجره شرعيه لان مفيش حاجه تخليني اهاجر بشكل غير شرعي والحورات دي وبعدين هناك مفيش فرصه ف الشغل اناراتبي هنا كويس جدا بفصل الله هروح هنا اشتغل الساعه ب 6 دولار ف بنزينه؟ كمانانااخويا رايح هجره شرعيه ولو فكرت اهاجر فيوم من الايام هيكون شرعي

اناللاسف لو كان اهلي يوافقوا كنت سافرت المغرب او تركيا ع الاقل اوفر بس الفكره مرفوضه لاني بنت زي ماوضحتلك ولوكنت هسافر مش هسافر عشان اثبت شيء هسافر لاني فعلا عاوزه اسافر وبحب السفر والتعرف علي الثقافات وماشبه

اناهقدم باللي ربنايقدرني عليه وبفضل الله اتقبل وهفضل هناارد عليكم واعرفكم وصلت لايه وتفائلوا بالخير تجدوه

تحياتي

رابط هذا التعليق

انا عايز اقول لك على حاجة مهمة جدا جدا جدا..

لما بتتعاملى مع هيئة او مؤسسة و طالبة منهم حاجة, لازم تعرفى شروطهم هما و طريقة تفكيرهم هما, مش طريقة تفكيرك او شروطك او طريقة تفكير مجتمعك.

يعنى انا مقصدش انك هتهربى او اى حاجة من دى.. انا بس بوضح لك هما بيفكروا ازاى.

لو دخلتى على موقع السفارة الكندية, هتلاقيهم كاتبين ان اى حد هيقدم لازم يروح و ياخدوا بصماته.. و دى حاجة جديدة و معمولة مع الدول المشبوهة بس زى اليمن و السودان الخ الخ الخ

هما من مصلحتهم انهم يلموا فلوس و يقلبوا عيشهم.. كندا اصلا عايشة على فلوس الهجرة و التأشيرات و فلوس المهاجرين و ده المصدر الرئيسى لدخل الدولة الكندية.

يعنى عمرهم ما هيقفولها علشان هما لازم يجيبوا تمن قعدة المكاتب.

عموما قدمى كل الاثباتات و خدى معاكى عقد الشقة و كل الاثباتات الممكنة اللى تثبت ان ليكى روابط فى مصر.

طالما اخوكى فى البرتا.. يبقى يقدر يقدم لك هو من هناك على ضمانته:

http://www.albertacanada.com/immigration/immigrating/ainp-fs-family-stream.aspx

و خليه يقدم بسرعة لان البرامج دى كلها هتقفل.

و عموما انا بكلمك بحكم خبرتى فى السفر لدول كتير و فى التعامل مع سفارات مختلفة و ازاى بيفكروا.

اتمنى انك تاخدى التأشيرة و ربنا يوفقك ان شاء الله... بس لو انتى ناوية تهاجرى, اقتصرى الطريق احسن.

رابط هذا التعليق

ViralMind

شكرا ليك جزاك الله خيرا انا فعلا قريت شروطهم فالموقع بس الشروط دي مكنش فيها عقد شقه او سياره او حتي سابقه سفر دول اوربيه ا

المطلوب ورق ممكن يبقا متوفر عند اي شخص عادي ف مصر ومش لازم يكون مليونير ,

زي ماانت وضحت في ناس كان متوفر فيها كل الشروط دي واترفضت واكيد فيه ناس كانت متوفر فيها شروط اقل واتقبلت بس مش لازم يكتبوا انهم اتقبلوا لان غالبا اللي بيخش المنتديات هو الشخص اللي عنده مشكله او اللي مش عارف او ماشبه

اعتقد الموضوع حسب المقابله او ردك علي القنصل واقتناعه بيك او اقتناعه بصدقك من عدمه وقبل اي شيء بأمر الله:

زي ماقولتلك انا مش رايحه احور ومقدرش اعمل هجره لان انامشوفتش كندا عشان احكم عليها ومش مستعده حاليا اني اهاجر لو فكرت فالهجره هتكون مش دلوقتي بعد فتره طويله لاني مرتبطه بحاجات هنا مينفعش افكها ف يوم وليله وهتاخد وقت وحتي لو كندا عجبتني مش هقدم هجره بعد مارجع علطول باذن الله

كمان بأكد عليك موضوع اني بنت اعتقد الموضوع بيفرق لانهم عارفين ثقافه البلد في مصر والحالات اللي بتقول ملهاش روابط اسريه والكلام اعتقد بيكون شاذ ونادر ف مصر

علي اي حال اناهتابع هنا من وقت لاخر

بس انا ديما مع التفاؤل وتفائلوا بالخير تجدوه,وعلي اي حال لو مجتش يبقا قدر الله ماشاء فعل

تحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

صدقينى البنت زى الولد... كندا بلد علمانية ليبرالية مفيهاش الكلام ده

و حتى مصر مبقاش فيها الكلام ده... كله بيشتغل و يسافر.

طيب انا ممكن ابقى اعمل لك سكان لورقة الرفض القديمة.. هى لسه عندى

و اوريكى ان احد البنود فى ورقة الرفض بتكون الترافيل هيستورى.. طبعا انا مكانش متعلم لى عليها لانى كنت مسافر قبلها اوروبا و السعودية.

روحى خدى تأشيرة تركيا حتى.. ب350 جنيه تقريبا و هتطلع فى يومين او تلاتة بالكتير.. مش لازم تسافرى.. بس خدى التأشيرة عالاقل

و خدى معاكى عقد الشقة بتاعتك و اى اوراق تثبت.. و لازم كله يكون مترجم انجليزى ترجمة موثقة و الا مش هيقبلوها.

فيه مكتب فى عمارة رمسيس كويس و ترجمته رخيصة.

الشروط بتاعت عقد الشقة و العربية و غيره دى باكيدج اسمها ties.. او الروابط.

بالتوفيق باذن الله.

رابط هذا التعليق

صدقينى البنت زى الولد... كندا بلد علمانية ليبرالية مفيهاش الكلام ده

و حتى مصر مبقاش فيها الكلام ده... كله بيشتغل و يسافر.

طيب انا ممكن ابقى اعمل لك سكان لورقة الرفض القديمة.. هى لسه عندى

و اوريكى ان احد البنود فى ورقة الرفض بتكون الترافيل هيستورى.. طبعا انا مكانش متعلم لى عليها لانى كنت مسافر قبلها اوروبا و السعودية.

روحى خدى تأشيرة تركيا حتى.. ب350 جنيه تقريبا و هتطلع فى يومين او تلاتة بالكتير.. مش لازم تسافرى.. بس خدى التأشيرة عالاقل

و خدى معاكى عقد الشقة بتاعتك و اى اوراق تثبت.. و لازم كله يكون مترجم انجليزى ترجمة موثقة و الا مش هيقبلوها.

فيه مكتب فى عمارة رمسيس كويس و ترجمته رخيصة.

الشروط بتاعت عقد الشقة و العربية و غيره دى باكيدج اسمها ties.. او الروابط.

بالتوفيق باذن الله.

ياريت ترفع الورقه اسكنر عشان اشوف اي الاسباب وقولي انت ليه اترفضت طالما كان معاك كل دا؟

رابط هذا التعليق

اترفضت لسببين..

اولا ان مفيش سبب منطقى انى اروح كندا :closedeyes: كنت مقدم سياحة

ثانيا ان رابط العمل غير كافى و غير موثق, و بالتالى روابطى ضعيفة فى مصر.

و طبعا نتيجته ان الاوفيسر غير مقتنع انى هروح و ارجع.

رابط هذا التعليق

الصورة اتمسحت من عالسيرفر..

انا رفعتها هنا اتاشمينت.

ولايهمك هي صغيره ومش شايفا حاجه بس عادي مفيش مشكله

انت كنت رايح زياره لمين يعني ليك قرايب هناك اخوك او اختك او كدا؟

كمان انت شغلك ليه فيه مشكله؟

انابشتغل ف النت وبشتغال ف شركه في مقر مسجله رسميا ولهاسجل تجاري

رابط هذا التعليق

كنت ناوى اهاجر و كنت عايز اروح اشوف البلد عالطبيعة.. لكن ماكنتش اعرف حد هناك بشكل شخصى.

شغلى مكانش فيه مشكلة.. الكلام ده من 3 سنين و وضعى كان مختلف عن دلوقتى و ماكنتش مظبط الدنيا كويس.

بعديها على طول قدمت على هجرة علشان اختصر.. كانت وقتها الهجرة مفتوحة لكل الناس...

لو صاحب الشغل عامل تأمينات.. خليه يأمن عليكى افضل و قولى له انك هتدفعى المصاريف.

لو مش عامل, اقنعيه انه يعمل رقم منشأة و يسجل فى التأمينات و انك هتدفعى المصاريف.. مش كتير غالبا هتبقى مبلغ صغير.

اللى فهمته ان شغلك outsourcing/freelance

لو كده, ممكن انتى كمان تعملى سجل تجارى و بطاقة ضريبية و دى هتعتبر رابط كويس هيفيدك بعد كده عموما, بس طبعا لازم تتابعى الاقرار الضريبى بتاع كل سنة.. هو ده العيب الوحيد.

و هيبقى اسمك مديرة شركة و تقدرى حتى تغيرى الباسبور للوظيفة دى.. كنا بنعملها زمان علشان نقنع السفارات اننها مهمين و كدهون :closedeyes:

و يا سلام بقى لو تعملى حساب بنكى باسم الشركة و تحطى مبلغ كل شهر... بس طبعا فى حدود المعقول علشان الضرايب.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...