اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رجالة مصر اللي مهما اختلفنا معاهم اعلنوا موقفهم .. تعالى وشوف


Recommended Posts

راجل يابني والله

علاء الأسواني: ما يحدث نتيجة تآمر العسكري على الثورة.. فلنتحد جميعا ليبراليين وإسلاميين من أجل إسقاط شفيق!

ما كان من الاول...قلنا ان الاخوان هم الفصيل الوحيد الجاهز والقوي...ولو ليهم اخطاء كان نقدر بقليل من الالتفاف حولهم وبقليل من اعطائهم الثقة كان بسهولة نقدر نصحح اخطائهم

انا مش مصدق اللي في الاقتباس ده، ياترى الناس دي صادقة فعلا وهتصوت لمرسي مضطرة ..ولا بيقولوا كده علشان ينيموا الناس ويخلوا الناس تتطمن وبالتالي يقعودوا في البيت ومحدش يروح يصوت وينجح شغيق بسبب ان الناس اتكلت على بعض واطمنت ان مرسي هاينجح في الاعادة

معقولة يعني خالد يوسف ونوارة نجم وعلاء الاسواني اللي كان بيألف سيناريوهات تحالف الاخوان مع المجلس العسكري ..هيروح ويصوت لمرسي..ولا بيقول كده وخلاص وهيكتفي بانه يمتنع عن التصويت ؟؟

وياترى ابو حمالات هيروح ويقف في الطابور وينتخب مرسي والناس تبقى واقفة وشايفاه وهو الذي طالما انتهك اعراض الاخوان... مش قادر اصدق بصراحة !!

على العموم اتمنى ان نهتم جميعا بالتصويت في الاعادة لان بدون هذا التصويت يبقى تعبنا في المرة الاولى راح على الفاضي

الكبير كبير يا ابو ريم ...

معلش يا زميلي خليكم انتم اللي اعقل واعتبروهم عيال وغلطوا ...

وإذا كانوا غلطوا فيكم زمان بعد ما ادتوهم بالشلوط علشان طلبوا تسليم السلطه لمجلس رئاسي برئاسة الكتاتني من غير مايوطوا يبوسوا ايد المرشد ودماغه ...

فماعلش امسحها في أي حد او في اي حاجه... ولا اقولك

امسحها في مشروع النهضه

الوقت ليس وقت عتاب كما قالت الفاضلة همس...بس المشكلة انك انت رغم ان الواقع الذي امامك الان يثبت ان دعم مرشح الاخوان كان هو التصرف الصحيح من البداية لكنك مازلت انت والبعض الاخر مصرين على ان تلقوا باللوم على الاخوان... والغريب ان المبررات هزيلة للاسف

اي مجلس مدني برئاسة الكتاتني..الذي كان سيسمح به المجلس العسكري...وهل كنت تعتقد انه لو تم استغلال احداث محمد محمود او القصر العيني لكي نقوم بالدخول في مواجهة

بالقوة مع الجيش لنرغمه على تقبل هذا الامر هل تعتقد انها كانت ستمر على خير...

ألم تفكر ان لو هذا الامر تحقق كما تقول ..واصبح الكتاتني رئيس للمجلس الرئاسي الم تفكر في كيفية تسليم السلطة بعد ذلك ؟؟ ومن هو الذي كان سيحدد شروط وخطوات تسليم السلطة ؟؟

ألم نكن عندها سنسمع منك ايضا ان الكتاتني يريد تسليم السلطة لرئس اخواني وانه يعمل على اقصاء كل الاخرين لكي يسلم السلطة ايضا للاخوان ؟؟!!!

المشكلة يا عزيزي ان هناك من يرى الاخوان شياطين وابالسة وهم لم يروا منهم. ما يستحق كل هذا الهجوم...فلم يسحلوا يوما شابا مثل خالد سعيد ولم يتركوا يوما فقيرا يأكل من صندوق الزبالة ..

فياريت نتكلم بحياد شوية ومفيش داعي تتريق على كلامي

انا بعتذرلك على القافيه اللي في الآخر بس حكمت بقى نعمل ايه .. :give_rose:

رسالتي سيدي ليست لك بالأساس وان كنت قد مررتها عبر كلامك الذي اتفق معك فيه تماما ولك كل الحق فيه ولكل مجتهد نصيب والبقاء للأقوى ..

اي مجلس مدني برئاسة الكتاتني..الذي كان سيسمح به المجلس العسكري...وهل كنت تعتقد انه لو تم استغلال احداث محمد محمود او القصر العيني لكي نقوم بالدخول في مواجهة

بالقوة مع الجيش لنرغمه على تقبل هذا الامر هل تعتقد انها كانت ستمر على خير...

ألم تفكر ان لو هذا الامر تحقق كما تقول ..واصبح الكتاتني رئيس للمجلس الرئاسي الم تفكر في كيفية تسليم السلطة بعد ذلك ؟؟ ومن هو الذي كان سيحدد شروط وخطوات تسليم السلطة ؟؟

ألم نكن عندها سنسمع منك ايضا ان الكتاتني يريد تسليم السلطة لرئس اخواني وانه يعمل على اقصاء كل الاخرين لكي يسلم السلطة ايضا للاخوان ؟؟!!!

فكرة المجلس الرئاسي المدني كانت فكره رددناها كما هي الأفكار التي يرددها الزملاء الأفاضل الآن بغية لم الشمل والبناء سويا من اجل الوطن وإلى اخره من تلك الشعارات التي سقطت بالتقادم وبالفرص الضائعه...

وإن كانت فكره استباقيه اراها كانت كفيله بأن تجنبنا الورطه الحالية التي نمر بها الآن ..

عن نفسي لم افكر بها كطعم للإخوان كما حللتها حضرتك ..بقدر ما كنت اعتبرها او هكذا خيّل لي بأنها رسالة طمأنه لهم ومحاوله لإعطاءهم فرصه لإحتواء الفرقاء والمشاركه الجماعيه في بناء الوطن ووضع الأسس الازمه لإستقراره والوقوف على ارض واحده امام العسكر ...

على العموم هذا ليس محل لتقليب الماضي الأليم على انفسنا ...

ومبروك صدارة مرسي للسباق الرئاسي ومعلش امسحها فينا يا استذنا واقبل غلط الثوار هما زي اخوانك الصغيريين :closedeyes:

ربنا يستر يا اخي الكريم ،، وان شاء الله لو الشعب لم يتكاسل فانا واثق من فوز مرسي ... ولو كان صباحي هو الذي وصل للاعادة كنت سادعم بقوة كل من اعرفه ليصوت له

ولو كان شعبان عبد الرحيم هو الذي وصل للاعادة كنت ساصوت له...ولو جورج اسحق كان هو الذي وصل للاعادة كنت ساصوت له...المهم ان تنجح الثورة اولا في انتزاع البلد من حكم العسكر

وبعد ذلك من السهل التعامل مع اي رئيس مدني... فهذه هي الاولوية..ودفاعي عن الاخوان منذ الثورة كان لاني اعرف انهم في النهاية هم الاقوى والاقدر على مواجهة العسكر رغم اختلافنا على بعض تصرفاتهم....

على العموم تحياتي لك ، وادعي ربك الا يتم التلاعب في الاعادة لصالح شفيق كما تم في المرحلة الاولى

تم تعديل بواسطة Abu Reem

7looo.comd8cb1a261f.gif

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق
شارك

انا انتخبت ابو الفتوح واسرتي جميعها بما فيها زوجتي انتخبو حمدين صباحي

حوالي 15 صوت انتخابي كلنا اتفقا انه هنصوت لمرسي علشان الثورة

ضد اعداء الثورة مع اننا منزلناش التحرير

ده وقت التجميع مش التفرقة ( مع اننا مش بنحب الاخوان ) وكمان

لما باركب تاكسي باقول للسواق لو هتتنتخب

شفيق يعني امناء الشرطة هيفضلوا يقلبوك

وانت حر واحد قاللي انا انتخبت شفيق ومش هانتخبه تاني لاني ما كنتش عارف كده

لازم اللي يعرف يقول للي ما يعرفش ده كلام سواق التاكسي وعمره حوالي 55 سنة

تم تعديل بواسطة ابو حودة
رابط هذا التعليق
شارك

أه يا عميل يا أمريكاني يا صهيوني

#رصد| متابعات| وائل غنيم عبر الفيس بوك:

دروس مستفادة من معركة الرئاسة.

- لأول مرة في مصر يحدث في مصر: انتخابات شديدة التنافس بين كل المرشحين، والشعب يشاهد بعينه كيف أنه هو الذي يأتي بمن يحكمه. أركان الدكتاتورية تتساقط بغض النظر عن الفائز والخاسر وهذه هي المعركة الأهم في تاريخ وطننا.

...

- الشعب المصري يبحث عن التغيير، فمن كل 10 مصريين اختار 3 منهم رموزا للنظام القديم بينما اختار الباقون من لا يعبر عن هذا النظام.

- ماكينة جماعة الإخوان المسلمين الانتخابية في ظل الضعف الشديد للتيارات السياسية المنافسة لها ستظل الأقوى والأقدر على حشد الأصوات لصالح مرشّحيها بغض النظر عن جودة أو سوء أداء الجماعة السياسي ولكنها ومع قوة حشدها لم تتجاوز نسبة الـ 30% والممثلة في كل الأصوات التي حصل عليها د. محمد مرسي.

- التيار الإسلامي في مصر استطاع الحصول على ثقة 6 من كل 10 ناخبين في انتخابات مجلس الشعب، ولكن هذه النسبة انخفضت إلى 4 من كل 10 في انتخابات الرئاسة وهذا الانخفاض (نسبته 33%) يجب أن تستوعب القوى المحسوبة على التيار الإسلامي هذا الأمر.

- يجب ألا نلوم الشعب على اختياراته وألا ننساق إلى دعاوى الإساءة إلى الشعب الذي أثبت أنه وبرغم حداثة علاقته بالديموقراطية يمارسها بشكل جيد، ويجب ألا نلوم أي ناخب على تفتيت أصوات المرشحين المحسوبين على الثورة في صالح أحمد شفيق، المنطقي أن يوجه اللوم للمرشحين (حمدين وأبو الفتوح) على عدم تقديرهما للموقف تقديرا سياسيا صحيحا وتفضيل كل واحد منهما الاستمرار في السباق منفردا.

- آسف! أرجو أن يتوقف الثوار عن توجيه وابل السباب والاتهامات لمن انتخب أحمد شفيق وأن يفكروا بشكل أكثر واقعية وألا يستبعدوا دورهم كثوار بأدائهم السياسي والإعلامي السيء طوال الفترة الماضية في انجاحه. لا يجب أن نوجّه دائما اللوم للآخرين وننسى ما نرتكبه من أخطاء بعضها كان جسيما في حق أنفسنا وفي حق الثورة. وأرجو أن يعيد الكثيرين تفكيرهم في المنهج الاقصائي الذي يتبعوه مع كل من يخالفهم في الرأي.

- الكثير من المصريين اختاروا شفيق لخوفهم من الإسلاميين الذين وجهوا الكثير من الرسائل السلبية للشعب في الفترة الأخيرة وركز الإعلام على أخطائهم ووضع عليها المجهر كما روّج ضدهم الكثير من الشائعات غير صحيحة، وكذلك نتيجة لرغبتهم في الاستقرار الذي أصبحوا يبحثون عنه أملا في أوضاع اقتصادية أفضل.

- الكرة الآن في ملعب جماعة الإخوان المسلمين التي يجب عليها أن تقوم بدورها الفاعل كأكبر قوة سياسية خارج إطار النظام السابق على أن تسعى لتوحيد الصف ووضع أجندة وطنية حقيقية تؤدي إلى التوافق وتضمن عدم احتكار السلطة في مصر.

- الثورة ليست ميدان ولا اعتصام ولا مظاهرة. الثورة هي فكرة والفكرة مهما كان ما يحدث على الأرض تحقق الكثير من الانتصارات آخرها أننا الآن في صدد اختيار رئيس لن تتجاوز نسبة تأييده 65% في أكثر التقديرات تفاؤلا.

وأخيرا، الثورة مستمرة :)

كلام جميل من وائل غنيم أيقونة الثورة

نحتاج لترديد هذا الكلام ونبذ لغة اليأس والإحباط

الثورة مستمرة

الثورة منتصرة

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق
شارك

خالد صلاح يكتب.. "كلمة واحدة": ملاحظات على النتائج الرئاسية

الجمعة، 25 مايو 2012 - 19:38

خالد صلاح

> مجموع أصوات حمدين وأبوالفتوح معا أكثر من الأصوات التى حصل عليها كل من الدكتور مرسى والفريق شفيق منفردين، ولو كان حمدين اتحد مع أبوالفتوح لتحقق الفوز للتغيير «الآمن» من الجولة الأولى، هذا ما فعله الشقاق بمرشحين خرجا من الميدان وعبرا عن الثورة وكانا أقرب إلى التوافق لحسم السباق الرئاسى، والآن أغلبية الأصوات معهما إجمالا لكن الرئاسة مع غيرهما فى معسكرات سياسية أخرى.

> ما فعله حمدين وأبوالفتوح كان استمرارا لكل الانقسامات التى جرت بين الثوار بعد التنحى وخلع نظام مبارك، مئات الائتلافات الثورية وعشرات الأحزاب الليبرالية وآلاف التكتلات على الفيس بوك وملايين الشتائم الثورية الخارجة عن الأخلاق على تويتر بين شركاء الميدان، والنتيجة هو فوز معسكر الالتزام المؤسسى فى الإخوان، وفوز معسكر الولاء للماضى والخوف من المجهول بين أنصار شفيق، الثوار لم يسمعوا نصيحة واحدة، والآن هو وقت الاستماع للنصح لا وقت الصراخ الفارغ بلا معنى.

> أنت فى مأزق هائل حال حسمت الإعادة بين شفيق ومرسى، فإذا اخترت شفيق باسم الليبرالية والدولة المدنية فسيكون تصنيفك السياسى أنك انتصرت للنظام السابق ويصبح كل ما دفعته هذه الأمة من ثمن للتغيير بلا قيمة، وإذا اخترت الدكتور مرسى للنجاة من التصنيف السابق وأملا فى الحد الأدنى من التغيير فسيكون تصنيفك أنك سلمت البلد للإخوان المسلمين عن بكرة أبيها رئاسة وحكومة وبرلمانا ودستورا. «ربنا معاك ومعانا»!!

> الملاحظة الأهم فى النتائج أن كل القوى السياسية فى مصر من إسلاميين أو ليبراليين أو إصلاحيين أو ثوار أو فلول عليها أن تتعلم الآن صعوبة سيطرة تيار واحد أو قوة حزبية واحدة على الحكم، فلا بديل عن التعايش لتحقيق الديمقراطية وإقامة دولة الحريات، أمامنا طريقان إما أن تتعايش هذه القوى وتتصالح على أسس من المصلحة الوطنية، أو أن تعود البلاد إلى الاستبداد مجددا، ولن يفوز وقتها التيار الأقوى أو التيارات المستضعفة، فالكل خاسر إن لم نعبر ببلادنا نحو الحرية والعدالة.

> لا أستطيع أن أنكر فرحتى بالدور الذى لعبته القوات المسلحة فى الانتخابات، والتزام المؤسسة العسكرية أعلى درجات الحيادية وتوفير الأمن للجان وعدم التدخل فى التفاصيل والحرص على إجراء الانتخابات وأعمال الفرز فى أجواء شفافة على الهواء مباشرة والتزام القوات المسلحة واللجنة العليا للانتخابات الرئاسية بالقانون الذى أقره البرلمان للفرز فى مقر اللجان الفرعية، يجب ألا ننسى فى زحام المزايدات والانشقاقات أن نؤكد هذه الحقيقة ونوجه التحية لأصحاب هذا الانتصار، وإذا كنا نختلف مع المجلس العسكرى علنا فى بعض الأحيان فإنه من الشرف والأمانة أن نشكرهم علنا أيضاً على هذا الالتزام.

تم تعديل بواسطة سقراط المصري

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق
شارك

زهقنا خلاص من المزايدات والتخوين واللى بيحبوا البلد واللى بيكرهوا البلد والشرفاء والجبناء

كفايه وصايه لان مافيش حد وصى على حد وكل واحد حر

الفريق حصل على 5مليون ونصف

يعنى الرقم ده اضربه فى اربعه يبقى 20 مليون

يعنى فيه فى مصر 20 مليون فاسد

كفايه الصوت العالى والجعجه الفاضيه

الشهداء ربنا يتقبلهم برحمته ويسكنهم فسيحجناته ورنا جعلهم سبب اننا نختار رئيس

لكن هل انتم متاكدين ان الشهيد مات عشان مرسى يبقى رئيس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لو انتم متاكدين يبقى انا صوتى لمرسى من غير تفكير

لكن انا اعطيت صوتى للفريق

وان شاء الله سو ف اعطيه فى الاعاده

وربنا يولى من يصلح

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

رابط هذا التعليق
شارك

قال محمد عبده- منسق حملة المرشح حمدين صباحي- الذي حصل على نسبة أصوات فاقت المرشح الذي يليه في الترتيب بمحافظة ىالإسكندرية بفارق 200 ألف صوت- إنه في حال خوض أحمد شفيق الإعادة مع المرشح محمد مرسي، فإن جميع أعضاء الحملة سيقفون ضد شفيق، مشيرا إلى انه لا يمكن أبدا وتحت أي ظرف أن يساند أعضاء الحملة أحد أركان نظام مبارك الذي ثاروا عليه وقال: "هذا من رابع المستحيلات".

وأضاف: سنقف بكل قوة ضد شفيق، متحفظا من موقف الحملة من المرشح الإخواني محمد مرسي قائلا: سنقف ضد شفيق، ولا يهم من منافسه طالما لم يكن منتميا للنظام السابق.

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق
شارك

زهقنا خلاص من المزايدات والتخوين واللى بيحبوا البلد واللى بيكرهوا البلد والشرفاء والجبناء

كفايه وصايه لان مافيش حد وصى على حد وكل واحد حر

الفريق حصل على 5مليون ونصف

يعنى الرقم ده اضربه فى اربعه يبقى 20 مليون

يعنى فيه فى مصر 20 مليون فاسد

كفايه الصوت العالى والجعجه الفاضيه

الشهداء ربنا يتقبلهم برحمته ويسكنهم فسيحجناته ورنا جعلهم سبب اننا نختار رئيس

لكن هل انتم متاكدين ان الشهيد مات عشان مرسى يبقى رئيس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لو انتم متاكدين يبقى انا صوتى لمرسى من غير تفكير

لكن انا اعطيت صوتى للفريق

وان شاء الله سو ف اعطيه فى الاعاده

وربنا يولى من يصلح

يعجبني فيك ثباتك على مبدأك بصرف النظر عن اختلافي معك لكنك ثابت على مبدأك ولم تغيره وهذا يعني انك مقتنع بما تعتقد بخلاف من يغير قناعاته ويدوس على مبادئه من اجل قهر الاخر

كلامك منطقي في جزئية ان هناك 20 مليون مصري يؤيدون شفيق فهل نتهمهم بالخيانة وقد تكون من اسباب ترشيحهم لشفيق حالة الكساد وضيق العيش الذي تسببت فيه الثورة وطول مدتها دون امل في اصلاح الاحوال بل ان القادم سيكون اسوأ في ظل فوز مرشح الاخوان الذي يحمل افكارا تعتبر المجتمع مجتمع ضال ويحتاج لاعادة تربيته من جديد

غالبية الذين يتكلمون في محاورات المصريين ومع احترامي وتقديري لهم يعيشون خارج مصر ولن يشعر بما يعاني منه المصريين الا المصريين انفسهم والذين يكتون بنار الكساد وغلاء الاسعار ونقص الخامات واللي ايده في الميه مش زي اللي ايده في النار

ولسان حالهم يقول اللي نعرفه احسن من اللي ما نعرفهوش وادي واحد معروف لنا احسن من واحد هايجرب فينا ويا عالم

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

بعد ما تنتخبوهم وهم الان يستجدون اصواتكم باسم الثورة ومطاردة الفلول وعندما تبدون اعتراضكم على اجراء اتخذوه سيقولون لكم اسكتو ايها الليبراليون الفشلة العجزة وانتم ليس لكم شعبية وانتم ماتسوش بصلة في سوق السياسة والاغلبية لنا

كل هذا سينسى وستعود ريما لعادتها القديمة

عادتهم ومش هايشتروها

وحكاية الضمانات دي مفيش ابسط من حلها والحلول الدينية موجودة كفارة يمين وخلص الموضوع

هم لهم اجندة ولهم خطه وانتم ليس لكم اي تقدير لديهم الا الان فقط حتى تعطوهم اصواتكم وبعدها انتم فشلة وعجزة وكل العبر فيكم

ونوارة نجم دي بنت الحشاش وعلاء الاسواني ده بتاع عمارة يعقوبيان المنحل وناشر الرذيلة والدعارة وبلال فضل يروح عند حاحة احسن له

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

والنبى يارب صبرنى انا ماسك لسانى اووووووووووووووووووووووف

ان لم تستحى فأفعل ما شيئت

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق
شارك

والنبى يارب صبرنى انا ماسك لسانى اووووووووووووووووووووووف

ان لم تستحى فأفعل ما شيئت

الفاضل / أبو محمود

برجاء الالتزامبقواحد المشاركة وعدم كتابة مداخلات استفزازية لاتقدم أي قيمة للحوار، وعدم تلقيح الكلام ضد أعضاء تختلف معهم في الرأي

نأمل حسن تفهمكم وتعاونكم.

الإدارة

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

بعد ما تنتخبوهم وهم الان يستجدون اصواتكم باسم الثورة ومطاردة الفلول وعندما تبدون اعتراضكم على اجراء اتخذوه سيقولون لكم اسكتو ايها الليبراليون الفشلة العجزة وانتم ليس لكم شعبية وانتم ماتسوش بصلة في سوق السياسة والاغلبية لنا

كل هذا سينسى وستعود ريما لعادتها القديمة

عادتهم ومش هايشتروها

وحكاية الضمانات دي مفيش ابسط من حلها والحلول الدينية موجودة كفارة يمين وخلص الموضوع

هم لهم اجندة ولهم خطه وانتم ليس لكم اي تقدير لديهم الا الان فقط حتى تعطوهم اصواتكم وبعدها انتم فشلة وعجزة وكل العبر فيكم

ونوارة نجم دي بنت الحشاش وعلاء الاسواني ده بتاع عمارة يعقوبيان المنحل وناشر الرذيلة والدعارة وبلال فضل يروح عند حاحة احسن له

استاذ اسلام انت مصرى زينا

رغم ان مش اخوانية وباعلنها انى بكره الاخوان ومتضايقة من اللى حصل منهم قبل كده

بس مش وقته خالص ندبح فيهم ونقدمهم قربان لشفيق وغيره

حتى لو الاخوان غلطوا غلطتهم دى ممكن تكون هفوة غير مقصودة

لكن شفيق وامثاله من الفلول بيغلطوا بقالهم كام سنة وناويين يغلطوا فى حقنا كمان كام سنة

مع الاخوان حنقدر نعارضهم نتظاهر ضدهم

لكن مع شفيق حناخد فوق دماغ اهالينا ولا حنقدر نتنفس حتى

لو نجح شفيق البلد حتولع من جديد

وانا مش على استعداد اخسر ابنى زى ماشباب كتير راح دمه هدر وفى الاخر راحت بيضة مقشرة

لشفيق والحزب الواطى من جديد

اتقوا لله فى لحظة ممكن كلنا نضيع فيها مش البلد بس

اللى عنده كلمة طيبة يقولها معندوش يتقى الله ويسكت فى لحظة الفتن دى

ياريت تعمل بالشعار اللى حطيته فى توقيعك يااما تشيله احسن بدل ماتتسال عنه عملت به ولا لأ

تحياتى لحضرتك

رابط هذا التعليق
شارك

منال عمر: صوتي يمكن أن يكون لـ''الطماع''.. وليس لـ القاتل

أكدت دكتورة منال عمر -استشاري الطب النفسي- أنها ستعطي صوتها لمرشح الإخوان رغم كل تحفظاتها، لأن الفرق بينه وبين مرشح النظام السابق فرق السماء والأرض، وقالت انه يستطيع الفرد أن يسلم على من يطمع فيه، ولكنه لن يقدر على مد يده لمن تتلوث يداه بالدماء

http://www.masrawy.com/news/Egypt/Politics/2012/May/26/5047666.aspx

تم تعديل بواسطة احمد رضوان

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق
شارك

554302_363629593690347_122707517782557_933269_187516928_n.jpg

الكلام ده للقرءة فقط زى الفل

بقول لحضرتك ال حصل ده اتفاق اصلا بين الاخوان والنظام نفسه . بقولك شفيق نجح بالرشاوى والصوت الواحد كان بميت جنيه فى فضيحه انتخابيه محصلتشى قبل كده فى مصر . والاخوان لم نرى منها اى تعليق على اى شىء وتصويرها للناس على ان الشعب هو ال اختار بارادته . ولغايه الان لم يعلقوا على ده

لو صباحى ال فاز حتى باراده شعبيه كانت الاخوان بالتاكيد هتتهمه بالرشاوى والتضليل والتلاعب والتقاعص وهلمه جارة من الاتهامات بتاعه الاخوان المعروفه . والى الان لم نرى منهم اى اتهام لشفيق !!!!!!!!!!!!

مع الرغم ان ال حصل ده جريمه تفوق اى جرايم . لانه مش المفروض يترشح من اصله واقل من نصف البلد فلول

ف ليه لم يطبقوا العزل السياسى اسوة بمجلس الشعب ولا تجزءت المبادىء

والمسيحيين نزليهم من حساباتك خالص . هما من الاول ضد الثورة وحكايه مسيحى ومصرى ايد واحده دى ولا بتاكل معاهم

والكنسيه نفسها بتتحرك بدوافع امنيه بحته وجبهه للنظام محترمه . ولا استبعد ابدا سيناريوا اعطاء الاخوان انفسهم اصواتهم لشفيق فى الاعاده

وايه الغريب فى ده اصلا . ال يخون فى الاول هيخون فى التانى لانه رضع خيانه وتأمر ومش هيعرف عمره يعيش نضيف

الاخوان من اوائل الناس ال خانت الثورة فى الاول خالص . هينصروها فى الاخر !!!!!!!

تيجى ازاى يعنى ؟

وشركاء الوطن بيتفاخروا هما كمان بخيانه الثورة . احنا هنضحك على بعض ليه وندفن الحقائق فى الرمل

697508201.jpg

492102029.jpg

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق
شارك

alaaaswany

اذا تشاجرت مع اخيك لانه اناني ثم نشب حريق في بيتكم . هل تطلب مساعدة اخيك ام ترفض حتى يسقط البيت على رؤوسكم .

هذا نفس موقفنا مع الاخوان .

رابط هذا التعليق
شارك

أكلي الجيف .. والراقصون على كل الحبال

على فكرة ده مش دستور إبراهيم عيسى

لان لما لقوا دستور إبراهيم عيسى سمع .. قام البيه السيد البدوي ومعاه واحد تاني رجل أعفان وأشتروها عشان يموتوها.. والنتيجة كانت

554642_420898151276210_251678281531532_1378082_413579733_n.jpg

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

يااااااااااااااه .. أنا كدت أبكي والله وأنا أقرا تلك الكلمات

550872_311228258959920_227761693973244_732392_629188069_n.jpg

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

سبحان الله حتي حملة عمرو موسي حتدعم مرسي لرفضها لشفيق

حملة عمرو موسي بالسويس تعلن دعمها للدكتور محمد مرسي

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق
شارك

لكل واحد شايف مساوىء الاخوان اكبر من مساوىء النظام السابق اقدر احصر هذه المساوىء فى بندين

1-قهر المعارضين

الاخوان لو مسكوا الحكم هتلاقى كل الاجهزة القمعية امن الدولة و المخابرات و الشرطة العسكرية والامن المركزى هيكونواضد الاخوان يعنى اخرك لما تتظاهر قصادهم يطلع شبابهم المتحمس يتعارك معاك يضربك يخونك لكن مش هيسحلك و يكهربك و يضربك خرطوش فى عينك بالاضافة للاعلام الكاره للتيار الدينى يعنى مش هيسبوا هفوه على الاخوان او الرئيس تعدى من غير ما يظهروها بعكس شفيق اللى هيكون صوت الحكمة و العقل و الاستقرار

2- دولة المرشد

بكل بساطة لو افترضنا ان مرسى لو مسك الحكم هيكون مجرد عروسة ماريونت للمرشد او هيئة الارشاد طيب و شفيق ايه غير عرسوة ماريونت للكيان الصهوينى و المخابرات الامريكية يبقى اختار عميل للداخل ارحم من عميل للخارج

c4832be5eeb0a365c14df83fd90f8827.jpg
رابط هذا التعليق
شارك

نادر بكار : معركتنا القادمة مع أحمد شفيق وندعم د محمد مرسى بقوة

وائل الأبراشى : صوتى لمحمد مرسى

لؤى نجاتى : سأحشد الناخبين للدكتور محمد مرسى

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...