اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رجالة مصر اللي مهما اختلفنا معاهم اعلنوا موقفهم .. تعالى وشوف

Recommended Posts

يجدعان وربنا انتوا بتهزروا

رئيس جمهوريه مصر من ايام عبد الناصر رئيس شرفى . يعنى اسما فقط وله خطوط حمراء لايمكن ان يتعداها

وال بيحكم مصر مش رئيس الدوله . ال بيحكمها الاجهزة الامنيه والمخابرات المركزيه الامريكيه والموساد هما ال مشغليين الاجهزة الامنيه دى باليوميه عندهم

يجدعان اقسم بالله مبارك نفسه كان محبوس فى القصر الجمهورى ايام الثورة ومنعين عنه اى حد يدخله والحرس الجمهورى ايامها طرد حسام بدراوى من القصر الجمهورى لانه كان عاوز يدخله عشان يقنعه بالتنحى ويبين له الصورة صح .

ومين حسام بدراوى ده اصلا

ده الامين العام للحزب الوطنى بذات نفسيته . ودخل بعد ما اتهان واتبهدل اخر بهدله . دخله بصعوبه شديده جدا وهو طالع خدله كام شلوط على كام قفى

وقالوله اوعى نشوف وشك هنا تانى

وده مبارك

الجديد ايه الدنيا معاه

تعالى ياعمنا الدنيا هنا . 1. 2 . 3 .

ودول خطوط حمراء . اتكلم واقول احلى شعارات وايها المواطنون ومن اجلك انته لبعد سنه مش بعد بكره . بس الخطوط الحمراء دى اياك ثم اياك

والا هنصفى امك الصبح مش انته بس

الخلاصه الناس دى ال متعاطفه ومتكاتفه وعاوزة تتكاتف . التيار شديد عليهم والموجه اعلى بكتير جدا واكتر من اى تصور او تخيل

كان ممكن ده يحصل فعلا ايام الثورة لما الشعب كان فى الشارع لو اسقط النظام بالفعل

بس هما ضحوا بمبارك عشان النظام يعيش

وعيش انته بقى فى اى احلام ورديه كانت او رماديه

مع نفسك بقى

عاوزين تشتغلوا صح اسقطوا النظام بثورة مسلحه . النظام ده مش هيسقط بهتافات ولا بتحالفات ملهاش اى معنى على ارض الواقع .لان كل ال هتفوا مرميين فى المعتقلات ده غير ال اتقتل وال راحت عينه وايده ورجله

خلص الكلام

توكل على الله وان شاء الله لما نسمع اسمك فى اسماء الشهدا سوف نكون خلفك وعلى دربك كنت انت الشمعه التى تضىء الطريق للاخرون ابدأ بنفس ونحن خلفك وعلى دربك

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

نفسي أسأل سؤال للي أعطى صوته لشفيق .. إنت مصري زينا برضوا وجنسيتك مصري في البطاقة ؟

طب إقرأ كده وقول لي رأيك

المتحدث الرسمي بإسم حملة شفيق في تصريح لصحيفة الجارديان

الثورة أنتهت

احب افكرك ياستاذ سين سين ان الاخوان بعد مادخلوا البرلمان فى جيش جرار وموكب سلطانى مهيب قالوا انتهت شرعية الميدان والشرعية من البرلمان

ولما عرفوا ان شرعية البرلمان زى وعوود الانتخابات التى بوعدوا بيها الناخبين طلعت بومبة رجعوا مسحوا كلامهم باستيكة وقالوا الشرعية من الميدان مرة اخرى

وهناك شيخ جليل قال اذا طلعت مظاهرات بعد التمكن من الحكم حيكونوا خوارج نقاتلهم ونقتلهم

انا نفسى يطلع المرسى ويقولنا من سيكون رئيس الوزراء وهل ستكون الحكومة اخوانية سلفية فقط ولا اخوانية فقط

وبالنسبة للدستور هل هيعملوه على مقاس المرسى ولا ممكن يطولوه شوية علشان يناسب عصام العريان فى المرة القادمة وصلاحيات الرئيس حتكون مطلقة بعد حصولهم على الكرسى

الأخوان اول ناس قالوا ان الثورة انتهت من بعد يوم3 فبراير(بعد جلوسهم مع عمر سليمان) بس كانوا مكتمين والدليل انساحبهم من الميدان وكانوا مقضينها سهرات باربيكوا مع المجلس العسكرى لغاية ماوصلوا للبرلمان والان هم على اعتاب القصر الجمهورى وبعد ذلك سوف يعلنون الخلافة الاسلامية وعاصمتها قاهرة المعز

وسبحان المعز المذل

رابط هذا التعليق

الجماعة الذين أعلنوا مقاطعتهم لجولة الاعادة

لأن كلا الخيارين بالنسبة لهم شر

لماذا يتناولون طرفا واحدا بالتجريح

إذا كان ما يقولونه بالمقاطعة حقيقة

فقد وصلت رسالتهم وانتهى دورهم

فليكونوا محايدين

أم إنها دعوة مبطنة لطرف دون طرف

دعوا الذين يرون أن الدعوة لانقاذ الثورة باسقاط شفيق

أو أعلنوها صراحة وبشجاعة أنكم مع شفيق

ولكل رأيه واختياره

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق

فليكونوا محايدين

ولكل رأيه واختياره

هى الاتهامات دى جاهزة على طول

طيب ياسيدى ان ضد شفيق الراعى الرسمى لمعركة الجمل

انا ضد شفيق رئيس وزراء تهريب الاموال

انا ضد عمر سليمان الى عقد صفقة مع الأخوان فى شهر فبراير قبل التنحى حتى خلوا الميدان من الثوار فى مقابل الاعتراف بهم وانشاء حزب لهم

حلو كدة ياسيدى

انا ضد النزول لتأيد شفيق نكاية فى الأخوان

انا ضد النزول لتأيد مرسى نكاية فى شفيق

ديمقراطية دة ولا ايه رأي سيادتك

هل هناك اتهامات اخرى؟؟

رابط هذا التعليق

طيب يا استاذ ssmaly

ما تقولنا ايه هيه الصفقة التي عقدها الاخوان لما قعدوا مع عمر سليمان وماذا كانت مكتسبات هذه الصفقة وما هو ثمنها..

وياريت تقول لنا ما هو وضع هذه الصفقة الان...وهل هي مازالت قائمة ام لا ؟؟؟

يعني انت عمال تردد الكلام عن هذه الصفقة ...وكأن جلوس الاخوان مع عمر سليمان لابد ان يكون وراءه صفقة..رغم ان في كل الدنيا لابد ان ان يجلس اطراف النزاع او الصراع مع بعض لكي يستمعوا الى بعضهم فقد يصلوا الى حل...او لا يصلوا وهذا ليس عيبا

فياريت تجاوبني عن هذه الاسئلة عن الصفقة التي تتكلم عنها حتى لا يكون كلامك مجرد كلام وخلاص ؟!!!

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

راجل من ضهر راجل

#رصد| #متابعات| علاء الأسواني عبر تويتر:

- ارجو لا نستسلم للإحباط لان الثورة ستنتصر بإذن الله وارجو الا نسرف في اللوم لأننا جميعا اخطأنا . العمل الان ان نتوحد حتى لا يعود نظام مبارك.

- ما اسهل ان ينسحب الانسان ويقول أنا مقاطع ..على طريقة هاتولي ديمقراطية . الواقع يفرض ضروراته. لابد من التوحد مع من نختلف معهم لانقاذ الثورة.

- اذا تشاجرت مع اخيك لانه اناني ثم نشب حريق في بيتكم . هل تطلب مساعدة اخيك ام ترفض حتى يسقط البيت على رؤوسكم . هذا نفس موقفنا مع الاخوان.

- اذا عملنا جبهة لحماية الثورة وأخذنا على الاخوان ضمانات ودعمناهم سنضع العسكر في مازق اما ان يعترفوا بسقوط شفيق او يزوروا فتعود الثورة.

- ادعو احمد شفيق لمناظرة على اون تي في واتمنى ان يعرف هذه المرة اذا كان الوزير منصبا إداريا ام سياسيا لأني سالته في المناظرة الاولى فلم يعرف

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

فليكونوا محايدين

ولكل رأيه واختياره

هى الاتهامات دى جاهزة على طول

طيب ياسيدى ان ضد شفيق الراعى الرسمى لمعركة الجمل

انا ضد شفيق رئيس وزراء تهريب الاموال

انا ضد عمر سليمان الى عقد صفقة مع الأخوان فى شهر فبراير قبل التنحى حتى خلوا الميدان من الثوار فى مقابل الاعتراف بهم وانشاء حزب لهم

حلو كدة ياسيدى

انا ضد النزول لتأيد شفيق نكاية فى الأخوان

انا ضد النزول لتأيد مرسى نكاية فى شفيق

ديمقراطية دة ولا ايه رأي سيادتك

هل هناك اتهامات اخرى؟؟

يا أخي العزيز

مافيش اتهام لأحد

المنطق يقول أنت ضد الاثنين

إذا شكرا

ما هو الحل

لسنا في وقت رفاهية التلاسن

نحن في وقت اختيار أخف الضررين

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق

الي كل كارهي الاخوان ويعتبر انه لا فرق بينهم وبين النظام السابق ومن يؤيدون المقاطعة

احترم اراءكم ولا اطلب منكم تغييرها

بل انه من الخطأ اعتبار كل من صوت لشفيق فلول وغير وطني فبعضهم باع صوته بسبب حاجته

للمال وبعضهم يراه الاصلح ولو اختلفنا معهم

فقط شيء واحد

صلي صلاة استخارة واطلب من الله ان يهديك للاصلح

ده رأي د/ باسم

د. باسم يوسف :

قدامك 3 حلول :

يا تقاطع وفى الحاله دى لو شفيق نجح متلومش الا نفسك عشان هنتسحل ويطلع عين اهلنا .

يا اما تبيع ثورتك وتنتخب شفيق بالعند فى الاخوان عشان خاطر انت مختلف معاهم فى بعض الحاجات وفى الحاله دى تستحق الموت لانك بعت ثورتك وبعت دم اخواتك اللى ماتوا عشانك .

ياما تنتخب مرسى وتقول الحمد لله وقدر الله وماشاء فعل واهو اهون من اللى قتل وخرب ودمر وسرق واهو على الاقل نكون حققنا هدف وهو اسقاط الفلول ..ده راى وبالنسبه لى صوتى لمرسى عشان معنديش حل بديل ..

رابط هذا التعليق

خالد يوسف .. مع مرسي ضد الفل شفشق

مش صحيح.... وأتمنى لو مرسي إن شاء الله نجح ... أن يكون نجاحه من غير أصوات هؤلاء وأولئك

اذا اراد الاخوان توافقا فلينسحب مرسي من الاعادة ليتنافس صباحي مع شفيق وننضوي جميعا لتأييد صباحي ..دون هذا ومع تغير مواقف الاخوان لن يكون هناك توافق وطني حقيقي...

عايز يتنازل الأول للثالث و تذهب أصوات الناجح للساقط ............ بدلا من أن يؤيد الثالث الأول أو تذهب أصوات الساقط للناجح ... وكمان دكتور وسياسي ... حاجه تقرف فعلا

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

مش صحيح.... وأتمنى لو مرسي إن شاء الله نجح ... أن يكون نجاحه من غير أصوات هؤلاء وأولئك

أما حمزة نمرة وخالد يوسف فكان لهما رأي آخر، فقال نمرة: ''شفيق خلافي معاه أخلاقي وبيني وبينه الدم.. د.مرسي شخص محترم وخلافي معاه سياسي فقط.صوتي لمرسي ضد الفلول''، وقال خالد يوسف: ''خلافنا مع الاخوان سياسي وخلافنا مع الفلول حياتي.. نعم لمرسي''، بينما قال بلال فضل: ''أصلا أنا باعتبر إنها إهانة عميقة مجرد سؤالي هتختار مين شفيق ولا مرسي.كده كده هاعارض الإتنين بس هاعارض مرسي بضمير مستريح''.

المصدر

http://www.masrawy.com/news/Egypt/Politics/2012/May/25/5046627.aspx

مرسى لن ينجح بدون باقي طوائف الشعب ... لذا يجب عدم بذر الشقاق

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

يا ناس

من ساعة ما عرفت النتيجة وانا قربت اتجنن

نفسى اعرف اللى انتخبوا شفيق دول جم منين؟؟؟

يعني احنا كنا قبل الانتخابات ممكن نتقابل في المنتدى ونتحاور وكل واحد يوضح ليه مرشح واحد بعينه

مش فاكر انى مرة شفت حد بيقول هاننتخب شفيق او بيدافع عنه

طيب الناس دي جت منين؟؟؟

الخمسة مليون دول كانوا مستخبيين فين؟؟ ومين اللى حركهم؟؟

وليه مفيش مقابل ليهم خمسة مليون شريف في الشعب المصري يردوهم؟؟ ليه اقبال الناس على الانتخابات كان ضعيف كدا؟؟؟

دال اللى راحوا انتخبوا حوالي النص فقط

يعني اللى ماراحوش دول يقدروا بكل سهولة يغيروا النتيجة تماما

يعني شفيق وانصارة قدروا يجمعوا اصوات زى اللى جمعتها جماعة الاخوان بثقلها ووجودها في كل مكان في مصر!!!

وكل دا ومحدش حاسس بيهم

طيب ليه مفيش واحد منهم اتكلم الفترة اللى فاتت؟؟ ولا حس ولا خبر؟؟؟

انا مش قادر اتخيل ان فيه حد راح انتخب شفيق بقناعة شخصية كاملة

لازم فيه سبب

خلونا نحاول نحط حلول عملية

يا ريت لو كل واحد فينا يحاول يفهم الناس أهمية انهم ينزلوا ينتخبوا

ينتخبوا علشان ميوصلش شفيق للحكم مش علشان مرسي يكسب

اهو اهون الضررين

ولو حد يعرف اللى انتخبوا شفيق دول جم منين يا ريت يقولي

يمكن لو عرفنا دول جم منين نعرف نحل المشكلة ونواجهها

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلأَ انْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتْوبُ إِلَيْكَ

رابط هذا التعليق

أما حمزة نمرة وخالد يوسف فكان لهما رأي آخر، فقال نمرة: ''شفيق خلافي معاه أخلاقي وبيني وبينه الدم.. د.مرسي شخص محترم وخلافي معاه سياسي فقط.صوتي لمرسي ضد الفلول''، وقال خالد يوسف: ''خلافنا مع الاخوان سياسي وخلافنا مع الفلول حياتي.. نعم لمرسي''، بينما قال بلال فضل: ''أصلا أنا باعتبر إنها إهانة عميقة مجرد سؤالي هتختار مين شفيق ولا مرسي.كده كده هاعارض الإتنين بس هاعارض مرسي بضمير مستريح''.

المصدر

http://www.masrawy.c...25/5046627.aspx

معلشي يا باشا ... ساعات كده بحب أبذر الشقاق بدل ما أقعد فاضي .. طيب اسمع الفيديو دا من الراجل نفسه ... اللي بقاله ست شهور مدخلش حسابه

http://www.youtube.com/watch?v=uMo605F0pdQ

أحسنتم في الدعوة للمرشح ..... هل ترى خالد يوسف مكسبا لمرسي .... هل وصلنا لهذا الإفلاس ........ مش عارف أقول لكم إيه بالظبط !!!!!.... أنا منزلتش الفيديو من الأول علشان عنوانه

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

المصدر

معلشي يا باشا ... ساعات كده بحب أبذر الشقاق بدل ما أقعد فاضي .. طيب اسمع الفيديو دا من الراجل نفسه ... اللي بقاله ست شهور مدخلش حسابه

أحسنتم في الدعوة للمرشح ..... هل ترى خالد يوسف مكسبا لمرسي .... هل وصلنا لهذا الإفلاس ........ مش عارف أقول لكم إيه بالظبط !!!!!

فيه مصر دلوقتى اهم من مين مع مين او تسفيه البعض ... ودلوقتى مرسى لازم يبقى رئيس كل المصريين وبما فيهم خالد يوسف ولن ينجح بدون الجميع ... لذا وجب ان نقف كلنا معاً لو اردنا صالح الوطن ... اما غير ذلك من تسفيه الناس فما هو سوى صوت نشاذ لزمن نشاذ ... ليس هذا وقته ولا الهدف منه سوى شق الصف

مرسى يحتاج الجميع والجميع بدأ يحشد له لمواجهة من يدهم ملوثة بدماء ابناء مصر

khaled Saleh ‏@khaledsaaleh

بدون تفكير .. لو فعلا الإعادة بين مرسي وشفيق صوتي لمرسي بدون تردد ..عار على مصر ان يصل شفيق للإعادة وما نبقاش مصريين لو وصل للرئاسة بأصواتنا

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

المصدر

أحسنتم في الدعوة للمرشح ..... هل ترى خالد يوسف مكسبا لمرسي .... هل وصلنا لهذا الإفلاس ........ مش عارف أقول لكم إيه بالظبط !!!!!

فيه مصر دلوقتى اهم من مين مع مين او تسفيه البعض ... ودلوقتى مرسى لازم يبقى رئيس كل المصريين وبما فيهم خالد يوسف ولن ينجح بدون الجميع ... لذا وجب ان نقف كلنا معاً لو اردنا صالح الوطن ... اما غير ذلك من تسفيه الناس فما هو سوى صوت نشاذ لزمن نشاذ ... ليس هذا وقته ولا الهدف منه سوى شق الصف

مرسى يحتاج الجميع والجميع بدأ يحشد له لمواجهة من يدهم ملوثة بدماء ابناء مصر

khaled Saleh ‏@khaledsaaleh

بدون تفكير .. لو فعلا الإعادة بين مرسي وشفيق صوتي لمرسي بدون تردد ..عار على مصر ان يصل شفيق للإعادة وما نبقاش مصريين لو وصل للرئاسة بأصواتنا

ماشي يا عم ربنا يكلل مسعاك بالنجاح وتقدر تجمع أكبر عدد من المصريين

تحياتي

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

ماشي يا عم ربنا يكلل مسعاك بالنجاح وتقدر تجمع أكبر عدد من المصريين

تحياتي

أشكرك على دعاءك

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

في وقت الغدا أستمعت إلى برنامج صباحك مع دريم اللي بتقدمه جيهان منصور وكانت مستضيفة الكاتب اليساري المحترم سعد هجرس اللي أراءة ومواقفة لم تتغير من زمان وبيقول للاعور إنت اعور في عينه وكمان الناشطة اليسارية المتحمسة الدكتورة كريمة الحفناوي

واعجبني رد سعد هجرس بدون تردد عندما قال : طبعاً سندعم محمد مرسي .. فمهما أختلفنا معه فهو صديق ميدان ... وممكن نقومه .. غير الديكتاتور اللي من مخلفات النظام السابق أحمد شفيق

وأيدته كريمة الحفناوي أيضاً

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

يا ناس

من ساعة ما عرفت النتيجة وانا قربت اتجنن

نفسى اعرف اللى انتخبوا شفيق دول جم منين؟؟؟

يعني احنا كنا قبل الانتخابات ممكن نتقابل في المنتدى ونتحاور وكل واحد يوضح ليه مرشح واحد بعينه

مش فاكر انى مرة شفت حد بيقول هاننتخب شفيق او بيدافع عنه

طيب الناس دي جت منين؟؟؟

الخمسة مليون دول كانوا مستخبيين فين؟؟ ومين اللى حركهم؟؟

وليه مفيش مقابل ليهم خمسة مليون شريف في الشعب المصري يردوهم؟؟ ليه اقبال الناس على الانتخابات كان ضعيف كدا؟؟؟

دال اللى راحوا انتخبوا حوالي النص فقط

يعني اللى ماراحوش دول يقدروا بكل سهولة يغيروا النتيجة تماما

يعني شفيق وانصارة قدروا يجمعوا اصوات زى اللى جمعتها جماعة الاخوان بثقلها ووجودها في كل مكان في مصر!!!

وكل دا ومحدش حاسس بيهم

طيب ليه مفيش واحد منهم اتكلم الفترة اللى فاتت؟؟ ولا حس ولا خبر؟؟؟

انا مش قادر اتخيل ان فيه حد راح انتخب شفيق بقناعة شخصية كاملة

لازم فيه سبب

خلونا نحاول نحط حلول عملية

يا ريت لو كل واحد فينا يحاول يفهم الناس أهمية انهم ينزلوا ينتخبوا

ينتخبوا علشان ميوصلش شفيق للحكم مش علشان مرسي يكسب

اهو اهون الضررين

ولو حد يعرف اللى انتخبوا شفيق دول جم منين يا ريت يقولي

يمكن لو عرفنا دول جم منين نعرف نحل المشكلة ونواجهها

ال5مليون جم ازاى اقول لحضرتك

فى توجيهات من الكنيسة و الكل عارف كده و اصوات النصارى من 2-3 مليون

العمال فى مصانع رجال الاعمال بتوع النظام لشفيق و حسب كلام احد المحللين على الجزيرة مباشر عددهم حوالى مليون

الفلول و الناس اصحاب المصالح زى زعماء القبائل و العائلات فى الصعيد و البدو و بتوع الله يخرب بيت الثورة و احنا اسفين يا مبارك و اللى عندهم حساسيةشديدة من التيار الاسلامى

الناس البسطاء اللى محسوش بتغير بعد الثورة بل جات على دماغهم و قامت حملة شفيق بظهوره بمن يعيد الهدوء و المياه الى مجاريها

المجندين و الظباط اللى الداخلية طلعت لهم بطائق مدنية و الكلام ده قاله الشيخ حازم من فترة (حسب ما سمعت من احد الزملاء)و قاله عصام سلطان و بالفعل تم اكتشاف اكثر من واقعه بذلك

فى كلام عن رشاوى 100ج لصوت شفيق

اما ازاى نواجهه ده طبعا بعد عون الله كل واحد فينا يكون منبر اعلامى ضد الفلول و نقوم بتوجيه البسطاء و توضيح الصورة لهم و توحيد الصف بان يقوم الاخوان بتحسن صورتهم و طمأنه الناس و القوى الثورية الاخرى و لا اظن اننا نستطيع تفتيت الاصوات عند شفيق الا بنسبة ضئيلة لكن يمكن كسب اصوات مرشحى ابو الفتوح و حمدين و نسبة ضئيلة من عمرو موسى

تم تعديل بواسطة طارق مصرى
رابط هذا التعليق

طبعا على نسق الموضوع

نشكر جميع الإخوان والسلفيين ومن انضم إليهم لتأييد مرسي ضد شفيق ... ونخص بالذكر :

العلمانيين

والليبراليين

واليساريين

والأناركيين

والاشتراكيين الثوريين

والمخرجين

والفنانين

والميكافليين

والنفعيين

والمتهوكين

.......... معا ضد الفلول ......

بصراحة ..... الفلول عندي أفضل

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

ال5مليون جم ازاى اقول لحضرتك

فى توجيهات من الكنيسة و الكل عارف كده و اصوات النصارى من 2-3 مليون

العمال فى مصانع رجال الاعمال بتوع النظام لشفيق و حسب كلام احد المحللين على الجزيرة مباشر عددهم حوالى مليون

الفلول و الناس اصحاب المصالح زى زعماء القبائل و العائلات فى الصعيد و البدو و بتوع الله يخرب بيت الثورة و احنا اسفين يا مبارك و اللى عندهم حساسيةشديدة من التيار الاسلامى

الناس البسطاء اللى محسوش بتغير بعد الثورة بل جات على دماغهم و قامت حملة شفيق بظهوره بمن يعيد الهدوء و المياه الى مجاريها

المجندين و الظباط اللى الداخلية طلعت لهم بطائق مدنية و الكلام ده قاله الشيخ حازم من فترة (حسب ما سمعت من احد الزملاء)و قاله عصام سلطان و بالفعل تم اكتشاف اكثر من واقعه بذلك

فى كلام عن رشاوى 100ج لصوت شفيق

اما ازاى نواجهه ده طبعا بعد عون الله كل واحد فينا يكون منبر اعلامى ضد الفلول و نقوم بتوجيه البسطاء و توضيح الصورة لهم و توحيد الصف بان يقوم الاخوان بتحسن صورتهم و طمأنه الناس و القوى الثورية الاخرى و لا اظن اننا نستطيع تفتيت الاصوات عند شفيق الا بنسبة ضئيلة لكن يمكن كسب اصوات مرشحى ابو الفتوح و حمدين و نسبة ضئيلة من عمرو موسى

كلام حضرتك لو صح كدا يمكن يكون فيه امل

لان حملة شفيق كدا تكون استنفذت كل المصادر اللى ممكن تكسب منها أصوات جديدة

بحاول اتفائل واشوف بارقة امل وسط الضلمة دى

بس اللى مش فاهمة اللى خايفين من التيار الأسلامي أو شايفين ان الثورة غلط

كان قدامهم عمرو موسى اهو من ريحة النظام القديم أو حمدين صباحي

اظن الحكاية حكاية مصالح بشكل بحت مش أكتراو شرا اصوات

وفي الاخر اللوم الاكبر يمكن يقع على اللى ماراحوش ينتخبوا وسابوا المهزلة دى تحصل

نفسي ينزلوا في الاعادة علشان يقولوا لأ لشفيق

احنا لسه بشر عندنا كرامة

يااااا رب نور بصيرة الشعب المصري

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلأَ انْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتْوبُ إِلَيْكَ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...