اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الشاطر : السعودية عرضت4 مليارات دولار مقابل تسلم '' مبارك ''

eslam elmasre

Recommended Posts

القاهرة - قال المهندس خيرت الشاطر، نائب المرشد العام لجماعة الإخوان المسلمين، فى لقاء على هامش دعوة عشاء مع نحو 300 من كبار عائلات منطقة عرب أبومساعد بحلوان، الأربعاء ، إن النظام السابق ظلم المصريين ونهب ثرواتهم وأهمل خدمات الصحة والتعليم، وإن 40% من المواطنين يعيشون تحت خط الفقر، مشدداً على سعى الإخوان إلى حصول كل مصرى على مسكن مناسب وكوب ماء نظيف.

ورد «الشاطر» على سؤال أحد الحاضرين حول الأخبار التى ترددت عن سعى السعودية لتسلم «مبارك» قائلاً إن المملكة عرضت دفع 4 مليارات دولار مقابل تسلمها الرئيس السابق.

وعلق «الشاطر» أنه لا أحد يمكنه الموافقة على هذا العرض إلا الشعب المصرى كله، بالإضافة إلى أن الرقم المعروض قليل للغاية ـ على حد تعبيره.

وأضاف «الشاطر» أن 32 عائلة مرتبطة بالنظام السابق نهبت مصر بشكل منظم، وأن ما استنزفوه من ثروات يكفى للإنفاق على المصريين «مرة ونصف»، وأن أحمد عز، أمين التنظيم السابق فى الحزب الوطنى المنحل، الذى وصلت ثروته إلى 40 مليار جنيه قبل الثورة، ساهم فى «تبويظ البلد» رغم أنه كان مجرد طبال فى إحدى الفرق الفنية، كما أن والده كان تاجر خردة لا تتجاوز ثروته الـ200 ألف جنيه.

الراجل بيقول ان اربعة مليار شوية اوي

يعني لو عرضو اكتر ممكن توافق

انا في الحقيقة مش زعلان من الشاطر لان دي طريقة تفكيره

بيحسبها تجاري وبالبزنس اللي بارع فيه

لكن البلاد لا تدار بفكر البزنس يا شاطر

وبصرف النظر عن صفته وانه لا صفة له عشان يتكلم في موضوع زي ده يعتبر من اسرار الدولة

لكن وضح لي ان هناك من ينقل له الاخبار يعتلي احد المناصب العليا في الدولة

وليس ببعيد عنا زيارة الكتاتني القريبة للمملكة السعودية وما دار من مباحثات في الغرف المغلقة يؤكد لي ان الشاطر يتم ابلاغه بما دار في هذه المباحثات بصفته ولي امر الكتاتني

تم تعديل بواسطة eslam elmasre

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

قد يكون الشاطر قال" 4 مليار شوية " ... على سبيل المزحة

بس طبعا احنا دلوقتى بنصدق اللى عاوزينه ونكذب اللى عاوزين نكذبه

ونعتبر اللى عاوزين جد ... واللى عاوزينه هزار .. حسب المزاج

زى كده عمرو موسى لما بيقول ان ايران دولة عربية .. واحد من مناصريه بيقولى هو يقصد انها قريب لنا مثل العرب

كل واحد وفصيله اللى بيدعمه

لك الله يا مصر .

رابط هذا التعليق

قد يكون الشاطر قال" 4 مليار شوية " ... على سبيل المزحة

بس طبعا احنا دلوقتى بنصدق اللى عاوزينه ونكذب اللى عاوزين نكذبه

ونعتبر اللى عاوزين جد ... واللى عاوزينه هزار .. حسب المزاج

زى كده عمرو موسى لما بيقول ان ايران دولة عربية .. واحد من مناصريه بيقولى هو يقصد انها قريب لنا مثل العرب

كل واحد وفصيله اللى بيدعمه

لك الله يا مصر .

حكاية عمرو موسى دي مجرد سهو فقط

يعني معقول عمرو ما يعرفش ايران دولة عربية ولا دولة اسلامية

مش معقول

ومش معقول بردو ان الشاطر يقول كلامه ده على سبيل المزحة لانه عارف انه بيتكلم كلام يحاسب عليه وعارف ان فيه ناس بتحلل كلامه

الموضوع مش بس ما صرح به الشاطر

الموضوع هو ما هي صفته حتى يتكلم في موضوع يعد سر من اسرار الدولة

ولا العصفورة بتقول له كل حاجة عشان هو كبير العصفورة

الموضوع ده يؤكد ان الكتاتني واعضاء مجلس الشعب من الاخوان ما هم الا مجرد احجار يسدون بها الاماكن لكن العقل المدبر هم القيادات الموجين خلف الستار

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

الموضوع هو ما هي صفته حتى يتكلم في موضوع يعد سر من اسرار الدولة

انا مش معاك فى موضوع السر ده

انا كمواطن مصرى احب اعرف كل حاجة عن بلدى وعن الرئيس السابق

ويعدين ما الناس من كبيرها لصغيرها ومن سنة عمالة تتكلم فى اسرار الدولة .. وقفت يعنى على الشاطر

تم تعديل بواسطة capitshino
رابط هذا التعليق

ورد «الشاطر» على سؤال أحد الحاضرين حول الأخبار التى ترددت عن سعى السعودية لتسلم «مبارك» قائلاً إن المملكة عرضت دفع 4 مليارات دولار مقابل تسلمها الرئيس السابق.

وعلق «الشاطر» أنه لا أحد يمكنه الموافقة على هذا العرض إلا الشعب المصرى كله، بالإضافة إلى أن الرقم المعروض قليل للغاية ـ على حد تعبيره.

وبصرف النظر عن صفته وانه لا صفة له عشان يتكلم في موضوع زي ده يعتبر من اسرار الدولة

وليس ببعيد عنا زيارة الكتاتني القريبة للمملكة السعودية وما دار من مباحثات في الغرف المغلقة يؤكد لي ان الشاطر يتم ابلاغه بما دار في هذه المباحثات بصفته ولي امر الكتاتني

مفيش قدامى إلا فرضيتين على هذا الكلام

إنه حقيقى أو كذب

و حاخد بمبدأ حسن النيه أولا

لو حقيقى... إمتى يا ترى فى أول الثوره و الشاطر شايف شاطر أوى نفسه شاطر أوى و كبير و فارض وصايه على الشعب... و يطلع المعلومه بعدين و الوقت اللى هو شايفه مناسب وده وقتها مثلا؟؟؟؟ و لا اليومين دول بعد سفر وفد المجلس... و كان الكلام ده جزء من المفاوضات ( السريه مثلا) لإعاده السفير... ولا إيه باظبط

طبعا لو الكلام على الفرض التانى كذب... حيبقى مصيبه عند البعض... و عاااااادى عند اللى طول عمرهم بيتلسعوا من الكذابين و أهو أحمد هو الحاج أحمد

وأن أحمد عز، أمين التنظيم السابق فى الحزب الوطنى المنحل، الذى وصلت ثروته إلى 40 مليار جنيه قبل الثورة، ساهم فى «تبويظ البلد» رغم أنه كان مجرد طبال فى إحدى الفرق الفنية،.

طبعا أنا شخصيا لا أحب أن أكون طبال... لكن تحقير الناس و الفوقيه اللى البيه ال (شاطر) بيوصف بيها الناس مش غريبه على الفكر اللى جعله يميز نفسه على الناس من البدايه... ولا أيه

كما أن والده كان تاجر خردة

و هى ديه أخلاق الدعوه اللى بيدعوا لها تحقير آباء الناس و التريقه على أشغالهم,,,, و الحقيقه نفسى أعرف الشاطر شخصيا أبوه و جده كانوا بيشتغلوا إيه

لا تتجاوز ثروته الـ200 ألف جنيه

طبعا بالنسبه للشاطر و من يتحدث بلسانهم 200 ألف جنيه (من 30 سنه) كانوا و مازالوا ولا حاجه بالمقارنه بثروه الشاطر و اللى معاه

لو إن كلامه حقيقى... بغض النظر عن البزنس.... الموضوع يبأه خطير ولا مجال لأن يقال كده فى جلسه ولا مؤتمر... إمتى و فين أتقال و ليه ما أتعرضش على المجلس فى الجلسات العلنيه و ليه ما أتعرضش على رئيس الوزرا و وزاره الخارجيه و فين الشعب من كل ده... إن التصريح ده يطلع منه فى و قت غريب

أما عن البزنس الظاهر إنه يعمل بمثل (الشاطره تغزب برجل حماره) و الشاطر بأه يغزل بإيه... شوف أنت

المطبخ واحد و البيعه واحده و الشاطر هو وزير الداخليه الجديد و سلم لى على زكى بدر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...