اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مداخلات مفصولة من موضوع مرشحي لرئاسة الجمهورية

raouf

Recommended Posts

ارجو من ادارة المنتدى توضيح اين ذهبت ردودى فى هذا الموضوع ؟

تم حذف ردود لا تحمل اى اساءة وبدون اى تعقيب او تنويه

بعض الردود كان بها اقتباس من بغض المشرفين

ارجو ايضاح الموضوع مع العلم ان دى ثالث مرة تخصل معايا

اعتقد ان كلمة هس هس ممنوعة فى المحاورات ولا ايه

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

• الردود 55
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

هي فين مداخلات رؤوف اللي كان بيتكلم فيها عالرجل اللي جاله هسهس

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

رغم ان الموضوع خفيف يعني

لكن أحب أوضح أن في التباس

حازم ابو اسماعيل مرشح لرئاسة دولة مصر بمسلميها و اقباطها

وشخصية سياسية عامة

يعني للكل الحق في نقده

و اهانته كمان

ومحدش يقدر يمنع ده

هي دي السياسة

و اللي عايز يفضل بهيبته و احترامه

يا يخللي كلامه معقول

يا يقعد في بيتهم

او يخليه مع تلاميذه و مريديه بعيد عن السياسة و قذارتها

انما الخلط ده غير مقبول

و اذا كنا حاناخد المسألة على انها مسلم ومسيحي

يبقى ابشروا بتقسيم مصر

ياريت مننساش أن الموقع اسمه محاورات المصريين

و بعدين يا جماعة ليه تزعلوا نفسكم

في مواقع اسلامية

و في مواقع مسيحية

اللي حابب ينسى ان في شريك تاني معاه من الوطن من الطرفين

يتفضل يشارك في المواقع الاحادية دي اللي ما بتشوفوش غير نفسها و بس

تحياتي للجميع

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

يعني للكل الحق في نقده

و اهانته كمان

لا يا مدام عبير هنا أختلف معك بشدة

من حقك ان تنتقدى اى أحد كما تشائين في حدود الأدب و اللياقة

أما الإهانة.. فلست أدرى في الحقيقة كيف تؤكدين هكذا بمنتهى الثقة جوازها في حق من يتصدى للعمل السياسي ..

ليس هذا في الشرع أو القانون أو العرف ..

الإهانة تبقى إهانة ولا تشين إلا صاحبها فقط ..

الحق لا يحتاج للإهانة لإظهاره ..

تلك حجة من لا حجة له ..

وأذكرك بما ذكرتينا به الأمس (( من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت))

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

يعني للكل الحق في نقده

و اهانته كمان

لا يا مدام عبير هنا أختلف معك بشدة

أما الإهانة.. فلست أدرى في الحقيقة كيف تؤكدين هكذا بمنتهى الثقة جوازها في حق من يتصدى للعمل السياسي ..

الإهانة تبقى إهانة ولا تشين إلا صاحبها فقط ..

الحق لا يحتاج للإهانة لإظهاره ..

تلك حجة من لا حجة له ..

وأذكرك بما ذكرتينا به الأمس (( من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت))

اخي الكريم

اعقبت كلمتي

ب

ومحدش يقدر يمنع ده

و هذا لا يعني اني اقبل ذلك

قلتها بمعنى ان هناك من سيقوم بذلك

و لن نستطيع منعه

تحياتي

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

بصراحه حكاية اهانته دي صعبه حبتين خاصة ونحن نرفع شعار الموضوعية والعقلانية

فياريت يكون مجرد خطأ مطبعي او سهو قلم وليس مبدأ و تأسيس لحق لا أظنه سيقبله اعضاء محاورات المصريين

والاشكاليه أكبر ان يأتي من مشرف وليس عضو بالمحاورات

-----------------------------------------------------------------------------------------------

الحقيقة وددت أن الفت الانظار ان الشيخ حازم من الشخصيات التي يقع فيها كتير من خلق الله ويمكن ده لزيادة حسناته

لكني في نفس الوقت لا أقلل من اهمية تسليط الضوء أن اتباع أي شخصية عامة ممكن يسيؤوا اليه بدون قصد

انا وجدت صفحة بالصدفة على الفيس تحمل عنوان

لا لحكم العلمانيين والليبراليين مصر

فوجدت ان فيها من الاساءة للشيخ حازم وايضا للشيخ حسان الشيء الكثير .. والاساءة جاءت من محبيهم وليس العكس

فعلى سبيل المثال .. وجدت خبر بها يقول

الفنانه لوسي تدعم مبادرة الشيخ حسان بالتبرع بأجر مسلسل كامل لها

بارك الله فى الاخت لوسى وجزاكى الله كل خير فى ميزان حسناتك , أسأل الله ان يوفقنا لما نصبوا اليه من خير وصلاح لصالح امتنا ومعاً نعيد امجاد امتنا نأمل وان شاء الله تكون بدايه درب الهداية والنصيحة والعلم لكى على يد شيخنا الجليل محمد حسان

هل من المعقول ان هؤلاء المؤيدين يتلقفون أي خبر ويعملون على نشرة بدون تروي وتبصر هل هو حقيقي أم اشاعه

لأنه بصراحه لو الخبر حقيقي تبقى مصيبه سوده .. لانه من غير المعقول ان صندوق العزة ندعمه بأموال راقصات وهز الوسط يصبح جهاد

اتمنى ان الخبر يكون مجرد اشاعه .. وان انصار الشيخ يهدأوا ويتثبتوا قبل نشر الغث والثمين وان انصار أي شخصية عامة تتأنى قبل التسرع

وقبل ان اختم مداخلتي وقبل ان يتسرع أحد بتصنيفي أني من أعداء الشيخ حازم صلاح أو من أعداء الدعوة السلفية

احب اذكر الجميع بمقالة شفيق بلوفر .. انا حاربت وقتلت واتقتلت .. يعني اتبهدلت قبل كده لاني وافقت رأي الشيخ حازم في مواضيع بعينها

ودي واحترامي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله...

العضوة العزيزة عبير :)

إسمحى لى أختلف أنا أيضا معاك فى حتة الاهانة دى..وكمان فى حتة ان اللى مش عاجبه يروح منتديات أحادية الفكر..:)

ولانى على يقين بأن الفاضل سكوربيون بينتقد مرشح لرئاسة الجمهورية اللى هو مواطن فيها ، بغض النظر عن تصنيف المرشح ده ..

فهذا يعطيه الحق أن ينتقد تصريحات المرشح المحتمل لانه مواطن مصرى من حقه ان يطمئن على نفسه وذويه فى المرحلة القادمة...ولا يجب أن يتم التعامل مع ارائه على أساس عقائدى ...لان زى ماحضرتك تفضلتى ووضحتى ان المنتدى اسمه محاورات المصريين ومش محاورات السلفيين او الليبرالين...

أما جميع الاخوة الاعضاء باختلاف عقيدتهم وتوجهاتهم الفكرية..فمُرحب بهم أكيد طالما انهم لا يخالفون قواعد الكتابة ..

ماسبق كان توضيح لابد منه ..

مودتى واحترامى

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

فياريت يكون مجرد خطأ مطبعي او سهو قلم وليس مبدأ و تأسيس لحق لا أظنه سيقبله اعضاء محاورات المصريين

مش خطأ مطبعي و لا سهو قلم يا فندم

و ارجع حضرتك لردي على د. ياسر

وحضرتك حتشوف ان تقبلنا لذلك هو عين الموضوعية و العقلانية

المشكلة ان كثيرين يتعاملون مع الأمر انه اهانة لرجل دين!!!

لكن الجميع يتقبل اهانة باقي السياسيين بشكل طبيعي!!!

الدكتور حازم دخل ميدان السياسة

يبقى يتحمل مزايا ذلك الأمر جنبا إلى جنب مع عيوبه

تحياتي

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

إسمحى لى أختلف أنا أيضا معاك فى حتة الاهانة دى..وكمان فى حتة ان اللى مش عاجبه يروح منتديات أحادية الفكر..:)

ولانى على يقين بأن الفاضل سكوربيون بينتقد مرشح لرئاسة الجمهورية اللى هو مواطن فيها ، بغض النظر عن تصنيف المرشح ده ..

فهذا يعطيه الحق أن ينتقد تصريحات المرشح المحتمل لانه مواطن مصرى من حقه ان يطمئن على نفسه وذويه فى المرحلة القادمة...ولا يجب أن يتم التعامل مع ارائه على أساس عقائدى ...لان زى ماحضرتك تفضلتى ووضحتى ان المنتدى اسمه محاورات المصريين ومش محاورات السلفيين او الليبرالين...

أما جميع الاخوة الاعضاء باختلاف عقيدتهم وتوجهاتهم الفكرية..فمُرحب بهم أكيد طالما انهم لا يخالفون قواعد الكتابة ..

مودتى واحترامى

العضوة العزيزة فولانة :P

او المشرفة العزيزة برضه فولانة :ph34r:

مش عارفة ليه باحس ان ا نا مستر جايكل اند د.هايد

كده مشرفة كده عضوة

على غرار

كده دولارات كده استرليني

أنا مين ؟mfb:

مشرفة mc: و الا عضوة؟:huh:

شوفي ردي اللي بعد مداخلتك يا جميل

وحا تعرفي قصدي

و بالنسبة لدعوتي من يريد إلى الذهاب المنتديات الاحادية

فهو فعلا و بمنتهى الصدق حل لتلافي حرق الدم و الأعصاب لمن لا يستطيع أن يتقبل الآخر

يعني نصيحة مش أكتر

:wub:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

رغم ان الموضوع خفيف يعني

باقون إن شاء الله يا مدام عبير ، المحاورات بيتنا التاني

لنعبر عن آراءنا ونتناقش هنا :)

تحياتي

رابط هذا التعليق

رغم ان الموضوع خفيف يعني

باقون إن شاء الله يا مدام عبير ، المحاورات بيتنا التاني

لنعبر عن آراءنا ونتناقش هنا :)

تحياتي

ليه بس يا دكتورة اخدتي الكلام على نفسك

ده حتى حضرتك من أنشط الأعضاء و ما شاء الله بتشاركي في معظم الأبواب

و بعدين زي ما قلت دي نصيحة من عضوة زميلتكم

عضوة

و الله العظيم عضوة

عضوة

عضوة

عضوة

:WelEgTks:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

مش عارف أقول إيه يا استاذه عبير بصراحه انت اخت فاضله ولكن يبدو فعلا أنه لكل جواد كبوه

يعني حضرتك تفضلتي وشرحتي وجهة نظرك في موضوع الاهانة بأنه لن يستطيع القائمون على المنتدى منعه

لكن أتيت بعد ذلك وقلت من لايعجبه يتفضل .. ألا يذكرك هذا بشيء

انه نفس موقف الشيخ يعقوب في الفيديو الذي اشتهر فيه بكلامه عن غزوة الصناديق عندما أشار بيده وكررها عادل حموده مليون مرة ليدين بها الشيخ

عندما قال الشعب عاوز دين .. ادي له دين .. واللي مش عاجبه .. واشار بيده .. يعني يتفضل إلى امريكا وكندا

طبعا كل منصف قال وقتها إن الشيخ أخطأ .. وبالتالي

أنا بنفس الانصاف أقول لحضرتك انك اخطأت عندما دعوت من يختلف مع رؤيتك إلى الرحيل لمنتديات أخرى

لا أدري بأي حق تتفضلين علينا بهذه النصيحة أو الطرد المغلف بعبارات مرنة وديبلوماسية

انا فعلا مندهش من إصرار حضرتك ..برغم تأكيدي على حق حضرتك في التعبير بكل وضوح عن رؤيتك

احتراماتي

رابط هذا التعليق

مودتى واحترامى

أثلجتى صدرى بردك الاخت الفاضله فولانه .. :clappingrose: .. كنت على وشك ان اقترح على ادارة المحاورات تغيير اسم المنتدى من محاورات المصريين الى ((محاورات المصريين الليبراليين )) عشان بس الامور تبقى واضحه .. وكل واحد مننا يعرف حدوده .. والارض اللى واقف عليها .. ويشوف هل حينفع يكمل فى المحاورات بالشكل ده ..والا يعيد حساباته ..وعشان كمان تكون هناك شفافيه .. واتساق مع النفس من قبل حضراتكم كمشرفى المحاورات .. ولكن بما ان حضرتك قولتيها صريحه بان المنتدى ليس له توجه معين او انحياز نحو فصيل ما بعينه .. فده شئ يسعدنى .. وان كنت احيانا ألمس غير ذلك ((كعضو محايد لا انتمى سياسيا لليبرال او الاخوان والسلفيين)) ولكن انتم غير ملزمين بما ألمس .. وبما أظن .. ف إن بعض الظن إثم .. لذا مرغم انا .. إحتراما .. وثقة .. وتقديرا لكى .. ان اعطى لنفسى فرصه اخرى لتقييم التوجه العام للمحاورات .. وهل هو توجه عام .. ام توجه خاص .. وهو شئ يعنينى جدا

شكرا اختى الفاضلة فولانه .. فقد دفعتينى للداخل خطوات .. بعد أن كنت للخروج دُر :give_rose:

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

الإهانة تبقى إهانة ولا تشين إلا صاحبها فقط .

عندما أطالع مثل هكذا آراء فى إحدى موضوعات تعني بما هو معروف منذ القدم ومعمول به هنا وجميع أنحاء العالم (الأدب الساخر) فأن ما يقفز الى ذهني فوراً هو ما أحسن قوله يوماً الشاعر نزار قباني وكان صادقا فيه ... فقد نقل لنا مثل هذا الواقع بقوله: .. مُعتقلون داخل النص الذي يكتبه حُكامنا... مُعتقلون داخل الدين كما فسره إمَامُنا...'

على ما يبدو انه حتى "معاني" و مصطلحات اللغة العربية " الثرية " بتنا نعشق لى عنقها والــ "تصيد" بها لأهداف تصفية الحسابات "الشخصية"!!! ما فهمته من كلمة " إهانة " التى إستخدمتها العزيزة "عبير" هنا فى سياق كلامها ... إحدى هذه المعاني لتلك الكلمة

مهين:

حقير في الرأي و التمييز أو كَذاب

سورة :القلم، آية رقم :10

المعجم: كلمات القران

قليل التمييز ضعيف الرأي " {وَلاَ تُطِعْ كُلَّ حَلاَّفٍ مَهِينٍ} ".

المعجم: اللغة العربية المعاصر

هناك فرق بين " إهانة" الشخص .. وهى هنا (فى موضوعنا على سبيل المثال) "الإستخفاف بما يقوله" (حق أصيل) .. وبين "سب" الشخص (ليس من حق أحد!) ... ويصبح الأمر "مزموم" وغير مقبول اذا كان الإنسان (شخصية عامة) "المهان" أو "المستهزأ به" أو "المسخور منه" لم يصدر عنه أى فعل أو قول يهان/ يسخر/ يستهزأ به من أجله، ولكن يُصبح الأمر غير ذلك اذا صدر عنه (الشخصية العامة) مثل هذا القول او الفعل .... الإهانات شئ والسباب شئ آخر تماماً ... وهو تحديداً ما لجأ اليه العزيز "سكوربيون" فى موضوعه هذا ... وأوضح ووضع لنا بوضوح أسباب إعتماده على " ادب السخرية السياسية" المعروفة ... اذن "الإهانة" هنا هى محاولة أن يجعله (الفعل او القول) صغير الأمر لا يُبالي به ... على عكس ما يحاول صاحبه فعله ... وهذا حق أصيل فى عالم الــــــــــــــــدولـــــــــــــــــــة (الــــــــــــعـــــــــــام) .... ولكن لن يتم إستساغته من قبل الكثيرين فى عالم الــــــــــــــــــــــديــــــــــــــــــــن ... من منا يستطيع أن ينسى 'حنظلة' في رسومات "ناجي العلي" ؟!؟!؟ من منا يستطيع أن ينسى أعمال "صلاح جاهين" التي انتقدت بعض المظاهر السلبية في المجتمع المصري، التاريخ مكدس بأمثلة الإستهزاء/السخرية/ الإهانة من الــــــــشــــــــخـــــــــــصـــــــيــــــــــــــات الــــــــــــعــــــــــامــــــــة .. فقد كان العديد من زعماء العالم أجمع ونحن بالطبع من ضمنهم ... فكانوا يتابعون السخرية السياسية التي يرددها الأدباء، فمنهم من كان يعتبرها استطلاع رأي لسياسته، وآخرون يعتبرونها مؤشر صعود أو هبوط شعبيتهم وليكن على سبيل المثال وليس الحصر الزعيم الفرنسي "شارل ديغول" الذي كان أكثر ما يزعجه هو أن السخرية السياسية أو الرسم الكاريكاتوري، وكذلك الزعيم الراحل "جمال عبد الناصر"، الذي كانت تجمع له السخرية السياسية التي ابتلي بها بعد هزيمة 67، بسيل من اللذعات الناقدة للسياسة المصرية ... وغيره .. وغيره ...

فوفروا على أنفسكم جهودكم تلك ... ولا داعي للتلويح بالوصاية وتكميم الآفواة!!!

تحياتي.

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل حنظلة

و الله العظيم عضوة يافندم

و قولي : " لن نستطيع منعه "

مش كادارة يافندم

قصدي كمجتمع

و نصيحتي اللي قلتها كعضوة

لو ترجعلها كانت للطرفين

المسلمين و المسيحيين

للمتشددين من الطرفين اللي عايزين ينتصروا لنفسهم

و تولع مصر

الاخ الفاضل محمود البصيلي

شكرا

الإخوة الافاضل جميعا

ما ينوب المخلص غير تقطيع هدومه

حقكم عليا جميعا

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل محمود البصيلي

شكرا

الإخوة الافاضل جميعا

ما ينوب المخلص غير تقطيع هدومه

حقكم عليا جميعا

كلامى يا عبير موجه للاخت الفاضله فولانه ..وحول نقطة معينه .. لم أتعرض لأى شئ قلتيه .. فلم نبرة التحامل عليا تلك .. وحتى لو اختلفت معكى فى رأى ما .. وهو حدث من قبل .. فلما رد الفعل هذا الذى يبدو وكأنه مستاء من مداخلتى .. على العموم مازلت مؤمن ((حقا وصدقا وفعليا على ارض الواقع)) ان الاختلاف فى الرأى يؤدى احيانا كثيره ((للاسف)) ان يفسد كل قضايا وأواصر وروابط الود ((ليس من ناحيتى طبعا))

تم تعديل بواسطة محمود البصيلى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

انا وجدت صفحة بالصدفة على الفيس تحمل عنوان

لا لحكم العلمانيين والليبراليين مصر

فوجدت ان فيها من الاساءة للشيخ حازم وايضا للشيخ حسان الشيء الكثير .. والاساءة جاءت من محبيهم وليس العكس

فعلى سبيل المثال .. وجدت خبر بها يقول

الفنانه لوسي تدعم مبادرة الشيخ حسان بالتبرع بأجر مسلسل كامل لها

بارك الله فى الاخت لوسى وجزاكى الله كل خير فى ميزان حسناتك , أسأل الله ان يوفقنا لما نصبوا اليه من خير وصلاح لصالح امتنا ومعاً نعيد امجاد امتنا نأمل وان شاء الله تكون بدايه درب الهداية والنصيحة والعلم لكى على يد شيخنا الجليل محمد حسان

هل من المعقول ان هؤلاء المؤيدين يتلقفون أي خبر ويعملون على نشرة بدون تروي وتبصر هل هو حقيقي أم اشاعه

لأنه بصراحه لو الخبر حقيقي تبقى مصيبه سوده .. لانه من غير المعقول ان صندوق العزة ندعمه بأموال راقصات وهز الوسط يصبح جهاد

اتمنى ان الخبر يكون مجرد اشاعه .. وان انصار الشيخ يهدأوا ويتثبتوا قبل نشر الغث والثمين وان انصار أي شخصية عامة تتأنى قبل التسرع

وقبل ان اختم مداخلتي وقبل ان يتسرع أحد بتصنيفي أني من أعداء الشيخ حازم صلاح أو من أعداء الدعوة السلفية

احب اذكر الجميع بمقالة شفيق بلوفر .. انا حاربت وقتلت واتقتلت .. يعني اتبهدلت قبل كده لاني وافقت رأي الشيخ حازم في مواضيع بعينها

ودي واحترامي

استغربت يا حنظلة كيف لشخص في مثل فكرك أن يقع في فخ هذه الصفحة

يا عزيزي هذه صفحة تم إنشائها أصلا لتشويه الإسلاميين ، ولكن تم تسميتها بهذا الإسم ليخيل على زائرها أنها تتحدث بلسانهم فقط

أعتقد أنه من السهولة إدراك هذا الأمر

أم أنك لم ترى البوست الخاص بالتعليق على بطاقة حازم صلاح أبو إسماعيل، والبوست الخاص بمصطفى بكري وغيره

هذه الصفحة تماما مثل صفحة هيئة الامر بالمعروف والنهي عن المنكر

تحياتي...

تم تعديل بواسطة الغريب

رابط هذا التعليق

أستاذ محمود

مفيش تحامل و لا حاجة

انا بس شايفة ان كلمة " ود "

بقت حاجة مضحكة اوي اليومين دول

مش شايفة غير ناس بتتصيد لبعضها وبس

و واقفين لبعض ع الواحدة

وما يصدقوا كلمة تتقال عشان يتعمل منها قصة و حكاية

وعلى طول وبدون استفسار

يعلو صوت الظن السيء

وتصفية الحسابات من مواضيع سابقة !!!

واحدة بواحدة

لا وكله يطلع مع بعض

و دون انتظار الرد

تفتكر الجو ده ممكن أن يكون فيه أي ود؟؟؟

عموما

أدرك جيدا أنه من المستحيل ارضاء الناس

وعمري ما سعيت لارضاء حد

اقول ما أراه الحق من وجهة نظري

و لا أستنكف عن الاعتذار عندما اخطئ

اوضحت رأيي في أكثر من مداخلة

و البعض مصرّ على فهم محدد

في هذه الحالة

ليس في الامكان أبدع مما كان

تحياتي/ للجمع الموقر

(حقوق التأليف محفوظة للعزيز طائر الليل الحزين)

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

و اهانته كمان

ومحدش يقدر يمنع ده

هي دي السياسة

يا يخللي كلامه معقول

يا يقعد في بيتهم

انما الخلط ده غير مقبول

مع الاسف مدام عبير هذا عهدى بردودك دائما

نحن لا نختلف مع الكلام ده خالص ... لكن طالما ان حضرتك قلتى ان ده محاورات المصريين ومن حق كل واحد انه ينقد الاخر وخصوصا بعد دخوله معترك السياسة

فانا اعترض على الاختلاف على اساس دينى والشيخ قال ايه ودولة الارهاب ودولة مش عارف ايه والغمز واللمز الغير مقبول

من حق كل شخص ان يبدى تخوفا ما من احد الامور ولكن لا يكون هكذا اذا كنا مصريين جميعا كما تدعين

وللعلم انا لن ارشح الشيخ حازم ولكن احببت ان اوضح لكى بعض الامور التى تناقضين نفسك بها

وعموما الانتخابات دى عادية جدااا ... اللى عايز ينتخب حد ينتخبه اللى مش عايز هو حر... اذا كانت هذه هى الديمقراطية التى نرتضيها

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

و اهانته كمان

ومحدش يقدر يمنع ده

هي دي السياسة

يا يخللي كلامه معقول

يا يقعد في بيتهم

انما الخلط ده غير مقبول

مع الاسف مدام عبير هذا عهدى بردودك دائما

نحن لا نختلف مع الكلام ده خالص ... لكن طالما ان حضرتك قلتى ان ده محاورات المصريين ومن حق كل واحد انه ينقد الاخر وخصوصا بعد دخوله معترك السياسة

فانا اعترض على الاختلاف على اساس دينى والشيخ قال ايه ودولة الارهاب ودولة مش عارف ايه والغمز واللمز الغير مقبول

من حق كل شخص ان يبدى تخوفا ما من احد الامور ولكن لا يكون هكذا اذا كنا مصريين جميعا كما تدعين

وللعلم انا لن ارشح الشيخ حازم ولكن احببت ان اوضح لكى بعض الامور التى تناقضين نفسك بها

وعموما الانتخابات دى عادية جدااا ... اللى عايز ينتخب حد ينتخبه اللى مش عايز هو حر... اذا كانت هذه هى الديمقراطية التى نرتضيها

يااااااااااه

يا باشمهندس

وحشتني ردودك دي الحقيقة

بقى لك فترة حارمني منها

الحمد لله على السلامة

كنت حازعل اوي لوما شاركتش في الاحتفال ده

:clappingrose:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...