اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مخاطر الزواج من أجنبى / أجنبية

نوران

Recommended Posts

45٪ نسبة الطلاق فى مصر السنة الى فاتت والنسبة بتتزايد بشكل رهيب كل سنة وبردك لو فى عيال الاب مش بيعرف يشوف عياله وبيتحرم منهم اكتر من 15 سنة طبقا لقوانين حرم المخلوع وبالعكس كمان بسبب القايمة الزوج بيبقى مهدد بدخول السجن لان الزوجة المصرية المصونة اول حاجة بتعملها بالقايمة انها تحبس الراجل علشان تبدا ابتزازه بالاضافة لحرمانه من اولاده وطبعا بستثنى من دول بنات الاصول المتربية الى بيعرفوا ربنا بجد مش مظهر بيضحكوا بيه على الراجل فى اول التعارف يعنى بردك الجواز من المصريه مليان بلاوى الا من رحم ربى وخصوصا بسبب قوانين حرم المخلوع الى جردت الراجل من كل شىء

45% ده رقم كبير ورهيب وغير صحيح

45% معناه ان من كل اسرتين واحدة منهم متطلقين وهذا غير حقيقي

معارفي واقاربي واقارب اقاربي ليس بينهم 1% حالة طلاق، النسبة بين كل من عرفتهم واعرفهم = 0%

من أين مصدرك الذي يقول 45%؟

حضرتك انا مصدرى ببحث بسيط على الجوجل وهتلاقى النسب هتتطلع ليك ومن اكثر من مصدر ومكتوب فى كذا جريدة رسمية ومش شرط ان ان علشان النسبة منعدمة فى نطاق معارفك تكون معممة على مصر كلها وانا كان ليا تجربة سابقة فى الموضوع ده منذ اكثر من تسع سنوات وكان فى خلافات بينى وبين زوجتى السابقة وكنت علشان اتاكد انها رفعت عليا قضية فى محكمة الاسرة ولا لا كنت بزور محكمة زنانيرى المختصة بالقضايا دى وبدور على اسمى فى دفتر هناك مفيهوش الا اسم ازوج والزوجة الى فى قضية اتسجلت مابينهم ومش عايز اقولك ان كل اسبوع الدفاتر دى بتزيد بشكل غريب من كثرة عدد الزوجات الى رفعت قضايا على ازواجها والى معروف مدام الزوجة والزوج بقى فيه بينهم محاكم يبقى كل حاجة مابينهم انتهت وعلى فكرة انا تجربتى دى انتهت ان ليا ابن عنده دلوقتى 10 سنين لا شفته من وقتها ولا هو شافنى بسبب قوانين حرم المخلوع يعنى مفرقتش عن الى اتجوزا اجانب واتحرموا منهم بس هما مصيبتهم اكبر انهم اتجوزا بنات ديانتهم مختلفة وهى دى المصيبة الاكبر

رابط هذا التعليق

• الردود 60
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الاخ Ahmed El Manadili

قرات الموضوع ده وموضوعك عالسريع وملحوظة قوية من حضرتك فكرة الزواج من اجنبية دى

انا مش هعترض عالزواج من اجنبية لكنى معترض جدا على اجحاف المراة المصرية

للاسباب التالية

اول حاجة اى تدهور فى قيم واخلاق البنات او المراة من الاجيال الجديدة هتلاقيه مقابله نفس النسبة من تدهور الاخلاق فى الشباب من الجيل الجديد دون مبالغة (احنا هنجيبه منين يعنى)

تانى حاجة فيه اية قرانية كريمة بتقول الطيبون للطيبات (اللى عايز طيبة بما تحمله من معانى وخلق واداب وتدين يكون طيب زيها)

تالت حاجة مستغرب من كلامك عن عدم انصاف القوانين للرجال - مع احترامي رايك بس الليلة كلها فى ايد الرجل هو اللى فى ايده يعمل حاجة - عن نفسى كرجل باذن الله عمرى محط رقبتى تحت ضرس حد يعنى كل وسائل الكنترول فى ايدى مع حفظ الحقوق والمحافظة على احترام الاخرين - لحد الان مش عارف سبب لايصال الامور للمحاكم ربنا يبعدنا عنها

رابعا - بالنسبة لشباب الفيس بوك مقدرش احدد سبب موقفهم ولا هما مين اصلا ولا عددهم - النت غالبا بيقدم احصائيات غير دقيقة وبالذات لو كان الفيس بوك لان باختصار بتلاقى ناس كتيرة بتدوس لايك وتشير وهى مش عارفة بتدوس على ايه او بتجرب او بتشوف

فيه ملحوظة عن الجيل الجديد انه معندوش الصبر الكافى للموضوعات دى - وده اتولد من استسهاله اللعب ببنات الناس ودخوله فى قصة حب وخروجه من الاخرى تلاقى اقل واحد خرج من الكلية باربع او خمس قصص حب - قولى بقى ده واحد هيتجوز جوازة عدلة ازاى (مش بنعمم ولكن فيه ناس كتيرة كدة)

نرجع بقى لموضوع الصبر - العبد لله اتجوزت بعد بحث 4 سنوات - اعز اصدقائي تزوج بعد بحث 6 سنوات (طبعا مش قاعدين للبحث طول الفترة دى بس مابين نشاط وخمول وانشغال وتطنيش عشان متمسكلش فى الفترة وتقول اننا مش بنلاقى ) لاء الطيبات كتير بس عشان الموضوع مش سهل ومش هين دى جوازة العمر يعنى مش عايزة كروتة

--------------

ياريت يا استاذ احمد تفرق بين اللى عايز يتجوز تيك اواى واللى عايز يتجوز عشان يقيم بيت قواعده ثابتة

ولحظى انا بقرا كلامك وانا مستصيغه لانى من نفس الجيل اللى بتتكلم عليه او مش بعيد عنه - عندى 27 سنة يعنى مش بعيد عنهم ومريت بكل القصص والتجارب اللى انت بتقول عليها حتى شوية الزيجات اللى انا فشلت فى اتمامها لو كان شوية حكمة عندى بزيادة كان زمانها خلصت من زمان ولكنها خبرة السنين اللى ناقصة شباب الفيس بوك اللى انت بتقول عليهم

ومعلهش مع انى بتخنق من اهالى البنات اللى بيشددوا فى الايمة والشبكة والمهر ومش عارف ايه سعات بلتمسلهم العذر عاللى بيعملوه مع عدم اتفاقى معهم فى الموضوع ده - بس من اللى بيسمعوه ويشفوه عايزين يحافظوا على بناتهم

فى الاخر عنده ان بنته تتجوز بعد الثلاثين احسن متتجوز شهرين وتيجى متطلقة من واحد غير سوى او غير مسئول

ولو عايزنى ازيدك من الشعر جانب هزيدك بس الموضوع مش مستحمل - وانت مش مستحمل تمضى على قايمة كلها خشب فى الفاضى وكلام ملهوش لازمة مبالك بقى لو واحد جه قالك اعملى كشف طبى عشان اتطمن عليك او جيبلى تاريخ العيلة وجوز بنت عمتك بيشتغل ايه (كل ده حصل)

- من حق اللى مش عايز خلاص - يعنى مثلا لو واحد قالى يبنى تعالى وهنمضيك مثلا على شيك او وصل امانة بعشرين الف هقوله بالسلامة يا اونكل انا مش فاضى اضيع وقت مع ناس بتهرج وخلصت الليلة - يعنى متتعبش دماغك وتوجعها مع حد بيافور الليلة - لكن الناس البيس البسيطة اللى زينا وشبهنا وماشيين بما يرضى الله فاهلا ومرحبا بهم ونشيلهم فوق راسنا والناس دى موجودة فى مجتمعنا كتير بس زى مقولتلك فوق الطيبون للطيبات

وتقبل تحياتى

تم تعديل بواسطة hOuSsAm

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

احنا زى ما يكون بنتكلم عن بلد تانيه خالص مش عايشيين فيها

وعارفين كويس ايه ال بيجرى فيها بدقه

ال عاوز يتزوج من مصريه اهلا بيه وال بدرهم ايده خضره

وال مش عاوز هو حر . كده وشك يعنى من غير لف ولا دوران

لكن مش من حق الفرض على الاتنين او العكس

قابلت صديق لى كان متزوج دكتورة بيطريه وكان فى طريقه لاحد النوادى عشان يشوف بنته وانه عنده معاد اسبوعى لكى يراها فيه

وكانت معاه والدته كانت هتموت وتشوف البنت فقالها اطلعى انتى على فوق على ما اجيبها من امها من غير ماتحس . على اساس انها جريمه انها تشوف حفيدتها يعنى . وانا انتظرته فى الجنينه مترقب الموقف العجيب ده ال خلانى اكره الزواج وال عاوزه اصلا

دخل الزوج المطلق على المسئوله وطلب البنت منها وانه هنفرد بيها فى نفس النادى مش بعيد يعنى

الاغرب انه اخدها بصعوبه شديده جدا . البنت سنها ممكن خمس سنوات تقريبا . وكأن ال بياخدها ده عدو مش ابوها وخايفه منه بشكل عجيب

فين وفين على ما هدوا البنت وهيئوها انه ابوها ومتخفيش منه . وطبعا جايب لعب معاه ليها . واللعب دى بالطبع اترمت ادام باب النادى فى النهايه

مش ده الموضوع

الهانم الدكتوره المثقفه لما علمت ان البنت موجوده مع جدتها فوق كانت هتهد النادى على ال فيه ونص النادى يهدى فيها ويلتمس منها العفو والمغفرة وانها برده جدتها ومتخفيش عليها . ابدا ال بيحصل ده غير قانونى ودى مؤامرة وانا هقاضى ادارة النادى

فين وفين لما اقنعوها انها غلطه ومش هتتقرر تانى . لغايه ما هديت الهانم

وانا واقف بقى بغلى بجد من الموقف . ايه العبث ده . وطبعا مش طايقه وبتعبير نسائى بحت يعنى . ( لا على حامى ولا عل بارد )

غير معرفتى بيها انها شخصيه متسلطه اصلا مما دعى الزوج انه يتزوج عليها ومن هنا بقى طلبت الطلاق واعطاها كل حقوقها بالفعل وفوقه بوسه

اذن هى ملهاش اى شىء عنده . الاغرب كمان انها مش عاجبها النفقه .نفقه البنت يعنى . القاضى عامل نفقه للبنت 500 جنيه شهريا . فانا بقولها يادكتورة المبلغ عادل جدا يعنى لبنت فى السن ده

تقول لاء ده قاضى ظالم ومفترى . ده مرتبه اكتر من 10000 جنيه ازاى يعطى للبنت 500

مش فاهم ده باعتبار ان البنت فى الجامعه مثلا ولا ايه . حاجه تخليك تتعجب يعنى من الاستهبال ده بالشكل الصارخ ده

وامها كانت معاها وكانت من ضمن فريق التهدئه للهانم الدكتوره وكمان كانت بتعتزر للمتواجدين من الثورة ال عملتها الهانم فى النادى

ممكن حد يفهمنى ده اسمه ايه اصلا من المجامليين والمدافعيين

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

قابلت صديق لى كان متزوج دكتورة بيطريه وكان فى طريقه لاحد النوادى عشان يشوف بنته وانه عنده معاد اسبوعى لكى يراها فيه

وكانت معاه والدته كانت هتموت وتشوف البنت فقالها اطلعى انتى على فوق على ما اجيبها من امها من غير ماتحس . على اساس انها جريمه انها تشوف حفيدتها يعنى . وانا انتظرته فى الجنينه مترقب الموقف العجيب ده ال خلانى اكره الزواج وال عاوزه اصلا

دخل الزوج المطلق على المسئوله وطلب البنت منها وانه هنفرد بيها فى نفس النادى مش بعيد يعنى

الاغرب انه اخدها بصعوبه شديده جدا . البنت سنها ممكن خمس سنوات تقريبا . وكأن ال بياخدها ده عدو مش ابوها وخايفه منه بشكل عجيب

فين وفين على ما هدوا البنت وهيئوها انه ابوها ومتخفيش منه . وطبعا جايب لعب معاه ليها . واللعب دى بالطبع اترمت ادام باب النادى فى النهايه

مش ده الموضوع

الهانم الدكتوره المثقفه لما علمت ان البنت موجوده مع جدتها فوق كانت هتهد النادى على ال فيه ونص النادى يهدى فيها ويلتمس منها العفو والمغفرة وانها برده جدتها ومتخفيش عليها . ابدا ال بيحصل ده غير قانونى ودى مؤامرة وانا هقاضى ادارة النادى

فين وفين لما اقنعوها انها غلطه ومش هتتقرر تانى . لغايه ما هديت الهانم

وانا واقف بقى بغلى بجد من الموقف . ايه العبث ده . وطبعا مش طايقه وبتعبير نسائى بحت يعنى . ( لا على حامى ولا عل بارد )

غير معرفتى بيها انها شخصيه متسلطه اصلا مما دعى الزوج انه يتزوج عليها ومن هنا بقى طلبت الطلاق واعطاها كل حقوقها بالفعل وفوقه بوسه

اذن هى ملهاش اى شىء عنده . الاغرب كمان انها مش عاجبها النفقه .نفقه البنت يعنى . القاضى عامل نفقه للبنت 500 جنيه شهريا . فانا بقولها يادكتورة المبلغ عادل جدا يعنى لبنت فى السن ده

تقول لاء ده قاضى ظالم ومفترى . ده مرتبه اكتر من 10000 جنيه ازاى يعطى للبنت 500

مش فاهم ده باعتبار ان البنت فى الجامعه مثلا ولا ايه . حاجه تخليك تتعجب يعنى من الاستهبال ده بالشكل الصارخ ده

وامها كانت معاها وكانت من ضمن فريق التهدئه للهانم الدكتوره وكمان كانت بتعتزر للمتواجدين من الثورة ال عملتها الهانم فى النادى

ممكن حد يفهمنى ده اسمه ايه اصلا من المجامليين والمدافعيين

مش فاهم ازاى هى طلبت الطلاق واداها كل حقوقها- مش بكدة حسب قانون الخلع هى المفروض تتنازل على كل حاجة بما فيهم البنت بما انها هى اللى طالبة الطلاق؟؟؟؟ ولا انا فاهم غلط

ومعلهش يعنى هو غلطته انه اتجوز واحدة زى دى من الاول وكان يجب عليه يربيها قبل ميطلقها طالما هى اخلاقها كدة

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

الزوج اتزوج عليها وده خلاها ترفع تطليق للضرر وده بيختلف عن الخلع

الخلع بتتنازل عن حقوقها كامله وبترد فقط قميه المهر المسمى بيننا وده غالبا بنكتب جنيه واحد

وممكن يكون المهر بالالاف . بس هما بيكتبوه جنيه واحد فقط عشان التهرب من الضرايب ودفع الرسوم والكلام ده

اما التطليق بتاخد كل حقوقها كامله بدون اى نقاش

فالزوج اختصر واعطاها حقوقها لانها كده كده حسب قوانين الهانم هتاخد فى النهايه

وفوت عليها فرصه انشغاله بالمحاكم وتأجير محامى ومتاهات وهى اصلا فاضيه لده والراجل مش فاضى اصلا لده

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

الزوج اتزوج عليها وده خلاها ترفع تطليق للضرر

اول مرة اعرف ان اللى يتجوز على مراته تطلب الطلاق منه وتديله فوق دماغه - هو ايه الحرمانية اللى عملها عشان يحصل معاه كدة؟

ظنى انه فيه غلط او لبس فى الموضوع

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

مهى دى ياستاذنا اسمها محاربه علنيه لشرع الله فى الارض

وهى تتزوج وانته متعرفش ترفع عليها اى قضيه ايا ان كانت .

والراجل اصلا ملوش اى حق يرفع اى قضيه من اى نوع على الزوجه من اساسه غير قضيه واحده فقط وهى الطاعه ومفيش محكمه فيكى يامصر بتلبى الطلب ده او بتحكم بيها فى النهايه بيخسرها الزوج برده

الزوج يتلقى الضربات ولا حس ولا نفس . الزوجه بترفع عليه كام قضيه بقى

خمس ست قواضى ملغمين . يطلع من واحده يخش فى التانيه ولا تفتح صوتك .

تعالى الاول . قضيه تبديد للعفش . والعفش سليم وزى الفل . حتى لو تم تسريبه عن طريق اقارب الزوجه . وطلبته بتخده تانى

الذهب كذالك . حضانه ونفقه وتطليق وخلع ومسكن وهلمه جارة وده اقل عقاب للزوج ويا الدفع يا الحبس وحتى اذا تم حبس الزوج يدفع برده يا أما يتسجن تانى وهكذا ولا تسقط اى قضيه من اى نوع إلا لما يدفع المعلوم للزوجه باى شكل وباى صور وعمليات التبديد المستمرة فى حاله عدم الدفع

المحضر وهو نايم فى بيته بيعمل محضر حجز على اشياء حتى وهميه ويعمله بيها من جديد قضيه تبديد

نسيت اقول على ان النبت فى حضانه الام ومفيش قانون من قوانين الهانم بيقول ان الحضانه تسقط عن الام إلا فى حاله واحده فقط وهى انها تكون اتعمل ليها قضيه مخله بالشرف

اما باقى الحالات لايمكن اسقاط الحضانه من الام

الاعرب والاعجب حتى لو تزوجت تنتقل الحضانه نفسها من الام الى ام الزوجه وليست ام الزوج حسب برده قانون الهانم

والاعجب برده ان لو الام مش عاوزة الحضانه وانها تتركها لابوها وكمان تلزمه انه يخدها والقانون برده بيعطيها الحق فى ده

يعنى بيعطيها الحق انها تتركها وبيعطيها الحق انها تخدها

والزوج هنا ملوش اى اعراب فى ليله القبض على قوانين الهانم ال اتحفتنا بيها

بحته ورقه ملهاش اى لزمه تضمها لحضاتنتها وبنفس حته الورقه ترميها وتشوف حالها

والمجتمع حتى موافق على ده لانه برده بيعطيها الحق فى الحالتين وبيقولوا اه امال تعد تربيله ابنه ولا بنته وتنهى حياتها

المفروض انها تعيش حياتها امال هو ال يتزوج ويتهنى وهى لاء . ده حاله رميانها لابنها او بنتها

وفى حاله ضمها لحضانتها برده المجتمع بيقول ان ده حقها امال تتركها لمرات اب تولع فيها

يعنى احنا قدام مفارقه ما يعلم بيها الا ربنا مش اكتر

ربنا يعديها بالستر

لسه مصر تتجوز مصريه

ههههههههههههههههه

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

فى رأيي الشخصى العيب الأساسى هو القانون المجحف لحقوق الرجل .. و من المشكلة الأساسية دى تفرعت مشاكل فرعية زى ما سبق قلنا إعتماد المرأه على القانون المنحاز لصفها و بالتالى أثر هذا على طباع بعض فئات (ولا أقول كل) السيدات.

مشكلة الزواج فى مصر مشكلة كبيرة متعددة الأركان .. و لا يرى كل منا جميع الأركان نظرا لأن كل شخص ينتمى لشريحة من المجتمع ليست بالضرورة تعانى من نفس ما تعانيه الشرائح الأخرى (إيه الكلام المكعبل ده :blink: ) أقصد أن فيه شريخه شايفة أن المشكلة الكبرى هى المادة و القدرة المادية .. و شريحة تانية عندها القدرة المادية بس شايفة المشكلة فى القوانين الغير مشجعة و شريحة تالته شافوا مشاكل كتير و تجارب كتير فاشلة فى محيط معارفهم فقرروا ألا يخوضو تجربة الزواج على الأقل بنفس الشكل الذى رأوه .. و هكذا

بالتسبة بقى لسؤال حضرتك ..شباب الفيس بوك الذى يتبنى مثل تلك الدعوات ..فى رأيى غالبا هم ينتمون للشريحة التى تمتلك القدرة المادية (بشكل متفاوت طبعا) و لكن يرون المشكلة الأساسية فى القوانين الغير مشجعة .. و يستندون لنماذج متعددة من قصص الزواج التى إنتهت فى أروقة محاكم الأسرة.. وبالتالى يهربون من تكرار الفشل. أما بالنسبة لإقتراح حضرتك .. فبالطبع تغيير القوانين لن يشجع مثل هؤلاء الرجال على الزواج من مصريات فى يوم و ليلة ..و إنما بالطبع سيكون خطوه هامة لتصحيح الأوضاع بالنسبة لهم و لغيرهم من الرجال المتزوجين .. تلى تلك الخطوات توعية المرأه المصرية بدورها الرئيسى فى بناء المجتمع و تحمل مشقة الحياه فى بدايتها للوصول للأهداف .. و ليس التعامل مع الرجل بندية و مبدأ راسى براسك الذى هدم بيوت كثيرة! فى تصورى مع الوقت ستعى الكثير من المصريات أن بعض تلك القوانين لم تكن فى مصلحة تماسك الأسرة و ستبدأ فى التفكير بشكل أكثر حكمة .. و بالتأكيد كل هذا سيأخذ سنوات حتى يبدأ المجتمع فى التماسك مرة أخرى و عندها بالتأكيد سنجد معدلات إنهيار الأسرة المصرية (الطلاق و الخلع) قد قلت كثيرا عن ما هى عليه اليوم.

كلام مكعبل إيه بس يا صديقي .. ده هي كدة وضحت wink.gif

بالنسبة للشوباب بهذا الوصف أو "الشريحة" وبهذه الطلبات ... رأيي لا مصرية و لا اجنبية هتنفع معاهم .. ممكن خادمة فليبنية لو رضيت tongue.gif

يا عم أحمد بالراحة على دماغي Head.gifsmile.gif

عايز تقول إن مشكلة تأخير الزواج في مصر مش وضع اقتصادي و لا قوانين .. لكن هو فقط قوانين تنصر المرأة على الرجل و عدم وجود توعية كافية للمرأة بأنها لازم تكون الست " أمينة " في سي السيد .. عشان لما يغضب عليها جوزها تبقى فاتن حمامة في " أريد حلا " ..

نهارك زي الفل يا صديقي .

مش عارف ليه يا أستاذ عادل بقى عندى إحساس قوى بأنك لا تقرأ ردودى بعناية..

فى الحقيقة أنا لم أقل ما ذكرته حضرتك فى ردك و خاصة الجزء باللون الأحمر! .. تانى .. لقد قلت ان المشكلة متعددة الأركان (يعنى متعددة الأسباب) و تشمل الوضع الإقتصادى و القوانين المجحفة و التجارب السيئة و خلافة وكل تلك الأسباب تسهم فى مشكلة الزواج و العنوسة (لدى الجنسين فى مصر) .. و لكن الشباب الذين ينادون بالزواج من أجنبية هم غالبا ينتمون للفئة التى لا تعانى بشكل كبير من الوضع الإقتصادى و لكنهم غاضبون من القوانين و التجارب الفاشلة التى ترتبت على تلك القوانين. ما حدش قال إن تعديل القوانين (فقط) سيحل مشكلة الزواج الكبيرة فى مصر .. المشكلة تحتاج عدة حلول فى عدة إتجاهات مثل تعديل القوانين و تسهيلات مادية و توفير إسكان إقتصادى .. الخ.

مين بقى طلب من الست تكون فاتن حمامة و أمينة تحت رحمة سى السيد ؟؟!!!!! ارجو أن تكون رسالتى وصلت هذه المرة.

تحياتى

رابط هذا التعليق

بالظبط هى دى القوانين بتاعة حرم المخلوع الله يجحمها ويجحمه لما انفصلت عن زوجتى الاولى وكان انفصال بالتراضى هى اتجوزت بعدها على طول وطبعا علشان مش من حقى اخد ابنى بسبب قوانين الموكوسة سوزان رفعت قضية ضم باسم والدتى الله يرحمها وكسبت حكم اول درجة وفى الاستئناف هى وامها جابو شهود زور ان الولد مش عايش مع جوز الام مع انى كنت جايب كل الادلة بالاوراق وكمان قالو ان والدتى تعبانة وانها مش هتقدر على رعاية الولد والقاضى حكملهم وخسرت القضية وكان حكم نهائى لا يجوز الطعن عليه لان قوانين الموكوسة سوزان بتقول ان قوانين الاسرة درجتين بس وكل الى انا عملته استعوضت ربنا واثبت لنفسى انى حاولت قدام نفسى على الاقل وابنى انى اتمسك بيه ومنساهوش لكن السنين نستنى والحمد لله ربنا الهمنى الصبر الفترة الى فاتت دى كلها

رابط هذا التعليق

و الله يا متعب انت خدت الكلمة من على لسانى .. التعليقات فعلا حسستنى إن الواحد بيتكلم عن بلد تانية ..!

الى معترض على نسبة الطلاق العالية يتفضل بالبحث بنفسة على الإنترنت و يأخذ بالإحصائيات الرسمية الصادرة من مراكز الإحصاء و التعبئة العامة فى مصر و كذلك الجهاز المركزى .. الموضوع مش سر عشان نوصل للمعلومة.

و اللى معترض على نسبة العنوسة الخيالية فى مصر و بالصدفة لا توجد فى محيط عائلته و معارفه العديد من حالات العنوسة (رجال و سيدات) يتفضل برضه بالبحث على الإنترنت (الإحصائيات الرسمية) و يمتع عنيه.

و الغريب بقى إن فيه ناس بتدافع و بتقول الوضع مش سئ و كله زى الفل و هم لا يقفون أساسا على أرض الواقع معنا .. يعنى إما شباب لم يتزوج بعد أو رجال وفقهم الله لزواج مستقر و لم يتعرضوا لمغبة القوانين المجحفة.

يا جماعة أفضل شئ أنكم تستمعون للتجارب التى حدثت فعلا على أرض الواقع .. والتى حكى بعضها الأساتذة متعب و ميزو .. و أسمحولى أن أحكى أنا أيضا بعضها فى تعليقاتى القادمة.

تحياتى

رابط هذا التعليق

بالظبط هى دى القوانين بتاعة حرم المخلوع الله يجحمها ويجحمه لما انفصلت عن زوجتى الاولى وكان انفصال بالتراضى هى اتجوزت بعدها على طول وطبعا علشان مش من حقى اخد ابنى بسبب قوانين الموكوسة سوزان رفعت قضية ضم باسم والدتى الله يرحمها وكسبت حكم اول درجة وفى الاستئناف هى وامها جابو شهود زور ان الولد مش عايش مع جوز الام مع انى كنت جايب كل الادلة بالاوراق وكمان قالو ان والدتى تعبانة وانها مش هتقدر على رعاية الولد والقاضى حكملهم وخسرت القضية وكان حكم نهائى لا يجوز الطعن عليه لان قوانين الموكوسة سوزان بتقول ان قوانين الاسرة درجتين بس وكل الى انا عملته استعوضت ربنا واثبت لنفسى انى حاولت قدام نفسى على الاقل وابنى انى اتمسك بيه ومنساهوش لكن السنين نستنى والحمد لله ربنا الهمنى الصبر الفترة الى فاتت دى كلها

لا حول و لا قوة إلا بالله .. قلبى معك و الله يا صديقى لقد عشت تجربه شبيهه بتجربتك مع أخى .. و لا يعرف هذا الشعور (من السادة زوار المنتدى) إلا من عاشه .. أن يعيش إبنك مع رجل غيرك فى حياتك .. رغم تعارض ذلك مع الشرع و القوانين الأصلية للأحوال الشخصية .. يرضى مين أن يكون حق الحضانة للأب بعد حوالى 5 أو 6 سيدات (الأم - الجدة - الجدة الثانية - الخالة - ...) .. بالذمة ده كلام يرضى ربنا ! بالرغم من وجود الأب و إنفاقه على إبنه!

كل رجل عندما يتزوج يعتقد أنه أحسن الإختيار و أنه بعيد كل البعد عن تلك القضايا و المشاكل .. و هو لا يعلم أن لا يوجد رجل فى بلدنا فى مأمن من تلك القوانين المجحفة مهما كانت زوجته تنتمى لوسط محترم أو راقى .. و اللى عاوز يتأكد من الكلام ده يشوف عينه من اقرب محكمة أسرة .. سيجد الفقراء و الأغنياء و الأميين و المتعلمين من حملة أعلى الشهادات و كل الفئات.

رابط هذا التعليق

الزوج اتزوج عليها وده خلاها ترفع تطليق للضرر

اول مرة اعرف ان اللى يتجوز على مراته تطلب الطلاق منه وتديله فوق دماغه - هو ايه الحرمانية اللى عملها عشان يحصل معاه كدة؟

ظنى انه فيه غلط او لبس فى الموضوع

صباح الخير يا صديقى .. أمال إ حنا بنتكلم عن إيه من إمبارح ؟!

رابط هذا التعليق

حسبى الله ونعم الوكيل

ربنا يعوضك خير يا استاذ ميزو - ده ظلم بين

طبعا مفيش كلام يتقال بعد مصيبتك بس عسى ان يكون خيرا لك

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

الاخ Ahmed El Manadili

قرات الموضوع ده وموضوعك عالسريع وملحوظة قوية من حضرتك فكرة الزواج من اجنبية دى

انا مش هعترض عالزواج من اجنبية لكنى معترض جدا على اجحاف المراة المصرية

للاسباب التالية

اول حاجة اى تدهور فى قيم واخلاق البنات او المراة من الاجيال الجديدة هتلاقيه مقابله نفس النسبة من تدهور الاخلاق فى الشباب من الجيل الجديد دون مبالغة (احنا هنجيبه منين يعنى)

تانى حاجة فيه اية قرانية كريمة بتقول الطيبون للطيبات (اللى عايز طيبة بما تحمله من معانى وخلق واداب وتدين يكون طيب زيها)

تالت حاجة مستغرب من كلامك عن عدم انصاف القوانين للرجال - مع احترامي رايك بس الليلة كلها فى ايد الرجل هو اللى فى ايده يعمل حاجة - عن نفسى كرجل باذن الله عمرى محط رقبتى تحت ضرس حد يعنى كل وسائل الكنترول فى ايدى مع حفظ الحقوق والمحافظة على احترام الاخرين - لحد الان مش عارف سبب لايصال الامور للمحاكم ربنا يبعدنا عنها

رابعا - بالنسبة لشباب الفيس بوك مقدرش احدد سبب موقفهم ولا هما مين اصلا ولا عددهم - النت غالبا بيقدم احصائيات غير دقيقة وبالذات لو كان الفيس بوك لان باختصار بتلاقى ناس كتيرة بتدوس لايك وتشير وهى مش عارفة بتدوس على ايه او بتجرب او بتشوف

فيه ملحوظة عن الجيل الجديد انه معندوش الصبر الكافى للموضوعات دى - وده اتولد من استسهاله اللعب ببنات الناس ودخوله فى قصة حب وخروجه من الاخرى تلاقى اقل واحد خرج من الكلية باربع او خمس قصص حب - قولى بقى ده واحد هيتجوز جوازة عدلة ازاى (مش بنعمم ولكن فيه ناس كتيرة كدة)

نرجع بقى لموضوع الصبر - العبد لله اتجوزت بعد بحث 4 سنوات - اعز اصدقائي تزوج بعد بحث 6 سنوات (طبعا مش قاعدين للبحث طول الفترة دى بس مابين نشاط وخمول وانشغال وتطنيش عشان متمسكلش فى الفترة وتقول اننا مش بنلاقى ) لاء الطيبات كتير بس عشان الموضوع مش سهل ومش هين دى جوازة العمر يعنى مش عايزة كروتة

--------------

ياريت يا استاذ احمد تفرق بين اللى عايز يتجوز تيك اواى واللى عايز يتجوز عشان يقيم بيت قواعده ثابتة

ولحظى انا بقرا كلامك وانا مستصيغه لانى من نفس الجيل اللى بتتكلم عليه او مش بعيد عنه - عندى 27 سنة يعنى مش بعيد عنهم ومريت بكل القصص والتجارب اللى انت بتقول عليها حتى شوية الزيجات اللى انا فشلت فى اتمامها لو كان شوية حكمة عندى بزيادة كان زمانها خلصت من زمان ولكنها خبرة السنين اللى ناقصة شباب الفيس بوك اللى انت بتقول عليهم

ومعلهش مع انى بتخنق من اهالى البنات اللى بيشددوا فى الايمة والشبكة والمهر ومش عارف ايه سعات بلتمسلهم العذر عاللى بيعملوه مع عدم اتفاقى معهم فى الموضوع ده - بس من اللى بيسمعوه ويشفوه عايزين يحافظوا على بناتهم

فى الاخر عنده ان بنته تتجوز بعد الثلاثين احسن متتجوز شهرين وتيجى متطلقة من واحد غير سوى او غير مسئول

ولو عايزنى ازيدك من الشعر جانب هزيدك بس الموضوع مش مستحمل - وانت مش مستحمل تمضى على قايمة كلها خشب فى الفاضى وكلام ملهوش لازمة مبالك بقى لو واحد جه قالك اعملى كشف طبى عشان اتطمن عليك او جيبلى تاريخ العيلة وجوز بنت عمتك بيشتغل ايه (كل ده حصل)

- من حق اللى مش عايز خلاص - يعنى مثلا لو واحد قالى يبنى تعالى وهنمضيك مثلا على شيك او وصل امانة بعشرين الف هقوله بالسلامة يا اونكل انا مش فاضى اضيع وقت مع ناس بتهرج وخلصت الليلة - يعنى متتعبش دماغك وتوجعها مع حد بيافور الليلة - لكن الناس البيس البسيطة اللى زينا وشبهنا وماشيين بما يرضى الله فاهلا ومرحبا بهم ونشيلهم فوق راسنا والناس دى موجودة فى مجتمعنا كتير بس زى مقولتلك فوق الطيبون للطيبات

وتقبل تحياتى

صديقى hOuSsAm ..

أعذرنى لن أستطيع الرد على كل نقطة كتبتها أنت فى تعليقك لأنى بالفعل رديت على هذا الكلام فى تعليقات سابقة ..

لأ إحنا مش بنتكلم على ناس بتتجوز كروته و مش بنتكلم على شباب طايش إتجوزوا بنات محترمات .. إحنا بنتكلم على نماذج عادية جدا جدا و عملت زيك و تحرت الدقة فى الإختيار .. و لكن عندما وقع الخلاف وجد الرجل نفسه تحت رحمة تلك القوانين.

عذرا يا صديقى.. واضح يا صديقى من سنك و طريقة كلامك و أسئلتك أنك مازلت بعيد عن مثل تلك الأمور و ليس لديك خبرة (حتى عن طربق معارفك) فيها.

يعنى ايه عمرك ما هتسيب رقبتك تحت ضرس حد و هتخلى الكنترول فى ايديك .. يعنى هتعمل ايه فهمنى ؟ إذا كان قانون بلدك بيدى الحق للزوجة انها تحبس زوجها بورقة إسمها القايمة لمجرد إنها غضبت عليه !!! و إوعى تقولى الكلام المكرر إن ده بيحصل فى الأوساط الى أخلاقها وحشة و أن كدة الزوج إختار غلط من الأول .. يا ناس كفاية دفن رؤسنا فى الرمال بقى .. والله ده بقى بيحصل فى كل الأوساط.

و اخيرا الطيبون للطيبات دى مش ال password الى هتخلى الحياه تستقيم لوحدها .. صحيح ربنا خلق الطيبون للطيبات و لكن ده لازم يكون بدعم المجتمع زى ما الإسلام كان عامل أيام الرسول ..يعنى لازم يكون فيه قوانين تحكم العلاقة دى بشكل عادل .. وإلا قولى يا صديقى ليه فيه رجال كتير طيبين بيتبهدلوا فى محاكم الأسرة على إيدين زوجاتهم كل يوم ؟؟!!!

تم تعديل بواسطة Ahmed El Manadili
رابط هذا التعليق

مساء الخير عليكم جميعا ..

فكرة خبيثة يا دكتورة نوران أنك تعملى موضوع مستقل للرد على الموضوع الأصلى bv:-

هي إيه اللي فكرة خبيثة بس يا أستاذ أحمد

حضرتك فتحت موضوعك في باب موضوعات خفيفة عشان تبرز مساوىء الزواج من مصرية

وأنا إحتراما لقوانين المنتدي ما رضيتش أغير مسار الموضوع وفتحت موضوع جاد يبرز مخاطر الزواج من أجنبية

رابط هذا التعليق

بصراحه ميزو تعب قلبى بمشكلته

شوف ياسيدى مبدئيا تفائل خير وجاى وقت الحساب والحساب هيكون عسير جدا لا طاقه لها به والجزاء من جنس العمل

قوانين الهانم كده كده هتتلغى عن بكرة ابيها والولد هيرجع لابوه عند سن سبع سنوات . يعنى بعد الفترة دى انته تخده منها وبرده بالقانون ال هى استغلته . جه الوقت انه يكون سيف عليها هى . ويوم ليك ويوم عليك

وبالطبع مش هتشوفه تانى . وهتكيف الولد وتعمله عمليه غسيل مخ تام من الصدء ال عملوه له وتربيه بمعرفتك انته

واحد من شله الانس عمل لقطه هقولك عليها بس مش هتنفع تعملها دلوقتى .

هى نصبايه يعنى من الاخر كده وسهل جدا الست تقع فيها وتمشيها انته بقى على العجين متلخبطوش هههه

هنستخدم النصبايه دى ضد قوانين النصب . يبقى الجزاء منين . قول منين . من جنس الهانم . قصدى قوانين الابالسه

عمل ايه صاحبنا بقى وبنصح اى حد يعمل ده لضمان نفسه وبيته وعياله وده امثل حل

حاضر ياعمنا هقول هقول . مش لازم اعملك مقدمه شان تشتاق للنصبايه الصح

نبدء فى عرض النصبايه الحلال زى ما اتفقنا

الخلافات اصتنعته الزوجه على طول المدى ومفيش اى هدنه نهائى والزبون احتار .

وكل شويه تهدده بمحكمه الاسرة واشتغلت فى الفرفته ال على ابوها . فرفته يابانى يعنى . بتاعه بلادها

فعمل الاتى

الزبون فهم الزبونه انه جايله فلوس كانت متأخره من الخارج من كام سنه والحمد الله جت واحتمال كبير توصل خلال ايام

وخايف طبعا اكون مش موجود الراجل يمشى واستنى تانى عشرة اتناشر سنه على متيجى تانى

فاأنتى لاتتركى البيت اليومين دول لحظه واحده وبصفه خاصه من الصبح لغايه الساعه اتنين . استحملى اسبوع على كده يمكن تضرب

الزبونه طمعت وقالت الفانوس السحرى وهفركه وهطلع منه المارد . وكل يوم يجى من الشغل يقولها الراجل جه تقوله لاء . ياه . ربنا يسهل

هتجيبلى ايه ياحياتى . هى كلها ليكى ياقلبى هو انا ليا حد غيرك ياروح الروح انتى . يلا بينا نتعشى بره ونضرب غطس على النادى ونفرفش الدنيا

يجى تانى يوم معاه حته برفانه محترمه ليها . خدى ياحياتى . ميرسى ياروح قلبى

استوت الزبونه تمام وزى المانجه ومؤهله للضربه القاضيه . اه تمام

ده منزل الاستاذ الفاضل زعبله فى القله . اه اتفضل اتفضل . طيب ياستى هو فين . ده بره يافندم وبيجى العصر كده

طيب خلاص ابقى اعدى عليه وقت تانى . بس ايه ال معاك بس فهمنى . قلها دى حوالات محوله . طيب هات وانا استلمها انا

لا ياستى مينفعشى لازم هو ال يستلمها . ياعم اعمل معروف وائعه فى عرضك انا استلمها

طيب ياستى . عشان خاطرك انتى بس . اتفضلى

الزبون مستنيه على اول الشارع .. مضت ياحج قاله الف مبروك ياعمنا

الزبونه هنا مضت على وصلين امانه بدون ما تشعر وخد الوصلين دول وكتب فيهم مبلغ محترم يعادل القائمه والمؤخر والذى منه وفوقه الحلاوة بتاعته

ههههههههههههه

وقال خلاص عاشت بما يرضى الله . خير وبركه اتعوجت بقوانين الهانم نقوله بالسلامه والقلب داعيلك وابقى سلميلى على الهانم وقوانينها

وفى التوقيت ده طبعا فى الكتامون يعنى من غير ما يعرفها انه معاه الوصلين دول لانها ممكن تفسدهم بشكوى وتقول انه اتحايل عليها ونصب النصبايه وكيت وكيت

المهم .

بالفعل اتفرفتت عليه كالعاده وحاول اصلاحها مرات عديده ومفيش اى فايده وحصل الطلاق بالفعل وهو ال طلقها . واهلها قلوله احنا هنبيعك ال وراك وال قدام واشتكوا واشتكى وكانت المفاجئه ليهم حكايه الوصلين دول . انتى مضيتى يابنتى تقوله ابدا يابابا . متأكده . ايوه متاكده الامضه دى مش بتعتى

. كمان . دحنا هنطلع عين ال جابه وهنطعن بالتزوير وهيلحس البلاط . هى مش فاكرة ياولداه الموقف ومش متوقعه خالص الحقيقه . وجت النتيجه بعد فترة ان الامضه امضت الزبونه . واتفاوش ياعمنا وانته زى الباشا كده بالصلاة على النبى . ليك ايه ياعمنا . عزالك اتفضل تعاله خده . دهب مش دافع . لان انا مجبتش دهب انا كتبته فى القائمه وخلاص . حبر على ورق . ومضت الزبونه وصاح شهر يار وسكتت عن الكلام المباح

وشالت الشوال والله الموفق

ايه رايك ياعمنا . يلا اعملوها فى الخباثه من غير محد يعرف او الجماعه بتعنا ال هنا فى المحوارات يبلغوهم هههههههههه

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

مساء الخير عليكم جميعا ..

فكرة خبيثة يا دكتورة نوران أنك تعملى موضوع مستقل للرد على الموضوع الأصلى bv:-

هي إيه اللي فكرة خبيثة بس يا أستاذ أحمد

حضرتك فتحت موضوعك في باب موضوعات خفيفة عشان تبرز مساوىء الزواج من مصرية

وأنا إحتراما لقوانين المنتدي ما رضيتش أغير مسار الموضوع وفتحت موضوع جاد يبرز مخاطر الزواج من أجنبية

يا سيدتى ده هزار والله .. انت عصبية على طول كدة :)

صلى على النبى .. عليه الف صلاه و سلام

رابط هذا التعليق

بصراحه ميزو تعب قلبى بمشكلته

شوف ياسيدى مبدئيا تفائل خير وجاى وقت الحساب والحساب هيكون عسير جدا لا طاقه لها به والجزاء من جنس العمل

قوانين الهانم كده كده هتتلغى عن بكرة ابيها والولد هيرجع لابوه عند سن سبع سنوات . يعنى بعد الفترة دى انته تخده منها وبرده بالقانون ال هى استغلته . جه الوقت انه يكون سيف عليها هى . ويوم ليك ويوم عليك

وبالطبع مش هتشوفه تانى . وهتكيف الولد وتعمله عمليه غسيل مخ تام من الصدء ال عملوه له وتربيه بمعرفتك انته

واحد من شله الانس عمل لقطه هقولك عليها بس مش هتنفع تعملها دلوقتى .

هى نصبايه يعنى من الاخر كده وسهل جدا الست تقع فيها وتمشيها انته بقى على العجين متلخبطوش هههه

هنستخدم النصبايه دى ضد قوانين النصب . يبقى الجزاء منين . قول منين . من جنس الهانم . قصدى قوانين الابالسه

عمل ايه صاحبنا بقى وبنصح اى حد يعمل ده لضمان نفسه وبيته وعياله وده امثل حل

حاضر ياعمنا هقول هقول . مش لازم اعملك مقدمه شان تشتاق للنصبايه الصح

نبدء فى عرض النصبايه الحلال زى ما اتفقنا

الخلافات اصتنعته الزوجه على طول المدى ومفيش اى هدنه نهائى والزبون احتار .

وكل شويه تهدده بمحكمه الاسرة واشتغلت فى الفرفته ال على ابوها . فرفته يابانى يعنى . بتاعه بلادها

فعمل الاتى

الزبون فهم الزبونه انه جايله فلوس كانت متأخره من الخارج من كام سنه والحمد الله جت واحتمال كبير توصل خلال ايام

وخايف طبعا اكون مش موجود الراجل يمشى واستنى تانى عشرة اتناشر سنه على متيجى تانى

فاأنتى لاتتركى البيت اليومين دول لحظه واحده وبصفه خاصه من الصبح لغايه الساعه اتنين . استحملى اسبوع على كده يمكن تضرب

الزبونه طمعت وقالت الفانوس السحرى وهفركه وهطلع منه المارد . وكل يوم يجى من الشغل يقولها الراجل جه تقوله لاء . ياه . ربنا يسهل

هتجيبلى ايه ياحياتى . هى كلها ليكى ياقلبى هو انا ليا حد غيرك ياروح الروح انتى . يلا بينا نتعشى بره ونضرب غطس على النادى ونفرفش الدنيا

يجى تانى يوم معاه حته برفانه محترمه ليها . خدى ياحياتى . ميرسى ياروح قلبى

استوت الزبونه تمام وزى المانجه ومؤهله للضربه القاضيه . اه تمام

ده منزل الاستاذ الفاضل زعبله فى القله . اه اتفضل اتفضل . طيب ياستى هو فين . ده بره يافندم وبيجى العصر كده

طيب خلاص ابقى اعدى عليه وقت تانى . بس ايه ال معاك بس فهمنى . قلها دى حوالات محوله . طيب هات وانا استلمها انا

لا ياستى مينفعشى لازم هو ال يستلمها . ياعم اعمل معروف وائعه فى عرضك انا استلمها

طيب ياستى . عشان خاطرك انتى بس . اتفضلى

الزبون مستنيه على اول الشارع .. مضت ياحج قاله الف مبروك ياعمنا

الزبونه هنا مضت على وصلين امانه بدون ما تشعر وخد الوصلين دول وكتب فيهم مبلغ محترم يعادل القائمه والمؤخر والذى منه وفوقه الحلاوة بتاعته

ههههههههههههه

وقال خلاص عاشت بما يرضى الله . خير وبركه اتعوجت بقوانين الهانم نقوله بالسلامه والقلب داعيلك وابقى سلميلى على الهانم وقوانينها

وفى التوقيت ده طبعا فى الكتامون يعنى من غير ما يعرفها انه معاه الوصلين دول لانها ممكن تفسدهم بشكوى وتقول انه اتحايل عليها ونصب النصبايه وكيت وكيت

المهم .

بالفعل اتفرفتت عليه كالعاده وحاول اصلاحها مرات عديده ومفيش اى فايده وحصل الطلاق بالفعل وهو ال طلقها . واهلها قلوله احنا هنبيعك ال وراك وال قدام واشتكوا واشتكى وكانت المفاجئه ليهم حكايه الوصلين دول . انتى مضيتى يابنتى تقوله ابدا يابابا . متأكده . ايوه متاكده الامضه دى مش بتعتى

. كمان . دحنا هنطلع عين ال جابه وهنطعن بالتزوير وهيلحس البلاط . هى مش فاكرة ياولداه الموقف ومش متوقعه خالص الحقيقه . وجت النتيجه بعد فترة ان الامضه امضت الزبونه . واتفاوش ياعمنا وانته زى الباشا كده بالصلاة على النبى . ليك ايه ياعمنا . عزالك اتفضل تعاله خده . دهب مش دافع . لان انا مجبتش دهب انا كتبته فى القائمه وخلاص . حبر على ورق . ومضت الزبونه وصاح شهر يار وسكتت عن الكلام المباح

وشالت الشوال والله الموفق

ايه رايك ياعمنا . يلا اعملوها فى الخباثه من غير محد يعرف او الجماعه بتعنا ال هنا فى المحوارات يبلغوهم هههههههههه

بالرغم إن فيه ناس كتير بتوافق على المبدأ ده يا متعب (إن التحايل على الحرام حلال) بس فى رأيي الشخصى لأ .. دى حركة شيطانية قوى ..إن الراجل يخدع زوجته و يمضيها على ورق بدون علمها ..

شوف أن دايما مؤمن إن ربنا هو الى بيرجع الحقوق .. أنا لو مكانه أصبر و أحتسب عند ربنا .. و فى الأخر ربنا هيجبلى حقى كامل.

تحياتى

رابط هذا التعليق

فى رأيي الشخصى العيب الأساسى هو القانون المجحف لحقوق الرجل .. و من المشكلة الأساسية دى تفرعت مشاكل فرعية زى ما سبق قلنا إعتماد المرأه على القانون المنحاز لصفها و بالتالى أثر هذا على طباع بعض فئات (ولا أقول كل) السيدات.

مشكلة الزواج فى مصر مشكلة كبيرة متعددة الأركان .. و لا يرى كل منا جميع الأركان نظرا لأن كل شخص ينتمى لشريحة من المجتمع ليست بالضرورة تعانى من نفس ما تعانيه الشرائح الأخرى (إيه الكلام المكعبل ده :blink: ) أقصد أن فيه شريخه شايفة أن المشكلة الكبرى هى المادة و القدرة المادية .. و شريحة تانية عندها القدرة المادية بس شايفة المشكلة فى القوانين الغير مشجعة و شريحة تالته شافوا مشاكل كتير و تجارب كتير فاشلة فى محيط معارفهم فقرروا ألا يخوضو تجربة الزواج على الأقل بنفس الشكل الذى رأوه .. و هكذا

بالتسبة بقى لسؤال حضرتك ..شباب الفيس بوك الذى يتبنى مثل تلك الدعوات ..فى رأيى غالبا هم ينتمون للشريحة التى تمتلك القدرة المادية (بشكل متفاوت طبعا) و لكن يرون المشكلة الأساسية فى القوانين الغير مشجعة .. و يستندون لنماذج متعددة من قصص الزواج التى إنتهت فى أروقة محاكم الأسرة.. وبالتالى يهربون من تكرار الفشل. أما بالنسبة لإقتراح حضرتك .. فبالطبع تغيير القوانين لن يشجع مثل هؤلاء الرجال على الزواج من مصريات فى يوم و ليلة ..و إنما بالطبع سيكون خطوه هامة لتصحيح الأوضاع بالنسبة لهم و لغيرهم من الرجال المتزوجين .. تلى تلك الخطوات توعية المرأه المصرية بدورها الرئيسى فى بناء المجتمع و تحمل مشقة الحياه فى بدايتها للوصول للأهداف .. و ليس التعامل مع الرجل بندية و مبدأ راسى براسك الذى هدم بيوت كثيرة! فى تصورى مع الوقت ستعى الكثير من المصريات أن بعض تلك القوانين لم تكن فى مصلحة تماسك الأسرة و ستبدأ فى التفكير بشكل أكثر حكمة .. و بالتأكيد كل هذا سيأخذ سنوات حتى يبدأ المجتمع فى التماسك مرة أخرى و عندها بالتأكيد سنجد معدلات إنهيار الأسرة المصرية (الطلاق و الخلع) قد قلت كثيرا عن ما هى عليه اليوم.

بالنسبة للشوباب بهذا الوصف أو "الشريحة" وبهذه الطلبات ... رأيي لا مصرية و لا اجنبية هتنفع معاهم .. ممكن خادمة فليبنية لو رضيت tongue.gif

عايز تقول إن مشكلة تأخير الزواج في مصر مش وضع اقتصادي و لا قوانين .. لكن هو فقط قوانين تنصر المرأة على الرجل و عدم وجود توعية كافية للمرأة بأنها لازم تكون الست " أمينة " في سي السيد .. عشان لما يغضب عليها جوزها تبقى فاتن حمامة في " أريد حلا " ..

نهارك زي الفل يا صديقي .

فى الحقيقة أنا لم أقل ما ذكرته حضرتك فى ردك و خاصة الجزء باللون الأحمر! .. تانى .. لقد قلت ان المشكلة متعددة الأركان (يعنى متعددة الأسباب) و تشمل الوضع الإقتصادى و القوانين المجحفة و التجارب السيئة و خلافة وكل تلك الأسباب تسهم فى مشكلة الزواج و العنوسة (لدى الجنسين فى مصر) .. و لكن الشباب الذين ينادون بالزواج من أجنبية هم غالبا ينتمون للفئة التى لا تعانى بشكل كبير من الوضع الإقتصادى و لكنهم غاضبون من القوانين و التجارب الفاشلة التى ترتبت على تلك القوانين. ما حدش قال إن تعديل القوانين (فقط) سيحل مشكلة الزواج الكبيرة فى مصر .. المشكلة تحتاج عدة حلول فى عدة إتجاهات مثل تعديل القوانين و تسهيلات مادية و توفير إسكان إقتصادى .. الخ.

مين بقى طلب من الست تكون فاتن حمامة و أمينة تحت رحمة سى السيد ؟؟!!!!! ارجو أن تكون رسالتى وصلت هذه المرة.

تحياتى

أخي الفاضل أحمد

لدينا نقطة اتفاق و نقطة اختلاف

الاتفاق : في وجود قوانين في صالح المرأة ضد الرجل و أهمها قانون الرؤية و هو ظالم بالفعل ..

الاختلاف : في أثر هذه القوانين فيما تقوله من قرار البعض بالعزوف عن الزواج من مصرية نظرا لهذه القوانين المجحفة

لذلك كان رأيي أن كلام حضرتك عن وجود شباب يعاني من هذه القوانين و يعترضون على هذه القوانين من خلال الفيس بوك لا يمثلون إلا نسبة لا تكاد تذكر حتى إذا قورنت بدعوات اخرى على الفيس بوك لشباب مصريين ايضا أسموها بنك الزواج على غرار بنك الفقراء في ماليزيا

لو حضرتك عملت إحصائية على ملايين الشباب المصري ستجد أن السبب الرئيسي عند الغالبية العظمى لتأخر سن الزواج هو الوضع الاقتصادي و الأجور المنخفضة و عدم القدرة على توفير سكن الزوجية و الشبكة و أثاث الزوجية .. أما مسألة القوانين هذه فلا يعلمها إلا من مر بالفعل بحالة الانفصال أو عايشها مع أحد أقاربه كما ذكر بعض اخواننا ..

وطبيعي في علاقة الزواج أن المنطقي هو الاستمرار بإذن الله وغالب الاحتياطات تأخذ من جانب أهل الفتاة للحفاظ على حقوقها و هذا هو العرف في كل الأجيال .. و الزوج يقدم كل الضمانات التي يستطيعها لإثبات حسن نيته في الحفاظ على بنتهم و هذا لا يمنعه من الحديث في أن تكون طلباتهم معقولة فينا يخص المؤخر و القائمة أو غيره من تفاصيل .. لكن هل يستطيع أن يتكلم في حق الرؤية قبل الزواج !!

المعنى الذي أقصده هو نية الشخص نفسه و ما يكفي عن التخوف من القوانين الظالمة في هذا الشان هو " انا عند ظن عبدي بي " و يكفينا " الطيبون للطيبات "

أقولك على حاجة شخصية ...معلش استحملني .. أنا كنت كاتب ورقة و شايلها في محظفتي قبل ماتجوز ولسة محتفظ بيها لدلوقتي كنت كاتب فيها خمس نوايا لزواجي و احتسب الأجر عند الله عارف أغرب حاجة فيهم كان بر الوالدين .. لأني قلت كدة كدة هم هيفرحولي طب ماخليها من عندي و اخلي زواجي سبب في إدخال السرور عليهم باختيار زوجة صالحة ترعاهم و وربنا يرزقني منها ذرية أرجوها صالحة بإذن الله فينشرح والداي لرؤيتهم .. دلوقتي لما بشوف والدي ووالدتي ربنا يبارك في عمرهم فرحانين بأولادي ربنا يحفظهم باقول الحمد لله إنا كنت باتمنى اللحظة دي .. و تصدق ساعات لما بيحصل خلاف عادي بيني و بين زوجتي بافتكر نيتي دي إن لو زعلتها أهلي هيزعلوا لأنها ربنا يجازيها كل خير بتعامل أهلي معاملة كويسة جدا و كمان أهلي بيحبوها فمش لازم أخليهم يزعلوا علشانها و علشاني .. و على كدة في قوانين داخل نفس كل واحد فينا ممكن تساعدنا لو فكرنا نعادي الشيطان اللي مستني الفرصة عشان يحقق أكبر أحلامه .. ربنا يكفينا الشر و يصلح بيوتنا جميعا .

تحياتي

رابط هذا التعليق

نهارك زي الفل يا صديقي .

تحياتى

أخي الفاضل أحمد

لدينا نقطة اتفاق و نقطة اختلاف

الاتفاق : في وجود قوانين في صالح المرأة ضد الرجل و أهمها قانون الرؤية و هو ظالم بالفعل ..

الاختلاف : في أثر هذه القوانين فيما تقوله من قرار البعض بالعزوف عن الزواج من مصرية نظرا لهذه القوانين المجحفة

لذلك كان رأيي أن كلام حضرتك عن وجود شباب يعاني من هذه القوانين و يعترضون على هذه القوانين من خلال الفيس بوك لا يمثلون إلا نسبة لا تكاد تذكر حتى إذا قورنت بدعوات اخرى على الفيس بوك لشباب مصريين ايضا أسموها بنك الزواج على غرار بنك الفقراء في ماليزيا

لو حضرتك عملت إحصائية على ملايين الشباب المصري ستجد أن السبب الرئيسي عند الغالبية العظمى لتأخر سن الزواج هو الوضع الاقتصادي و الأجور المنخفضة و عدم القدرة على توفير سكن الزوجية و الشبكة و أثاث الزوجية .. أما مسألة القوانين هذه فلا يعلمها إلا من مر بالفعل بحالة الانفصال أو عايشها مع أحد أقاربه كما ذكر بعض اخواننا ..

وطبيعي في علاقة الزواج أن المنطقي هو الاستمرار بإذن الله وغالب الاحتياطات تأخذ من جانب أهل الفتاة للحفاظ على حقوقها و هذا هو العرف في كل الأجيال .. و الزوج يقدم كل الضمانات التي يستطيعها لإثبات حسن نيته في الحفاظ على بنتهم و هذا لا يمنعه من الحديث في أن تكون طلباتهم معقولة فينا يخص المؤخر و القائمة أو غيره من تفاصيل .. لكن هل يستطيع أن يتكلم في حق الرؤية قبل الزواج !!

المعنى الذي أقصده هو نية الشخص نفسه و ما يكفي عن التخوف من القوانين الظالمة في هذا الشان هو " انا عند ظن عبدي بي " و يكفينا " الطيبون للطيبات "

أقولك على حاجة شخصية ...معلش استحملني .. أنا كنت كاتب ورقة و شايلها في محظفتي قبل ماتجوز ولسة محتفظ بيها لدلوقتي كنت كاتب فيها خمس نوايا لزواجي و احتسب الأجر عند الله عارف أغرب حاجة فيهم كان بر الوالدين .. لأني قلت كدة كدة هم هيفرحولي طب ماخليها من عندي و اخلي زواجي سبب في إدخال السرور عليهم باختيار زوجة صالحة ترعاهم و وربنا يرزقني منها ذرية أرجوها صالحة بإذن الله فينشرح والداي لرؤيتهم .. دلوقتي لما بشوف والدي ووالدتي ربنا يبارك في عمرهم فرحانين بأولادي ربنا يحفظهم باقول الحمد لله إنا كنت باتمنى اللحظة دي .. و تصدق ساعات لما بيحصل خلاف عادي بيني و بين زوجتي بافتكر نيتي دي إن لو زعلتها أهلي هيزعلوا لأنها ربنا يجازيها كل خير بتعامل أهلي معاملة كويسة جدا و كمان أهلي بيحبوها فمش لازم أخليهم يزعلوا علشانها و علشاني .. و على كدة في قوانين داخل نفس كل واحد فينا ممكن تساعدنا لو فكرنا نعادي الشيطان اللي مستني الفرصة عشان يحقق أكبر أحلامه .. ربنا يكفينا الشر و يصلح بيوتنا جميعا .

تحياتي

كلام حضرتك سليم .. و أنا بالطبع أحترم وجهة نظرك و لكن لى بعض التعليقات..

بالنسبة لأسباب تأخر سن الزواج (الجزء الأحمر من تعليقك) .. كلام حضرتك سليم و لا يختلف عليه إثنان .. و لكن الموضوع الذى طرحته أنا فى الأصل كان يركز على ظاهرة رفض بعض الشباب للزوجة المصرية و لم أناقش أبدا أسباب تأخر الزواج .. فكلنا نعلم أن الظروف الإقتصادية هى السبب الرئيسى. أقول ذلك لأننى أحسست من تعليقك أنك تحاول إقناعى بأن السبب الرئيسى لتأخر الزواج هى الوضع الإقتصادى .. و هذا بالطبع أمر مفروغ منه. لقد أردت أن أركز على الظاهرة الجديدة لأنها فى الحقيقة تزداد بشكل ملفت للنظر و للأسف البعض مازال مصر على التقليل من شأنها.

أما بخصوص سؤالك .. هل يحق للزوج أن يتكلم فى حقوقه قبل الزواج .. إسمحلى أتكلم فى هذه النقطة بإستفاضة فى تعليقى القادم..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...