اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مشاكل الآباء فى تربية الآبناء

Howayda Ismail

Recommended Posts

كثيرا منا نحن الآباء والآمهات ماتواجهنا بعض المشاكل والعراقيل فى تربية ابنائنا وكيفية التعامل معهم

وتقويم سلوكياتهم التى غالبا ماتكون صحيحة من وجهة نظرهم رغم ان الغالب منها يشوبها كثير من الاخطاء وربما

التجاوزات لا لشئ الا من باب العناد والكبر فى محاولة لاثبات الذات وربما محاولة للفرار من جلباب الابوين

وذلك بالتحليق بعيدا عن جناحيهما وربما نتيجة لجهلنا نحن الآباء فى كيفية التعامل معهم نفسيا

وهنا فى ذلك التوبيك سيتم تناول بعض المشاكل التى تقابلنا وكيفية حلها من وجهة نظر اطباء ومحللين نفسيين

امتلأت عياداتهم بمثل تلك الحالات والتى يفقد فيها الآبوين وسيلة الحوار السوى مع ابنائهم

ستكون بدايتا من مرحلة الطفولة المبكرة حتى وصولا لمرحلة الشباب والمراهقة بكل مشاكلها

سنتناول دوريا جزء من تلك المشاكل ونلقى عليها الضوء لعل وعسى تعود علينا بالنفع فى اعادة التواصل

مع ابنائنا بصورة أفضل

رابط هذا التعليق

أول سؤال يواجه الأم خاصة مع مولودها الاول حيث لم تكن اكتسبت خبرة بعد

_ متى يتحتم استدعاء الطبيب ؟!

لابد ان تعرف كل ام الحالة التى يجب ان تستدعى الطبيب لفحص طفلها لان بعض الامهات قد تهمل حالة

طفلها الصحية دون ان تدرى والبعض الاخر ينزعج لاقل ارتفاع طفيف فى درجة حرارته

هناك بعض النصائح قد تقدم المساعدة للام : فى البداية المظهر العام للطفل وهل تبدو عليه دلائل المرض

واضحة ام لا وهل يقوى على مغادرة الفراش ام لا والى اى مدى يكون التغيير فى سلوكه بالنسبة لحالته

الطبيعية عندما يكون سليما فلو ان الطفل ظهرت عليه علامات المرض واجبرته على ان يرقد فى السرير

وكان منهكا فلى الام استدعاء الطبيب او نقل الطفل للعيادة

ان مظهر الطفل وسلوكه فى بداية الاصابة بالمرض مهم جدا فالطفل الذى لا يأبه بارتفاع درجة الحرارة

ويأكل ويلعب كطبيعته فحالته هذه غير مزعجة .... انما المزعج هو ان يقهر المرض القوة الحيوية فى الطفل

رابط هذا التعليق

أشكر حضرتك يا مدام هند على هذا الموضوع القيم ..

فلا شك ان الطفل السوي هو النواة الاولى لصناعة رجل سوي او امراة سوية ..

وسبحان الله , كل طفل يولد على الفطرة كما أقرت بذلك شريعتنا الغراء, ثم تلعب

بعد ذلك التربية التى يتلقاها دورها المهم فى تحديد مسار حياته للاصلح او الاطلح ..

سعيد بالطبع يا مدام هند كونك ستستعينين بآراء لاطباء وخبراء في هذا الحقل المهم .

وأستاذنك ان أشاركك هنا بقطوف يسيرة من القرءان و السنة في هذا المجال بما

يتوافق مع سير الموضوع ..

شكرا لك ..

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

((ربّوا اولادكم على غير ما درجتم عليه لأنهم مخلوقون الى زمان غير زمانكم ))

الامام علي بن ابي طالب عليه السلام

تلك مقولة قيلت منذ اكثر من 1400 عام

لكننا للاسف ننسى و نسعى ان يكونوا اولادنا نسخة مننا او افضل على حسب اهوائنا نحن و ليس هم

قد نتجاهل فى الطريق سماتهم التى يتميزون بها

لذا غالبا ما يقع الصدام

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

متابع باهتمام شديد لهذا الموضوع الجديد و الجميل

شكرا لحضرتك يا مدام هند على الفكرة و أيضا على التوقيت في طرح موضوع يجمعنا جميعا

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم ...............

اختى وحبيبتى فى الله هند (أم عبدالله )

عايزه اقولك انى احييكى واشد على يدك على هذا الموضوع والذي ادعوا ان يكون ان شاء الله فى ميزان حسناتك وحسناتنا ان شاء الله ...............

انا هطرح سؤال بل انه مشكله كبيره من وجه نظرى ولا اعلم ما هو التصرف الصحيح فيها ...............

احد جارتى ابنها دائم التواجد لدى وبيلعب ولاحظت انه فعل امرا استغربته منه لصغر سنه (3 سنوات و10 شهور ) انه عندما قلت له ان وقت اللعب انتهى وعمر هياخد دش وينام ....فوجدته اخد لعبه وهو لا يعلم انى قد لاحظته ووضعها فى ملابسه وامسكها حتى لاتقع منه وجرى بها على بيته ............لم الحق ان اقوله كده غلط وهات لعبه عمر المهم انه منذ يومين جاء لنا وفجأه وجدته يريد ان يمشي وبصراحه استغربت الموضوع ده لانه لما بيجي مش بيمشي المهم خرج فوجدت زوجى يقول لى على فكره هو حط لعبه من لعب عمر فى هدومه قبل ما يخرج ........... طبعا دى كانت تانى مره الطامه الكبري كانت اليوم وانا عند اختى وهى تقطن فى نفس البنايه ولكن فى الدور الرابع كنت عندها ومعى ابنى ....فوجدته قادما وهى خارج وجدته قد امسك ساعه بن تن بتاعه ابن اختى ونازل بيها لوالدته وهنا مسكته (وحسيت انى بكلم حرامى بس على صغير )

انا : فلان ...ايه اللى انت مخبيه هنا ..ده

فلان: دى ساعه بن تن ..........

انا : بتاعتك ..........؟؟؟؟

فلان : لا دى بتاعه ..... (ابن اختى)

انا : طب وهل استأذنته علشان تاخدها عيب تاخدها من غير ما تقله لازم تستأذن الاول .............!!!!

ذهب فلان لان اختى وطلب منه انه ياخد الساعه يلعب بيها ....ويتحول لبن تن الينس ففورس الجديد ومنجا صور وحاجات هبله كده قالها .....فلم يوافق ابن اختى فجاء لى

فلان وهو بيزعق : مرضاش يدهانى وانا عايز العب بيها .....وانا هاخدها .....

طبعا اخدتها منه وحاولت افهمه انه عيب يزعق وانه عيب ياخد حاجه مش بتاعته وحاولت اقناع ابن اختى ولكن دون جدوى ....لان الولد ده انانى ومش بيحب يلعب حد بالعابه .....ودى اكتر مشاكله مع عمر انه لمس لعبه من لعبه فانا ريحت دماغى ومش بقيت اودى ابنى عندهم نهائي ............وهو بس اللى بيجي ...........المهم زعق وهلل وقالى ب انا هروح اقول لماما انك مش رضيتى تدينى الساعه

انا : روح قلها يا فلان ومش تطلع هنا تانى وانت معاقب ومش هتلعب مع عمر ولا فارس ابن اختى .............

زعل وزعق ومشي ونزل ولم يكمل 10 دقايق وجه ولا كأنه عمل اى حاجه .............

انا حكيت الموقف كما هو بكامل تفاصيله ............

الان مشكلتى كيف اقول لامه ان تحذر من هذا الامر دون ان أحرجها او اضايقها ...............ده اولا ....؟؟؟؟

ثانيا : ازاى امنع ابنى انه يقلده لا قدر الله .............(والحمد لله انا محافظه على ابنى جدا جدا ومتابعه شبه لحظيا .............؟؟؟؟بس بصراحه بخاف عليه جدا لما بيبقي معاه لان الولد اسلوبه مش ولابد .....وبيشتم وبيقول الفاظ صعبه اعتقد انها تقال امامه والله اعلم ..............

ثالثا : هل الاطفال فى عمر ابنى لما بيحتكوا ببعض بيقلدوا بعض وهل انى احاول ابعد ابنى عنه قدر المستطاع هو الافضل

اشكركم على تحملى فى سرد الموقف واشكركم مقدما للرد عليها

وبصراحه انا اعانى الامرين من هذا الطفل ولكن لانى لم اجد من والده او والدته اى شئ لا سمح الله فانا لا اريد ان اخسرهم بسبب العيال ...............

ملحوظه : اصبحت لا افتح الباب له فى اغلب الاحيان واتعذر باى عذر انى لا اجد المفتاح او انى سأنام او ان عمر تعبان ومش هيلعب حتى اقلل من تواجدهم سويا .............

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

اولا بشكر مدام هند على الموضوع المهم ده لاننا كلنا كأباء محتاجين دايما اللى يعلمنا ازاى نربى أبنائنا وياريت بشكل علمى ونفسى صحيح لنفرز فى النهايه أشخاص أصحاء نفسيا وعقليا وبدنيا

ثانيا الاخت بوسى مشكلتك فعلا مزعجه لكن مينفعش انتى اللى تحليها

اللى يقدر يحلها والدة الطفل وخصوصا انه صغير جدا

المشكله عندها هى اللى تقدر تقومها لانك متعرفيش هما بيربو ابنهم ازاى او بيعلموه ايه أو مدى اهتمامهم بيه اللى واضح أنه قليل جدا بدليل أنه عندك أغلب الوقت

كل اللى تقدرى تعمليه أنك تحاولى توصلى المعلومه لوالدته بطريقه سهله وده يتوقف على مدى علاقتك بيها

لانى انا رأى انى ابنك حتما هيقلده فى مره لأنى الاطفال بطبعها بتحب التقليد

وربنا يعينا جميعا على تربية أبنائنا

:give_rose:

رابط هذا التعليق

أشكر حضرتك يا مدام هند على هذا الموضوع القيم ..

فلا شك ان الطفل السوي هو النواة الاولى لصناعة رجل سوي او امراة سوية ..

وسبحان الله , كل طفل يولد على الفطرة كما أقرت بذلك شريعتنا الغراء, ثم تلعب

بعد ذلك التربية التى يتلقاها دورها المهم فى تحديد مسار حياته للاصلح او الاطلح ..

سعيد بالطبع يا مدام هند كونك ستستعينين بآراء لاطباء وخبراء في هذا الحقل المهم .

وأستاذنك ان أشاركك هنا بقطوف يسيرة من القرءان و السنة في هذا المجال بما

يتوافق مع سير الموضوع ..

شكرا لك ..

شكرا لحضرتك د/ياسر

اكيد طبعا يسعدنى مشاركة حضرتك خاصة فى الجانب الدينى والذى يغفل عنه كثير من الآباء والامهات

فأصبح الطبيعى اهتمامهم بالناحية المادية فى توفير مستوى اجتماعى جيد

او اصرارهم على تعليم الطفل لغات اجنبية او الحاقهم بالنوادى لممارسة مختلف الرياضات

وذلك لايعيبه شيئا بل العكس ولكن مايعيبه ان الدين لايناله عشر ذلك الاهتمام من جانبهم

فأصبح معظم الجيل لايعلم عن الدين الا القشور والتى لاتقوى على حمايته فى ظل التربص المقصود

بمجتمعاتنا وشبابنا لزرع الرذيلة والانحراف عن طريق كل مايرد فى النت والفضائيات

اصبح معظمهم لايعرف ابسط القواعد الدينية من العبادات اوالمعاملات الانسانية حتى داخل الاسرة

والمدارس والجامعات فظهر مانراه الان من جرائم وسلوكيات معيبة على اختلاف المستويات الاجتماعية

ومن هنااصبح على الاسرة عبأ ومسئولية اكبر فى تعليم ابنائهم مبادئ دينهم بعدما تقلصت الجرعة الدينية

فى المدارس

تحياتى لحضرتك

رابط هذا التعليق

((ربّوا اولادكم على غير ما درجتم عليه لأنهم مخلوقون الى زمان غير زمانكم ))

الامام علي بن ابي طالب عليه السلام

تلك مقولة قيلت منذ اكثر من 1400 عام

لكننا للاسف ننسى و نسعى ان يكونوا اولادنا نسخة مننا او افضل على حسب اهوائنا نحن و ليس هم

قد نتجاهل فى الطريق سماتهم التى يتميزون بها

لذا غالبا ما يقع الصدام

تحياتى

فعلا يامدام عطر

مشكلة كثير من الآباء تلك الايام ان يحقق احلامه المفقودة من خلال ابناءه او ربما يريده نسخة كربون

ليرى فيه امتداده كرغبة فى الخلود فمثلا الطبيب يريده طبيبا مثله رغم ان ابنه باستطاعته النبوغ

فى مجال اخر يجد نفسه فيه عن مجال الطب او الهندسة او المحاماة او غيره من مهن الاباء

فيجحفوهم حقهم فى تحديد مستقبلهم بانفسهم من خلال مجال يحبه على غير رغبة رغبة الاب او الام

كذلك نجد معظمنا يحاول منح ابناءه خبرة او نتيجة تجاربه دون ترك له مجالا للمعرفة

والاستنتاج بنفسه ويظل الكثيرون اوصياء على اولادهم حتى بعد نضجوهم وزواجهم

والمفروض ان نترك لهم مساحة يتحركون خلالها فقليلا من الحرية مع الثقة لايضر ابد كما يظن الاباء

فباستمرار المراقبة يجعل كثير من الابناء يتملص من تلك الرقابة بشكل او آخر فيقع فى مشاكل

يخاف ان يطلع عليها والديه بسبب صرامة وشدة احد الابوين فى تناول الامور

تحياتى لحضرتك

رابط هذا التعليق

ربنا يكرمك .. حلو الموضوع يا هند شكلي حاقعد هنا مش هامشي

حاكتب كتير إن شاء الله لما تخلصي المراحل الأولى من عمر الطفل و تدخلي على فترة 10 ل 15 سنة

في الغالب حادخل سائلة مش ناصحة .. مغلبني يا أوختي Head.gif

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

متابع باهتمام شديد لهذا الموضوع الجديد و الجميل

شكرا لحضرتك يا مدام هند على الفكرة و أيضا على التوقيت في طرح موضوع يجمعنا جميعا

شكرا اخى ابو العمر

يسعدنى متابعة حضرتك للموضوع

رابط هذا التعليق

موضوع جميل جدا يا مدام هند

جزاك الله خيرا .......تسجيل متابعة :give_rose:

شكرا حبيبتى نوران ويسعدنى متابعتك واضافتك للموضوع ايضا كطبيبة وأم

رابط هذا التعليق

أستاذة هند .. تحياتي لاختيار حضرتك

تسجيل متابعة

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

عايزه اقولك انى احييكى واشد على يدك على هذا الموضوع والذي ادعوا ان يكون ان شاء الله فى ميزان حسناتك وحسناتنا ان شاء الله ...............

انا هطرح سؤال بل انه مشكله كبيره من وجه نظرى ولا اعلم ما هو التصرف الصحيح فيها ...............

احد جارتى ابنها دائم التواجد لدى وبيلعب ولاحظت انه فعل امرا استغربته منه لصغر سنه (3 سنوات و10 شهور ) انه عندما قلت له ان وقت اللعب انتهى وعمر هياخد دش وينام ....فوجدته اخد لعبه وهو لا يعلم انى قد لاحظته ووضعها فى ملابسه وامسكها حتى لاتقع منه وجرى بها على بيته ............لم الحق ان اقوله كده غلط وهات لعبه عمر المهم انه منذ يومين جاء لنا وفجأه وجدته يريد ان يمشي وبصراحه استغربت الموضوع ده لانه لما بيجي مش بيمشي المهم خرج فوجدت زوجى يقول لى على فكره هو حط لعبه من لعب عمر فى هدومه قبل ما يخرج ........... طبعا دى كانت تانى مره الطامه الكبري كانت اليوم وانا عند اختى وهى تقطن فى نفس البنايه ولكن فى الدور الرابع كنت عندها ومعى ابنى ....فوجدته قادما وهى خارج وجدته قد امسك ساعه بن تن بتاعه ابن اختى ونازل بيها لوالدته وهنا مسكته (وحسيت انى بكلم حرامى بس على صغير )

انا : طب وهل استأذنته علشان تاخدها عيب تاخدها من غير ما تقله لازم تستأذن الاول .............!!!!

ذهب فلان لان اختى وطلب منه انه ياخد الساعه يلعب بيها ....ويتحول لبن تن الينس ففورس الجديد ومنجا صور وحاجات هبله كده قالها .....فلم يوافق ابن اختى فجاء لى

طبعا اخدتها منه وحاولت افهمه انه عيب يزعق وانه عيب ياخد حاجه مش بتاعته وحاولت اقناع ابن اختى ولكن دون جدوى ....لان الولد ده انانى ومش بيحب يلعب حد بالعابه .....ودى اكتر مشاكله مع عمر انه لمس لعبه من لعبه فانا ريحت دماغى ومش بقيت اودى ابنى عندهم نهائي ............وهو بس اللى بيجي ...........المهم زعق وهلل وقالى ب انا هروح اقول لماما انك مش رضيتى تدينى الساعه

انا : روح قلها يا فلان ومش تطلع هنا تانى وانت معاقب ومش هتلعب مع عمر ولا فارس ابن اختى .............

الان مشكلتى كيف اقول لامه ان تحذر من هذا الامر دون ان أحرجها او اضايقها ...............ده اولا ....؟؟؟؟

ثانيا : ازاى امنع ابنى انه يقلده لا قدر الله .............(والحمد لله انا محافظه على ابنى جدا جدا ومتابعه شبه لحظيا .............؟؟؟؟بس بصراحه بخاف عليه جدا لما بيبقي معاه لان الولد اسلوبه مش ولابد .....وبيشتم وبيقول الفاظ صعبه اعتقد انها تقال امامه والله اعلم ..............

ثالثا : هل الاطفال فى عمر ابنى لما بيحتكوا ببعض بيقلدوا بعض وهل انى احاول ابعد ابنى عنه قدر المستطاع هو الافضل

وبصراحه انا اعانى الامرين من هذا الطفل ولكن لانى لم اجد من والده او والدته اى شئ لا سمح الله فانا لا اريد ان اخسرهم بسبب العيال ...............

ملحوظه : اصبحت لا افتح الباب له فى اغلب الاحيان واتعذر باى عذر انى لا اجد المفتاح او انى سأنام او ان عمر تعبان ومش هيلعب حتى اقلل من تواجدهم سويا .............

بوسي ..إيه ده ؟

يعني قبل كدة أمه كانت بتشوفه يضرب عمر و تسكت

و دلوقتي الولد بيدخل عليها بلعب مش بتاعته .. ولا بتسألكم إنتوا اللي إديتوها له و لا هو اللي أخدها

طيب حتى لما مش بتفتحي لإبنها الباب .. مش بتلاحظ و تقلل من زياراته لكم ؟

مش شايفة إن كدة فيه حاجة غلط في تربيتها لإبنها؟

لازم تلفتي إنتباها ..على الأقل أطلبي منها لعب إبنك بشكل واضح و صريح ..

لو قالت لك خدها إزاي ؟ .. إحكي لها إنه خباها في هدومه و إنت ما رضيتيش تحرجيه ساعتها

لازم تاخد بالها من إبنها .. كل الأطفال بيكون نفسهم في اللي في إيد غيرهم ..

لو السلوك ده ما اتعدلش في السن ده مش حيتعدل بعد كدة

تم تعديل بواسطة لونا

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

حبيبتى الغالية بوسى

الاول عاوزة اقول وحشانى كتير جدا جدا

عارفة يابوسى المشكلة مش مشكلة الولد بل المشكلة عند احد الابوين ان لم يكن هما الاتنين مشتركين

فى هذا السلوك ابنهم

لان الواضح مماحكيته ان الطفل يعانى حرمان شديد واهمال اشد من جانبهم وده واضح من اخفاءه

الالعاب فى ملابسه وان لم يتم معالجته نفسيا او لفت نظر والديه للموضوع ده حيتمادى لااراديا

ويكبر معه فاحيانا نسمع عن نساء او رجال فى مستوى اجتماعى راق جدا ولكنه مصاب بداء السرقة

ولايسرق شيئا ذات قيمة بالعكس ربما يلتقط شوكة او معلقة او اى شئ من مطعم او فندق يلتحق به

او اثناء الشوبنج من المولات والمحلات فى حين انه باستطاعته دفع ثمنها وربما اشترى ماهو اثمن منها

هو فى ظنه تعويض عن شئ مايفتقده فى حياته ربما معه من الصغر كفقدان الاحنان والاهتمام والرعاية

او كالعقاب الشديد على اقل الاخطاء او المشاحنات العنيفة حد الاهانة بين الوالدين امام اطفالهم

لكن انت لم تتكلمى عن تصرف الام حيال مايذهب به ابنها لها من العاب

هل تساله ..هل تردها بنفسها وتعتذر عن سوء تصرفه ....هل تأمره بارجاعها لاصحابها

هل الطفل ده عنده لعبه التى تغنيه عن النظر لالعاب غيره

اسئلة كتيرة لازم تساليها لنفسك يابوسى واهم سؤال هل ابنك حيتأثر بافعال الولد ده

بقولك طبعا حيتأثر ان مكنش حيحاول يقلده بعد كده

نصيحتى لك تواجهى والدته باللى بيحصل حتى لو خسرتيها كصاحبة افضل ماتخسرى ابنك

لان واضح من مستوى الفاظ الولد ان ده مستوى ابويه فى التعامل مع بعضهم بعدم احترام ومايفعله

الولد من سرقات صغيرة ماهو الا هروب وفى نفس الوقت عقاب لهم وبحكم صغر سنه شايف هى دى الوسيلة

ممكن جدا انت تحتوى الطفل ده انك تتكلمى معاه وتحاولى تعوضيه شئ من حنانه المفقود فى بيتهم

بانك تمنحيه لعبة هدية تخصه هو تعرفيه انك بتحبيه وعمر كمان بيحبه وابوه وامه بيحبوه بس

مشغولين عشان كده مش بيتكلموا معاه انزلى لمستوى عقله فهميه واتكلمى معاه باستمرار

عن عواقب سلوكه ده بطريق غير مباشر عن طريق القصص والحكايات واظنك احسن واحدة فى موضوع

القصص بس صدقينى العنف معاه مش حيجيب نتيجة وعدم مواجهتك لوالدته بتبعات سلوكها قدامه

حيزيد الموضوع سوء خاصة ان اولادنا مجرد رد فعل لتصرفاتنا نحن الاباء والامهات

اسفة للاطالة

وتحياتى وحبى لك ام عمورة

رابط هذا التعليق

مدام pocy

تسمحيلى أعترض على تصرفك مع الولد .. فى الحقيقة أنا لو مكانك ما كنتش عملت كده خالص .. إليك بعض الملاحظات و النصائح:

-من الصعب و الخطأ إجراء مواجهة مع طفل فى هذا السن .. و كان التصرف الأفضل هو التحدث الى والدته أو والده

-لو كنت مكانك لتجنبت حتى إسترداد اللعب من الطفل .. فاللعب ستعود لك بعد إخبار والدته.

-مواجهنك و كلامك معه بقسوة لم يحل المشكلة و لكن زادها تعقيدا و الدليل الكلام الذى قاله لك بعصبية عند عودته (فلان ما وافقش و برضه هاخدها)

-غالبا الطفل يفعل ذلك لأنه شاهد هذا السلوك فى مكان أخر .. قد يكون شاهد طفل اخر يفعل ذلك او حتى شاهده فى فيلم.

-عندما تتحدثى مع والدته لا يجب أن يكون الحديث فى صورة القبض على لص ..لأن هذا الأسلوب قد يجعل الأم نفسها تأخذ موقف سلبى من كلامك و منك شخصيا.

-فى الحقيقة يا سيدتى الولد ليس لص لأنه لازال فى سن لا يستطيع تمييز الصواب من الخطأ .. هو فى الحقيقة يستجيب لرغباته بتقليد سلوك شاهده فى مكان أخر.

-من الأساليب الجيدة التى من الممكن إتباعها معه فى حالة تكرار هذا السلوك (إذا لاحظت أنه يخفى لعبة فى ملابسه عند إنصرافه) هو إنك تنادى عليه و تخبريه بإنك لا تمانعين أن يستعير لعبة إبنك لبعض الوقت و أنه لابد أن يعيد اللعبة لعمر بعد ذلك لأنها لعبة عمر و هو يحبها.

-فى تصورى ..أكبر مشكلة ممكن تواجهك فى هذا الموضوع هى عدم إكتراث الأم و الأب (والدى الطفل) بعد حديثك معهم ..فى هذه الحالة سوف تضطرين الى محاولة تقويمه بنفسك و ذلك عن طريق النصح و و توصيل رسالة أن من يأخذ شئ لا يملكه بغير رضا صاحبه يغضب منه االله تعالى..و تذكرى أن تقومى بذلك بدون إشعاره بالذنب أو أنه مقبوض عليه. و اخر حل فى رأيي (فى حالة عدم إستجابة الطفل) هو الفصل بينه و بين إبنك حتى لا ينتقل هذا السلوك الى إبنك.

أرجو أن تكون ملاحظاتى مفيدة.

تحياتى

د.أحمد

رابط هذا التعليق

اولا بشكر مدام هند على الموضوع المهم ده لاننا كلنا كأباء محتاجين دايما اللى يعلمنا ازاى نربى أبنائنا وياريت بشكل علمى ونفسى صحيح لنفرز فى النهايه أشخاص أصحاء نفسيا وعقليا وبدنيا

ثانيا الاخت بوسى مشكلتك فعلا مزعجه لكن مينفعش انتى اللى تحليها

اللى يقدر يحلها والدة الطفل وخصوصا انه صغير جدا

المشكله عندها هى اللى تقدر تقومها لانك متعرفيش هما بيربو ابنهم ازاى او بيعلموه ايه أو مدى اهتمامهم بيه اللى واضح أنه قليل جدا بدليل أنه عندك أغلب الوقت

كل اللى تقدرى تعمليه أنك تحاولى توصلى المعلومه لوالدته بطريقه سهله وده يتوقف على مدى علاقتك بيها

لانى انا رأى انى ابنك حتما هيقلده فى مره لأنى الاطفال بطبعها بتحب التقليد

وربنا يعينا جميعا على تربية أبنائنا

:give_rose:

اشكرك جدا عزيزتى شيماء

فعلا كلنا محتاجين نعرف ونفهم لاننا اتربينا بشكل مختلف لايناسب زمن اولادنا

انا عجبنى دكتورة سمعتها من فترة فى احد اللقاءات قالت انها تربى نفسها مع ابناءها من جديد

وانا من وقتها اعمل بنصيحتها على قدر استطاعتى خصوصا مع بنتى ذات 16 عاما بانى اصاحبها

تحكى لى وتسألنى دون خوف او تردد لانى منحتها الحرية والثقة فى نفس الوقت وقبلهم الحب والحنان والرعاية

فهى ليست فى حاجة للجوء لصديقاتها لمشورتهم لانها اصبحت واثقة انهم ربما اقل منها خبرة ومعرفة

بل اصبح صديقاتها يلجأون الى فى كثير من الاحيان للمشورة من كثرة تحدثها عن صداقتنا انا وهى

فماوجدته منهن شئ يحزن ان امهاتهن لاينصتون اليهن ولا يدرون شيئا عن مشاكلهن فى حين البعض

منهن اهلهم نفسهم هم مشكلتهم

مايحتاجه الابناء منا هو الانصات ثم الانصات ثم الانصات وبعد ذلك النصيحة لا التقريع ولا التعنيف

يحتاجون منا منح الثقة انهم على قدر المسئولية والثقة الممنوحة لهم

صدقينى لو احنا عملنا كده عمر مااولادنا حيتصرفوا غلط ولا فى الخفاء بعيد عن اعيوننا

تحياتى لك شيماء

رابط هذا التعليق

ربنا يكرمك .. حلو الموضوع يا هند شكلي حاقعد هنا مش هامشي

حاكتب كتير إن شاء الله لما تخلصي المراحل الأولى من عمر الطفل و تدخلي على فترة 10 ل 15 سنة

في الغالب حادخل سائلة مش ناصحة .. مغلبني يا أوختي Head.gif

لونا حبيبتى

صباح الفل

كلنا محتاجين نعرف ونتعلم يالونا

خصوصا فترة المراهقة لان اخطر مرحلة يمر بها الاولاد

محتاجة مننا صبر وطولة بال والاهم الحب والرعاية والاكثر فن الاستماع لهم

هم بيقبوا عاوزين يتكلموا ويحكوا حتى فى كلام تفاه ملوش قيمة لكن من وجهة نظرهم مهم

المفروض علينا نسمعهم ولا نتهكم عليهم كما يحدث من البعض منا

نبتعد عن التقريع فى كل كبيرة وصغيرة تصدر منهم بل العكس نوجههم بحنية

انا مش مثالية زى مابكتب كده لكن بحاول على قد مااقدر انفذه

يكفينى انا كسبت ولادى وحبهم وثقتهم انهم يحكوا لى احوالهم بلاويهم خصوصا الكبير 21 سنة قاطع قلبنا

ويمكن سبب خلاقاتى الوحيدة مع زوجى بسببه هو خاصة

عن نفسى مش عجبنى طريقة معاملة زوجى لهم لانه معتقد ان الشدة والصرامة هى الوسيلة المثلى للتربية

وكثيرا ماانبهه لتلك النقطة فيعتقد انى اتخذ صف الاولاد وطريقتى انا بتشجعهم على الغلط

رغم ان الغلط ده ممكن يكون استايل لبس او نوع اغانى بيفضلوه موجة الايام دى

اشياء بسيطة ممكن معالجتها او التغاضى عن جزء منها لكن العناد يجعلها تزيد لحد الخلاف بينهم

ورغم انه يحبهم جدا الا نادرا مايظهر لهم ذلك الحب وذلك يبعد عنه الاولاد فى كثير من الاحيان

خاصة ابنى الكبير والصغير فى الطريق لذلك ايضا فكان لزاما على ان اسلك طريقا اخر

هو مصداقتهم واحتواءهم باخطاءهم ويتضح ذلك فى استجابتهم لى ولنصايحى حتى لو نزولا عنها

لارضائى

انا بقول الكلام ده عن بيتى واولادى لانى للاسف شفته فى بيوت كثيرة سواء كان من الاب او الام

وكثيرا مايأتى بنتائج عكسية

صحبيه يالونا فى السن ده شوفيه عاوز يقول ايه اسمعيه حتى لو الكلام مش عجبك بس حاولى

تعرفى جواه ايه احيانا سد ودانا عنهم او ارهابهم انهم يتكلموا بكل اللى حاسينه او عاوزينه

بيجعلهم يخطأوا بعيد عننا ويصبحوا فى جزر منفصلة عنا رغم انهم معانا فى بيت واحد

ربنا يهديهم جميعا وتعدى مرحلة المراهقة دى على خير

تحياتى لك لونا

رابط هذا التعليق

اخواتى العزيزات المشاركات فى هزا الموضوع المهم

بصراحه كل مشاركتكم مفيده جدا وثريه وكلها بتصب فى النهايه فى أسلوب واحد المفروض نتعامل به مع أولادنا فى مختلف الاعمار عارفين هو ايه

كلمه قالها الدكتور ياسر نصر وعلى فكره انا متابعه جيده له قال لكل المهات على لسان الابناء

(أحضنى شكرا)

قد ايه الحضن ده بكل ما يحتوى على الحنان والتفاهم والقرب والعواطف وكل شىء ايجابى بيحول حيات الطفل تماما

كل ما أولادنا يغلطو غلطات ممكن نعديها لازم نحضنهم بعدها نقدر نفهمهم غلطهم وهيتقبلوه

داحتى الحضن بيساعد على نمو الطفا زهنيا ونفسيا

التربيه محتاجه فطنه وزكاء

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...