اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سنحيا كراماً أم سنحيا خرافاً ؟ !!


Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخ الفاضل متعب **********

ربنا يعينا على التعب اما بعد

الاستاذ متعب ذكى جدا فتح موضوع مخصوص لنقد الشيخ حازم

طب ليه لصرف النظر عن الموضوع الاصلى الخاذى فتحتح الاخت الغالية OM ZAYD

(حازم صلاح أبو إسماعيل .. اول لقاء له بعد إعلان نيته الترشح لرئاسة الجمهورية مع عمرو أديب )

برافو عليك يا استاذ متعب بس اذا كنت فتحت موضوع تانى علشان تشغلنا عن الموضوع الاصلى فهقوله كتر خيرك

فتحت موضوعين للشيخ حازم يمكنا نرد على الموضوعين فانا هرد عليك هنا وهرد برضه فى الموضوع الاصلى

ده كلام الشيخ من على صفحته فى الفيس بوك

حازم صلاح أبو إسماعيل : الفقراء و الضعفاء هم بوصلة السياسات -إن كنا صادقين- و شعورهم بوفرة الكرامة و التوفير رغم فقرهم أوجب حتى من مجرد تلبية مطالبهم فحسب , فإن كرامة الفقير شرط لشرف المجتمع فما لم تكن موجودة كان المجتمع كله فاقد الشرف و ليس معنى هذا أن نحملهم على الأغنياء و نجلدهم بهم وإنما هناك دولة هي المطالبة بأن تكون دولة بالفعل مسئولة عن مسئوليتها و حارسة لضعفائها و يظل أصحاب المال, لا نفشّ...ِل مشروعاتهم و لا نشعر الفقراء بالانكسار و الذل أمامهم لفضل منهم عليهم و ليس الأغنياء نواباً عن الدولة في تحمل المطالب بل الدولة ترعاهم جميعاً و ترعى مقاييس النجاح لأعمالهم و حقوقهم في مجتمع ينطق بالوئام و التواد و الحب و الروي و العطف و الرفق و الدعاء بين أفراده أجمعين متحابين متآزرين .

Hazemsalah#

A\NT

ده علشان مانعش خرافا ذى مااحضرتك بتزعم

هو كان فى ميدان التحرير من يوم 25 يناير وجوده يعن انه خرج على الحاكم لاتحسبنى على اقوال غير اسمع منه بدل ماتسمع عنه

مع ان اللى بيسمع عنه بيسمع كل خير

تحياتى

برجاء الإبتعاد عن الشخصنة في الحوار

الإدارة

تم تعديل بواسطة Mohammad
حذف كلمات تعني شخصنة

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 113
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لاء خليك فى السطر الاخير

لان ال فوق تلاعب بالاقتصاد وتخريبه ولذالك عاقب عليه القانون

ومن الناحيه الشرعيه يدخل فى خانه الربا

وكان عليه ايضا احترام الحاكم الذى يطالبوا بعدم الخروج عليه

أم ان الخروج لهم منصف ولغيرهم جريمه ؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

معلش الاستاذ الفاضل متعب

انت بتتكلم فى الامور الشرعية انا اسف مخدتيش بالى الا دلوقتى

اول مرة اعرف ان تجارة العملة ربا من الذى تستند عليه فى فتوتك يا استاذى الفاضل

على فكرة الاقتصاد المصرى غرق لما عومنا الجنيه فاكر كان بكام وبقى بكام

لو عايز نتكلم فى الاقتصاد افتح موضوع وانا معاك للصبح

فاننى اجد متعة فى التحدث مع المعارضين ليه لاننى الحظ انهم نوعين واحد بستفاد منه لما بيكون قارى وفاهم

بدور على المعلومة واحاول اتواصل معه

والثانى مثل حضرتك لااجد مجهود فى الرد عليه مش لحاجة لان شبهات مش قوية سورى فى اللفظ شبهات ضعيفة

وهذا اعلمه جيدا منذ انن كان اسمك الباز وبعدين زعبلة وبعدين متعب

على فكرة اسم متعب اسم حلو احلى اسم انت اختارته

تحياتى

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق
شارك

ده كلام الشيخ من على صفحته فى الفيس بوك

حازم صلاح أبو إسماعيل : الفقراء و الضعفاء هم بوصلة السياسات -إن كنا صادقين- و شعورهم بوفرة الكرامة و التوفير رغم فقرهم أوجب حتى من مجرد تلبية مطالبهم فحسب , فإن كرامة الفقير شرط لشرف المجتمع فما لم تكن موجودة كان المجتمع كله فاقد الشرف و ليس معنى هذا أن نحملهم على الأغنياء و نجلدهم بهم وإنما هناك دولة هي المطالبة بأن تكون دولة بالفعل مسئولة عن مسئوليتها و حارسة لضعفائها و يظل أصحاب المال, لا نفشّ...ِل مشروعاتهم و لا نشعر الفقراء بالانكسار و الذل أمامهم لفضل منهم عليهم و ليس الأغنياء نواباً عن الدولة في تحمل المطالب بل الدولة ترعاهم جميعاً و ترعى مقاييس النجاح لأعمالهم و حقوقهم في مجتمع ينطق بالوئام و التواد و الحب و الروي و العطف و الرفق و الدعاء بين أفراده أجمعين متحابين متآزرين .

واضح اانك متابع الاعضاء وتغير اسمائهم

متعب ليس اختيارى على فكرة

جاتنى رساله من الاخوة الاعضاء هنا يقول فيها انه مستاء من اسم زعبله

فقلت له اختار اسم معين تحبه وانا تحت امرك نغيره

فهو ده اختياره مش اخيارى وانا لبيت طلبه . رغم انه قال انه شايفنى متعب فى التعامل

اما بالنسبه لاقوال المغوار الباسل الذى لايشق له بابا

فأقواله كثيرة وبنستمتع بها

فقال على ابن لادن رضى الله عنه وهو القاتل

وقال ساعتصم فى الميدان وسلم الشباب تسليم أهالى وتسليم مفتاح للعسكر وخلع منهم

وقال ان فوزنا فى الانتخابات امر محسوم وكأنه يمتلك مفاتيح الغيب ويعلمها

قال انه شرف كبير للمصرين ان يكونوا من قيادات التنظيمات الارهابيه

قال ابتسم فى وجهه واطعنه فى ظهره

قال انا اعطى الحق للمسيحيين على ان يقولوارسول الله كذاب

قال الكثير والكثير ولكن انصاره تتصارع من اجل تأيده فقط لانه يتحدث فقط على الاسلام

دون حتى ما يفتحوا برنامجه الانتخابى

اسيبك بقى مع شعبله والدعايا الجديده للانتخابات للشعب المصرى ال شايفينه عبيط من وجه نظرهم

http://www.youtube.com/watch?v=VgTS9kPvXh4

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

السيد الفاضل متعب

من هو على بن لادن في علم اسمه علم الانساب فانت اكيد لاتدرى عنه شى ( علم التجريح وده من علوم الحديث)

اولا :

من على هذ ا هل هو بتاع الاغنية المشهور ياعلى ياعلى ( كجلمد سيل حطه السيل من على ) بيت من ابيات امرو القيس تعرفه ولا لاه

المهم بن لادن اعرفه قوى وغنى عن التعريف

وقال ساعتصم فى الميدان وسلم الشباب تسليم أهالى وتسليم مفتاح للعسكر وخلع منهم

حضرتك هو مشى من الميدان ولم يوجد احد فى الميدان الا فى الصنية وهم جزء من المصابين واهالى الشهداء وكانوا موجودين فى الصنية فاكر عددهم ولالاه

وبعدين راح لمم شوية شباب من البلضجية ومسلميهم تسليم اهالى ( اوزن كلامك ) قلنا انهم جزء من المصابين وجز من اسر الشهداء

انا بيتاهيالى انه رجع تانى يوم الى الميدان علشان يسلم بقيت اللى هرب منه وخرج على قرارات شورى الجماعة

الم تعلم ان مفاتيح الغيب بيدى الله هو الراجل ده برضه مش شيخ مش ممكن يكون عارف المعلومة دى

(وقال ان فوزنا فى الانتخابات امر محسوم وكأنه يمتلك مفاتيح الغيب ويعلمها )

الا تسمع من قريب ومن بعيد عن اختراع اسمه الدعاية الانتخابية

ههههههههههههه اللى جاية دى بقى جامدة منك موووووووووووووت

اعطى الحق للمسيحيين على ان يقولوارسول الله كذاب

ممكن تسمحلى اقولك معلش زى خالد عبدالله لما قال ( يا واد يامومن )

الشيخ حازم اللى بيدافع عن الشريعة هيسمح ان يتسب النبى صلى الله عليه وسلم

مش هتكلم عن سب النبى دى بقى عايزك تفتح ليها موضع طوووووووويل علشان فيها تاصيل كبير

معلش مبحبيش شعبلة ولا عمرو موسى

على فكرة انت دمك خفيف مش بقالك شبهات واسقاطاتك لذيذة وخفيفة

المرة الجاية حاول تبقى تجيب حاجة تصدق بيها على كلامك زى موضوع والد الشيخ حازم

بحبك يا استاذ متعب

تحياتى

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمةالله وبركاته

استاذ متعب

معلش نسيت اقولك حاجة

اتنا رايح موضوعنا الاصلى بتاع الشيخ حازم

مستنيك هناك ياريت تيجى يدوب الحق اعمل مداخلة سريعة علشان انا بحب اوفى بعهدى

تحياتى

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق
شارك

ههههههههههه

مش بقولك انا دايما مش بعرف استفيد من السلفيين لانهم بيكتبوا مشاركات الاسم انهم بيردوا وخلاص

طيب فى حد فاهم حاجه غيرى من المشاركه عاليه

بس ركز شويه انا بقول قال على . عملتلك فصله اهو . على مين بقى . ابن لادن

اظن كده وضحت خالص اهو

هو فى حاجه اسمها على بن لادن

ودايما برده متعود سيل من الرفض فى البدايه للخبر ولو جبنا ادله بالصوت والصورة ايضا يمتعونا بالتبريرات

ياستاذ الفاضل انا مبغنيش ببلاش على رآى اللمبى

ياريته فقط اباح للمسيحين سب الرسول بس

ده الاعجب بقه انه استند لايه من القرآن فى غير محلها ودى هنتكلم فيها كتير

هجيبه لحضرتك بالصوت والصورة فى جواز سب النبى اذا كان بصور كاركاتيه او غيره . هو حر

واعتقد اذا كان تفسير الايه ال استند ليها المغوار انهم يسبوا البنى يبقى المفترض احنا كمان نسب عيسى بن مريم ونشتغل سبابين للانبياء حسب تفسير جنابه للايه الكريمه

نشوف بقى بالصوت والصورة

بس نستمتع بالتبريرات بقى من الاخوة له بعد رفضهم وتهكمهم انه لايمكن يعملها

نشوف الفيديو ونستنى التبريرات

http://www.youtube.com/watch?v=EgaDry2JWVE

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق
شارك

ههههههههههه

مش بقولك انا دايما مش بعرف استفيد من السلفيين لانهم بيكتبوا مشاركات الاسم انهم بيردوا وخلاص

طيب فى حد فاهم حاجه غيرى من المشاركه عاليه

بس ركز شويه انا بقول قال على . عملتلك فصله اهو . على مين بقى . ابن لادن

اظن كده وضحت خالص اهو

هو فى حاجه اسمها على بن لادن

ودايما برده متعود سيل من الرفض فى البدايه للخبر ولو جبنا ادله بالصوت والصورة ايضا يمتعونا بالتبريرات

ياستاذ الفاضل انا مبغنيش ببلاش على رآى اللمبى

ياريته فقط اباح للمسيحين سب الرسول بس

ده الاعجب بقه انه استند لايه من القرآن فى غير محلها ودى هنتكلم فيها كتير

هجيبه لحضرتك بالصوت والصورة فى جواز سب النبى اذا كان بصور كاركاتيه او غيره . هو حر

واعتقد اذا كان تفسير الايه ال استند ليها المغوار انهم يسبوا البنى يبقى المفترض احنا كمان نسب عيسى بن مريم ونشتغل سبابين للانبياء حسب تفسير جنابه للايه الكريمه

نشوف بقى بالصوت والصورة

بس نستمتع بالتبريرات بقى من الاخوة له بعد رفضهم وتهكمهم انه لايمكن يعملها

نشوف الفيديو ونستنى التبريرات

http://www.youtube.com/watch?v=EgaDry2JWVE

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاستاذ الفاضل متعب

هل الفيديو قبل وبعد صح

يعنى قبل الترشح وبعد الترشح

لان فى مقطعين جنب بعض

فندت اللجنة الإعلامية لحملة الشيخ حازم صلاح أبو إسماعيل، المرشح المحتمل لرئاسة الجمهورية، بعض الحقائق، بخصوص ما جاء على لسان "أبو إسماعيل" حين تحدث عن حرية المواطن القبطى فى أن يقول ما يشاء داخل الكنائس أثناء ممارسة عقيدته، وهذا ما اعتبره البعض اتهاما لـ"المرشح المحتمل" بازدراء الدين الإسلامى، من خلال حرية المسيحيين فى اتهام الرسول الكريم بالكذب، على اعتبار أن ذلك إحدى الحريات التى كفلها "أبو اسماعيل" للأقباط داخل كنائسهم.

وتساءل المهندس هاني حافظ أحد أعضاء اللجنة: هل يعقل أن يتهم الشيخ حازم المسيحيين بازدراء الدين الإسلامي؟، مضيفًا أن أبو إسماعيل كان يتحدث عن حرية المسيحي داخل كنائسة، سواء فى سب أو فعل أي شىء، لكنها ليست دعوة للمسيحيين لفعل ذلك.

وأكد حافظ أن أبو إسماعيل منذ أن أعلن ترشحه لرئاسة الجمهورية، وهو مسار إعجاب من الجميع، وكلما سُئل، كان يجيب بما يحفظ عقيدة الإسلام، ولا يخشي في الله لومة لائم، وكان دائما في منتهي الوضوح، ومن أكثر الناس إعلاء لقدر شرائع الإسلام.

وأوضح حافظ أن الشيخ حازم، دائما ما يستخدم ذلك التعبير عند الحديث عن حرية المسيحي في عقائده بكنائسه، ردا على الاتهامات التي توجه إليه بأنه سيحجر علي الأقباط.

مش عاجبك الكلام اللى فات صح صح باين فى عنيك

انا مش هكلمك عن الثوابت والكلام الكبير قووى اللى انت حفظه ومش بتحبه

بس تعال نتكلم مع بعض كده عقل قصاد عقل

لنفرض مثلا مثلا مثلا ان الشيخ حازم ده درويش مايعرفش حاجة فى اى حاجة ماشية كده معاه ربنا مسهلهله

طيب هل هو وصل الى الغباء اللى يخليه يخسر شعبيته من 90% الشعب المصرى المسلمين علشان 10% اللمسحيين معلش لو النسب مش متزبطة ممكن نزبطه

يعنى يخسر مثلا 51% علشان يكسب 49% مش اصلا هيدله اصواتهم الا قليل

المسحيين خايفين من الاسلامين مش يدوا واحد اسلامى الا قليل

طيب انت شايف ان الواحد ممكن يخسر دنياه واخرته علشان ناس هما اغلبيتهم مش هيدوه اصواتهم

طيب انت يالى عاقل اكتر منه ممكن تعمل كده ( من وجهة نظرك طبعا)

انت اصلا مش هتديه علشا هو شيخ وانت محسوب من نسبة 90%

الحق اعمل مداخلة بسرعة على موضوعنا الاصلى قبل ماانام

متبقى تيجى هناك انت مابتجيش ليه انا ممكن ماانمش لوشفتك هناك ونتكلم بعض مستنيك

تحياتى

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق
شارك

اللعب على وتر الجهل لفئه عريضه من الشعب وتركه مبارك

ينهار مش معدى

هو كلينتون هو ال عمل معاهده كامب ديفيد .

ولا امريكا بتجيب ناس من الغيط على اساس انهم يمسكوا اكبر دوله متسيده العالم

والنبى تردوا انتوا بقى على العبط الرسمى ده

المغوار اشترى بأتنين جنى هبل على عبط ووزع بقى ياريس ده على الشعب

هما دول ال هيترشحوا لرياسه الجمهوريه

http://www.youtube.com/watch?v=ZkGqUxQ3w0o

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق
شارك

ههههههههههههه اللى جاية دى بقى جامدة منك موووووووووووووت

الشيخ حازم اللى بيدافع عن الشريعة هيسمح ان يتسب النبى صلى الله عليه وسلم

هههههههههههه

انا كده فهمت الحقيقه

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق
شارك

ههههههههههههه اللى جاية دى بقى جامدة منك موووووووووووووت

الشيخ حازم اللى بيدافع عن الشريعة هيسمح ان يتسب النبى صلى الله عليه وسلم

هههههههههههه

انا كده فهمت الحقيقه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ياه ياه ياه الحمد لله فهمت خلاص تعبتنى معاك يا استاذ متعب

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فندت اللجنة الإعلامية لحملة الشيخ حازم صلاح أبو إسماعيل، المرشح المحتمل لرئاسة الجمهورية، بعض الحقائق، بخصوص ما جاء على لسان "أبو إسماعيل" حين تحدث عن حرية المواطن القبطى فى أن يقول ما يشاء داخل الكنائس أثناء ممارسة عقيدته، وهذا ما اعتبره البعض اتهاما لـ"المرشح المحتمل" بازدراء الدين الإسلامى، من خلال حرية المسيحيين فى اتهام الرسول الكريم بالكذب، على اعتبار أن ذلك إحدى الحريات التى كفلها "أبو اسماعيل" للأقباط داخل كنائسهم.

وتساءل المهندس هاني حافظ أحد أعضاء اللجنة: هل يعقل أن يتهم الشيخ حازم المسيحيين بازدراء الدين الإسلامي؟، مضيفًا أن أبو إسماعيل كان يتحدث عن حرية المسيحي داخل كنائسة، سواء فى سب أو فعل أي شىء، لكنها ليست دعوة للمسيحيين لفعل ذلك.

وأكد حافظ أن أبو إسماعيل منذ أن أعلن ترشحه لرئاسة الجمهورية، وهو مسار إعجاب من الجميع، وكلما سُئل، كان يجيب بما يحفظ عقيدة الإسلام، ولا يخشي في الله لومة لائم، وكان دائما في منتهي الوضوح، ومن أكثر الناس إعلاء لقدر شرائع الإسلام.

وأوضح حافظ أن الشيخ حازم، دائما ما يستخدم ذلك التعبير عند الحديث عن حرية المسيحي في عقائده بكنائسه، ردا على الاتهامات التي توجه إليه بأنه سيحجر علي الأقباط.

مش عاجبك الكلام اللى فات صح صح باين فى عنيك

انا مش هكلمك عن الثوابت والكلام الكبير قووى اللى انت حفظه ومش بتحبه

بس تعال نتكلم مع بعض كده عقل قصاد عقل

لنفرض مثلا مثلا مثلا ان الشيخ حازم ده درويش مايعرفش حاجة فى اى حاجة ماشية كده معاه ربنا مسهلهله

طيب هل هو وصل الى الغباء اللى يخليه يخسر شعبيته من 90% الشعب المصرى المسلمين علشان 10% اللمسحيين معلش لو النسب مش متزبطة ممكن نزبطه

يعنى يخسر مثلا 51% علشان يكسب 49% مش اصلا هيدله اصواتهم الا قليل

المسحيين خايفين من الاسلامين مش يدوا واحد اسلامى الا قليل

طيب انت شايف ان الواحد ممكن يخسر دنياه واخرته علشان ناس هما اغلبيتهم مش هيدوه اصواتهم

طيب انت يالى عاقل اكتر منه ممكن تعمل كده ( من وجهة نظرك طبعا)

انت اصلا مش هتديه علشا هو شيخ وانت محسوب من نسبة 90%

الحق اعمل مداخلة بسرعة على موضوعنا الاصلى قبل ماانام

متبقى تيجى هناك انت مابتجيش ليه انا ممكن ماانمش لوشفتك هناك ونتكلم بعض مستنيك

تحياتى

اود التعليق فقط على نقطتين

النقطة الأولى وهي اللجنة الإعلامية اللي ماشية وراء الشيخ حازم ترقع في أخطاؤه وأقترح ان يسميها ( اللجنة الاعلامية لإخفاء أخطاء أبو اسماعيل وتحويلها إلى دروس مستفادة من حكمته وعقلانيته ورجاحة عقله )

النقطة الآخرى والتي أرى أنها هي الأهم هي ( حرية المواطن القبطي في شتم النبي داخل الكنائس واثناء ممارسة الصلوات ) والتي بالطبع يجب أن يقابلها ( حرية المواطن المسلم في سب او شتم المسيحيين واهانة عقيدتهم داخل المساجد وأثناء الصلوات ) بشرط عدم إستخدام الميكرفونات والا انتفت صفة " داخل " تلك.

وعلى فكرة تجارة العملة هناك آراء فقهية تحرمها إستنادا لحديث الرسول صلى الله عليه وسلم:

لا تبيعوا الذهب بالذهب إلا مثلا بمثل، ولا تشفوا بعضها على بعض، ولا تبيعوا الورّْق بالورّْق إلا مثلا بمثل ولا تشفوا بعضها على بعض، ولا تبيعوا غائبا منها بناجز

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فندت اللجنة الإعلامية لحملة الشيخ حازم صلاح أبو إسماعيل، المرشح المحتمل لرئاسة الجمهورية، بعض الحقائق، بخصوص ما جاء على لسان "أبو إسماعيل" حين تحدث عن حرية المواطن القبطى فى أن يقول ما يشاء داخل الكنائس أثناء ممارسة عقيدته، وهذا ما اعتبره البعض اتهاما لـ"المرشح المحتمل" بازدراء الدين الإسلامى، من خلال حرية المسيحيين فى اتهام الرسول الكريم بالكذب، على اعتبار أن ذلك إحدى الحريات التى كفلها "أبو اسماعيل" للأقباط داخل كنائسهم.

وتساءل المهندس هاني حافظ أحد أعضاء اللجنة: هل يعقل أن يتهم الشيخ حازم المسيحيين بازدراء الدين الإسلامي؟، مضيفًا أن أبو إسماعيل كان يتحدث عن حرية المسيحي داخل كنائسة، سواء فى سب أو فعل أي شىء، لكنها ليست دعوة للمسيحيين لفعل ذلك.

وأكد حافظ أن أبو إسماعيل منذ أن أعلن ترشحه لرئاسة الجمهورية، وهو مسار إعجاب من الجميع، وكلما سُئل، كان يجيب بما يحفظ عقيدة الإسلام، ولا يخشي في الله لومة لائم، وكان دائما في منتهي الوضوح، ومن أكثر الناس إعلاء لقدر شرائع الإسلام.

وأوضح حافظ أن الشيخ حازم، دائما ما يستخدم ذلك التعبير عند الحديث عن حرية المسيحي في عقائده بكنائسه، ردا على الاتهامات التي توجه إليه بأنه سيحجر علي الأقباط.

مش عاجبك الكلام اللى فات صح صح باين فى عنيك

انا مش هكلمك عن الثوابت والكلام الكبير قووى اللى انت حفظه ومش بتحبه

بس تعال نتكلم مع بعض كده عقل قصاد عقل

لنفرض مثلا مثلا مثلا ان الشيخ حازم ده درويش مايعرفش حاجة فى اى حاجة ماشية كده معاه ربنا مسهلهله

طيب هل هو وصل الى الغباء اللى يخليه يخسر شعبيته من 90% الشعب المصرى المسلمين علشان 10% اللمسحيين معلش لو النسب مش متزبطة ممكن نزبطه

يعنى يخسر مثلا 51% علشان يكسب 49% مش اصلا هيدله اصواتهم الا قليل

المسحيين خايفين من الاسلامين مش يدوا واحد اسلامى الا قليل

طيب انت شايف ان الواحد ممكن يخسر دنياه واخرته علشان ناس هما اغلبيتهم مش هيدوه اصواتهم

طيب انت يالى عاقل اكتر منه ممكن تعمل كده ( من وجهة نظرك طبعا)

انت اصلا مش هتديه علشا هو شيخ وانت محسوب من نسبة 90%

الحق اعمل مداخلة بسرعة على موضوعنا الاصلى قبل ماانام

متبقى تيجى هناك انت مابتجيش ليه انا ممكن ماانمش لوشفتك هناك ونتكلم بعض مستنيك

تحياتى

اود التعليق فقط على نقطتين

النقطة الأولى وهي اللجنة الإعلامية اللي ماشية وراء الشيخ حازم ترقع في أخطاؤه وأقترح ان يسميها ( اللجنة الاعلامية لإخفاء أخطاء أبو اسماعيل وتحويلها إلى دروس مستفادة من حكمته وعقلانيته ورجاحة عقله )

النقطة الآخرى والتي أرى أنها هي الأهم هي ( حرية المواطن القبطي في شتم النبي داخل الكنائس واثناء ممارسة الصلوات ) والتي بالطبع يجب أن يقابلها ( حرية المواطن المسلم في سب او شتم المسيحيين واهانة عقيدتهم داخل المساجد وأثناء الصلوات ) بشرط عدم إستخدام الميكرفونات والا انتفت صفة " داخل " تلك.

وعلى فكرة تجارة العملة هناك آراء فقهية تحرمها إستنادا لحديث الرسول صلى الله عليه وسلم:

لا تبيعوا الذهب بالذهب إلا مثلا بمثل، ولا تشفوا بعضها على بعض، ولا تبيعوا الورّْق بالورّْق إلا مثلا بمثل ولا تشفوا بعضها على بعض، ولا تبيعوا غائبا منها بناجز

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاستاذ الفاضل Mohammed

اقتراحك مقبول وساخذ بيه ان شاء الله لانى لا استطيع ان الزم نفسى على فكرة اود ان من حقك ان تتنقد ومن حقى كمويد ان اوضح وابين

انت شايف انه عملية ترقيع بس انا شايف انها الحقيقة التى لاتريد ان تراها

انا قريت معظم مداخلتك عن الاستاذ الفاضل محمد البرادعى وقد ايه كنت بتافع عنه وشايف انه لايخطى ابدا( حقك ) وطبعا انا ماكنتش معاكو فى المنتدى

بس عارف معظم اللى اتقال كنت هاعمل ايه اسمع منك ودور وابحث واستنبط لغاية ام اعرف حقيقة البرادعى

انت متابع لتصريحات ولقاءت الشيخ ( اظن لا ) انت متابع المقاطع الصغيرة اللى بيجبها الفاضل حبيب ى متعب باشا

اللى تعيبنى معاه هنا وهناك فى موضوع الاصلى للشيخ حازم

موضوع سب النصارى ودينهم فى الميكرفونات انا معاك انها بتحصل كتير بس مش سب وشتيمة زى ماانت فاهم

فالاصل فى الاسلام اننا لانسب اهل الكتاب ولاحتى الكفار طب ليه يارب علشان ميسبوش الله بجهل

نحن نومن بالمسيح نبى الله وامه مريم البتول صديقة فنحن اقرب للنصارى من اليهود الذين يومنوا انهم على دين سماوى لانهم يروا فيه ما لااتستطيع ان نطقه

فاننا نثور على من يسب المسيح والبتول

اراء فقهية بتحريمها ؟

طيب هو ده الاجماع ؟

ماهو دليلهم ؟

معلش طالما تتحدث عن الفقه فلتزك لنا من افتى انها حرام

تحياتى

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق
شارك

( اللجنة الاعلامية لإخفاء أخطاء أبو اسماعيل وتحويلها إلى دروس مستفادة من حكمته وعقلانيته ورجاحة عقله )

بالفعل هى دى الحقيقه واعتقد احنا شفنا فى الاول الرفض وبعدين التبرير له بانه احسن صنعا

واضح انهم فاهمين بعض صح وان دى اجنده لازم تطبق وخلاص

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق
شارك

http://www.youtube.com/watch?v=RRctmSOU2j0

متحضرنا يا أبو محمد

هواحنا واجهنا اسرائيل فى 67 عسكريه ولا كانت حرب طيران

وصاحبنا يقول وقعنا ميت طياره واتضح ان الطيران بتعنا اصلا انضرب على الارض

يبقى كانت فين المواجهه دى

اصلهم بينتقوا فيديوهات يردوا عليها واخرى للتطنيش

وياريت فى ردود مقنعه . التحويل لبطل قومى برده

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق
شارك

اعتقد الاسم ده الان يليق على حمله ولاد ابو اسماعيل الان

( لو مطرت الدنيا جنزبيل . هتبقى ريس يا بو أسماعيل )

وبعد هذا السخف الواضح الذى ينتهى به الحال للضرر بالاسلام وليس النهوض به على ايدى هؤلاء

وقد راينا حريه سب النبى ورأينا ايضا انصاره تبيح ذالك بصور واشكال ومببرات

فعجبا لهؤلاء الذين تعدوا حتى حد العجب نفسه

يقبلون ان النبى يسب ويقولوا هو حر ولا يقبلوا حتى مجرد النقد لكاهن الوهابيه

فعندما انتقدت فقط نوارة نجم مولاهم حسان قامت الدنيا ولم تقعد واتهموها بسيول من الاتهامات وسيل من السفاله ل

م نراها من قبل ووصفوها

بأنها عاهرة وانها بنت الحشاش وامها اخرجوها من المله ايضا لنقدها فقط عالمهم الجليل ولم تسبه

عندما ايضا انتقده زياد العليمى لم يطالبوه فقط بالاعتزار وانما حولوه الى محكمه داخل البرلمان لانه انتقد فقط عالمهم

مع الرغم انه اعتزر له ولم يكفيهم هذا الاعتزار .

بل انصار الوهابيه صفقوا على تحويله الى محكمه داخل البرلمان ليس من اجل المشير فقط وانما من اجل كاهنهم

فما المسمى الان لحريه سب النبى ونرى مثل هذه التبريرات لمن يقول هذا ولم نرى مبررا واحدا لمن انتقد ولم يسب !!!

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق
شارك

http://www.youtube.com/watch?v=RRctmSOU2j0

متحضرنا يا أبو محمد

هواحنا واجهنا اسرائيل فى 67 عسكريه ولا كانت حرب طيران

وصاحبنا يقول وقعنا ميت طياره واتضح ان الطيران بتعنا اصلا انضرب على الارض

يبقى كانت فين المواجهه دى

اصلهم بينتقوا فيديوهات يردوا عليها واخرى للتطنيش

وياريت فى ردود مقنعه . التحويل لبطل قومى برده

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انت جاى اخر اليل بفديوهات حرام عليك ياعم كده عموما

الاستاذ الفاضل اللى بيتكلم مااعرفش بس الله ينور عليك يامان بص ياسيدى

الاستاذ قعد اربع دقايق يعرفنا ازاى نحكم على الناس كتر خيره

علشان يوصلنا ان ابو اسماعيل سفيه ماشى ياعم

الاول هو بيتكلم عن الادارة ان لازم الرئيس يكون بيفهم فى الادارة

وبعدين جابه مع عمرو الليثى وهو بيساله عن الادارة

ممكن حضرتك تصحح شوية معاى مع انى والله انا اللى عايز انام بس مش مهم

الشيخ تحدث عن الادارة بمعنى التسلسل الوظيفى يعنى ايه مثلا علشان ابقى رئيس وزارة اشمعنى ليه رئيس وزارة هتعرف فى الاخر

كان دكتور فى الجامعة وبعدين اشتغل فى المحليات وبعدين بقى محافظ وبعدين بقى وزير وبعدين نائب رئيس وزارة وبعدين بقى الجنزورى اللى مش عاجب حد فيكو لا عجيبنى كمان

حكومة الجنزورى فاشلة لو بقى رئيس وزارة مش برضه هيفشل مع انه ادارى متسلسل زى الشيخ لما اتكلم فى الدقيقة 6

هو صحيح ايه خلفية اواباما الادارية اللى الاستاذ المتحدث مش عجباه

الصفة الثانية صفة الروية:

حرب الايام الست ياه هى ديه كانت حرب ده كانت تدريب للطيران الاسائلى على اقتناص الاهداف الاسئلية بنجاح منقطع النظير

احب بس اقول للاستاذ الاعلامى الجهبذ هى امريكا طلعت من العرق ليه علشان جيش العراق ولا مقاومة الشعب احب اقول هو جيشنا حارب فى 56 وانتصر ولا المقاومة الشعبية

هو شعب السويس هو اللى ركع اليهود فى معركة السويس ولا جيشنا المتحاصر على الضفة التانية

متقول حاجة يا استاذ Mohamed وانت ياستاذ ابو محمد اعلم انكم كنت من ابطال العبور

هو اما ابعت مدنين فى سينا مش ده خط دفاع اول يابطال العبور

هو ايه اللى طلع اليهود من غزة فى الحرب اللى فاتت مش ناضل شعب غزة

اقتحام السفارة الاسرائلية

كلام الشيخ مش كبير اربع خمس ثوانى مش عارف هو قال ايه قبيله ولا بعديه

كلمة مش قانونى ( مجلس الامن والامم المتحدة والقانون الدولى بيعملوا ايه مش عارف)

ده فى ماذة بتدرس فى كلية الحقوق اسمه القانون الدولى ورخمة كده وكبيرة قوى

كتر خيرك وفرت وقتنا وقطعت زى ماانت عايز

حصار مصر مش زى اى حد تانى ليه لان المصالح الامريكية كبيرة جادا فى مصر ( كل حاجة تلامريكان عايزينها بيعملوها ) قواعدهم اللى فى البلد ببلاش وسفنهم الحربية بتلعب

فى مياهنا الاقلمية ببلاش هسالك سوال ياخ متعب بجد بس فكر فيه كويس لانه هيدل على وطنيتك

تنبطح لامريكا وستعبدك ولا تحصرك ياريت تجاوب على زى مابجواب عليك؟

معلش انا هبقى ان شاء الله هسمع بكرة الجزء التانى من كلام الاعلامى الجهبذ ما عنى حاسس ان مش هجيب جديد هيبقى بنفس الطريقة

بس علشان انت عارف انى بحبك هرد عليك وهسمع علشان خطرك

تحياتى

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق
شارك

اللعب على وتر الجهل لفئه عريضه من الشعب وتركه مبارك

ينهار مش معدى

هو كلينتون هو ال عمل معاهده كامب ديفيد .

ولا امريكا بتجيب ناس من الغيط على اساس انهم يمسكوا اكبر دوله متسيده العالم

والنبى تردوا انتوا بقى على العبط الرسمى ده

المغوار اشترى بأتنين جنى هبل على عبط ووزع بقى ياريس ده على الشعب

هما دول ال هيترشحوا لرياسه الجمهوريه

http://www.youtube.com/watch?v=ZkGqUxQ3w0o

أهو ده كليب جامد جدا

شوف يا متعب .. اللى كان له مزارع فول سودانى هو جيمى كارتر .. واللى عمل اتفاقية كامب ديفيد مع السادات وبيجن هو جيمى كارتر ..

رونالد ريجن كان بيقوم ببطولة أفلام "كاوبوى" .. ومش زى "اسماعيل يس" أو "الريحانى" بتوع الكوميديا

والآن هذا هو رد لجنة التصحيح

هاجم بعض المغرضون أعداء الأستاذ وأعداء الإسلام هذا الكليب اللى فوق .. وفى الحقيقة فقد تعمد الأستاذ هذا الخلط بين كلينتون وكارتر ، ليبين إنهم زى بعض والدليل إن كلينتون شعره أبيض وكارتر شعره أبيض ..

ولا يدرى المغرضون أعداء الأستاذ وأعداء الإسلام أن جهل الأستاذ هو شهادة له لا عليه ..

فهل المطلوب أن يطبق فضيلته علم الرجال (الجرح والتعديل) على هؤلاء الكفرة ؟ .. هل مطلوب من الأستاذ أن يكون عالما بالفرق بين ممثل الكاوبوى وممثل الكوميديا .. إن جهله هذا لهو أكبر دليل على نقائه وطهارته

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

هههههههههههههههههههه

وربنا لجنه التصحيح دى بتفكرنى بالمدعوا عكاشه ياعم والله

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

  • الموضوعات المشابهه

    • 3
      عندما منع جمال عبد الناصر أغنية " مصر تتحدث عن نفسها " دون إبداء الأسباب ، حاول الشعب المصرى أن يستنتج الأسباب ، كان أحد التفسيرات التى ظهرت بيننا أن جمال عبد الناصر عندما لم يستطع أن يسرق التاريخ الفرعونى وينسبه لنفسه - لبعد الفترة الزمنية ، فقرر أن يلغى التاريخ المصرى القديم ، وكانت هذه الأغنية تذكر الشعب بتاريخه . ولكن عندما منع أغنية " مصر التى فى خاطرة " لم نستطع فى ذلك الوقت أن نفهم السبب . فالأغنية تتكلم عن شعب مصر وحبه للبلد ، وحوار بين مصر والمصريين . ولكن الآن ظهر تفسير قد يكون مناسب
×
×
  • أضف...