اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ابيع و اشترى ارض فى الشروق و لا لا

moamana

Recommended Posts

بسوا يا جماعة انا عندى شقة صغيرة فى المعادى و لسه شارية واحدة فى المقطم

الاتنان لو بعتهم يجيبوا حوالى 650 الف

يعنى ممكن تمن ارض فيلا اللى هى 648 متر فى الشروق

و ممكن احفر و ابدا ارمى الاساسات

و بعدين ربنا يسهل ابقى ابنى الارضى و دور واحد بعد سنة و التانى لما ربنا يسهل بعد فترة طويلة

بس عندى 100 سؤال

الاراضى صحيح سعرها هينزل و بعدين كده هخسر ؟

يكتبون فى اعلانات الاراضى ان لها مهلة فهل هى مهلة رخصة ام مهلة مبانى بعداستخراج الرخصة؟

ما الفرق بين الارض التخصيص و الارض القرعة ؟

فلوسى تجيب ارض فى اى حى فى الفيلات ؟

و ايضا انا اريد ان احولها الى مشروع حضانة فهل يدلنى اى شخص ايجارها شهرى يبقى كم لو فكرت ااجرها؟

ام من الافضل ان ابيع شقة واحدة فقط و اشترى محل تجارى بالتقسيط فى مكان له مستقبل فى مصر؟

رابط هذا التعليق

بسوا يا جماعة انا عندى شقة صغيرة فى المعادى و لسه شارية واحدة فى المقطم

الاتنان لو بعتهم يجيبوا حوالى 650 الف

يعنى ممكن تمن ارض فيلا اللى هى 648 متر فى الشروق

و ممكن احفر و ابدا ارمى الاساسات

و بعدين ربنا يسهل ابقى ابنى الارضى و دور واحد بعد سنة و التانى لما ربنا يسهل بعد فترة طويلة

بس عندى 100 سؤال

الاراضى صحيح سعرها هينزل و بعدين كده هخسر ؟

الارض مستحيل سعرها يخسر طالما مميزة وفى مكان جيد لكن بيع فيلا اصعب بكثير من بيع شقة وربح الشقة اعلى مثلا

يكتبون فى اعلانات الاراضى ان لها مهلة فهل هى مهلة رخصة ام مهلة مبانى بعداستخراج الرخصة؟

تعتمد بس هاتلاقى معظم اراضى الشروق مهلة الترخيص انتهت والباقى هى مهلة بناء

ما الفرق بين الارض التخصيص و الارض القرعة ؟

ارض التخصيص على النظام القديم وصعب قوى تلاقى تخصيص لان مهلتهم انتهت واخر ارض تم تخصيصها على حسب علمى فى 2002 وكانت ابو الهول فى التجمع

فلوسى تجيب ارض فى اى حى فى الفيلات ؟

دى مدام عطر الحنة تقدر تجاوبك لانها تخصص الشروق

و ايضا انا اريد ان احولها الى مشروع حضانة فهل يدلنى اى شخص ايجارها شهرى يبقى كم لو فكرت ااجرها؟

صعب تحويلها لان ترخيص الارض اسكانى وليس خدمات ودى ميزة المدن الجديدة كل حاجة ليها مكان الحضانات فى ارض الخدمات مع المدارس بس اكيد ممكن تعملى الحضانة بدون رخصة لكن هاتدخلى فى مشاكل لا انصحك بها

ام من الافضل ان ابيع شقة واحدة فقط و اشترى محل تجارى بالتقسيط فى مكان له مستقبل فى مصر؟

ده حل كويس وبرضوا لشقة حل كويس اجريها وادى الاسعار بتغلى

هأرد على حضرتك كانى فى نفس موثقك وارجو من الاخوان تصحيح اى معلومة خاطئة

بس نصيحة البناء صعب جدا جدا جدا ولو حد قالك هاتتكلفى مبانى مليون تاكدى تماما ان التكلفة لن تقل عن 2 مليون ان لم تزيد وزيادة عليهم حرقة الدم والتعب وخصوصا اذا كان مغترب

تم تعديل بواسطة raouf

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

اشكرك جدا جدا يا استاذ raouf

على الرد و اجابة اسئلتى و لكن بالنسبة للبناء فابى كان هيساعدن فى هذا المجال و هو له خبرة فى البناء

لكن الحقيقة ما اخشاه فعلا هى الاوضاع الاقتصادية الغير مستقرة تماما و اللى هتاثر على سعر كل حاجة

و ربنا يستر

رابط هذا التعليق

اشكرك جدا جدا يا استاذ raouf

على الرد و اجابة اسئلتى و لكن بالنسبة للبناء فابى كان هيساعدن فى هذا المجال و هو له خبرة فى البناء

لكن الحقيقة ما اخشاه فعلا هى الاوضاع الاقتصادية الغير مستقرة تماما و اللى هتاثر على سعر كل حاجة

و ربنا يستر

انا خضت التجربة بمساعدة والدى

وتعب وارهق جدا لدرحة انى كنت باقوله خلاص تتحرق المبانى لما انزل هاكمل انا

على العموم لو عندك والدك واحد من اخوتك او اخوة زوجك يقدروا يتابعوا

والقدرة المالية متوفرة اتوكلى على الله

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      السلام عليكم احنا محتارين فى شراء فيلا تقسيط على ست سنوات هى فى كمبوند  مع العلم ان لسه الارض مفيش حفر ولا اى حاجة خالص ام الافضل ننتظر حتى عمل عمدان عالاقل واكيد سنحتفظ بقيمة الفلوس بشراء دهب مثلا  ايه رايكو  
    • 0
      مع وداع عام سابق وبداية سنة جديدة تراودنا أحلام وأهداف جديدة مليئة بالأمل والتفاؤل.ونأمل فى تعويض ما فات فيمعرض الصفحة
    • 0
      طبعا حتقول لى إن الستات مفترية وإنهم بيقتلوا أزواجهم..حقول لك لا وألف لا.الستات مش مفترية وإن الجرائم اللىعرض المقال كاملاً
    • Guest تامر
      4
      مساء الاثنين الماضى، استمعت لكلمة فى غاية الأهمية ألقاها وزير التربية والتعليم طارق شوقى أمام ندوة نظمها مجلس الأعمال الكندى المصرى، والمجلس المصرى للتنمية المستدامة فى أحد فنادق ميدان التحرير. الوزير تكلم فى بعض تفاصيل خطة وزارته لتطوير التعليم، الذى يفترض أن يبدأ فى الانطلاق سبتمبر المقبل. وسأحاول تلخيص أهم ما ورد فى كلام الوزير، الذى شبه عملية التطوير ببناء عمارة جديدة. المرحلة الابتدائية تمثل أساسات العمارة الجديدة، وستكون أقرب إلى التجربة الفنلندية، أى لا حصص كثيرة، بل ح
    • 1,357
      السلام عليكم و رحمة الله و بركاته لكى تحتفظ بارضك ولا يتم سحبها منك فلابد ان تنتبه جيدا للمهلات التى تمنحها الوزارة لخروج المبنى فى ابهى صوره الكلام هنا لارض القرعة فقط اول شئ مهلة التراخيص و هى 9 شهور من استلام الارض طبعا اللى اكتشفته انك متتسرعش و تروح تستخرجها لا اصبر شوى لغاية قبل الانتهاء بشهرين او شهر وطبعا تكون محضر قبلها الرسومات و خلافه من اوراق تروح تقدم و خد وقتك على الاخر كده انت ضمنت ان عدت مرحلة الترخيص على خير و منين متتطلع تطلع تروح تختمها بعد كده انظر فى الرخصة و شوف ا
  • أضف...