اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قطعه ارض ب 6 اكتوبر

Recommended Posts

السلام عليكمالسلام عليكم

انا عضوه جديده بالمنتدى وفعلا المنتدى ماشاء الله اكتر من رائع

والاعضاء واضح انهم ناس محترمين وموضوعاتهم جاده وخصوصا المهندس المحترم استاذ اشرف جزاه الله خير علي مجهوده الرائع

فزت والحمد لله ب قطعه ارض من قرعه 2007 بالشماليات ب 6 اكتوبر

وعلى وشك الاستلام وهما طولوا علينا فى الاستلام بسبب دخول المرافق للارض وظروف البلد الحاليه

فى الحقيقه كنت افكر فى بنائها بالمشاركه ولكن حاسه ان الموضوع ده هيطول وممكن يحصل بسببه مشاكل بين الشركاء وعشان كده بفكر فى البيع ومن فلوس البيع ممكن اشترى شقتين

سؤالى

اريد بيعها حاليا اقصد جواب البنك الى اخبرنا فيه بتخصيص الارض

يعنى ياريت الي عنده خبره بالارض واسعارها خصوصا فى اكتوبر يقولى

تقريبا كم ممكن اخد سعر فيها حاليا وكم ممكن يكون السعر بعد دخول المرافق؟

طبعا اقصد المبلغ الذى سأخذه من المشتري نظير تنازلى عن خطاب بنك الاسكان

( الذى اخبرونى به بتخصيص الارض) والمشترى بعدين يدفع اقساطها بعد مهله 3 سنوات للبناء يكون السداد على 7 سنوات

هى قطعه رقم 841 منطقه 3 حى 401

مساحه 412.66 متر

القيمه الاجماليه المطلوبه للبنك 313624 جنيه

تم دفع فقط عند التقديم حوالى 35000 جنيه

سؤالى هذا لكى اقارن ايهما افضل ان ابيع الارض ام ادخل فى مشاركه بناء

فى انتظار ردودكم ونصائحكم وجزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

اولا الارض فيلات او عمارات او عائلى

انصحك بالصبر الى ان تستلمى و بعدها تقررى تشاركى ام تبيعى لان القرعة الحالية موفره عدد من الاراضى كبير فى 6 اكتوبر و بسعر اقل من السعر الذى اشتريتى بيه من الجهاز و بالتالى السعر الذى سوف يعرض عليكى نظير جواب التخصيص لن يفى بشراء شقتين او يرضى طموحك

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

اولا الارض فيلات او عمارات او عائلى

انصحك بالصبر الى ان تستلمى و بعدها تقررى تشاركى ام تبيعى لان القرعة الحالية موفره عدد من الاراضى كبير فى 6 اكتوبر و بسعر اقل من السعر الذى اشتريتى بيه من الجهاز و بالتالى السعر الذى سوف يعرض عليكى نظير جواب التخصيص لن يفى بشراء شقتين او يرضى طموحك

تحياتى

اشكرك عطر الجنه على الرد والنصح وعلى فكره حضرتك اول رد على اول موضوع اشارك فيه في المنتدى

مع انى اصبت بشويه احباط وانا فى الحقيه لست متعجله علي البيع حاليا انا بس كنت عاوزة اعرف تقييم تقريبى لسعر البيع حاليا او بعد التسليم

هى ليست فيلات ولكن لا ادري الفرق بين العائلى والعمارات بالنسبه لي متهيألى انهم واحد

رابط هذا التعليق

ربنا ان شاء الله ميجبش خسارة

العمارات تفرق طبعا عن العائلى

العمارات فقط بتلتزمى بالشروط البنائية و لكى الحرية فى التصميم الداخلى و الخارجى و العمارة لا تكون ملتصقة بالجار من اى جنب

العائلى بتختارى التصميم و شكل الواجهة من احد التصميمات المعدة من قبل الجهاز و لو سبقك الجار و بنى او اختار بتلتزمى باختياره لانه بيكون عمارته ملتصقة بعمارتكم من احد الجوانب

من وجهة نظرى المشاركة افضل لكن لا تشاركى شركة ... شاركى فرد عادى مثلك بحيث تتمنى ارضك وقتها بسعر السوق و تلتزمى بالاقساط و هو بيدفع نفس القيمة فى البناء الى ان تتساوى القيمتين و بعد كده تقتسموا اى مصروفات

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

العمارات فقط بتلتزمى بالشروط البنائية و لكى الحرية فى التصميم الداخلى و الخارجى و العمارة لا تكون ملتصقة بالجار من اى جنب

العائلى بتختارى التصميم و شكل الواجهة من احد التصميمات المعدة من قبل الجهاز و لو سبقك الجار و بنى او اختار بتلتزمى باختياره لانه بيكون عمارته ملتصقة بعمارتكم من احد الجوانب

من وجهة نظرى المشاركة افضل لكن لا تشاركى شركة ... شاركى فرد عادى مثلك بحيث تتمنى ارضك وقتها بسعر السوق و تلتزمى بالاقساط و هو بيدفع نفس القيمة فى البناء الى ان تتساوى القيمتين و بعد كده تقتسموا اى مصروفات

تحياتى

جزاكى الله خير على التوضيح واحنا في انتظار التسليم وربنا يسهل

رابط هذا التعليق

تحياتى

رابط هذا التعليق

تحياتى

اشكرك جزيلا على المعلومات

نورتى المحكمه هههههههههههه

احنا في انتظار الاستلام وربنا يسهل

دعواتك

رابط هذا التعليق

تحياتى

دعواتك

رابط هذا التعليق

تحياتى

دعواتك

رابط هذا التعليق

معلش يا جماعه اعذرونى مش عارفه ليه الكلام الى بكتبه بيتكرر يمكن لانى لسه مش عارفه اتعامل مع المنتدى بشكل صحيح لانى يشارك فيه لاول مره

انا قررت انى انتظر الي بعد استلام الارض لانى سألت في الجهاز امس وقالولى انه مش باين حاليا ابدا متى التسليم وان الموضوع مش هيكون قريب

وفى خلال هذة الفتره يمكن ربنا يسهل وافكر فى بنائها

الله يجازى خير كل الى اهتم بالرد عيا ونصيحتى واخص بالذكر رامى باشا وعطر الجنه

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

ايه يا جماعه مفيش حد يقيم لي الارض حاليا؟

انا بس عاوزة اطمن انى مش خسرانه فيها

يقيم ايه و خسرانه ايه يا ست الحاجه تعرفى ان الفلوس اللى تخديها دى فلوس حرام الناس خلاص ما بيهمهاش حرام و لا حلال المهم تاخد فلوس و خلاص انتى اتملكنى شىء علشان تبيعيه هناك فتوى للدكتور على جمعه فضيلة المفتى بتحريم الفلوس الزياده دى اتقوا الله

رابط هذا التعليق

ايه يا جماعه مفيش حد يقيم لي الارض حاليا؟

انا بس عاوزة اطمن انى مش خسرانه فيها

يقيم ايه و خسرانه ايه يا ست الحاجه تعرفى ان الفلوس اللى تخديها دى فلوس حرام الناس خلاص ما بيهمهاش حرام و لا حلال المهم تاخد فلوس و خلاص انتى اتملكنى شىء علشان تبيعيه هناك فتوى للدكتور على جمعه فضيلة المفتى بتحريم الفلوس الزياده دى اتقوا الله

بصراحه لا اجد الكلام الذى يتناسب مع اسلوب حضرتك فى الكلام لانى فعلا متعجبه من هذا الاسلوب الذى لم اعهده ابدا من قبل على اساليب الاعضاء المحترمين لهذا المنتدي!!!!

اولا كيف لك ان تعلق على موضوعى بهذه الطريقه؟؟؟؟ انت تعرفنى منين عشان تتهمنى انى اقبل اى فلوس سواء من حلال او حرام؟؟؟

انا اول مره اسمع ان موضوع بيع الاراضى بهذة الطريقه حرام ولانى اصلا لم يسبق لى بيع او شراء اراضى

وياسلام وحبذا لو كانت طريقتك فى النصح مختلفه ! كنت هشكرك وأقولك جزاك الله خير لانك هتكون سبب انى استقصى الامر وأستفتى أهل العلم

لذلك نصيحه صادقه الا تفكر مرة اخرى ابدا فى توجيه النصح لاحد لان بطريقتك هذه المنفره أكيد من تنصحه سيفعل العكس تماما

وعموما شكرا فربما كان فعلا قصدك النصح وليس ........

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      اصبح لمصر درع وسيف … كان خطيبا مفوها و سياسيا محنكا
    • Guest عبد الرحمن
      0
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته  انا جالى وظيفة بالسعودية فى مجال عملى وشهادتى والشركة كلمتنى وعملت انترفيو وبجهز ورق طلبوه منى والشركة دي طلبت مني مبلغ مالى متوسط لعمل النت ومبلغ اخر لعمل الكشف الطبي  وانا غير متاكد من جدية هذه الشركة مع العلم انهم ارسلو لي عقد العمل وبه الشروط والمميزات للعمل ومضيت العقد وارسلته ليهم وكان بتوقيع صاحب العمل وهو ليس مصرى الجنسية ومدير المبيعات ولم يكن موثق  ارجو بالله عليكم رد مناسب وقاطع على ما سوف يتم معي واذا كانت هذه الشركة غير نصابه وازاى اتاكد انها م
    • 20
      السلام عليكم إخواني أرجو منكم إفادتي عن كم تكلفه بناء قطعه أرض مساحه 175م2 + تشطيب فاخر وتكلفتها + تشطيب لوكس مساحه الأرض الكليه (350م2) (البناء بدروم+ارضي+دورين) كل دور مساحه 175م2 مكان الأرض (الشروق) أرجو منكم حساب تكلفتها حالياً لغيابي عن مصر لفتره ولكم جزيل وخالص الشكر
    • 1
      يحق لكل مصري ان يشعر بالفخر اتفضلوا شاهدوا .... http://www.youtube.com/watch?v=gbU0VhHjhdA
    • 2
      السلام عليكم انتهت الفيزا يوم 28 اكتوبر 2012 منذ يومان هل في امكانية لتجديدها اسبوعين كمان ولا خلاص كدة راحة ولكم جزيل الشكر
  • أضف...