اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

40 ألف قطعة ارض للمصريين فى الخارج

Recommended Posts

وافق مجلس الوزراء فى اجتماعه اليوم برئاسة الدكتور كمال الجنزورى على طرح كمية من الاراضى المنماة للمواطنين المصريين فى الخارج فى مختلف المدن الجديدة.

وصرحت السيدة فايزة ابوالنجا وزيرة التخطيط والتعاون الدولى والمهندس فتحى البرادعى وزير الاسكان فى مؤتمر صحفى عقب الاجتماعأن المجلس وافق على طرح 40 ألف قطعة ارض فى 7 مدن هى القاهرة الجديدة ، 6 أكتوبر ، الشيخ زايد، مدينة بدر، دمياط الجديدة، المنيا الجديدة وأسوان..للمصريين بالخارج .

وقالت الوزيرة انه سيتم طرح 8625 قطعة ارض موزعة على سبع مدن.. على ان توزع باسبقية الحجز وان يكون الدفع بالدولار من خارج مصر وليس من سحب العملة الاجنبية من النظام المصرفى المصرى بالداخل.

واضافت ابوالنجا ان الموافقة جاءت بناء على مذكرة من وزيرى المالية والاسكان بهذا الشأن على ان يتم استثناء المصريين بالخارج من الدخول فى المزايدات او المناقصات الداخلية اعمالا للقانون 148 لسنة 2006.

ومن جانبه قال وزير الاسكان انه تم تقدير اسعار الاراضى التى ستطرح بما يتراوح بين 150 الى 500 دولار للمتر ويتراوح مساحة القطعة ما بين 700 - 800 م مربع وهناك قطع تصل الى الف متر مربع.. مضيفا ان عملية السداد ستكون من خلال حساب فى البنك المركزى المصرى وبالعملة الاجنبية و التخصيص طبقا لاولوية الحجز.

و تابع يبدأ الاعلان اعتبارا من شهر مارس المقبل يتم بعدها بشهر السداد ويتم التسليم فى موعد غايته نوفمبر القادم..و يتم سداد 50% كمقدم وهناك دفعتين تسددان على عامين بدون فوائد..على ان يتم خصم 10% فى حالة سداد المبلغ بالكامل مرة واحدة.

وأوضح وزير الاسكان ان الحصيلة الاجمالية لاسعار اراضى المرحلة الاولى تقدر بنحو ثلاثة مليارات دولار منها مليار ونصف المليار تمثل مقدم الحجز.

ولفت الى ان جزء كبيرا من حصيلة البيع سوف توجه لدعم وحدات الاسكان لمحدودى الدخل.

واكد الوزير ان هناك برامج اخرى تقوم بها الوزارة لخدمة كل قطاعات المجتمع من محدودى و متوسطى الدخل.. حيث تتضمن خطة وزارة الاسكان اقامة مليون وحدة سكنية خلال 5 سنوات تم طرح 200 الف وحدة، كما سيتم نهاية العام الحالى طرح مائة الف وحدة سكنية لمتوسطى الدخل و 50 ألف وحدة سكنية للقادرين.

رابط هذا التعليق

الاسعار عادية ويمكن يكون مبالغ فيها

150 دولار يعني حوالي 900 جنيه للمتر

و500 دولار يعني 3000 جنيه للمتر

بالاضافة الى ان الهدف الاساسي للمشروع هو توفير العملة الصعبة للخزينة الخاوية والتي اجدبها سياساتهم الفاشلة

ومين غير المغتربين اللي يقدر يوفر العملة الاجنبية

ميعرفوش ان فيه مغتربين طالع عينهم علشان 2000 ريال بالشهر

بيبعتوا نصها لذويهم

ميعرفوش ان المغترب لما بيزل اجازة بيخلص اجراءاتها بالدولار معاشات وتامينات مسروقة لا احد يعلم مكانها

ميسنعوش عن كفيل بيحمل المقيم تمن الاقامة والتاشيرة وبيبتكر اي حاجة علشان يهضم حقه

لكن رغم كل ده بنحبك يا مصر

وانا اول واحد مستعد احجز حتة ارض وادفع بالدولار ويمكن كمان ما استلمهاش واديها لواحد مختاج

بس بشرط

اضمن ان تعبي وشقاي حيخش الخزينة العامة للدولة وليس صناديق خاصة منهوبة

انا قلت اللي عندي ومش عارف انا صح ولا غلط

بس ده اللي في نفسي

مع الشكر والاحترام لجميع الاراء

رابط هذا التعليق

150 دولار يعنى 945 جنية دة سعر اقل متر واقل قطعة 700 متر يعنى اقل قطعة ارض هتكون بسعر 660000 الف جنية ( ستمائة وستون الف جنية مصرى)

رابط هذا التعليق

هما فاكرين المغتربين دول يبعبوا فى شوولة دا الى بيعمل 10000 جنيه فى الشهر بيبقة عترة

يعنى محتاج 66 شهر بس علشان يدفع اقل تمن لقطعة ارض تكاد تكون فى ضواحى مدينة بدر

دا غير مهلة البنا وتمن البنا يعنى الواحد محتاج 10 سنين يكون بيدخر 10000 جنيه شهيريا علشان يخلص تمن الارض ويبنيها على الطوب وبعد كده يموت واولاده يبدأوا مشوار التشطيب وبعد كده يموتوا وفى الاخر احفاده يقدروا يعيشوا فيها

الصبر يارب...

تم تعديل بواسطة wela
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...