اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

# ضعاف القلب يمتنعون..اعترافات محاور #

Recommended Posts

فتغير الرأي هو شئ طبيعي و انساني و ليس تلونا ولا نفاقا وعلينا جميعا تقبله

و شكرا لكم

كما قلتي يا أخت الزهراء أن الإنسان مع مرور الوقت ووجود أحداث وحقائق جديدة على الأرض وارد أن يكتشف أن قناعته في أمر ما كانت خاطئة , فيقوم بتغيرها

لكن

المُداخلات المعروضة في هذا الموضوع للاخ سي السيد ليس فيها تغير في الرأي بالمقارنة بالأراء الحالية

هناك فرق بين أمرين :

الأول : إعتصامات وتظاهرات يقوم بها فرد أو جماعة من أجل مصلحة شخصية كزيادة راتب أو للحصول على ميزة مادية أو عينية وهو ما يسمى بالتظاهرات الفئوية , والوقت الحالي ليس وقت هذه المطالب , لأن الدولة لا تملك في الوقت الحالي أن تقوم بزيادة رواتب أو منح مميزات لموظفيها أو تثبيت عدد ممن يعملون بعقود مؤقتة لوجود عجز في الميزانية يزداد لعدم الإستقرار السياسي , ويترتب على هذا النوع إعاقة الإقتصاد وتعطيل المصالح , وإغلاق الهيئات الحكومية فلا يستطيع المواطنين قضاء حاجتهم .

الثاني : إعتصامات من أجل المطالبة بأمور تفيد العامة مثل الحرية أو الديموقراطية أو الشفافية أو العدل أو الكرامة , وتتم في الوقت الذي يقوم فيه كل موظف في الدولة بدوره في مكانه , وهذا النوع من التظاهرات موجود في كل دول العالم قاطبة بشكل دوري .

الأخ سي السيد كما يظهر بوضوح من مداخلاته المعروضة يتحدث عن النوع الأول

والنوع الأول كلنا بلا إستثناء ننتقده , ونطالب الحكومة بالتصدي له حاليا , مع وعد أصحابه بدراسة المشكلة ومعالجتها بمجرد تحسن الوضع الإقتصادي

الوضع في مصر منذ الثورة معكوس :

يتم التصدي بقوة للنوع الثاني المشروع طبقا لكل الأعراف ولا يضر أحدا , وكلنا شاهدنا البورصة ترتفع ثاني يوم ذكرى 25 يناير على الرغم من الأعداد الضخمة التي نزلت في هذا اليوم

أما النوع الأول الذي يتسبب في خسائر إقتصادية وتعطيل لمصالح الناس لا تجد أي تصدي له , أو على الأقل لا تجد التصدي بالقوة المناسبة

ولذلك ولكل ما سبق أنا أفهم مقصد الأخ سي السيد , ولا أرى أي تعارض

تحياتي

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

• الردود 53
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

الاخت الفاضلة ام سلمى,

طيب اية المطلوب منى؟ يعنى اسكت عن اى حد بيشتم الثورة والثوار وبيشوة اجمل حاجة حصلت فى مصر من قرون طويلة؟

اية المطلوب منى لما اشوف حد بيغتال حلمى وحلم الشعب المصرى قدامى؟

السلام عليكم

الزميل الفاضل ماستر

اسمح لى بالتشرف و التداخل معك

هنا مربط الفرس فى اساس الخلاف العميق الموجود حاليا من وجهه نظرى

كلنا متفقون على اننا نبحث عن مصلحه البلد ..لا شك ضد اعدائها بشكل عام

و الاعداء هم بشكل عام من جائت الثوره ضد مصالحهم الشخصيه بشكل مبدئي بدء

من اصغر موظف فاسد فى المحليات مرورا برجال الاعمال صغيرهم و كبيرهم ..الفسده منهم طبعا

ثم اعضاء الاحزاب ايضا صغيرهم و كبيرهم من المنتفعين يليهم مقربى مبارك فى الحكم

من اصغر موظف ايضا وصولا لاكبر وزير ثم منتفعين اخرين مثل بعض رجال الكنيسه و مثلهم فى الازهر و الاوقاف

وصولا الى امريكا و اسرائيل اصحاب الخساره الاكبر فى فقدان رصيدهم الاستراتيجى كما قالوا من قبل

منذ قيام الثوره و تولى المجلس العسكرى زمام الامور و المعركه معلنه و مستمره من كل هؤلاء الذين ذكرتهم لك

من قبل و اذكر لى اى حادثه حدثت و حتى الان ستجد احد هؤلاء ضلع فيها و الهدف معلوم تماما

إفساد الثوره و عدم تولى التيار الاسلامى الحكم تحديدا ..اكرر التيار الاسلامى إخوان كان او سلفيين

و لقد رأينا الهجوم المحموم ضدهم بدء من استفتاء 19 مارس و الذى أظهر المزاج العام لجل الشعب

المصرى و اختياره للتيار الاسلامى بنسبه 72 % تقريبا و سبحان الله تجدها تقريبا نفس نسبه

الاسلاميين فى البرلمان الذين يثبتون نجاحا بعد نجاح يوم بعد يوم بدء من حسن إداره العمليه الانتخابيه

و هذا ما رأينا نتيجته فى اكتساح مرعب غير مسبوق فى تاريخ مصر الحديث و الذى أظهر ما أظهر

الحجم الحقيقى الهذيل للتيار العلمانى الليبرالى الفاشل و الذى يقود حمله الهجوم

المحمومه الان ضد المنظومه كلها ممثله فى المجلس العسكرى الذى لو حللنا بحياديه كل ما حصل نجد

ان كثير من الاحداث لم يكن لهم ناقه فيها و لا جمل و هذا لا يعفيهم قطعا من المسئوليه و لكن من العدل و الانصاف

تقدير كل حادث بحجمه مع عدم إغفال الضغوط التى نراها و المتوقعه تحت الطاوله التى لا نراها

و رغم كل شئ نجد انه حدث فى وجود المجلس انزه انتخابات فى تاريخ مصر الحديث

و خريطه الطريق تسير رغم انوف الكارهين من زمره العلمانيين الليبراليين الفشله خصوصا فى الاعلام

و ها نحن على بعد ايام من مجلس الشورى ايضا و يتبقى بعدها الرئاسه ثم الدستور

.

الشئ الملحوظ اخى الفاضل هو عجل بنى اسرائيل المقدس الجديد

الثوار و الميدان

لا اختلاف على ان هناك ثوار اشراف احرار اقاموا الدنيا و اذهلوها بثوره يناير بفضل الله

و لكن بالله عليك هل ما رأيناه بعد ذلك و حتى امس من الموجودين فى الميدان او امام ماسبيرو مثلا سلوك ثوار

هل هناك ثوار يحرقون و يدمرون

هل هناك ثائر يقف امام قوات حراسه ماسبيرو يشير لهم باصابعه بعلامات قبيحه و يسبهم بابشع الالفاظ ليستفزهم

ليحدث اشتباك و تدور عجله الدماء من جديد

هل نواره نجم ذات اللسان السليط البذئ ثائره

هل من تبول فوق مئذنه عمر مكرم من الثوار

و الامثله كثيره اخى الفاضل

الثوار الحقيقيون طوال 18 يوما لم يكسروا و لم يخربوا و لم يحرقوا بل كانوا ينظفون مكان نومهم فى الميدان كل صباح

المتحف و المجلس العلمى و كل المرافق كانت امنه ايام الثوره فمن تعدى عليها بعد ذلك ..

نحن و انا شخصيا اتكلم عن الفسده و المفسدين الذين رأيناهم يفعلوا كل بذئ

بدء من التحشيش وصولا لما هو اسواء و لا علاقه لهؤلاء بالشرفاء الحقيقيين يا ماستر و هم موجودين

و هم الرصيد الحقيقى الشريف الباقى الذى عندما يظهر يختبئ هؤلاء الجرزان الممولين من انجاس الارض

و هذا ما رأيناه فى اخر جمعه ماضيه .

.

اخى الفاضل

الشعراوى قال ان الثائر الحقيقى يهدأ بعد ثورته ليبدا مرحله البناء و الامجاد و هذا ما يفعله جل الشرفاء حاليا

و المجلس انعقد و الرئيس بعدها اما المخربين الممولين الاشرار فليس لهم سوى ....و لا بلاش .

تحياتى

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

إرسى لك على حاجة ...

هو الموضوع عن س س .. ولا نون نون ( نوارة نجم ) ههههههههههههههه

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

إرسى لك على حاجة ...

احمد انت بتسألنى انا ؟

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

هل هناك ثائر يقف امام قوات حراسه ماسبيرو يشير لهم باصابعه بعلامات قبيحه و يسبهم بابشع الالفاظ ليستفزهم

لأ طبعاً ..

المباديء لا تتجزأ .. دي قلة أدب ووقاحة

لكن لأن ربنا خلق لنا عينان نرى بهما الحقيقة الكاملة

أقسم بالله لو عرضت لك كليب خاص لما تم في محمد محمود يا ابا عمر من جنود الأمن المركزي ضد الشباب اللي كانوا هناك .. أقسم بالله تطالب بمحاكمتهم عسكرياً ..

لكن للأسف الحياء يمنعني من ذلك .. والكليب كان معروض على موقع خالد سعيد من حوالي 10 أيام وعليه تحذير من المشاهد القذرة اللي بيحتوية واللي وصلت حضرتك مش الأشارة بالأصابع فقط .. لكن تعدتها بمراحل..

هل من تبول فوق مئذنه عمر مكرم من الثوار

طب إغلط مره وشوف بالعين التانية يا أبو عمر

يعني إعتبرها غلطه يا أخي وربنا يسامحك عليها

يعني شوفت نظام الحمامات ده اللي ما نعرفش ظروفه ولا حصل فيه تحقيق .... وما شوفتش نفس المنظر فوق قبة مجلس الشعب في احداث شارع رئاسة الوزراء ؟

يعني شوية عدل لن تضر ... وخلي يا سيدي التيار العلماني والليبرالي في قلب كل موضوع ما فيش مشكلة ما أحنا بقينا عارفين

المتحف و المجلس العلمى و كل المرافق كانت امنه ايام الثوره فمن تعدى عليها بعد ذلك

بقى سنة عدت وإنت مش عارف يا راجل يا طيب ؟

طب ما عرفتش ولا قرات في مرة إن كل المقبوض عليهم في سرقةوتخريب المتحف المصري كانوا من الشرطة وإتسلموا للجيش وما نعرفش مصيرهم ؟

طب ما عرفتش التسبيك اللي حصل في موضوع المجمع العلمي وفضيحت إعترافات الأطفال بتوع قسم حدائق القبة ... ؟

... يعني معقول الحاجات دي كلها واللي واضحة زي الشمس ما بتلفتش نظرك يا راجل يا طيب

الشعراوى قال ان الثائر الحقيقى يهدأ بعد ثورته ليبدا مرحله البناء و الامجاد و هذا ما يفعله جل الشرفاء حاليا

المقولة دي بتستخدم زي إستخدام أية " يا أيها الذين أمنوا لا تقربوا الصلاة " ... وبس

لان الثائر والله وكان مستعد ينحت الصخر بإيده ... وفجأة لقى البلد كلها بتاخد على قفاها لمدة سنة ..... ولقى إن النظام زي ما هو

يا راجل مش هانعيد ونزيد في كل ما حدث منذ عام والوثائق اللي فوق وتحت الدستورية والجمل والحصان والسلمي و و و و و و

في ثورة في الدنيا تهدأ وهي شايفة أكبر مخربة في عصر مبارك وأكبر مزورة واللي راقدة على سبوبة المعونات الأجنبية ومعونات منظمات المجتمع المدني وسبوبة الصناديق الخاصة ... وزيادة على ده كله ويمكن منتظر أسمع من الدكتور أكرم الشاعر بصفتة راجل إخواني وبورسعيدي يقول الحزب الوطني

بتقول مين ؟

الحزب الوطني اللي الشعب أقتلعه ورماه في القمامة وقف وراها وزور لها إنتخابات مجلس الشعب 2012 من الالف إلى الياء عشان تبقى وزيرة وعضوة برلمان في نفس الوقت ..

عادي كده الثائر الحق يشوفها رايحة وجاية ووزيرة وبتحط برفان وبتقعد مع الثوار ونقول له : خليك باردددددددددددد .. خليك هاددددددددددددددي

ده ثورة إية دي إن شاء الله ؟

وثائر إيه العبيط اللي يهدأ ده ؟

أه صح .. أنا هدأت على فكرة فترة طويلة وكنت باخد مهدئات كمان .. لكن إكتشفت إني كنت في منتهى العبط .. وإن من كتر المهدئات بقيت مُدمن ... إدمان للهدوء يعني

ومن هدوئي وأنتظاري إن أفظع جهاز ساهم في تدمير المجتمع المصري على مدار 60 عاماً من أيام بيانات أحمد سعيد بتاعت وصولنا لتل أبيب ودحر اليهود في 67 .. لحد أنس الفقي صبي العالمة ... أه والله أصله كان راقص في فرقة رضا .. كنت منتظر يتنسف بشكل كامل ؟؟؟

عمرك شوفت بالرغم من كل ده والتضحيات دي

يُفاجأ الثائر الحق بلواء جيش يتولى الوزراة عشان يقول اللي المجلس عاوزه ويمنع مجرد الأقتراب من عجل أبيس ده ؟

خلصنا منه اللي هو اللوا طارق المهدي يعني ... نُفاجأ بتعيين اخر وهو أسامه هيكل .. وكنت فاكر أنه وفدي محترم .. طلع الطفل المدلل بتاع طنطاوي لأنه لاكثر من 20 سنة كان مراسل الوفد في وزارة الدفاع ... وكان ما كان وشوفنا أمثلة مثل " الحقوا الجيش المصري بيندبح أمام ماسبيرو ... هبوا أيها الشعب لنصرة الجيش " وكان ممكن يحصل مدابح لولا ستر ربنا ووعي الناس

جايلك في الكلام معليش طولت عليك ....

جه الأخ جنزوري وكان من أول تصريحاته إنه لن يكون هناك وزير إعلام في وزراتة الجديدة لأن ده نظام شيوعي وأشتراكي عفا عليه الزمن

نفس الثائر الحق الهاديء الوديع اللي قفاه بقى ملطشة .. يُفاجأ إن ماسبيرو اللي صعبان عليكم إنهم رافعين في وجهة الأحذية الأن يا عيني .... نُفاجأ بتعيين وزير هو لواء شرطة وزيراً للإعلام

إيه المسخرة دي ؟

وثائر حق إيه ؟

ده يبقى لا مؤخذه يستاهل أكثر من الضرب على قفاه

رابط هذا التعليق

إرسى لك على حاجة ...

لأ إنت دورك كان في المداخلة اللي فوق هههههههههه

انا بأسأل أبو ريم اللي وعدنا بمفاجأة وبعدين فوجئنا إن فاجأنا بحاجات عن نواره نجم .... مع إنها مش بنتي ولا تقرب لي ههههههههه

رابط هذا التعليق

إرسى لك على حاجة ...

لأ إنت دورك كان في المداخلة اللي فوق هههههههههه !!!!!!!!!!!!!!!! :closedeyes:

رابط هذا التعليق

إرسى لك على حاجة ...

لأ إنت دورك كان في المداخلة اللي فوق هههههههههه !!!!!!!!!!!!!!!! :closedeyes:

يا عم إقرا المداخلة الاول بإذن الله هاتستفيد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

قريتها يا احمد و الله و كان نفسي تقرأ مداخلتى بتركيز اكتر يمكن يوصلك ما اردت

..يا اخى هو فيه احد قال ان اعضاء المجلس دول انبياء او نازلين من السماء

ما كلنا عارفين انهم رجاله مبارك و بالتأكيد وراهم بلاوى متلتله

و انهم لو عليهم كانوا قعدوا على قلبنا و لو الدنيا اتقلبت

كلنا عارفين ده يا احمد و ممكن نتوقع منهم اسواء مما قلت

يبقى الحكمه و السياسه فين ؟؟

و الوضع ايه دلوقتى ؟؟

الغريب ان هناك تيار من الفشله العلمانيين الليبراليين بيطلبوا من المجلس الاستمرار و ان المشير يبقى رئيس

عارف ده و لا لأ يا احمد ...سبحان الله

http://www.almasryalyoum.com/node/625271

..

الامور حتى الان تسير بشكل جيد و الزمن الباقى لا شئ فى عرف الزمن ..اربع شهور .. و يغور المجلس

هل تريدون حقا ان يذهب ام ان مشاكلته و التحرش به و استفزازه ليبقى ..

عموما الحمد لله الشعب المصرى واعى و فاهم الفوله و خلاص المجلس عارف طريقه و

التيار العلمانى الليبرالى الفاشل يدور له على شغلانه تانيه ..ممكن يتحول الى إخوان او سلفيين ..ههههههههههه على رأى س س

رابط هذا التعليق

يا اخي احمد رضوان لو سمحت..لم يطالب احد بشيء ...اعتبرة فلاش باك لاقوالنا

...وبهذه المناسبة السعيدة التي تجمع كل الاحبة اعضاء المحاورات

اليكم المفاجأة....فالبرنامج مليء بالمفاجات..بس الصبر حلو

- اقرأوا معي تفسير وتحليل لكل ما يحدث ولكل ما حدث..تحليل يوضح انه ما نقوله صحيحا بأن ما يحدث ليس للعسكر ذنب فيه..هم نعم متورطون في بعض الاخطاء ولكن الخصوم كثيرين

نشوف بقى " الثائرة نوارة نجم " كيف ترى الموقف وكيف ترى ان الجيش يتم التآمر عليه من فلول مبارك..وانه يحمي الثورة..

اقرأوا بأنفسكم كلمة كلمة في مقالها....

واللي بيحب النبي يسمعنا الصلاة عليه بعد أن يقرأ مقال نوارة نجم الذي وضعه لنا الفاضل تيمور بعد الثورة بشهور

مقالة نوارة نجم

طبعا انا واثقة في المنظمين والداعين وواثقة في الشعب وواثقة في الجيش

لكن علينا اننا نحط في اعتبارنا بعض الحاجات عشان نخلي بالنا: مطلوب تكثيف اللجان الشعبية والتفتيش بدقة والتعاون مع الجيش باكبر قدر ممكن في اليوم وتشديد التعاون والحراسة اكتر من اي يوم فات

ليه؟

فيه بعض اجنحة النظام مازالت شغالة لسه، وبعض الاجنحة دي بتكره الجيش - ومش محتاجين نقول انها بتكره الشعب - ومتغاظين من الجيش جدا جدا جدا انه وقف جنبنا

الى جانب ان امريكا واسرائيل بيكرهوا الجيش المصري جدا ومن زمان وارجعوا لوثائق ويكيليكس، وعلى حبة عينهم ان الجيش واقف جنبنا.. على حبة عينهم، هم مش عايزينه، هم عايزين عمر سليمان

وللناس اللي بتتكلم بنبرة تشكيكية عن الجيش، انا عايزة اقولكم ان مبارك عمره في حياته ما كان حيمشي بخير لولا وقفة الجيش جنبنا

كان حيمشي في كل الاحوال، لكن قبل ما يمشي كان ناوي يولع البلد، وكان عايز يولع البلد بالجيش، كان عايز الجيش يضرب علينا نار، وكان عايز امريكا تيجي تحتلنا وقال لهم لو انا مشيت الاخوان حييجوا في دعوة صريحة لاحتلال مصر، وكان عايز من الجيش ان اللي ما ينفذش اوامره يتضرب عليه نار، يعني كان عايز جيشنا يضرب في بعضه

وناس من اجنحة النظام كانت موافقاه من ضمنهم عمر سليمان

والكلام ده مش كواليس، ده كلام اتقال واتنشر وكان واضح لكل انسان كان في ميدان التحرير او عند مجلس الشعب، كفاية ان الجيش قال لنا لو طلبوا منا تاني - سامعين؟ تاني - اننا نضرب عليكم حننتحر

ولو الجيش عايز ينط على السلطة كان نط عليها، وطبعا ما كانش حينط عليها بسلام، كانت حتحصل برضه مواجهات وكانت حتبقى مدبحة، وبرضه ده كان حيعرض مصر للاحتلال

ليه باقول كده؟

باقول كده عشان اللي معوجين على الجيش يتعدلوا شوية، الناس ما عملوش حاجة وحشة لحد دلوقت.. اتعدلوا عشان ده مش في الصالح

الجيش نحى القائد الاعلى للقوات المسلحة ومش عايز السلطة... اتعدلوا.. اتعدلوا.. ده احنا زاعق لنا نبي، ده ولا في الاحلام اللي حصل معانا ده

لكن مازال عمر سليمان - اللي بيكره الجيش جداااااااااااااااا ومتغاظ منه جدااااااااااااااااااااااا - موجود في قصر الرئاسة

ومازال له رجالته في جهازه اللي مستعدين يخدموه لان مصالحهم معاه

الشرطة نزلت، ومعنى ان الشرطة تنزل ان البلد مش امان، عادي يعني، انتوا عارفين ماحدش بيزعزع امن واستقرار البلاد غير جهاز الشرطة

والشرطة كمان متغاظة من الجيش خصوصا جهاز امن الدولة

وامن الدولة ورجالة عمر سليمان معاهم سلاح، مش في ايديهم سلطة، بس في ايديهم بلطجة

ده غير بقى رجال الاعمال اللي الجيش شنيرهم واخرهم ابو العينين اهو اللي اتمنع من السفر، وبرضه له رجالة

ايه اللي حيحاولوا يعملوه

اللي حيحاولوا يعملوه انهم يوقعوا ما بين الجيش والشعب

قبل نجاح الثورة ضربوا المتظاهرين وكانوا حريصين على تحييد الجيش، بس بما ان الجيش اخد صفنا فممكن - لا قدر الله وربنا يسلم يا رب - يحاولوا يتعرضوا للجيش عشان هم املهم ان الجيش والشعب يقعوا في بعض، هم دلوقت مش بيفكروا غير في الانتقام، ومش عاجبهم ان الامور بتسير في الاتجاه الحالي، هم عايزين فوضى فعلا، وعايزين بلبلة ومصايب سودا، وبالمناسبة مبارك مش عيان ولا حاجة كل ده استعطاف، الاستخبارات الاجنبية كلها بتقول انه زي القرد وعايش حياة رئاسية مرفهة وان ادعاءات مرضه دي لاستعطاف الناس، واقروا الصحف الاجنبية، بتقول الحقيقة اكتر من المسئولين المصريين، وده ما كانش رئيس ومشي، ده رئيس عصابة وله ناس مصالحهم متشابكة معاه

اولا: مش صح، ومش في الصالح، ومش سياسة انك تروج خطاب يشكك في الجيش لان ده بيصب في مصلحة رجال الاعمال ورجالة عمر سليمان وفلول النظام البائد، وارجع تاني واكرر، الجيش لو عايز السلطة كان حيعمل مدبحة وياخدها، هو مش عايز، ومش عايز مدبحة، وبصراحة اكتر، هو اضطر ياخد صفنا لما لقى ان مبارك واللي معاه اتجننوا وعايزين يحرقوا البلد، فلقوا ان مافيش مفر غير انهم ينحوه، بقول اخر، الجيش مش عايز وجع دماغ

ثانيا: مهمتنا يوم الجمعة اننا نحمي الجيش بارواحنا، انت وانا وكلنا نموت ومافيش فرد من الجيش يتمس، دي ناس بلطجية ومعاهم سلاح وقناصة وقرف على دماغهم.. انت شغلتك تحمي قوات الجيش من اي حد يحاول المساس بيهم ولو بخدش صغير

ثالثا: اللجان الشعبية تقف قبل نقاط الجيش ومع نقاط الجيش عشان تحمي الجيش، ودي مهمتنا ومسئوليتنا

رابعا: ونقول يا رب، مالناش غير يا رب، هو اللي حصل معانا ده كان عمره حيحصل غير ربنا معانا؟ قولوا يا رب اليوم ده يعدي بسلام زي اللي قبليه واحسن بايدينا احنا ومسئوليتنا احنا، دي ثورتنا احنا، ثورة شعبية، وشغلتنا نحميها، ونحمي الجيش اللي وقف جنبنا، مش هو اللي يحمينا... حط في بالك كده، احنا اللي حنحمي الجيش مش هو اللي حيحمينا

احنا اللي نحمي الجيش مش هوه اللي يحمينا

مش لاقي غير...ياحلولي...... اقولها...بصراحة

الموضوع المدرج بتاريخ .... فبراير 2011 .... يعنى من سنة تقريباً

ألا ترى معي ان سنة كاملة مليئة بكل تلك الإنتهاكات من قبل المجلس العسكري كانت كافية لتغيير آراء أناس كثيرون وقناعات أكثر ، الا ترى معي ان هناك من يسوق لفكرة أن مبارك ما زال اقوى من الحكام الحاليين للبلد بعد سنة من إقصاءه لدرجة جعلتنا نجعله شماعة لكل ما يحدث على الأرض

اعتذر عن الخروج عن السياق

تحياتي

أستاذ أحمد

اسمع ده في اكتوبر 2011

http://www.youtube.com/watch?v=WlF2ccmXWF4

ما أؤمن به أن من النخبة استغلوا الثوار و ورطوا المجلس بعد الثورة و مهدوا بكل طريقة لتوريط مصر كلها ... و توريطنا لكي نختلف .. فقط لكي يصلوا لغايتهم حتى و لو على جثث الشهداء ...

ونجحوا في توريط الجميع

و الدليل ما نناقشه الآن

رابط هذا التعليق

يعني ايه يا عادل النخبه هما اللي ورطوا الجيش !

اولا اسمه المجلس العسكري الجيش ده اخويا و اخوك واحنا كلنا لكنا لعسكر رباية مبارك

ثانيا لو على كلامك النخبه شربوا العسكر حاجه صفرا ووقعوهم في الغلط فده معناه انهم عالم مختومين على قفاهم وبرياله وبينضحك عليهم يبقوا ما ينفعوش برضيييك !

اي خدعه ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

أستاذ أحمد

اسمع ده في اكتوبر 2011

ما أؤمن به أن من النخبة استغلوا الثوار و ورطوا المجلس بعد الثورة و مهدوا بكل طريقة لتوريط مصر كلها ... و توريطنا لكي نختلف .. فقط لكي يصلوا لغايتهم حتى و لو على جثث الشهداء ...

ونجحوا في توريط الجميع

و الدليل ما نناقشه الآن

يعني ايه يا عادل النخبه هما اللي ورطوا الجيش !

اولا اسمه المجلس العسكري الجيش ده اخويا و اخوك واحنا كلنا لكنا لعسكر رباية مبارك

ثانيا لو على كلامك النخبه شربوا العسكر حاجه صفرا ووقعوهم في الغلط فده معناه انهم عالم مختومين على قفاهم وبرياله وبينضحك عليهم يبقوا ما ينفعوش برضيييك !

اي خدعه ,,

مين فين ...

خير يا تيمور مين جاب سيرة الجيش ... blink.gif

وبعدين الجيش إنت واحد من الناس ماعترضتش على أخذ رهاين منه في التحرير ...

و كنت بتدعو لانشقاقات فيه ...فاكر طبعا موضوع الحمائم .. مفيش حمامة واحدة رضيت تطير ... كلهم قالوا للثوار .. طير إنت ...

يا تيمور المجلس عنده غباء سياسي لأنه مش من أهلها .. المصيبة لما حد سياسي يستغل هذا الغباء .. أكيد هيوصل للي عايزه من غير حاجة أصفرا و لا حاجة ...

لا سحر و لا شعوذة

تم تعديل بواسطة عادل أبو عمر

رابط هذا التعليق

طبعا الموضوع ده اظهر حاجات كتير كانت خافية علينا

شفنا امتى الكلام لما يتقال ممكن يبقى كلام وطني ...مثل ياجماعة ممكن ننتظر سنتين تلاتة علشان تتحقق كل مطالبنا

ونقول برده بدافع الوطنية " مش لازم كل حاجة عاوزينها تتنفذ دلوقتي حالا" وشفنا برده ازاي يفسر البعض هذا الكلام بان الاعتصامات والمظاهرات المقصودة هي تخص المطالب الفئوية

ولم يقول لنا احد وما الفرق...؟؟؟

اليست مطالب القلة التي تعتصم او تتظاهر هي مطالب فئوية ايضا ولكنها سياسية

وهل يصعب على اصحاب المطالب السياسية الانتظار 4 اشهر ؟؟؟ وفي نفس الوقت نطالب اصحاب مطالب لقمة العيش ان ينتظروا سنتين او ثلاثة ؟؟؟

- ومن سيقول لي دي ثورة شعب جديدة !!! وليست مطالب فئوية ،،، فاقول له ...واين الملايين الان؟؟

اين اختفت ملايين يوم 25 يناير.....ففي الثورة الاولى لم تتناقص الاعداد ابدا بل كانت تتزايد يوم بعد يوم حتى نزل عشرات الملايين في كل مصر ولم يتراجعوا ولم يتركوا الميادين حتى تنحى مبارك،وكانوا يستعدون للبقاء شهور اخرى حتى يسقط

اما الان ...لماذا لم تترايد الاعداد لماذا لم يظل الناس في الميدان طالما ان العسكر كما يقول البعض اسوأ من مبارك ؟؟

فهل يعقل ان ينصرف الناس ويتركوا من هو اسوأ من مبارك ؟؟؟

لم نرى مشهد عنف واحد او سباب قذر او استفزار للجنود او للشرطة ايام الثورة الاولى ...بل لم نرى هذا السباب وهذه الاشارات في مظاهراتنا ضد اسرائيل

وللاسف نراها الان......

-اسأل كل واحد هل تراجع المجلس العسكري في خطته ام يسير عليها ،،،

- السؤال الثاني لمن يطلبون تسليم السلطة الان....اقول لهم لمن تسلم السلطة الان...ام اننا نطالب فقط ونعترض دون طرح بديل ؟؟

اتمنى الاجابة على الاسئلة حتى لا نبعد عن الموضوع كثيرا

- وملحوظة اخيرة ، ليه بعد ما شفنا اقوال البعض وميف تبدلت وتغيرت

لماذا يعني لا نعطي المجلس العسكري نفس المبرر والعذر انه احيانا يغير ويبدل نظرا لاختلاف الظروف والاوضاع. وخاصة في ظل ضغوط عديده وقوى متصارعة يجدها امامه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عرفنا بقى ان احنا بس لا نرى الا انفسنا وما نبرره لانفسنا ونعتبره شيء طبيعي نراه في المجلس العسكري كذبا وخيانة !!!!

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

يا اخي احمد رضوان لو سمحت..لم يطالب احد بشيء ...اعتبرة فلاش باك لاقوالنا

...وبهذه المناسبة السعيدة التي تجمع كل الاحبة اعضاء المحاورات

اليكم المفاجأة....فالبرنامج مليء بالمفاجات..بس الصبر حلو

- اقرأوا معي تفسير وتحليل لكل ما يحدث ولكل ما حدث..تحليل يوضح انه ما نقوله صحيحا بأن ما يحدث ليس للعسكر ذنب فيه..هم نعم متورطون في بعض الاخطاء ولكن الخصوم كثيرين

نشوف بقى " الثائرة نوارة نجم " كيف ترى الموقف وكيف ترى ان الجيش يتم التآمر عليه من فلول مبارك..وانه يحمي الثورة..

اقرأوا بأنفسكم كلمة كلمة في مقالها....

واللي بيحب النبي يسمعنا الصلاة عليه بعد أن يقرأ مقال نوارة نجم الذي وضعه لنا الفاضل تيمور بعد الثورة بشهور

مقالة نوارة نجم

طبعا انا واثقة في المنظمين والداعين وواثقة في الشعب وواثقة في الجيش

لكن علينا اننا نحط في اعتبارنا بعض الحاجات عشان نخلي بالنا: مطلوب تكثيف اللجان الشعبية والتفتيش بدقة والتعاون مع الجيش باكبر قدر ممكن في اليوم وتشديد التعاون والحراسة اكتر من اي يوم فات

ليه؟

فيه بعض اجنحة النظام مازالت شغالة لسه، وبعض الاجنحة دي بتكره الجيش - ومش محتاجين نقول انها بتكره الشعب - ومتغاظين من الجيش جدا جدا جدا انه وقف جنبنا

الى جانب ان امريكا واسرائيل بيكرهوا الجيش المصري جدا ومن زمان وارجعوا لوثائق ويكيليكس، وعلى حبة عينهم ان الجيش واقف جنبنا.. على حبة عينهم، هم مش عايزينه، هم عايزين عمر سليمان

وللناس اللي بتتكلم بنبرة تشكيكية عن الجيش، انا عايزة اقولكم ان مبارك عمره في حياته ما كان حيمشي بخير لولا وقفة الجيش جنبنا

كان حيمشي في كل الاحوال، لكن قبل ما يمشي كان ناوي يولع البلد، وكان عايز يولع البلد بالجيش، كان عايز الجيش يضرب علينا نار، وكان عايز امريكا تيجي تحتلنا وقال لهم لو انا مشيت الاخوان حييجوا في دعوة صريحة لاحتلال مصر، وكان عايز من الجيش ان اللي ما ينفذش اوامره يتضرب عليه نار، يعني كان عايز جيشنا يضرب في بعضه

وناس من اجنحة النظام كانت موافقاه من ضمنهم عمر سليمان

والكلام ده مش كواليس، ده كلام اتقال واتنشر وكان واضح لكل انسان كان في ميدان التحرير او عند مجلس الشعب، كفاية ان الجيش قال لنا لو طلبوا منا تاني - سامعين؟ تاني - اننا نضرب عليكم حننتحر

ولو الجيش عايز ينط على السلطة كان نط عليها، وطبعا ما كانش حينط عليها بسلام، كانت حتحصل برضه مواجهات وكانت حتبقى مدبحة، وبرضه ده كان حيعرض مصر للاحتلال

ليه باقول كده؟

باقول كده عشان اللي معوجين على الجيش يتعدلوا شوية، الناس ما عملوش حاجة وحشة لحد دلوقت.. اتعدلوا عشان ده مش في الصالح

الجيش نحى القائد الاعلى للقوات المسلحة ومش عايز السلطة... اتعدلوا.. اتعدلوا.. ده احنا زاعق لنا نبي، ده ولا في الاحلام اللي حصل معانا ده

لكن مازال عمر سليمان - اللي بيكره الجيش جداااااااااااااااا ومتغاظ منه جدااااااااااااااااااااااا - موجود في قصر الرئاسة

ومازال له رجالته في جهازه اللي مستعدين يخدموه لان مصالحهم معاه

الشرطة نزلت، ومعنى ان الشرطة تنزل ان البلد مش امان، عادي يعني، انتوا عارفين ماحدش بيزعزع امن واستقرار البلاد غير جهاز الشرطة

والشرطة كمان متغاظة من الجيش خصوصا جهاز امن الدولة

وامن الدولة ورجالة عمر سليمان معاهم سلاح، مش في ايديهم سلطة، بس في ايديهم بلطجة

ده غير بقى رجال الاعمال اللي الجيش شنيرهم واخرهم ابو العينين اهو اللي اتمنع من السفر، وبرضه له رجالة

ايه اللي حيحاولوا يعملوه

اللي حيحاولوا يعملوه انهم يوقعوا ما بين الجيش والشعب

قبل نجاح الثورة ضربوا المتظاهرين وكانوا حريصين على تحييد الجيش، بس بما ان الجيش اخد صفنا فممكن - لا قدر الله وربنا يسلم يا رب - يحاولوا يتعرضوا للجيش عشان هم املهم ان الجيش والشعب يقعوا في بعض، هم دلوقت مش بيفكروا غير في الانتقام، ومش عاجبهم ان الامور بتسير في الاتجاه الحالي، هم عايزين فوضى فعلا، وعايزين بلبلة ومصايب سودا، وبالمناسبة مبارك مش عيان ولا حاجة كل ده استعطاف، الاستخبارات الاجنبية كلها بتقول انه زي القرد وعايش حياة رئاسية مرفهة وان ادعاءات مرضه دي لاستعطاف الناس، واقروا الصحف الاجنبية، بتقول الحقيقة اكتر من المسئولين المصريين، وده ما كانش رئيس ومشي، ده رئيس عصابة وله ناس مصالحهم متشابكة معاه

اولا: مش صح، ومش في الصالح، ومش سياسة انك تروج خطاب يشكك في الجيش لان ده بيصب في مصلحة رجال الاعمال ورجالة عمر سليمان وفلول النظام البائد، وارجع تاني واكرر، الجيش لو عايز السلطة كان حيعمل مدبحة وياخدها، هو مش عايز، ومش عايز مدبحة، وبصراحة اكتر، هو اضطر ياخد صفنا لما لقى ان مبارك واللي معاه اتجننوا وعايزين يحرقوا البلد، فلقوا ان مافيش مفر غير انهم ينحوه، بقول اخر، الجيش مش عايز وجع دماغ

ثانيا: مهمتنا يوم الجمعة اننا نحمي الجيش بارواحنا، انت وانا وكلنا نموت ومافيش فرد من الجيش يتمس، دي ناس بلطجية ومعاهم سلاح وقناصة وقرف على دماغهم.. انت شغلتك تحمي قوات الجيش من اي حد يحاول المساس بيهم ولو بخدش صغير

ثالثا: اللجان الشعبية تقف قبل نقاط الجيش ومع نقاط الجيش عشان تحمي الجيش، ودي مهمتنا ومسئوليتنا

رابعا: ونقول يا رب، مالناش غير يا رب، هو اللي حصل معانا ده كان عمره حيحصل غير ربنا معانا؟ قولوا يا رب اليوم ده يعدي بسلام زي اللي قبليه واحسن بايدينا احنا ومسئوليتنا احنا، دي ثورتنا احنا، ثورة شعبية، وشغلتنا نحميها، ونحمي الجيش اللي وقف جنبنا، مش هو اللي يحمينا... حط في بالك كده، احنا اللي حنحمي الجيش مش هو اللي حيحمينا

احنا اللي نحمي الجيش مش هوه اللي يحمينا

مش لاقي غير...ياحلولي...... اقولها...بصراحة

الموضوع المدرج بتاريخ .... فبراير 2011 .... يعنى من سنة تقريباً

ألا ترى معي ان سنة كاملة مليئة بكل تلك الإنتهاكات من قبل المجلس العسكري كانت كافية لتغيير آراء أناس كثيرون وقناعات أكثر ، الا ترى معي ان هناك من يسوق لفكرة أن مبارك ما زال اقوى من الحكام الحاليين للبلد بعد سنة من إقصاءه لدرجة جعلتنا نجعله شماعة لكل ما يحدث على الأرض

اعتذر عن الخروج عن السياق

تحياتي

أستاذ أحمد

اسمع ده في اكتوبر 2011

ونجحوا في توريط الجميع

و الدليل ما نناقشه الآن

شكرًا جزيلاً على الفيديو ..... دي مصيبة لما المجلس يبقى طريقة أخذه للقرارات بالطريقة دي

أنا عاشرت قيادات جيش عمري ما شوفت ان اي واحد معدي يقولي حاجه عليها أخد قرار

وبعدين المجلس ليس فقط المشير ولكن 19 قائد كيف يستمعون لأي عابر سبيل ويبنون سياستهم على نصائحه

هذا ادعى ان تنقل منه السلطة بأسرع وقت لأن هذا يفسر الأحداث التى مرت بها البلاد لو صدق عصام سلطان في سرده

كنت أتخيل عمر سليمان هو مستشارهم الغير رسمي ولكن الفيديو يكشف عن شئ مرعب وخاصة في الايام المقبلة

ربنا يستر

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...