اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

# ضعاف القلب يمتنعون..اعترافات محاور #

Recommended Posts

ضعاف القلوب يمتنعون..

النساء والاطفال..لا يقرأون المنشور بالاسفل

من حكمدار القاهرة الاقتباس فيه سم قاتل

ايه ده...مين اللي بيقول الكلام ده يا ولاد

عمنا سي السيد...وده راجل كلنا بنحبه وبسنمع كلامه.....

طبعا لو غير كلامه بعد كده...هو حر..وله مطلق الحرية..يبرر باي شيء هو عاوزه...انما احنا ...نو...لأ....لع...

بالله عليكم نشوف كلامه ونقارن بينه وبين ما نقوله الان..بعد ان اصبحنا على بعد 3 او 4 اشهر على استلام الدولة من العسكر ولم نقوله منذ 9 اشهر كما في الاقتباس ادناه

المشروع هايصدر اليوم ... ويقوم بتجريم كل من يدعو أو يشترك في مظاهرات فئوية تُعطل العمل وتدعو إلى العنف والتخريب ... وبالتالي يُعرض صاحبها للسجن لمدة عام على الأكثر وغرامة تصل إلى نصف مليون جنية ... وهو مؤقت حتى تستقر الأمور

أخيراً هانام وارتاح البال

أخيراً الناس لازم تفهم إن اللي بيحصل ده أكبر إساءة للثورة ...

للأسف .. ناس كتيرة بصت للثورة على إنها سبوبة ... وطالما الديكتاتور غار في داهية .. يبقى كل حاجه لازم تتغير ومرتباتنا لازم تتغير

بس تتغير إمتى ؟

دلوقت وحالاً just now or never

يا ناس حرام عليكم أفهموا ... تعطيل الأنتاج والتصدير والعمل والدراسة و و و يُعرض البلد للإفلاس خلال أيام قليلة ... يعني حتى الفتات اللي بنحصل عليه كمرتب مش هانلاقية وهانشحت كلنا بشكل جدي وحقيقي

من يقول هذا ؟

من يقول إن عمال مصانع كتيرة من 25 يناير لم يعودوا إلى عملهم .. وإن الدراسة لم تنتظم حتى الأن لإن البهوات الطلبة عاوزين يشيلوا العميد وكل أعضاء هيشة التدريس دلوقت قبل بكره

أنا عارف إن في أصوات هاتطلع وتقول : طب كنت توافق إن القانون ده يتطبق على الثورة وشبابها ؟

يا ناس يا هو .. الفرق بينهما زي الفرق بين الثرى والثريا ...

دي ثورة كانت عشان البلد كلها تتغير للأفضل .. مش عشان تعيين أو مرتب او مطلب خاص

إنما اللي بيحصل قدام مجلس الوزراء كل يوم وأمام ماسبيرو كل ساعة إسمه إستغلال ولوي دراع وعدم تقدير جيد للموقف الحرج اللي البلد فيه دلوقت ..

بمنتهى البساطة ... يا أخي أشتغل وارجع مصنعك وشركتك وبعدين إبقى تعالى ولع في الدنيا

يا جماعة إحنا عاملين زي واحد عمل عملية قلب مفتوح ... وفجأة طب عليه طالبي الديون والحقوق وكبسوا عليه في غرفة العناية المركزة وعاوزين يشيلوا عنه خراطيم التنفس والدم والجلوكوز عشان يقوم يقف على حيله وييجي معاهم يجيب لهم حقوقهم دلوقت حالاً .. فالطبيعي إنه لا هايقدر يقوم ولا يرد عليهم .. ومن الطبعي أكتر إنه يموت خلال دقائق وأبقى قابلوني لو طلتوا مليم حتى من حقوقكم التي ترون أنها حقوق

يا جماعة أنا عارف إن في موظفين وقطاع كبير من الناس أكلوا تراب خلال الفترة الظالمة البائدة ... لكن حرام أجي بعد الصبر ده كله وأضع طين من الأرض على منجزات الثورة

مش الدستور بيقول إن لكل واحد الحق في التظاهر والمطالبة بحقة ؟

لكن إمتى وإزاي ؟

بالله عليكم ... تخيلوا معايا ضباط وجنود حرس الحدود والدفاع الجوي والطيران و و و و .. وهما سايبين مواقعهم الحساسة وزحفوا جميعاً نحو مقر وزارة الدفاع بكوبري القبة عشان يتظاهروا بالشهور ويطالبوا الوزير بتحسين أوضاعهم ؟

يا جماعة يعني إيه أروح مستشفى وبأموت ما الاقيش حد هناك والاقي إن الجميع بيتظاهر عشان يشيلوا مدير المستشفى أو عشان مرتبهم يزيد ؟

يعني إيه أبقى أفنيت حياتي في خدمة بلدي وسني بقى فوق السبعين وما عنديش غير معاشي الشهري وأروح أتبهدل قدام مكتب بريد وأقف يوم كامل في طوابير عشان الموظف في الأخر يقول لي : أسف ما فيش مرتب الشهر ده إحنا عاملين إضراب يا سيد ؟

مين قال كده ؟ مين قال إن دي هي الطريقة المُثلى للحصول على الحقوق والمميزات ؟

شيء بشع والإستغلال يتجلى في أبهى صورة وللاسف .. كما قلت هو تشويه للثورة واهدافها

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

• الردود 53
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

ضعاف القلوب يمتنعون..

طبعا لو غير كلامه بعد كده...هو حر..وله مطلق الحرية..يبرر باي شيء هو عاوزه...انما احنا ...نو...لأ....لع...

بالله عليكم نشوف كلامه ونقارن بينه وبين ما نقوله الان..بعد ان اصبحنا على بعد 3 او 4 اشهر على استلام الدولة من العسكر ولم نقوله منذ 9 اشهر كما في الاقتباس ادناه

المشروع هايصدر اليوم ... ويقوم بتجريم كل من يدعو أو يشترك في مظاهرات فئوية تُعطل العمل وتدعو إلى العنف والتخريب ... وبالتالي يُعرض صاحبها للسجن لمدة عام على الأكثر وغرامة تصل إلى نصف مليون جنية ... وهو مؤقت حتى تستقر الأمور

للأسف .. ناس كتيرة بصت للثورة على إنها سبوبة ... وطالما الديكتاتور غار في داهية .. يبقى كل حاجه لازم تتغير ومرتباتنا لازم تتغير

بس تتغير إمتى ؟

يا ناس حرام عليكم أفهموا ... تعطيل الأنتاج والتصدير والعمل والدراسة و و و يُعرض البلد للإفلاس خلال أيام قليلة ... يعني حتى الفتات اللي بنحصل عليه كمرتب مش هانلاقية وهانشحت كلنا بشكل جدي وحقيقي

من يقول هذا ؟

من يقول إن عمال مصانع كتيرة من 25 يناير لم يعودوا إلى عملهم .. وإن الدراسة لم تنتظم حتى الأن لإن البهوات الطلبة عاوزين يشيلوا العميد وكل أعضاء هيشة التدريس دلوقت قبل بكره

أنا عارف إن في أصوات هاتطلع وتقول : طب كنت توافق إن القانون ده يتطبق على الثورة وشبابها ؟

إنما اللي بيحصل قدام مجلس الوزراء كل يوم وأمام ماسبيرو كل ساعة إسمه إستغلال ولوي دراع وعدم تقدير جيد للموقف الحرج اللي البلد فيه دلوقت ..

بمنتهى البساطة ... يا أخي أشتغل وارجع مصنعك وشركتك وبعدين إبقى تعالى ولع في الدنيا

يا جماعة إحنا عاملين زي واحد عمل عملية قلب مفتوح ... وفجأة طب عليه طالبي الديون والحقوق وكبسوا عليه في غرفة العناية المركزة وعاوزين يشيلوا عنه خراطيم التنفس والدم والجلوكوز عشان يقوم يقف على حيله وييجي معاهم يجيب لهم حقوقهم دلوقت حالاً .. فالطبيعي إنه لا هايقدر يقوم ولا يرد عليهم .. ومن الطبعي أكتر إنه يموت خلال دقائق وأبقى قابلوني لو طلتوا مليم حتى من حقوقكم التي ترون أنها حقوق

يا جماعة أنا عارف إن في موظفين وقطاع كبير من الناس أكلوا تراب خلال الفترة الظالمة البائدة ... لكن حرام أجي بعد الصبر ده كله وأضع طين من الأرض على منجزات الثورة

لكن إمتى وإزاي ؟

بالله عليكم ... تخيلوا معايا ضباط وجنود حرس الحدود والدفاع الجوي والطيران و و و و .. وهما سايبين مواقعهم الحساسة وزحفوا جميعاً نحو مقر وزارة الدفاع بكوبري القبة عشان يتظاهروا بالشهور ويطالبوا الوزير بتحسين أوضاعهم ؟

يا جماعة يعني إيه أروح مستشفى وبأموت ما الاقيش حد هناك والاقي إن الجميع بيتظاهر عشان يشيلوا مدير المستشفى أو عشان مرتبهم يزيد ؟

يعني إيه أبقى أفنيت حياتي في خدمة بلدي وسني بقى فوق السبعين وما عنديش غير معاشي الشهري وأروح أتبهدل قدام مكتب بريد وأقف يوم كامل في طوابير عشان الموظف في الأخر يقول لي : أسف ما فيش مرتب الشهر ده إحنا عاملين إضراب يا سيد ؟

شيء بشع والإستغلال يتجلى في أبهى صورة وللاسف .. كما قلت هو تشويه للثورة واهدافها

إسمح لي أسمي ده خلط للأوراق

المواقف التي تحدث عنها في هذا الإقتباس مختلفة عن المواقف التي يدافع عنها هذه الإيام

وأرى أنها محاولة تشويه متعمدة لرأي العضو 'se_ Elsyed'

لا الموقف هو نفس الموقف ولا الظروف هي نفس الظروف ولا الزمان هو نفس الزمان ، وشتان الموقف في 24 مارس 201 و30/1/2012.

أعتقد أنك تحتاج لوزن ومقارنة الامر تبعا لما هو موجود عل الساحة.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

ايه ده هو لسه فيه كمان ..

ايون...

لازم نسمع كلام عمنا...لاخر لحظة ونحن على العهد ونسير على الدرب..

ولا يمكن نخالف اوامرك يا قائدنا

....سمعا وطاعا صبرنا على الفساد من سنة 54 فلابد ننتظر سنتين او ثلاثة كمان كما امرتنا

أنا بس نفسي أسأل اللي معطلين العمل في كل مكان وبيعملوا مظاهرات

إنتو ضميركم مستريح وأنتم تصطادون في الماء العكر وتلوون ذراع الوطن ؟؟

فرحت جداً لما الحكومة أقرت مرتب 1500 ج حد أدنى لأي طبيب ( كلنا فاكرين موضوعات هنا كمان عن الـ 200 ج مرتب الطبيب وازاي كانت مهانة لكل طبيب و و و إلخ)

و 1200 للصيدلي

و1000 للممرضة

أُفاجأ إن الاطباء مش عاجبهم ورفعوا مطالبهم ليكون الحد الادنى 3 الاف ج

لا حول ولا قوة إلا بالله

سرحت في بالي كده في تجربة اليابان بعد خروجها من الحرب العالمية الثانية وهي لا دولة .. وهي أساساً قبل الحرب لا كان عندها موارد ولا يحزنون

تخيلوا لو بعد الحرب كل ياباني حط العقدة في المنشار وقال .. فلوسي دلوقت يا مش شغال ؟

حرام كده والله وكتير على البلد

يا أخي إنت وهو ده انتو عشتوا سنين في ذلك يمكن من سنة 52 ...

وعشتوا في خوف وفقر ومرض وجهل

فيوم ما نسترد كرامتنا ما نقدرش نستحمل سنتين تلاتة وبعدين نطلب اللي إحنا عاوزينه ؟

ما حدش سمع عن حاجه إسمها التضخم ....؟

يعني مهما أخدت مرتب في ظل عدم الإنتاج يبقى الاسعار هاترتفع والفلوس بتاعت :WelEgTks: اللي بتجري وراها مش هايبقى لها قيمة ؟

اكاد ابكي ...وانا باسمع هذا الكلام.....حد يشوف لي مناديل بسرعة

...احنا خونه للعهد...معلش لازم نسيب البلد شوية تاخذ فرصة..حرام الفوضى دي ياشباب

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

ضعاف القلوب يمتنعون..

بس تتغير إمتى ؟

من يقول هذا ؟

لكن إمتى وإزاي ؟

إسمح لي أسمي ده خلط للأوراق

المواقف التي تحدث عنها في هذا الإقتباس مختلفة عن المواقف التي يدافع عنها هذه الإيام

وأرى أنها محاولة تشويه متعمدة لرأي العضو 'se_ Elsyed'

لا الموقف هو نفس الموقف ولا الظروف هي نفس الظروف ولا الزمان هو نفس الزمان ، وشتان الموقف في 24 مارس 201 و30/1/2012.

أعتقد أنك تحتاج لوزن ومقارنة الامر تبعا لما هو موجود عل الساحة.

احترم رأي سعادتك..يا فندم...طبعا كما قلت لا الظروف غير الظروف ولا الزمان غير الزمان..لكن المبدأ واحد..

واعتقد ان الظروف الان افضل...فالان اصبح لنا خريطة واضحة مححدة الوقت نسير عليها..والان عندنا برلمان منتخب بطريقة شرعية..وحكومة افضل من حكومة شرف الذي اختاره الثوار..واصبح امامنا فترة بسيطة لاستلام السلطة...فلا اعرف اي الظروف افضل الان ام من 9 شهور....ولو هاتقول لي الفساد المنتشر والاوضاع السيئة فكلنا عارفينها...واقرأ كلام سي السيد تاني وانت تعرف ان كل هذه الامور متوقعة..ده بنص كلامه هوه..

واسمح لي نستمع الى رأي الاعضاء الاخرين

مع تحياتي وتقبلي لرأيك

رابط هذا التعليق

يا ايها اللذين آمنوا لا تقربوا الصلاة .................... وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ ..

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

طيب يا فندم ايه المطلوب دلوقت ؟؟؟

يتجازي العضو سي السيد بانذار مثلا ؟

و الا يتعمل له ايقاف؟؟

و الا ينطرد من الاشراف؟؟

بجد مش عارفة يعني ايه النغمة اللي عليت فجأة كده على العضو الفاضل سي السيد

و فجاة بقى اسلوبه مش عاجب البعض

و فجأة بقت تقييماته مجاملات

و دلوقتي عمل جريمة كبرى بتغيير آراءه

يا ترى ايه المطلوب بالضبط؟؟؟

اكتب بصفتي عضوة

قبل ما حد يقول اني باستغل سلطاتي الاشرافية و الا حاجة

و بأعيد السؤال

ايه المطلوب؟؟؟

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

استاذه عبير ...المحترمة

انا لم اطالب باي شيء اطلاقا مما ذكرتيه...بل على العكس..انا كثيرا استفيد من مداخلات اخي الفاضل سين سين

لكن لا يجب ان نفعل ما نشاء ونتحدث كيفما نشاء ونلمح بالكلام عمن نشاء ..ثم ازعل لما اجد الاخرين يفعلون مثلي...

شوف سيادتك كلامه في موضوع " هل هؤلاء حقا ثوار " اقرأي مداخلاته جيدا واريد ان اعرف رأيك هل تقبليها ام لا..

وهذا الموضوع لا علاقة له بتوجيه انذار او اي شيء اخر

نحن لا نريد قصف الاقلام.....

والموضوع كما ترين ليس به اي كلام به تجاوز بل بالعكس ...به احترام..حتى عند اختلاف وجهات النظر

تحياتي لاسلوبك الراقي..

رابط هذا التعليق

في الحقيقة لا أرى مشكلة أن يقوم أي شخص بتعديل آراؤه أو تغييرها

فمعطيات الزمن والمرحلة والظروف هي التي تجعلنا نبني رأينا ونختار الموقف الذي نتبناه

وإلا فما فائدة العقل ...

ولماذا وهبنا الله العقل لكي نستخدمه لنفكر به

هذا أمر بديهي ...

لي كامل الحرية أن أختار موقفي وأن أغير منهجي ... بما لا يتعارض مع أوامر الخالق سبحانه وتعالى ..

وفي نفس الوقت ....

أرفض أن يكون حديث صاحب الرأي لمن يخالفه ..

من عينة ..

الخانعون ... لاحسي الأحذية .. الخونة .. العملاء ... محبي السلطة .... الخ

من تلك الأساليب التي تنفرني وتجعلني لا أشارك في حوارات كثيرة في الفترة الأخيرة ..

أنا لست مع ... أو ضد ... أي أحد لا سي السيد ولا أبو ريم ...

أنا ضد من يقف متحدياً إرادة الناس ... تحت أي مبرر ... أو مسمى ...

مداخحلتي تلك .. تأتي على هامش هذا الموضوع فقط ..

وللحق ... لم يعجبني الأداء في هذا الموضوع ...

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

ياعزيزي كلنا فلول ...

هذه عبارة حقيقية ..

كل الناس في مصر اليوم أصبحوا فلول ...

إما فلول لنظام مبارك البائد

أو فلول للنظام البائد قبل كده بكثيرة ... شايلين العلم أبو هلال ونجوم

أو فلول لنظام عبد الناصر .. البائد أيضاً ...

أو فلول للإشتراكية .. أو الشيوعية

أو فلول لجماعات ليبرالية لم تحظى بحظ في البرلمان .. وكان عصرها هو شهور فقط بعد يناير 2011

أو فلول النظام الحاكم الجديد من سلفيين ... وإخوان ... (إسلاميين يعني)

هذه هي طبيعة الحياة ..

وهكذا خلقنا الله ..

ولو أراد لخلقنا كلنا على قلب واحد ...

عادي يعني ...

مش كده ولا إيه ؟؟؟!!!

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

اطالب بايقاف العضو س س نهائيا ,,

وتعيين اركتيكت مكانه ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

استاذه عبير ...المحترمة

انا لم اطالب باي شيء اطلاقا مما ذكرتيه...بل على العكس..انا كثيرا استفيد من مداخلات اخي الفاضل سين سين

لكن لا يجب ان نفعل ما نشاء ونتحدث كيفما نشاء ونلمح بالكلام عمن نشاء ..ثم ازعل لما اجد الاخرين يفعلون مثلي...

شوف سيادتك كلامه في موضوع " هل هؤلاء حقا ثوار " اقرأي مداخلاته جيدا واريد ان اعرف رأيك هل تقبليها ام لا..

وهذا الموضوع لا علاقة له بتوجيه انذار او اي شيء اخر

والموضوع كما ترين ليس به اي كلام به تجاوز بل بالعكس ...به احترام..حتى عند اختلاف وجهات النظر

تحياتي لاسلوبك الراقي..

معلش سامحني يا أستاذ ابوريم

مش حقدر أقرأ المداخلات اللي حضرتك ذكرتها

و مش حأفصل ما بين ناس مختلفين مع بعضهم

انا بأرد بس لأني مش شايفة مشكلة ان الواحد يغيّر رأيه

بالعكس شايفة زي ما تفضل الفاضل أسد

أن ده شيء طبيعي جدا

فمازلت مش شايفة سبب للاعتراض

يعني هنا مفيش اجبار لحد يدخل مواضيع مش راضي عنها

و ده اللي بأعمله أنا شخصيا

باختصار

حرية عرض الرأي مكفولة هنا للجميع

و من ضمن الحرية دي اني أغيّر وجهة نظري عادي

ومحدش من الأعضاء و لا الادارة له التدخل في الحرية دي لأي عضو

كل واحد بيعرض ما يراه

و للآخرين حق عرض آراءهم أيضا سواء متفقة او مختلفة مع الرأي دون هجوم على صاحب الرأي

يبقى حأرجع تاني و أعيد السؤال تاني و اقول

ايه المطلوب؟؟؟

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة عبير

لا يوجد شيء مطلوب كما ذكرت لك....انا فتحت الموضوع لنرى كيف يحدث اننا نرى الاشياء بطرق مختلفة

وكما ذكر الفاضل اسد تماما...

ولاوضح ايضا انه ليس كل من يطالب المعتمصين او الثوار الان بالتزام الصبر وعدم اعطاء فرصة للفلول بتخريب الامن ليس من الضرورة ان من يطالب بذلك يكون خائن للثورة او الثوار او يحاول تعطيل مسيرة نقل السلطة

فنفس الكلام الذي نقلته في الاقتباسات هو تماما ما يطالب به بعضنا الان..ولكن للاسف نجد هجوم عنيف على كل من يتبنى هذا الرأي

والاغرب ان من يستغرب ويندهش من مطالبتنا الثوار بالالتزام بالصبر حتى نهاية الخطة الزمنية هو نفسه كان يقول نفس كلامنا..ولم يتهمه احد عندها بخيانة الثورة...بل العكس الكل رحب بكلامه ورأيه

- تحياتي لتشريفك هذا الموضوع

رابط هذا التعليق

سؤال : الموضوع ده عن سي السيد العضو ... ولا سي السيد المشرف؟؟

لأنها تفرق كتير

لأنه لو عن العضو ... يبقى الكلام مش محتاج رد ... لإن كل واحد حر في تبنى رأى أو موقف معين في أي وقت وحر أنه يغيره لو تبين له شئ مختلف .. ويبقى عمل الجرسة دي القصد منها تخويف العضو عن كتابة رأيه بحرية

لو بنتكلم عن المشرف وسوء أستخدام ادواته ... يبقى الموضوع خطأ وكان يجب ان يوجه لصاحب الموقع أو الأدفايذور لأن كده ... المشرف مش حيقدر يدافع عن نفسه على الملأ ... وكمان كده نبقى بنرسل رسائل سلبية للأعضاء عن المشرفين

فحد هنا ممكن يوضح الموضوع عن مين فيهم بالضبط

على فكرة الموضوع ده عامل زي الفرق بين المجلس العسكري والجيش ، المجلس يبهدلنا ويعذب الناس ويضربهم بالجزمة والناس تقولك متغلطش في الجيش لإنه جيش الشعب

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

إيه ده ؟

ده اللي كنت خايف منه إن ييجي اليوم اللي إتكشف فيه ؟

أعمل إيه أعمل إيه بعد أن اكتشف إني من الفلول وممول من الخارج وماسك ميكرفون بأحذر من الخراب المستعجل وحرق مصر وبأحذر من العبايات ام كباسين .. أو بتجرح مشاعري المرهفة اللي عاملة زي البكسوتة شتيمة والفاص ... الفاص بسيئة خالص .... ونفس أحاسيسي دي بتبقى حجر صوان امام المئات التي تقتل وتُصاب أو تنتهك أعراضهم ولا أنطق بكلمه ...

أيوه أيوه أنا لازم أخلط الحابل بالنابل وأساوي بين من يخرج لمطالب فئوية عشان مرتب أو تثبيت في وظيفة أو يحتجز الاف السياح الاجانب كما يحدث الأن منذ عدة أيام من عمال وزارة الري اللي قفلوا هويس إسنا أمام المراكب السياحية والسياح بقى لهم 4 أيام لما نشفوا كل ده عشان يتثبتوا في وظايفهم

ولازم لازم أساوي بين هؤلاء البلطجية اللي بيقطعوا الطرق ويحتحزوا الرهائن .. وبين معتصمين عاوزينا نبقى بني أدمين ومعتصمين عشان ينضفوا البلد من القاذورات ومعتصمين بدون أهداف شخصية ولا فئوية ..

عليك واحد يا أبو ريم ..

حاول مره أخرى يمكن تلاقي لي مداخلة عن الكباسين أو عن الضربات الموجعة التي سيوجهها المخربون لمصر يوم 25 يناير ....

حاول ولا تيأس يا أخي وأنكش في كل الموضوعات القديمة ... والحكم للجمهور ....

أما عن جُملتك اللي خرجت بها من موضوعك ده كله ... فهي جملة أستفدت منها بصراحة

ده اللي أنتم تريدوه ولكم كل الإحترام

لكن على العكس بقى ... وأقولها بكل صراحة .. سنقصف كل قلم بغضيض مليان سواد على مصر وثورتها ... بس قبل ما نقفصفه هانفضحه ونعرية عشان الناس تعرف الأقام اللي بقت شبه جريدة الجمهورية وشبه التلفيزيون المصري

أبو ريم

أبو ريم

بُص على العنوان ده من كام يوم .. مش بيفكرك بحاجه بالله عليك ؟

طب بُص على الموضوع ده وقول لي إيه وجه الشبة بينهم لو سمحت

ياترى اين ستكون ضربة المخربين الفترة القادمة

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

معلش يا اوريم عندى المرة دى,

شوف يا سيدى اية ذنب س س لو حضرتك مش فاهم اية الفرق بين المطالب الفئوية الى بيتكلم عنها س س فى المداخلاتين المقتبستين اعلاة والاحداث الحاصلة دلوقتى,

شوف يا عزيزى المطالب الفئوية الى بتعطل العمل وبدأت بعد الثورة مباشرة من يوم 12 فبراير دى كانت عبارة عن مظاهر احتجاج بيقوم بيها كل فئة على حدى زى عمال المترو والممرضين وموظفى الضرائب ومحصلى الفواتير, على الرغم ان الناس دى معاهم حق لانهم مطحونين بجد بس كان وضع البلد ساعتها لا يسمح بمثل هذا الكم من الاحتجاجات وناس كتير غير س س كتب وقالت لازم الكل يستنى شوية لما البلد تهدى بعدين تدرس كل حالة على حدى,

اما ما يحدث الان فهى ثورة بجد لاسترداد الشعب لحقة الى العسكر سرقة واستولى على الثورة بحجة حميتها وهو فى الحقيقة يجهضها,

انما اغراض ساعتك فى اثارة مثل هذا الموضوع بصراحة يعنى عليها علامة استفهام كبيرة قوى ؟

تم تعديل بواسطة ماستر

ليس من المهم اين نقف، ولكن من الضرورى معرفه فى اى اتجاة نسير

رابط هذا التعليق

طيب يا فندم ايه المطلوب دلوقت ؟؟؟

يتجازي العضو سي السيد بانذار مثلا ؟

و الا يتعمل له ايقاف؟؟

و الا ينطرد من الاشراف؟؟

بجد مش عارفة يعني ايه النغمة اللي عليت فجأة كده على العضو الفاضل سي السيد

و فجاة بقى اسلوبه مش عاجب البعض

و فجأة بقت تقييماته مجاملات

و دلوقتي عمل جريمة كبرى بتغيير آراءه

يا ترى ايه المطلوب بالضبط؟؟؟

اكتب بصفتي عضوة

قبل ما حد يقول اني باستغل سلطاتي الاشرافية و الا حاجة

و بأعيد السؤال

ايه المطلوب؟؟؟

الفاضلة عبير,

دة جزء من مسلسل تكسير عظام الثوار, واغتيالهم ان لم يكن اغتيال وقتل ودهس, هتكون تشوية وخاصة لاى شريف يقف بجوار الثورة ويدافع عنها

ليس من المهم اين نقف، ولكن من الضرورى معرفه فى اى اتجاة نسير

رابط هذا التعليق

ومحدش من الأعضاء و لا الادارة له التدخل في الحرية دي لأي عضو

كل واحد بيعرض ما يراه

و للآخرين حق عرض آراءهم أيضا سواء متفقة او مختلفة مع الرأي دون هجوم على صاحب الرأي

أسمح لي اختلف معاكي يا عبير

لا حجر أو قصف لأي قلم محترم مهما اختلف معنا في الرأي

لكن خلاف عن خلاف يفرق

و بما إننا في ثورة لمصر كلها ....

فأصبح لا مكان للفلول وعيال مبارك .. وإذا كنا تركنا واحد منهم أو إتنين يبكوا على بابا مبارك في موضوعاتهم .. فده عشان نتسلى ونضحك بس .. أه والله

لكن لو أفتكر الاخرون إنها فرصة ويالله نشيل طين ونحط على حال مصر بعد الثورة وولا يوم من أيامك يا مبارك أو إن الثورة يعني مجلس شعب ونروح ... فأسف النمرة غلط ....

رابط هذا التعليق

بالراحة على الراجل يا جماعة

انا برضوا ميزانيتي محددة ومش هاقدر أدفع لكم كلكم عشان تدافعوا عني وتفهموه .... أه المشروطة مقبوضة .. هما 20 ج ما فيش غيرهم لكل واحد ....

رابط هذا التعليق

بالراحة على الراجل يا جماعة

انا برضوا ميزانيتي محددة ومش هاقدر أدفع لكم كلكم عشان تدافعوا عني وتفهموه .... أه المشروطة مقبوضة .. هما 20 ج ما فيش غيرهم لكل واحد ....

نعم نعم نعم

20 ايه ؟؟؟؟؟؟

لا يا باشا انا ما اخدش في الحكاية دي اقل من 75 جنيه لا مؤاخذة

وبعدين انا لسه قايلة ان احنا حرين نغيّر آراءنا

و بصراحة كده بعد اللي قلته ده انا غيّرت رأيي فيك على فكرة بقى

20 جنيه يا عدو الشعب

:protest:

خلليني اشوف ابو ريم حايدفع كام الاول

و اوازن

و اتخذ القرار

:closedeyes:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...