اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

# ضعاف القلب يمتنعون..اعترافات محاور #

Recommended Posts

وحدوا الله يا جماعة

لاإله إلا الله ..

نحن نحترم الأستاذ أحمد الشهير بسي السيد وله الكثير من الآراء المتزنة التى تعجبني

ونعلم حبه لوطنه وغيرته عليه ..

نحترم أيضا الأستاذ أبوريم وقلمه المتميز الراقى ونعلم أيضا حبه لوطنه و غيرته عليه ..

كلمة على جنب لأخى وحبيبى أبو ريم :

تختلف آرائنا يا اخي وتوجهاتنا ولكن يجمعنا حب الوطن الذي يضمنا و أرى ألا جدوى من الإستمرار

في هذا الموضوع الذى لن نجنى من وراءه إلا المزيد من الشقاق في وقت نتطلع فيه إلى نقطة واحدة للتلاقى

ولك مطلق الحرية بالطبع

تم تعديل بواسطة الدكتور ياسر

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

• الردود 53
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

لا ياجماعة ...

كده الموضوع حيبوظ

الموضوع مهم حقيقي ..

بغض النظر عن نية كاتبه ..

فلا أحد يستطيع أن يعرف نيته ..

لازم نتعلم أن نختلف ..

ولازم نتعلم إننا ممكن نغير رأينا أو كلامنا ...

ولازم نتعلم أن لكل مرحلة معطياتها .. ولكل مقام مقال ..

الذي أقصده هنا ليس التلون ...

والنفاق .. والرقص على كل الألحان

ولكن ما أقصده هنا .. هو أن لكل مقام مقال .. ومايقال عن قطع الطرق .. والإحتجاز ..

لا يصح أن يقال عن الإحتشاد في ميدان التحرير

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

ثقافة الاختلاف في الرأي لم نتعلمها من الغرب

بل أنها من أساسيات ديننا الحنيف

و علمها لنا النبي الكريم صلوات الله و سلامه عليه

وبجد يا أستاذ أبو ريم حتى لو شايف سي السيد غلطان

ما ينفعش تهاجمه ع الملأ كده

كلنا اخوات

و كلنا مصريين

مفيش حد فينا يقدر يزايد على التاني في وطنيته و غيرته على البلد

و زي ما قال دكتور ياسر

احنا فعلا في الوقت العصيب ده لازم نتجمع مش نتفرق

تحياتي لكل المشاركين

و ربنا ينعم علينا بنعمة الاعتصام بحبله و عدم التفرق

آمين

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

وهذه مداخلة للفاضل ماستر

لنرى كيف يتعامل مع الاخرين المختلفين معه

يعني عندما اصف ما اراه بانه ليس ثورة ولكن محاولة للقفز على الثورة ومحاولة لتخريب الثورة فأنا اقول رأيي

ولم اتهم من يرونها ثورة بانهم يبثون سمومهم...وبالتالي يجب على من يرى ان ما يحدث الان من بعض الثوار انهم يقومون بثورة فعليه ان يصفها كما يشاء ويرى كما يشاء ولكن لا يصفي زملائه بهذه الاوصاف ...

نقرأ لنعرف كيف ان المسألة ليس خلاف وجهات نظر ولكن احيانا تكون تتطاول

اللي مصمم يقف ضد الثورة هوا حر بقه !! بس يخاف علي الأقل من حكم التاريخ

استاذى الفاضل,

اسمح لى ان اختلف معك قليلا فى هذة الجملة,

الى مصمم يقف ضد الثورة لا يبث سمه فى المنتدى, عليه ان يحتفظ بيه لنفسة لغاية ما يتسمم ويموت ويريح مصر منه, وان اى كلمة شتيمة على الثورة والثوار سوف نفضحة ونظهرة للجميع, يعنى من الاخر يقف لوحدة على جنب ويخلى شرة لنفسة

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

نحن نحترم الأستاذ أحمد الشهير بسي السيد وله الكثير من الآراء المتزنة التى تعجبني

ونعلم حبه لوطنه وغيرته عليه ..

نحترم أيضا الأستاذ أبوريم وقلمه المتميز الراقى ونعلم أيضا حبه لوطنه و غيرته عليه ..

أتفق معك يا دكتور ، لعلها زوبعة في فنجان وإن شاء يعود الزميلان إلى الود والصفاء . :)

:swing:

رابط هذا التعليق

لا ياجماعة ...

كده الموضوع حيبوظ

الموضوع مهم حقيقي ..

لازم نتعلم أن نختلف ..

ولكن ما أقصده هنا .. هو أن لكل مقام مقال .. ومايقال عن قطع الطرق .. والإحتجاز ..

الله ينور عليك يا استاذ اسد,

الموضوع دة لازم يبقى درس فى الاختلاف فى وجهات النظر والرقى فى توضيح الاختلاف

ليس من المهم اين نقف، ولكن من الضرورى معرفه فى اى اتجاة نسير

رابط هذا التعليق

وهذه مداخلة للفاضل ماستر

يعني عندما اصف ما اراه بانه ليس ثورة ولكن محاولة للقفز على الثورة ومحاولة لتخريب الثورة فأنا اقول رأيي

ولم اتهم من يرونها ثورة بانهم يبثون سمومهم...وبالتالي يجب على من يرى ان ما يحدث الان من بعض الثوار انهم يقومون بثورة فعليه ان يصفها كما يشاء ويرى كما يشاء ولكن لا يصفي زملائه بهذه الاوصاف ...

استاذى الفاضل,

الى مصمم يقف ضد الثورة لا يبث سمه فى المنتدى, عليه ان يحتفظ بيه لنفسة لغاية ما يتسمم ويموت ويريح مصر منه, وان اى كلمة شتيمة على الثورة والثوار سوف نفضحة ونظهرة للجميع, يعنى من الاخر يقف لوحدة على جنب ويخلى شرة لنفسة

يظهر يا ابو ريم المدخلة بتاعتى دى جت ليك على وجيعة ويظهر الى على راسة بطحة معلش يا سيدى خلينى اوضح ليك تانى,

فية فرق بين قلة الادب و الشتيمة وتشويه الثورة والثوار من جهة و التعبير عن الرأى من جهة اخرى, عبر عن رأيك زى مانت عايز بس خلى بالك ذاكرة الانترنت قوية جدا وان شاء الله ربنا يعنا ونفضح كل منافق كذاب لا يتقى الله فى نفسة ولا فى بلدة وغرضة تشوية الثورة والثوار ويتتبع عورات المسلمين,

على فكرة ياابو ريم انا مُصر على كلامى اعلاة ومش هرجع عنة

تم تعديل بواسطة ماستر

رابط هذا التعليق

وهذه مداخلة للفاضل ماستر

استاذى الفاضل,

يظهر يا ابو ريم المدخلة بتاعتى دى جت ليك على وجيعة ويظهر الى على راسة بطحة معلش يا سيدى خلينى اوضح ليك تانى,

فية فرق بين قلة الادب و الشتيمة وتشويه الثورة والثوار من جهة و التعبير عن الرأى من جهة اخرى, عبر عن رأيك زى مانت عايز بس خلى بالك ذاكرة الانترنت قوية جدا وان شاء الله ربنا يعنا ونفضح كل منافق كذاب لا يتقى الله فى نفسة ولا فى بلدة وغرضة تشوية الثورة والثوار ويتتبع عورات المسلمين,

المفضوحين معروفين يا محترم...وذاكرة النت اللي انت بتتكلم عليها...اهي قدامك بتكشف كل مفضوح..وبتكشف اخلاق الناس

بس انا بحب اللي يعمل عنتر ويتهم الناس بالتصريح او بالتلميح ..يبقى يجيب دليل على كلامه...ويورينا ذاكرة النت بتقول ايه

اما كلامك اللي انت مصر عليه انا ايضا مصر على انه تتطاول...والتتطاول مفيش اسهل منه يا محترم

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

وهذه مداخلة للفاضل ماستر

استاذى الفاضل,

الاستاذ الفاضل ماستر

الحقيقة المداخلة دي وجعتني انا كمان لما قريتها و ساعتها حتي كتبت لحضرتك رد

الظاهر ان اعضاء كتير في المحاورات انا واحدة منهم اصبح علي راسنا بطحات علشان كدة بنزعل من الكلام ده

تحياتي لحضرتك

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

وهذه مداخلة للفاضل ماستر

استاذى الفاضل,

المفضوحين معروفين يا محترم...وذاكرة النت اللي انت بتتكلم عليها...اهي قدامك بتكشف كل مفضوح..وبتكشف اخلاق الناس

بس انا بحب اللي يعمل عنتر ويتهم الناس بالتصريح او بالتلميح ..يبقى يجيب دليل على كلامه...ويورينا ذاكرة النت بتقول ايه

اما كلامك اللي انت مصر عليه انا ايضا مصر على انه تتطاول...والتتطاول مفيش اسهل منه يا محترم

عزيزى ابو ريم تطاول على مين بالظبط؟

هو فية اى حد يختلف عن ان الشتيمة عيب وقلة ادب؟

هو فى حد يختلف على ان تشوية سمعة الناس بالاثم غلط ولازم يترد علية؟

هو فية حد يختلف على ان تغيير الحقائق وتزيفف المواقف لاثبات اشياء غير حقيقة يبقى غلط ولازم يتوضح وكمان يتفضح؟

شوف يا محترم زمان قالو الكذب مالوش رجلين والحمد لله ان الموضوع دة شاهد عيان

رابط هذا التعليق

وهذه مداخلة للفاضل ماستر

استاذى الفاضل,

الاستاذ الفاضل ماستر

الظاهر ان اعضاء كتير في المحاورات انا واحدة منهم اصبح علي راسنا بطحات علشان كدة بنزعل من الكلام ده

تحياتي لحضرتك

الاخت الفاضلة ام سلمى,

طيب اية المطلوب منى؟ يعنى اسكت عن اى حد بيشتم الثورة والثوار وبيشوة اجمل حاجة حصلت فى مصر من قرون طويلة؟

اية المطلوب منى لما اشوف حد بيغتال حلمى وحلم الشعب المصرى قدامى؟

تم تعديل بواسطة ماستر

رابط هذا التعليق

هو فية حد يختلف على ان تغيير الحقائق وتزيفف المواقف لاثبات اشياء غير حقيقة يبقى غلط ولازم يتوضح وكمان يتفضح؟

فعلا الكذب مالوش رجلين...تتكلم عن الشتيمة وتقول عليها عيب وقلة ادب ، وتتكلم عن اهمية عدم تشويه سمعة الناس وتزييف الحقائق

ثم تصف من يرى بان افعال بعض المطالبين بالثورة الان هو انقلاب على الشرعية تصفهم بانهم يبثون سمومهم ..وتتمنى لهم الموت

فهل طبقت كلامك في مداخلتك الاخيرة على نفسك ام ترى ان كلامك في الاقتباس ادناه لا يندرج تحت بند التطاول..والشتيمة ؟؟

تم تعديل بواسطة Abu Reem

رابط هذا التعليق

وهذه مداخلة للفاضل ماستر

استاذى الفاضل,

الاستاذ الفاضل ماستر

تحياتي لحضرتك

الاخت الفاضلة ام سلمى,

طيب اية المطلوب منى؟ يعنى اسكت عن اى حد بيشتم الثورة والثوار وبيشوة اجمل حاجة حصلت فى مصر من قرون طويلة؟

اية المطلوب منى لما اشوف حد بيغتال حلمى وحلم الشعب المصرى قدامى؟

الاستاذ الفاضل ماستر

طبعا من حق حضرتك تقول رأيك ، وطالما مقتنع ان رأيك صح مش حيحتاج اثباته انك تتهم اللي يخالفك "انه بيسمم المنتدي او تدعي عليه بالموت

علشان مصر ترتاح منه.

"إذا رأيت الرجل يدافع عن الحق فيشتم ويسب ويغضب فاعلم أنه معلول النية لأن الحق لا يحتاج إلى هذا، يكفي الحق أن تصدح به، حتى يستجاب له" - الإمام مالك

ومش كل اللي بينتقد بعض تصرفات الثوار او المندسين اللي وسطهم ، خاصة بعد الاحداث المؤسفة اللي حصلت مع الاعتصامات ، يبقي بيكره الثورة او

بيشوههاوغرضه الشر ،

بالعكس قد يكون النقد ده بدافع الخوف من الافعال دي انها تشوه صورة الثورة وتكره الناس فيها.

وانتقاد بعض تصرفات الثوار ما يبقاش شتيمة طالما ما خرجش عن الادب او استخدم الفاظ بذيئة

وتقبل تحياتي

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

سؤال : الموضوع ده عن سي السيد العضو ... ولا سي السيد المشرف؟؟

لأنها تفرق كتير

لأنه لو عن العضو ... يبقى الكلام مش محتاج رد ... لإن كل واحد حر في تبنى رأى أو موقف معين في أي وقت وحر أنه يغيره لو تبين له شئ مختلف .. ويبقى عمل الجرسة دي القصد منها تخويف العضو عن كتابة رأيه بحرية

لو بنتكلم عن المشرف وسوء أستخدام ادواته ... يبقى الموضوع خطأ وكان يجب ان يوجه لصاحب الموقع أو الأدفايذور لأن كده ... المشرف مش حيقدر يدافع عن نفسه على الملأ ... وكمان كده نبقى بنرسل رسائل سلبية للأعضاء عن المشرفين

فحد هنا ممكن يوضح الموضوع عن مين فيهم بالضبط

على فكرة الموضوع ده عامل زي الفرق بين المجلس العسكري والجيش ، المجلس يبهدلنا ويعذب الناس ويضربهم بالجزمة والناس تقولك متغلطش في الجيش لإنه جيش الشعب

يا جماعة عايز اشارك معاكم

حد يرد على السؤال اللى فوق علشان اعرف احدد موقفي

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

يا اخي احمد رضوان لو سمحت..لم يطالب احد بشيء ...اعتبرة فلاش باك لاقوالنا

...وبهذه المناسبة السعيدة التي تجمع كل الاحبة اعضاء المحاورات

اليكم المفاجأة....فالبرنامج مليء بالمفاجات..بس الصبر حلو

- اقرأوا معي تفسير وتحليل لكل ما يحدث ولكل ما حدث..تحليل يوضح انه ما نقوله صحيحا بأن ما يحدث ليس للعسكر ذنب فيه..هم نعم متورطون في بعض الاخطاء ولكن الخصوم كثيرين

نشوف بقى " الثائرة نوارة نجم " كيف ترى الموقف وكيف ترى ان الجيش يتم التآمر عليه من فلول مبارك..وانه يحمي الثورة..

اقرأوا بأنفسكم كلمة كلمة في مقالها....

واللي بيحب النبي يسمعنا الصلاة عليه بعد أن يقرأ مقال نوارة نجم الذي وضعه لنا الفاضل تيمور بعد الثورة بشهور

مقالة نوارة نجم

طبعا انا واثقة في المنظمين والداعين وواثقة في الشعب وواثقة في الجيش

لكن علينا اننا نحط في اعتبارنا بعض الحاجات عشان نخلي بالنا: مطلوب تكثيف اللجان الشعبية والتفتيش بدقة والتعاون مع الجيش باكبر قدر ممكن في اليوم وتشديد التعاون والحراسة اكتر من اي يوم فات

ليه؟

فيه بعض اجنحة النظام مازالت شغالة لسه، وبعض الاجنحة دي بتكره الجيش - ومش محتاجين نقول انها بتكره الشعب - ومتغاظين من الجيش جدا جدا جدا انه وقف جنبنا

الى جانب ان امريكا واسرائيل بيكرهوا الجيش المصري جدا ومن زمان وارجعوا لوثائق ويكيليكس، وعلى حبة عينهم ان الجيش واقف جنبنا.. على حبة عينهم، هم مش عايزينه، هم عايزين عمر سليمان

وللناس اللي بتتكلم بنبرة تشكيكية عن الجيش، انا عايزة اقولكم ان مبارك عمره في حياته ما كان حيمشي بخير لولا وقفة الجيش جنبنا

كان حيمشي في كل الاحوال، لكن قبل ما يمشي كان ناوي يولع البلد، وكان عايز يولع البلد بالجيش، كان عايز الجيش يضرب علينا نار، وكان عايز امريكا تيجي تحتلنا وقال لهم لو انا مشيت الاخوان حييجوا في دعوة صريحة لاحتلال مصر، وكان عايز من الجيش ان اللي ما ينفذش اوامره يتضرب عليه نار، يعني كان عايز جيشنا يضرب في بعضه

وناس من اجنحة النظام كانت موافقاه من ضمنهم عمر سليمان

والكلام ده مش كواليس، ده كلام اتقال واتنشر وكان واضح لكل انسان كان في ميدان التحرير او عند مجلس الشعب، كفاية ان الجيش قال لنا لو طلبوا منا تاني - سامعين؟ تاني - اننا نضرب عليكم حننتحر

ولو الجيش عايز ينط على السلطة كان نط عليها، وطبعا ما كانش حينط عليها بسلام، كانت حتحصل برضه مواجهات وكانت حتبقى مدبحة، وبرضه ده كان حيعرض مصر للاحتلال

ليه باقول كده؟

باقول كده عشان اللي معوجين على الجيش يتعدلوا شوية، الناس ما عملوش حاجة وحشة لحد دلوقت.. اتعدلوا عشان ده مش في الصالح

الجيش نحى القائد الاعلى للقوات المسلحة ومش عايز السلطة... اتعدلوا.. اتعدلوا.. ده احنا زاعق لنا نبي، ده ولا في الاحلام اللي حصل معانا ده

لكن مازال عمر سليمان - اللي بيكره الجيش جداااااااااااااااا ومتغاظ منه جدااااااااااااااااااااااا - موجود في قصر الرئاسة

ومازال له رجالته في جهازه اللي مستعدين يخدموه لان مصالحهم معاه

الشرطة نزلت، ومعنى ان الشرطة تنزل ان البلد مش امان، عادي يعني، انتوا عارفين ماحدش بيزعزع امن واستقرار البلاد غير جهاز الشرطة

والشرطة كمان متغاظة من الجيش خصوصا جهاز امن الدولة

وامن الدولة ورجالة عمر سليمان معاهم سلاح، مش في ايديهم سلطة، بس في ايديهم بلطجة

ده غير بقى رجال الاعمال اللي الجيش شنيرهم واخرهم ابو العينين اهو اللي اتمنع من السفر، وبرضه له رجالة

ايه اللي حيحاولوا يعملوه

اللي حيحاولوا يعملوه انهم يوقعوا ما بين الجيش والشعب

قبل نجاح الثورة ضربوا المتظاهرين وكانوا حريصين على تحييد الجيش، بس بما ان الجيش اخد صفنا فممكن - لا قدر الله وربنا يسلم يا رب - يحاولوا يتعرضوا للجيش عشان هم املهم ان الجيش والشعب يقعوا في بعض، هم دلوقت مش بيفكروا غير في الانتقام، ومش عاجبهم ان الامور بتسير في الاتجاه الحالي، هم عايزين فوضى فعلا، وعايزين بلبلة ومصايب سودا، وبالمناسبة مبارك مش عيان ولا حاجة كل ده استعطاف، الاستخبارات الاجنبية كلها بتقول انه زي القرد وعايش حياة رئاسية مرفهة وان ادعاءات مرضه دي لاستعطاف الناس، واقروا الصحف الاجنبية، بتقول الحقيقة اكتر من المسئولين المصريين، وده ما كانش رئيس ومشي، ده رئيس عصابة وله ناس مصالحهم متشابكة معاه

اولا: مش صح، ومش في الصالح، ومش سياسة انك تروج خطاب يشكك في الجيش لان ده بيصب في مصلحة رجال الاعمال ورجالة عمر سليمان وفلول النظام البائد، وارجع تاني واكرر، الجيش لو عايز السلطة كان حيعمل مدبحة وياخدها، هو مش عايز، ومش عايز مدبحة، وبصراحة اكتر، هو اضطر ياخد صفنا لما لقى ان مبارك واللي معاه اتجننوا وعايزين يحرقوا البلد، فلقوا ان مافيش مفر غير انهم ينحوه، بقول اخر، الجيش مش عايز وجع دماغ

ثانيا: مهمتنا يوم الجمعة اننا نحمي الجيش بارواحنا، انت وانا وكلنا نموت ومافيش فرد من الجيش يتمس، دي ناس بلطجية ومعاهم سلاح وقناصة وقرف على دماغهم.. انت شغلتك تحمي قوات الجيش من اي حد يحاول المساس بيهم ولو بخدش صغير

ثالثا: اللجان الشعبية تقف قبل نقاط الجيش ومع نقاط الجيش عشان تحمي الجيش، ودي مهمتنا ومسئوليتنا

رابعا: ونقول يا رب، مالناش غير يا رب، هو اللي حصل معانا ده كان عمره حيحصل غير ربنا معانا؟ قولوا يا رب اليوم ده يعدي بسلام زي اللي قبليه واحسن بايدينا احنا ومسئوليتنا احنا، دي ثورتنا احنا، ثورة شعبية، وشغلتنا نحميها، ونحمي الجيش اللي وقف جنبنا، مش هو اللي يحمينا... حط في بالك كده، احنا اللي حنحمي الجيش مش هو اللي حيحمينا

احنا اللي نحمي الجيش مش هوه اللي يحمينا

مش لاقي غير...ياحلولي...... اقولها...بصراحة

تم تعديل بواسطة Abu Reem

رابط هذا التعليق

يا اخي احمد رضوان لو سمحت..لم يطالب احد بشيء ...اعتبرة فلاش باك لاقوالنا

...وبهذه المناسبة السعيدة التي تجمع كل الاحبة اعضاء المحاورات

اليكم المفاجأة....فالبرنامج مليء بالمفاجات..بس الصبر حلو

- اقرأوا معي تفسير وتحليل لكل ما يحدث ولكل ما حدث..تحليل يوضح انه ما نقوله صحيحا بأن ما يحدث ليس للعسكر ذنب فيه..هم نعم متورطون في بعض الاخطاء ولكن الخصوم كثيرين

نشوف بقى " الثائرة نوارة نجم " كيف ترى الموقف وكيف ترى ان الجيش يتم التآمر عليه من فلول مبارك..وانه يحمي الثورة..

اقرأوا بأنفسكم كلمة كلمة في مقالها....

واللي بيحب النبي يسمعنا الصلاة عليه بعد أن يقرأ مقال نوارة نجم الذي وضعه لنا الفاضل تيمور بعد الثورة بشهور

مقالة نوارة نجم

طبعا انا واثقة في المنظمين والداعين وواثقة في الشعب وواثقة في الجيش

لكن علينا اننا نحط في اعتبارنا بعض الحاجات عشان نخلي بالنا: مطلوب تكثيف اللجان الشعبية والتفتيش بدقة والتعاون مع الجيش باكبر قدر ممكن في اليوم وتشديد التعاون والحراسة اكتر من اي يوم فات

ليه؟

فيه بعض اجنحة النظام مازالت شغالة لسه، وبعض الاجنحة دي بتكره الجيش - ومش محتاجين نقول انها بتكره الشعب - ومتغاظين من الجيش جدا جدا جدا انه وقف جنبنا

الى جانب ان امريكا واسرائيل بيكرهوا الجيش المصري جدا ومن زمان وارجعوا لوثائق ويكيليكس، وعلى حبة عينهم ان الجيش واقف جنبنا.. على حبة عينهم، هم مش عايزينه، هم عايزين عمر سليمان

وللناس اللي بتتكلم بنبرة تشكيكية عن الجيش، انا عايزة اقولكم ان مبارك عمره في حياته ما كان حيمشي بخير لولا وقفة الجيش جنبنا

كان حيمشي في كل الاحوال، لكن قبل ما يمشي كان ناوي يولع البلد، وكان عايز يولع البلد بالجيش، كان عايز الجيش يضرب علينا نار، وكان عايز امريكا تيجي تحتلنا وقال لهم لو انا مشيت الاخوان حييجوا في دعوة صريحة لاحتلال مصر، وكان عايز من الجيش ان اللي ما ينفذش اوامره يتضرب عليه نار، يعني كان عايز جيشنا يضرب في بعضه

وناس من اجنحة النظام كانت موافقاه من ضمنهم عمر سليمان

والكلام ده مش كواليس، ده كلام اتقال واتنشر وكان واضح لكل انسان كان في ميدان التحرير او عند مجلس الشعب، كفاية ان الجيش قال لنا لو طلبوا منا تاني - سامعين؟ تاني - اننا نضرب عليكم حننتحر

ولو الجيش عايز ينط على السلطة كان نط عليها، وطبعا ما كانش حينط عليها بسلام، كانت حتحصل برضه مواجهات وكانت حتبقى مدبحة، وبرضه ده كان حيعرض مصر للاحتلال

ليه باقول كده؟

باقول كده عشان اللي معوجين على الجيش يتعدلوا شوية، الناس ما عملوش حاجة وحشة لحد دلوقت.. اتعدلوا عشان ده مش في الصالح

الجيش نحى القائد الاعلى للقوات المسلحة ومش عايز السلطة... اتعدلوا.. اتعدلوا.. ده احنا زاعق لنا نبي، ده ولا في الاحلام اللي حصل معانا ده

لكن مازال عمر سليمان - اللي بيكره الجيش جداااااااااااااااا ومتغاظ منه جدااااااااااااااااااااااا - موجود في قصر الرئاسة

ومازال له رجالته في جهازه اللي مستعدين يخدموه لان مصالحهم معاه

الشرطة نزلت، ومعنى ان الشرطة تنزل ان البلد مش امان، عادي يعني، انتوا عارفين ماحدش بيزعزع امن واستقرار البلاد غير جهاز الشرطة

والشرطة كمان متغاظة من الجيش خصوصا جهاز امن الدولة

وامن الدولة ورجالة عمر سليمان معاهم سلاح، مش في ايديهم سلطة، بس في ايديهم بلطجة

ده غير بقى رجال الاعمال اللي الجيش شنيرهم واخرهم ابو العينين اهو اللي اتمنع من السفر، وبرضه له رجالة

ايه اللي حيحاولوا يعملوه

اللي حيحاولوا يعملوه انهم يوقعوا ما بين الجيش والشعب

قبل نجاح الثورة ضربوا المتظاهرين وكانوا حريصين على تحييد الجيش، بس بما ان الجيش اخد صفنا فممكن - لا قدر الله وربنا يسلم يا رب - يحاولوا يتعرضوا للجيش عشان هم املهم ان الجيش والشعب يقعوا في بعض، هم دلوقت مش بيفكروا غير في الانتقام، ومش عاجبهم ان الامور بتسير في الاتجاه الحالي، هم عايزين فوضى فعلا، وعايزين بلبلة ومصايب سودا، وبالمناسبة مبارك مش عيان ولا حاجة كل ده استعطاف، الاستخبارات الاجنبية كلها بتقول انه زي القرد وعايش حياة رئاسية مرفهة وان ادعاءات مرضه دي لاستعطاف الناس، واقروا الصحف الاجنبية، بتقول الحقيقة اكتر من المسئولين المصريين، وده ما كانش رئيس ومشي، ده رئيس عصابة وله ناس مصالحهم متشابكة معاه

اولا: مش صح، ومش في الصالح، ومش سياسة انك تروج خطاب يشكك في الجيش لان ده بيصب في مصلحة رجال الاعمال ورجالة عمر سليمان وفلول النظام البائد، وارجع تاني واكرر، الجيش لو عايز السلطة كان حيعمل مدبحة وياخدها، هو مش عايز، ومش عايز مدبحة، وبصراحة اكتر، هو اضطر ياخد صفنا لما لقى ان مبارك واللي معاه اتجننوا وعايزين يحرقوا البلد، فلقوا ان مافيش مفر غير انهم ينحوه، بقول اخر، الجيش مش عايز وجع دماغ

ثانيا: مهمتنا يوم الجمعة اننا نحمي الجيش بارواحنا، انت وانا وكلنا نموت ومافيش فرد من الجيش يتمس، دي ناس بلطجية ومعاهم سلاح وقناصة وقرف على دماغهم.. انت شغلتك تحمي قوات الجيش من اي حد يحاول المساس بيهم ولو بخدش صغير

ثالثا: اللجان الشعبية تقف قبل نقاط الجيش ومع نقاط الجيش عشان تحمي الجيش، ودي مهمتنا ومسئوليتنا

رابعا: ونقول يا رب، مالناش غير يا رب، هو اللي حصل معانا ده كان عمره حيحصل غير ربنا معانا؟ قولوا يا رب اليوم ده يعدي بسلام زي اللي قبليه واحسن بايدينا احنا ومسئوليتنا احنا، دي ثورتنا احنا، ثورة شعبية، وشغلتنا نحميها، ونحمي الجيش اللي وقف جنبنا، مش هو اللي يحمينا... حط في بالك كده، احنا اللي حنحمي الجيش مش هو اللي حيحمينا

احنا اللي نحمي الجيش مش هوه اللي يحمينا

مش لاقي غير...ياحلولي...... اقولها...بصراحة

الموضوع المدرج بتاريخ .... فبراير 2011 .... يعنى من سنة تقريباً

ألا ترى معي ان سنة كاملة مليئة بكل تلك الإنتهاكات من قبل المجلس العسكري كانت كافية لتغيير آراء أناس كثيرون وقناعات أكثر ، الا ترى معي ان هناك من يسوق لفكرة أن مبارك ما زال اقوى من الحكام الحاليين للبلد بعد سنة من إقصاءه لدرجة جعلتنا نجعله شماعة لكل ما يحدث على الأرض

اعتذر عن الخروج عن السياق

تحياتي

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

الفاضل ابو ريم

همسه في أذنك من محب

انت تكتب .. لله .. لعل أحد يستفيد من وجهة نظرك ويدعو لك

انت تكتب .. لمصر .. لعلك تخرج بصديق من منتدى افتراضي

انت تكتب .. لنفسك .. لتثبت لنفسك انك فاعل وقادر على المشاركة

انت تكتب .. لتترك ذكرى وانطباع ايجابي في من حولك

انت تكتب .. ليفخر ابناءك ان حروفك يشيد بها من لم يلتقي بك .. فكيف لو عرفوك وقابلوك

ابو ريم المصري القاطن بدولة قطر الشقيق

مصر عاوزه كل إيد تبني

لو انت شايف المجلس العسكري ملايكة وانا شايفه شياطين و أولاد تيت

سيظل في الأخير انك مصري وانا مصري من الطبقة المتوسطة والغلبانه و الشقيانة

نحن من نموت في الحروب من أجل ما نؤمن به

نحن من عطي لمصر في كل صباح .. وجهها الجميل

تحياتي

رابط هذا التعليق

اخي العزيز احمد

الانتهاكات التي حدثت كانت لها اسباب قامت على احداث تخريبية قام بها رجال امن سابقين ضد الكنائس ولمحاولة اثارة الفتن

وايضا احداث الانتهاكات التي تتكلم عنها ، حدثت اثناء مواقف شغب امام وزارة الداخلية ومجلس الشعب ومقر الحكومة..وفي الشغب لابد ان تحدث انتهاكات وهي قطعا مرفوضة...

والفساد الموجود في كل القطاعات امر مفهوم فليس الفساد الموجود الان هو نتاج فترة حكم المجلس العسكري..وهو قطعا لا يستطيع ان يدير امور البلاد في هذه الظروف ولذلك كلنا متفقين على رجوعه الى اماكنه الطبيعية..والا لو كان قادر على تحسين اوضاع البلاد لكنا طالبنا ببقائه..

اما كلام نوارة نجم فبه اعتراف منها وحقائق ليس له علاقة بالانتهاكات التي حدثت فيما بعد والتي هي فسرتها مسبقا بانها محاولات من رجال مبارك وبعض رجال الداخلية السابقين في تخريب مصر...يعني الكلام واضح جدا...ولا يحتاج الى تفسيره

رابط هذا التعليق

لا ياجماعة ...

كده الموضوع حيبوظ

الموضوع مهم حقيقي ..

لازم نتعلم أن نختلف ..

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الموضوع دا لفت نظري فيه مشاركة الفاضل أسد وهى اللي انا حابة اعلق عليها باني متفقه معاه و بحييه عليها

بصو يا جماعة نحن بشر لا الات و نحن بشر لا ملائكة ولا الهة

الانسان يتعلم مع الايام و يزداد خبرة و يزداد نضج فيتغير حكمه على الامور من السطحية الى العمق

الانسان لديه عواطف كثيرا لا تخضع الى اي منطق تغطي جزء من الصورة فمن الممكن ان يتغير حكمه

الانسان يتعرض لمواقف صعبه يجعله الخوف من تكرارها يغير من نظرته للامور

للانسان احتياجات انسانية احيانا ما تغطي على عقله وتغير من وجهة نظره

الانسان يتعامل مع بشر يتعرضون لكل ما سبق فهم احيانا يخطئون ومن غير المنطقي ان يظل مؤيدا لهم في كل موافقهم

ولاننا بشر لا ملائكة ولا شياطين فلا احد فينا يملك الحقيقة كاملة ونحتاج الى تعدد المواقف ونحتاج الى التكامل المعنوي

و غير كل هذا احيانا ما يكون الانسان مخطئا او مقصرا وفي هذة الحالة من حقه فرصة ليبدأ فيها من جديد

و احيانا من يطال الهوي انسان فمن حقه علينا ان نحتويه ونعيده الى صوابه

فتغير الرأي هو شئ طبيعي و انساني و ليس تلونا ولا نفاقا وعلينا جميعا تقبله

و شكرا لكم

تم تعديل بواسطة elzahraa
رابط هذا التعليق

فعلا الكذب مالوش رجلين...تتكلم عن الشتيمة وتقول عليها عيب وقلة ادب ، وتتكلم عن اهمية عدم تشويه سمعة الناس وتزييف الحقائق

ثم تصف من يرى بان افعال بعض المطالبين بالثورة الان هو انقلاب على الشرعية تصفهم بانهم يبثون سمومهم ..وتتمنى لهم الموت

فهل طبقت كلامك في مداخلتك الاخيرة على نفسك ام ترى ان كلامك في الاقتباس ادناه لا يندرج تحت بند التطاول..والشتيمة ؟؟

بردة هنفضحهم فى كل مكان او يتسمموا ويموتوا من كتر الحقد الى جواهم

قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...