اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كلامكم اتغير ليه يا ثوار ؟؟

Recommended Posts

يجب النظر بحذر شديد لهذا الطرح الجديد

وما أراه إلا فكرة تم دسها بين الثوار , كما حدث في موضوع إختيار عصام شرف رئيسا للوزراء ( والذي فجأة أصبح إسمه يتردد بين المتظاهرين في التحرير وفجأة تم رفعه على الأعناق كالبطل المُخلص والى وقتنا هذا لا يعرف أحد من الذي قام بترشيحه من رواد الميدان !!) وهذا لا ينفي أنه رجل محترم ونزيه ولكنه لم يكن رجل المرحلة

وأراها محاولة لوأد طرح كان من الممكن أن يحشد أعداد كبيرة والمتمثل في طلب نقل السلطة الى رئيس البرلمان , وذلك عن طريق تشتيت هذا الطرح باطروحات أخرى تشق الصف وتفتح الباب لكلمات من نوعية ( كل دا عشان رئيس البرلمان من الإخوان , كل دا عشان بعض الثوار مش عاجبهم نتيجة الإنتخابات )

بالنسبة لي أؤيد المطلب على صورته الأولى وهي نقل السلطة لرئيس البرلمان المُنتخب من الشعب , وأرفض الطرح الجديد مهما كانت الشخصية المُختارة لهذا الطرح .

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

• الردود 41
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

اكبر مؤشر لمعرفة العبيد ... انهم اول ما يعتلوا لاي منبر ديما يوجهوا خطابهم و لومهم للضحية و يعملوا نفسهم مش شايفين الجلاد او يبرروا افعاله

لكن الاحرار لما يوصلوا لاي منبر ديما تلاقيهم خطابهم و لومهم موجه للجلاد و يقفوا بكل قوة جنب الضحية

اعرف نفسك ... لو اعتليت اي منبر و وجهت خطابك و لومك للضحية و غضيت النظر او بررت للجلاد اعرف انك عبد ... عتيد في العبودية

انهضوا ايها العبيد فانكم لا ترونهم كبارا الا لانكم ساجدون

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

post-39093-0-63300200-1327088761_thumb.j

يلا بينا ننفخ البلالين إحتفالاً بثورة خمسة وعشرين

ونغني ونقول كلنا مجانين ...كلنا مجانين ...

وحياتك ياحاجة عمر إيدك ما هتاكل لقمة من الزبالة بعد كده

يلا بينا ننفخ البلالين إحتفالاً بثورة خمسة وعشرين

ونغني ونقول كلنا مجانين ...كلنا مجانين ...

عشان عملنا ثورة خمسة وعشرين

تم تعديل بواسطة drashry
رابط هذا التعليق

وما أراه إلا فكرة تم دسها بين الثوار , كما حدث في موضوع إختيار عصام شرف رئيسا للوزراء ( والذي فجأة أصبح إسمه يتردد بين المتظاهرين في التحرير وفجأة تم رفعه على الأعناق كالبطل المُخلص والى وقتنا هذا لا يعرف أحد من الذي قام بترشيحه من رواد الميدان !!) وهذا لا ينفي أنه رجل محترم ونزيه ولكنه لم يكن رجل المرحلة

وأراها محاولة لوأد طرح كان من الممكن أن يحشد أعداد كبيرة والمتمثل في طلب نقل السلطة الى رئيس البرلمان , وذلك عن طريق تشتيت هذا الطرح باطروحات أخرى تشق الصف وتفتح الباب لكلمات من نوعية ( كل دا عشان رئيس البرلمان من الإخوان , كل دا عشان بعض الثوار مش عاجبهم نتيجة الإنتخابات )

بالنسبة لي أؤيد المطلب على صورته الأولى وهي نقل السلطة لرئيس البرلمان المُنتخب من الشعب , وأرفض الطرح الجديد مهما كانت الشخصية المُختارة لهذا الطرح .

غير امناء يا ابراهيم على مطالب الثوره و دماء الشهداء

اذا كان وهما معاهم التشريعيه بس حيبيضوا عشان يفرضوا علينا مخرج آآمن للعسكر

نقوم نديهم الرئاسية كمان !!

رابط هذا التعليق

أنتم بتحللوا آشاعة مش أكثر

اللي أعرفه إن التوافق كان علي حاجتين

أما نقل السلطة للبرلمان

أو التعجيل بإنتخابات الرئاسة

يعني الإثنين إختيارين بشرعية الإنتخابات

و اللي فهمته إن الكفة خلاص رجحت للإختيار الثاني

لأنه متوافق مع الإستفتاء الملعون

و حركة مصرنا هتتبني المطلب الثاني

اللي أشترك فيها أكيد جاله الميل بتاع إستفتاء أعضاء الحركة

و لا أعتقد باقي الحركات الثورية هيعترضوا عليه

رابط هذا التعليق

ربنا يستر...

مش كانوا عايزين يسلموا السلطة لرئيس البرلمان المنتخب ؟

إيه اللى حصل ؟؟

................................................................

أعلن ثوار ميدان التحرير من على منصةالتحرير, غلق الميدان ابتداء من الغد, حتى رحيل المجلس العسكرى وتسليم السلطة والقيام بمليونيه يوم 25 يناير أمام المركز الطبى المتواجد فيه الرئيس المخلوع .

كمااعلنوا عن وقفة احتجاجية يوم الإثنين للمطالبة بالإفراج الفورى عن الناشط السياسى أحمد أبو دومه وتنصيب المستشار حسام الغريانى رئيسا مؤقتا لمصر لحين اجراء انتخابات الرئاسة .

http://gate.ahram.org.eg/News/162549.aspx

اخى العزيز الدكتور ياسر,

انا دورت كتير على الفيس بوك وفى المواقع الداعية للنزول يوم 25 يناير ومحدش قال الكلام دة ولا يزال الاجماع على تسليم السلطة الى رئيس مجلس الشعب المنتخب, اما عن جريدة الاهرم فهى جريدة حكومية اعتادت على الكذب والى عايز يصدقها ويصدق اى واحد لا يمثل غير نفسة هو حر ولعلمك الخاص الطرح السابق (تنصيب المستشار حسام الغريانى رئيسا مؤقتا لمصر) دة مش جديد ارجع لاحداث شارع محمد محمود وانت تعرف كويس ان كان فية مبادرات عديدة بخوص هذا الشأن

كلمه ليك على جنب: انت رأيك انك لا تنزل يوم 25 يناير, اية الى يدخلك فى كلام الناس الى موجودة فى التحرير هما حرين رأيهم وبيعبروا عنه

ليس من المهم اين نقف، ولكن من الضرورى معرفه فى اى اتجاة نسير

رابط هذا التعليق

:blink: :blink:

يا سبحان الله ، ده لسة حوارنا ما عداش عليه حاجة وحضرتك بتأكد لي إن أقصي مطالبكم - من النزول - هو تسليم السلطة لرئيس

مجلس الشعب المنتخب - الإسلامي - وأستاذ ماستر قال لإن هو ده الإجراء القانوني ، في حال عدم وجود رئيس للدولة ، يجب تسليم

السلطة لرئيس مجلس الشعب وليس للعسكر !!!

وحتي لو كان الإخوان عليهم مآخذ ، هو احنا مش بنحترم القانون واختيار أغلبية الشعب وللا إيه ؟؟؟

كده بقي يبقي سيناريو تكسير عظام مصر اللي تصوره الباشمهندس عصام ابو الفتح بدأت أولي نقاطه تتحقق علي أرض الواقع

لكي الله يا مصر

تم تعديل بواسطة نوران

رابط هذا التعليق

أنتم بتحللوا آشاعة مش أكثر

اللي أعرفه إن التوافق كان علي حاجتين

أما نقل السلطة للبرلمان

أو التعجيل بإنتخابات الرئاسة

يعني الإثنين إختيارين بشرعية الإنتخابات

و اللي فهمته إن الكفة خلاص رجحت للإختيار الثاني

لأنه متوافق مع الإستفتاء الملعون

و حركة مصرنا هتتبني المطلب الثاني

اللي أشترك فيها أكيد جاله الميل بتاع إستفتاء أعضاء الحركة

و لا أعتقد باقي الحركات الثورية هيعترضوا عليه

لا فوض فوك

رابط هذا التعليق

انته بس لو تقولي أنتوا مين بالظبط و حجم الناس اللي حضرتك بتتكلم عليها دي قد إية ، المشكلة كلها هتتحل !؟

ع فكرة نغمة شباب الإخوان غير مكتب الإرشاد دي أكبر كدبة كدبتوها و صدقتوها ..

و لو كان حد قالك كدة حتى و لو إخواني كما تدعي بيبقي بيضحك عليك ..

مفيش حاجة اسمها شباب الإخوان في كفه و مكتب الإرشاد في كفة ..

الكل واااااحد يا فندم و راجع أركان البيعه العشر للإخوان ! لأن واضح مش تعرفها و لا قريتها

كذا مرة أشوفك تكتب الشباب شيء و مكتب الإرشاد شيء

لدرجة اني كلمت ناس كتير جداً من الشباب و كان رد فعلهم الضحك و قالولي مين ×××××× اللي قالك كدا

اللي فوق دا توضيح بس و لا أقصدك أنه شخصياً بالكلام دا كلام عام ..

مفيش حاجة بتيجي بالعفاية و غصب يا فندم مش هتفرضوا حاجة ع الشعب

لان الشعب هيثور عليكم و رصيدكم في النفااااااااذ

لا حول و لا قوه إلا بالله أنا كنت متخيل ان الناس دي هتفوق من الحلم اللي فيه بعد الانتخابات

علشان يعرفوا الشعب عايز مين او توحهه إية ، لكن واضح ان الناس لسة نايمة و بتحلم

إحلموا الحلم مش ببلاش ، بس عند محاولة تحقيقة أخاف عليكم من اللي ممكن يحصل

رابط هذا التعليق

رأي انا الشخصي - وليس الحركه - مع تنصيب شيخ القضاة المستشار حسام الغرياني رئيسا مؤقتا لمصر ونقل كافة الصلاحيات الرئاسية اليه من مجلس العسكر ,,

الاخوان بكل صراحه ناويين يتفرغوا للواقع على الارض بحكم ماتعودوا عليه في المجالس المحليه و النقابات ومواضيع مثل محاكمة قتلة الشهداء وتحقيق مطالب الثورة في آخر جدول اهتماماتهم و مبدأهم هو ترك ما لقيصر لقيصر وما للعسكر للعسكر

مصادر رفيعة تكشف أدق أسرار صفقة "المجلس العسكري والإخوان" \\ الرباط الخاص بي

لكن رأي الحركة هو مثل ما تفضل و اوضح احمد رضوان من قبل ,,

تحيتي ,,

عزيزى تيمور بلاش تكتب عن رأيك الشخصى خالص غير بعد يوم 25 يناير علشان الناس بتخلط بين رأيك وبين رأى 6 ابريل وباقى القوى السياسية,

حتى الان كل الحديث عن اشاعة لا اكثر ولا اقل

رابط هذا التعليق

:blink: :blink:

يا سبحان الله ، ده لسة حوارنا ما عداش عليه حاجة وحضرتك بتأكد لي إن أقصي مطالبكم - من النزول - هو تسليم السلطة لرئيس

مجلس الشعب المنتحب - الإسلامي - وأستاذ ماستر قال لإن هو ده الإجراء القانوني ، في حال عدم وجود رئيس للدولة ، يجب تسليم

السلطة لرئيس مجلس الشعب وليس للعسكر !!!

وحتي لو كان الإخوان عليهم مآخذ ، هو احنا مش بنحترم القانون واختيار أغلبية الشعب وللا إيه ؟؟؟

كده بقي يبقي سيناريو تكسير عظام مصر اللي تصوره الباشمهندس عصام ابو الفتح بدأت أولي نقاطه تتحقق علي أرض الواقع

لكي الله يا مصر

هو كل خمس دقايق لكي الله يا مصر :happy:

طيب حنولعها ازاي بس وننفذ مخطط عصام على ارض الواقع !!

يا استاذه المطلب طلع مالوش اساس على ارض الواقع

واحنا كنا بنناقش فكره لها وجاهتها وهي اعطاء الرئاسية لشخص لاغبار عليه وفوق مستوى الشبهات بدل بتوع الخروج الآمن والعفو من شيم اللئام ويابخت من بات مظلوم و ان ماكنتش انت تشيهصني مين حيشهيصني اللي ابتلانا بيهم الشعب الله يسامحه ,,

عموما الثراء الفكري ومناقشة كل الاطروحات متاح طوال الاربع ايام القادمه قبل ليلة 25 يناير الجاي

لكن ما يستقر عليه ضمير الثوار ليلتها اكيد حندعمه ونقف وراه وحده بكل قوة

تحيتي ,,

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل دكتور ياسر

هل ممكن ان نسمي من يستخدمون اسلوب السباب واشارات اليد ويصفون المجلس العسكري كله بالمجرمون والكاذبون ومن يعتبرون الاحزاب الفائزة بمقاعد البرلمان اصحاب مصالح مستفيدون من جثث الشهداء هل يمكن اعتباراهم ثوار ...سواءغيروا مطالبهم ام لم يغيروا ؟؟

لان اللي اكتشفوا ان البلد اصبحت سوف تتجه الى سيطرة الاحزاب الاسلامية على مقاليد الامور اصبحوا لا ينامون الان ويتخبطون كالخفافيش الان

ومن يتخبط ويفقد التوازن لا تستطيع ان تتوقع افعاله ولا الى اين يتجه وللاسف هناك من يعاونهم ممن لا يريدون لمصر خيرا ولا يريدون ان يتكرر سيناريوا تونس مرة اخرى

هم حاولوا اللعب مع العسكر عن طريق افعال قذرة ففشلوا والان يحاولون ان يصدروا اي رئيس مدني لاستلام السلطة لكي يحاولوا ان يسقطوا الدولة خلال قيادته للفترة النتقالية عن طريق

ادخاله في دوامة من الطلبات الجديدة التي تتعلق بالدستور وبشروط ترشيح انتخابات الرئاسة وطبعا سندخل في جدول زمني جديد وتظل في دوامة من الامور الخلافية

هم ادركوا جيدا ان المجلس العسكري وقف في صف ارادة الاغلبية وكان ذكيا لان انحاذ لارادة الناس وهذا على عكس ما كانوا يتوقعوا لذلك لن يقبلوا من المجلس الان ولا مستقبلا اي تصرف خاصة بعد ما اهانوا المجلس العسكري وشوهوا صورته

فيريدون سلطة جديدة يبدأوا معها من جديد بعد ان فقدوا كل ما كانوا يخططوا له خاصة بعد انسحاب البرادعي

والمجلس لن يغير من خطته من اجل قلة تستخدم طرق البلطجة وتستخدم الالقاظ البذيئة وتترس خلف النساء

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل دكتور ياسر

هل ممكن ان نسمي من يستخدمون اسلوب السباب واشارات اليد ويصفون المجلس العسكري كله بالمجرمون والكاذبون ومن يعتبرون الاحزاب الفائزة بمقاعد البرلمان اصحاب مصالح مستفيدون من جثث الشهداء هل يمكن اعتباراهم ثوار ...سواءغيروا مطالبهم ام لم يغيروا ؟؟

......

http://www.youtube.com/watch?v=_QlBWCDQiE8

رابط هذا التعليق

واحنا كنا بنناقش فكره لها وجاهتها وهي اعطاء الرئاسية لشخص لاغبار عليه وفوق مستوى الشبهات بدل بتوع الخروج الآمن والعفو من شيم اللئام ويابخت من بات مظلوم و ان ماكنتش انت تشيهصني مين حيشهيصني اللي ابتلانا بيهم الشعب الله يسامحه ,,

إزاي بس الشعب ابتلاكم ياتيمور ؟؟ هو إنتوا مش من الشعب ده

شكل ثورتك الجاية هتكون على الشعب يا تيمور و لا ايه ؟؟

معلش مضطر للربط هنا بين كلامك ده عن الشعب اللي ابتلاكو و نفس الشعب اللي وصفته بأوصاف غريبة في موضوعك التاني "لو الشعب عاوز زيت اديله زيت"

اعترف - والاعتراف بالحق فضيله - ان اكتر فصيل على الساحه ( بيلعب ) سياسه تناسب طبيعة الشعب المصري المسالم هم الاخوان المسلمين

واجزم انهم لو كانوا ثوريين وصداميين و لايقبلوا انصاف الحلول لم يكن هذا الشعب ليعطيهم اصواته في الانتخابات ,,

شعب كان عنده عيد اسمو وفاء النيل ,,

بيختار اجمل بناته العذارى الابكار ويلقي بها كي تغرق في النيل ابتغاء وجه لقمة العيش !

لما تطلب منه يبقى ثوري و صدامي ونفسه طويل ويخاطر ويجازف بلقمته هو و عياله يبقى انت اللي ماعرفتش مفاتيح شخصيته ومعرفتش تقراه صح ,,

و تعيد وتزيد ان الاخوان مداهنين للعسكر و للنظام السابق قبليه

صحيح انت ليك حق بس ده مش بمزاجهم ,,

ولكن لسابق تجاربهم المؤلمه مع الظهير الاستراتيجي وهو الشعب الي يثور كالبركان اياما ثم يمل ويرضى بقسمته ونصيبه بعدها فيورط من ثار و ثبت على الصراط فيجد نفسه فجأة كالتابعي مسلم بن عقيل بن ابي طالب بعد ان خذله اهل العراق واسلموه الى جلاديه بعد ان اقسموا باغلظ الايمان انهم لن يتركوه !

الشعب المصري صبور جاور النيل آلاف السنين فاعتاد على خيراته واعتاد ايضا على غدراته من فيض او قحط ! فلم يكره الغدر منه ولكن تقبله بل و (تعايش ) معه !

ورغم انه لا يثق في الآخرين بطبعه نجد انه قصير النفس فيقنع ضميره بصدق الآخر رغبة منه في الهروب ورغبة منه في الخلاص ,,

و عن نفسي بعتبر يوم 25 يناير الجاي اكبر اختبار لمعدن هذا الشعب ( مش بقول انه لو شارك يبقى معدنه كويس ولو ماشاركش يبقى معدنه وحش ) ولكن اقصد اكتشاف مدى ثوريته و ترجيحه لكفة المبادئ على حساب كفة الامان والاستقرار

تحيتي ,,

موضوعك استفتحته بصورة الشعب في وضع السخرة و كأنها هي من طباع الشعب

ثم ذكرت عيدا للفراعنة وفاء النيل و ما فيه من شرك أبدلنا الله خيرا منه بالاسلام .. فجأة تذكرت وجعلته من صفات الشعب و مفاتيح شخصيته ..

ثم جعلت نفس الشعب ظهيرا استراتيجيا للإخوان .. طب ومين اللي انتخبوا مصطفى النجار و عمرو حمزواي و عمرو الشوبكي و محمد ابو حامد و غيرهم من غير الاخوان ..

و أخطر ما في كلامك هو اتهامك للشعب بأنه " ورط من ثار " ..

ثم كلامك مرةأخرى على النيل مجازا و مدى تقبل الشعب "لغدره" و الأكثر من ذلك "تعايش" معه

ثم كلامك عن نفس الشعب بإنه يرغب في الهروب

الغريبة بعد كل ذلك تنتظر اكتشاف معدن الشعب بعد كل هذا التوصيف الذي لا يتفق حتى الآن مع المبادئ التي تعتقدها ..

هل تعتقد الشعب حتى لو عايز ينزل معاك .. موقفه هيكون إيه بعد الوصف ده .. اللي مايفرقش كتير عن نفس الوصف لنفس الشعب بعد الاستفتاء و خلال الانتخابات إنه شعب جاهل يبيع صوته بزجاجة زيت ..وعشان كدة كلمتك إديلو زيت مش محتاجة توضيح ..

لكن اللي محتاج توضيح فعلا .. هل يحق للثوار معاداة الشعب .. أو هل يحق للثوار الثورة على الشعب الذي لا يتفق مع مبادئهم ؟؟؟

تحياتي أخي العزيز

تم تعديل بواسطة عادل أبو عمر

رابط هذا التعليق

مش قلتلكم كل خمس دقايق واحد م الاخوان يفط و ينط ويطلع تصريح يمسح بيه الجوخ للعسكري

مواظبيين على التطبيل زي الصلوات الخمسه كده

حيث ان الصلاة لا تصح الا بعد ضرب تصريح نقدس بيه المجلس العسكري !

قابل يا عم المرشد العام بذات نفسيته ,,

بديع: ''العسكري'' حمى الثورة.. ووضعنا حلولاً لكل مشاكل مصر \\ الرباط الخاص بي

رابط هذا التعليق

لكن اللي محتاج توضيح فعلا .. هل يحق للثوار معاداة الشعب .. أو هل يحق للثوار الثورة على الشعب الذي لا يتفق مع مبادئهم ؟؟؟

تحياتي أخي العزيز

طبعا لأ

الشعب حر يختار اللي يعجبه حتى لو كان احمد شفيق

لكن ده لا يمنع اني اعبر عن عدم رضائي عن الاخوان المسلمين تحديدا انا ما جبتش سيرة الاسلاميين حيث اني راضي تمام الرضى حد الابهار بشخص في قامة د. عبد المنعم ابو الفتوح و الشيخ صلاح ابو اسماعيل واطمأن الى اخلاصهم للثورة و حقوق الشهداء

قولت قبل كده يا عادل انا دستوري هو مبادئ الثورة في الحريه والعداله والكرامه الانسانيه

اعطاء امتيازات فوق دستوريه للعسكر يتنافى مع الحرية

التفريط وبيع دماء الشهداء يتنافى مع العداله

التمجيد والتطبيل بالاسلوب الرخيص والمقزز ده للمجلس العسكري في كل تصريح يتنافى مع الكرامه الانسانيه

سبحان من جمع كل النقائص في شخوص اعضاء مكتب الارشاد !!

حقيقي من هان يسهل الهوان عليه ,,

اشرب يا شعب

اللي حيلبسوك ويلبسونا ويلبسوا نفسهم في النهايه في اوسخ حيط

رابط هذا التعليق

تحياتي أخي العزيز

طبعا لأ

الشعب حر يختار اللي يعجبه حتى لو كان احمد شفيق

لكن ده لا يمنع اني اعبر عن عدم رضائي عن الاخوان المسلمين تحديدا انا ما جبتش سيرة الاسلاميين حيث اني راضي تمام الرضى حد الابهار بشخص في قامة د. عبد المنعم ابو الفتوح و الشيخ صلاح ابو اسماعيل واطمأن الى اخلاصهم للثورة و حقوق الشهداء

قولت قبل كده يا عادل انا دستوري هو مبادئ الثورة في الحريه والعداله والكرامه الانسانيه

اعطاء امتيازات فوق دستوريه للعسكر يتنافى مع الحرية

التفريط وبيع دماء الشهداء يتنافى مع العداله

التمجيد والتطبيل بالاسلوب الرخيص والمقزز ده للمجلس العسكري في كل تصريح يتنافى مع الكرامه الانسانيه

سبحان من جمع كل النقائص في شخوص اعضاء مكتب الارشاد !!

حقيقي من هان يسهل الهوان عليه ,,

اشرب يا شعب

اللي حيلبسوك ويلبسونا ويلبسوا نفسهم في النهايه في اوسخ حيط

خلاص ياتيمور وجه كلامك للإخوان مش للشعب .. لأن الإخوان مضحكوش على الشعب و لا الشعب ..... "مش عايز أقولها " عشان تقول له إشرب و إلبس ..

إلإخوان ليسوا الشعب ... حتى لو الشعب انتخبهم فهو تكليف و ليس تشريف .. تكليف بخدمة الشعب و أن يكونوا تابعين للشعب و ليس العكس ..

وبعدين طب ما انتخابات الرئاسة جاية إن شاء الله ما ترشح واحد من الناس دي اللي واثق في إنهم بيتفقوا مع مبادئ الثورة و تبدأ من دلوقتي في توعية الشعب في معايير اختيار رئيسهم كما تراها في مثل هؤلاء .. بدل ما تيجي انتخابات الرئاسة و ينجح مرشح الإخوان مثلا اللي برده هيكون مش متفق مبادئ الثورة .. و نرجع نقول الشعب عاوز زيت مش عايز مبادئ ..

رابط هذا التعليق

المشكلة الاكبر هي الجماهير هناك دائمآ خلط من السادة اصحاب المعالى الثوار رضي الله عنهم وارضاهم

يا اسيادنا من ضد الثورة فهو خائن لكن هناك فارق شاسع بين ان نتبع الشرع او نتبع الهوى وما يحدث من تلاعب بالالفاظ بين فصائل تدعى انها صاحبة الثورة شيء يدعو للضحك والبكاء فى أن واحد هناك من يقول منهم

المطالب الجماهيرية ومنهم من يتعدى على الجماهير ويقول مطالب ثورية وهناك الشعب او الجماهير تسمع من هذا وذاك وتريد ان تفهم ماهو الخطأ ومن هو الصواب الجماهير تنادى فى ميادين بلادى يا جماعة نبوس اديكم وادين اللي خلفوكو عرفونا من نحن جماهير ام شعب وعندها سيسكت الثوار لانهم لن يفرقو بين الجماهير والشعب لان الشعب كما قال قائل أخطأ فى اختيار الاسلاميين والجماهير لم تقف بجانبهم فى اعتصاماتهم لكن الشعب والجماهير كانو فقط حلوين وزي الفل اثناء الثورة اما بعدها فالجماهير روحت بيوتها وتانى يوم نزلت الى اعمالها فوجدناهم كما هم فى مصانعهم ومزارعهم واشغالهم وهذا هو الفارق الشاسع بين الجماهير والشعب وبن ما عداهم من حكماء يريدون ان يحكمو شعب مصر بل حكمو علية سابقآ بالمتخلف والغير واعى والان يتهمونة بانة ورط الشباب الثوار النصيحة لكم وليست للجماهير ولا الشعب دورو على شعب اخر يا سادة فالشعب المصرى لا يصلح لكم فهو تفصيل وليس جاهز انة شعب خرج عن بكرة ابية عندما احس بأنكم من الممكن ان تسحقو فتزاحم معكم وكان هذا حلم صعب التحقيق فلتراجعو مذكرات من بدأو تنفيذ الاحتجاجات ومن ثم حولها الشعب والجماهير الى ثورة وعندها ستعرفون لماذا الان لا يتفق معكم الشعب وخانتكم كما تقولون الجماهير

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كلامكم اتغير ليه يا ثوار؟؟؟

سؤال طيب

هم مين الثوار

اكتر حاجة بتوجعني لما الناس تفتكر ان اللي بينزل الميدان هما الثوار...مع كل احترامي و تقديري

بس احنا ليه...(انا و انت و حضرتك) مش قادرين نشوف ان كلنا ثوار....كلنا

كلنا موجوعين من الحال المايل اللي فيه البلد دي

كلنا

كلنا عايزين نثور علي الاوضاع الغلط

كلنا عايزين نربي ولادنا في البلد دي مش بلد تانية

كلنا عايزين نثور و نقول...انا عايزة اعيش بكرامة...بعدالة...بحرية

اللي مش موافق يا اخوانا عل يالجملة دي...يبقي يجي الناحيدي...و اللي موافق و قلبه موجوع اوي...يجي معانا

و هتلاقوا كلنا بنتفق علي نفس المبدا....كلنا ثوار....علي ان مصر تتنهب و لا تتباع و لا يتلعب بيها الكورة

نيجي بقي للي بيزعلنا منب عض و بيخلينا نلف في دواير حوالين نفسنا

احنا بنختلف علي الالية و المنهجية

المنهج "الميداني التحريري" بعيد المدي

لان ببساطة و دي وجهة نظري الشخصية اللي قطعا مش هفرضها علي اي حد....ان نزول الميدان مش علشان يا حرام و يا عيني ان الليبرالين مافازوش في يخمة الانتخابات يبقي ننزل بقي نعمل شوية تشويش

و بالتالي نلاقي الفصيل التاني بيشكك في اي دعوة للنزول

النزول الميداني هو جزء من نضال طويل المدي علشان نقضي علي الفساد اللي معشش في كل حاجة و للاسف مش بينصلح الحال غير بالضغط و التغيير مش بيحصل غير بالطريقة دي

النزول الميداني...علشان الناس اللي في ايديها الحكم تقتنع انها مش خناقة بين اتنين قعدوا علي القهوة و واحد فيهم خسر في دور دومينو

لا علشان تتبني صح

انا شخصيا مع نزول الميدان....و علي الرغم من اختلافي من تركيبة "مجلس الشعب" لكن انا بشوف ان نزول الميدان اني بدي صلاحية لمجلس الشعب....انت فزت بارادة الشعب....يبقي اسمع صوته...و انضم ليه ...يعني بقويه...و عمري ما هفكر اهده.....لاني لو عملتها يبقي بنقلب علي اول مبدا ديمقراطي اتنادي بيه

نزول الميدان.....تاييد لمجلس الشعب....ضد المجلس العسكري

فبلاش المجلس اللي مش في صالحهاختراه الشعب...ينحاز لكفة مش في صالحه

فيه قوة حاكمة دلوقتي

اسمها

صوت الناس

لو 10 بني ادمين مصريين...طلعوا في الشارع....فيا ريت تفتكر يا مجلس الشعب ان ال 10 دول ممكن يكون منهم 7 ادولك صوتهم...و حاول تسمع هما عايزين ايه

و طبعا ده عمره ما هيحصل طول ما فيه مجلس عسكري...و طول ما فيه حكومة فيها رئيس وزرا بيؤدي القسم لوزير الدفاع....(دي بقت حاجة تموخل الصراحة)

و ع العموم

برضه دي وجهة نظر

بس يا ريت القائمين عليه يفهموا كده

من كل قلبي بتمني ده

رابط هذا التعليق

للأسف محدش حتى فكر يشوف الكلام المكتوب ده صح ولا خطأ

ولا حد فكر يطلع على بيان 6 إبريل وفاعليات إسبوع الحداد التى تم الإتفاق عليها ... يا ريت اللى عنده صورة بيان القاهرة ينشرها هنا علشان البيان ده من السويس

المطالب لم تتغير بالفعل ، ولم يتم تغيير كلام الثوار على الحال المايل وعلى تقسيم الغنيمة ... والغريب إنهم بيطالبوا بتسليم السلطة لمجلس الشعب ... اللى أغلبيته إسلاميه ، يعنى بيطالبوا بنقل السلطة للطرف اللى بيتهمهم ... غريب جداً الكلام في زمن اغرب ... يا ريت تقرأوا البيان جيداً ، الطلبات لم تتغير ، الثورة سلمية ... والطلبات كما هي فقط للحفاظ على الجيش من غباء الإدارة العسكرية عندما تتناول الحياة المدنية وتعمل بالسياسة

تم تعديل بواسطة احمد رضوان

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 33
      السلام عليكم موقع انجاز حصل تغير في شكله ... ولكن دخلت ابحث في التأكد من اصدار الشهادة الصحية https://enjazit.com.sa/VisaPerson/CheckMedicalResult بعد ما ادخلت رقم الطلب ورقم الجواز بيقولي لا توجد شهادة صحية في الممثلية مع العلم علي النظام القديم كانت بتظهر الاسم واسم المعامل واسم المستشفي الي عملت فيها الفحص
    • 6
      رغم أن الجاليات الفلسطينية في أمريكا اللاتينية هي جاليات رأسمالية بإمتياز لكنهناك من أبناء هذة الجاليات من خرج عن هذة القاعدةومن هؤلاء   فليكس الموسى Felix Elmuza بين الرئيس الكوبي فيديل كاسترو والأديب الكولومبي غابرييل غارثيا ماركيثهو ابن مهاجر فلسطيني هاجر لكوبا في أوائل القرن العشرين ، ولد عام 1917 وعمل في مجال الصحافة والإعلام ، في عام 1953 بعد إنقلاب القائد العسكري الكوبي فولغينسيو باتيستا ، نُفي لأمريكا ، وهناك التقي بفيدل كاسترو ، ثم انتقل للمكسيك حيث انضم لحملة غرانما ،
    • 177
      http://almogaz.com/news/politics/2013/12/03/1215043 http://www.youtube.com/watch?v=0p0OBnEZT94 أوجو أن يتم القبض عليه ....هذه المرة ... وتقديمه للمحاكمة الوقتي عرفتا من اقتحم ؟ ومن سرق ؟ ومن أتلف ؟ ومن خان ؟
    • 6
      في تصريح قد يؤدي إلى كشف الكثير من خبايا مخطط ضرب الثورة وقتل أبناء مصر، شعبا وجيشا، أعلن الدكتور "كميل جورجي" - كبير الاطباء الشرعيين - عقب تحليله لطلقات الرصاص التى تم استخراجها من أجساد ضحايا بورسعيد والسويس والاسماعيلية على مدي الأيام الثلاثة الأولي من الأسبوع، أنهم قد لقوا حتفهم بعد تعرضهم لإطلاق الرصاص الحي، من ذات نوعية الطلقات التي استشهد به والجنود المصريين في رمضان الماضي على الحدود مع غزة، وكذا العشرات من شهداء الثورة في أحداث محمد محمود والاتحادية أخيرا. http://www.misrelgdida
    • 0
      نداء الى كل ثائر ... الى كل مؤمن بما حدث في مصر من ثورة للتغير ... الى كل من اراد لمصر ان تعبر من عصور الفساد والظلام الى عصور النهضة والنور ... الى كل مصري اراد لهذا الوطن ما تستحقة من مكانة. مع اقتراب انتخابات الرئاسة المصرية التي جائت لتنكسر عصور الاستبداد والبقاء في السلطة حتى الممات الى عصر الديمقراطية وتداول السلطة حيث تصبح الكلمة الاولى للشعب ويتحول الرئيس من مالك للوطن الى خاد له ليعود الوطن الى شعبة الذي قد ضل الطريق في محاولات مستميتة لبقائة حياً حتى تحت اضيق ظروف المعيشة. ودخول المن
  • أضف...