اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أمثلة على قلة الذوق

disappointed

Recommended Posts

من 5 ساعات حصلى موقف تحفة هيفضل يحرق دمى 5 سنبن كل لما افتكره

كنت عند واحد صاحبى فى بلد ريفى تبعد عن المنصورة 10 كيلو مشيت من عنده الساعة 9,طبعا مش هااحكيلكوا على الطريق بتاعهم عرضه 2 متر ومكسر وحالته زفت,وممكن تمشى عليه لمدة ربع ساعة لغاية لما تقابلك عربية وكمان ما فيهوش مواصلات من بعد الساعة6

المهم انا مروح ومشغل الاخت نانسى ومزاجى عالى قوى لانى بحب اسوق بالليل,عديت على بلد فى الطريق ولقيت راجل فلاح واقف بشاورلى وكل ما اقرب يلح اكتر لدرجة انى حسيت انه هيرمى نفسه على العربية,قلت اكسب فيه ثواب واوصله فى طريقى ,فتحتله الباب راح داخل وقاعد بكل تناكة ومكلمنيش :huh

قلت لنفسى ما علينا مش مشكلة ,شوية وهوب راحت عربيتى العزيزة عاملاها فى نص الطريق فى حتة كحل,يمين شمال حلفت ما تدور ابدا,صاحبنا تنح وراح نازل من العربية من غير ما يتكلم واول عربية ماشية على الطريق راح مشاورلها وقالى عنئذنك يا بيه,سلامو عليكو ورا راكب فيها,يا ابن ..............

انا سبت العربية وقعدت اكلم نفسى ,ممكن قلة الذوق توصل للدرجة دى؟

ولغاية اوقتى انا متنرفز جدا من الراجل ده وحاسس انى لو شفته هاطبق فى زمارة رقبته

رابط هذا التعليق

مش فاهمة ايه الحكمة من تغيير العنوان واضافة كلمة امثلة من

العنوان الاول كان افضل

بصراحة بقى

احيانا العناوين التفصيلية زيادة عن اللزوم تجعل الواحد يكسل يقرا الموضوع لانه عرف من العنوان ( التفصيلي جدا ) الموضوع بيتكلم عن ايه .

العنوان الاولاني كان اكثر تعبيرا عن محتوى الموضوع عن هذا العنوان

وشكرا :blink:

مٌر الكلام

زي الحسام

يقطع مكان ما يمر

اما المديح سهل ومريح

يخدع صحيح ويغٌر

والكلمة دين

من غير إيدين

بس الوفا

ع الحر

رابط هذا التعليق

صباحاً في احد المواصلات العامه ..اضطر لركوب احدهم دون وجود مكان..اقف بعض الوقت محمله بالكتب وشنطة اليد ..اتهاوى يميناً ويساراً..صعبت علي احد رجال الزمن الماضي والذي تبدو على وجه معالم الزمن والمرض..أخلي لي كرسيه ليقعدنى عليه ..وما أن يشير لي ويقوم ببطيء بجسمه النحيل واقدامه المرتعشه..ارفض الجلوس فمهما كان انا استطيع الوقوف علي قدمي والحمد لله ..ابتسم العجوز واعتذرت..في هذه الوهله ينقض رجل ليجلس علي الكرسي تاركاً العجوز وراء ظهرة..ناظراً لي نظره كأنى الفرصه جاتنى وانا ضيعتها بخيبتى القويه. fsh:: .

قمة قلة الذوق ..

تم تعديل بواسطة c'est la vie

ألقاك في عصف الذهول المر ..

تجتاز الفجاج السود , مخبولاً شقيا ..

مالذي سدد في قلبك سكيناً ..

وبعينيك سؤالاً .. أخرس الدمعة ..

وحزناً آبديا ..

{ فاروق شــوشة }..

رابط هذا التعليق

محمد شلبي!!

انا لو مت بالسكتة القلبية يبقى انت السبب mf-: mc:

اولا..عندي ليك خبر مش حلو.. mfb:

واحد بيشاورلك!!

بالليل؟

في الفلاحين..

ركب وما اتكلمش

وبعدها العربية عطلت!!!!!!!!

دا اكيد..

بسم الله الرحمن الرحيم... gt:

اللهم احفظنا يعني :blink:

عفريييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييتتت :huh:

وزعلان انه مشششششششششيييي!!!!!!!!!!!!

انا لو مكانك اصلي ركعتين شكر لله :D

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

السلام عايكم و رحمة الله..

أسوأ مثال على قلة الذوق..

هو ان حياناً..

لما تركن عربيتك في مكان ما

و ترجع تلاقيها مخبوطة او مخدوشة بفعل واحد تاني كان سايق عربيته و اتزنق في عربيتك فقرر انه يضحي بعربيتك انت!

و يمشي..

و ترجع انت بقى..

ممكن تموت عربيتك جديدة نوفي!!

و هو يمشي و بس.. و لا كانه عمل اي حاجة خالص..!

هيجرى ايه لو كان ساب كارت او ورقة على مساحات العربية يقول فيها.. انه اسف و دي نمرته لو طلبت التصليح؟

هيجرى ايه لو ركن سيارته و حاول ايجادك ليعتذر منك؟

انا لما حصل معايا الموقف دة ماكنتش هاطلب فلوس و لا حاجة!!

و لا هاقوله صلحها على حسابك!!

بس كنت عاوزة اسمعه بيقول آسف.. !!

و بس!!

دة اكبر مثال على قلة الذوق!

و عدم الامانة!!

انا اتنرفزت ماكانش لازم تفكروني!! cld:

أنفال

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      إفساد الذوق العام هو الاتهام السريع الجاهز الذى يطلقه النقاد الجادون ضد صانعى الأفلام الهابطة من مؤلفين ومخعرض المقال كاملاً
    • 0
      الذوق ما خرجش من مصر مقولة شهيرة تتردد كثيرا على ألسنة الناس وفى مواقف عديدة خاصة عند الخلافات إذ بعدها تهعرض المقال كاملاً
    • 3
      ايه قلة الذوق دي ؟ واحد ماشي ورايا شغال مسح في كل مشاركة اكتبها ولا حتي بييقول همسح المشاركة أو يبعت رسالة خاصة اذا كنت انت بتعمل كدة عشان مش بالعني براحتك في غيرك حتي لو عضو واحد بيسمعني وانا كمان بسمع لغيرك لكن شغال قص زي الترزي من غير تنويه كلمة واحدة بقولهالك عيب عليك ومن غير سلام
    • 19
      السلام عليكم.. لاحظت فى السنوات الاخيرة, ان الستات و البنات فى مصر بقت تميل الى الكثير من قلة الذوق فى التعامل مع الاخرين. طبعا الموضوع زاد مع الوقت, و مش عارف اذا كان الموضوع ده بيحصل لى انا بس, ولا بيحصل مع كل الناس. :closedeyes: هتكلم عن موقف بيحصل بشكل شبه مستمر معايا.. عندنا فى العمارة, لما اكون مستنى الاسانسير, وارد جدا ان ست او بنت تيجى.. و انا فى الطبيعى مبحبش استخدم الاسانسير مع ست او بنت معرفهاش.. فكنت فى الاول, و كنوع من الذوق اخلى الست تستخدمه الاول, و بعدين استنى لما ينزل و اس
    • 63
      عايز استشارة مستعجلة من أصحاب الذوق الرفيع .. عن نوع برفان نضيف وما حدش يقولى ركب .. علاشان انا بقرف من نفسى جداً لما بعمل الحركات القرعة دى D : عايزه أصلى ومش عايز اسبيريه لأ برفان طبعاً لأنه برفان يعنى مش هينفع يتوصف .. بس هحاول أوصف على خفيف بس انا زوقى اللى بحبه فى البرفان .. - انه يكون وسط فى رحته .. لاهو رحته تقيله تخنق .. ولا خفيفه ترمى على حريمى .. D: - يثبت لمدة طويلة - أن أمكن أزازته شيك .. - الأوبشن ده مش عايز حد يتريق عليه .. سعرة يكون فى المتوسط 100 جنيه يزيد 30 يقل 30 جنيه
  • أضف...