اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أجازة فى اسكندرية ..

kfaya

Recommended Posts

و يالا على المكتبة ..

المكتبة كانت مغلقة بسبب العيد ... انا دخلتها قبل كدا .. و فضلت أوصفها لهم من الداخل و نلف حولها من الخارج و نأخذ صور عند كل ركن فيها ... طبعا تحفة معمارية و موقع خطير على البحر ... و فضلت أحكي لهم على و ثيقة الأسكندرية اللى كانت أمل الشعوب العربية فى الأصلاح و التغيير ... لكن و الله أعلم الحكام العرب ما بيحبوش الوثائق الأسكندرانى .... بعدها مباشرة زين الدين حبيب الملايين راح مغير الدستور بتاعة عشان يسمح له بالترشيح للدورة الرابعة و للسنة السابعة عشر ...

ما علينا ده مش ذنب المكتبة التى يرأسها أحد أفضل المثقفين العرب و المدافعين عن الحرية و الديموقراطية فى الشرق وهو الدكتور اسماعيل سراج الدين ...

بالمرة قلت لما أشوف المستشفى اللى بجوار المكتبة و التى أثير بسببها جدل عنيف منذ فترة ... صراحة معرفتش أقول ايه ... موقع المستشفى امتداد طبيعى للمكتبة و يضيف لها توسعات مهمة جدا ... فى نفس الوقت أخشى أن تتقاعس الدولة كالعادة عن بناء مستشفى بديلة .. خاصة بعد أن عرفت أنها مستشفى ولاده شبه مجانية ... يعنى الحكاية فى الأول و الأخر أزمة ثقة مفقودة ما بين الحكومة و وعودها و الشعب الغلبان ... بلا مكتبة بلا زفت خلى الفقير يتعالج ..

رابط هذا التعليق

• الردود 65
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

و عندئذ كنا موتنا من الجوع .. أقترحت عليهم أن نأكل عند محمد أحمد ..

<_<

يا ربى.......!!!!!!!!!!

هو اللى فى بالى........ !!!!!!!!

كفاية... إنتم ممكن تطلعوا أخوات؟؟؟؟ يعنى بعد كدة أندهلك أقولك يا "عمى" ؟؟؟ stnd::

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

سمعت ان الكورنيش الجديد طير معاه بعض الشواطئ ومنها الشاطبى. مش عارف الجماعة الصيع اللى كانوا بيتجمعوا هناك هيروحوا فين دلوقتى

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>

مفيش حنفى

</span>

تأملات خايبة

رابط هذا التعليق

الغريب بقى ان محدش عايز يروح ... يا ولاد أنا تعبت من السواقة و الشرح ... و النبى يا بابا خلينا نلف شوية ... الواد خالد المقروض كل ما نقرب من البحر يقول لى ريحة البحر حلوة قوى ( يقصد رائحة اليود ) ... عدينا الى الرصيف التانى ( بمعجزة الاهية ) و وقفنا عند تمثال عبيط على مدخل اللسان الذى أصبح مغلق للجمهور منذ حرب 67 و به جيش معرفش و لا بحرية .. طبعا غباء انك تحرم المدينة من هذا اللسان الجميل عشان سبب عفى عليه الزمن و ممكن الأستعاضة عنه بألف طريقة اخرى ...

اتمشينا شوية على البحر لغاية كازينو الشاطبى .... الناس هنا أعصابها هاديه كدا ليه ؟؟ كل حاجة حواليك بسيطة و مريحة للأعصاب .... زى ما تكون الأسكندرية دى مش تبع مصر ..... مفيش كلكسات خالص !!! زى ما يكون العربيات بدون كلكسات ؟؟!! ... مفيش توتر و لا نرفزة و لا ... صراحة حاجة تغيظ ... ريحة الهواء منعش .. معطر ... حتى العربيات زي ما تكون ماشية بالكهرباء مش بالبنزين .. فى مرة واحد جارسون في كافتيريا كاليثيا اللي عند محطة الرمل قال لى ... هواء الإسكندرية " بكر " بكسر الباء ... محدش شمه قبل كدا ... دلوقتي أفتكرت كلامه و أنا جاى من عند السحابة الزفت السودة اللي ضيعت حاسة الشم عندنا ...

رجعنا لغاية المكتبة و أخدنا العربية .. و وحدة و حدة على ميامى .. يعنى تقريبا خدنا الكورنيش كله .. متعة في السواقة , و متعة للناظرين .. على ما وصلت البيت كان كل اللي في العربية ناموا ... الهوى النظيف ده أكيد فيه منوم ....

رابط هذا التعليق

سمعت ان الكورنيش الجديد طير معاه بعض الشواطئ ومنها الشاطبى. مش عارف الجماعة الصيع اللى كانوا بيتجمعوا هناك هيروحوا فين دلوقتى

أعتقد ان الجماعه الصيع ممكن يجدوا حل

المشكله فى الاهالى الفقراء الذين لم يعد متبقى لهم سوى شواطئ غير مجانيه ..

كفايا .. ما كفايه كلام عن الاكل بقى الله يعمر بيتك :rolleyes:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

معقولة يا كليو تمشى البنت من أبو هيف للشاطبى :o ...

حرام عليكى .... وبعد كدا على محمد أحمد !!!!!

كان مفروض تريحيها شويه فى جنينة تمثال سعد زغلول .. طبعا ليها حق تهرب منك و تتجوز ... و متعزمكيش كمان .. :rolleyes:

رابط هذا التعليق

معقولة يا كليو تمشى البنت من أبو هيف للشاطبى  :o ...

حرام عليكى .... وبعد كدا على محمد أحمد !!!!!

كان مفروض تريحيها شويه فى جنينة تمثال سعد زغلول .. طبعا ليها حق تهرب منك و تتجوز ... و متعزمكيش كمان .. mf(

لأ.......

محمد أحمد ده تخصص والدى.... :rolleyes:

يقوللى ده اللى أكلت فيه الملكة صوفيا بتاعتكم (عشان أنا تخصصى أسبانى) ;)

أقولله ولوووووووووو.......... اطلع على بلبع أو عروسة البحر...... :o :P

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

فيروز كتبت :

أعتقد ان الجماعه الصيع ممكن يجدوا حل

المشكله فى الاهالى الفقراء الذين لم يعد متبقى لهم سوى شواطئ غير مجانيه ..

كفايا .. ما كفايه كلام عن الاكل بقى الله يعمر بيتك

فى الحقيقة ماكنش فيه صيع فى المنطقة دى .... يمكن بيعيدوا فى محرم بك .. ولا الأنفوشى ...وبعدين مش معقول يهدوا الكازينو عشان الصيع بتقف حواليه .. :rolleyes:.. كان زمانهم هدوا كل كبارى القاهرة .. mf(

حكاية الشواطئ المجانية و ذات الرسوم دى موضوع كبير ... و مرتبط بسياسة الدولة .. مفيش حاجة ببلاش .. حتى ماء البحر .. و الهواء النظيف ..

يعنى زى المثل الأمريكى no more free lunch .. :o

الكلام فى الأكل لسه جاى ....

مش برضو عايزين تعرفوا السنجارى ..... سنجارى ليه ؟؟؟؟ :P

رابط هذا التعليق

الكلام فى الأكل لسه جاى ....

مش برضو عايزين تعرفوا السنجارى ..... سنجارى ليه ؟؟؟؟  :rolleyes:

الرحمه يا كفايه cbyb:

لك يوم ax:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

أعزائى ...

سليمانو .. نضال .. س س ..فيروز

السنجارى ليس نوع من الأسماك .. ولا علاقه له ب قنجارى ..

هو طريقة طهى أى نوع من الأسماك ... يفضل ذات القوام الممتلئ ..

تعتمد على شق السمكة من الظهر الى نصفين بالطول ( بس مش للأخر يعنى لغاية ما توصل للجلد من الناحية التانية ) ... يعنى مثلا السمكة البورى اللى شكلها مبروم و طويل ممكن تكون كدا () بعد ما تتفتح ..... حلو

تتنضف كويس ... و بعدين تحط فى صينية ويتحط عليها ما لذ و طاب من شرائح البصل و الطماطم و التوابل و الليمون و خل التفاح و كثير من الكمون ... و حسب الرغبه ممكن أن تحاط بشرائح البطاطس ...

تدخل الفرن .... تطلع من الفرن بعد حوالى 45 دقيقة ....

بألف هنا و شفا ..

رابط هذا التعليق

فريده ... س س ... فيروز ..

فعلا كنت عايز أعمل ابهار للعيال دول اللى بيحبوا الساحل الشمالى و ما يعرفوش حاجة عن اسكندرية اللى أنا أصلا بحبها و بموت فيها ...

يعنى كنت عامل زى اللى مهاجر فى أمريكا و أولاده ميعرفوش حاجة عن مصر اللى هو بيحبها و أمنيته أن أولاده كمان يحبوها .... شعور قاتل و سخيف ...

و بما أنى خبير فى اسكندرية .... و عارف ولادى بيحبوا ايه .. قررت أدخلهم من المفاتيح بتاعتهم ..

أدى الحكاية ...

رابط هذا التعليق

يعنى مثلا السمكة البورى اللى شكلها مبروم و طويل ممكن تكون كدا () بعد ما تتفتح ..... حلو

..

حلو اوى استخدام الرسوم التوضيحيه ده يا كفايا :rolleyes: :o

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

فريده ... س س ... فيروز ..

فعلا كنت عايز أعمل ابهار للعيال دول اللى بيحبوا الساحل الشمالى و ما يعرفوش حاجة عن اسكندرية اللى أنا أصلا بحبها و بموت فيها ...

يعنى كنت عامل زى اللى مهاجر فى أمريكا و أولاده ميعرفوش حاجة عن مصر اللى هو بيحبها و أمنيته أن أولاده كمان يحبوها .... شعور قاتل و سخيف  ...

و بما أنى خبير فى اسكندرية .... و عارف ولادى بيحبوا ايه .. قررت أدخلهم من المفاتيح بتاعتهم ..

أدى الحكاية ...

ربنا يخليك ليهم و يبارك لهم فيك يا رب :o

ودايما كده تحكى لنا ذكريات سفرياتكم الجميله باذن الله :rolleyes:

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا هل المنتدى ،،،،،،،،وحشتوني :o

رجعت امس من الاجازة الجميلة وسبحان الله طول رحلة العوده من الاسكندرية الى القاهره ثم الى مدينة العين ومنها الى ابوظبي مقري الاخيروانا عمال ارتب في بالي ما سوف اكتبه لكم عن رحلتى السريعة لمدة اسبوعين :rolleyes: بين اهلى واحبابي في مدينتي الاسكندرية ولكن النهارده اخونا كفايه تفوق على نفسه وكتب موضوع ولا احلى في حب اسكندريه

عموما اسمحو لي ان اضيف ولو القليل

رابط هذا التعليق

نقول الاول معلومه صغيرة وسريعه

السنجاري يا اهل المنتدى هو السمكة الحارةاللي بتتعمل هنا في الخليج من سمك الهامور في الغالب

اما الرتسه فهى حيوان بحري له شوك دائري مثل القنفذ تفتح ولها بطاريخ لونها اصفر يعصر عليها ليمون وتتشفط بالهنا والشفا

نرجع لموضوع اماكن حلوة في اسكندريه ودي معلومات جديده طازة حتى بالنسبه لي انا شخصيا رغم اني انزل اسكندريه كل 3او4 شهور

بالاضاقه الى قرية عبد الوهاب للمشويات يوجد بلبع ولا تنسوا حسني وبقش في بحري وطبعا الفيش ماركت كما ذكر من قبل

اما الجديد فهو مطعم جديد من النوع الراقي والهادي جدا يعني عايز ناس هادية وعاقلة تاكل في لذة ومتعه اسمه سي عمر في لوران بيت الترام وشارع ابوقير

كمان مطعم ا مكان جديد روعة فوق الخيال اسمه جنجل فين ده بقى

في مكان جديد جدا ايضا خلف الحديقة الدوليه حاجه روعه جدا لا يمكن وصفه

رابط هذا التعليق

حمد الله عالسلامة يا عم ياسو وفين الكحك؟ ابعت شوية عالشارقة.

أنا مرة اكلت فى مطعم عراقى وعملو سمك بطريقة تشبه السنجارى دى وتقريبا قالوا عليه مسقوف بس تمام.

اخر مرة زورت اسكندرية كان سنة 97 واتغديت فى الفيش ماركت اللى فى المنشية. وكان مش بطال أبدا معرفش لسة موجود واللا لسة؟

على فكرة يا جماعة كان فيه عضو معانا هنا اسمه السنجارى وتم ايقافه. يمكن التوابل كانت زيادة شوية.

يا عم ياسو عايزينك فى موضوع بركة السبع

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>

مفيش حنفى

</span>

تأملات خايبة

رابط هذا التعليق

هومر كتب :

اخر مرة زورت اسكندرية كان سنة 97 واتغديت فى الفيش ماركت اللى فى المنشية. وكان مش بطال أبدا معرفش لسة موجود واللا لسة؟

لأ .... مشى ....

لو جيت السنة الجاية يمكن تلحقة فى بحرى ... تلاقية فوق تكا على البحر :o

على فكرة يا جماعة كان فيه عضو معانا هنا اسمه السنجارى وتم ايقافه

ما تصدقش ...

ده احنا كلناه .. :rolleyes:

رابط هذا التعليق

ياسو ...

حمد لله على السلامة ..

فعلا وصفك للرتسه مضبوط , و انا كنت ناوى اكتبه للدكتور رجب لما سألنى عليه ..

هقولك حاجة بمناسبة الرتسة ..

زمان لما كنا صغيرين .. نزلنا مرة سيدى جابر نصطاد رتسه ... ملينا كيسين نايلون كبار .... حوالى 150 ريتسايا ...

بتكون ملزوقة فى الصخور , و بحرف مفك أو سكينة تحركها بالراحة وبعدين تمسكها بشويش .... و هكذا ..

الرتسة دى صيدها متعة .. و أكلها أخر مزاج .. :o

سمعت كتير عن قرية عبد الوهاب دى بس معرفش هى فين ؟؟ سى عمر بقى هروح المرة الجاية أدور عليه بنفسى ..

على فكرة فى مطعم فى الزمالك أسمه سى السيد ... بيعمل ملوخية بالأرانب تحفة :rolleyes:

رابط هذا التعليق

على فكرة فى مطعم فى الزمالك أسمه سى السيد ... بيعمل ملوخية بالأرانب تحفة  :rolleyes:

أبو السيد

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      لو كانوا حلفوا ليا أني هركب أتوبيس 7 ساعات علشان أروح مرسى مطروح مكنتش هصدق.بسمع طول عمرى عن جمالها ومياهعرض المقال كاملاً
    • 0
      هذه الحكايات حكايات من وحى خيال الكاتب والرسام وليست لها أى علاقة بالواقع الجميل حكاية أب شايف المصلحة وعارعرض الصفحة
    • 8
      بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته طبعا الموضوع دا مهم جدا وخصوصا للناس اللى بتقع فيه وخصوصا برضه اللي خدموا فى الجيش كجندي بدون مقدمات كتير هندخل فى الموضوع بعض الناس بيكون بيخلص ورق سفر ويفاجىء بجواب استدعاء أو يكون نازل أجازة سعيدة ويفاجىء بشيخ الحارة جايب له جواب استدعاء ظريف ويقولك لازم تستلم ولو مستلمتش هبلغ عنك و .. محكمة الحل بسيط إن شاء الله كالتالي: أولا: افتح صدرك ، وجمد قلبك ومتخافش طالما انت على الله لا تبالي ، استلم الجواب وامضى أيوووووووون ا
    • 1
      السلام عليكم. .عندى حالة محتاج رأيكم فيها وياريت عن تجربة ان امكن...الموضوع زميل نزل بعربيته مصر خروج وعودة عادى لمدة شهرين حصلتله ظروف فى مصر منعته من الرجوع للسعودية و كل متعلقاته فى السعودية هيحاول يصرف حد يبعتهاله لمصر ..المشكلة فى العربية اللى معاه فى مصر هى على فكرة ملكه ومفيش عليها أقساط فى السعودية ولا حجوزات ولا اى مشاكل علشان محدش يظن ظن سيء...وضعها ايه بعد انتهاء الشهرين وهى لسه فى مصر يعنى لو اتمسك بيها ايه موقفها فى المرور المصرى..وايه رأيكم فى الآراء دى...يبلغ سرقة عنها ويبيعها خرد
    • 139
      يا اسـكندريـة .. يااللي زاينة البحر الأبيض يا نور عينيه .. عالشباب و عليكي يعوّض رأيت مواني .. عن يمين مُلكك وشمالك ماشفت تاني .. فيه أثر من بعض جمالك
  • أضف...