اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

آدي اخره اللي يقاوح في نفسه

pink rose

Recommended Posts

الف سلامة عليكى

ما تشوفين شر

سيبك احنا ستات جبارين بندوس و لا بيهمنا

المهم فعلا مثلما اسمع من زوجى ان فى مسائل الضهر و الاشياء اللى بتخص العمود الفقرى لابد من الالتزام بتعاليم الدكتور حرفيا لتقليل الالم و عدم تفاقم المشكلة من اى حركة خطأ

و فى كمان نصائح ايضا لما بعد الشفاء

ان شاء الله خير

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

لالالالالايتهرجى حد يعمل كده ................

انا كمان ظهرى على طول مقطوم بس انا عكسك من الانتخه هههههههههههههههه

اه والله الدكتور قالى عندى شد فى العضلات وده ناتج عن حاجه من اتنين (يا مجهود زايد - او - راحه زايده ) حاولت ادعبس ايه ممكن المجهود اللى بعمله ملقتش فقلت الراحه الزايده وادانى شويه تمارين اعملها ومرهم وشويه حاجات كده والحمد لله الالم خف كتير بس للاسف رجعلى تانى من الاول

ولانى عملت زى الشاطره وقلت حمله نظافه على المطبخ يوم الخميس ..........يوم الجمعه والسبت كنت فى المستشفي مشرفه هناك وطلعت على مسئوليتى

هو الجيل ده بقي خايب كده ليه ..............

المهم حبيبتى لازم لازم تنفيذي تعليمات الطبيب بحذافيرها وابعدى عن اى مجهود او حمل اى حاجه حتى لو فى احساسك انها خفيفه لان الظهر مش بعزقه .............واللى جربته مش حابه حد تانى يجربه والله يعينك يارب ...........

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

الف سلامه عليكى يا ام مريم وربنا يشفيكى ويجعله فى ميزان حساناتك

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

شفاك الله وعفاك

خدي نصائح من مصاب (سابق والحمدلله) بالغضروف :

1- خلي الدكتور يعملك كورس مسكنات يتغير كل أسبوع تقريبا حتى لا يفقد فاعليته علشان يريح هيجان ألم الأعصاب الحالي.

2- أمتنعي عن شيل أي شئ ثقيل بشكل نهائي في الوقت الحالي حتى تعود الأمور لطبيعتها.

3- حاولي أن لا تثبتي على وضع ما أكثر من 20 دقيقة كوضع الجلوس والوقوف ، فلابد أن تغيري شكل الوضع كل 20 دقيقة ، أما وضع النوم فلا بأس.

4- أعملي عمرة وأشربي من زمزم بنية الشفاء من هذه الآلام ، ومتنسيش تدعيلي :)

تحياتي...

رابط هذا التعليق

الاخت العزيزه اولا الف سلامه ثانيا نتكلم طب مش منطقى المشوار والشيل والحط لازم يتعب ضهرك لكن انزلاق فقارى لازم يكون من الاول وده بيادى لضعف الفقرات واحتمالية انزلاق غغوفى وده اخطر لانه بعد الشر بيحتاج تثبيت للفقرات مش مجرد شيل للغضروف

االمهم هو الراحه فتره بسيطه مع العلاجات مثل الفولتارين ومرخى العضلات مثل الريلاكسون مع فيتامين ب مركب

اما بالنسبه للرنين فلاينصح بيه لانك مش بتشتكى من مده اجليه اما نشوف نتائج العلاجات

ومتقلقيش لتك انشاءالله بخيرومتناميش على الارض لكن كفايه مرتبه ناشفه شويه

الله يسلم حضرتك يا رب

مع حضرتك نتكلم طب

اكيد الموضوع مش فجائي

لان اللي باحكيه اني عملته دا باعمله بشكل دائم

يعني نقل العفش دا ممكن يحصل كل شهرين مثلا

ساعات اقلب اوضه و اغيرها و اكتشف ان شكلها ما طلعش اللي في دماغي اقوم اقلبه تاني و ممكن في ساعتها كمان

غير كده قوارير المايا الكبيرة ممكن اشيلها احطها على البرادة

او تصادف ان جوزي مسافر و المايا عندي خلصت انزل مدخل بيتنا و اشيل واحدة و اطلع بيها السلم و هكذا

دا الطبيعي عندي و باعترف انه غلط مني

بس اخر حاجه و دي من وقتها اللي حسيت فيها بتعب جامد فعلا

لما كنت في الحج كان في واحدة ست مصرية قاعدة على كرسي بعجل و ما شاء الله كانت مليانة اوي

طلعت بيها مطلع جامد مسافة كبيرة

من اليوم دا و انا حاسة بوجع في ضهري و كالعادة كبرت دماغي لاني و انا باعترف خوافة جدا و اخر واحدة ممكن تروح لدكتور الا لما يكون الوجع لا يطاق زي اللي حصل امبارح دا

فا الموضوع من فترة بس نقل السرير و القعدة الطويلة في مشوار قطر اظهروا الالم كله بقى

و المشكلة ان الوجع دا مأثر كمان على رجلي الشمال و فيها الم زي الكهربا كده نفس الوجع اللي باحس بيه في ضهري

فا لما قولت كده للدكتور قالي نعمل الرنين عشان يشوف الفقرة المتحركة دي ضاغطة على العصب و لا لأ

رابط هذا التعليق

سلامتك ياحاجة ام مريم الف الف سلامة عليكى .

يابنتى كل ده بيظهر بعدين فعلا .

يعنى وقت ما تكونى عاوزة تعملى حاجة مش بتحسى انك تعابانة او ضعيفة لكن بعدها كله بيظهر .

لابد تباشرى العلاج وتسمعى كلام الطبيب ده شئ مهم جداا .

حكاية انك كنتى بتساعدى واحدة ست ف الحج ...فكرتنى باللى حصل معايا ( سبحان الله ) برضه ف العمرة وبالذات ف آخر عمرة من سنتين.

كانت معانا ف الاوتيل ست مصرية ومعاها اختها .......واختها تعبت وانا ( اتبرعت وقلت ) مفيش مشكلة انا معاها .

والصراحة كنت بجرى بيها ومش تعبانة ولا اى شئ .......وفرحت قوى قوى لما دخلنا الروضة الشريفة بدون مشاكل وده لأنهم بيوسعوا للى داخلين بناس على كراسى متحركة .....وصلينا وكل شئ تمام..

ورجعنا الاوتيل بقى ..

و..

لحددددد..........ما وصلت بيتى هنا..

ههههههههه

ايديا كانت كأنها متقطعة وكتفى زى اللى اتخلع...وفضلت فترة لحد ما بقيت كويسة .

يعنى فعلا .

كان ممكن اعرض خدماتى ......شوية .

مش كل اليوم؟؟؟

وده مطلع وده مش عارف ايه؟؟ ومسئولية ...!!

هو فعلا الدعوات كانت نازلة عليا زى المطر ....وربنا يجعله ف ميزان حسناتك.

بس الحقيقة لو كان بايدى .....كنت اتصلت بحد يجيب لها كرسى بموتور .كان بقى ميزان الحسنات اتقل ..

أجر وعافية ياأم مريم .

يارب تكونى احسن دلوقت ... :clappingrose: :clappingrose: :clappingrose:

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

سلامتك ألف سلامة يا بينكي

شفاك الله وعفاك يارب

والحمد لله إنها جت علي قد كده ربنا يعافيكي يارب :give_rose:

<p class='bbc_center'><span style='color: #000080'><strong class='bbc'><span style='font-size: 14px;'>"من مدحك فإنما مدح مواهب الله فيك.....فالشكر لمن وهب وليس لمن وُهِب له" ابن عطاء السكندري<br /><br />"اللهم من ضاق صدره بنا فاجعل قلوبنا تتسع له" الامام أبو حنيفة</span></strong></span></p>

رابط هذا التعليق

شفاكي الله يا أخت pink rose

ولا بأس طهورا إن شاء الله

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

الله يسلمكم كلكم يا رب

ادعولي بجد من قلوبكم لاني فعلا تعبانة اوي

و سامحوني على الردود القصيرة دي

لاني مش فاتحة من جهاز كومبيوتر

تسلمولي كلكم

رابط هذا التعليق

ألف سلامه عليكي

والله ما شفت الموضوع الا دلوقتي

وعلى العموم انا السابقون وحضرتك اللاحقون .. اه يا ضهري

قال الله تعالى في حديث قدسي

( أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما شاء........... )

نستطيع تغيير حياتنا بهذا الحديث من الان

مع الأخذ بالأسباب............

رابط هذا التعليق

سلامتك ألف سلامة

لو نزلتى اسكندرية وانتى لسه حاسة بتعب, عليكى وعلى الدكتور يسرى حماد, أيوه هو المتحدث الرسمى لحزب النور :happy:

مع إنى مش من مشجعى حزب النور, بس شهادة حق الراجل أستاذ وممتاز فى التخصص ده, ويارب السياسة ماتاخدوش من شغله لأن آخر مرة كنت عنده كان بين كل دقيقة ودقيقة يرد على تليفونات خاصة بالسياسة.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

ألف سلامه عليكي

والله ما شفت الموضوع الا دلوقتي

وعلى العموم انا السابقون وحضرتك اللاحقون .. اه يا ضهري

الله يسلمك يا بركة و الف سلامة عليكي :give_rose:

سلامتك ألف سلامة

لو نزلتى اسكندرية وانتى لسه حاسة بتعب, عليكى وعلى الدكتور يسرى حماد, أيوه هو المتحدث الرسمى لحزب النور :happy:

مع إنى مش من مشجعى حزب النور, بس شهادة حق الراجل أستاذ وممتاز فى التخصص ده, ويارب السياسة ماتاخدوش من شغله لأن آخر مرة كنت عنده كان بين كل دقيقة ودقيقة يرد على تليفونات خاصة بالسياسة.

الله يسلمك يا باشمهندس

انا للاسف لسا راجعة من اسكندرية من اسبوعين كده

و النزول بقى تاني هايكون في الصيف ان شاء الله

عموما لو لا قدر الله لسا التعب موجود هاروحله

تحياتي لحضرتك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...