اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مزرعة فراولة ‍‍!!!

Recommended Posts

قرأت تعليقاً للأخ الفاضل ماجد فى موضوع (فى بيتنا جراد) أنه يمتلك مزرعة للفراولة هاجمها الجراد ولم أشأ أن أغير من سير الموضوع علشان أخونا العزيز سى السيد ما ينزلش قص فى كلامى بعد ما استحلى مسك المقص رغم تحذيرى له مراراً وتكراراً بأن إستعمال المقص بالليل مش كويس وبيجلب النحس وسلس البول وممكن كمان يطلع له عفريت بربرى وهوه رايح الحمام لكن ما منوش فايدة الكلام :blink: ...ما علينا نرجع للفراولة بتاع الفراولة :o ......أفكر جدياً فى شراء قطعة أرض فى منطقة مستصلحة إسمها (وادى الملوك) فى طريق مصر إسكندرية الصحراوى مساحتها عشرة فدادين لزراعتها فراولة.....هيا طقت فى دماغى كده......جايز لأنى بحب شكل ولون وطعم الفراولة خصوصاً لو كانت عصير أو فوق التورتة :D ...ياريت لو حد من الأخوة هنا ممن عندهم خبرة بهذا المشروع أن يلقى لنا الضوء على الجدوى الإقتصادية منه وما هي مزاياه وعيوبه وهل تصدير الفراولة إلى خارج مصر مشروع مربح وعليه طلب أم لا وشكراً mfb:

أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

رابط هذا التعليق

مبروك يا عم حشيش المزرعه :D

بكره ربنا يفتحها عليك بعزبه ونشوفك فى سوق الشباب و الرياضه mfb: على العموم اظن ان المشروع هيكون مربح حتى لو للاستهلاك المحلى ولا هو لازم التصدير يعنى واحنا مالناش نفس :blink: حرام كده والله يا جماعه احنا اخواتكم فى الوطن بردو مش كده :o

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

عقبالك يافيروز :blink: .....لو تحبى تدخلى معايا شركة أنا معنديش مانع...إنتى برأس المال وأنا بالفكرة mfb: ......لأ بجد لو الفلوس مزنقه معاكى إنتهزى الفرصة بتاعة الجراد دى واعملى مزرعة سمكية lo:: ....... تشترى فدان ولا إتنين فى الطريق الصحراوى وتجيبى ونش ولا جرار يحفرهم ليكى وتمليهم ميه...وبعدين ;) ....تشترى سمك بلطى صاحى من سوق العبور وترميه فى الميه وتأكليه جراد بالهبل :o ....فى خلال شهر ولا إتنين السمكة اللى كان وزنها 50 جرام حتبقى 50 كيلو....وبعدين :D .......تشترى سنارة وتنزلى فيهم صيد وتبيعى وتكسبى وتتسيغى بقه وتقبى على وش الدنيا...ملعون أبو الفقر ياشيخه :D

رابط هذا التعليق

اخى حشيش

انا زارع جزء صغير بس فراوله و ده تجريبى للسنه دى فلذلك لن استطيع ان اخبرك بنتيجه دقيقه الا بعد انتهاء التجربه.

لكنى استطيع اناقشك فى الفكره ككل . اولا الزراعه لم تكن مهنتى لكنى اصولى الفلاحيه غلبت على و لم استطع أن أقاوم وبدأت هذا الموضوع منذ 6 سنوات. و الأسباب الحقيقيه هى :

- ان اكون صاحب رمل ( صاحب طين مودرن ) :o

- كان معايا قرش محيرنى ( فاشتريت الحمام و طيرته )

mfb:

- انى اقول للحكومه ( مراتى يعنى ) لما احب انزل انا رايح المزرعه و لما ارجع اقولها انا جيت من المزرعه . sdm:

- لما اطلع معاش اروح اقعد هناك و ارازى فى الناس و اللى رايح و اللى اجاى ( فى نص الصحراء واخد بالك ) و اذا مالقيتش حد اجيب قلل واتحكم بأه اشرب من دى و سيب دى. vmp:

اما الاسباب الأخرى فهى ان :

- فلوس الزراعه احل فلوس يمكن ان تدخل جيبك .

- الناس ممكن تبطل اى حاجه الا الخلفه و الأكل.

- نوع من الأستثمار و الأدخار بعيد المدى للعيال .

وما حسبته لقيته . اذا كنت تفكر فى استثمار قليل التكلفه او تفكر فى ربح سريع ( يعنى بعد 5 - 10 سنين ) فانت واهم . لكن فى الحقيقه و بالتبعيه فالمخاطر قليله و الأستثمار الحقيقى هو قيمة الأرض و ما عليها مش ربح بيع الزراعه حيث ان الزراعه هناك مكلفه جدا فانت تحتاج بير ماء و طلمبة اعماق و مولد كهربائى ضخم و دول يعملوا كده حوالى 150 الف و بيت صغيرمؤقت و مخزن اسمده كمان خد عندك 30 الف . و شوية تجهيز للطريق و معدات و مصاريف اخرى 20 الف ( حراسه و خلافه ).

علشان تبدأ بعد كده حط للفدان كمان اقل شىء 5 الاف للفدان الواحد ( لزوم شبكة و معدات الرى و شجر الجازورين و مصدات الرياح ) ممكن تبدأ ب 5 فدادين او بالعشره كلهم و يمكنط اختصار مصاريف البير و الطلمبه و المولد اذا شاركت فيهم مع اى واحد جنبك لأن البير يكفى 40 - 50 فدان حسب نوع الزراعه .

يعنى معاك ثمن الأرض و التسجيل و 225-250 الف تبدأ تفكر غير كده لأ . و الباقى بأه على الله.

قبل ما تبدأ لازم تكون مجهز القرشينات علشان ماتقفش فى نص السكه . لأن اللى عملوا كده رقصوا على السلم و راحت فلوسهم فى الرمل . :blink: taz::

تم تعديل بواسطة ماجد
رابط هذا التعليق

بالمناسبه .....

أول مره رحت أشوف الأرض ( الصحراء يعنى ) تهت فى الصحراء و عجلة العربيه نامت و البنزين كان على وشك يخلص خالص و الدنيا قربت تضلم و أنا لوحدى فى نص الصحراء الجرداء و مع ذلك فقد همت بها حبا ( وش واحد عبيط )

تم تعديل بواسطة ماجد
رابط هذا التعليق

أستاذ ماجد باشا....شكراً جزيلاً على ما تفضلت به....يعنى لما نضيف ثمن الأرض (23 ألف جنيه للفدان) يبقى 230000 زائد تسجيل الأرض زائد 250000 جنيه بير مالوش قرار وخلافه يعنى كده دخلنا فى نصف مليون جنيه :blink: ......ماشى :o .......جيب السبع ما يخلاش mfb: ......المهم بعد كده....إمتى حلم الغلة والتصدير يشتغل والبلية تلعب معايا :D

رابط هذا التعليق

أقولك بقه على فكره نميسه ....

اشترى فدان واحد بس على الطريق على طول و اتأكد من ان ورقه تمام فى المحافظه . و اعمل عليه معرض لمنتجات المزارع المختلفه و خد من اصحاب البضاعه 10 - 15 % من المبيعات مقابل عرض البضاعه و عملية البيع و مالكاش دعوه بالهالك و المرتجع و انت تكسب تمام و الأرض تمنها يزيد و لما تزهق منها بيعها.

يالله ياعم البليه باين كده ها تلعب . بس امانه عليك شيل نسبتى على جنب.

فكرتنى .....فدان ايه ده الى ب 23000 الف جنيه . ده الفدان من المحافظه ب 500 جنيه الا اذا كان على الطريق او قريب منه أو هايسلموك الفدان جاهز للزراعه يعنى فيه شبكة رى و طرق و مشترك فى بير و برضه يبقى غالى حبه صغيره

رابط هذا التعليق

فين وادي الملوك (الكيلو كام) وبعدين الفدان 23000 جنية مبالغ فيه جدا لان الفدان في منطقة الانطلاق وهي منطقة مؤهلة بالسكان وفيها ترع اسمنتيه غير شغاله حاليا ومحتاجه تعاون من اصحاب المزارع لتنظيفها ولكن المياه على عمق 16 متر فيها الفدان فيها 10000 جنية على اقصى تقدير وفي وادي النطرون للمناطق الي موصلتهاش كهرباء فعلا 500 جنية ولكنها تصل الى خمسة الاف في المناطق الواصلة لها الكهرباء

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

طب يا جماعة لو عايز اشتري حتة ارض قريبة من القاهرة و كويسة و رخيصة و بنت ناس .. تقترحوا فين و بكام ؟؟

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

طب يا جماعة لو عايز اشتري حتة ارض قريبة من القاهرة و كويسة و رخيصة و بنت ناس .. تقترحوا فين و بكام ؟؟

جرب السويس أو إسماعيلية... أفتكر من هاتكون غالية زى طريث مصر اسكندرية عشان مش سياحية زيه..

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

إلى الإخوة المهتمين بمزارعهم أعتقد أن هذا البرنامج قد يفيدهم

http://www.vercon.sci.eg/vercon_en/text5.asp

وفي اعتقادي أن تقوم الحكومة بإنشاء محطة زراعية تقوم ببث البرامج الزراعية الخاصة بالأراضى الجديدة وكيفية التسميد لكل محصول ومكافحة الآفات أفضل ألف مرة من محطات الرقص والدعارة المقنعة التي تضر عادة ومحطة زراعية خاصة بالشئون الزراعية ستكون لها فائدة أعم .

أو على أقل تقدير زيادة مساحة البرامج الزراعية لزيادة مساحات الأراضي المستصلحة ولتوعية أصحاب المزارع التي يتركونها عادة لبعض المهندسين الزراعيين الكثير منهم شرفاء لكن البعض يعتبر المزرعة مزرعته بل ويكسب منها أكثر من صاحب المزرعة شخصيا .

لهذا سيكون هذا البرنامج مفيدا للجميع لإن الزراعة حاليا أصبحت صناعة متقدمة في جميع دول العالم إلا مصر أصبحت محلك سر على الرغم من أننا مصنفون عالميا كدولة زراعية وليست صناعية .

من فوائد المحطة الزراعية سوف تزيد من معلومات أصحاب المزارع لإنه سيأتي وقت من الأوقات لن يكون في البلد مهندسون زراعيون لعزوف جميع الطلاب عن دخولها أولا لصعوبتها والأهم هو عدم توافر وظائف إدارية لها كما يعشق الشباب الوظائف الميري لهذا وجدنا كلية الزراعة هي آخر مايفكر به الطلبة بل ويفضلون عليها المعاهد الفنية لمدة سنتين على أساس أنه سوف يجد وظيفة بالمعهد وليس بالزراعة .

أنا شخصيا متفق مع مهندس زراعي يتحمل مسئولية المزرعة نظير 750 جنيها شهريا وذلك بالاشتراك مع صديق آخر وعلى أن يقوم المهندس بزيارة المزرعة يومين فقط في الأسبوع لمتابعة برامج التسميد والرش . يعني خريج الزراعة لو فكر في العمل بالمزارع يكسب 3000 جنيه في الشهر وهو مرتاح لكن تقولوا إيه للشباب اللي بيعشق الميري !!!!

معلهش طولت عليكم لكن أصحاب المزارع في الهم سوا

اسألوا الأيام .......... اسألوا الآلام

من الملام إذا ......... وكلنا لوام

رابط هذا التعليق

ودي كمان وصلة خاصة بالفراولة بس مش فراولة الريس

http://www.el-ard.com/subfolders/vegetable...la/farawla1.htm

تم تعديل بواسطة kokowawa1979

رابط هذا التعليق

أرض إيه .. مباني ولا زراعة ؟

لو مباني .. اخوك س س ممكن يفيدك وأرض حلوه ورخيصة وبنت حلال

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

الأرض التى أتحدث عنها فى (وادى الملوك) وهى مساحة كبيرة من الأرض المستصلحة مجاورة لقرية (السليمانية) عند الكيلو 50 طريق مصر اسكندرية الصحراوى وتملكها شركة خاصة باعت الأراضى للمغتربين المصريين بالخليج وكان ذلك منذ حوالى خمسة أعوام.....كان سعر الفدان وقتها من الشركة 10000 جنيه أما الأن فقد وصل السعر إلى ما بين 22000 إلى 25000 حسب موقع الأرض من الطريق السريع والشراء يتم من حائزى الأرض فالشركة لم تعد تملك أراضى للبيع لأن كل الأراضى قد تم بيعها والشركة توفر الخدمات الأساسية مثل الرى والتسميد مقابل مبالغ يتم الإتفاق عليها مع أصحاب الأراضى......الأراضى تروى بالتنقيط ومزروعة (جزئياً) بأشجار تفاح وزيتون ومشمش على ما أعتقد......لكن هذه الأشجار لا تمثل أكثر من عشر مساحة القطعة يعنى ممكن لو إشتريتها أزرع الباقى فراولة :rolleyes:

رابط هذا التعليق

حبيبي س س ،

انا عايز ارض زراعيه لأنها يتبقى ارخص و بعدين انا كان ليه تجارب في الزراعة و تربية البط الميسكوفي و بصراحة نفسي لما ارجع مصر اشتغل في الموضوع ده

جرب السويس أو إسماعيلية... أفتكر من هاتكون غالية زى طريث مصر اسكندرية عشان مش سياحية زيه..

اعتقد ان في اراضي في طريق مصر اسكندرية رخيصه .. بصراحة انا عايز ارض تكون قريبه على شان اعرف اباشرها

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

طفشان كتب :

اعتقد ان في اراضي في طريق مصر اسكندرية رخيصه

شوف ياأخ طفشان فيه على طريق مصر اسكندرية وعند الكيلو 62 من القاهرة مشروع الوادي الفارغ ولكن المشكلة أن أقل مساحة هي 100 فدان ثمنها حوالي 900000 جنيه بدون الشبكة السطحية ( خراطيم التنقيط ) يعني لابد من وجود مجمعة من الشركاء لإن البئر والطلمبة موجودة بالفعل مع الشبكة تحت الأرضية يعني الفدان يصل في النهاية إلى 14000 جنيه بالشبكة السطحية .

ميزة هذه الأرض أنك نستلم عقد التمليك مباشرة والطرق الداخلية كلها من الأسفلت وفي نفس الوقت يمكنك الذهاب إليها يوميا من القاهرة .

أعتقد أن الشركة المنفذة لهذا المشروع هي شركة ريجوا

تم تعديل بواسطة kokowawa1979

رابط هذا التعليق

طب قول علشان الكل يستفيد

بسم الله الرحمن الرحيم ـ وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالاً مُّبِيناً ـ صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

نداء إلى الأخ ماجد .... أنا عضو جديد وأشارك لأول مره وعندى خلفيه جيده عن الأراضى الزراعيه فى المناطق الصحراويه وعندى مزرعه بالصالحيه الجديده وممكن يكون بنا تعاون . :rolleyes:

تم تعديل بواسطة فريح
رابط هذا التعليق

عزيزى الأستاذ فريح

أولاً مرحباً بك معنا فى محاورات المصريين......ثانياً ياريت قبل التعاون المشترك بينك وبين الأستاذ ماجد تبل ريقى فى موضوع الفراولة ده :rolleyes:

الأخ العزيز كوكوواوا

ياريت لو تقدر تسأل حد من معارفك عن سعر الأرض فى (وادى الملوك) وهل السعر المعروضة بيه الأرض عليا يعتبر مرتفع كما فهمت من كلامك وكلام الأستاذ محمد أبو زيد والأستاذ ماجد ؟؟؟...وشكراً......محدش قال لنا حاجة عن إنتاجية فدان الفراولة وهل هو نبات سهل فى زراعته وماهى تكاليف زراعة الفدان وموضوع تصدير الفراولة......اللى عارف حاجة يقولها.....ماتخبوش عليا :D ......أنا ست مريضة وعارفه إن الفراوله مش كويسة للى فى سنى لكن معلش نفسى أعرف قبل ما أموت :).....طب ممكن أزرع بسبوسة !!!

رابط هذا التعليق

الأخ العزيز كوكوواوا

نسيت أن أشكرك على موقع المعلومات الزراعية باللغة العربية (الأرض)....موقع أكثر من رائع....شكراً جزيلاً :rolleyes:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      بنكهة ورائحة تشبه الورود استطاع المزارع اليابانى ميكيو أوكودا تطوير أجمل ثمرة فراولة على الإطلاق لدرجة جعلعرض الصفحة
    • 0
    • 0
      السلام عليكم شباب طقت في دماغي عايز اشتري ارض فدانين او ثلاثةواعملهم مزرعة محدش عنده فكرة عن شركة محترمة وموثوق فيها في الكويت او مصر اشتري منها بس تكون الارض قريبة من القاهرة وللي عنده فكرة اي اجراءات وتكاليف الزراعة وله جزيل الشكر
    • 3
      جالى عرض على 2500 ريال + سكن وبدل انتقال فى مزرعة مع العلم ان خبرتى فى المحاسبة 4 سنوات ولدى خبرة جيدة بتحليل القوائم المالية واعداد الموزنات وخلفية جيدة عن الاستثمار فى البورصة ومستواى فى اللغة الانجليزية جيد جدا وحاصل على شهادة التويفل
    • 4
      السلام عليكم جميعا .. بصراحة عندي طلب وحبيت مساعدتكم للي عنده الخبرة اوفكرة انا افكر بانشاء مزرعة لعيش الغراب ( المشروم ) او زراعة الخضروات الطبيعية اي بدون استخدام الكيماويات وحسب خبرتي في هذا الموضوع اعتقد ان المصريين اكثر الناس خبرة ومعرفة في هذا الموضوع وانا حاب اختار عمالة مصرية ممن تعمل بهذا المجال لانشاء الفكرة في دولة الامارات s7470747@hotmail.com للتواصل ..مع جزيل الشكر
  • أضف...