اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اعلنها صراحة لست مع ما يسمى الثورة الثانية

raouf

41 اصوات

1. 1. هل ستنزل الى الشارع وتؤيد ما يسمى الثورة الثانية

• نعم سانزل الى الشارع
    • لا اؤيدها ابدا ويكفى ما تحقق
    • اؤيدها بعد 30 يونيو فى حالة عدم التزام المجلس العسكرى

Recommended Posts

• الردود 187
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

انا حكون متفائل وحقول ان مفيش ثورة حتقوم ولا حاجه .... انما اللى بيحصل ده من القوى الثوريه .. مجرد تهديد او ((تهويش)) ... إيجابى أو ((محمود)) .. مش محمود انا طبعا ههههههههههههههههه .. وممكن يكون التهديد او التهويش ده .. له فعلا مكاسب جديده على ارض الواقع قبل ما يجى يوم 25 يناير اصلا .. اللى ممكن يكون يوم بنحتفل بيه بالمكاسب الجديده دى.. الى جانب الاحتفال بمرور عام على الثورة نفسها ..

انا مش عارف ... عندى كده ثقة غريبه فى ذكاء الثوار تلك المره .. اصل مش معقوله يقوموا بالمغامرة او المقامرة دى تانى فى الظروف دى ... فى الثورة الاولى السنه اللى فاتت .. كان معاهم الشعب .. وبعد كده الجيش ((ماين)) معاهم .. وكذلك الاخوان والسلفيين ساندوهم ايضا .. المره دى .. هما فى تحدى اكبر ... ضد الجيش اللى جس النبض بكذا مذبحه وملاقاش رد فعل قوى يردعه ... وضد الشعب اللى فرح بالانتخابات ورجع يأنتخ.. وضد الشرعيه المتمثله فى الاخوان والسلفيين

لو حتشائم حقول حاجات وحشه .. اقلها وحاشه ان الثورة دى ملعوب بين الثوار والجيش ضد ........ وحطوا انتو مكان النقط

انما انا متفاااااااااااااااااااااااااااااااااااااائل .. وبالتوفيق ان شاء الله :clappingrose:

تم تعديل بواسطة محمود البصيلى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

و الكام شهر إنتظار دوول ممكن يموت فيهم كام شهيد جديد ؟؟

ولا واحد هيموت

لو ما فيش احتجاجات واعتصامات ومواجهات مع الجيش

وهو ده اللي احنا ( الزملاء اللي صوتوا ضد المظاهرات في الوقت الحالي ) عايزينه

كفاية دم وشهدا

لحد معاد تسليم السلطة

أما في حالة مظاهرات جديدة دلوقتي

يبقي كل السيناريوهات مطروحة

احتكاكات ، شغب ، مندسين ، تخريب ، مصابين وشهدا جداد من الجانبين ، وبعدين ..... فرض أحكام عرفية لإحتواء الفوضي وبقاء العسكر

وهو ده اللي كلنا مش عايزينه

ربنا يستر

تم تعديل بواسطة نوران

رابط هذا التعليق

نصدق مين ونكدب مين!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟

الشيخ حسان من ثقات الناس عندى .. لكن ...............

لو فعلا ضمن الثوار دول خونه وعملاء .. ليه الجيش مقبضش عليهم لحد النهارده !!!!!!!!!!!!!!!!!

ليه الجيش سايبهم يا شيخ حسان !!!!!!!!!!!!!!؟

ونصدق مين ونكدب مين

مين الاطهار .. مين الملاعين

http://www.youtube.com/watch?v=sS4beXJOn1o

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

كلام الشيخ محمد حسان مضبوط تماما وقلته من مايو لاننى كنت اعلم حينها ان الغرض من الثورة الثانية ليس التغيير وانما اسقاط الجيش

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

وهنروح بعيد لية نرجع الذاكرة شوية مين سبب اول اعتصام فى التحرير ؟

من هم عندما تتم المليونية يتم بعدها تكريس فكرة الاعتصام ومهاجمة من يرفض وطردة من الميدان ؟؟

من قال فى كثير من المداخلات كلامآ ورسومآ .. للمشير استوب او جيم اوفر ؟؟

من هو المحرك الرئيسى لمهاجمة وزارة الدفاع ؟؟

من يظهر فى كل مواقع يدخلونها علم غير علم مصر الحالى (علم المملكة المصرية ) سابقآ تمهيدآ لفرضة فى المستقبل وبالامكان مراجعة توقيع اعضاء 6 ابريل ؟

من يعمل جاهدآ الان ومنذ مدة ليست بالقصيرة فى تلفيق الاكاذيب والعمل على اسقاط الجيش متمثل فى المجلس العسكرى

ابحث عن الفاعل وسط هذة الاسئلة

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

و الكام شهر إنتظار دوول ممكن يموت فيهم كام شهيد جديد ؟؟

اضافة الى كلام الاستاذ الفاضل

وممكن نخسر فلوس اد اية؟ مع استمرار نزيف الاحطياطى وكام مستثمر اجنبى هيمشى من مصر؟ وكام مستثمر مصرى هيفلس نتيجة عدم الامن وتخبط الادارة

يعنى عقبال ما نيجى الى تسليم السلطة (دة اذ حصل يعنى) هتكون البلد افلست وشبعت افلاس

تم تعديل بواسطة ماستر

ليس من المهم اين نقف، ولكن من الضرورى معرفه فى اى اتجاة نسير

رابط هذا التعليق

http://www.youtube.com/watch?v=nF5x5jwhSj8

فاكرين عزة هلال ؟؟ اللى كانت لابسة جاكيت احمر ودافعت هى وهى ايهاب اشعيا عن ست البنات فى التحرير لما جنودنا البواسل عروها وعروا كثير من اخلاقنا

عزة وبرغم ماحدث وبرغم البهدلة نازلة التحرير

احمد حرارة اللى فقد عينيه الإثنين واحد الشباب اللى ربنا - يهديه - تزعم حملة على النت يطالب بالكشف على عينة علشان نعرف صدقه من عدمه ...نازل التحرير

انا ايضا اعلنها صراحة لو كان بيدى النزول لنزلت التحرير أو اى ميدان من ميادين مصر

وانا مع اى نشاط يقوم به ثوار التحرير للحفاظ على الثورة وتنفيذ اهدافها

تم تعديل بواسطة aimen

رابط هذا التعليق

صـــــــــامت

لا اقدر على ابداء الراي لانى لا استطيع رؤية الحقيقة كاملة

----------------

ولكن الذى اراه ان الجيش لا يعمل الا تحت ضغط والدليل المرافعة بتاعة محاكمة مبارك والمنشيات بتاعة الجرايد امس بالمطالبة باعدام مبارك وامثلة اخرى كتيرة على ذلك

(الجيش هيعط ابنه تحت رجليه عشان ينجو بنفسه) ولن يسلم السلطة الا بالضغط الشعبى وبعد استنذاف جميع اوراقه

لن الوم اللى مش هينزل ولن الوم اللى هينزل وسالتزم بالحياد

(كل واحد يلزم اجتهاده وكل واحد ونواياه واجتهادك لا يلزم الاخرين واجتهادى لا يلزمك وكلنا نبحث عن الحق) عن سالم بن عمر بن الخطاب

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

من يعمل جاهدآ الان ومنذ مدة ليست بالقصيرة فى تلفيق الاكاذيب والعمل على اسقاط الجيش متمثل فى المجلس العسكرى

الجيش المتمثل في المجلس العسكري ....

أه .. اوك

طب ده على كده كان الجيش متمثل في مبارك برضوا .. وبالتالي أحنا من غير ما نقصد أسقطنا الجيش يوم 25 يناير ؟

وعلى كده لو شفيق يا راجل جه .. هايبقى يمثل الجيش برضوا ؟

عامةً من ده موضوعنا ... السؤال هنا ... ياريت حضرتك تتفضل بشرح الاكاذيب والتلفيقات التي تمت على الجيش اللي هو المجلس .. وبالتفصيل والادلة لو سمحت

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

نصدق مين ونكدب مين!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟

الشيخ حسان من ثقات الناس عندى .. لكن ...............

لو فعلا ضمن الثوار دول خونه وعملاء .. ليه الجيش مقبضش عليهم لحد النهارده !!!!!!!!!!!!!!!!!

ليه الجيش سايبهم يا شيخ حسان !!!!!!!!!!!!!!؟

ونصدق مين ونكدب مين

مين الاطهار .. مين الملاعين

http://www.youtube.com/watch?v=sS4beXJOn1o

من توفيق عكاشه للشيخ حسونه يا قلب لاتحزن

المهم انه قال بعضمه لسانه انه مالوش في السياسه

طيب مين اللي حفظه البوقين دول عشان يشنف آذاننا بيهم ؟؟؟

يعني مين مصدر المعلومات اللي استخدم الحاج ده عشان يعوم على عومه !!

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

احمد حرارة اللى فقد عينيه الإثنين واحد الشباب اللى ربنا - يهديه - تزعم حملة على النت يطالب بالكشف على عينة علشان نعرف صدقه من عدمه ...نازل التحرير

http://www.youtube.com/watch?v=a8w4iu0vtQY&feature=player_detailpage

عندما يجلس احمد حرارة في بيته هو ومن مثله من الرجال والنساء .... يومها نقول ماتت الثورة ، او تحققت أهداف الثورة وحتى يأتي ذلك اليوم ، السياسة يجب ان تمارس بجانب ضغط الشارع وخاصة عندما يكون الساسة ضعفاء لا يقوون على التفاوض امام مجلس الصقور ، كنا نملك ذراعاً واحد لأخذ الحق والكل يتكالب عليه لقطعه ... اليوم نملك ذراعين .... مجلس منتخب وشرعي ، وضغط الشارع ... لا افضل أبداً أن نخسر أحدهما في هذه المرحلة الفاصلة

أنا مع مجلس شعب قوي .... يدعم قوته ضغط الشارع حتى كتابة الدستور وتسليم السلطة

ولا تسالوا الضحية عن سفك دمه لأنه لم ينزل ن بيته إلا لغير ذلك أو يعود بحقوقنا جميعاً من الكرامة والعدل والحرية ... وإنما إسئلوا الجاني كيف تجرأ على سفك دمه ولم يمنحة حرية الإختيار وأهان كرامته ولم يعدل في القضية

تم تعديل بواسطة احمد رضوان

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

- 1879 قامت فى مصر ثورة بقيادة الزعيم احمد عرابى وتم احتوائها و بعدها احتل الانجليز مصر سنة 1882 لمدة تزيد عن 70 سنة, لما نقرأ التاريخ دة نتعجب هى مصر مكنش فيها شعب ولا رجال يوقفوا مع الثورة اية الى حصل؟ ولية فشلت؟ واية نظراتكم للجيل الى كان موجود وقتها؟

الثورة العرابية

- 1919 حدثت فى مصر ثورة بقيادة سعد زغلول وبردة تم احتوائها واستمر الاحتلال الانجليزى تانى والمكسب الوحيد هو دستور 23 وبعض المكاسب الشكلية, نرجع تانى ونسأل نفس الاسئلة

{هى مصر مكنش فيها شعب ولا رجال يوقفوا مع الثورة اية الى حصل؟ ولية فشلت؟ واية نظراتكم للجيل الى كان موجود وقتها؟}

ثورة 1919

-25يناير 2011 حدثت فى مصر ثورة شارك فيها معظم الشعب المصرى وكلاكيت تالت مرة يتم السطو عليها واحنوائها من العسكر انا همش هسأل نفس الاسئلة المكررة عبر التاريخ

بس كل واحد يجهز رد للاجيال القادمة,

انا عن نفسى بقول ابنى لن يحكمة عسكرى

تم تعديل بواسطة ماستر

رابط هذا التعليق

عندما يجلس احمد حرارة في بيته هو ومن مثله من الرجال والنساء .... يومها نقول ماتت الثورة ، او تحققت أهداف الثورة وحتى يأتي ذلك اليوم ، السياسة يجب ان تمارس بجانب ضغط الشارع وخاصة عندما يكون الساسة ضعفاء لا يقوون على التفاوض امام مجلس الصقور ، كنا نملك ذراعاً واحد لأخذ الحق والكل يتكالب عليه لقطعه ... اليوم نملك ذراعين .... مجلس منتخب وشرعي ، وضغط الشارع ... لا افضل أبداً أن نخسر أحدهما في هذه المرحلة الفاصلة

ولا تسالوا الضحية عن سفك دمه لأنه لم ينزل ن بيته إلا لغير ذلك أو يعود بحقوقنا جميعاً من الكرامة والعدل والحرية ... وإنما إسئلوا الجاني كيف تجرأ على سفك دمه ولم يمنحة حرية الإختيار وأهان كرامته ولم يعدل في القضية

كلام جميل, ومفيش تعارض بين النزول 25 يناير وبين مجلش الشعب لازم اتحاد الميدان والبرلمان

رابط هذا التعليق

استاذ احمد اتفق معك ولكن نحن هنا لا نتكلم عن مليونية او ضغط

دعوات 25 يناير بعضها يدعوا لحمل السلاح !!!!!!!!!!!تصدق

دعوات لتظاهرات مستمرة بدون توقف

لو مليونية لدعم البرلمان يبقى هاكون اول الداعمين لها

انما دعوات مقاومة مسلحة وحرق وقتل يبقى يستاهل كل من يشارك بها ما سيحل به

ويستاهل دعوات الاجيال القادمة لانه فوت فرصة الحصول على رئيس شرعى منتخب

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

تم الارسال الأمس, 10:45 PM

هنزل لما الاقى الجيش بيحكمنا بعد الميعاد وان الدستور لم يعد او الجيش كان لة صلاحيات مبهمة فوق الدستور او مقيدة لة

هنزل لما عملى يتوقف والناس اللي بتشتغل معايا متلاقيش شغل

هنزل لما مجلس الشعب يتم حلة بسبب واهى والانتخابات تبقى مجرد حركة وصورة

هنزل لما الاقى مافيش تغيير بعد المدة المقررة سلفآ وان التغيير لايمكن يحدث

فقط عندما اشعر بكل هذا سأنزل كما نزلت فى السابق ولن اترك مكانى لكل متسكع وسارق للمجهود ولن اعود الى عملى واشغالى الا بعدما تتغير الصورة تمامآ

bv:- bv:- bv:-

اعتقد والله اعلم ان الغالبيه العظمى من الناس مؤيده للكلام ده

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

ممكن اسال هى فين الدعوات دى وعلى اى موقع ؟؟

ومين اصحابها

انا فعلا بسال لأنى مش عارف ..انا متابع لتويتر ولم تمر على مثل تلك الدعوات اطلاقا

يمكن على الفيس بوك ؟؟

بالمناسبة اللى عاوز يولع فى البلد معروف هو مين وبلاش نضحك على بعض

اللى عاوز يولع يفبض على شخص بيوزع منشورات ضده وياخد سنة فى خلال محاكمة سريعه

اللى عاوز يولع هو اللى بيقسم الناس على حاجات بديهية ...

اللى عاوز يولع هو اللى خلق المواطنين الشرفاء

اه بالمناسبة اللى عاوز يولع يسيب مبارك وولاده يطلعوا لسانهم للشعب وفى الوقت ذاته يربط جرحى الثوار - وان اختلفتنا معهم فى سرايرهم

اللى عاوز يولع يدى الحرامى مفتاح الكرار - ويسمح له وهو المتهم بجمع ادلة ادانته ...دا فى اى عرف ده ؟؟

وطبعا المسخرة الكبرى محاكمة مبارك ...محاكمة بدون ادلة ومحامى النيابة يطلع يقول خطبة عصماء تاريخية ...

الهدف منها كسب الناس ...والقاء اللوم على بعض اجهزة الدولة اللى الكل عارف انها هى السبب الأول فيما يحدث وطالب الكل بالتحقيق ولم يحدث شئ

ياريت حضرتك تلقى نظرة على المقالة دى والفيديو فى اسفلها وبعدين نتكلم

وكأنها حالة مستعصية من الإصرار على اللعب بالنار، وفتح المشهد كله على احتمالات احتراب أهلى مقصود ومخطط ومدبر وممنهج.

ولو صح ما نشر عن أن المجلس العسكرى وافق على عودة ما يسمى «التنظيم التطوعى» وتدريب مليون شاب على «مواجهة التخريب» فإننا نكون بصدد اجترار واستعادة كاملة للعقلية التى أنتجت «موقعة الجمل»، إذ لا معنى لخطوة كهذه إلا أن السلطة فى مصر تدافع عن بقائها بالاختباء خلف حطب المواطنين، بأن تؤلبهم على بعضهم البعض وتدفعهم دفعا للصدام الأهلى، بدلا من أن تعرف واجباتها ووظيفتها وتؤدى دورها الذى نصت عليه الدساتير وكتب الحكم قاطبة، وهو منع الحرائق أولا، وإن نشبت السيطرة عليها وإطفاؤها، وليس اختراع الوسائل لإشعال النار فى الجميع.

إن هذا المجلس الذى يذكرك اسمه بالتنظيم الطليعى، الذى دبجت فى مثالبه الكتب، وأساء إلى عصر عبدالناصر وثورته، كان قد توقف العمل به ــ حسب موقع اليوم السابع ــ عام 1997، على يد حبيب العادلى، ثم قرر المشير طنطاوى ووزيرا الداخلية السابق والحالى عودته إلى الخدمة بمناسبة دعوات الخروج إلى الميادين يوم 25 يناير المقبل.

وينقل الموقع عن «أمين التنظيم» أن المشير وافق على مذكرة تطالب بعودته «كفرق عمل شعبية مساندة للشرطة» وفق خطة تنفيذية لتجنيد مليون شاب من أجل «تأمين وحماية المنشآت العامة يوم 25 يناير على أن يتولى هذا الفريق فى جميع المحافظات مواجهة الشائعات».

وأزعم أن تلك الفلسفة لا تختلف كثيرا وقليلا عن «العقيدة الوطنية الشريفة» التى أثمرت موقعة الجمل ثم موقعة العباسية، وماسبيرو ومحمد محمود ومجلس الوزراء، خصوصا أن الأساطير المؤسسة لهما واحدة، وتقوم على اختراع منتج إنسانى واجتماعى جديد اسمه «المواطنون الشرفاء» فى مواجهة صنف آخر من سكان هذه البلاد اسمه الثوار والمتظاهرون والمطالبون بالتغيير والرافضون لعملية مواراة ثورتهم الثرى، وتحويل عيدها الأول إلى ذكراها السنوية الأولى.

والحاصل أن فكرة إحياء «التنظيم التطوعى» تأتى استكمالا لسيناريو الرعب والفزع الذى تدور فصوله من أسابيع، بدءا من المخطط الأجنبى الاستعمارى الإمبريالى، مرورا بكابوس الجوع والفقر الذى سيداهم البلاد والعباد إن هى قررت أن تستكمل ثورتها وتنتشلها من تحت الردم، وليس انتهاء بتخويف المصريين من بعضهم البعض، فى ظل عملية «ممنهجة» لتسفيه الثورة وتشويه الثوار، تعتمد على سياسة إعلامية شريرة تسعى لتكريس مقولات من عينة «الشارع كره الثورة» وفرضها كأمر واقع يجب التسليم به.

غير أن الوقائع على الأرض تثبت يوميا عكس ذلك، ويكفى أن هذا الشارع الذى يزعمون كراهيته للثورة لقن الفلول المشمولين برعاية تشريعية وقانونية من قبل المجلس العسكرى درسا بليغا وأسقطهم رغم أنف الرعاة.

وتكفى موقعة تأديب رمز الدولة العباسية فى عقر داره دليلا دامغا على تهافت منطق داعميه ومسانديه والنافخين فيه.. إن الانتخابات أحيانا تأديب وإصلاح.

http://www.shorouknews.com/columns/view.aspx?cdate=07012012&id=3d21c8c0-e239-4e08-9bde-b667e833687b

http://www.youtube.com/watch?v=GU0NK2fESPI

ياريت نجاوب على الأسئلة ونعرف مين اللى عاوز يحرق مصر

رابط هذا التعليق

مين اللي قال حرق ونهب وقتل ؟؟

لو ممكن المصدر بعد اذنك

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

مين اللي قال حرق ونهب وقتل ؟؟

لو ممكن المصدر بعد اذنك

المصادر كتير يا تيمور واولها كلامك انت فى موضوعاتك ومشاركاتك تشهد

من اول الاستعدادات للمقاومة

لحد كل اللى معاه سلاح يشيله

تم تعديل بواسطة raouf

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

أنا مع النزول قلباً وقالباً

أنا مع إتمام كتابة الدستور وأنتخابات الرئاسة في ظل عدم وجود خيال واحد عسكري على كرسي الحكم .. ولو كان بيعمل شاي وقهوة حتى

مجلس الشعب يا سادة ليس نهاية المطاف ... فكل قصد وهدف المجلس هو أن يكون له موطأ قدم في الدستور وعلى كرسي الرئاسة

أيها السادة ... الـ 6 شهور المتبقين على إنتخابات الرئاسة هي بالظبط لا تزيد ولا تنقص عن مرثية وبكاء الديكتاتور المخلوع يوم 1 فبراير وتوسله إلينا للبقاء 6 شهور فقط حتى يُسلم السلطة .... قصدي حتى يظبط السلطة ويظبط نفسه

أيها السادة الأفاضل يا من تتابعون الأرقام ... البنك المركزي اعلن بالأمس إن الإحتياطي إنخفض كالمعتاد بمقدار 2 مليار دولار خلال شهر ديسمبر ووصل إلى 18 مليار دولار ...

18 مليار أي اننا على حافة الهاوية والأفلاس الحقيقي لما تعرفوا إن 5 مليار من دول لازم تكون محجوزه عشان نسدد فوايد ديوننا الخارجية

أيها السادة أصحاب العقول والقلوب الم تلاحظوا معي إننا ماشيين بخطى ثابتة ومدروسة في الأنخفاض المتعمد 2 مليار كل شهر ... بغض النظر عن مظاهرات ولا اعتصامات ؟ طب ظبطها شويه عشان تقنعني .. مره أثناء سخونة الاحداث وخراب البلد وحرقها خليها 4 مليار مثلاً .. وفي الهدوء والسكينة خليها إتنين عشان تقنعني إن العجلة والبسكلتة بتتدمر مع المظاهرات والمليونيات .. لكن بهبل كده تمشيها تارجت وكوته واحده ما بتتغيرش ... تبقى أهبل لا مؤخذه وأبقى انا أهبل لو صدقتك ولو للحظة .

من بيده الدفة وأدارة الإقتصاد والمصانع أيها السادة ؟

من بيده إستغلال ثروة مصر الداخلية خلال عام مضى ؟

سنة كاملة وانا شايف واحد مسجون في طره بيتحول لحسابة الشخصي 700 مليون جنية أرباح عن مصانع سرقها من الدولة ومن قوت الشعب والقضية متداولة حتى الأن وعيش يا حمار لو أتحسمت ... 700 مليون صافي ربح لحساب احمد عز .. يا حلاوه !!!!

سنة كاملة وأنا شايف غاز بيتصدر وبتستولي عليه شركة واحد كلب إسمه حسين سالم ... وشايف مدينة كاملة إسمها شرم الشيخ يملكها . وجيمع الأرباح بتتحول له بأستمرار وبدون توقف إلى حيث النعيم في أسبانيا

سنة كاملة وإحنا في عرض مليم وشايف صندوق أسود أشبه بالبالوعة إسمه الصناديق الخاصة ومليان مليارات تقترب ايها السادة من تيرليون جنيه ... تيرليون .. وثورة قامت عشان تنضف وعشان تحقق العدل للجميع ... ومع ذلك هما هما اللي كانوا بييحكموا زمان هما اللي بيحكموا دلوقت ومطرمخين على الصندوق وماسكين مفاتيحه بإيدهم وسنانهم زي زمان ... سمعتوا حد من المجلس أو من الحكومات المتعاقبة جاب سيرة المغارة دي من بعيد او من قريب خلال سنة ؟ .. تفتكروا ليه ؟

عشان هما نفسهم الحرامية اللي معاهم المفاتيح وهما اللي بيحكموا ويتحكموا ؟

بعد ده كله عاوزني أدي الحرامي مهلة 6 شهور عشان يظبط نفسه تاني ؟

ويهرب فلوسه تاني ؟ فاكرين أحمد شفيق وأحلى واجب عمله في تهريب اموال مصر للخارج .. وحرامية مصر للخارج ؟

وهذا يحدث الان .... خروج امن ... وحصانة .. وعفا الله عما سلف ... وأرجع كما كنت .. وولا تأذينا ولا نأذيك .. وحلال عليك ست الحلوين

وفجأة نلاقي مدير إدارة الأموال العامة بامن الدولة هوووووووووووب كت على بره . وهو إيه ... وهو فى الخدمة تخيلوا ؟.. زوغ على لندن بعد ان ادى عمله في عدة شهور بعد الثورة على اكمل وجه طيلة فترة حكومة احمد شفيق وسلك المليارات وسابنا على الحديدة وقالوا له : زوغ إنت يا حمو دلوقت ومتشكرين يا كبير على الواجب ده .. ونصيبك إتحول لك توتو على كبوتو .. عيش واتمرمغ في خير مصر ما احنا طيبين وساكنين فيها إيجار جديد .

تخيلوا حتى الان ماحدش خد باله او قال هو الراجل ده راح فين وساب الخدمة بتاعته ؟

عارفين : انا مش خايف إن البلد تُعلن إفلاسها أو الدول الأجنبية يبقى من حقها تحجز على هدومنا كمان شهرين تلاتة ..

لكن ده لو كان في ظل حكومة وحكم رشيد نستحمل معاه وندوق المر وناكلها بملح ونبقى عارفين إنه بيشتغل عشان البلد والظروف معكساه أو لسه بنبني نفسنا ..

لكن أتحدى حد يقنعني وبالأرقام إن المجلس أبو 19 او 30 عضو ده بيشتغلوا عشان البلد مش عشان نفسهم وحصانتهم وخروجهم الامن

تعرفوا إن الأرجنتين اعلنت إفلاسها الرسمي سنة 2004 ؟

لكن عشان هما محترمين أستطاعوا في أقل يمكن من 6 سنوات إنهم يبقوا من الأقتصاديات القوية جداً على مستوى العالم

تعرفوا إن البرازيل اللي لحد كام سنة يمكن ما يكملوش 7 سنوات مضوا كانت من أفقر الدول .. ومن أشدها خطراً في الامن والجريمة المنظمة والمخدرات ... عارفين التقرير الأقتصادي العالمي الأسبوع الماضي صنف البرازيل على إنها سابع اقوى إقتصاد في العالم وازاحت الامبراطورية التي لا يغيب عنها الشمس وهي بريطانيا من مكانها ؟

عشان ناس بيشتغلوا .. وعارفين قيمة الوقت ..

مش .. يا عم أدي له 6 شهور تاني وهو احنا خسرانين حاجه دلو بيعدوا هو يا بني ... يا عم إبقى انزل تاني والله وإحنا معاك .. هههههههه ده لو لقيتوا وقت ولا صحة ولا بلد تنزلوا فيها إساساً بعد 6 شهور

عارفين خسرانين إيه خلال 6 شهور ؟

خسرانين بلد بحالها

خسرانين ثروات بتُنهب بشكل منظم

خسرانين تخريب متعمد لمستقبل بلد

خسرانين تثبيت وتنويم فينا .... أوعى الـ 70 مليار اللي عند مبارك وعياله .. اوعى المليارات المتلتلة اللي هربها رجال الاعمال الحرامية العصابة على بره .. بس بُصوا إحنا نلبس سموكن ونعمل فيها من نبلاء القرون الوسطى .. فاكرينهم ؟ أيوه اللي كانوا بيلبسوا جوانتيات بيضا وبيتكلموا من طراطيف مناخيرهم .. وندخل بقى موسوعه جينيس ريكورد كاول ثورة محترمة وعبيطة قصدي مؤدبة وتحاكم 1 % من رموز الفساد امام محاكم عادية وكدهوت .. عارفين ليه ؟ عشان ناخد الحكم ده على يد محضر ونديلة للدول اللي فلوسنا متسلكه عندها وكدهوت يقوموا معيطين ومحولين لنا الفلوس المتلتلة دي عن طريق الويسترن يونيون وكل واحد ياخد حقه .. بشرع الله .. بشرعععععع الله ...

هههههههه مش بأقول لكم شعب طيب

ومش غريبة إني أسمع نفس النغمة حتى من رئيس وزراء المفروض إنه جاي يموت نفسه عشان البلد وينقذها وينتشلها من الازمة .. ما هي حكومة إنقاذ بقى لما يقول مين يومين : مستحيل تتم عملية تسليم السلطة لرئيس مجلس الشعب المنتخب ؟

على أساس إنه هايبىقى اهطل ولا مشلول يعني ؟

تقدروا تقولوا مين يقدر يحكم البلد لو المجلس قرر إنه يمشي اليوم ؟

هههههههه أنظر الكتاب صفحة أسود عهد شهدته مصر ومين يقدر يحكم مصر بعد مبارك .. و85 مليون بني أدم كلهم معوقين إلا هو

أيها السادة .. من يزهد في الحكم ... وانحرف عن واجبه الأساسي اللي حلف اليمين عليه وعايش في خيرة وهو الجيش والدفاع عن أمن البلد الخارجي ... وكذب وقال 6 شهور بس ووضع جدول لتسليم السلطة ثم أستحلاها وقرر يقعد وقال بعضمة لسانة إنه ده مش هايحصل إلا فى منتصف 2013 ... ولما ثورنا ضدة بمنتهى الأدب وبمنتهى السلمية عمل عيل وقال خلاص خلاص شهر 6 2012 ... ثم بمنتهى الدم البارد قتل أبناءنا في ماسبيرو ومحمد محمود ومجلس الوزراء ودمر اقتصاد البلد .. ثم يحاول الأن القفز على جثث الشعب كله وياخد حصانة بخروج آمن ...

اه قبل ما أكمل ... ومن غير تنظير ولا كلام كتير ولا إفتاءات .. على الصفحة الرئيسية لمجلس الوزراء أمس . وضعوا جدول لاهالي شهداء

واخدين بالكم شهداء ومصابي ماسبيرو ومحمد محمود ومجلس الوزراء إنهم لازم يذهبوا خلال اليومين تلاتة الجايين عشان يستلموا التعويضات كاش

شهداء ؟؟؟؟

تفتكروا الشهيد بيموت من نزلة برد .. أو بيقتله مجهول ؟ او هو بلطجي وكان بيحرق ومات فالدولة حبت تكرمه وهاتصرف له تعويض ؟

فوق ده كله .. تفتكروا مين اللي قتله ؟ واللي مش عارفينه لحد دلوقت

من يزهد في السلطة أيها السادة ويقول بنفسه انا لا أصلح للحكم لا يجب أن يترك الحكم وقت ما يحب هو ويشاء هو ... او يمارس علي سلطة أبوية لانه بيعرف كل حاجه وهو اللي عارف مصلحتي ....

من يزهد في الحكم أيها السادة لا يتربس مخه ويصمم يضيع وقت مصر في حاجه هزلية إسمها مجلس شورى أراهنكم من دلوقت إن 6 انفار بس هما اللي هايروحوا ينتخبوا في كل لجنة ووقت معدود ومحسوب علينا وكان اولى نستغلها في فتح باب الترشح لمنصب رئيس الجمهورية او نعمل حاجه خدمية تفيد البلد زي المحليات مثلاً

عرفتوا ليه لازم ننزل يوم 25 يناير ؟

عرفتوا ليه مافيش حد من اللي قاعدين على الكراسي وبيحموا الثورة يا فندم أعترف أصلاً إن في حاجه إسمها ثورة ولا عيد ثورة ولا وقفة ثورة حتى وكان عمل فيها كحكتين وضحك علينا أو إداهولنا نص يوم اجازة حتى ؟

عرفتوا ليه إن 6 شهور فترة كافية لتظبيط كل امور مصر وجعلها لقمة سائغة في فم العسكر ؟

عرفتوا الكذب والخداع والنفاق بتاع تحويل الصلاحيات لرئيس الوزراء .... إيه ما حدش خد باله إنه نفس خط مبارك بالمللي لما حب يأكلنا البالوظة ويحول السلطات لصبي من صبيان رئيس العصابة وهو عُمر سليمان ؟

طب طالما حولت السلطات ومش هاتحكم وانت راجل زاهد ولابس خيش .. ما تزق عجلك وتورينا عرض اكتافك وأرجع احمي الحدود .. ولا الكرسي مش تيفال ولازق فيك ؟

عرفتوا ليه لازم الدستور يتكتب والرئيس يُنتخب في ظل عدم وجود عسكري واحد على الكرسي ؟

اما موضوع يا عم ما هو عندنا مجلس شعب أهو عاوز إيه تاني ؟

لا إله إلا الله .. وهي الامور اختلطت علينا ؟ يا سادة مجلس الشعب جهة تشريعية وليست تنفيذية .... مجلس الشعب في ظل ديكتاتورية عسكرية لا هايهش ولا ينش .. كنت هاقول ما ننزلش ونقعد في البيت قدام الدفايات لو مجلس الشعب كان هايكون هو حكومة تنفيذية تبقى معبرة عننا ... لكن هذا لن يحدث وكله هايستمر على قديمة واخبطوا راسكم في الحيط ...

لازم الكل ينزل مرة أخرى يوم 25 يناير ... ولازم . مكسوف أقولها والله .. ولازم المجلس يضع قانون وشروط إنتخاب رئيس الجمهورية مش يفاجئنا إن الإنتخابات بكرة واجري يا عم وأسلق يا خال .. ويالا الوقت بيجري وولا نسمع ولا نشوف برامج إنتخابية وفجأة نلاقي حد نط على الكرسي ما نعرفش جه منين .

لا تعارض أيها السادة بين الثورة والأمن .... ومرة أخرى وكله بالدليل ... أعرضوا لنا يا معترضين مره واحده .. إيه كتير مرة ؟ بادر بها متظاهرون او معتصمون بالعنف

هايقول لك ما هم بيندسوا وسطهم و مش عارف إيه ؟

هما مين ؟ البلطلجية اللي تبع امن الدولة اللي صاحي وبيلعب ؟

ولا التأمين والامن ده من بديهيات مسئولية من يحكم وسايبها سلطة وبيكلمني عن صوابع وضوافر ومانيكير وباديكير وكأنه بيحكم من على كرسي متحرك ومشلول الاطراف ؟

كلمة اخيرة .. إذا كنت لا تقرا الأحداث فتلك مصيبة ... وإذا كنت لا تعرف مكان الزرار اللي بيدوسوا عليه يقوم يحصل أمن 100 % .. وفجاة يخبوا الزرار فيبقى منذ يومين

يومين فقط تخيلوا ... اه والله ... خط سكة حديد وجه قبلي مقطوع تماماً عشان مش عارف مين في سوهاج سقط في الإنتخابات فمن أول أمبارح مولعين في خط السكة الحديد كله ..

وخط وجه بحري مقطوع تماماً عشان في عمال لهم مطالب ونايمين على القضبان ...

وخط أسكندرية القاهرة الصحراوي مقطوع تماماً عشان اهالي طنطا معترضين على سقوط واحد منهم في الانتخابات فقطعوا الهاي واي

وخط القاهرة أسكندرية الزراعي مقطوع تماماً .. عشان في واحده ست وعيالها التلاتة بيعدوا الطريق الزراعي امام اخدى القرى الريفية فجت عربية مسرعة وقتلتهم جيمعاً فالاهالي قفلوا الطريق من بابه بلا وجع دماغ

وميناء نويبع .. طبعاً عرفتوا الكارثة اللي حصلت أمبارح ؟ البدو أقتحموه تحت وابل من إطلاق النار الكثيف وهروب الشرطة تماماً ... واحتلوا المينا

تفتكروا الأمن مسئولية مين ؟

تفتكروا من أولى بضرب النار والغاز المسيل للدموع والخرطوش وجدع يا باشا ؟

تفتكروا مين اللي له مصلحة يرعبنا وكل شويه يقول "تم العثور على عدد من مضادات الطائرات والأربيجيهات واجهزة لاسلكي حديثة ملقاة على شاطيء قناة السويس "

على أساس يعني إن اللي كان هايضرب السفن وهي معدية جهز كل حاجه وفجأة ضمبره صحي وساب الأسلحة والذخيرة دي ورجع لحياته العادية .

كل ثورة وإنتم طيبين

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...