اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حبة مواقف عجب .. هتتصرفى فيهم إزاى(للنساء فقط)

التونسى

Recommended Posts

الموقف التانى:ماشيه فى الشارع ..لا بيكى ولا عليكى... وبتبصى من بعيد لاقيتى ناس بيشاوروا عليكى.. ومعاهم خير اللهم اجعله خير..قميص ابيض فى ابيض.. بكمام طويله.. وبيصرخوا ويقولوا ..((بلحه أهى..بلحه أهى ..امسك يا جدع انت وهو..دى لسه هربانه من المستشفى حالا))... شعورك ح يكون ايه.. وح تعملى ايه.. خصوصا انهم لسه بعيد عنك.. وعندك فرصه تهربى..هل حتاخدى ديلك فى سنانك وتطلقى ساقيكى للريح .. خصوصا ان الناس دى مبتتفاهمش .. والا حتعملى فيها سبع البرمبه وتقفى تستنيهم .. وتفهيمهم انك مش ((بلحه)) المطلوب ضبطها واحضارها

:give_rose:

بنتى الصغيرة بتقول أنا هاقولهم أنا مش بلحة .. قولتلها هايقولوا لأ انتى بلحة .. قالتلى هاقولهم ( وزعقت ) : أنا مش بلحة ... انتوا اللى بالحين ... هههههههههههههههه

موضوع جميل و قعدت أضحك من ردود فعل بناتى على الأسئلة ... فى نهاية كل اجابة كنت باقولهم . .. شوفتى هايقولوا عليكى بلحة ..ههههههه

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

ايه يا عم ده

حريم المنتدى كلهم قلبهم جامد

واللا بلاش حريم دى لحسن الاقى واحدة فاتحالى موضوع عن حقوق المراة

هههههههههههههه :give_rose:

تم تعديل بواسطة Folana
﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة اللهو بركاته

طب تصدق و تآمن بالله

طب و النيعمة دي...(قاعدة باكل فول اسوانلي لما حاسة اني هقلب علي قرد خلاص)

انا شايفة التوبيك رايح جاي

و مش عايزة اخشه...عشان عبارة للنساء فقط ديت....ايه العنصرية ديت طيب

بخاف انا من التوبيكات بتاعت للرجال فقط...و للنسا و بس و شايفينكم و محدش يبص من خرم الباب

بس لازم احيي حضرتك...انت بتشتغل ايه بقي؟؟؟؟

و عجبتني اوي الايقونات اللي بتستخدمها و بتاعت استاذ سين عين فين....(اروح اجيب منين لو سمحت)

و نبتدي الاجابة

اظبط المكروفن يا ريس

الموقف الاول: مروحه بالليل ....ولسه داخله على بوابة العماره .. فجأه النور ينقطع عن كل المنطقه..لدرجة انك مش شايفه حتى ايديكى...شعورك ح يكون ايه ..وح تعملى ايه بأمانه..خاصة ان فيه قطه غلسه ومفترسه وبيئه خالص ..دايما تقابليها وانتى طالعه على السلم

عادي انا بهيص في الضلمة اصلا...و بكون اول واحد تهيص العيال لما يقولوا هييييييييه الكهربا جت....هاخدها حجة مش هروح....و هفضل واقفة قدام باب العمارة....لو حد زعق عليا من فوق يبقي احترم نفسي و اروح...لو مزعقوش عادي هكمل يعني

بالنوسبة للقط.....اخاف ليه اذا انا مربية واحد اصلنننننننننننن....(هو انتو ليه فاكرين الستات بتخاف من الرجالة...قصدي من القطط...و الفيران و الحركات دي؟؟؟)

الموقف التانى:ماشيه فى الشارع ..لا بيكى ولا عليكى... وبتبصى من بعيد لاقيتى ناس بيشاوروا عليكى.. ومعاهم خير اللهم اجعله خير..قميص ابيض فى ابيض.. بكمام طويله.. وبيصرخوا ويقولوا ..((بلحه أهى..بلحه أهى ..امسك يا جدع انت وهو..دى لسه هربانه من المستشفى حالا))... شعورك ح يكون ايه.. وح تعملى ايه.. خصوصا انهم لسه بعيد عنك.. وعندك فرصه تهربى..هل حتاخدى ديلك فى سنانك وتطلقى ساقيكى للريح .. خصوصا ان الناس دى مبتتفاهمش .. والا حتعملى فيها سبع البرمبه وتقفى تستنيهم .. وتفهيمهم انك مش ((بلحه)) المطلوب ضبطها واحضارها

و لا واحد منهم...

هستني لما يجوا عليا....و هلبس القميص بمزاجي....و هبقي فطسانة من الضحك...و هروح معاهم....و يمكن تعجبني القعدة و استقر هناك

بس الله يكرمك....شوفلي اسم تاني غير بلحة....(بيفكرني بفيلم بداية و نهاية...و الاغنية الشهيرة...يا بلحة ياحلوة يا مئمعة:)

الموقف التالت:رايحه فرح واحده صاحبتك.. ولابسه بقى اللى على الحبل..ولسه نازله من التاكس .. ورايحه على الفرح خلاص اهو.. وفجأه..تلاقى واحد ابن حلال يعدى بالعربيه جنبك.وبسرعه..ولحظك الجميل تكون فيه بركة ميه يدوس عليها عشان تغرقك تماما .. شعورك ح يكون ايه.. و ح تتصرفى ازاى يا حووووووورام.

المواقف دي بتحصل بس بشكل تاني...ابقي ماشية مش طايقة نفسي و بعدين الاقي الكعب انكسر...فيه ناس لطيفة تقولي اكسري الفردة التانية...و انا بقي دماغي جزمة...قدصي جزمتي دماغ....فبثبت علي موقفي و ابقي ماشية زي اللي بتتحنجل عادي يعني

هروح الفرح...و هطلع اسلم علي العروسة و ابوس العريس....قصدي ابوس العروسة و اسلم علي العريس...و هتصور معاهم كمان و لما اركن علي جنب اعيش بقي مع اصحابي و نتكلم عن السواقة...و غالبا هينتهي النقاش ان دايما الرجالة مبتعرفشي تعمل اي حاجة هي جت ع السواقة يعني:P

الموقف الرابع:ربنا اكرمك.. وكسبتى عشر الاف جنيه.. وعايزه بقى تفنجرى .. وتشبرئى على صحابك .. فعزمتيهمعند أغلى مطعم كباب..وبعد ما أكلتو وانبسطو .. وحليتو كمان.. الحساب جه.. يعنى حوالى كده 1000جنيه.. وبتدورى على الفلوس .. اتاريكى نستيها..شعورك ح يكون ايه وسط اصحابك.. وح تتصرفى ازاى؟

السؤال ده قبل اختراع الموبايل...صح....صح؟؟؟

الموقف الخامس:مروحه بالليل بس المره دى الانوار كلها ملعلعه.. ولسه داخله على البوابه.. لاقيتى واحد قاعد على السلم ومبرق ليكى عنيه.. وسادد الطريق قدامك ..وانتى عايزه تتطلعى...وتنادى فيه مهما تنادى..والراجل بجم مش بيحس..بعد بقى ما حاولتى معاه بكل الطرق السلميه والغير سلميه..رحتى هاجمه عليه.. وزقتيه عشان تتطلعى.. اول ما لمستيه.. لاقتيه انكفا على وشه.. وفيه سكينه مغروزه فى ضهره...شعورك ساعتها ح يكون ايه.. وح تتصرفى ازاىا

شفت انا الفيلم دوت قبل كده...ايون...ليلة القبض علي بكيزة و زغلول...و بعدين لما احمد راتب رجله طلعت تجري لوحديها...(وش وحيد سيف وهو فارق الباروكة من النص في الفيلم...بس هموت و افتكر اسمه كان ايه؟؟؟؟)

شعوري ساعتها...هيفضل طويل...محدش هيقدر يجي جنبه

شعوري ساعتها...و لا حاجةة...هبص ورايا...عشان عارفة ان زكية زكرياهتطلع ورايا و تقولي نذيعو لا منذعشي

هتصرف اعمل ايه....بتصل باخويا طبعن.....هنضحك ضوحك....لما بنحط راسنا في بعض بنبقي هستيريا الصراحة

الموقف السادس:رايحه وسط البلد تقضى مشوار.. وراكبه تاكسى..وفجأه لاقيتى السواق متجه بيكى بسرعه على طريق مختلف.. وبتقوليله دا مش طريقى.. وهو ولا سامعك.. شعورك ح يكون ايه .. وتتصرفى ازاى؟

حصل فعلننننننننن

كنت رايحة المعادي و المعادي اصلن غبية بالليل و بالنهار...انا راكبة التاكمسي و كانت اول مرة اروح المكان ده و الدنيا مش ليل اوي بس في المعادي تقريبا بتضلم بدري

المهم السواق اقوله امشي الناحية دي...الاقيها مشي الناحية التانية

طبعن....فيه سلسلة افلام نزلت زي الشريط قدام عيني...ابتداء بالمغتصبون....و انتهاء بيه برضه

معملتش حاجة فضلت ماسكة اوكرة الباب و قاعدة ادعي في سري

لغاية ما قولتله...هو حضرتك تاية...(شفتوا النصاحة بقي)...طب اركن علي جنب

لما اصر يوصلني قولتله....بقولك اركن علي جنب...(طبعا انا من جوه بايظ خالص)

كنت تقريبا قربت اخلع الاوكرة من كترانا متشعلقة فيها

بس قولت يالا بقي

انا هقول و ربنا هيكرمني انا عارفة

و فعلا ركن علي جنب

في الحلقة الجاية احيكلكم علي التاكسي في ابو ظبي....و التاكسي عند ترعة المريوطية.....(اشباح بقي)

الموقف السابع:كنتى فى القاهره .. ومسافره بنى سويف .. فى القطار درجه اولى تكييف... الجو كان حر موووووووت ..وكنتى تعبانه اوى اوى...راحت عليكى نومه ..خاصه ان القطر دافى .. وكل اما كمسارى يشوفك وانتى نايمه تصعبى عليه ويسيبك نايمه.. وفجأه تصحى .. تلاقى نفسك فى أسوان .. شعورك ح يكون ايه .. وحتتصرفى ازاى .. خصوصا ان الدنيا كانت ليل

انا دي بتحصلي فعلا

ببتدي انعس قبل محطتي ب 10 دقايق

و مش النعس اللي هو نعس....لا ده اللي هو راسك تدلدق كده علي قزاز الشباك

لو حصلت مافيش مشكلة باذن الله

محفظتي في جيبي

موبايلي في شنطتي

سجارتي فوق ودني

كله تومام

(وش حد عامل انه مش خايف يعني...بس كداب)

اللي هيحصل كالتالي

انا هاخد الراجل القبطان بتاع القطر علي جنب و اقوله القر هيقوم تاني امتي و اخده تاني خط رجوع

لو مكنشي

هنزل علي الرصيف و هروح قسم الشرطة بتاعت السكة الحديد....(بيعزوني اوي الصراحةعامبعدلة شوية محاضر هناك....للروكب) طبعن بعد اما يشيولني علي الاعناق و كده هقولهم الموقف

عادة مش هحب ابيت كده و السلام في مكن مش محسوب

و هتصل بالبيت.....يلموا الرجالة و يجوا يفجروا القطر علي الرصيف علي الكل كليلة

اي خدمة

فى انتظار ردود افعالكم هههههههههههههههههه082502now_prv.gif

مع تحيات محمود البصيلى:give_rose:

رابط هذا التعليق

طب نكمل اسئلة ابننا عنبو محمد عنبو

و خصوصا لما قال...احب اضيف....(الصراحة اضافة جبارة يا رفيق عنبوف)

مفهمتش السؤال الاولاني ابو ريحة ده

يعني انا مثلا هقابل زوجي او خطيبي هلاقيه حاطط اصانص زي اللي حطه احمد زكي ف فيلم اربعة في مهمة رسمية....مش فاهمة

لو في مقابلة شغل...و عادة في الليج بيحطوا عطور نفاذة اوي....بتقلب بطني...اللي بيحصل اني بفضل اكح اكح...اكح لما اغرق وش اللي قدامي يقولي طب اعلي التكييف...طب افتح الباب...كده يعني

السؤال التاني

هتقلب بخناقة...يا عنبو....و لم التعابين

لو هو شاف زميلي...حتي لو اسمه سوسن...و جه سلم عليا...و حلفتله ميت امين معرفشي مرفت يمين....هنتخانق

لو انا شفت زميلته حتي لو اسمها فوزي...و جت سلمت عليه هنتخانق

احنا احسن حل يرمونا في جزيرة مهجورة و كده يعني

هذا و بالله التوفيق

اي خدمة

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

هو تحقيق صحفى خفيف وظريف ولطيف... من تحقيقاتى الصحفيه الخاصه الخفيفه..أيام مشاريع الدراسه الجامعيه .. وهو عباره عن بعض المواقف الغريبه والصعبه والكوميديه ..اللى ممكن يتعرض لها الجنس الحريمى...

عايزين نشوف بقى عضوات المنتدى الكرام .. رد فعلهم ايه وحيتصرفوا ازاى فى المواقف دى 082502now_prv.gif

الموقف الاول: مروحه بالليل ....ولسه داخله على بوابة العماره .. فجأه النور ينقطع عن كل المنطقه..لدرجة انك مش شايفه حتى ايديكى...شعورك ح يكون ايه ..وح تعملى ايه بأمانه..خاصة ان فيه قطه غلسه ومفترسه وبيئه خالص ..دايما تقابليها وانتى طالعه على السلم

هعمل ايه اول حاجه هخاف بتاع دققتين كده وبعدين اجمد اعصابى واسمى واطلع وان بقرا قران لكن لو سمعت اى صوت غريب وانا طالعه هعيط وهطلع برضه امال اقف فى نص السكه يعنى

طبعا هجرى وبمناسبه الجرى كنت ماشيه فى الشارع وكان فى كلب صغير خالص تقريبا لسه مولود وانا بقى بموت من الكلاب دى انا شايفاه من بعيد ومشيت بعيد عنه لقيته جرى ورايا ولازق فى رجلى وانا اجرى وهو مصمم يجرى ورايا والناس مش تحوشه لا عملين يضحكو كان منظر كل ما افتكره اضحك ضحك

الموقف التالت:رايحه فرح واحده صاحبتك.. ولابسه بقى اللى على الحبل..ولسه نازله من التاكس .. ورايحه على الفرح خلاص اهو.. وفجأه..تلاقى واحد ابن حلال يعدى بالعربيه جنبك.وبسرعه..ولحظك الجميل تكون فيه بركة ميه يدوس عليها عشان تغرقك تماما .. شعورك ح يكون ايه.. و ح تتصرفى ازاى يا حووووووورام

تبعا للحاله ينفع يتظبط فى الحمام ماشى ما ينفعش اكيد هرجع انا خلاص اتعصبت ومش هبقى لطيفه فى الفرح

الموقف الرابع:ربنا اكرمك.. وكسبتى عشر الاف جنيه.. وعايزه بقى تفنجرى .. وتشبرئى على صحابك .. فعزمتيهمعند أغلى مطعم كباب..وبعد ما أكلتو وانبسطو .. وحليتو كمان.. الحساب جه.. يعنى حوالى كده 1000جنيه.. وبتدورى على الفلوس .. اتاريكى نستيها..شعورك ح يكون ايه وسط اصحابك.. وح تتصرفى ازاى؟

هتصل بجوزى طبعا واكيد اللى هعزمهم هيبقو اصحابى يعنى واخده عليهم مفيش مشكله

الموقف الخامس:مروحه بالليل بس المره دى الانوار كلها ملعلعه.. ولسه داخله على البوابه.. لاقيتى واحد قاعد على السلم ومبرق ليكى عنيه.. وسادد الطريق قدامك ..وانتى عايزه تتطلعى...وتنادى فيه مهما تنادى..والراجل بجم مش بيحس..بعد بقى ما حاولتى معاه بكل الطرق السلميه والغير سلميه..رحتى هاجمه عليه.. وزقتيه عشان تتطلعى.. اول ما لمستيه.. لاقتيه انكفا على وشه.. وفيه سكينه مغروزه فى ضهره...شعورك ساعتها ح يكون ايه.. وح تتصرفى ازاى

بامانه ممكن تجيلى سكته قلبيه دا حقيقى انا خوافه جدا وقلبى ضعيف مش بتفرج على اى افلام رعب خفيف ليلا او نهارا

الموقف السادس:رايحه وسط البلد تقضى مشوار.. وراكبه تاكسى..وفجأه لاقيتى السواق متجه بيكى بسرعه على طريق مختلف.. وبتقوليله دا مش طريقى.. وهو ولا سامعك.. شعورك ح يكون ايه .. وتتصرفى ازاى؟

بص حضرتك انا اتعلمت طريقه حلوه قبل ما بركب تاكسى لوحدى ودا نادرا لانى بخرج مع جوزى على طول بشوف رقم التاكسى ولو حسيت بحركات غريبه بعمل انى بتصل بجوزى او حد من قرايبى وقوله انا جايه على طول فى التاكسى رقم كذا مش هتاخر استنانى فى المكان الفلانى فصاحب التاكسى يخاف ويمشى عدل انا ما جربتهاش ويا رب مجربهاش

الموقف السابع:كنتى فى القاهره .. ومسافره بنى سويف .. فى القطار درجه اولى تكييف... الجو كان حر موووووووت ..وكنتى تعبانه اوى اوى...راحت عليكى نومه ..خاصه ان القطر دافى .. وكل اما كمسارى يشوفك وانتى نايمه تصعبى عليه ويسيبك نايمه.. وفجأه تصحى .. تلاقى نفسك فى أسوان .. شعورك ح يكون ايه .. وحتتصرفى ازاى .. خصوصا ان الدنيا كانت ليل

دا مستحيل اسافر لوحدى سواء قبل الجواز او بعده حتى رحلته اسوان بتاعه الجامعه بابا مرضيش اطلعها وعموما انا مش بنام فى الموصلات

وموضوع لذيذ جدا

فى انتظار ردود افعالكم هههههههههههههههههه082502now_prv.gif

مع تحيات محمود البصيلى:give_rose:

البر لا يبلى والذنب لا ينسى والديان لا يموت

افعل ما شئت فكما تدين تدان

رابط هذا التعليق

عبير

الموقف الخامس:مروحه بالليل بس المره دى الانوار كلها ملعلعه.. ولسه داخله على البوابه.. لاقيتى واحد قاعد على السلم ومبرق ليكى عنيه.. وسادد الطريق قدامك ..وانتى عايزه تتطلعى...وتنادى فيه مهما تنادى..والراجل بجم مش بيحس..بعد بقى ما حاولتى معاه بكل الطرق السلميه والغير سلميه..رحتى هاجمه عليه.. وزقتيه عشان تتطلعى.. اول ما لمستيه.. لاقتيه انكفا على وشه.. وفيه سكينه مغروزه فى ضهره...شعورك ساعتها ح يكون ايه.. وح تتصرفى ازاى

بس لو ده حصل بغباء مني

حأستجمع نفسي و اتسحب في هدوء و اطلع شقتي

و لا كأني شفت حاجة

شوفى بقى علشان انتى مش بتبصى لقدام اخترتى انك تبعيى الراجل الميت المسكين ولكن لو انتى بقى بتبصى لقدام وعندك خطط مستقبليه على المدى البعيد ومدى البصر اللوزعى ممكن بقى تبلغى البوليس بقى ويطلع الراجل القتيل ده واحد مشهور بقى وتطلعى مع منى الشاذلى وباسم يوسف بالاستديو الصغير بتاعه ونبقى اغنيا بقى

حأطلع أي حاجة من شنطتي و أعملها كأنها مسدس أو سكينة

و أحطها في رقبته

و بحركة سريعة في أقل من ثانية

حأغرس دبوس الطرحة في ذراعه أمام كوعه ( في المفصل) حتشل حركته تمام

كابتن ماجد كابتن ماجد عاد اليكم من جديد

احب اضيف شوية اسئله

السؤال الاول :

تعملى ايه لو انتى رايحه مكان تقابلى واحد (( شغل - خطيبك - قريبك اى حد يعنى ) وانتى بقى قاعده مستنيه كده جه على المكان واحد ريحته وحشه قوى ونفاذه بشكل غريب قلك كلمتين ومشى ويادوب انصرف لقيتى الشخص اليى انتى رايحه تقابليه قدامك وطبعا الريحه كانت لسه موجوده !!!!!!!!

ياه دا موقف مش ظريف خالص هقوم من المكان ده انا مبحبش الشبهات وهرش شويه برفان فى المكان مش على انا اصل المكان هو اللى ريحته اف

السؤال الثانى :

تعملى ايه لو ماشيه مع زوجك فى المول كده ولقيتى واحد زميلك من ايام الجامعه جاى يسلم عليكى وطبعا زوجك بغير وزميلك بتاع ايام الجامعه انتى عارفه انه على نياته خالص وممكن يقولى اى كلمه تتفهم غلط ؟

حصلت مره كان تلاته من زميلى فى الجامعه ماشيين سوا وقبلتهم وكنت ماشيه مع جوزى هما كانو مترددين جدا يسلمو على بس بعد ما مشيو خطوتين شورت لجوزى عليهم لقتهم واقفين يبصو على كنت بضايقه شويه عشان هو غيار جدا

السؤال الثالث :

هروح اشتغل وهرجع اكتبه

البر لا يبلى والذنب لا ينسى والديان لا يموت

افعل ما شئت فكما تدين تدان

رابط هذا التعليق

تحياتي لحضرتك يا أستاذ محمود

هرد على الموقف الأول لإن بالفعل حدث لي موقف مشابه في بداية زواحي من حوالي 25 سنة

كنت راجعه من زفاف وحدي ووجدت النور قطع في منطقتي وللحظ لم يكن معي مال لإني غيرت حقيبة يدي

فذهبت للبقال القريب وعرفته باسم زوجي وطلبت منه يعطيني شمع وعلبة كبريت (واعطيه المال بعد ذلك )وطلعت بسلام ولله الحمد وكانت شقتي في الدور الرابع

ربنا ييسر لي الوقت وأرد على الباقي إن شاء الله

تم تعديل بواسطة الدكتورة أم أحمد

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

• بعد 5 أسابيع...

شكرا أخواتى الاعزاء من البنات والسيدات على مداخلاتكم الظريفه اللطيفه الخفيفه give_rose.gifgive_rose.gifgive_rose.gifgive_rose.gif .. وفرصه أرفع الموضوع تانى .. لو فيه حد يحب يشارك تانى بردود أفعاله فى مثل تلكم المواقف المنيله بنيله هههههههههههههههههههه

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...