اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يعني ايه شخص رمز؟؟

لماضة مصرية جدا

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

في صف الكتابة الابداعية انطلب مننا نكتب مقالة عن "من مثلك الأعلي؟"

طبعا السؤال بسيط اوي و اي عيل في ابتدائي هيرفع ايده و يقول بابا و ماما

بس احنا مش عيال صغيرين

و مليون سؤال جه في دماغنا

مش مهم نكتب مقالة

بس المهم...نفكر احنا بنفكر ازاي اصلا

و كان عندي تساؤلات كتير

من ضمنها

يعني ايه شخص نقدر نطلق عليه....رمز سياسي او ديني او اعلامي

يعني ايه المثل الأعلي..(طبعا مع تنحية الرسل و الانبياء...لاننا بنتكلم عن اشخاص صفة البشرية فيهم اكتر من الملائكية)

هل ممكن تتوحد مع شخص و أفكاره في مطلقها طيلة حياتك؟؟

هل الاعلام هو الل بيصنع ايقونة "الرمز"

النهاردة كنا بندرس مقالة تانية كانت متداولة علي الفيس بوك بتبين اد ايه ان "هتلر" هو رمز دموي للبعض و رمز يصل الي حد صنم يعبد للبعض الاخر

ازاي ينصنع فكرة الرمز....و ازاي بنمشي وراها؟؟؟

لسه بفكر في الاسئلة

و مدعيش عندي اجابة

بس هطمع اني الاقيها عند حضراتكم

كل الود

رابط هذا التعليق

حمد الله على السلامة يا لماضة .. أسئلتك صعبة أوى يا أستاذ طارق .. لكن السؤال ده بالذات اجابته جاهزة .. لأ بالثلث

توحدت لفترات معينة مع العديدين .. هم اشخاص محترمين شكلوا محطات فكرية تطورت بتطور الزمن وسعة الاطلاع

والرمز فى رأيى لا يأتى فى أى وقت ..إنما يأتى ليعبر عن قيمة معينة الناس محتاجة لها بشدة .. ويكون الأكثر تعبيرا عن هذه القيمة أو الاكثر دعوة لها .. أو أحد ابرز ضحايا عدم وجودها.

ففى زمن الذل .. يأتى الرمز الذى يعبر عن الكرامة

وفى زمن العبودية .. يأتى الرمز الذى يعبر عن الحرية

وهكذا

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

بعيدا عن الأنبياء

ليس لي مثل أعلى

فأنا أعتبر كل الناس بما فيهم نفسي أسلاك توصيل للنور

بعضها ممتاز

و بعضها متوسط

و بعضها ضعيف

و بعضها معطوب

كلامي اللي باقوله مش باعتبره كلامي

لو وصل لحد و نوّر له نقطة في حياته باشكر ربنا أنه جعلني سلك جيد التوصيل

لنوره سبحانه اللي أراد أنه يوصل للشخص ده في الوقت ده

وكتير قابلتهم في حياتي كأن ربنا بعتهم لي عشان ينوروا لي نقاط في حياتي

و دايما بأكرر

مفيش شخص طيب و شخص شرير

كلنا فينا الخير و الشر

و تفاعلاتنا مع الناس بتظهر لكل واحد اللي يستاهله أو اللي بيدور عليه من اللي جوانا

بدليل اني قابلت ناس كتير ربنا رزقني خيرهم

رغم ان في ناس كتير شافوا شرهم بس !!

يعني جوانا كل الأخلاق الحلوة و الوحشة

في ناس يقابلونا متوقعين مننا الكذب مثلا

و يفضلوا يصروا إن احنا كدابين لحد ما ينالوا مننا اللي همة بيبحثوا عنه

تلاقي حد يفضل يقول لك انت مبتحبنيش انت بتكرهني

لحد فعلا ما يحصل على الشعور ده منك بجد

تلاقي دكتور انت بترتاح له جدا

و ناس تانية بتقول عليه ما بيفهمش حاجة

مع انه نفس الشخص :blink:

بحب أدور على الحلو في الناس و اتجاهل الوحش اللي فيهم

ده بفضل الله طبع

مريحني جدا و لله الحمد في تعاملاتي مع الناس

شكلي زحفت بعيد عن موضوعك يا رهومة

بس فعلا هي دي نظرتي للناس

أعشق الفكرة و ليس الشخص

لذلك لا يوجد رموز في حياتي

و يمكن أن أستمع لكلام من ملحد أو من شخص متخلف عقليا

اؤمن أن الكلام الذي نسمعه أو نقرأه رزق من الله تعالى و لا يجب الالتفات أبدا إلى قائله و البحث في تاريخه

هناك هواية عند البعض

انهم لا يقبلون الفكرة من أي شخص قبل التأكد من نواياه !!!

عن نفسي دائما و أبدا أنظر للفكرة و قد لا أتذكر من قالها أصلا

ريهاااااااااااااام

شكلك نمتي صح؟ :sad:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يعني ايه شخص نقدر نطلق عليه....رمز سياسي او ديني او اعلامي

يعني ايه المثل الأعلي..(طبعا مع تنحية الرسل و الانبياء...لاننا بنتكلم عن اشخاص صفة البشرية فيهم اكتر من الملائكية)

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

في إطار البشر العاديين يوجد شخص واحد أستطيع وصفه بأنه الرمز

هو سيدنا عمر بن الخطاب ....

عذرا ممكن الإجابة تبدو أنها بعيدا عن الواقع أو بعيدة عن الإجابات المتوقعة ..

لكن ليس لدي إجابة سواها .. إجابة أقتنع بها و يقيني بها جعلني أتمنى من صغري ان يكون لي ابن اسمه "عمر " و قد كان بفضل الله و منه ..

شخصية سيدنا عمركلنا يعلم عظمة هذا الرجل .. لكني كنت و ما زلت منبهرا من فضل الله عليه في كل ما منحه من صفات الإيمان و القوة و الشجاعة و العدل و الرحمة .. و كيف استطاع هذا الانسان توظيف كل الصفات ليصبح صاحب أوليات في التاريخ الاسلامي

أوليات في السياسة و التخطيط و العدالة أقامت دولة على أركان الإيمان التي وضعها رسول الله صلى الله عليه و سلم

سيدنا عمر قام بممارسة دور رئيس الدولة فشهد له الأعداء قال عنه رسول الفرس: «حكمت.. فعدلت.. فأمنت.. فنمت قرير العين يا عمر».

و من مزايا الرمز (البشر العادي) هو اتساع شخصيته لإسقاط صفاته و انجازاته على مواقف متعددة في أزمنة مختلفة

ولا يوجد لدي شك أنني أستطيع النظر لواقعنا اليوم في مصر من خلال دراسة شخصية سيدنا عمر بن الخطاب .. لذلك أدعو اللهم ول علينا خيارنا

رابط هذا التعليق

باختصار...

انا شايف إنه مش منطقى إنى أتوحد مع شخص على الإطلاق, فيما يشبه الاستنساخ.

لابد أن يكون كل إنسان مختلف ومتميز عن غيره, دى إرادة ومشيئة وحكمة إلهية , ربنا سبحانه وتعالى قال فى الآية 118 من سورة هود:

وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ

إذن...

التميز والاختلاف سنة كونية لا يستقيم معها التقليد الأعمى لأى شخص, باستثناء الأنبياء والرسل كما ذكر فى رأس الموضوع

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 2
      طريقة عمل لازانيا ٣-٤ ملاعق زيت ٦ قطع لازانيا ٢ كوب بيشمل ربع كوب أو أكتر حسب الطلب من الزيت بصلة متوسطة مبشورة فص ثوم مهروس جزرة متوسطة مبشورة حزمة كرفس بلدى أو عود كرفس أفرنجى مهروس ٢ ملعقة زبدة طبق مشروم منظف و مقطع شرائح ربع كيلو لحم مفروم نصف ملعقة زعتر ( اوريجانو) نصف ملعقة بردقوش (مارجورام) نصف ملعقة عترة(باسيل) ملح و فلفل أسود حسب الطلب نصف كيلو طماطم مسلوقة خمس الى عشر دقائق و مقشرة و مقطعة صغيرة ٣ ملاعق صلصة طماطم ٣ ملاعق كريمة طهي نصف كوب جبنة
    • 0
      هذا الخبر  - في نظري - يساوي الكثير  جدا و يعرف ذلك آلاف المصريين  الذين بدأوا مشروعاتهم الخاصة  و يكافون او يحاربون من اجل انشاء آلية ناجحة لتسويق منتجاتهم و ما يستتبع ذلك من بحوث تسويق  و دعاية و اعلان    الخ ما سبق كان استهلالا لابد منه هذه المرة سأدخل في لب الموضوع و بإختصار شديد قد يخل بالمعني أنا من الجيل الذي كان يشترى حذاءا واحدا في العام ثمنه ١٤٩ قرشا و نصف من انتاج باتا … و الآن الحذاء الجلد في مصر الصناعة المصرية  ثمنه فوق إمكانيات الكثيرين  و بدون مبالغة الحذاء الصيني
    • 0
      أتلانتا، الولايات المتحدة (CNN)-- قال وزير الخارجية الإيراني، جواد ظريف، خلال مقابلة يوم الأحد في برنامج "GPS" مع المحلل السياسي ومذيع شبكة CNN، فريد زكريا، إن تقليص وجود مفتشي الأمم المتحدة لا يعني إغلاق نافذة الاتفاق النووي بالكامل. سُئل ظريف عن التعليقات التي أدلى بها سفير إيران لدى الأمم المتحدة، التي قال فيها إن النافذة تُغلق أمام إيران للانضمام إلى خطة العمل الشاملة المشتركة، المعروفة أيضًا باسم الاتفاق النووي الإيراني. وقال ظريف إن لدى إيران مطلبًا قانونيًا لتقليص... View the full ar
    • 4
      أنا ست عادية و متعلمة و عمري فوق السبعين  و بصراحة لا أذكر أي علاقة مع أزهرييين كل ما أذكرة  أنه من سنوات طويلة  ظهرت حاجة إسمها إرضاع الكبير  و كان  و ما زال إنطباعي عنها كوميدي غير كدة  البرامج الدينية الرمضانية و كلها اسئلة و موضوعات مكررة  و عفوا مملة
  • أضف...