اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نوارة نجم تسب الشيخ حسان عبر تويتر

الدكتور ياسر

Recommended Posts

تكلم حتى أراك .

المرء مخبوء تحت لسانه .

أصبح علماء المسلمين ألعوبة تلوكها ألسن الحاقدين .

للأسف هؤلاء أصبحوا القدوة التى يتبعها الكثيرون .

ساءنى هذا الخبر عن كلام تطلقه الناشطة نوارة نجم على شخصية تحظى باحترام العالم العربى و الإسلامى , وهو رجل قد يكون في عمر والدها.

وحسبنا الله ونعم الوكيل.

...............................................................................................................

أثارت التصريحات المسيئة التي أطلقتها الناشطة السياسية نوارة نجم عبر صفحتها على تويتر ضد العالم الشيخ محمد حسان موجة غضب

واسعة لدى جموع المجتمع المصري.

وعبّر نشطاء على صفحات الفيس بوك وتويتر واليوتيوب عن سخطهم وغضبهم الشديد إزاء هذه التصريحات التي طالت الشيخ حسان، الذي يحظى

بشعبية كبيرة في جميع أنحاء العالم العربي بسبب مواقفه المعتدلة ورجاحة آرائه ومواقفه الدينية.

وهاجمت نوارة نجم، ابنة الشاعر أحمد فؤاد نجم، الشيخ محمد حسان عبر صفحتها الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي "تويتر" بألفاظ

خارجة وبذيئة وذلك كرد فعل منها على الشائعات التي تداولت بأن الشيخ محمد حسان سيكون خطيب الجمعة بميدان العباسية في مليونية

تأييد المجلس العسكري.

ووصفت نوارة الشيخ حسان بألفاظ خارجة نمتنع عن نشرها لبذاءتها وقالت: "حسان بيقولك رغم مرضي الشديد لكن هانزل انصر الجيش في

العباسية, المفروض حسان يعمل جمعية ***** - مكررة نفس اللفظ الخارج- بلا حدود"، منهية تدوينتها بالبصق على الشيخ.

كما ذكرت في تدوينة أخرى: "الشيخ حسان اللي نزل يأيد المجلس العسكري في العباسية.. يا رب تشوف أمك مكان البنت اللي اتعرت وابنك

مكان اللي اتجرجر في الزبالة عشان تأيد كويس ."

وبعد علمها بكذب ما تردد حول الشيخ الفاضل قالت في تدوينة أخرى: "محمد حسان نزل العباسية ولا ما نزلش؟ لو ما نزلش اعتذر عن شتيمته

بخصوص الموضوع ده واحتفظ بالشتيمة في مواقف تانية، لو نزل يبقى أزود على شتيمته."

وطالب نشطاء الشيخ حسان بسرعة اتخاذ الإجراءات القانونية ضد نوارة التي لا يزال ينشر على حسابها بتويتر عبارات مسيئة للشيخ.

ولم يصدر حتى كتابة هذه السطور نفي من نوارة لما نشر على حسابها على توتير.

http://www.akhbarak.net/articles/5361485-%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%A9_%D9%86%D8%AC%D9%85_%D8%AA%D8%B3%D8%A8_%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE_%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D8%A3%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%B8_%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D8%A9_%D8%B9%D8%A8%D8%B1_%D8%AA%D9%88%D8%AA%D9%8A%D8%B1

تم تعديل بواسطة الدكتور ياسر

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

• الردود 45
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اذا كان ابوها سب الدين علنا بالصوت والصورة للمجلس العسكري

يبقى عادي انها تعمل كده.... عائلة فاسدة للاسف ، واذا كان ابوها الشايب لا يستحي

فالعيب ليس عليها ولكنها على والديها... احمد فؤاد نجم و صافيناز كاظم

ونوارة للاسف اسوأ مثال للثوار ... وكأنهم يتعمدون تشويه الصورة الجميلة التي يعرفها العالم كله عن الثوار المصريين

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

تحية طيبة .

بداية ........لست من أنصار أى شيخ .....ولكنى احترم المحترم ....وأجل من أتعلم منه وأقدره .

من زمان قررت الامتناع عن الادلاء برأيى فى مواضيع معينة لأن الرأى فيها يفهم دائما على محمل سئ ولا يتم التفريق بين الدفاع الأعمى ..والحكم بعيون العقل .

لكن بصراحة فيه شخصيات كما يقولون ( سايقة الهبل على الشيطنة ).

بداية ....نوارة هى ابنة أحمد فؤاد نجم....وايضا صافيناز كاظم .

وبغض النظر عن تاريخ والدها كشاعر ( عامية ) معروف ...,ومواقفه.ووطنيته .

وهذا ( على فكرة ) شئ طبيعى فى اى مواطن مصرى ..

.

لايجب ان ننسى انه ..( حشاش ...معروف وهو شئ يدركه كل عاقل ) يفسر التحدث بلامبالاة وبطريقة سوقية .على انها شفافية وبساطة .

شئ طبيعى ان تكون ابنته قد تلقت ( بعض من مواهبه....بحكم نصف جيناتها وبحكم المعيشة معه ) .

معذرة..

لست من انصار من يقول ان .لادخل للثقافة بالأخلاق ...

الثقافة أخلاق قبل اى شئ آخر.

عموما ....رأيى هذا ليس معناه انى اتدخل فى حياتهم الشخصية ولكنى احاول تفسير .

طبيعتها الغريبة .

والمفروض لاأحد يعيرها اهتماما...

طيب ..

لماذا لم تقل اى شئ على حديث الشيخ وجدى غنيم؟؟؟

آهو قال بنفسه ....الثوة دى مش بتاعة لاسلفيين ولا اخوان ..دى ثورة ربانية وثورة الشعب المصرى كله .

ايه بقى لازمة كلام البنت دى وتقول كلام كله افتى ولوى للحقائق؟؟؟

ده وقته؟؟؟

والا هى حرب وبس؟؟؟

خللى الكل كدة ياكل ف الكل .....وكلام هايف زى كلامها ممكن يولع الدنيا .

يارب ارحمنا برحمتك.

وارحمنا من المجانين اللى حايخربوها علشان بيحبوها .

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

التطاول على الرموز الدينية غير مقبول

وحتى غير الدينية خصوصاً لو كان من شخصية عامة أو لها نشاط سياسي ..

عيب طبعاً

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

لا أقبل التطاول بالألفاظ

و أرى أن أخلاق الانسان تُعرف من المفردات التي يستخدمها

و اللغة و الثقافة وجهان لعملة واحدة

ودائما أرى اللغة تحتوى على الكثيرمن المفردات شديدة اللهجة يمكن استخدامها مع من يستحقها

دون أن ننحدر للتطاول أو البذاءة

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

هو انتو زعلانين علشان نوارة شتمت شيخ و البعض شايفه رمز ديني

و لا زعلانين علشان هو نازل العباسية

و لا زعلانين علشان هي نوارة نجم؟؟؟؟

طب هو واضح انكو زعلانين

بس اللي انا شايفاها دلوقتي ان الكل بقي بيقول اللي هو عايزه....لو مبقتشي معايا تبقي ضدي

و للاسف لان اوقات كتير جدا الطريقة بتفقد صاحبها جزء كبير من قضيته اللي بيدافع عنها

انا مش هقدر اعلق علي التوبيك

مش هقدر ادافع عن نوارة لان ليها مواقف انا اتفقت معاها كتير و مواقف اخري اختلف معاها

و الشيخ حسان برضه

و موقفي من المصريين في العباسية....عنيف و مقدرشي اكتبه هنا

مبقاش فيه حد قادر يتحاور من غير ما يشد عروق رقبته

و فاكر ان كل ما العرق فط يبقي هو او هي كده علي حق

ممكن كتير نتفق علي الفكرة و القضية...لكن الاسلوب....او الطريقة ممكن ترجعنا للمربع صفر

من وجهة نظري اسوا ما افرزته الثورة

البلطجي

الايدي الخفية

و الكثير جدا......من الحنجوريين...(مش نوارة لوحدها.....فيه ناس كتير اوي...بتتكلم بعروق رقبتها...مش بصوت عقلها)

تحياتي

رابط هذا التعليق

طيب يادكتور ياسر مش كان الواجب انك تقرأ الكلام ده بنفسك؟

حسب ماقرأت ان من كتب ذلك الكلام ليس نوارة نجم ( رغم اني عارف انها سليطة اللسان ) بل واحد كتب توييت في صفحتها

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

انا متابعة لنوارة وتتبعت كل كلاماتها ولم اجد ما كتب هنا

هي فعلا كتبت شيئ عن الشيخ حسان ولكن ليس ما هو مكتوب هنا

هذا هو ما كتبت"حسان عاملينه عجل ابيس وهو اشتغل مع امن الدولة ونافق مبارك وبينافق المجلس العسكري على جبل عرفات.. ولحمه مسموم؟ اكيد من #### اللي في جتته"

كتبته وهي تعلم وتؤكد انه اعترف انه على علاقة بالأمن فهي تشك ان خلفه شخصية هامة تجعله يشكك بالثوار بهذه الطريقة التى اهانتهم واهانت شهدائهم

لو كنتم قرأتم السباب التى اخذتها بعد ذلك لن تصدقوا انها من ناس اسلاميين تغير على الدين

في احد المرات ومن يومين بس شاهدت من ينبهها من اكونت اخر باسمها وكان فيه تحريض على مهاجمة مجلس الوزراء

وبمجرد ما انكشف هذا الاكونت اختفي تماما ولم يعد له وجود

لا يجب ان ننساق وراء اي خبر من هذه الاخبار التى لا تريد الا الاساءة للثوار

اعلم انها سليطة اللسان ولكنى تابعتها ووجدت فيها قلب ابيض صدقوني

لا تتخيلوا حزنها على الشهداء وقد رأت علمات شهادتهم وهذه العلامات لا يراها الا الانقياء

وكما قال الشيخ عماد عفت انظروا لقلوبهم

احبها في الله

واعتذر بالنيابة عنها ان اساءت للشيخ

رابط هذا التعليق

نفسى يلتزم كل طرف بما يطلبه من الطرف الآخر.

ولكل فعل رد فعل مساو له فى المقدار ومضاد له فى الاتجاه.

الاحترام والتقدير ينتج عن الأفعال والمواقف المحترمة وأسلوب الحوار الراقى, وليس عن طريق سب الآخر, وكلامى موجه للطرفين -بوجه عام وليس كأشخاص- على حد السواء.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

هو انتو زعلانين علشان نوارة شتمت شيخ و البعض شايفه رمز ديني

و لا زعلانين علشان هو نازل العباسية

و لا زعلانين علشان هي نوارة نجم؟؟؟؟

طب هو واضح انكو زعلانين

بس اللي انا شايفاها دلوقتي ان الكل بقي بيقول اللي هو عايزه....لو مبقتشي معايا تبقي ضدي

و للاسف لان اوقات كتير جدا الطريقة بتفقد صاحبها جزء كبير من قضيته اللي بيدافع عنها

انا مش هقدر اعلق علي التوبيك

مش هقدر ادافع عن نوارة لان ليها مواقف انا اتفقت معاها كتير و مواقف اخري اختلف معاها

و الشيخ حسان برضه

و موقفي من المصريين في العباسية....عنيف و مقدرشي اكتبه هنا

مبقاش فيه حد قادر يتحاور من غير ما يشد عروق رقبته

و فاكر ان كل ما العرق فط يبقي هو او هي كده علي حق

ممكن كتير نتفق علي الفكرة و القضية...لكن الاسلوب....او الطريقة ممكن ترجعنا للمربع صفر

من وجهة نظري اسوا ما افرزته الثورة

البلطجي

الايدي الخفية

و الكثير جدا......من الحنجوريين...(مش نوارة لوحدها.....فيه ناس كتير اوي...بتتكلم بعروق رقبتها...مش بصوت عقلها)

تحياتي

الغالية قوى عليا ...ريهام.

نحاول نرد على أسئلتك دى بكلمات موجزة واضحة.. واثقة انك حاتفهميها صح.

ياريهام الأشكال دى بتشوه الثورة الجميلة وبيتهيألها انها كدة بتخدم بلدها ...

يعنى عاملة زى الأم اللى شافت سنة واحدة طلعت لأبنها وعايزة تأكله همبورجر وتقولى لها كدة غلط ترد وتقولك ابعدى عنى وأنا ادرى بمصلحته....وهى مش عارفة ان ممكن تقتله ( باسم هذا الحب والحنان الغبى )..

سيبك من الحماس ...........ماهو ف وقت من الأوقات كان ثلاثة أرباع الشعب فى قمة الحماس ...بس مسمعناش ولا شفنا ( الشو اللى عاملاه هى واخواتها...قصدى مثيلاتها . ) بلاش نتكلم على ما يفعله بعض من هم محسوبين على الرجال.

الحكاية مش حكاية دفاع عن شيخ....طبعااااا لأ.

هو ف الحقيقة دفاع عن ( مصر ) ...اللى كل يوم نسمع ونشوف مهازل مخترعة ونشوف معارك قائمة ولا حد عارف لها أصل من فصل.

وبس فيه تشويه للثورة وتشويه لأى شئ .

لابد حد يقف ويقول لكووووووول دول ..........كفاية وحرام عليكم بقى .

كان فيه قصة مشهورة زمان بتتكلم عن غرابين اختلفا وتخاصما بسبب قطعة من الجبن ....وجاء القرد وقال انا اكون حكم بينكما ..والنتيجة ؟؟؟

فضل يقول لهم انتظروا ....الجزء ده اكبر من الجزء ده وانا حانقص من الجزء الكبير حتى يكونا متساويين ..

وشوية شوية ........القرد أكل كل قطعة الجبن وهما ؟؟؟

واقفين يتفرجوا عليه وواثقين ........فى نزاهته.

ده نفس الشئ...

عمالين يتخانقوا .....ويشوهوا ف بعض .

كلهم على بعضهم ....والقرد عمال ياكل ف الجبنة ........وخلاص .

امتى يفوقوا ؟؟؟

امتى يفوقوا من اللى هما فيه ؟؟؟

الله اعلم .

و...

ممكن يفوقوا لو حد قلب عليهم حاجة فاكرينها باردة .تفوقهم ....,هى غضب الناس اللى لحد دلوقت ساكتة .

ربنا يستر .

ويارب كل الحلم الجميل ده ما يطلعش ف الآخر اضغاث احلام.

يارب نور بصيرة الجميع .

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

ضجه على الفيس والتويتر لم نشهدها من انصار فضيله الشيخ محمد حسان عندما قتلت الانفس واستباحت الاعراض وحرقت المصاحف

وكميه من السباب ايضا لم نراها من قبل

ولم نرى ايضا هذه الكميه من السباب عندما ايضا قامت نوارة بسب اولى الامر الذين هم انفسهم يحرمون الخروج عليه عندما اتهمت ولى الامر انه خاين وعميل وهى اول من قالت . اعمل راجل على الصينيه وعلى الحدود اعمل وليه

وهذا هو الولى للامر والحاكم الذى يتم تقديسه

لم نرى ايضا هذا الغضب الشديد ولا حتى القليل ولاتعليق على سب ولى الامر

لم نرى هذا الغضب الشديد عندما يسب رسول الله ذاته والى الان يسب على نفس الصفحات من اعداء الاسلام والديانات الاخرى دون ايضا اى تعليق من انصار فضيله الشيخ

انتقد القرأن وانتقدت الذات الالهيه ذاتها ومازالت تنتقد دون ان نرى هذه الموجه الغاضبه او حتى اى تعليق

مازال ابو بكر وعمر وعثمان يسبونهم على المنابر ولم نرى اى رد فعل لهؤلاء

فهل يروا اتباع فضيلته انه اعلى واسمى من كل هؤلاء ويستحق الغضب الشنيع الذى ايضا صاحبه كميه من السفاله فى الردود لم نشهدها من قبل على هذه الفتاه والخوض ايضا فى دينها ومعتقداتها هى واسرتها باأكملها

حتى امها لم يستثنوها من كميه السباب فحسب بل اخرجوها من المله واختاروا لها مله على هواهم واتهموها انها شيعيه الاصل رغم ان الذى قالت وسبت هى البنت وليست امها . ولا ابيها الحشاش الذى ايضا وصفوه بهذا وتغاضوا ايضا عن كل حشاشين مصر واصبح نجم الوحيد الحشاش بها

وايضا لم نرى هذا الغضب العارم عن سب ابيها الدين على الهواء ولم نرى اى تعليق ايا ان كان لا بالاعتراض او القبول وكأن فضيلته اعلى واسمى من الدين نفسه

ماهذه المفارقات العجيبه

اعقد انها نغمه جديده او مدخل للهجموم على الثورة وعلى نشطائها من خلال هذا اللهو الخفى الذى لااحد يعرفه حتى الان

الثوار ام الاثار

فكلاهما شن على فضيلته الهجوم .

الاثار . شن عليه هجوم بشع من اساتذه وخبراء الاثار على فتواه الاخيرة . بل وطالبوا بمحاكمته

وايضا طرد من ميدان التحرير من مئات من الثوار ولم نرى هذا الغضب وقتها ابدا

انا لست ضد احد وانما ضد المفارقات المميته

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

يا اخ ياسر

انت راجل دكتور

دكتور يا عالم

فكر شويه ... مش كده

انت دخلت صفحتها و لقيتها هي اللي قالت

اللي قال عيل من السوايسة و غالبا هتلاقيه اشتراكي

و برده متشكرين انك خليتني دخلت قعدت اقرا ف صفختها و ضحكت بصراحة

ربنا يحلي ايامك يا نوارة

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

انا مقرتش الموضوع كله لسة

بس بحب الموضوعية

عشان كدة دا حساب نوارة نجم على تويتر للي عايز يشوف بتكتب ايه

https://twitter.com/#!/nawaranegm

ودا تويتين اللي قالبين البلد

https://twitter.com/#!/nawaranegm/status/150615227547914240

https://twitter.com/#!/nawaranegm/status/150614931023212544

و لكم الحكم

وشكرا

رابط هذا التعليق

ما شاء الله اخوانا المطاوعة ما قصروش ومخلوش شتيمة مقالهاش لدرحة ان حد ابدع و رد الرد ده

هو فاكر ان دى شتيمة شرعية سوف يؤجر عليها.هم علموه كدة

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

لشتيمة و الخوض ف الأعراض حرام إلا إذا كانت ف سبيل الدفاع عن محمد حسان رضى الله عنه

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : (ليس المؤمن بالطعان ولا اللعان ولا الفاحش ولا البذيء ). رواه الترمذي

حديث أبى هريرة رضى الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال :ليس الشديد بالصُّرَعةِ ، إنما الشديد الذى يملك نفسه عند الغضب . متفق عليه

وقال تعالى { لولا جاءوا عليه بأربعة شهداء فإذ لم يأتوا بالشهداء فأولئك عند الله هم الكاذبون } صدق الله العظيم

انا بستنكر الاسلوب المتدني من نوارة نجم ومن اللي ردو عليها

و اتمنى ان اللي ردو عليها بالفاظ مش محترمة يعرفو ان دا غلط

ومحدش يفتكر انه بالالفاظ دي بينصر دين او اي قضية عادلة

و شكرا

رابط هذا التعليق

من فوائد ثورة ال25 من يناير انها بلغة العامة نخلت او غربلت المصريين فظهرت فى كل تجمعاتهم عوراتهم واصبحت كل عين موجودة فى اي مكان تستطيع ان تفرز كل شيء من اول الاخلاق الى النوايا

شكرآ للثورة المفاجئة التى كشفت مستور شعب مصر امام اعين الجميع حتى بين من يعتقدون انهم فوق النقد او الفرز تحياتى

محمود

تم تعديل بواسطة ابو محمود

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

بفضل الله وحمده .. لم يبتلينى الله بتقديس الاشخاص .. أى أشخاص .. أخر حدودى فى تقدير الشخص .. اى شخص.. هو التبجيل والتوقير ..

مقدمه بسيطه عشان نخش فى الموضوع .. بعيدا عن الشيخ حسان اللى انا بحترمه جدا واتاثرت بكلامه ايام الثوره فعلا .. ..لكنى انا لا من مريدينه دينيا ..هو او غيره ..مع احترامى له ولمريدينه .. انا اخرى الشيخ الشعراوى .. خلينا فى الكارثه الاخلاقيه .. اللى اسمها نواره... ايه قلة الأدب دى .. وايه المستوى المنحط ده .. وايه الالفاظ البذيئه دى .. مش شايف في اسلوبها اى موهبه ادبيه حتى.. تشفع لها زى ابوها او حتى امها .. على فكره انا اول مره ادخل موقعها ده .. ومقرتش لها كتير .. يعنى تقريبا انا بنيت انطباعى ده عنها دلوقتى .. ومستغرب بجد ان لها شعبيه ومحبين ومعجبين .. رغم بذائها دى وطولة لسانها

طيب.. الطظرميت اكاونت اللي بيدافعوا عن حسان ناويين يقولوا حاجة تانية غير يا ((( كلمه مش حلوه حذفت بمعرفتى ))يا بنت الحشاش؟ ولا يحبوا اديهم افكار؟]

ببساطه كل مؤهلات نواره انها بنت الشاعر العظيم ((شعريا)) احمد فؤاد نجم . واللى انا بعتبره استاذى فى مجال نظم الشعر السياسى .. هو اه رجل اخلاقيا مش ولا بد .. لكن حسابه بين وبين ربنا .. لكنه يبقى كشاعر عاميه قيمه عالية جدا سيذكرها التاريخ .. وكذلك مؤهلها التانى انها بنت الكاتبه الكبيره والمثيره للجدل ايضا صافيناز كاظم .. من غير الاتنين دول .. مكنتش حتبقى موجوده على الساحه أصلا .. وتاخد كل تلك المساحه من الاهتمام والمتابعه .. عشان تتحفنا بقلة أدبها .. وتدنى مستواها فى الحوار .. وطولة لسانها ..

مش عايز اقول كلام أكتر من كده ..ممكن يزعل الناس . .. وماسك نفسى والله .. وفى الاخر كل واحد حر فى من يتخذه مُريد

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

بفضل الله وحمده .. لم يبتلينى الله بتقديس الاشخاص .. أى أشخاص .. أخر حدودى فى تقدير الشخص .. اى شخص.. هو التبجيل والتوقير ..

مقدمه بسيطه عشان نخش فى الموضوع .. بعيدا عن الشيخ حسان اللى انا بحترمه جدا واتاثرت بكلامه ايام الثوره فعلا .. ..لكنى انا لا من مريدينه دينيا ..هو او غيره ..مع احترامى له ولمريدينه .. انا اخرى الشيخ الشعراوى .. خلينا فى الكارثه الاخلاقيه .. اللى اسمها نواره... ايه قلة الأدب دى .. وايه المستوى المنحط ده .. وايه الالفاظ البذيئه دى .. مش شايف في اسلوبها اى موهبه ادبيه حتى.. تشفع لها زى ابوها او حتى امها .. على فكره انا اول مره ادخل موقعها ده .. ومقرتش لها كتير .. يعنى تقريبا انا بنيت انطباعى ده عنها دلوقتى .. ومستغرب بجد ان لها شعبيه ومحبين ومعجبين .. رغم بذائها دى وطولة لسانها

طيب.. الطظرميت اكاونت اللي بيدافعوا عن حسان ناويين يقولوا حاجة تانية غير يا ((( كلمه مش حلوه حذفت بمعرفتى ))يا بنت الحشاش؟ ولا يحبوا اديهم افكار؟]

ببساطه كل مؤهلات نواره انها بنت الشاعر العظيم ((شعريا)) احمد فؤاد نجم . واللى انا بعتبره استاذى فى مجال نظم الشعر السياسى .. هو اه رجل اخلاقيا مش ولا بد .. لكن حسابه بين وبين ربنا .. لكنه يبقى كشاعر عاميه قيمه عالية جدا سيذكرها التاريخ .. وكذلك مؤهلها التانى انها بنت الكاتبه الكبيره والمثيره للجدل ايضا صافيناز كاظم .. من غير الاتنين دول .. مكنتش حتبقى موجوده على الساحه أصلا .. وتاخد كل تلك المساحه من الاهتمام والمتابعه .. عشان تتحفنا بقلة أدبها .. وتدنى مستواها فى الحوار .. وطولة لسانها ..

مش عايز اقول كلام أكتر من كده ..ممكن يزعل الناس . .. وماسك نفسى والله .. وفى الاخر كل واحد حر فى من يتخذه مُريد

عزيزى محمود هذة البنت مسكينة كجيلها الذى تربى على نظام فاسد فأفسد روحها كما افسد لسانها

كل ما نملكة لها هو الدعاء وللجميع الهداية فهي نعمة كبرى يحتاجها الجميع شيخآ كان او انسان عادى

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

عزيزى محمود هذة البنت مسكينة كجيلها الذى تربى على نظام فاسد فأفسد روحها كما افسد لسانها

كل ما نملكة لها هو الدعاء وللجميع الهداية فهي نعمة كبرى يحتاجها الجميع شيخآ كان او انسان عادى

ما أود قولة اخى العزيز ببساطه ((حقول وأمرى لله)) ... ليست نوارة تلك النموذج الامثل.. الذى يلتف حوله.. ويهتم به.. ويتابعه ..أُناس من المفترض أنهم مثقفين ومستنيرين ومتحضرين

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...