اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

وبعد ما صفعتها ...

عصام أبوالفتح

Recommended Posts

أنا قلت أنقطك بسكاتي يعني happy.gif

ماهو انا برضو قلبى مكنش مطمن .. قلت لا ده الحكاية فيها إنااااا

لكن هنا الفارق أكبر كتير من لعب عيال

إنت بتتكلم على راجل .. ضرب بنت

و دي كبيررة لوحدها في ديننا و أعرافنا

و لما تضيف للصورة إن الراجل ده جندي في جيش بلدها ..

ما تبقاش كبيرة..

تبقى مصيبة

:protest:

انكارنا للواقعة لا جدال فيه .. لانها من المنكرات الواضحة .. لكن الاختلاف هو فى رد الفعل المبالغ فيه

الاعتداء الجسدى على الإنسان جريمة ولا شك ( انتوا لستن درجة اعلى من الرجال فى الحتة دى :ranting2: )..

معلش أعلى شوية closedeyes.gif

الرسول عليه الصلاة و السلام قال رفقًا بالقوارير

و ما جابش سيرة الرجالة في الرفق

و روي عنه عليه الصلاة و السلام أنه لم يضرب امرأة قط

بس أنا معاك إن الاعتداء الجسدي على الإنسان .. أي إنسان جريمة

جريمة أدناها جنحة الاعتداء وهو اى فعل يهدد السلامة الجسدية ولو كان شدة شعر وأقصاها القتل العمد الذى هو كبيرة من الكبائر

درجات الاعتداء وتفصيله نتركه للقانونيين ..

وما العقوبة المستحقة فى القانون على الجنود التى يثبت ضلوعهم فى الاعتداء ؟

هذا سؤال للقانونيين وليس لأى أحد آخر

ومستحيل ان تكون العقوبة ( الشعب يريد اعدام المشير )

هو المشير ماله ومال الجنود اللى غلطوا ..

أعتقد إن هذا الهتاف لم يكن بسبب موضوع هذه الفتاة أعانها الله على الصبر على محنتها

هذا الهتاف بسبب أنه من بعد ما تولى المجلس العسكري حكم البلاد و حتى الآن

يسقط قتلى و لم يتم عقاب قاتليهم أو محاكمتهم أو حتى توجيه اتهام لأشخاص من لحم و دم

كلما سقط قتيل .. تتم الإشارة بأصابع الاتهام للطرف الثالث الخفي

كحاكم و مسئول أمام الناس و أمام الله ..

إما أن تحاكم المتهم

أو أن تكون مقصرًا

أو أن تكون متواطئًا

الجدال فى هذا الشأن قد يوصلك لمحاسبة من أعطاهم أيدى وأرجل ليبطشوا بها .. حاشا لله

فلا تجادلى ولا تناقشى يا أخت لونا حتى لا تقعى فى المحظور :happy:

زى المثل اللى قلته لمدام عبير .. هو مال أهلى بالقلم اللى ضربته للبنت ( اللى هى اعتدت عليا فى الأول ومكنتش اعرف لسه الايه اللى بتقول فمن اعتدى عليكم فاعتدوا عليهم بمثل ما اعتدوا عليكم .. ولم أكن لأقارن أيهما اكثر اهانة شد الشعر ام الصفع .. كذلك لا اعلم حتى الان عقوبة رمى الطوب وان كنت اعلم ان السب والقذف لأى موظف عام عقوبتة فى حدود سنتين سجن وغرامة 5000 ج الى 10000 ج او احدهما )

ده لنك مفيد لعقوبات السب والقذف

ولا تزر وازرة وزر أخرى .. مش كده برضو ؟

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

عزيزى عصام انت طيب جدآ

المقلب اتفقس

محمود عملك كمين وعبير عملت زى لعبة الأتارى الشهيرة ماريو قفذت قفذة كبيرة وهربت ومعاها مكاسب

يا عزيزى

الزمن تغير وتغير معة شكل الرجل وتطلعاتة وتصرفاتة

لكن المرأة تغيرت ايضآ بقت اكثر شراسة تجدها تلعب ملاكمة ومصارعة وتدخل فى خناقة وتشيل مطوة وتنام على رصيف بس العيب مش عليها العيب على الرجل الذى سبق ان قلت انة تغير

حتى ان الكثير من الرجال اصبحو طيبين جدآ وما بيعرفوش يعملو مقالب

تحياتى ابو محمود والبنات

اوكيه أنا طيب ... بس طيب جدا مراتى شخصياً معترضة عليها :closedeyes:

انت بتلمح لإيه ؟ .. ان الستات هاتتفوق جسدياً على الرجالة .. انت مش عايز تقولها تحسباً للنتائج الوخيمة

مش كده ؟ ... فال الله ولا فالك ياابومحمود

وربى بناتك بحيث يطلعوا ستات مش فتوات ربنا يحفظهملك ويباركلك فيهم وتدخل الجنة بسببهم

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      7 أشهر فقط مرت على إنشاء المبادرة الوطنية لتطوير الصناعة المصرية ابدأ والتى نجحت منذ انطلاقها بتكليف من الرئعرض المقال كاملاً
    • 0
      يرى البعض أن تعاليم الإسلام تنظر للأنثى نظرة دونية مقارنة بالذكر وهى رؤية تأسست على فهم غير صحيح لآيات قرآعرض المقال كاملاً
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)—تداول نشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي، صورا للناشطة السعودية، لجين الهذلول بعد افراج السلطات السعودية عنها، الأربعاء، مع مقارنة لصور سابقة لها. وألقى مغردون الضوء على الشيب الظاهر في مقدمة رأس لجين بالإضافة إلى فقدانها الوزن وذلك بعد نشر شقيقتها، لينا الهذلول أولى صور لجين بعد عودتها لمنزل العائلة في السعودية. ولجين، المولودة في 1989، ناشطة سعودية في مجال حقوق المرأة. وفي 2014، ألقي القبض عليها للمرة الأولى لمحاولتها عبور الحدود بين... View the full
    • 4
      السلام عليكم أخواني الكرام ربنا قدرني والحمد لله وأشتريت شقه وجبت واحد يعمل (المحاره والنقاشه) بعد ما قرفني كل شويه وصعبانيات وحاجات زي دي جه قبل العيد وقالي معلش هأخد الباقي لحسن ممعايش فلوس أعيد أنا وعيالي والكلام إللي فيه صعبانيات دا - أديته كل الفلوس على أساس أنه هيجيي يخلص الشغل بعد العيد وبعد كدا ولا حس ولا خبر أتصل بيه مبيردش أو مغلق تليفونه فأتصلت بنسيبه كل إللي أعرفه أنه ساكن في إمبابه ومعايا رقم تليفونه ومبيردش وأعرف نسيبه وأتصلت بيه وكل يوم يقولي بكره بع
    • 129
      منذ فترة وأنا أوضح عدم تأييدي للدكتور البرادعي منذ اعلن عن نيته الترشح لرئاسة مصر ولي اسبابي الكثيرة التي سادعمها بقدر الامكان بالدليل حسب المستطاع حيث انه يسهل لكل من يريد ان يبحث عن الحقيقة ان يصل الى ما قد ينير له الطريق ويوضح له الرؤية حتى لا ينخدع بمنصب الرجل السابق وكلامه عن التغيير في مصر...فقد كان مبارك ايضا رجل وطني تقلد اعلى المناصب كقائد للقوات الجوية وكان للقوات الجوية دور مؤثر في حرب 73 ولم يكن هناك أي غبار حول اخلاص الرجل لبلده..ولكن رأينا ما حدث بعد ذلك فما بالنا بالشخص الذي تد
  • أضف...